DECIZIE nr. 910 din 18 octombrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 750 din 5 noiembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 262 19/07/2007
ActulREFERIRE LAOUG 84 28/08/2007
ActulREFERIRE LALEGE 33 16/01/2007 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE 33 16/01/2007 ART. 14
ActulREFERIRE LAOUG 8 20/02/2007
ActulREFERIRE LAOUG 1 07/02/2007 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 1 07/02/2007 ART. 4
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 1 07/02/2007
ActulREFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ActulREFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 9
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 4
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 8
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 31
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 36
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 37
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 38
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 1004 08/11/2007

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie ridicată de către Partidul Naţional Ţărănesc Creştin şi Democrat în Dosarul nr. 1.286/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin apărător Alin Burea, cu împuternicire avocaţială depusă la dosarul cauzei, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul părţii prezente, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care reiterează, în esenţă, argumentele expuse în notele scrise depuse pentru motivarea excepţiei. Precizează în plus că renunţă la critica de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând în acest sens că diferenţele de tratament juridic între partidele parlamentare şi cele neparlamentare, referitoare la modalităţile concrete de organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Parlamentul European, se justifică prin criterii obiective şi rezonabile, astfel că nu se poate susţine încălcarea principiului nediscriminării. De asemenea, precizează că ordonanţa de urgenţă criticată a fost emisă de Guvern în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie, avându-se în vedere necesitatea şi urgenţa reglementării unor măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, şi nu în baza unei legi de abilitare, astfel că nu se poate primi critica de neconstituţionalitate referitoare la încălcarea art. 115 din Legea fundamentală. În plus, apreciază că actul normativ criticat nu contravine principiului neretroactivităţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie.Cât priveşte solicitarea autorului excepţiei exprimată în timpul dezbaterilor, referitoare la renunţarea la critica de neconstituţionalitate cu privire la dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007, reprezentantul Ministerului Public consideră că aceasta nu poate fi primită, excepţia de neconstituţionalitate fiind o excepţie de ordine publică. Mai mult, această excepţie urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă întrucât textul de lege menţionat a fost expres abrogat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2007, iar soluţia legislativă criticată nu a fost preluată de actul normativ abrogator.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 8 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.286/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European. Excepţia a fost ridicată de către Partidul Naţional Ţărănesc Creştin şi Democrat într-o acţiune de contencios administrativ formulată în temeiul art. 9 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, având ca obiect „anularea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1 din 7 februarie 2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, sau, în subsidiar, anularea următoarelor dispoziţii din această ordonanţă: Art. I pct. 6 – dispoziţia referitoare la introducerea alin. 6 în art. 13 din Legea nr. 33/2007; Art. I pct. 7; Art. I pct. 8 – dispoziţia referitoare la introducerea art. 14^2 alin. 3 şi 4 în Legea nr. 33/2007; Art. I pct. 8 – dispoziţia referitoare la introducerea art. 14^5 alin. 3 în Legea nr. 33/2007; Art. I pct. 8 – dispoziţia referitoare la introducerea art. 14^7 alin. 7 şi 8 în Legea nr. 33/2007; Art. I pct. 10; Art. I pct. 11; Art. IV”.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 este neconstituţională, în integralitatea sa, deoarece conţine dispoziţii care afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului, precum şi drepturile electorale, contravenind astfel dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Constituţie. Prin aceasta „este depăşită limita delegării legislative stabilită de art. 115 din Constituţie”, ceea ce reprezintă „o imixtiune gravă a puterii executive în competenţa legislativă a Parlamentului”, încălcându-se astfel şi art. 61 alin. (1) şi art. 1 alin. (4) din Constituţie.În ce priveşte dispoziţiile ordonanţei care vizează modul de stabilire a numărului de ordine de pe buletinele de vot, de constituire a tuturor birourilor electorale implicate în desfăşurarea alegerilor, respectiv modul de completare a acestor birouri cu reprezentanţii partidelor politice care participă la alegeri, de acordare a timpilor de antenă după apartenenţa candidaţilor la un partid parlamentar, respectiv neparlamentar – criticate de asemenea prin excepţia de neconstituţionalitate – apreciază că acestea sunt discriminatorii, încălcându-se prevederile art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (2), art. 8, art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 31 alin. (5), art. 36, art. 37, art. 38 din Constituţie.Referitor la art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007, criticat, se susţine că pentru o dispoziţie care intrase în vigoare la 1 ianuarie 2007 este prevăzut un alt termen de intrare în vigoare, iar o dispoziţie abrogată la data de 1 ianuarie 2007 este repusă în vigoare, după data abrogării, încălcându-se astfel dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată deoarece actul normativ criticat nu afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului, ci reglementează rolul şi atribuţiile Curţii de Conturi în cadrul diferitelor operaţiuni electorale prilejuite de alegerile pentru Parlamentul European. În concluzie, nu se poate reţine contradicţia Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 faţă de prevederile art. 115 alin. (6) şi ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, atât ordonanţa de urgenţă în ansamblul său, cât şi unele dispoziţii ale acesteia criticate, neîncălcând prevederile din Legea fundamentală invocate de autor.Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007, aceasta este inadmisibilă întrucât dispoziţiile criticate nu mai sunt în vigoare.Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 este inadmisibilă, iar restul prevederilor ordonanţei sunt constituţionale. În acest sens, arată că prin actul normativ criticat au fost instituite unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European. Astfel, cum rezultă din Nota de fundamentare a ordonanţei, aceasta vizează modificarea şi adoptarea unor măsuri de ordin tehnic şi normativ pentru eficientizarea desfăşurării alegerilor pentru desemnarea reprezentanţilor României în Parlamentul European, fără ca prin aceasta să fie afectate regimul instituţiilor fundamentale ale statului sau drepturile electorale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit dispozitivului încheierii de sesizare, "Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/07.02.2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 8 februarie 2007, astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 23 februarie 2007, şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 31 august 2007.În considerentele încheierii, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal reţine că "sesizarea priveşte întregul text al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 contestată pe calea excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece astfel şi-a formulat reclamantul acţiunea în anulare formulată în baza art. 9 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 şi şi-a motivat excepţia de neconstituţionalitate şi numai în subsidiar solicitând anularea şi invocând excepţia faţă de unele dispoziţii ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007„.Totodată, potrivit motivării excepţiei de neconstituţionalitate, pe lângă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007, în integralitatea sa, autorul vizează în special următoarele prevederi din aceasta: art. I pct. 6 – dispoziţia referitoare la introducerea alin. (6) la art. 13 din Legea nr. 33/2007; art. I pct. 7; art. I pct. 8 – dispoziţia referitoare la introducerea art. 14^2 alin. (3) şi (4) în Legea nr. 33/2007; art. I pct. 8 – dispoziţia referitoare la introducerea art. 14^5 alin. (3) în Legea nr. 33/2007; art. I pct. 8 – dispoziţia referitoare la introducerea art. 14^7 alin. (7) şi (8) în Legea nr. 33/2007; art. I pct. 10, art. I pct. 11 şi art. IV – dispoziţii care vizează modificări şi completări ale Legii nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European.Aşa fiind, Curtea Constituţională urmează să reţină ca obiect al excepţiei de neconstituţionalitate atât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007, în integralitatea sa, cât şi prevederile din aceasta mai sus menţionate.În opinia autorului excepţiei, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 contravine în integralitatea sa dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Constituţie, iar dispoziţiile din aceasta, vizate în mod distinct în motivarea excepţiei, încalcă prevederile art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (2), art. 8, art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 31 alin. (5), art. 36-38 din Legea fundamentală.Examinând prezenta cauză, Curtea Constituţională reţine că excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European a fost ridicată în cadrul unei acţiuni introduse în temeiul art. 9 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, la Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, având ca obiect „anularea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007„.Potrivit art. 9 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, „persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate”.În situaţia vizată de textul citat, coroborat şi cu prevederile art. 126 alin. (6) teza a doua din Constituţie, Curtea reţine că acţiunile introduse pe calea contenciosului administrativ nu pot avea ca obiect "anularea ordonanţei".De altfel, ulterior sesizării Curţii Constituţionale, Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 a fost modificată şi completată prin Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, iar articolul 9 a fost completat cu un nou alineat, alineatul (5), potrivit căruia „acţiunea prevăzută de prezentul articol poate avea ca obiect acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonanţe ale Guvernului, anularea actelor administrative emise în baza acestora, precum şi, după caz, obligarea unei autorităţi publice la emiterea unui act administrativ sau la realizarea unei anumite operaţiuni administrative”.În acest context, Curtea reţine că obiectul acţiunii – anularea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 – în cadrul căreia a fost invocată excepţia de neconstituţionalitate nu se încadrează printre situaţiile prevăzute de art. 9 alin. (5) din Legea nr. 554/2004. Or, potrivit dispoziţiilor art. 9 alin. (1), coroborat cu cele ale alin. (5) din lege, acţiunea introdusă de persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate, poate avea ca obiect doar acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonanţe ale Guvernului, anularea actelor administrative emise în baza acestora, precum şi, după caz, obligarea unei autorităţi publice la emiterea unui act administrativ sau la realizarea unei anumite operaţiuni administrative.Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei ordonanţe în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei.În consecinţă, în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea urmează să respingă excepţia ca inadmisibilă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie ridicată de către Partidul Naţional Ţărănesc Creştin şi Democrat în Dosarul nr. 1.286/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 octombrie 2007.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters