Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 251 din 15 aprilie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările ulterioare, preluate de art. 6 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001
Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorPaula C. Pantea – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările ulterioare, excepţie ridicată de Panait Stanescu Bellu în Dosarul nr. 5.060/2001 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 5 martie 2002 în prezenta autorului excepţiei şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 7 martie 2002.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 11 septembrie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 5.060/2001, Curtea de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările ulterioare, excepţie ridicată de Panait Stanescu Bellu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca, întrucât art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 „inlatura dreptul sau, ca veteran de război şi fost deţinut politic, de a beneficia de scutirea de impozit pentru activităţi care nu au un caracter comercial, respectiv pentru venitul din profesia de avocat”, se modifica implicit prevederile dintr-o lege organică, şi anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994.Curtea de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate, apreciază ca aceasta este neîntemeiată, deoarece nu se precizează nici o dispoziţie constituţională incalcata prin prevederile art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât nu se indica temeiul constituţional în raport cu care să fie examinate dispoziţiile art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, fiind astfel incalcate prevederile imperative ale art. 12 din Legea nr. 47/1992, republicată.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca "omisiunea indicarii normei constituţionale căreia i-ar contraveni prevederea legală criticata echivaleaza cu nemotivarea excepţiei, sesizarea fiind astfel contrară dispoziţiilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992„.Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecătorului-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum acesta a fost formulat de autorul excepţiei, îl constituie dispoziţiile art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, dispoziţii care au următorul cuprins: „Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonanţe, următoarele: […]h) veniturile reprezentând avantajele în bani şi/sau în natura acordate persoanelor cu handicap, veteranilor de război, invalizilor şi văduvelor de război, accidentatilor de război în afară serviciului ordonat, persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, urmaşilor eroilor-martiri, răniţilor, luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989." … Din analiza cererii depuse de autorul excepţiei la dosarul instanţei judecătoreşti, prin care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate, precum şi din susţinerile orale în faţa Curţii Constituţionale, în sensul că prin neincluderea în categoria veniturilor scutite de impozit [astfel cum acestea sunt reglementate prin art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 – obiect al excepţiei de neconstituţionalitate] şi a veniturilor rezultate din exercitarea profesiunii de avocat, se modifica implicit prevederile unei legi organice, şi anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994, rezultă ca motivele de neconstituţionalitate privesc încălcarea dispoziţiilor art. 114 alin. (1) din Constituţie.Potrivit dispoziţiilor art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994: „Veteranii de război şi văduvele de război beneficiază şi de următoarele drepturi: […]e) scutirea de impozite a indemnizaţiilor şi a rentei lunare, acordate potrivit prezentei legi, de impozitul pe salarii şi de impozitul pe clădiri, pe terenurile din municipii, oraşe şi comune şi pe alte venituri, cu excepţia celor provenite din activităţi comerciale. Aceste scutiri se aplică şi văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război." … Aceste dispoziţii au fost abrogate expres prin art. 44 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997), ordonanţa care însă în art. 3 lit. i) a menţinut scutirea de impozit pe venit pentru veteranii de război (scutire de care a beneficiat autorul excepţiei pentru anii 1998 şi 1999, astfel cum rezultă din dosarul instanţei de judecată).Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 a fost abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit – obiect al excepţiei de neconstituţionalitate.Anterior sesizării Curţii Constituţionale Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 a fost abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001. Curtea observa însă ca dispoziţiile art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, criticate ca fiind neconstituţionale, prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie, au fost preluate, cu un conţinut identic, în cuprinsul art. 6 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 (ale carei dispoziţii au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2002).În practica sa jurisdicţională Curtea Constituţională a statuat în mod constant ca atunci când după ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate dispoziţia legală criticata a fost modificată sau preluată în noul act normativ excepţia poate să fie examinata, dacă textul legal, în noua sa redactare, conserva reglementarea iniţială. De aceea, Curtea urmează să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca este neîntemeiată susţinerea autorului excepţiei, potrivit căreia dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie, în sensul că modifica prevederi dintr-o lege organică, şi anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război.Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 a fost emisă în temeiul art. 107 din Constituţie şi al art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe. În art. 6 din ordonanţa sunt menţionate veniturile scutite de impozitul pe venit.Legea nr. 44/1994 este într-adevăr o lege organică, fiind adoptată cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţie, însă dispoziţia cuprinsă în art. 15 lit. e) din lege (la care se referă autorul excepţiei şi care a fost abrogată, astfel cum s-a menţionat anterior) reglementează aspecte ce ţin de domeniul fiscal, care nu intră în sfera de reglementare a legilor organice, în condiţiile art. 72 alin. (3) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie. Faptul ca dispoziţia legală respectiva a fost cuprinsă, sub aspect tehnic-legislativ, în Legea nr. 44/1994 nu-i schimba natură. În acest sens este şi jurisprudenta Curţii Constituţionale, de exemplu Decizia nr. 53/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 9 noiembrie 1994, prin care s-a statuat ca domeniile rezervate reglementării prin lege organică sunt limitativ prevăzute de Constituţie şi sunt de stricta interpretare. De aceea, o lege organică, chiar dacă din motive de politica legislativă cuprinde şi norme de natura legii ordinare, nu poate extinde domeniile rezervate de Constituţie legii organice şi asupra acestor norme. Asemenea consecinţa este inadmisibila, deosebirea dintre legea organică şi cea ordinară fiind exclusiv de natura constituţională, nu legală.În consecinţa, prevederile art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 neavând caracterul unor norme de natura legii organice, nu se poate susţine neconstituţionalitatea art. 6 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie.Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3 al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările ulterioare, preluate de art. 6 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001, excepţie ridicată de Panait Stanescu Bellu în Dosarul nr. 5.060/2001 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 martie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Florentina Geangu–––––