HOTĂRÂRE nr. 153 din 12 februarie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 23 februarie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 668 12/07/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 316 18/06/2001
ActulREFERIRE LAACORD 02/02/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAOG 42 29/01/2004
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1105 25/09/2003
ANEXA 1REFERIRE LAHG 739 03/07/2003
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 357 26/05/2003
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 261 09/04/2003
ANEXA 1REFERIRE LAHG 230 04/03/2003
ANEXA 1REFERIRE LAHG 77 23/01/2003
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1247 07/11/2002
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1179 24/10/2002
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1022 10/09/2002
ANEXA 1REFERIRE LAHG 918 22/08/2002
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 863 26/09/2002
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 860 26/09/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 507 12/07/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 355 06/06/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 180 11/04/2002
ANEXA 1REFERIRE LAHG 106 07/02/2002
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1014 06/06/2001
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1013 06/06/2001
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 874 12/06/2001
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 873 12/06/2001
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 422 30/10/2001
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 215 23/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 192 19/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 170 03/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOG 2 12/07/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 1 11/01/2000
ANEXA 1REFERIRE LAHG 143 05/03/1999
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 61 27/04/1999
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 976 16/12/1998
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 975 16/12/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 187 14/10/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 89 28/04/1998
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 70 11/08/1998
ANEXA 1REFERIRE LAOG 39 30/01/1998
ANEXA 1REFERIRE LAHG 811 02/12/1997
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 536 23/06/1997
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 169 27/10/1997
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 68 30/09/1997
ANEXA 1REFERIRE LAOG 63 28/08/1997
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1269 22/11/1996
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 125 19/03/1996
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 109 10/10/1996
ANEXA 1REFERIRE LAPROCEDURA 19/03/1996
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1956 18/10/1995
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 137 29/12/1995
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 123 15/12/1995
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 45 29/06/1995
ANEXA 1REFERIRE LAOG 42 29/08/1995
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 10 18/01/1995
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 98 10/11/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 82 20/11/1993
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 13 11/03/1993
ANEXA 1REFERIRE LAOG (R) 21 21/08/1992
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 36 30/04/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 5 25/01/1991
ANEXA 1REFERIRE LADECRET-LEGE 66 08/02/1990
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ANEXA 1REFERIRE LACONVENTIE 19/09/1979
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 60 29/10/1974
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 668 12/07/2005

privind aprobarea Fişei tehnice a măsurii 3.4 "Dezvoltarea şi diversificarea activităţilor economice care să genereze activităţi multiple şi venituri alternative" din Programul Naţional pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală finanţat din fonduri SAPARD



În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 paragraful 2 din Acordul multianual de finanţare dintre Guvernul României şi Comisia Comunităţilor Europene, semnat la Bruxelles la 2 februarie 2001, ratificat prin Legea nr. 316/2001, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul UNICSe aprobă Fişa tehnică a măsurii 3.4 "Dezvoltarea şi diversificarea activităţilor economice care să genereze activităţi multiple şi venituri alternative" din Programul Naţional pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală finanţat din fonduri SAPARD, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUADRIAN NĂSTASEContrasemnează:────────────────p. Ministrul agriculturii,pădurilor, apelor şi mediului,Petre Daea,secretar de statMinistrul integrării europene,Alexandru FărcaşMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 12 februarie 2004.Nr. 153.
+
Anexa FISA TEHNICA PENTRUMĂSURA 3.4.DEZVOLTAREA ŞI DIVERSIFICAREA ACTIVITĂŢILOR ECONOMICECARE SA GENEREZE ACTIVITĂŢI MULTIPLE ŞI VENITURIALTERNATIVE1. MOTIVAŢIE– Dezvoltarea durabila se bazează pe introducerea unor sisteme economice integrate noi ce trebuie să se implementeze în zonele rurale.– Dezvoltarea economica şi sociala se bazează şi pe crearea unor activităţi de producţie şi servicii alternative secundare (altele decât activitatea principala) care vor contribui la:– înlăturarea proceselor şi fenomenelor cauzate de restructurarea sistemelor socio-economice;– stoparea depopularii spaţiului rural,– îmbunătăţirea condiţiilor de viaţa.– Diversificarea activităţilor economice va determina pluriactivitate, noi locuri de muncă, venituri suplimentare non agricole şi o mai mare implicare a tinerilor şi femeilor.– Necesitatea infiintarii şi/sau extinderii serviciilor pentru populaţie şi pentru producţia agricola, utilizând eficient resursele umane, materiale şi financiare locale.– Potenţialul turistic deosebit, datorat condiţiilor variate de clima şi relief, poate permite crearea de noi locuri de muncă şi deci venituri suplimentare– Valorificarea potenţialului piscicol al României prin dezvoltarea acvacultura.– Valorificarea şi dezvoltarea meşteşugurilor tradiţionale (artizanatului).– În mediul rural exista premise de activare a unor numeroase ocupaţii tradiţionale, care la rândul lor pot contribui la îmbunătăţirea veniturilor fermierilor, piscicultorilor şi proprietarilor de păduri (apicultura, sericicultura, cultivarea ciupercilor).2. OBIECTIVEObiective generale– Sprijinirea creării şi/sau menţinerii de locuri de muncă şi generării de venituri alternative prin diversificarea activităţilor rurale legate de agricultura şi silvicultura prin turism rural, alte tipuri de activităţi turistice în spaţiul rural, acvacultura meşteşuguri tradiţionale, sericicultura, apicultura, procesarea fructelor de pădure şi de arbuşti fructiferi, melci şi broaşte şi a plantelor medicinale şi aromatice.Obiective specifice– Diversificarea activităţilor agricole şi forestiere şi a celor strâns legate de agricultura, care să asigure activităţi multiple.Obiective operaţionale● Susţinerea activităţilor agricole în mediul rural prin realizarea de servicii specifice.– Susţinerea activităţilor specifice turismului rural, silvoturismului şi a ecoturismului.– Menţinerea şi dezvoltarea activităţilor meşteşugăreşti tradiţionale (artizanale).– Creşterea veniturilor alternative şi a oportunităţilor de angajare pentru tinerii şi femeile din mediul rural;– Dezvoltarea acvaculturii.– Dezvoltarea apiculturii, sericiculturii, cultivării ciupercilor, procesării fructelor de pădure şi de arbuşti fructiferi, melci şi broaşte şi a plantelor medicinale şi aromatice.– Susţinerea proiectelor iniţiate de tineri şi de femei pentru toate activităţile menţionate mai sus.3. CORELAREA CU ALTE MASURIÎn scopul realizării dezvoltării rurale integrate; această măsură va fi corelata cu masurile:– investiţii în exploataţii agricole;– dezvoltarea şi îmbunătăţirea infrastructurii rurale;– silvicultura;– îmbunătăţirea pregătirii profesionale;– prelucrarea şi marketingul produselor agricole şi piscicole;– controlul sanitar veterinar;– asistenţa tehnica.4. CÂMPUL DE ACŢIUNE AL MĂSURIIServicii Agricole – Cercuri de maşini agricoleOrganizaţii non-profit intitulate "Cercuri de maşini agricole" înfiinţate pe bază de voluntariat în scopul protejării agricultorilor individuali pentru evitarea investiţiilor neeconomice şi pentru utilizarea raţională a maşinilor agricole de către membrii, constând în:● Achiziţionarea de maşini şi echipamente agricole;● Construcţia sau modernizarea de centre de reparaţii, remize şi spatii de întreţinere pentru maşinile şi echipamentele agricole.Turism ruralSprijin acordat pentru turism în spaţiul rural privind:– Construirea şi modernizarea de pensiuni-turistice rurale;– Cresterea investiţiilor şi a dezvoltării serviciilor în domeniul agrementului în aer liber (zone de campare, baze sportive şi de recreere, echitatie, ciclism montan etc).Alte tipuri de activităţi de turism în spaţiul ruralSprijinul financiar va fi acordat pentru:– turism montan, turism pentru pescuit, turism ecvestru, cicloturism,– crearea de ferme pentru creşterea vânatului în semilibertate în vederea repopulării, pentru parcuri de vânătoare şi alte forme de activitate din domeniu, cu respectarea legislaţiei privind protecţia mediului şi a normelor de igiena privind mediul de viaţa al populaţiei:Activităţi meşteşugăreştiRevitalizarea meşteşugurilor, crearea sau extinderea unor unităţi meşteşugăreşti, cum ar fi; ateliere de prelucrare lemn de confecţionat obiecte artizanale, de confecţionat ceramica, de croitorie, broderie, tricotaje, de fierărie, de prelucrare a pieilor, papurei şi răchitei, instrumente muzicale;AcvaculturaSprijin pentru dezvoltarea şi modernizarea activităţilor de acvacultura:– Construcţia sau modernizarea de ferme piscicole;– Investitii pentru crearea sau modernizarea fermelor piscicole, mecanizarea furajării, recoltării mecanizate, depozitarii, prelucrării şi marketingului la nivelul fermei piscicoleAlte activităţi: sericicultura, apicultura, cultivarea şi procesarea ciupercilor, procesarea fructelor de pădure şi de arbuşti fructiferi, şi a plantelor medicinale şi aromatice, melci şi broaşte:– Sprijin financiar pentru dezvoltarea:a) Sericiculturii– plantarea de duzi;– înfiinţarea şi/sau modernizarea fermelor de creştere a viermilor de mătase şi a unităţilor de depozitare şi prelucrare.b) Apiculturii;– Înfiinţarea şi/sau modernizarea fermelor apicole, precum şi a unităţilor de depozitare şi procesare.c) Cultivarea şi procesarea ciupercilor.– achiziţionarea de material biologic numai pentru înfiinţarea culturii;– investiţii noi şi/sau modernizarea ciupercariilor, inclusiv a unităţilor pentru depozitare/refrigerare şi procesare;d) Investiţii noi şi/sau modernizarea colectării, depozitarii/refrigerării, procesării şi marketingului fructelor de pădure şi de arbuşti fructiferi la nivelul fermei.e) Investirii noi şi/sau modernizarea colectării, depozitarii şi procesării plantelor medicinale şi aromatice.f) Melci şi broaşte– Noi investiţii şi/sau modernizarea fermelor de melci şi broaşte, precum şi a unităţilor de depozitare/refrigerare şi procesare.5. CRITERII DE ELIGIBILITATEGenerale● Proiectul va fi amplasat în spaţiul rural – NUTS 5 (Nomenclatorul Unităţilor Teritoriale pentru Statistica), definit conform legii.● Proiectul trebuie să demonstreze viabilitatea economico-fmanciara*)__________* Prin viabilitatea economica se înţelege obţinerea de performante financiare eficiente şi abilitatea de a opera fără a recurge la sprijin public în activitatea sa operationala. Beneficiarul trebuie să demonstreze ca îşi poate plaţii obligaţiile şi datoriile în mod regulat, fără sa supună la nici un risc desfăşurarea normala a activităţii agentului economic şi ca generează un venit net semnificativ (nu mai puţin de 5%).● Investiţiile referitoare la procesare trebuie să fie în conformitate cu standardele U.E.● Existenta co-finantarii trebuie certificata;● Nu va fi eligibil solicitantul care are pierderi financiare şi datorii fiscale, obligaţii restante faţă de bugetul asigurărilor sociale, faţă de bugetul de stat şi bănci (altele decât cele pentru care este respectat graficul de rambursare), conform ultimelor declaraţii fiscale sau a altor declaraţii emise de către autorităţile fiscale.● Beneficiarii (persoane fizice şi/sau persoane responsabile pentru proiect din cadrul organizaţiilor) trebuie să dovedească pregătire profesionala în raport cu proiectul pe care doresc sa îl iniţieze, printr-un document eliberat de autorităţile competente care să certifice faptul ca beneficiarul are cunoştinţe profesionale în domeniu: diplomă, certificat de formare, certificat de formare obţinut în cadrul Programului SAPARD, până la finalizarea proiectului, inaintea ultimei plăti a ajutorului.● Pentru proiectele de turism rural şi alte tipuri de turism din spaţiul rural, meşteşuguri tradiţionale şi cercuri de maşini proiectul trebuie să aibă acces la infrastructura de baza (drumuri rurale, alimentare cu apa, electricitate).SpecificeServicii agricole. Cercuri de maşini agricole● Proiectul trebuie să conţină statutul de funcţionare al organizaţiei non profit "Cercuri de maşini agricole";● Proiectele trebuie să demonstreze necesitatea şi oportunitatea implementării lor.Turism rural● Aviz de specialitate eliberat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) pentru modernizare sau construcţie, după caz;.● Angajamentul pe propria răspundere a beneficiarului ca va introduce obiectivul în circuitul turistic, în cadrul unei agenţii de turism licenţiate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT).;● Prezentarea unei strategii de marketing pentru turism pentru proiectul pe care beneficiarul doreşte sa-l promoveze, conform modelului prezentat în Ghidul Solicitantului.● Capacităţile de cazare prevăzute a fi respectate de către pensiunile turistice se vor încadra în criteriile de clasificare prevăzute în Anexa nr. 1.5 la Normele de clasificare a structurilor de primire turistice, respectiv vor avea minim 4 camere (8 locuri) şi până la 10 camere (30 locuri) pentru investiţii noi şi maxim 20 camere (60 de locuri) pentru modernizări;● Pentru investiţii noi şi pentru modernizări, nivelul de confort şi calitatea serviciilor prestate trebuie să fie echivalent cu minimum 3 flori;● Proiectele care au ca scop crearea de capacităţi noi trebuie să se incadreze în prevederile Planului General de Urbanism şi a Planului de Urbanism Zonal;● Pentru modernizarea pensiunilor turistice rurale este necesar certificatul de clasificare eliberat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) pentru pensiunea respectiva.Alte tipuri de activităţi de turism în spaţiul ruralTurism montan, turism pentru pescuit, turism ecvestru, cicloturism● Aviz de specialitate eliberat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) pentru modernizarea/construcţia obiectivului, după caz, pentru structuri turistice de recepţie.● Angajamentul pe propria răspundere a beneficiarului ca el/ea va introduce obiectivul în circuitul turistic, în cadrul unei agenţii de turism licenţiate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT);– Prezentarea unei strategii de marketing pentru turism pentru proiectul pe, care beneficiarul doreşte sa-l promoveze, conform modelului prezentat în Ghidul Aplicantului.● Pentru investiţii noi şi modernizări, nivelul de confort şi calitatea serviciilor prestate trebuie să fie echivalent cu minimum 2 flori;● Pentru modernizarea obiectivului este necesară existenta unui certificat de clasificare eliberat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT);Pentru parcurile de vânătoare:● Beneficiarul trebuie să fie deţinătorul legal al terenului.Activităţi meşteşugăreşti● Proiectul trebuie să demonstreze valorificarea resurselor locale (în, cânepa, stuf, papura, lâna, lemn etc.);Acvacultura● Existenta autorizaţiei de acvacultura;● Pentru fermele piscicole, sunt eligibile proiectele care prevăd o producţie minima de 500kg/ha/an.● Pre/Contract de achiziţie material biologic pentru prima populare.Alte activităţi: sericicultura, apicultura, cultivarea şi procesarea ciupercilor, procesarea fructelor de pădure şi de arbuşti fructiferi, şi a plantelor medicinale şi aromatice, melci şi broaşte● Solicitantul trebuie să demonstreze capacitatea de a putea folosi minim 10 grame oua de viermi de mătase;.● Achiziţie de minim 20 stupi/familii de albine● Ciupercaria trebuie să aibă minim 30 mp de cultura;Melci şi broaşte● Existenta unei tehnologii specifice de creştere.● Existenta unui pre/contract pentru 30% din produsele obţinute.Investiţii eligibile sunt:Generale● Toate investiţiile prevăzute la paragraful 4 "Câmpul de acţiune al măsurii"● Pot fi cheltuieli eligibile:a) Construirea de noi clădiri şi instalaţii şi modernizarea celor existente;b) Utilaje şi echipamente noi, soft-uri pentru computer, inclusiv costurile de instalare şi montaj bazate pe contracte cu terţe părţi;c) Acea parte a costurilor reprezentând plata arhitecţilor, inginerilor şi consultanţilor, taxelor legale, a studiilor de fezabilitate, achiziţionarea de licenţe şi patente pentru pregătirea şi/sau implementarea proiectului, direct legate de măsura, care nu depăşesc 12 % din costul total eligibil al proiectului, exceptând cazurile când nu sunt prevăzute construcţii când nu depăşesc 5%;d) Achiziţii de mijloace de transport noi, specializate, ca rezultat al identificării lor în studiul de fezabilitate/memoriu justificativ.Investiţiile în diversificare trebuie să respecte prevederile Art. 64, punctul 4 (b) al Acordului European care înfiinţează o asociere între Comunitatea Economica Europeana şi statele ei membre, pe de o parte, şi România, pe de altă parte.Numai cheltuielile plătite de către Agenţia SAPARD de la data acreditării Agenţiei pentru această măsură, sau data (tele) specificate în aceasta privinţa, vor fi eligibile pentru sprijinul Comunitar.Pentru ca proiectul să fie eligibil pentru sprijinul Comunitar, toate serviciile, echipamente şi achiziţiile trebuie să fie originare din Comunitatea Europeana sau din Tarile menţionate la Art. 4, Secţiunea B din Acordul Multianual de Finanţare (MAFA), cu modificările şi completările ulterioare.SpecificeServicii agricole – cercuri de maşini agricole● Achiziţionarea de echipamente şi maşini agricole;● Construcţia şi modernizarea clădirilor operaţionale;● Dotarea clădirilor pentru propriile maşini şi echipamente (hangare şi adăposturi), atelierelor de reparaţii pentru depozitarea inputurilor pentru maşinile agricole (uleiuri, unsori, piese de schimb etc.)Turism rural● Construcţia, modernizarea şi dotarea pensiunilor rurale;● Construcţia şi modernizarea spatiilor de campare, terenurilor de sport şi distracţie, echitatie şi alte tipuri de servicii de recreere;Alte tipuri de activităţi turistice în spaţiul rural● Construcţia şi modernizarea de cabane turistice, pentru vânătoare şi pescuit, cantoane forestiere, sararii, sate de vacanta; spatii de campare înfiinţate în gospodarii, spatii pentru turism piscicol, anexe specifice staţiunilor turistice: platforme, spatii de parcare, toalete, adăposturi.● Achiziţia sau modernizarea (inlocuirea motoarelor şi a sistemelor de aer condiţionat) a bărcilor fluviale şi pontoanelor echipate şi licenţiate pentru transportul şi cazarea turiştilor (2 sau 3 stele);● Construirea şi modernizarea de infrastructura specifică proiectului (poteci turistice, aductiuni de apa, generatoare de energie şi căldura, pichete de incendiu, observatoare, marcatoare, panouri de ghidare etc.)Parcurile de vânătoare● Construcţia sau modernizarea de ferme de creştere a vânatului în semilibertate, inclusiv achiziţionarea de animale sălbatice în vederea repopulării parcurilor de vânătoare;● Construcţia de adăposturi, sararii, împrejmuiri, adăpătoare şi spatii de hranire etc.Activităţi meşteşugăreşti● Construcţia sau modernizarea şi dotarea atelierelor cum ar fi: procesarea lemnului, obiecte artizanale manuale, olărit, brodat, împletit, pielărie, papura şi răchita, instrumente muzicale;Acvacultura● Construcţia sau modernizarea fermelor, spatiilor şi utilitarilor pentru procesarea şi marketingul peştelui şi a altor vieţuitoare acvatice produse în cadrul fermei;● Achiziţionarea de echipamente şi utilaje pentru fermele piscicole● Achiziţionarea de mijloacele de transport (echipate cu bazine, spatii de refrigerare, echipamente de oxigenare etc;);● Achiziţionarea de mici barci în folosul fermei sau modernizarea lor (inlocuirea motoarelor) şi de pontoane plutitoare;● Achiziţionarea de material biologic pentru prima populare;Alte activităţi: sericicultura, apicultura, cultivarea şi procesarea ciupercilor, procesarea fructelor de pădure şi de arbuşti fructiferi, şi a plantelor medicinale şi aromatice, melci şi broaşte● Achiziţionarea de material saditor pentru plantaţiile de duzi şi plantarea lui;● Achiziţionarea de echipamente pentru creşterea viermilor de mătase, depozitare şi unităţi de procesare;● Construirea de capacităţi de depozitare, procesare şi ambalare a produselor apicole;● Achiziţionarea de matci selecţionate pentru prima populare;● Achiziţionarea de stupi/familii de albine;● Achiziţionarea de mijloace de transport specializate pentru albine (remorci);● Echipamente pentru analiza calităţii mierii şi a produselor piscicole;● Construirea şi modernizarea spatiilor pentru cultivarea ciupercilor (spatii pentru creştere, procesare şi ambalare);● Instalaţii pentru producerea compostului şi achiziţionarea de echipamente necesare pentru fermele de ciuperci;● Construcţia sau modernizarea şi dotarea spatiilor pentru colectarea, depozitarea/condiţionarea, procesarea şi marketingul fructelor de pădure, a fructelor de arbuşti, a plantelor medicinale şi aromatice.Melci şi broaşte● Construcţia sau modernizarea fermelor, spatiilor şi utilităţilor pentru creşterea, procesarea şi marketingul melcilor şi broastelor;● Achiziţionarea de echipamente şi unelte pentru producţie şi procesare şi de mijloace de transport specializate;Nu sunt eligibile:● Investiţiile eligibile şi neeligibile respecta prevederile art. 4. Secţiunea B din MAFA, cu modificările şi completările ulterioare şi sunt detaliate în Ghidul Solicitantului.6. CRITERII DE SELECŢIE

Proiectul va fi selecţionat în funcţie de urmatorele criterii:
Nr.
Crt
Criterii de evaluare a proiectelor

Punctaj
(dacă da)
1

Proiecte care promovează alte activităţi faţă de activitatea
de baza
20
2 -Investiţii noi/Modernizare 30
3 Proiecte promovate de femei 10
4 Proiecte promovate de tineri (sub 40 ani) 10
5

Beneficiarul sau responsabilul de proiect a obţinut deja un
certificat de calificare pentru activitatea propusa;
10

6

Beneficiarul proiectului este:
– Producător individual;
– Asociaţie/societate comerciala
Max.20
10
20
Total 100

7. BENEFICIARI– Beneficiarii proiectelor vor aparţine sectorului privat, după cum urmează:– persoane fizice;– asociaţii familiale înregistrate, asociaţii şi grupuri de producători;– Organizaţii non-guvernamentale – ONG-uri (cercuri de maşini agricole);– societăţi 100 % private.8. LEGISLAŢIA NAŢIONALA IN VIGOARELista actelor normative referitoare la măsura şi submasurile respective este prezentată în Anexa nr. 1.9. DISPOZIŢII FINANCIARE– Proiectele din cadrul acestei măsuri sunt considerate a fi generatoare de profit.– În cadrul acestei măsuri vor fi finanţate proiecte a căror valoare totala eligibila este cuprinsa între 5.000 – 200.000 EURO.● Bugetul indicativ al acestei măsuri impartit pe ani este regăsit în Capitolul VI– Alocaţii Financiare ale masurilor SAPARD, pagina 357.BUGET ORIENTATIV pentru SUBMASURA / MEURO (Preţuri constant 2000)

SUBMASURA %
Servicii agricole 4
Turism rural 25
Alte tipuri de activităţi turistice
în spaţiul rural
20
Meşteşuguri 24
Acvacultura 12
Alte activităţi 15
TOTAL 100

Gradul de intervenţie pentru proiectele de interes privat:– 50% contribuţie privată;– 50% contribuţie publică, din care:– 75% contribuţie UE– 25% de la bugetul naţionalPlata sprijinului financiar va fi făcuta pe bază de documente justificative care să probeze realizarea activităţilor şi eligibilitatea acestora. Luând în considerare opţiunile beneficiarilor, plata poate fi făcuta intr-o singura transa la sfârşitul proiectului sau în maximum trei transe.10. ACOPERIRE GEOGRAFICAÎntregul spaţiu rural al României (nivel NUTS 5)11. INDICATORI DE REALIZARE, DE REZULTAT ŞI DE IMPACTIndicatori de realizareNumăr de proiecte: 7000Număr de beneficiari: 7000Servicii agricole-Cercuri de maşini agricoleNumăr de proiecte: 1000Număr de beneficiari: 1000Investiţii noi: 90%modernizări: 10%Turism ruralNumăr de proiecte: 2200Număr de beneficiari: 2200Investiţii noi: 30%număr de camere 1900număr de paturi 3800modernizări: 70%număr de camere 4700număr de paturi 9400Alte tipuri de activităţi turistice în spaţiul ruralNumăr de proiecte: 1500Număr de beneficiari: 1500Investitii noi: 60%modernizări: 40%Activităţi meşteşugăreştiNumăr de proiecte: 1300Număr de beneficiari: 1300Investiţii noi: 60%modernizări: 40%AcvaculturaNumăr de proiecte: 400Număr de beneficiari: 400Investiţii noi: 30%modernizări: 70%Alte activităţi: sericicultura, apicultura, cultivarea şi procesarea ciupercilor, procesarea fructelor de pădure şi de arbuşti fructiferi, şi a plantelor medicinale şi aromatice, melci şi broaşteNumăr de proiecte: 600investiţii noi: 60%modernizări: 40%– Indicatori de rezultat– Producţia de:– Producţia de peste (tone)– Producţia de Broaşte (tone)– Producţia de Crabi (tone)– Producţia de Stridii (tone)– Producţia de Scoici (tone)– Producţia de Melci (tone)– Producţia de Miere şi alte produse apicole (tone)– Producţia de Viermi de mătase (tone)– Producţia de Ciuperci (tone)– Numărul de noi capacităţi cu fructe de pădure şi arbuştilor fructiferi procesaţi la nivelul fermei– Numărul de capacităţi modernizate cu fructe de pădure şi arbuştilor fructiferi procesaţi la nivelul fermei;– Numărul de noi capacităţi cu plante aromatice procesate la nivelul fermei;– Numărul de capacităţi modernizate cu plante aromatice procesate la nivelul fermei;Indicatori de impactCreşterea venitului– Ponderea venitului brut a beneficiarilor realizat (generat) din afara fermei ca urmare a asistentei (euro/beneficiar): 20%, din care:– privitor la turism 12 (%)– privitor la meşteşuguri şi produse locale 8 (%)– Ponderea populaţiei rurale neagricole care are un venit obţinut din tranzacţii/locuri de muncă generate de asistenţa în afara fermei (mecanici agricoli şi furnizori de servicii în agricultura) (%)– Creşterea cu (5%) a nr. de pensiuni turistice– Creşterea cu (7%) a producţiei de peste– Creşterea cu (7%) a producţiei de miere– Creşterea cu (5%) a producţiei de viermi de mătase– Creşterea cu (5%) a producţiei de ciuperci– Creşterea cu (7%) a producţiei de fructe de pădure şi arbuşti fructiferi procesate– Creşterea cu (7%) a producţiei de plante aromatice procesateCrearea de locuri de muncă şi impactul social– Număr de locuri de muncă echivalente cu norma întreaga: 35000– menţinute în condiţii mai bune 14000– create: 2100012. PROMOVAREA PROGRAMULUIPotenţialii beneficiari vor fi informaţi despre existenta/condiţiile eligibilităţii prezentei măsuri prin:– Anunţ public în mass-media– Distribuirea de broşuri de informare– Seminarii– Intâlniri cu beneficiarii potenţiali13. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE● Potenţialul beneficiar va trebui sa anexeze la cererea de finanţare următoarele documente:● Memoriu justificativ pentru proiectele care prevăd numai achiziţie de bunuri şi servicii;● Studiu de fezabilitate pentru proiectele care prevăd atât construcţii cat şi modernizări de construcţii, întocmit conform Ordinului comun nr. 1013/873/2001 al Ministrului de Finanţe şi al Ministrului Lucrărilor Publice Transportului şi Locuinţei privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, pentru achiziţia publică de servicii cuprinzând devizul general elaborat în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1179/2002● Copie după actul de proprietate al terenului şi a luciului de apa, contractul de arendare, contractul de concesiune sau orice alt document care să justifice dreptul de folosinţa al terenului şi după caz actul de proprietate pentru celelalte bunuri imobiliare conform legislaţiei în vigoare pentru proiectele care prevăd lucrări de construcţie;● Certificatul de urbanism pentru pentru proiectele care prevăd construcţii şi/sau modernizări de construcţii;● Fisa tehnica (anexa la certificatul de urbanism) privind condiţiile de protecţia mediului necesare pentru obţinerea acordului unic, pe care s-a aplicat, după caz, stampila tip A sau tip B, care poate contine în anexa, după caz, acordul de mediu emis de autorităţile competente pentru activităţile cu impact semnificativ asupra mediului, definite în legislaţia naţionala elaborata în conformitate cu legislaţia UE;● Certificatul de înregistrare a comerciantului, pentru societăţile private (copie);● Pentru proiecte ≥ 50.000 Euro, planul de afaceri care să demonstreze viabilitatea proiectului;● Pentru societăţile comerciale, ultimul bilanţ precedent anului depunerii proiectului. În cazul în care beneficiarul nu a avut activitate anterioara depunerii proiectului va depune un act doveditor în acest sens, eliberat de autoritatea fiscala;● Avizul care să ateste ca beneficiarul proiectului nu are obligaţii restante către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale şi bănci, altele decât cele pentru care este respectat graficul de rambursare;● Declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte ca solicitantul nu beneficiază de finanţare prin alte programe pentru proiectul care face obiectul sprijinului SAPARD;● Cazier judiciar al responsabilului de proiect;● Existenta contribuţiei financiare proprii a beneficiarului va fi dovedita printr-un document emis de banca şi/sau alte instituţii financiare autorizate care să ateste existenta cofinantarii şi modul de asigurare al acesteia;● Pregătire profesionala în domeniu dovedita prin copie a diplomei de studii/certificat de formare sau declaraţie pe propria răspundere care să menţioneze ca beneficiarul proiectului şi/sau responsabilul de proiect va/vor urma un curs de pregătire profesionala în cadrul Programului SAPARD înainte de ultima plata;● Avizul sanitar veterinar eliberat de instituţia abilitata care să ateste ca proiectul este în conformitate cu legislaţia naţionala cu excepţia investiţiilor pentru procesare la care avizul sanitar veterinar trebuie să fie în acord cu UE;14. CONDIŢII DE FINANŢARE● Beneficiarii vor trebui să poată identifica clar în cadrul evidentelor lor contabile toate operaţiunile care ţin de investiţia respectiva, sa pregătească o declaraţie anuală de venit şi să ofere informaţii, dacă sunt cerute de către autorităţile indreptatite;● Beneficiarul poate să primească de doua ori un sprijin, în perioada de 7 ani până la suma maxima stabilita în dispoziţiile financiare a măsurii.● Beneficiarul va colabora şi va oferi orice informaţie ce i se cere de către structurile autorizate sa controleze şi sa auditeze implementarea proiectului;● Cheltuielile eligibile proiectului vor fi plătite numai după data la care beneficiarul a fost notificat de către Agenţia SAPARD despre eligibilitatea proiectului, cu excepţia cheltuielilor legate de pregătirea proiectului, care pot fi rambursate numai dacă beneficiarul a respectat instrucţiunile pentru achiziţiile private, în limita prevăzuta în măsura.● Beneficiarul poate solicita o noua finanţare după terminarea proiectului anterior;● În cazul în care costul serviciilor, sau bunurilor depăşeşte valoarea totala de 10.000 EURO, beneficiarul trebuie să prezinte oferte de la cel puţin trei furnizori.● Toate plăţile făcute de către beneficiari în cadrul proiectului trebuie să respecte prevederile MAFA, Secţiunea A, Art. 14, cu modificările şi completările ulterioare.● Rambursarea ajutorului financiar se va face pe baza documentelor justificative, intr-una până la trei transe pe parcursul implementării proiectului.● Dubla finanţare nu este acceptata în cadrul programului.● Pentru investiţiile în diversificare trebuie să se respecte prevederile Art. 64, punctul 4 (b) al Acordului European care înfiinţează o asociere între Comunitatea Economica Europeana şi statele ei membre, pe de o parte, şi România, pe de altă parte.15. AUTORITATEA DE IMPLEMENTARE● Agenţia SAPARD, care reprezintă în România Autoritatea de Implementare● Serviciile tehnice delegate ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului (MAPAM).LEGISLAŢIA NAŢIONALĂLegea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură;Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Legea nr. 109/1996 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei de consum, cu modificările şi completările ulterioare;Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 61/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice şi a criteriilor privind clasificarea structurilor de primire turistice, cu modificările ulterioare;Ordinul ministrului turismului nr. 170/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind criteriile şi metodologia pentru eliberarea licenţelor şi brevetelor de turism, cu modificările ulterioare;Ordonanţa Guvernului nr. 63/1997 privind stabilirea unor facilităţi pentru dezvoltarea turismului rural, aprobată cu modificări prin Legea nr. 187/1998, cu modificările şi completările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 811/1997 pentru modificarea şi completarea Normelor privind prevenirea accidentelor turistice şi organizarea activităţii de salvare în munţi, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.269/1996*);Ordinul ministrului sănătăţii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei, cu completările ulterioare;Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare;Decretul-lege nr. 66/1990 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei meşteşugăreşti, cu modificările ulterioare;Legea nr. 507/2002 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice de către persoane fizice, cu modificările ulterioare;Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare;Legea protecţiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, cu modificările şi completările ulterioare;Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activităţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurător, cu modificările ulterioare;Legea nr. 5/1991 pentru aderarea României la Convenţia asupra zonelor umede, de importanţă internaţională, în special ca habitat al păsărilor acvatice;Legea nr. 13/1993 pentru aderarea României la Convenţia privind conservarea vieţii sălbatice şi a habitatelor naturale din Europa, adoptată la Berna la 19 septembrie 1979;Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”, cu modificările ulterioare;Decretul nr. 237/1950 pentru ocrotirea monumentelor naturii;Hotărârea Guvernului nr. 230/2003 privind delimitarea rezervaţiilor biosferei, parcurilor naţionale şi parcurilor naturale şi constituirea administraţiilor acestora;Legea apiculturii nr. 89/1998, cu modificările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 1.105/2003 privind reorganizarea Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva;Ordonanţa Guvernului nr. 42/1995 privind producţia de produse alimentare destinate comercializării, aprobată cu modificări prin Legea nr. 123/1995, cu modificările şi completările ulterioare;Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 357/2003 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea, suspendarea şi retragerea (anularea) licenţelor de fabricaţie agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare;Hotărârea Guvernului nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor;Hotărârea Guvernului nr. 1.022/2002 privind regimul produselor şi serviciilor care pot pune în pericol viaţa, sănătatea, securitatea muncii şi protecţia mediului;Ordinul ministrului sănătăţii nr. 975/1998 privind aprobarea Normelor igienico-sanitare pentru alimente, cu modificările ulterioare;Ordinul ministrului sănătăţii nr. 976/1998 pentru aprobarea Normelor de igienă privind producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor, cu modificările ulterioare;Legea nr. 98/1994 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele legale de igienă şi sănătate publică, cu modificările şi completările ulterioare;Ordonanţa Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare naţională, aprobată cu modificări prin Legea nr. 355/2002;Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Legea sanitară veterinară nr. 60/1974**), republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 1.247/2002 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare;Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 261/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare sanitară veterinară a unităţilor şi de aprobare a activităţii de export, precum şi definirea unităţilor supuse controlului sanitar veterinar;Ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei nr. 68/1997 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la condiţiile sanitare veterinare pentru admiterea la import a produselor de origine animală şi a furajelor;Ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei nr. 70/1998 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind condiţiile şi procedura de avizare sanitară veterinară a importului, exportului, tranzitului cu animale, produse şi subproduse de origine animală, furaje şi alte produse şi materii care pot influenţa starea de sănătate a animalelor şi sănătatea publică, cu modificările şi completările ulterioare;Ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei nr. 45/1995 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind decelarea trichinei din carnea proaspătă de porcine, vânat (urs, mistreţ) şi cabaline, şi a Normei sanitare veterinare cuprinzând măsurile de supraveghere şi control al unor substanţe şi al reziduurilor acestora la animalele vii şi produsele lor, cu modificările ulterioare;Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.956/1995 privind introducerea şi aplicarea sistemului H.A.C.C.P. (Hazard Analysis Critical Control Point) în activitatea de supraveghere a condiţiilor de igienă din sectorul alimentar;Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul şi acvacultura, republicată, cu completările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri;Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 860/2002 pentru aprobarea Procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi de emitere a acordului de mediu;Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 422/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile de desfăşurare a activităţilor de pescuit comercial în apele Mării Negre;Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare;Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare;Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 143/1999 privind înfiinţarea Societăţii Naţionale „Plafar” – S.A.;● Prevederile STAS 1631-79 şi 1632-79 privind reguli şi metode pentru verificarea calităţii, precum şi ambalare, marcare, depozitare, transport şi documente referitoare la plante medicinale şi aromatice;● Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publică de servicii;● Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.014/874/2001 privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publică de lucrări._________Notă *) Abrogate prin Hotărârea Guvernului nr. 77/2003 privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane şi organizarea activităţii de salvare în munţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 13 februarie 2003.Notă **) Abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii veterinare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004.─────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters