pentru aprobarea Protocolului de cooperare trilaterala largita în combaterea criminalitatii şi, în special, a criminalitatii transfrontaliere, semnat la Sofia la 8 septembrie 1998
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul UNICSe aprobă Protocolul de cooperare trilaterala largita în combaterea criminalitatii şi, în special, a criminalitatii transfrontaliere, semnat la Sofia la 8 septembrie 1998.p. PRIM-MINISTRU,VICTOR BABIUCContrasemnează:–––––Ministru de interne,Constantin Dudu-Ionescup. Ministrul afacerilor externe,Mihai Razvan Ungureanu,secretar de statMinistrul finanţelor,Decebal Traian Remes +
PROTOCOLde cooperare trilaterala largita în combaterea criminalitatii şi, în special, a criminalitatii transfrontaliere*)–––Notă …
*) Traducere.Guvernul României, Guvernul Republicii Bulgaria şi Guvernul Republicii Elene, denumite în continuare părţi,preocupate de dimensiunea atinsa de criminalitate, în ultimii ani, la nivel naţional şi internaţional, care constituie o ameninţare serioasă la securitatea şi stabilitatea interna a ţărilor lor, concentrandu-şi atenţia asupra creşterii criminalitatii internaţionale, în special asupra noilor sale forme,subliniind importanţa înţelegerii şi a beneficiului reciproc, a egalităţii şi acţiunilor coordonate, ca baza pentru o cooperare eficienta în combaterea criminalitatii, luând în considerare creşterea criminalitatii, sub toate formele, şi faptul ca ţările lor, datorită poziţiei geografice, sunt strabatute de asa-numita Ruta Balcanica ce leagă Estul de Vest, subliniind importanţa cooperării transnationale referitoare la problemele menţinerii ordinii publice şi a securităţii,exprimandu-şi dorinţa de cooperare reciprocă cat mai ampla şi de creştere a eficientei în acest sector, cu respectarea drepturilor şi libertăţilor omului,dorind sa armonizeze acţiunile autorităţilor lor competente, îndreptate împotriva criminalitatii şi, în special, împotriva crimei organizate, la nivel trilateral şi regional, în sud-estul Europei, în concordanta cu standardele Uniunii Europene, în perspectiva aderării României şi a Republicii Bulgaria la Uniunea Europeană,dezvoltand baza legală internationala de cooperare a autorităţilor părţilor care se ocupa de aplicarea legii, prin implementarea acordurilor care au fost deja încheiate, la nivel bilateral, în domeniul cooperării autorităţilor de poliţie şi al readmisiei, ca şi a Declaraţiei comune trilaterale, semnată la Salonic la 7 martie 1998, cu încheierea, atunci când se considera necesar, de noi acorduri la nivel bilateral şi trilateral, respectând principiile egalităţii, acordurile internaţionale şi legislatiile existente în ţările lor şi fără a prejudicia angajamentele lor anterioare, bazate pe acorduri bilaterale şi multilaterale cu tari terţe,convinse de faptul ca realizarea telurilor şi scopurilor lor va fi facilitata de adoptarea unor programe şi măsuri specifice,au convenit următoarele: +
Articolul 1Domeniile de cooperarePărţile, în conformitate cu legislaţia lor naţionala, vor coopera pentru prevenirea, combaterea, constatarea şi cercetarea criminalitatii şi, în special, a:– crimei organizate;– criminalitatii transfrontaliere;– actelor de terorism;– cultivarii ilicite, producerii şi traficului de droguri şi de substanţe psihotrope;– producţiei ilicite, comerţului ilicit şi utilizării precursorilor şi substanţelor chimice esenţiale, folosite pentru producerea ilegala de droguri şi substanţe psihotrope;– traficului ilegal de arme, inclusiv biologice, chimice şi radiologice, de muniţii, explozivi, materiale nucleare şi radioactive, precum şi a traficului cu substanţe otravitoare;– activităţilor economice internaţionale ilegale şi legalizarii veniturilor (spalarea banilor) obţinute în urma desfăşurării activităţilor infractionale, tranzacţiilor economice suspecte şi abuzurilor în domeniul investiţiilor, precum şi a altor forme de infracţiuni financiare;– contrabandei (cu tigari, alcool etc);– activităţilor infractionale legate de migratie, trecerii ilegale a frontierei şi traficului ilegal cu fiinţe umane;– exploatării sexuale a femeilor şi minorilor sau a copiilor;– contrafacerii sau falsificării bancnotelor, cărţilor de credit, documentelor, garanţiilor şi a altor valori, precum şi a oricărui tip de document de identitate;– contrafacerii marcii produselor alimentare şi industriale şi comercializării acestora;– infracţiunilor grave săvârşite împotriva vieţii umane şi proprietăţii, inclusiv împotriva proprietăţii intelectuale;– furtului, traficului ilegal şi dobândirii în mod ilegal de bunuri aparţinând patrimoniului istoric şi cultural, de metale şi pietre preţioase, precum şi de alte bunuri de valoare;– infracţiunilor ecologice;– criminalitatii de înaltă tehnologie, inclusiv prin folosirea computerelor;– deturnarii aeronavelor;– rapirii şi traficului cu fiinţe umane şi cu organe;– infracţiunilor maritime (fraude în domeniul maritim, piraterie) şi a infracţiunilor grave comise în sfera transporturilor;– furtului şi traficului ilegal de vehicule;– extorcarilor;– actelor de corupţie comise în legătură cu domeniile menţionate mai sus.Părţile vor coopera, totodată, în următoarele domenii specifice:– învăţământ, instruire şi perfecţionarea pregătirii personalului;– cultural, sportiv şi social, prin intermediul schimburilor de delegaţii;– realizarea de cercetări ştiinţifice în scopul combaterii infractionalitatii şi al dezvoltării sistemelor de informaţii, a mijloacelor de comunicaţie şi a echipamentelor speciale;– alte domenii de interes reciproc, urmărindu-se, în general, menţinerea sub control a infractionalitatii şi prevenirea criminalitatii, precum şi descoperirea persoanelor dispărute, a bunurilor furate sau pierdute şi identificarea cadavrelor. +
Articolul 2Forme de cooperareCooperarea dintre autorităţile competente ale părţilor în domeniile menţionate la art. 1 se va realiza îndeosebi prin:– schimbul de informaţii, experienta şi expertiza în domenii de interes comun;– schimbul de informaţii cu privire la noile tipuri de criminalitate, la formele şi metodele de prevenire, combatere, investigare şi depistare a acestora;– schimbul de informaţii cu privire la noile tipuri de criminalitate transfrontaliera, la formele şi metodele folosite la comiterea acestora (modus operandi);– acordarea de asistenţa în scopul identificarii tranzacţiilor economice suspecte, inclusiv a celor referitoare la legalizarea veniturilor ilicite;– schimbul de informaţii, experienta şi expertiza cu privire la folosirea tehnologiilor criminalistice, a metodelor, tehnologiilor şi mijloacelor de cercetare criminologica, în special în domeniul anchetelor, detectarii şi controlului precursorilor, drogurilor şi substanţelor psihotrope, în conformitate cu convenţiile internaţionale;– schimbul de informaţii cu privire la metodele folosite pentru transportul, ascunderea şi distribuirea drogurilor şi a substanţelor psihotrope;– schimbul de informaţii cu privire la noile tipuri de droguri şi substanţe psihotrope care apar în traficul ilegal, la tehnologia de producere şi la substantele folosite în acest scop, precum şi la noile metode de cercetare folosite pentru analizarea şi identificarea drogurilor şi a substanţelor psihotrope;– schimbul de informaţii, cunoştinţe şi experienta în domeniul controlului la frontiera şi în domeniul sprijinului material şi tehnic al serviciilor de control competente, în scopul identificarii documentelor de călătorie falsificate şi pentru prevenirea intrării ilegale a persoanelor suspecte,implicate în săvârşirea de infracţiuni şi acte de terorism, precum şi a migratiei ilegale;– schimbul de informaţii pentru prevenirea şi suprimarea oricărei forme a crimei organizate transnationale, precum şi de informaţii referitoare la persoanele şi reţelele infractionale implicate;– schimbul de experienta, incluzând instruirea specială, prin organizarea de seminarii şi cursuri de instruire, precum şi schimbul de opinii;– schimbul de date statistice, precum şi de texte legislative naţionale şi prevederi, broşuri, publicaţii şi rezultate ale cercetărilor ştiinţifice în domeniile acoperite de acest protocol;– planificarea şi adoptarea de acţiuni coordonate împotriva reţelelor infractionale;– coordonarea acţiunilor poliţieneşti pentru realizarea unor cercetări operative comune şi acordarea de sprijin reciproc, sub supravegherea şi monitorizarea părţii pe teritoriul căreia au loc aceste acţiuni, în conformitate cu legislaţia sa naţionala;– organizarea de intalniri la nivel de experţi în cadrul competentelor acestora, ori de câte ori ei convin asupra necesităţii rezolvarii unor probleme urgente şi speciale de interes comun, precum şi pregătirea şi adoptarea de măsuri comune, atunci când sunt necesare, în cazuri operative şi de ancheta specifice;– căutarea persoanelor care se sustrag de la urmărirea penală sau cu mandate de executare a pedepselor şi a persoanelor declarate dispărute;– căutarea şi returnarea adecvată, în conformitate cu legislaţia naţionala, a obiectelor furate, având înregistrate numere sau trasaturi specifice, inclusiv a valorilor culturale şi istorice, vehiculelor şi armelor de foc, precum şi a garanţiilor înregistrate, a documentelor de călătorie şi de identitate;– schimbul de informaţii, în conformitate cu legislatiile naţionale şi cu obligaţiile internaţionale, cu privire la cetăţenii statelor-părţi care au fost condamnaţi pentru comiterea de infracţiuni pe teritoriul acestora şi la persoanele care se afla în curs de cercetare;– schimbul de cunoştinţe şi experienta în ceea ce priveşte aspecte ale cooperării poliţieneşti, în conformitate cu standardele europene şi cu acquisul comunitar, urmărindu-se armonizarea legislatiilor lor în acest sector, promovarea şi facilitarea aderării ţărilor asociate la Uniunea Europeană, precum şi elaborarea de programe regionale pentru îndeplinirea acestui scop. +
Articolul 3Livrări controlatePărţile, în conformitate cu legislaţia lor naţionala şi cu obligaţiile lor internaţionale, vor asigura condiţiile necesare pentru realizarea livrărilor controlate de droguri şi substanţe psihotrope, precum şi a precursorilor folosiţi pentru producerea acestora.Părţile vor analiza posibilitatea aplicării metodei livrării controlate şi în cazul altor bunuri care fac obiectul traficului ilicit.Părţile se vor strădui să îşi armonizeze legislatiile şi practicile lor pentru a asigura compatibilitatea reciprocă, în măsura în care acest lucru este necesar în scopul realizării eficiente a livrărilor controlate. +
Articolul 4Mijloace de cooperarePărţile vor coopera pentru combaterea criminalitatii şi pentru menţinerea ordinii publice, prin intermediul autorităţilor competente, în conformitate cu prevederile acestui protocol, cu legislatiile naţionale şi cu obligaţiile lor internaţionale.Părţile vor specifică autoritatea sau autorităţile reprezentând punctele de contact prin intermediul cărora se va stabili comunicarea directa, precum şi ofiţerii de legătură.Aceste autorităţi vor fi:Pentru România:–––––– Direcţia de Cooperare Internationala şi Integrare Euroatlantica din cadrul Ministerului de Interne;– Inspectoratul General al Poliţiei;– Brigada de Combatere a Crimei Organizate şi Corupţiei;– Direcţia Generală a Poliţiei de Frontiera, Străini, Probleme de Migrari şi Paşapoarte;– Comandamentul Naţional al Granicerilor. Pentru Republica Bulgaria:–––––––––– Serviciul Naţional de Combatere a Crimei Organizate;– Serviciul Poliţiei Naţionale de Frontiera;– Institutul de Criminalistica şi Criminologie;– Academia Ministerului de Interne.Pentru Republica Elena:––––––––– Direcţia de Cooperare Internationala a Poliţiei din cadrul Ministerului Ordinii Publice, şi numai în mod excepţional şi în cazul schimbului de informaţii operative urgente (informaţii "calde"), prin notificarea în acelaşi timp a Direcţiei de Cooperare Internationala a Poliţiei;– Direcţia de Securitate a Statului din cadrul Ministerului Ordinii Publice;– Direcţia de Securitate Publică din cadrul Ministerului Ordinii Publice.Serviciile de control al paşapoartelor şi vizelor de la punctele de control ale frontierelor comune ale statelor vecine vor menţine contacte directe pentru asigurarea unui schimb rapid de informaţii, necesare în vederea combaterii folosirii documentelor frauduloase pentru intrarea sau ieşirea ilegala din ţara a indivizilor şi a vehiculelor. +
Articolul 5Cererea de cooperareÎn cadrul acestui protocol cooperarea se va desfăşura pe baza cererilor de cooperare înaintate de către autorităţile competente ale părţilor interesate.Cererile de cooperare vor fi adresate în scris. În caz de urgenta, cererile pot fi adresate verbal, fiind însă necesară confirmarea în scris, în decurs de doua zile.Fiecare parte poate respinge, total sau parţial, o cerere de cooperare, dacă o asemenea cooperare ar pune în pericol suveranitatea sa naţionala, securitatea, ordinea publică sau interesele sale naţionale ori dacă este în contradictie cu legislaţia naţionala şi cu obligaţiile internaţionale ale părţii. Respingerea cererii de cooperare se adresează în scris, fără întârziere, părţii solicitante.Autorităţile competente ale părţilor vor lua măsurile adecvate pentru a asigura punerea în executare imediata şi completa a cererii de cooperare. +
Articolul 6Comitetul comunPărţile vor stabili un comitet comun răspunzător de aplicarea prevederilor prezentului protocol. Comitetul va examina, în special, necesitatea semnării protocoalelor adiţionale, în scopul eficientizarii şi largirii cooperării.Comitetul comun va fi alcătuit din reprezentanţi ai autorităţilor competente ale părţilor şi se va reuni o dată pe an în ţara gazda, înainte de intalnirea ministrilor de interne şi ai ordinii publice ai părţilor.Miniştrii de interne şi ai ordinii publice se vor intalni o dată pe an. Cu ocazia acestor intalniri, desfăşurate prin rotaţie, se va analiza progresul general al cooperării şi se vor identifica problemele apărute în cursul îndeplinirii acestui protocol. Miniştrii vor lua măsuri specifice, în scopul îmbunătăţirii şi largirii cooperării. +
Articolul 7Limbile folositePentru a se asigura concretizarea cooperării în cadrul acestui protocol, autorităţile competente ale părţilor vor folosi limba franceza sau engleza pentru procedurile scrise.Limba naţionala sau alte limbi pot fi folosite în cursul procedurilor orale, cu condiţia ca părţile sa convină astfel. +
Articolul 8CheltuieliFiecare parte va suporta cheltuielile necesare pentru îndeplinirea prevederilor acestui protocol, dacă nu se convine altfel. +
Articolul 9Aplicarea prezentului protocolAplicarea acestui protocol se face în conformitate cu legislaţia naţionala a fiecărei părţi.Nici una dintre părţi nu este autorizata să facă publice sau sa transfere unei terţe tari informaţii confidenţiale decât în cazul în care primeşte acceptul părţii care le-a furnizat.Problemele în disputa care pot aparea în legătură cu interpretarea sau aplicarea prevederilor acestui protocol vor fi soluţionate de către părţile interesate, conform normelor de drept internaţional în materie.Fiecare parte poate propune amendamente la acest protocol, care vor fi examinate de către comitetul comun şi vor fi înaintate ministrilor de interne şi ai ordinii publice, în vederea aprobării. +
Articolul 10Prevederi finalePărţile îşi vor notifica reciproc, prin intermediul canalelor diplomatice, îndeplinirea procedurilor referitoare la aprobarea şi aplicarea prevederilor acestui protocol.Acest protocol va intra în vigoare în a 30-a zi de la data la care este primit cel de-al doilea document de ratificare sau de aprobare.Acest protocol poate fi denunţat şi îşi încetează valabilitatea, pentru partea care îl denunta, la 6 luni după primirea de către fiecare dintre părţi a notificării scrise, prin intermediul canalelor diplomatice.Redactat în limba engleza, în trei exemplare originale.Semnat la Sofia la 8 septembrie 1998.În numele Guvernului României, Gavril Dejeu,ministru de interneÎn numele Guvernului Republicii Bulgaria, Bogomil Bonev,ministru de interneÎn numele Guvernului Republicii Elene,Georgios Romeos,ministrul ordinii publice–––––