Notă …
Aprobat prin Ordinul nr. 338 din 7 decembrie 2018, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 1096 din 22 decembrie 2018. +
Capitolul I Domeniu, scop, definiții +
Secţiunea 1Domeniu și scop +
Articolul 1(1)<!–>Prin prezentul ghid se stabilesc recomandările Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare, denumită în continuare CNCAN, privind îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară stabilit prin Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalațiile nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 114/2017.(2)–>Recomandările din prezentul ghid se aplică atât titularilor, cât și solicitanților de autorizație, pentru fazele de proiectare, amplasare, construcție și montaj, punere în funcțiune, exploatare și dezafectare a unei instalații nucleare, după caz. +
Articolul 2Recomandările din prezentul ghid se aplică următoarelor categorii de instalații nucleare:a)<!–>centrale nuclearoelectrice; … b)–>reactoare de cercetare, reactoare de putere zero și ansambluri subcritice; … c)<!–>reactoare de demonstrație; … d)–>fabrici de combustibil nuclear; … e)<!–>instalații de depozitare a combustibilului nuclear uzat; … f)–>orice alte instalații nucleare a căror autorizare este necesară în baza prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 27 iunie 2006, cu modificările și completările ulterioare. … +
Secţiunea a 2-aDefiniții +
Articolul 3Termenii utilizați în prezentele norme sunt definiți în Legea nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și în Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalațiile nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 114/2017. +
Capitolul IIRecomandări privind îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară +
Articolul 4(1)<!–>Pentru îndeplinirea obiectivului general de securitate nucleară, stabilit prin prevederile art. 4 din Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalațiile nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 114/2017, se recomandă utilizarea următoarelor obiective cantitative de securitate nucleară:a)–>frecvența de eliberare în mediul înconjurător a unei cantități de materiale radioactive care ar necesita evacuarea temporară a populației din vecinătatea amplasamentului instalației nucleare, cuantificată ca suma frecvențelor tuturor secvențelor de accident cu termenul-sursă mai mare de 1000 TBq de Iod-131, să fie mai mică de 1E-5/an. Acest obiectiv cantitativ are ca scop evitarea eliberărilor timpurii/intempestive de materiale radioactive, care ar impune luarea de măsuri de răspuns la urgență în afara amplasamentului fără să existe suficient timp pentru punerea în aplicare a acestora. Pentru secvențele de accident pentru care termenii-sursă depășesc 1000 TBq de Iod-131 se va demonstra că emisia de materiale radioactive nu se poate produce într-un timp atât de scurt încât să nu permită evacuarea populației din vecinătatea amplasamentului instalației nucleare; … b)<!–>frecvența de eliberare în mediul înconjurător a unei cantități de materiale radioactive care ar necesita relocarea populației din vecinătatea amplasamentului instalației nucleare, cuantificată ca suma frecvențelor tuturor secvențelor de accident cu termenul-sursă mai mare de 100 TBq de Cesiu-137, să fie mai mică de 1E-6/an. Acest obiectiv cantitativ are ca scop evitarea eliberărilor masive de materiale radioactive, care ar necesita măsuri de protecție care nu pot fi limitate în spațiu sau timp; … c)–>frecvența cumulativă a secvențelor de accident care pot conduce la doze efective de peste 100 mSv în primele 7 zile, pentru care este necesară evacuarea populației din vecinătatea amplasamentului instalației nucleare, conform criteriilor generice din Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență specifice riscului nuclear sau radiologic, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne și al președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 61/113/2018, să fie mai mică de 1E-5/an; … d)<!–>frecvența cumulativă a secvențelor de accident care pot conduce la doze efective de peste 100 mSv în primul an, pentru care este necesară relocarea temporară a populației din vecinătatea amplasamentului instalației nucleare, conform criteriilor generice din Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență specifice riscului nuclear sau radiologic, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne și al președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 61/113/2018, să fie mai mică de 1E-6/an. … (2)–>Utilizarea obiectivelor cantitative de securitate nucleară prevăzute la alin. (1) nu este necesară pentru instalațiile nucleare pentru care se demonstrează că o secvență ipotetică de accident, posibilă din punct de vedere fizic, cu o frecvență estimată mai mare de 1E-7/an, care reprezintă cel mai defavorabil scenariu, nu poate conduce la expunerea populației și/sau la contaminarea mediului astfel încât să fie necesară evacuarea sau relocarea populației din vecinătatea amplasamentului. +
Articolul 5Pentru evaluarea îndeplinirii obiectivelor cantitative de securitate nucleară stabilite la art. 4 din prezentul ghid se vor utiliza analizele deterministe și evaluările probabilistice de securitate nucleară, elaborate în conformitate cu cerințele din normele aplicabile emise de CNCAN și cu standardele și bunele practici curente recunoscute la nivel internațional, care să acopere toate modurile de operare ale instalației nucleare și să ia în considerare toate evenimentele de inițiere, interne și externe, precum și combinațiile acestora, relevante pentru instalația respectivă și amplasamentul acesteia. +
Articolul 6(1)<!–>În analizele și evaluările prevăzute la art. 5:a)–>se vor considera atât accidentele bază de proiect pentru instalația nucleară respectivă, cât și condițiile de extindere a bazelor de proiectare, inclusiv accidente severe; … b)<!–>se vor considera și scenarii de accident care afectează mai multe instalații nucleare aflate pe un amplasament comun; … c)–>se vor credita sistemele, structurile, componentele și echipamentele care sunt calificate și/sau pentru care se poate justifica, cu un grad suficient de încredere, că își vor îndeplini funcțiile și vor asigura controlul, respectiv diminuarea consecințelor accidentelor considerate în analize și evaluări; … d)<!–>se vor credita acțiunile operatorilor care sunt fezabile în condițiile analizate, ținând cont de toți factorii relevanți, inclusiv disponibilitatea camerelor de comandă, a instrumentației de măsură și a informațiilor privind starea instalației nucleare, pregătirea și calificarea operatorilor, condițiile radiologice și alte pericole potențiale; … e)–>se vor utiliza ipoteze realiste, în măsura în care este practic posibil, susținute de date din activități de cercetare și experimente relevante, de standardele și bunele practici curente recunoscute la nivel internațional sau bazate pe judecata inginerească; … f)<!–>se vor efectua și analize de incertitudini și de senzitivitate. … (2)–>Timpul necesar pentru punerea în aplicare a măsurilor de protecție a populației, în particular în ce privește evacuarea populației din vecinătatea amplasamentului instalației nucleare, considerat conform art. 4 alin. (1) lit. a), se va stabili și se va justifica în baza unei evaluări care ține cont de planurile de urgență existente și de rezultatele exercițiilor de urgență.(3)<!–>În analizele și evaluările prevăzute la art. 5 se pot credita măsurile de protecție a populației constând în adăpostire și în administrarea de pastile de iodură de potasiu, dacă se demonstrează că populația din vecinătatea amplasamentului a fost instruită/informată, poate fi alertată în timp util în caz de accident, iar pastilele de iodură de potasiu au fost predistribuite și pot fi administrate în mod eficient.(4)–>Se va considera ca reprezentând populația din vecinătatea amplasamentului totalitatea populației din zona de planificare a acțiunilor preventive de protecție și din zona de planificare a acțiunilor urgente de protecție, definite în Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență specifice riscului nuclear sau radiologic, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne și al președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 61/113/2018.(5)Se recomandă ca metodologia și ipotezele de analiză să se transmită la CNCAN pentru verificare și acceptare înainte de efectuarea analizelor și evaluărilor respective. +
Capitolul IIIPrevederi generale privind utilizarea ghidului +
Articolul 7(1)<!–>Aplicarea recomandărilor din prezentul ghid se verifică de către CNCAN în cadrul procesului de autorizare pentru fazele de proiectare, amplasare, construcție și montaj, punere în funcțiune, exploatare și dezafectare a unei instalații nucleare.(2)–>Pentru instalațiile nucleare aflate în faza de exploatare la momentul intrării în vigoare a prezentului ghid, CNCAN verifică utilizarea recomandărilor din ghid în cadrul proceselor curente de reglementare și control. (3)<!–>Se recomandă ca în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ghid, titularii de autorizație pentru instalațiile nucleare aflate în faza de exploatare să transmită la CNCAN un raport privind utilizarea acestui ghid, însoțit de un plan de acțiuni în cazul în care sunt necesare analize și evaluări suplimentare celor existente. –>