HOTĂRÂRE nr. 145 din 10 octombrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 880 din 18 octombrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,<!–>în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/439 din 1.10.2018,–>Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României:1.<!–>consideră că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de instituire a Fondului pentru Azil și Migrație respectă principiile subsidiarității și proporționalității;2.–>notează că temeiul juridic al propunerii se bazează pe articolul 77 alineatul (2), articolul 79 alineatul (2) litera (d) și articolul 80 din TFUE;3.<!–>certifică validitatea formei juridice alese, aceea de regulament.–>
+
Articolul 2Senatul României:1.<!–>apreciază că:a)–>se impune definirea clară a noțiunilor de:(i)<!–>"integrare timpurie“ eligibilă din FAM și „integrarea pe termen lung“ finanțată din Fondul European de Dezvoltare Regională și Fondul Social European, întrucât divizarea unor acțiuni/operațiuni specifice pe mai multe fonduri, gestionate de autorități de management diferite, dintre care unele nu dețin expertiză de lucru cu grupul țintă specific, poate avea efecte negative asupra activităților de integrare;(ii)–>„serviciu public pentru Uniune“;b)<!–>sunt necesare clarificări suplimentare în ceea ce privește:(i)–>prevederile art. 14 alin. 2 potrivit cărora „în cazul în care un procent de cel puțin 10% din alocarea inițială a unui program (…) nu a fost acoperit de cereri de plată (…), statul membru în cauză nu este eligibil pentru a primi alocări suplimentare“ în urma revizuirii intermediare din anul 2024. Această condiție poate fi considerată restrictivă, având în vedere faptul că unele programe naționale pot demara mai târziu, din cauze obiective;(ii)<!–>termenii de finanțare a operațiunilor de relocare, având în vedere faptul că acest lucru este propus ca finanțare distinctă prin „Facilitatea tematică“, dar și ca măsură în cadrul obiectivului specific 1, conform anexelor II și III la proiectul de regulament;(iii)–>modul în care Comisia va stabili rata de cofinanțare pentru fiecare obiectiv specific, cum se va aplica acest procent și care sunt criteriile folosite;(iv)<!–>folosirea exclusivă sau nu a costurilor operaționale pentru finanțarea întreținerii/înlocuirii echipamentelor și întreținerii/reparațiilor infrastructurilor, în limita costurilor operaționale de 10%;2.–>consideră că:a)<!–>în ceea ce privește criteriile de alocare a finanțării pentru programele care fac obiectul gestiunii partajate, cuprinse în anexa I, este necesar a se clarifica dacă procentele menționate în această anexă sau sumele rezultate din aplicarea acestora reprezintă sume care trebuie alocate fiecărui obiectiv specific în cadrul programelor naționale;b)–>prezenta propunere nu trebuie să cuprindă soluții prezumate și să răspundă nevoilor specifice și caracteristicilor fiecărui stat în parte;c)<!–>repartizarea sumelor pe obiective specifice ar trebuie să fie stabilită la nivelul fiecărui stat membru, avându-se în vedere faptul că provocările și nevoile statelor membre sunt diferite; d)–>anexa I poate avea un impact negativ asupra alocărilor dacă se va lua în considerare perioada de criză 2015-2016. Această perioadă nu ar trebui luată în considerare la distribuirea bugetară, din următoarele motive: solicitanții de azil au fost înregistrați în mai mult de un stat membru până la destinația finală; asistența acordată de unele state membre la acel moment a fost redusă doar la o zi; statele membre confruntate în acea perioadă cu o situație de criză se confruntă, în prezent, cu un număr redus de cereri de azil (pentru unele state membre este un procent redus cu 60-70%), în timp ce alte state membre, printre care și țara noastră, s-au confruntat cu situații dificile imediat după perioada de criză, respectiv în perioada 2017-2018;3.<!–>menține rezervele de fond exprimate cu privire la mecanismul de alocare obligatorie a solicitanților de protecție internațională, în ceea ce privește referirile din prezenta propunere la prevederile Proiectului de modificare a Regulamentului Dublin;4.–>susține:a)<!–>suplimentarea fondurilor alocate statelor membre cu 20% din suma acordată Facilității tematice și, implicit, diminuarea celei din urmă. Alocarea de 40% Facilității tematice din bugetul FAM este una excesivă, având în vedere faptul că responsabilitatea îndeplinirii obiectivelor programului se află, în mare măsură, în sarcina statelor membre. Totodată, având în vedere faptul că distribuirea acestei anvelope va fi realizată de Comisie, există riscul unei abordări diferențiate a statelor membre, sens în care se impune stabilirea unor criterii clare (articolul 8 – Buget);b)–>creșterea valorii alocate statelor membre de la începutul perioadei de implementare, în dauna alocărilor intermediare, valoarea acesteia din urmă fiind prea mare raportat la perioada prea mică (3 ani) rămasă în vederea implementării proiectelor, fapt care va crea dificultăți la nivelul statelor membre (articolul 10 – Resurse bugetare); există un potențial risc în ceea ce privește sumele alocate în cadrul procesului de revizuire intermediară, și anume cel de a nu fi folosite în totalitate, având în vedere faptul că acest proces va avea loc în 2024, iar perioada rămasă de implementare este prea scurtă pentru a le folosi;c)<!–>actualizarea valorii sumelor forfetare propuse și corelarea acesteia cu prevederile Regulamentului Dublin aflat în curs de negociere (articolele 16 și 17);d)–>distribuirea bugetară în procentele propuse numai pe linie de migrație legală/integrare de 30%, având în vedere faptul că unele activități/acțiuni pot fi finanțate prin Fondul Social European, cu definirea clară a sarcinilor/activităților;e)<!–>majorarea procentului pentru azil la 40%, luând în considerare situația operativă înregistrată la nivel european și național și noile cerințe privind asistența din cadrul Sistemului European Comun pentru Azil aflat în curs de negociere, precum și importanța acordată procesului de relocare și admisiei voluntare pe viitor;f)–>o mai mare claritate în reglementarea grupului-țintă aferent procesului de integrare, avându-se în vedere faptul că, deși în preambulul proiectului de regulament se consideră oportun ca fondul să includă și rudele apropiate ale resortisantului din țara terță, în cadrul acțiunilor de integrare, regulamentul nu stabilește nimic concret în acest sens (preambul, punctul 16);g)<!–>aplicarea costurilor simplificate, fapt ce ar conduce la reducerea poverii administrative. În acest sens, consideră utilă elaborarea unui ghid de către Comisie;h)–>armonizarea anului financiar cu cel calendaristic.
+
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite instituțiilor europene.<!–>
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 octombrie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.–>
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,<!–>
ADRIAN ȚUȚUIANU–>
București, 10 octombrie 2018.<!–>Nr. 145.–>––<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters