Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 571 din 29 iulie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
| Nu exista actiuni suferite de acest act | |
| Nu exista actiuni induse de acest act | |
| Acte referite de acest act: | |
| Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, excepţie ridicată de Oana Dana Panait în Dosarul nr. 5.658/63/2007 al Curţii de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că aspectele invocate de autorul excepţiei izvorăsc din modul de interpretare şi aplicare a legii, iar nu din însuşi conţinutul normelor de lege criticate. Prin urmare, competenţa de soluţionare a acestor aspecte aparţine instanţei de judecată, iar nu Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 30 ianuarie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 5.658/63/2007, Curtea de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar. Excepţia a fost ridicată de Oana Dana Panait cu prilejul soluţionării unei cauze având ca obiect drepturi băneşti.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că textele de lege criticate sunt discriminatorii întrucât nu prevăd acordarea dreptului la sporul de periculozitate pentru personalul sanitar cu pregătire superioară care efectuează gărzi pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normelor legale de muncă şi a programului normal de lucru de la funcţia de bază, deşi acest serviciu este asigurat faţă de aceiaşi pacienţi şi în acelaşi spital în care se desfăşoară şi activitatea din timpul normei legale. În legătură cu acestea, arată că în timpul gărzilor, respectiv pe timpul nopţii, personalul din unităţile sanitare este mai puţin la număr, iar pacienţii sunt aceiaşi şi nu îşi schimbă specificul bolii.Curtea de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. În acest sens, arată că diferenţierea de tratament juridic în cadrul aceleiaşi categorii de subiecte de drept ar fi permisă numai dacă s-ar justifica prin raţiuni obiective şi rezonabile, or, în speţă, persoane aflate în aceeaşi situaţie juridică beneficiază de tratament juridic diferit în raport cu anumite condiţii subiective, ceea ce contrazice principiul constituţional al egalităţii în drepturi.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, textele de lege criticate reglementând aceeaşi soluţie legislativă pentru toţi cei aflaţi în situaţia descrisă de ipoteza normelor legale.Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu creează discriminări între persoane aflate în situaţii identice.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 125/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005.Curtea observă că, ulterior sesizării sale cu excepţia de neconstituţionalitate, textele de lege criticate au fost completate şi modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, fără a se schimba în esenţă soluţia legislativă criticată.În prezent, textele de lege criticate au următoarea redactare:– Art. 12: "(1) Personalul sanitar cu pregătire superioară care efectuează gărzi pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului normal de lucru de la funcţia de bază se salarizează cu tariful orar aferent salariului de bază, cu excepţia indemnizaţiei de conducere.(2) Gărzile efectuate de personalul sanitar cu pregătire superioară pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului de lucru de la funcţia de bază în zilele lucrătoare se salarizează cu un spor de până la 50% din tariful orar al salariului de bază, cu excepţia indemnizaţiei de conducere, dar care nu poate fi mai mic de 25%. … (3) Gărzile efectuate de personalul sanitar cu pregătire superioară, pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului de lucru de la funcţia de bază, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, potrivit dispoziţiilor legale, nu se lucrează, se salarizează cu un spor de până la 100% din tariful orar al salariului de bază, cu excepţia indemnizaţiei de conducere, dar care nu poate fi mai mic de 50%. … (4) Procentul concret al sporului prevăzut la alin. (2) şi (3) se aprobă trimestrial de comitetul director. … (5) Medicii care nu au contract individual de muncă cu unitatea sanitară care organizează serviciul de gardă şi care la nivelul acestei unităţi desfăşoară activitate numai în linia de gardă vor încheia cu această unitate sanitară publică un contract individual de muncă cu timp parţial pentru activitatea prestată în linia de gardă şi beneficiază numai de drepturile aferente activităţii prestate în linia de gardă, stabilite conform prevederilor art. 12. Salariul de bază se stabileşte la limita minimă prevăzută pentru funcţia şi gradul profesional în care aceştia sunt confirmaţi prin ordin al ministrului sănătăţii publice şi se utilizează pentru stabilirea tarifului orar."; … – Art. 13: "(1) În raport cu condiţiile în care se desfăşoară activitatea pot fi acordate, cu respectarea prevederilor legale, următoarele categorii de sporuri:a) pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective; … b) pentru activităţi ce solicită o încordare psihică foarte ridicată sau care se desfăşoară în condiţii deosebite, un spor de până la 15% din salariul de bază; … c) pentru activităţile care se desfăşoară în unităţile de urgenţă neurovasculare şi care solicită o încordare psihică foarte ridicată, precum şi pentru personalul din unităţi, secţii şi compartimente de boli infecţioase, care îşi desfăşoară activitatea în condiţii periculoase, un spor de până la 25% din salariul de bază; … d) pentru condiţii grele de muncă, un spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective; … e) pentru condiţii deosebit de periculoase: leprozerii, anatomie patologică, TBC, SIDA, dializă, personalul încadrat în blocul operator, recuperare neuromotorie, neuropsihomotorie, neuromuscular şi neurologică, psihiatrie, medicină legală, asistenţă medicală de urgenţă şi transport sanitar acordată prin serviciile de ambulanţă şi structurile de primire a urgenţelor – UPU – SMURD, UPU şi CPU -, secţii şi compartimente de ATI şi de terapie intensivă, secţii şi compartimente de îngrijiri paliative, epidemii deosebit de grave şi altele asemenea, stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, cuantumul sporului este de 50-100% din salariul de bază. Nivelul sporului se stabileşte de conducerea fiecărei unităţi sanitare cu personalitate juridică, de comun acord cu sindicatele reprezentative semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli. … f) pentru personalul care lucrează în unităţi sanitare aflate în localităţi cu condiţii deosebite de muncă – dispersare, altitudine, căi de acces dificile, izolare sau unde atragerea personalului se face cu greutate, un spor de până la 60% din salariul de bază; … g) pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea cu surse de radiaţii sau generator de radiaţii, un spor pentru condiţii periculoase de până la 30% din salariul de bază, diferenţiat pe categorii de risc radiologic astfel: 10% la categoria I, 15% la categoria a II-a, 20% la categoria a III-a şi 30% la categoria a IV-a; … h) pentru unităţile sanitare cu specific deosebit, stabilite de Ministerul Sănătăţii, un spor de până la 15% din salariul de bază. … (2) Localităţile cu condiţii deosebite de muncă sau unde atragerea personalului se face cu greutate, în care se află unităţi sanitare, se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii. … (3) Locurile de muncă, categoriile de personal, mărimea concretă a sporurilor prevăzute la alin. (1), precum şi condiţiile de acordare a acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, cu consultarea sindicatelor semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară. Pentru sporurile prevăzute la alin. (1) lit. e) este necesar şi avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi al Ministerului Finanţelor Publice. … (4) Nevăzătorii cu handicap grav care sunt încadraţi în muncă beneficiază de un spor de până la 15% din salariul de bază. … (5) Personalul contractual de specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar din sectorul sanitar beneficiază de un spor lunar de prevenţie, în procent de 11% din salariul de bază, care se acordă începând cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2008." … Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege sunt contrare art. 16 din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că textele de lege criticate fac parte din cap. II al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004, capitol ce reglementează elementele sistemului de salarizare ce se aplică personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar. Astfel, în acest capitol sunt cuprinse dispoziţii ce stabilesc salariile de bază, salariile de bază pentru personalul cu funcţii de conducere, salariul de merit, vechimea în muncă, compensarea muncii suplimentare, sporul pentru titlul ştiinţific de doctor şi, prin art. 12, criticat de autorul excepţiei, salarizarea gărzilor, toate acestea din urmă prin procent în raport cu salariul de bază. Urmând acestor texte din ordonanţă, art. 13, ce constituie de asemenea obiect al excepţiei de neconstitu ţionalitate, instituie dreptul celor care desfăşoară activitatea în anumite condiţii speciale de a obţine sporuri ce se calculează în diverse procente în raport cu salariul de bază, fără a face distincţie după cum activitatea se desfăşoară în timpul normal de lucru sau în timpul efectuării gărzilor, prevăzându-se doar că „în raport cu condiţiile în care se desfăşoară activitatea pot fi acordate, cu respectarea prevederilor legale, următoarele categorii de sporuri”.Aşa fiind, Curtea apreciază că aspectele invocate de autorul excepţiei, privind acordarea sporurilor prevăzute de lege, îşi au originea în modul de aplicare a normelor de lege criticate, iar nu în conţinutul acestora.Având în vedere că instanţa de contencios constituţional nu se poate pronunţa decât asupra aspectelor ce ţin de constituţionalitatea textelor de lege deduse controlului său, iar nu asupra modului în care acestea se aplică, atribut exclusiv al instanţei de judecată, rezultă că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, excepţie ridicată de Oana Dana Panait în Dosarul nr. 5.658/63/2007 al Curţii de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iulie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––––