privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND
În temeiul prevederilor art. 25 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1(1) Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND prin reorganizarea Institutului de Cercetări şi Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucureşti care se desfiinţează. … (2) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND este persoana juridică română, cu sediul în municipiul Bucureşti, sos. Panduri nr. 90-92, sectorul 5, şi funcţionează după modelul regiilor autonome în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, în coordonarea Ministerului Industriei şi Comerţului. … +
Articolul 2Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND are ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea în domeniul protecţiei mediului, şi anume controlul şi evaluarea poluarii industriale, tehnologiile de tratare şi de depoluare, precum şi managementul de mediu în industrie. +
Articolul 3Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND este prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 4(1) Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND se preia prin transfer de la Institutul de Cercetări şi Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucureşti şi îşi păstrează salariile avute la data transferului până la negocierea noului contract colectiv de muncă. … (2) Noul contract colectiv de muncă va fi înregistrat la Direcţia generală de muncă şi protecţie socială a municipiului Bucureşti în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. … +
Articolul 5Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND are doua sucursale fără personalitate juridică, cu sediile în municipiul Ramnicu Valcea, Str. Uzinei nr. 1, judeţul Valcea şi, respectiv, în municipiul Timişoara, Piaţa Victoriei nr. 2, judeţul Timiş. +
Articolul 6Imobilul, anexele şi terenul aferent, situate în municipiul Bucureşti, sos. Panduri nr. 90-92, sectorul 5, în care a funcţionat Institutul de Cercetări şi Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucureşti, trec din administrarea acestuia în administrarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND. +
Articolul 7(1) Activul şi pasivul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND, stabilite pe baza situaţiei patrimoniului la data de 30 iunie 1998, se preiau pe bază de protocol de predare-preluare între Institutul de Cercetări şi Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucureşti şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND. … (2) Activul total este 1.616.543 mii lei, din care 357.225 mii lei înregistraţi drept capital social al Institutului de Cercetări şi Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucureşti. … +
Articolul 8Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 9Ministerul Industriei şi Comerţului, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul sau de venituri şi cheltuieli fondurile necesare pentru realizarea unor investiţii, dotări, aparatura, echipamente şi instalaţii. +
Articolul 10Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 382/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Industriei şi Comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166 din 23 iulie 1997, se modifica corespunzător prevederilor prezentei hotărâri. +
Articolul 11Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.p. PRIM-MINISTRU,VALERIU STOICAContrasemnează:–––––p. Ministrul industrieişi comerţului,Sorin Potanc,secretar de statPreşedintele AgenţieiNaţionale pentru Ştiinţa,Tehnologie şi Inovare,Laniy SzabolcsMinistrul muncii şiprotecţiei sociale,Alexandru AthanasiuMinistrul apelor,pădurilor şi protecţieimediului,Romica TomescuMinistrul finanţelor,Decebal Traian Remes +
Anexa 1
+
Anexa 2REGULAMENTde organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala – ECOIND, denumit în continuare institut, este persoana juridică aflată în coordonarea Ministerului Industriei şi Comerţului, care funcţionează în conformitate cu prevederile art. 17-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi îşi desfăşoară activitatea conform prevederilor legale în vigoare şi ale prezentului regulament. +
Articolul 2(1) Structura organizatorică a institutului este prevăzută în anexa nr. 1 la hotărâre. … (2) Institutul are în cadrul structurii organizatorice doua sucursale fără personalitate juridică, necesare pentru realizarea obiectului sau de activitate: … a) Sucursala Timişoara – Laborator cercetare control, evaluare, tehnologii de mediu, cu sediul în municipiul Timişoara, Piaţa Victoriei nr. 2, judeţul Timiş; … b) Sucursala Ramnicu Valcea – Laborator cercetare control, evaluare, tehnologii de mediu, cu sediul în municipiul Ramnicu Valcea, Str. Uzinei nr. 1, judeţul Valcea. … (3) Institutul poate înfiinţa în cadrul structurii sale sucursale, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare pentru realizarea obiectului sau de activitate. … +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Institutul este înfiinţat în scopul stimulării activităţii de cercetare ştiinţifică şi de dezvoltare tehnologică în domeniul propriu de activitate, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică "ORIZONT 2000", aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.095/1995, şi ale Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 8/1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 95/1998, cu modificările ulterioare. +
Articolul 4Obiectul de activitate al institutului cuprinde:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare1. În cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare institutul efectuează, cu o pondere majoritara, cercetări fundamentale şi aplicative de interes naţional şi public, care privesc protecţia mediului în conformitate cu prevederile Legii mediului nr. 137/1995, ale Legii apelor nr. 107/1996 şi cu celelalte reglementări privind mediul înconjurător, în vederea asigurării unei dezvoltări durabile, constând, în principal, în:a) prevenirea şi combaterea poluarii şi a riscurilor ecologice ca urmare a activităţilor industriale; … b) conservarea biodiversitatii şi a ecosistemelor specifice prin combaterea poluarii; … c) identificarea punctelor fierbinti şi a principalelor surse de poluare industriala, în vederea dezvoltării tehnologiilor de depoluare şi de reabilitare a stării factorilor de mediu afectaţi; … d) evaluarea efectelor poluarii industriale asupra factorilor de mediu, în baza atestării acordate de către Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului; … e) controlul poluarii pe factori de mediu; … f) colaborarea la elaborarea standardelor naţionale specifice domeniului (limite privind calitatea, metode de determinare a poluantilor din apa, aer, sol), în vederea unificării metodologiilor pe plan naţional şi a alinierii la reglementările internaţionale într-un interval de timp cat mai scurt; … g) participarea la acţiunea de monitorizare a factorilor de mediu, în special de monitorizare interna a poluarii pe platformele agenţilor economici cu activitate industriala; … h) colaborarea, în domeniul propriu de activitate, cu organizaţii naţionale şi internaţionale care au atribuţii în domeniul protecţiei mediului. … 2. În afară de activităţile desfăşurate în cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare institutul efectuează cercetări aplicative pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul sau de activitate:a) caracterizarea unor surse de poluare; … b) stabilirea eficientei de tratare şi epurare a instalaţiilor existente şi elaborarea parametrilor în vederea perfecţionării, modernizării şi extinderii; … c) elaborarea tehnologiilor pentru noi staţii de tratare şi epurare (ape, gaze, deşeuri, sol); … d) elaborarea studiilor de impact şi a bilanţurilor de mediu pentru unităţi industriale noi sau existente, evaluarea riscului ecologic în conformitate cu certificatele de atestare eliberate de către Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului; … e) activităţi de implementare a managementului calităţii şi al mediului în unităţi industriale; … f) testarea şi participarea la omologarea de produse şi echipamente specifice domeniului protecţiei mediului în unităţi industriale, în conformitate cu prevederile legale; … g) studii ecotoxicologice; … h) cercetări pentru întocmirea fişelor de biodegradabilitate şi toxicologice de produs; … i) studii şi documentare tehnico-ştiinţifică. … B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltarea) asistenţa tehnica şi de consultanţa privind protecţia mediului în industrie, furnizare de servicii ştiinţifice şi tehnologice agenţilor economici, organismelor naţionale şi locale de control şi supraveghere a poluarii industriale sau oricăror beneficiari interni sau externi interesaţi; … b) expertize privind starea poluarii în unităţile industriale; … c) soluţii tehnice şi programe de calcul, metodologii de experimentare, omologare şi recomandări privind utilizarea eficienta a aparaturii de laborator şi a prototipurilor industriale; … d) îndrumare privind organizarea şi dotarea laboratoare lor pentru controlul calităţii mediului, conducerea şi urmărirea proceselor din staţiile de tratare. … În acest scop institutul efectuează:1. cercetare fundamentală de baza şi orientata în vederea dezvoltării ştiinţei mediului, în special în domeniul tehnologiilor de mediu, al tehnicilor de control şi al metodologiilor de evaluare a poluarii industriale şi în scopul dezvoltării durabile a societăţii;2. cercetare aplicativa de tip precompetitiv pentru dezvoltarea şi perfecţionarea tehnicilor experimentale de laborator şi pilot, în domeniul controlului, prevenirii şi al combaterii poluarii, prin:a) analize şi studii fizico-chimice şi ecotoxicologice asupra apelor de suprafaţa şi subterane, apelor potabile, apelor uzate, emisiilor şi imisiilor gazoase, deşeurilor şi solului, precum şi stabilirea influentelor asupra factorilor de mediu; … b) elaborarea de tehnologii de epurare a apelor uzate, cu precădere industriale, precum şi municipale sau din alte sectoare; … c) elaborarea de tehnologii de tratare a apelor, în vederea utilizării ca apa industriala sau pentru potabilizare, în special surse cu impurificare nespecifica; … d) elaborarea de tehnologii de condiţionare, prelucrare şi valorificare a unor namoluri şi reziduuri şi de depoluare şi reabilitare a solului poluat prin activităţi industriale; … e) elaborarea de tehnologii pentru denocivizarea unor emisii gazoase industriale; … f) realizarea, testarea şi omologarea unor produse, echipamente şi instalaţii utilizate în combaterea poluarii industriale; … g) evaluarea impactului (studii de impact, bilanţ de mediu, risc ecologic, metodologie, criterii de evaluare a stării de poluare) activităţilor industriale asupra mediului înconjurător pe baza atestării acordate de către Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului; … 3. participarea la elaborarea strategiilor şi a planurilor de acţiune privind protecţia mediului înconjurător pe ramuri ale economiei naţionale, studii, diagnoze, prognoze privind poluarea provocată de sursele industriale;4. realizarea băncii de date privind poluarea industriala (nivel, tehnologii, evaluare);5. realizarea activităţilor pentru implementarea managementului de calitate şi mediu în activităţile industriale.C. Activităţi de formare şi de specializare profesională în domeniul propriu de activitatea) formarea şi specializarea cercetatorilor; … b) cursuri de specializare a personalului cu studii superioare şi medii cu preocupări în prevenirea şi combaterea poluarii mediului din cadrul organismelor de control şi supraveghere, agenţilor economici, institutelor de cercetare, de învăţământ superior etc., în domeniile legislaţiei, inspecţiei, controlului şi asigurării calităţii în laboratoarele de mediu, productiilor mai curate, managementului de calitate şi mediu, tehnologiilor de mediu, exploatării statiilor de tratare etc; … c) pregătire profesională la nivel postuniversitar (cursuri postuniversitare, master, doctorat), în colaborare cu unităţile de învăţământ superior în domeniul propriu de activitate. … D. Activităţi de editare şi tipărire a publicaţiilor de specialitatea) revista "Industria şi mediul"; … b) lucrări de cercetare; … c) studii, rapoarte, sinteze şi alte publicaţii în domeniul propriu de activitate. … E. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării în domeniul tehnologiilor de mediu, conform reglementărilor în vigoareF. Valorificarea rezultatelor cercetărilor din domeniul protecţiei mediului prin brevetarea soluţiilor originale, publicarea rezultatelor, organizarea şi participarea la expoziţii, manifestări ştiinţifice, realizarea unor instalaţii experimentale-model la nivel pilot sau semiindustrialÎn cadrul obiectului sau de activitate institutul poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind apărarea naţionala. Institutul poate efectua activităţi de comerţ interior şi activităţi de import-export, potrivit legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate. +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Institutul deţine active totale în valoare de 1.616.543 mii lei, conform situaţiei patrimoniului la data de 30 iunie 1998, din care patrimoniul propriu înregistrat drept capital social al Institutului de Cercetări şi Proiectari pentru Epurarea Apelor Bucureşti are o valoare de 357.225 mii lei. +
Articolul 6(1) Institutul administrează cu diligenta unui bun proprietar bunuri proprietate publică, precum şi alte bunuri dobândite în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică aflate în administrarea institutului, precum şi cele dobândite din fonduri publice se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. … (2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. … (3) În exercitarea drepturilor sale institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. … (4) Concesionarea sau închirierea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Industriei şi Comerţului şi cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare. … (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul 4Structura organizatorică şi funcţională +
Articolul 7(1) Institutul poate avea în structura subunitati, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare pentru realizarea obiectului sau de activitate. … (2) În funcţie de specificul activităţii se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi de cercetare, de învăţământ superior, cu societăţi comerciale etc., din ţara sau din străinătate. … +
Articolul 8(1) Modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului se propune de către directorul general, cu avizul consiliului de administraţie, şi se aproba de către Ministerul Industriei şi Comerţului. … (2) Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi poate acorda conducătorilor acestora împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. … +
Articolul 9Conducătorii subunitatilor din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi a competentelor încredinţate de aceştia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 10(1) Conducerea institutului este asigurata de către: … – consiliul de administraţie;– directorul general.(2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice a institutului sunt asigurate de consiliul ştiinţific. … Consiliul de administraţie +
Articolul 11(1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri numiţi pentru un mandat de 4 ani, iar cel mult jumătate din numărul membrilor pot fi înlocuiţi la fiecare 2 ani. … (2) Consiliul de administraţie este alcătuit din: … – un preşedinte;– un vicepreşedinte;– 5 membri. +
Articolul 12(1) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu: … – directorul general al institutului – preşedinte;– un reprezentant al Ministerului Industriei şi Comerţului;– un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;– preşedintele consiliului ştiinţific.(2) Celălalt membru al consiliului de administraţie poate fi inginer, economist, jurist, alt specialist din institut, precum şi reprezentant al agenţilor economici de profil. … (3) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. … (4) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului industriei şi comerţului, cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare, pe baza propunerii directorului general şi a conducătorilor instituţiilor de la care provin. … (5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelaşi organ care a făcut numirea. … +
Articolul 13(1) Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români şi: … a) îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau în unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile care decurg din aceasta calitate; … b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizaţie lunară, stabilită de consiliul de administraţie; … c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie şi nu pot participa, în aceasta calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese concurente. … (2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal sau soţul (sotia), copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se afla în relaţii comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în legătură cu problemele care privesc activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 15(1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe luna sau ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin 3 membri ai consiliului de administraţie. … (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de către preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. … +
Articolul 16(1) Consiliul de administraţie îşi poate desfăşura activitatea în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramata într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de 4 din numărul total al acestora. … +
Articolul 17La şedinţele consiliului de administraţie este invitat şi reprezentantul sindicatului, conform legii. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor legale. +
Articolul 19(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători în condiţiile legii de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anuntat în scris despre aceasta organul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 alin. (2) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 20Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:a) avizează modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitati din structura acestuia; … b) aproba, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare pe care îl înaintează spre aprobare Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare şi inovare din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare; … d) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la Ministerul Industriei şi Comerţului, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … e) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, pe care le supune aprobării Ministerului Industriei şi Comerţului, şi aproba raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; … f) analizează raportarea semestriala privind activitatea realizată de institut, aproba măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … g) analizează, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează să fie realizate de institut; … h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii, subunitati de producţie din patrimoniul institutului; … i) aproba asocierea institutului cu terţe persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … j) aproba valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … k) fundamentează şi prezintă organului coordonator propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; … l) aproba volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; … m) aproba utilizarea disponibilităţilor în valută; … n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; … o) executa orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă Ministerului Industriei şi Comerţului un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.Comitetul de direcţie +
Articolul 23Conducerea operativă a institutului este asigurata de un comitet de direcţie compus din directorul general şi din directorii care fac parte din structura organizatorică a institutului. +
Articolul 24Comitetul de direcţie executa acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare;– bugetul de venituri şi cheltuieli;– programul de investiţii;– sistemul de asigurare a calităţii;– alte obligaţii. +
Articolul 25Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului o impun. +
Articolul 26Comitetul de direcţie exercita atribuţii şi are răspundere în limita competentelor stabilite de conducerea institutului şi aprobate de consiliul de administraţie.Directorul general +
Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusă de către directorul general, care este numit prin ordin al ministrului industriei şi comerţului, cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare, dintre cercetatorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi care au pregătire managerială, pe baza rezultatelor concursului organizat conform condiţiilor şi criteriilor stabilite de către consiliul ştiinţific al institutului. +
Articolul 28Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu autorităţile publice, cu alte instituţii publice, precum şi cu persoane fizice din ţara şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competentele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; … c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului; … d) asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut prin comitetul de direcţie; aproba salariile rezultate din negocierea directa; … e) numeşte şi revoca conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; … f) angajează şi concediază personalul institutului; … g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţii, la propunerea consiliului ştiinţific; … h) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996; … i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … j) adopta măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ exterior prin compartimentele proprii specializate; … k) exercita atribuţiile şi are răspunderile care îi revin conform prevederilor legale, aproba şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; … l) exercita orice alte atribuţii care îi sunt delegate de către consiliul de administraţie; … m) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … Consiliul ştiinţific +
Articolul 29(1) Consiliul ştiinţific este format din 13 membri care reprezintă toate compartimentele ştiinţifice din institut. … (2) Consiliul ştiinţific poate fi alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare în domeniu, din cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afară acestuia, aleşi prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi pentru o perioadă de 2 ani prin vot secret de către membrii consiliului. Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general şi directorul ştiinţific al institutului. … (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. … +
Articolul 30Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică şi a Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare în domeniul propriu de activitate; … b) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului; … c) contribuie la realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale programului anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului; … d) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; … e) avizează hotărârile care implica politica de cercetare a institutului şi a ramurii; … f) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … g) stabileşte criteriile şi condiţiile de organizare a concursului pentru funcţia de director general; … h) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului; … i) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile atestabile şi confirma rezultatele concursului; … j) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … k) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; … l) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate. … +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia.Relaţii financiare +
Articolul 31Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit Normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. Bilanţul contabil anual se avizează de consiliul de administraţie, se supune spre aprobare Ministerului Industriei şi Comerţului, se transmite Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. +
Articolul 32(1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de către Guvern la propunerea Ministerului Industriei şi Comerţului, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. … +
Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit potrivit legii. +
Articolul 35(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care în cursul unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu băncile comerciale în valoare de cel mult 20% din veniturile brute în termeni reali realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea ministrului finanţelor. … +
Articolul 36(1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuandu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenţa art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. … (2) În cazul investiţiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare al acestora, iar institutul are obligaţia ca în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudeca pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. … (4) Contractarea de credite care depăşesc limita admisă prin legea anuală a bugetului de stat, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Industriei şi Comerţului, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. … +
Articolul 37(1) Operaţiunile de încasări şi plati ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. … (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin reglementările actelor normative în vigoare. … (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România. … +
Articolul 38Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Soluţionarea litigiilor +
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române competente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Capitolul 8Dispoziţii finale +
Articolul 40(1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. … (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Industriei şi Comerţului şi cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare. … +
Articolul 41Prevederile prezentului regulament se completează, în cazul unor aspecte nereglementate în conţinutul acestuia, cu dispoziţiile legale aplicabile regiilor autonome. +
Articolul 42Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care trebuie obţinută periodic, la intervale de maximum 5 ani.–––––