Informatii Document
Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 238 din 23 martie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,<!–>în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/42 din 23.02.2023,–>Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României constată că propunerea modificată de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1.153 și a Regulamentului (UE) nr. 913/2010 și de abrogare a Regulamentului (UE) 1.315/2013 – COM (2022) 384 final – respectă principiile subsidiarității și proporționalității. +
Articolul 2Senatul României salută revizuirea Regulamentului TEN-T, prin stabilirea unor noi orientări care păstrează rațiunea actualei rețele TEN-T, cu accent principal pe stabilitatea și continuarea rețelei, pe eliminarea decalajelor, eliminarea blocajelor și eliminarea blocajelor tehnice dintre rețelele de transport ale statelor membre UE. +
Articolul 3Senatul României propune:a)<!–>ca noul regulament european să menționeze explicit utilizarea ecartamentului de 1.435 mm pe noile căi ferate TEN-T ce vor traversa Republica Moldova. Apreciem că un astfel de demers va sprijini considerabil evoluția Republicii Moldova și va constitui și un pas concret în dezvoltarea strategiei de cooperare a Uniunii cu statele terțe, precum și în consolidarea Politicii europene de vecinătate; … b)–>introducerea portului Sulina în cadrul rețelei TENT-T globale de căi navigabile interioare, luând în considerare localizarea portului Sulina, ce servește ca singurul port de acces al județului Tulcea; … c)<!–>introducerea municipiului Suceava în lista nodurilor urbane în cadrul rețelei TENT-T, având în vedere că a înregistrat în anul 2022 peste 100.000 de locuitori (121.786 populație după domiciliu conform INSSE), îndeplinește criteriul de a avea peste 100.000 locuitori. În schimb nu îndeplinește al doilea criteriu, municipiul Suceava este municipiu reședință de județ, dar nu este cea mai importanta localitate la nivelul NUTS2 Regiunea Nord-Est (aici fiind încadrat municipiul Iași); … d)–>asocierea porturilor Midia și Mangalia cu portul Constanța în cadrul rețelei TEN-T globale (Comprehensive), Zona Midia a Portului Constanța este situată la o distanță de 18 km în linie dreaptă de Portul Constanța și se întinde pe o suprafață de 834 ha, din care 234 ha teren și 600 ha apă. … +
Articolul 4Senatul României solicită Comisiei Europene angajamentul ferm că implementarea Regulamentului european propus nu va dăuna Deltei Dunării. În contextul în care Ucraina a solicitat recent adăugarea canalelor Chilia și Bâstroe la rețeaua TEN-T, identificarea de rute alternative pentru transportul produselor ucrainene, în special al cerealelor, este necesară în contextul crizei economice și geopolitice pe care o traversăm cu toții, însă orice plan de construcție a canalului Bâstroe ar putea afecta iremediabil mediul înconjurător, distrugând Delta Dunării și prejudiciind, implicit, interesele României. +
Articolul 5Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituțiile europene.<!–>Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 13 martie 2023, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.–>
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,<!–>
ALINA-ȘTEFANIA GORGHIU–>București, 13 martie 2023.<!–>Nr. 13.–>––<!–>–>