pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Comunicare
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se înfiinţează Departamentul pentru Comunicare ca structura în aparatul de lucru al Guvernului României, subordonat primului-ministru, prin reorganizarea Departamentului Informaţiilor Publice şi a Departamentului Purtatorului de Cuvânt al Guvernului şi Relaţiilor cu Presa, care se desfiinţează. +
Articolul 2(1) Departamentul pentru Comunicare are următoarele atribuţii principale: … 1. asigura şi coordonează producerea integrată şi unitară a mesajului public guvernamental şi coordonează răspândirea informaţiilor publice prin toate mijloacele specifice;2. pune la dispoziţie mijloacelor de informare în masa informaţii destinate opiniei publice, în vederea cunoaşterii exacte a activităţii Guvernului, prin informări şi conferinţe de presa organizate săptămânal sau ori de câte ori este nevoie;3. asigura acreditarea jurnalistilor români şi străini la biroul de presa al Guvernului, precum şi la acţiunile cu presa ce au loc la sediul Guvernului sau în afară sediului, organizate de acesta;4. asigura informaţiile necesare mediatizarii corespunzătoare a vizitelor oficiale ale primului-ministru în străinătate şi ale delegatiilor străine invitate de Guvernul României, precum şi accesul la informaţie al ziaristilor care însoţesc aceste delegaţii;5. asigura consultanţa tehnica şi, după caz, coordonează, în limitele competentelor, gestionarea crizelor şi conflictelor de comunicare, care pot afecta încrederea opiniei publice interne şi internaţionale în legătură cu programele şi acţiunile Guvernului;6. asigura asistenţa de specialitate primului-ministru, altor demnitari şi înalţi funcţionari publici din cadrul Guvernului în domeniul comunicării;7. iniţiază şi avizează proiecte de acte normative care, prin conţinutul lor, reglementează activităţi din sfera atribuţiilor departamentului;8. realizează analize privind imaginea României peste hotare şi propune Guvernului măsuri corective, inclusiv de contracarare, în cazurile de denigrare a României;9. cooperează, pentru îndeplinirea activităţilor, cu colectivul de informatica al Guvernului, în vederea exploatării şi actualizării informaţiilor din banca de date a Guvernului şi a departamentului;10. asigura şi gestionează receptionarea şi comunicarea prin sistemul Internet;11. coordonează activităţile grupului de comunicare interministeriala şi toate activităţile de informare publică ale ministerelor, prefecturilor şi altor instituţii subordonate direct Guvernului;12. menţine legături permanente cu ambasadele străine în România şi cu organismele internaţionale reprezentate în ţara, în scopul informării acestora asupra aspectelor care privesc gestionarea treburilor publice şi imaginea tarii;13. coordonează elaborarea şi difuzarea în ţara şi în străinătate a pliantelor, ghidurilor, materialelor documentare, articolelor informative destinate presei, altor informaţii destinate celorlalte mijloace de comunicare în masa, care să contribuie la alcătuirea unei imagini corecte despre realitatile din România şi despre activitatea Guvernului;14. iniţiază şi organizează colocvii, dezbateri, simpozioane, mese rotunde, precum şi acţiuni cu mass-media pe teme privind guvernarea, în scopul deschiderii unor canale de comunicare şi al cunoaşterii realitatilor din România;15. asigura participarea personalului departamentului la acţiuni cu caracter ştiinţific şi cultural, la reuniuni şi expoziţii internaţionale, precum şi la acţiuni având ca scop integrarea europeană şi euroatlantica;16. aproba organizarea şi funcţionarea Redactiei Publicaţiilor pentru Străinătate şi coordonează activitatea acesteia;17. asigura activitatea de relaţii cu publicul şi organizează un sistem flexibil de comunicare între Guvern şi cetăţeni;18. primeşte petiţii şi urmăreşte modul de soluţionare a acestora.(2) Departamentul pentru Comunicare îndeplineşte orice alte atribuţii în domeniu, care sunt conferite prin acte cu caracter normativ, inclusiv prin decizii ale primului-ministru. … +
Articolul 3(1) Departamentul pentru Comunicare este condus de purtatorul de cuvânt al Guvernului, care are rang de secretar de stat, numit prin decizie a primuluiministru. … (2) Purtatorul de cuvânt al Guvernului, în calitate de şef al departamentului, emite, în limitele atribuţiilor sale, ordine şi dispoziţii şi participa la toate şedinţele Guvernului. … +
Articolul 4(1) Structura organizatorică a Departamentului pentru Comunicare este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. … (2) În structura direcţiilor Departamentului pentru Comunicare pot fi organizate servicii şi birouri, care se aproba prin ordin al şefului departamentului. … (3) Atribuţiile şi sarcinile direcţiilor, serviciilor şi birourilor din cadrul Departamentului pentru Comunicare se stabilesc prin regulament de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin al şefului departamentului. … (4) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului Departamentului pentru Comunicare se stabilesc prin fişa postului, care se întocmeşte pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare. … (5) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Departamentului pentru Comunicare se va adopta în termen de cel mult 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. … +
Articolul 5(1) Numărul maxim de posturi al Departamentului pentru Comunicare se stabileşte prin decizie a primului-ministru, cu respectarea încadrării în numărul maxim de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului. … (2) În vederea încadrării în numărul maxim de posturi corespunzător structurii organizatorice prevăzute în anexa, actualul personal al Departamentului Informaţiilor Publice şi al Departamentului Purtatorului de Cuvânt al Guvernului şi Relaţiilor cu Presa va fi preluat ţinându-se seama de dispoziţiile legale aplicabile în cazul reorganizării instituţiilor publice. … (3) Personalul de conducere şi de execuţie al Departamentului pentru Comunicare este salarizat potrivit Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică, cu modificările ulterioare. … +
Articolul 6Resursele financiare necesare pentru funcţionarea Departamentului pentru Comunicare sunt cuprinse în bugetul Secretariatului General al Guvernului. +
Articolul 7Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 42/1998 privind reorganizarea Departamentului Informaţiilor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 9 februarie 1998, cu modificările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 77/1998 privind înfiinţarea Departamentului Purtatorului de Cuvânt al Guvernului şi Relaţiilor cu Presa, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998.PRIM-MINISTRUMUGUR CONSTANTIN ISARESCUContrasemnează:──────────────Ministrul funcţiei publice,Vlad RoscaSecretarul general al Guvernului,Radu Stroe +
Anexă STRUCTURA ORGANIZATORICĂa Departamentului pentru Comunicare ┌─────────────────────┐ │Purtatorul de cuvânt │ │ al Guvernului │ │ Secretar de stat │ └─────────┬───────────┘ │ ┌─────────┐ │ │ Cabinet ├─────┤ └─────────┘ │ │ │ ┌───────────────────────────┼────────────────────────────┐ │ │ │ ┌─────┴──────────────┐ ┌───────┴──────────┐ ┌────────┴───────────┐ │Direcţia de imagine │ │Direcţia de presa │ │ Direcţia pentru │ │şi relaţii externe │ └──────────────────┘ │relaţii cu publicul │ └────────────────────┘ └────────────────────┘ ───────────