Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 14 iulie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale
Augustin Zegrean – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorSimona Ricu – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Bogdan Mircea în Dosarul nr. 3.743/107/2009 al Tribunalului Alba – Secţia civilă.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătând că, în realitate, autorul excepţiei solicită modificarea dispoziţiilor de lege criticate, ceea ce excedează competenţei instanţei de contencios constituţional.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 30 septembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 3.743/107/2009, Tribunalul Alba – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Bogdan Mircea cu prilejul soluţionării unei contestaţii la decizia de pensionare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 prevede posibilitatea persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 15 ani în zona I de expunere la radiaţii sau de 17 ani în zona II de expunere la radiaţii de a beneficia de pensie pentru limită de vârstă, indiferent de vârstă. În situaţia sa, întrucât a realizat un stagiu de cotizare de 16 ani şi o lună în zona II, nu se poate pensiona decât la vârsta legală prevăzută de lege pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă. Pentru acest motiv se consideră discriminat în raport cu persoanele care au lucrat 17 ani în aceleaşi condiţii, dar care se pot pensiona la orice vârstă.Tribunalul Alba – Secţia civilă nu a comunicat opinia sa, deşi aceasta a fost solicitată de către Curtea Constituţională prin Adresa nr. 3.729 din 24 martie 2010.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, arată că, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul este în drept ca, în reglementarea cadrului sistemului public de pensii, să stabilească criteriile şi condiţiile concrete în care asiguraţii pot beneficia de pensie, tipurile de pensii care pot fi acordate, regulile generale de acordare a acestora şi regulile derogatorii pentru situaţii deosebite, precum şi modul de calcul al pensiilor. Pensia pentru persoanele care au lucrat în condiţii deosebite de muncă este reglementată ca excepţie de la regulile generale, avându-se în vedere situaţiile speciale în care se află anumite categorii de persoane. Legiuitorul a instituit, în consecinţă, norme speciale referitoare la perioadele care se iau în calcul, stabilind durata minimă a stagiului de cotizare necesar în vederea ieşirii la pensie pentru limită de vârstă, fapt ce dă expresie principiului constituţional al egalităţii care nu are semnificaţia uniformităţii.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost modificate prin articolul unic pct. 13 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 privind modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.Textul de lege criticat are următoarea redactare: "(3) Asiguraţii care şi-au desfăşurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20 lit. b) şi care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 15 ani în zona I de expunere la radiaţii sau de 17 ani în zona II de expunere la radiaţii beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, indiferent de vârstă."Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat este contrar următoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi art. 47 privind dreptul la pensie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în esenţă, critica autorului excepţiei are în vedere diferenţa de tratament juridic pe care legiuitorul o instituie între persoanele care au realizat stagii de cotizare în aceleaşi condiţii, respectiv desfăşurând activităţi în zonele I şi II de expunere la radiaţii, sub aspectul posibilităţii de a obţine pensia pentru limită de vârstă. Este avut în vedere numărul de ani care constituie stagiu de cotizare în condiţiile amintite, în funcţie de care asiguratul poate beneficia sau nu de pensia pentru limită de vârstă, indiferent de vârstă.Faţă de aceste susţineri, Curtea constată că, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, dreptul la pensie este prevăzut de lege. Legiuitorul are, aşadar, competenţa exclusivă de a stabili conţinutul, limitele şi condiţiile acordării dreptului la pensie.Subordonându-se acestor dispoziţii constituţionale, Legea nr. 19/2000 a înţeles să stabilească un regim deosebit pentru persoanele care au realizat stagiile de cotizare în condiţii speciale, având în vedere faptul că sănătatea, dar şi viaţa lor au fost supuse unor riscuri sporite pe durata desfăşurării activităţii. Pentru a beneficia de acest tratament juridic deosebit, au fost instituite o serie de condiţii, una dintre cele mai importante fiind cea a numărului de ani în care s-a realizat stagiul de cotizare în aceste condiţii şi pe care legiuitorul, dând expresie dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, a apreciat-o ca justificând acordarea acestui beneficiu pentru această categorie de persoane.Prin urmare, diferenţele de tratament juridic care apar în funcţie de întrunirea sau nu a acestor condiţii sub aspectul acordării pensiei pentru limită de vârstă nu sunt contrare principiului egalităţii în drepturi. Astfel, aşa cum în mod constant s-a reţinut în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, acest principiu nu presupune omogenitate, astfel că situaţii diferite justifică instituirea unui tratament juridic diferenţiat.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Bogdan Mircea în Dosarul nr. 3.743/107/2009 al Tribunalului Alba Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.PREŞEDINTE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––-