HOTĂRÂRE nr. 312 din 4 aprilie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 19 aprilie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 2195 30/11/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 20ABROGA PEORDIN 285 04/06/1999
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 608 31/10/2001 ART. 5
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 107
ART. 2REFERIRE LALEGE 608 31/10/2001 ART. 4
ART. 5REFERIRE LALEGE 608 31/10/2001 ANEXA 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 608 31/10/2001 ANEXA 3
ART. 9REFERIRE LALEGE 608 31/10/2001 ANEXA 2
ART. 9REFERIRE LALEGE 608 31/10/2001 ANEXA 3
ART. 13REFERIRE LAOG 2 12/07/2001
ART. 18REFERIRE LAORDIN 285 04/06/1999
ART. 20ABROGA PEORDIN 285 04/06/1999
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 2195 30/11/2004
ActulREFERIT DEORDIN 167 31/01/2003
ActulREFERIT DENORMA 31/01/2003
ActulREFERIT DEORDIN 1027 11/12/2003
ActulREFERIT DEORDIN 342 30/07/2002
ART. 16REFERIT DEORDIN 167 31/01/2003
ANEXA 15REFERIT DEORDIN 167 31/01/2003
ANEXA 15REFERIT DENORMA 31/01/2003

privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţa a ambarcatiunilor de agrement



În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Secţiunea 1Domeniu de aplicare +
Articolul 1(1) Prevederile prezentei hotărâri stabilesc condiţiile de introducere pe piaţa a ambarcatiunilor de agrement complete, a ambarcatiunilor parţial construite şi echipate, denumite în continuare ambarcatiuni, precum şi a componentelor prevăzute în anexa nr. 1, luate separat sau instalate pe ambarcatiunile de agrement.(2) Prevederile prezentei hotărâri se aplică şi ambarcatiunilor folosite pentru transporturi comerciale sau pentru instruire în navigaţia de agrement, care sunt introduse pe piaţa pentru activităţi recreative.(3) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:a) ambarcatiunilor concepute exclusiv pentru competitii sportive, incluzând ambarcatiunile cu vasle şi ambarcatiunile destinate instruirii în canotaj, care au fost etichetate ca atare de către constructorul lor;b) canoelor şi caiacelor, gondolelor şi hidrobicicletelor;c) planşelor cu vele;d) planşelor cu motor, ambarcatiunilor individuale de tipul scuterelor nautice şi altor ambarcatiuni similare cu motor;e) originalelor sau copiilor individuale ale ambarcatiunilor vechi, concepute înainte de 1950, construite în cea mai mare parte din materiale originale şi etichetate ca atare de către constructorul lor;f) ambarcatiunilor experimentale, cu condiţia ca ulterior respectivele exemplare sa nu fie introduse pe piaţa;g) ambarcatiunilor construite pentru utilizare proprie, cu condiţia ca ulterior respectivele exemplare sa nu fie introduse pe piaţa pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data construcţiei;h) ambarcatiunilor special destinate să aibă echipaj şi sa transporte persoane în scop comercial;i) submersibilelor;j) ambarcatiunilor pe perna de aer;k) ambarcatiunilor pe aripi imerse.
+
Secţiunea a 2-aDefiniţii +
Articolul 2(1) În sensul prezentei hotărâri următorii termeni se definesc astfel:a) ambarcatiune de agrement – orice ambarcatiune, indiferent de tip şi de modul de propulsie, al carei corp are o lungime de la 2,5 m până la 24 m, masurata conform standardelor armonizate aplicabile, şi care este destinată să fie utilizata în scopuri sportive şi recreative;b) producător – persoana responsabilă pentru proiectarea şi fabricarea ambarcatiunilor complete sau care preia ambarcatiuni parţial construite şi echipate pentru a realiza ambarcatiuni complete, cu scopul de a le introduce pe piaţa în nume propriu;c) constructor – persoana responsabilă pentru proiectarea şi fabricarea ambarcatiunilor parţial construite şi echipate sau a componentelor pentru ambarcatiuni, cu scopul de a le introduce pe piaţa în nume propriu;d) punere în funcţiune – prima utilizare a produsului pe teritoriul României de către utilizatorul final;e) organism de control – organism desemnat de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei pentru verificarea respectării prevederilor prezentei hotărâri.(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completează cu termenii definiţi la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
+
Capitolul 2 +
Secţiunea 1Condiţii de introducere pe piaţa +
Articolul 3(1) Se admit introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune a ambarcatiunilor şi componentelor pentru acestea prevăzute la art. 1 alin. (1), dacă nu pun în pericol siguranţa şi sănătatea persoanelor, a mediului şi a proprietăţii, atunci când sunt construite, întreţinute şi utilizate conform destinaţiei lor.(2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate iniţia reglementări privind navigaţia în apele naţionale, în scopul asigurării protecţiei mediului, calităţii şi siguranţei navigaţiei în apele naţionale, cu condiţia ca aceste reglementări sa nu determine modificări ambarcatiunilor care se conformează prevederilor prezentei hotărâri.
+
Secţiunea a 2-aCerinţe esenţiale +
Articolul 4Ambarcatiunile şi componentele prevăzute la art. 1 alin. (1) se introduc pe piaţa numai dacă satisfac cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr. 2.
+
Secţiunea a 3-aLibera circulaţie a ambarcatiunilor +
Articolul 5(1) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevăzute la art. 4 şi se admit introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune a ambarcatiunilor complete, dacă:a) poarta marcajul naţional de conformitate CS, prevăzut în anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001, aplicat de producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, care semnifica conformitatea produsului cu prevederile prezentei hotărâri, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate prevăzută în anexa nr. 3, redactată în limba română;b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevăzut în anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, aplicat de un producător dintr-un stat membru al Uniunii Europene, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate, tradusa în limba română.(2) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevăzute la art. 4 şi se admite introducerea pe piaţa a ambarcatiunilor parţial construite şi echipate dacă pentru acestea exista o declaraţie emisă de către constructor sau de reprezentantul autorizat al acestuia ori de către importator, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 4 lit. A, potrivit căreia respectivele ambarcatiuni sunt destinate spre a fi finalizate de alţi producători.(3) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevăzute la art. 4 şi se admite introducerea pe piaţa a componentelor prevăzute în anexa nr. 1, care poarta marcajul CS sau CE, care semnifica conformitatea cu cerinţele esenţiale aplicabile, atunci când respectivele componente urmează să fie încorporate într-o ambarcatiune de agrement, potrivit unei declaraţii emise de către constructor, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 4 lit. B, sau de reprezentantul autorizat al acestuia ori de către importator.(4) Cu ocazia organizării saloanelor, expoziţiilor şi prezentarilor, ambarcatiunile şi componentele prevăzute la art. 1 alin. (1), care nu sunt conforme prevederilor prezentei hotărâri, pot fi expuse cu condiţia ca un anunţ vizibil sa indice faptul ca respectivele produse nu pot fi introduse pe piaţa şi nici nu pot fi puse în funcţiune până când nu vor fi îndeplinite prevederile prezentei hotărâri.(5) În cazul în care ambarcatiunilor şi componentelor prevăzute la art. 1 alin. (1) le sunt aplicabile şi alte reglementări care, de asemenea, impun aplicarea marcajului CS, acest marcaj indica conformitatea produsului cu prevederile tuturor reglementărilor aplicabile.
+
Articolul 6(1) Se considera ca ambarcatiunile şi componentele prevăzute la art. 1 alin. (1) respecta cerinţele esenţiale prevăzute la art. 4 în cazul în care acestea sunt conforme cu standardele româneşti care adopta standardele europene armonizate aplicabile, ale căror numere de referinţa au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene.(2) Lista standardelor româneşti care adopta standardele europene armonizate se elaborează în termen de 6 luni de la data publicării prezentei hotărâri şi se aproba prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
+
Secţiunea a 4-aDeţinerea documentaţiei +
Articolul 7(1) Pentru ambarcatiunile şi componentele prevăzute la art. 1 alin. (1), introduse pe piaţa cu marcaj CS sau CE, producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligaţia sa întocmească şi sa păstreze timp de 10 ani de la data ultimei fabricatii a acestora documentaţia tehnica ce atesta conformitatea, care va fi prezentată spre examinare, la cerere, organismului de control.(2) Documentaţia tehnica prevăzută la alin. (1) va cuprinde:a) dosarul tehnic de fabricaţie prevăzut în anexa nr. 5;b) declaraţia de conformitate;c) certificatele de conformitate emise de organisme notificate;d) adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României;e) copii de pe rapoartele de încercări prin care se demonstreaza conformitatea cu standardele menţionate la art. 6 sau cu standardele europene armonizate, ale căror numere de referinţa au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, după caz.(3) În cazul în care producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul în România, importatorul are obligaţia să deţină documentele menţionate mai sus, care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului de control.
+
Articolul 8(1) În cazul în care organismul de control constata ca ambarcatiunile prevăzute la art. 1 alin. (1) sau componentele destinate acestora, prevăzute în anexa nr. 1, care poarta marcajul CS sau CE, atunci când, fiind corect construite, instalate, întreţinute şi utilizate în conformitate cu destinaţia lor, pun în pericol siguranţa persoanelor, a mediului şi a proprietăţii, va decide, după caz, fie retragerea de pe piaţa a produselor respective, fie interzicerea sau restrictionarea introducerii acestora pe piaţa.(2) Organismul de control are obligaţia sa informeze în scris Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în termen de 72 de ore, cu privire la deciziile adoptate, indicând motivele care au stat la baza deciziei şi în special dacă neconformitatea se datorează:a) nerespectării cerinţelor esenţiale prevăzute la art. 4, în cazul în care ambarcatiunile nu au fost proiectate conform standardelor prevăzute la art. 6;b) aplicării incorecte a standardelor prevăzute la art. 6, în cazul în care s-a declarat aplicarea acestora.(3) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei analizează situaţiile şi constata dacă măsura este justificată sau nu şi comunică imediat organismului de control, precum şi producătorului sau reprezentantului autorizat al acestuia rezultatul analizei.(4) În cazul în care organismul de control constata ca o ambarcatiune sau o componenta prevăzută în anexa nr. 1 poarta marcajul CS, în condiţiile în care aceasta nu este conform prevederilor prezentei hotărâri, ia măsuri împotriva celui care a aplicat marcajul, conform prevederilor art. 13 alin. (1) lit. c), informand Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei asupra deciziei sale.
+
Secţiunea a 5-aMarcaje +
Articolul 9(1) Ambarcatiunile şi componentele prevăzute la art. 1 alin. (1) care respecta cerinţele esenţiale prevăzute la art. 4 trebuie să aibă aplicat marcajul CS sau CE, atunci când sunt introduse pe piaţa.(2) Marcajele CS şi CE se aplică în mod vizibil, lizibil şi durabil, direct pe ambarcatiuni, conform anexelor nr. 2 şi 3 la Legea nr. 608/2001, pe componentele prevăzute în anexa nr. 1 şi/sau pe ambalajul acestora. Marcajele CS şi CE trebuie să fie asociate cu numărul de identificare al organismului notificat care a evaluat conformitatea prin una dintre procedurile prevăzute în anexele nr. 6, 10, 11, 12 sau 13.(3) Este interzisă aplicarea pe ambarcatiuni şi pe componente a unor marcaje sau inscripţii asemănătoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje de conformitate. Oricare alt marcaj poate fi aplicat pe ambarcatiuni şi pe componentele prevăzute în anexa nr. 1 şi/sau pe ambalajul acestora, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajelor CS sau CE sa nu fie astfel reduse.(4) În cazul în care organismul de control constata ca marcajul a fost aplicat în mod eronat, producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să înceteze încălcarea prevederilor prezentei hotărâri şi sa realizeze produsul conform cu prevederile privind aplicarea marcajului.(5) În cazul în care organismul de control constata ca neconformitatea continua, acesta ia măsurile necesare de limitare sau de interzicere de la introducerea pe piaţa a ambarcatiunii în cauza ori asigura retragerea de pe piaţa, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
+
Capitolul 3 +
Secţiunea 1Proceduri pentru evaluarea conformitatii +
Articolul 10(1) Înainte de producerea şi introducerea pe piaţa a ambarcatiunilor şi componentelor prevăzute la art. 1 alin. (1) producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să aplice următoarele proceduri pentru evaluarea conformitatii, ţinând seama de categoriile de proiectare a ambarcatiunilor A, B, C şi D, definite în anexa nr. 2.(2) Pentru categoriile A şi B:a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului mai mica de 12 m se efectuează "Controlul intern al producţiei cu încercări suplimentare", prevăzut în anexa nr. 7;b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 12 m şi 24 m se efectuează "Examinarea CS de tip", prevăzută în anexa nr. 8, completată cu procedura "Conformitatea cu tipul", prevăzută în anexa nr. 9, sau "Examinarea CS de tip" împreună cu "Asigurarea calităţii producţiei", prevăzută în anexa nr. 10, sau "Examinarea CS de tip" împreună cu "Verificarea produsului", prevăzută în anexa nr. 11, sau "Verificarea unităţii de produs", prevăzută în anexa nr. 12, sau "Asigurarea calităţii", prevăzută în anexa nr. 13.(3) Pentru categoria C:a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 2,5 m şi 12 m, care sunt conform standardelor prevăzute la art. 6 alin. (1), aplicate pentru respectarea cerinţelor esenţiale prevăzute în anexa nr. 2 pct. 3.2 şi 3.3, se efectuează "Controlul intern al producţiei", prevăzut în anexa nr. 6;b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 2,5 m şi 12 m, care nu sunt conform standardelor româneşti prevăzute la art. 6 alin. (1), referitoare la cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2 pct. 3.2 şi 3.3, se efectuează "Controlul intern al producţiei cu încercări suplimentare", prevăzut în anexa nr. 7;c) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 12 m şi 24 m se efectuează "Examinarea CS de tip", completată cu procedura "Conformitatea cu tipul", sau "Examinarea CS de tip" împreună cu "Asigurarea calităţii producţiei", sau "Examinarea CS de tip" împreună cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea unităţii de produs" ori "Asigurarea calităţii".(4) Pentru categoria D, pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 2,5 m şi 24 m se efectuează "Controlul intern al producţiei".(5) Pentru componentele prevăzute în anexa nr. 1 se efectuează "Examinarea CS de tip", completată cu procedura "Conformitatea cu tipul", sau "Examinarea CS de tip" împreună cu "Asigurarea calităţii producţiei", sau "Examinarea CS de tip" împreună cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea unităţii de produs" ori "Asigurarea calităţii".(6) Documentele şi corespondenta realizate în legătură cu procedurile de evaluare a conformitatii prevăzute la alin. (1) se redactează în limba română sau într-o limbă acceptată de organismul de certificare care evalueaza conformitatea.
+
Articolul 11Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic în anexa nr. 14.
+
Secţiunea a 2-aOrganisme notificate +
Articolul 12(1) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în calitate de autoritate competentă în domeniu, va aproba, prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, lista cuprinzând organismele notificate desemnate să execute procedurile prevăzute la art. 10 alin. (1) şi (2), împreună cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate să le îndeplinească şi numărul/codul lor de identificare, lista urmând să se actualizeze periodic. Acest ordin se va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Competenţa organismelor de certificare şi a laboratoarelor este recunoscută de către autoritatea competentă pe baza unei proceduri de evaluare, având în vedere criteriile minime prevăzute în anexa nr. 15.(3) În condiţiile în care constata ca un organism notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevăzute în anexa nr. 15, autoritatea competentă decide cu privire la retragerea recunoaşterii şi desemnării organismului respectiv.
+
Capitolul 4Raspunderi şi sancţiuni +
Articolul 13(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează astfel:a) nerespectarea prevederilor art. 4 şi 6 se sancţionează cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piaţa şi/sau interzicerea utilizării şi a introducerii pe piaţa a produselor neconforme;b) nerespectarea prevederilor art. 7 se sancţionează cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializării până la o dată stabilită de organismul de control, de comun acord cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, după caz, pentru eliminarea neconformitatilor;c) nerespectarea prevederilor art. 9 se sancţionează cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piaţa şi/sau interzicerea introducerii pe piaţa a produselor nemarcate sau marcate incorect, până la eliminarea neconformitatilor.(2) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile şi dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările ulterioare.
+
Articolul 14(1) Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotărâri, constata contravenţiile şi aplica sancţiunile potrivit art. 13 alin. (1) este Inspectoratul Navigaţiei Civile, organ de specialitate care funcţionează în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.(2) Orice sancţiune aplicată în baza prezentei hotărâri de Inspectoratul Navigaţiei Civile se aduce la cunoştinţa Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei în termen de 72 de ore de la încheierea procesului-verbal de contravenţie.
+
Capitolul 5Dispoziţii finale şi tranzitorii +
Articolul 15Lista cuprinzând standardele româneşti care adopta standardele europene armonizate, prevăzute la art. 6, se actualizează periodic şi se aproba prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
+
Articolul 16Procedura de evaluare a organismelor de certificare şi a laboratoarelor în vederea recunoaşterii de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei se elaborează în termen de 6 luni de la data publicării prezentei hotărâri şi se aproba prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
+
Articolul 17Anexele nr. 1-15 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
+
Articolul 18Se admit introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune a ambarcatiunilor şi componentelor destinate acestora, care sunt în curs de fabricaţie conform Regulilor pentru construcţia şi supravegherea tehnica a ambarcatiunilor – cod M.T.R.N.R.-CA-99, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 285/1999.
+
Articolul 19Prevederile prezentei hotărâri intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
+
Articolul 20Pe data de 1 ianuarie 2004 se abroga Ordinul ministrului transporturilor nr. 285/1999 privind aprobarea Regulilor pentru construcţia şi supravegherea tehnica a ambarcatiunilor – cod M.T.R.N.R.-CA-99, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 29 iunie 1999.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Miron Tudor MitreaMinistrul industriei şi resurselor,Dan Ioan PopescuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu
+
Anexa 1COMPONENTEComponentele pentru ambarcatiunile de agrement sunt:1. echipamente protejate la incendiu pentru motoare instalate în interiorul şi la pupa ambarcatiunii;2. dispozitive de protecţie la pornire pentru motoare instalate în exteriorul ambarcatiunii;3. timone, mecanisme de guvernare şi ansambluri de cabluri pentru guvernare;4. rezervoare şi furtunuri pentru combustibil;5. capace de magazii şi hublouri prefabricate.
+
Anexa 2CERINŢE ESENŢIALE DE SECURITATEpentru proiectarea şi construcţia ambarcatiunilor de agrement1. Categorii de proiectare a ambarcatiunilor

Categoria de proiectare Condiţii de vânt şi val
Forţa vântului pe scara Beaufort (viteza vântului, km/h) Înălţimea valurilor*) (H1/3, metri)
A – oceanică peste 8 (viteza vântului peste 74 km/h) peste 4 m
B – maritimă în largul coastei până la 8 inclusiv (viteza vântului până la 74 km/h) până la 4 m inclusiv
C – maritimă în apropierea coastei până la 6 inclusiv (viteza vântului până la 49 km/h) până la 2 m inclusiv
D – ape protejate până la 4 inclusiv (viteza vântului până la 28 km/h) până la 0,5 m inclusiv

––––Notă *) Media inaltimilor a 10% din numărul total de valuri care au cea mai mare înălţime între gol şi creasta, în cursul unei observaţii de scurta durata.Definiţii:Categoria A – oceanica – ambarcatiune de dimensiuni suficient de mari, proiectata pentru a efectua voiaje nelimitate, pe parcursul cărora condiţiile pot depăşi forta vantului 8 pe scara Beaufort şi înălţimea valurilor de peste 4 metri.Categoria B – maritima în largul coastei – ambarcatiune proiectata pentru voiaje în largul coastelor, în condiţii în care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 8 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înălţime de până la 4 metri inclusiv.Categoria C – maritima în apropierea coastei – ambarcatiune proiectata pentru voiaje în apropierea coastelor, în golfuri mari, estuare, lacuri şi fluvii, în condiţii în care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 6 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înălţime de până la 2 metri inclusiv.Categoria D – ape protejate – ambarcatiune proiectata pentru voiaje pe lacuri mici, râuri şi canale, în condiţii în care forta vantului poate atinge valoarea 4 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înălţime de până la 0,5 metri inclusiv.Ambarcatiunile din fiecare categorie vor fi corespunzător proiectate, construite şi echipate pentru a corespunde acelor parametri referitori la stabilitate, flotabilitate, precum şi celorlalte cerinţe esenţiale din prezenta anexa, cat şi pentru a avea bune caracteristici de manevrare.2. Cerinţe generaleAmbarcatiunile şi componentele prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre vor fi conforme cu cerinţele esenţiale din prezenta anexa în măsura în care acestea le sunt aplicabile.2.1. Identificarea corpuluiFiecare ambarcatiune va fi marcată cu un număr de identificare a corpului, care include următoarele informaţii:a) codul producătorului;b) ţara de fabricaţie;c) numărul unic de serie al corpului;d) anul de fabricaţie;e) anul modelului.Standardele aplicabile prevăzute la art. 6 din hotărâre conţin detalii privind aceste cerinţe.2.2. Placuta constructoruluiPe fiecare ambarcatiune va exista o placa fixată permanent, separat de marcajul de identificare a numărului corpului, care va conţine următoarele informaţii:a) numele producătorului;b) marcajul de conformitate;c) categoria de proiectare a ambarcatiunii, conform pct. 1;d) capacitatea maxima de încărcare recomandată de producător, conform pct. 3.6;e) numărul maxim de persoane recomandat de producător pentru transportul cărora ambarcatiunea a fost proiectata.2.3. Prevenirea caderilor peste bord şi mijloace care să permită revenirea la bordÎn funcţie de categoria de proiectare ambarcatiunile vor fi proiectate în asa fel încât să se reducă la minimum riscurile de cadere peste bord şi să se asigure urcarea înapoi la bord.2.4. Vizibilitatea de la postul principal de comandaPentru ambarcatiunile cu motor postul principal de comanda va oferi conducătorului, în condiţii normale de utilizare (din punct de vedere al vitezei şi al încărcării), o buna vizibilitate în toate direcţiile.2.5. Manualul proprietaruluiFiecare ambarcatiune va fi însoţită de manualul proprietarului, redactat sau tradus în limba română şi în alte limbi străine stabilite conform prevederilor contractuale între părţi.Acest manual va atrage atenţia în mod special asupra riscurilor de incendiu şi de inundare şi va conţine totodată informaţiile prevăzute la pct. 2.2, 3.6 şi 4, precum şi masa ambarcatiunii fără incarcatura, exprimată în kg.3. Cerinţe referitoare la integritate şi structura3.1. StructuraAlegerea materialelor şi combinarea lor, precum şi felul construcţiei vor asigura robustetea ambarcatiunii, din toate punctele de vedere. Se va acorda o atenţie deosebită categoriei de proiectare, conform pct. 1, şi capacităţii maxime de încărcare recomandate de producător, conform pct. 3.6.3.2. Stabilitate şi bord liberAmbarcatiunile vor avea suficienta stabilitate şi bord liber, în funcţie de categoria de proiectare, conform pct. 1, şi de capacitatea maxima de încărcare recomandată de producător, conform pct. 3.6.3.3. Plutirea şi flotabilitateaAmbarcatiunile vor fi construite astfel încât să se asigure caracteristicile de flotabilitate şi de menţinere în plutire adecvate categoriei de proiectare, conform pct. 1, şi capacităţii maxime de încărcare recomandate de producător, conform pct. 3.6.Toate ambarcatiunile cu mai multe corpuri locuibile vor fi proiectate astfel încât să aibă suficienta flotabilitate care să le permită sa rămână în plutire, chiar şi în poziţie rasturnata.Ambarcatiunile cu o lungime mai mica de 6 metri, la care exista pericolul inundarii atunci când sunt utilizate conform categoriei lor de proiectare, vor fi prevăzute prin construcţie cu mijloace de flotabilitate adecvate care să le menţină în plutire după inundare.3.4. Deschideri în corp, punte şi suprastructuraDeschiderile practicate în corp, punte (punti) şi suprastructura nu vor afecta integritatea structurală a ambarcatiunii sau etanseitatea acesteia când sunt închise.Ferestrele, hublourile, uşile şi bocaportii vor rezista la presiunea apei care este posibil să apară în locurile în care sunt amplasate aceste deschideri, precum şi la sarcini concentrate reprezentând greutatea persoanelor care se deplaseaza pe punte.Armaturile destinate să permită trecerea apei către sau dinspre interiorul corpului ambarcatiunii, aflate sub linia de plutire corespunzătoare capacităţii maxime de încărcare recomandate de producător, conform pct. 3.6, vor fi prevăzute cu dispozitive de închidere uşor accesibile în orice moment.3.5. InundareaAmbarcatiunile vor fi proiectate astfel încât riscul de scufundare să fie minim. O atenţie specială se va acorda:a) cockpit-urilor şi altor adancituri în punte, care vor fi cu autodrenare sau să aibă alte mijloace de menţinere a apei departe de interiorul ambarcatiunii;b) sistemelor de ventilare;c) sistemelor de evacuare a apei cu pompe sau cu alte mijloace.3.6. Capacitatea maxima de încărcare recomandată de producătorCapacitatea maxima de încărcare recomandată de producător, marcată pe placuta constructorului (combustibil, apa, provizii, diverse echipamente şi persoane), exprimată în kg, pentru care a fost proiectata ambarcatiunea, va fi determinata corespunzător categoriei de proiectare conform pct. 1, caracteristicilor de stabilitate şi de bord liber conform pct. 3.2 şi caracteristicilor de plutire şi flotabilitate conform pct. 3.3.3.7. Amplasarea plutelor de salvareToate ambarcatiunile de categoriile A şi B, precum şi ambarcatiunile de categoriile C şi D cu o lungime mai mare de 6 metri vor fi prevăzute cu unul sau mai multe amplasamente pentru una sau mai multe plute de salvare, suficient de mari pentru a prelua numărul de persoane pentru care ambarcatiunea a fost concepută să le transporte, asa cum este recomandat de producător. Aceste amplasamente vor fi uşor accesibile în orice moment.3.8. EvacuareToate ambarcatiunile cu mai multe spaţii locuibile, cu o lungime mai mare de 12 metri, vor fi prevăzute cu mijloace de evacuare eficiente în caz de rasturnare.Toate ambarcatiunile cu mai multe spaţii locuibile vor fi prevăzute cu mijloace de evacuare eficiente în caz de incendiu.3.9. Ancorare, amarare şi remorcareToate ambarcatiunile, ţinând seama de categoria de proiectare şi de caracteristicile acestora, vor fi prevăzute cu unul sau mai multe puncte întărite sau cu alte mijloace capabile sa suporte, în deplina siguranţa, solicitarile sistemelor de ancorare, amarare şi remorcare.4. Caracteristici de conducere şi manevrareConstructorul va asigura caracteristici de conducere şi de manevrare satisfăcătoare pentru ambarcatiune, atunci când este echipata cu motorul cel mai puternic pentru care este proiectata şi construită.Pentru toate motoarele de uz naval care echipeaza ambarcatiunile de agrement, în manualul proprietarului va fi indicată puterea maxima a motorului, conform standardelor prevăzute la art. 6 din hotărâre.5. Cerinţe referitoare la instalaţii5.1. Motoare şi spaţii pentru motoare5.1.1. Motoare instalate în interiorul ambarcatiuniiToate motoarele instalate permanent în interiorul ambarcatiunii vor fi amplasate într-un spaţiu închis şi izolat de spaţiile pentru locuit, astfel încât să fie reduse la minimum riscul de producere şi propagare a unor incendii, precum şi riscul oricăror pericole datorate patrunderii fumului toxic şi de propagare a caldurii, a zgomotului sau a vibratiilor în spaţiile pentru locuit.Părţile motorului şi accesoriile care necesita o inspecţie şi/sau o întreţinere frecventa vor fi uşor accesibile.Materialele izolante utilizate în interiorul compartimentelor pentru motoare vor fi ignifuge.5.1.2. VentilatiaCompartimentele pentru motoare vor fi ventilate. Se va preveni pătrunderea apei prin toate căile de ventilaţie în compartimentele pentru motoare.5.1.3. Părţile expuse ale motoruluiÎn cazul în care motorul nu este protejat de o carcasa sau nu are un locas propriu închis, părţile mobile sau fierbinti ale acestuia, care pot cauza accidente corporale, vor fi protejate local.5.1.4. Pornirea motoarelor instalate în exteriorul ambarcatiuniiToate ambarcatiunile echipate cu motoare instalate în exteriorul acestora vor fi prevăzute cu un dispozitiv care să împiedice pornirea în priza a motorului, cuplat la propulsor, cu excepţia cazurilor în care:a) tractiunea la punct fix produsă de motor este mai mica de 500 N (50 kgf);b) motorul este echipat cu un limitator de putere care reduce tractiunea la 500 N (50 kgf) în momentul pornirii sale.5.2. Instalatia de alimentare cu combustibil5.2.1. GeneralitatiAmplasarea şi instalarea sistemelor de umplere, inmagazinare, aerisire şi alimentare cu combustibil vor fi concepute în asa fel încât sa reducă la minimum riscurile de incendiu şi de explozie.5.2.2. Rezervoare pentru combustibilRezervoarele, conductele şi furtunurile pentru combustibil vor fi fixate şi separate sau protejate de orice sursa de căldură puternica. Alegerea materialelor constitutive pentru rezervoare şi a metodelor de fabricaţie a acestora va fi corespunzătoare pentru capacitarea rezervorului şi tipul de combustibil. Toate spaţiile în care sunt rezervoare vor fi ventilate.Combustibilii lichizi al căror punct de aprindere este mai mic de 55°C vor fi depozitati în rezervoare independente care să nu facă parte din corpul ambarcatiunii şi care vor fi:a) izolate de compartimentul pentru motoare şi de orice alta sursa de aprindere;b) izolate de spaţiile locuibile de la bordul ambarcatiunii.Combustibilii lichizi al căror punct de aprindere este egal sau mai mare de 55°C pot fi depozitati în rezervoare integrate în corpul ambarcatiunii.5.3. Instalaţii şi echipamente electriceInstalaţiile şi echipamentele electrice vor fi proiectate şi realizate astfel încât să asigure buna funcţionare a ambarcatiunii în condiţii normale de utilizare, iar riscurile de incendiu şi de electrocutare să fie reduse la minimum.Toate circuitele alimentate de la baterii, cu excepţia circuitelor de pornire a motoarelor, vor fi protejate contra suprasarcinilor şi scurtcircuitelor.Va fi asigurata o ventilaţie corespunzătoare în scopul prevenirii acumularii gazelor pe care bateriile ar putea să le degaje. Bateriile vor fi fixate solid şi vor fi protejate împotriva patrunderii apei.5.4. Sistemul de guvernare5.4.1. GeneralitatiSistemul de guvernare va fi proiectat, construit şi instalat astfel încât să permită transmiterea forţelor de guvernare în condiţii previzibile de funcţionare a ambarcatiunii.5.4.2. Guvernarea de avarieAmbarcatiunile cu vele şi ambarcatiunile cu un singur motor instalat în interiorul lor, care sunt dotate cu sistem de guvernare cu comanda de la distanta a carmelor, vor fi prevăzute şi cu un sistem de guvernare de avarie, pentru manevrarea ambarcatiunii la viteza redusă.5.5. Aparate cu gazAparatele cu gaz pentru uz gospodăresc vor fi de tipul celor cu evacuare de vapori şi vor fi proiectate şi instalate în asa fel încât să se prevină scurgerile de gaz şi riscurile de explozie şi să permită efectuarea verificărilor de etanseitate. Materialele şi componentele acestora vor fi adecvate tipului de gaz utilizat, pentru a rezista la solicitarile şi acţiunile mediului marin.Fiecare aparat cu gaz va fi echipat cu un dispozitiv de siguranţă la stingerea flacarii, care să funcţioneze pentru fiecare arzator. Fiecare aparat consumator de gaz va fi alimentat printr-o racordare separată din sistemul de distribuţie şi fiecare aparat va fi controlat separat printr-un dispozitiv propriu de închidere. Se va asigura o ventilaţie adecvată pentru a se preveni pericolele datorate scurgerilor de gaz şi de produse rezultate din ardere.Toate ambarcatiunile care au aparate cu gaz instalate permanent la bord vor fi prevăzute cu o incinta destinată depozitarii tuturor buteliilor cu gaz. Incinta va fi izolata de spaţiile de locuit, va fi accesibila doar de la exterior şi va fi ventilata în asa fel încât să se asigure evacuarea gazelor spre exteriorul ambarcatiunii. Orice aparat cu gaz instalat permanent la bord va fi încercat după instalare.5.6. Protecţia contra incendiilor5.6.1. GeneralitatiTipurile de echipamente instalate la bord şi planul de amenajare al ambarcatiunii vor tine seama de riscurile de incendiu şi de propagare a focului. Se va acorda o atenţie specială zonelor din jurul dispozitivelor cu flacara libera, zonelor fierbinti ale motoarelor şi maşinilor auxiliare, dispozitivelor de deversare a uleiului şi combustibilului, conductelor pentru ulei şi combustibil neacoperite şi se va evita instalarea cablurilor electrice deasupra zonelor fierbinti ale maşinilor.5.6.2. Echipamente de prevenire şi stingere a incendiilorAmbarcatiunile vor fi prevăzute cu mijloace de prevenire şi stingere a incendiilor, adecvate riscurilor de incendiu. Spaţiile în care sunt amplasate motoarele cu benzina vor fi protejate printr-un sistem de stingere a incendiilor, care să nu necesite deschiderea respectivelor spaţii în caz de incendiu. Stingatoarele portabile vor fi amplasate în locuri uşor accesibile şi unul dintre acestea va fi amplasat astfel încât să se poată ajunge la el cu usurinta de la postul principal de comanda al ambarcatiunii.5.7. Lumini de navigaţieAtunci când sunt instalate lumini de navigaţie, acestea vor fi conforme cu reglementările internaţionale aplicabile*), după caz.5.8. Prevenirea deversarii poluantilorAmbarcatiunile vor fi construite astfel încât să se prevină orice deversare accidentala în apa a substanţelor poluante (ulei, combustibil etc.).Ambarcatiunile dotate cu grupuri sanitare vor fi prevăzute cu:a) rezervoare; saub) sisteme care să poată permite instalarea temporară a unor rezervoare, pentru a fi utilizate în zone în care deversarea deşeurilor umane este interzisă.În plus, orice tubulatura pentru deversarea deşeurilor umane în exteriorul ambarcatiunii va fi prevăzută cu armături care să poată fi închise etans.–––––Notă *) "Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare" (Colreg – 1972) sau "Codul european al căilor de navigaţie interioară" (CEVNI), adoptat prin Rezoluţia CEE-ONU nr. 24 din 15 noiembrie 1985. +
Anexa 3DECLARAŢIA DE CONFORMITATE1. Declaraţia scrisă de conformitate cu prevederile prezentei anexe va însoţi întotdeauna:a) ambarcatiunea şi va fi ataşată la manualul proprietarului (a se vedea pct. 2.5 din anexa nr. 2);b) componentele prevăzute în anexa nr. 1.2. Declaraţia scrisă de conformitate va fi redactată în limba română sau într-o limbă străină, conform prevederilor pct. 2.5 din anexa nr. 2, şi va include următoarele informaţii:a) numele şi adresa producătorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia (numele comercial şi sediul, reprezentantul autorizat va specifică şi numele comercial şi sediul producătorului);b) descrierea ambarcatiunii sau a componentei (descrierea produsului: marca, tipul, numărul seriei, după caz);c) referinţe privind standardele prevăzute la art. 6 din hotărâre care au fost utilizate sau specificăţii legate de conformitatea declarata;d) în unele cazuri, referinţe privind certificatul de examinare CS de tip eliberat de organismul notificat;e) după caz, numele şi adresa organismului notificat;f) date pentru identificarea persoanei împuternicite să semneze în numele producătorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.– Model –Noi ……………………………………………………………………………,(denumirea completă a persoanei juridice)………………………………………………………………………………….,(sediul)cu nr. de înmatriculare la registrul comerţului ………/…………/……….., declarăm pepropria răspundere că produsul/serviciul …………………………………………………………………………………………………………………………………..(denumirea, tipul sau modelul, numărul lotului, al şarjei sau al seriei, eventualsursele şi numărul de exemplare)la care se referă această declaraţie este în conformitate cu …………………………….………………………………………………………………………………….,(titlul şi/sau numărul şi data publicării documentului/documentelor tehnic/tehnicenormativ/normative)având certificatul de examinare CS de tip nr. …………….. din data de ………………,eliberat de*) ………………………………………………………………………(numele şi adresa organismului notificat)…………………………….. ……………………………………..(locul şi data emiterii) (numele, prenumele şi semnătura sau marcajulechivalent ale persoanei autorizate)–––––-Notă *) Indicarea numărului certificatului de examinare CS de tip şi numele organismului notificat care l-a eliberat se înscriu doar în unele cazuri.
+
Anexa 4DECLARAŢIAconstructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatoruluiA. Declaraţia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, referitoare la ambarcatiunile parţial construite conform prevederilor art. 5 alin. (2) din hotărâre, va cuprinde următoarele informaţii:a) numele şi adresa constructorului;b) numele şi adresa reprezentantului constructorului sau, după caz, ale importatorului;c) descrierea ambarcatiunii parţial construite;d) o declaraţie din care să rezulte ca ambarcatiunea parţial construită este destinată să fie terminată de alţii şi ca este conformă cu cerinţele esenţiale aplicabile pentru stadiul de construcţie în care se afla.B. Declaraţia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din hotărâre, referitoare la componente, va cuprinde următoarele informaţii:a) numele şi adresa constructorului;b) numele şi adresa reprezentantului constructorului sau, după caz, ale importatorului;c) descrierea componentei;d) o declaraţie din care să rezulte conformitatea componentelor cu cerinţele esenţiale aplicabile acestora.
+
Anexa 5DOSARUL TEHNIC DE FABRICAŢIEDosarul tehnic de fabricaţie la care se face referire în anexele nr. 6, 8, 9, 10 şi 12 la hotărâre va conţine toate datele sau mijloacele relevante folosite de producător pentru a asigura ca ambarcatiunile sau componentele sunt conforme cu cerinţele esenţiale aplicabile.Dosarul tehnic de fabricaţie va permite înţelegerea proiectului, construcţiei şi a funcţionarii produsului şi va asigura posibilitatea evaluării conformitatii cu cerinţele prezentei hotărâri.Dosarul tehnic de fabricaţie va conţine, în măsura în care sunt relevante pentru evaluare:a) descrierea generală a tipului;b) desene conceptuale de ansamblu, planuri de fabricaţie cu detalii de execuţie, inclusiv desenele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;c) explicaţii, descrieri şi precizări necesare pentru înţelegerea celor de mai sus şi pentru înţelegerea funcţionarii produsului;d) lista cu standardele prevăzute la art. 6 din hotărâre, aplicate total sau parţial, şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru a satisface cerinţele esenţiale, atunci când nu au fost aplicate standardele prevăzute la art. 6 din hotărâre;e) rezultatele calculelor de proiectare, examinarile efectuate etc.;f) rapoarte de încercări sau calcule, în special privind stabilitatea conform pct. 3.2 şi flotabilitatea conform pct. 3.3 din cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre.
+
Anexa 6CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI(Modulul A)1. Controlul intern al producţiei este procedura prin care producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2, asigura şi declara faptul ca produsele avute în vedere satisfac cerinţele prezentei hotărâri, care le sunt aplicabile. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe fiecare produs şi va emite o declaraţie de conformitate.2. Producătorul va elabora documentaţia tehnica descrisă la pct. 3. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va deţine documentaţia tehnica şi o va pune la dispoziţie organismelor de control, la cerere, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs, în vederea inspectarii. În cazul în care nici producătorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, documentaţia tehnica revine importatorului.3. Documentaţia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotărâri. Dacă este relevant pentru evaluare, documentaţia tehnica se va referi la fazele de proiectare, producţie şi funcţionare a produsului.4. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va păstra o copie de pe declaraţia de conformitate împreună cu documentaţia tehnica.5. Producătorul va lua toate măsurile necesare pentru ca procesele de fabricaţie să asigure conformitatea produselor fabricate cu documentaţia tehnica la care se face referire la pct. 2, precum şi cu cerinţele aplicabile ale prezentei hotărâri.
+
Anexa 7CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI CU ÎNCERCĂRI SUPLIMENTARE(Modulul Aa)Aceasta procedura conţine toate prevederile procedurii prezentate în anexa nr. 6 la hotărâre, la care se adauga următoarele cerinţe suplimentare:1. Producătorul va efectua direct sau va dispune efectuarea în numele sau, pe una sau mai multe ambarcatiuni care reprezintă fabricatia producătorului, următoarele încercări, calcule echivalente sau controale:a) verificarea stabilitatii conform pct. 3.2 din cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre;b) verificarea caracteristicilor de flotabilitate conform pct. 3.3 din cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre.2. Prevederi comune pentru cele doua variante:Încercările, calculele echivalente sau controalele vor fi efectuate sub responsabilitatea unui organism notificat ales de producător. Producătorul va aplica numărul de identificare al organismului notificat, în timpul procesului de fabricaţie, sub responsabilitatea organismului respectiv.
+
Anexa 8EXAMINAREA CS DE TIP(Modulul B)1. Examinarea CS de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din producţia avută în vedere corespunde cerinţelor prezentei hotărâri, care îi sunt aplicabile.2. Cererea pentru efectuarea examinării CS de tip va fi înaintată de către producător sau de către reprezentantul autorizat al acestuia unui organism notificat, ales de producător. Cererea va include:a) numele şi adresa producătorului şi, dacă cererea este înaintată de către reprezentantul autorizat al producătorului, numele şi adresa acestuia din urma;b) o declaraţie scrisă potrivit căreia aceeaşi cerere nu a fost înaintată nici unui alt organism notificat;c) documentaţia tehnica prevăzută la pct. 3.Solicitantul va pune la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ din producţia avută în vedere, denumit în continuare tip.Organismul notificat poate cere şi alte exemplare dacă acestea îi sunt necesare pentru realizarea programului de încercări.3. Documentaţia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotărâri. În măsura în care este relevant pentru evaluarea conformitatii produsului, documentaţia tehnica va cuprinde informaţii privind proiectarea, fabricatia şi funcţionarea produsului (a se vedea anexa nr. 5 la hotărâre).4. Organismul notificat are următoarele obligaţii:4.1. sa examineze documentaţia tehnica, sa verifice dacă tipul este fabricat în conformitate cu documentaţia tehnica şi sa identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele prevăzute la art. 6 din hotărâre, precum şi componentele care au fost proiectate fără a se aplică prevederile din respectivele standarde;4.2. să efectueze sau să solicite efectuarea examinarilor corespunzătoare şi a încercărilor necesare pentru a verifica dacă soluţiile adoptate de producător satisfac cerinţele esenţiale din prezenta hotărâre, în cazul în care nu au fost aplicate standardele prevăzute la art. 6 din hotărâre;4.3. să efectueze sau să solicite efectuarea examinarilor corespunzătoare şi a încercărilor necesare pentru a verifica dacă standardele au fost aplicate efectiv, în cazul în care producătorul a ales aplicarea standardelor relevante;4.4. sa convină cu solicitantul cererii asupra locului unde vor fi efectuate examinarile şi încercările necesare.5. Dacă tipul corespunde cerinţelor prezentei hotărâri, organismul notificat va elibera solicitantului un certificat de examinare CS de tip. Certificatul va conţine numele şi sediul producătorului, concluziile examinării, condiţiile pentru valabilitatea certificatului şi datele necesare privind identificarea tipului aprobat.La certificatul de examinare CS de tip va fi anexată o lista cuprinzând elementele importante pentru evaluare din documentaţia tehnica, iar organismul notificat va păstra o copie a acestei liste.Dacă unui producător îi este refuzată certificarea de tip, organismul notificat va justifica detaliat motivele refuzului.6. Solicitantul va informa organismul notificat care păstrează documentaţia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor modificărilor aduse produsului aprobat, care va obţine o certificare suplimentară, atunci când astfel de modificări pot afecta conformitatea cu cerinţele esenţiale sau condiţiile prevăzute pentru utilizarea produsului. Aceasta certificare suplimentară este data sub forma unui act adiţional la originalul certificatului de examinare CS de tip.7. Fiecare organism notificat va informa alte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip şi completările la acestea, emise sau retrase.8. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de examinare CS de tip şi/sau de pe completările la acestea. Anexele la certificate se vor pune la dispoziţie celorlalte organisme notificate, la cerere.9. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va păstra dosarul tehnic de fabricaţie împreună cu copiile de pe certificatele de examinare CS de tip şi de pe completările la acestea o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs, conform prevederilor art. 7 din hotărâre.În situaţia în care nici producătorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organismelor de control documentaţia tehnica, la cerere, revine importatorului.
+
Anexa 9CONFORMITATEA CU TIPUL(Modulul C)1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii prin care producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura şi declara ca produsele avute în vedere sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi satisfac cerinţele esenţiale din prezenta hotărâre, aplicabile acestora. Producătorul va aplica marcajul CS pe fiecare produs şi va emite o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotărâre).2. Producătorul va lua toate măsurile necesare pentru a garanta ca procesul de fabricaţie asigura conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestora.3. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va păstra un exemplar al declaraţiei de conformitate o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs.În situaţia în care nici producătorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organismelor de control documentaţia tehnica, la cerere, revine importatorului.
+
Anexa 10ASIGURAREA CALITĂŢII PRODUCŢIEI(Modulul D)1. Asigurarea calităţii producţiei este acea parte a procedurii prin care producătorul care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 asigura şi declara ca produsele considerate sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi satisfac cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestora.Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe fiecare produs şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotărâre). Marcajul CS va fi însoţit de numărul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea CS, conform prevederilor pct. 4.2. Producătorul va aplica un sistem al calităţii aprobat pentru producţie, inspecţie şi încercare finala a produsului, asa cum se prevede la pct. 3; sistemul calităţii certificat este supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.3. Sistemul calităţii3.1. Producătorul va inainta o cerere unui organism notificat ales de el, pentru evaluarea propriului sistem al calităţii, corespunzător produselor considerate.Cererea pentru evaluarea sistemului calităţii va conţine:a) toate informaţiile necesare pentru categoria de produse considerate;b) documentaţia privind sistemul calităţii;c) dacă este cazul, documentaţia tehnica a tipului aprobat (a se vedea anexa nr. 5 la hotărâre) şi o copie de pe certificatul de examinare CS de tip.3.2. Sistemul calităţii va asigura conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestora.Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de către producător vor fi reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonată sub forma de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calităţii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor privind calitatea.Documentaţia privind sistemul calităţii va conţine, în special, o descriere adecvată a următoarelor aspecte:a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatorică, responsabilităţile conducerii şi atribuţiile acesteia în ceea ce priveşte calitatea produselor;b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calităţii, precum şi procesele şi măsurile sistematice care vor fi utilizate;c) examinarile şi încercările care vor fi efectuate înainte, în timpul şi după fabricaţie, precum şi frecventa cu care acestea vor fi efectuate;d) înregistrările privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercărilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;e) mijloacele de urmărire a realizării calităţii cerute produselor şi a funcţionarii efective a sistemului calităţii.3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calităţii pentru a determina dacă acesta îndeplineşte cerinţele prevăzute la pct. 3.2. Organismul notificat presupune conformitatea cu cerinţele standardului român SR EN ISO 9003:1994, referitor la sistemul calităţii.Echipa de audit va avea cel puţin un membru cu experienta în tehnologia de fabricare a produsului considerat. Procedura de evaluare va include o vizita de inspectare la locul de fabricaţie a produsului.Decizia echipei de audit se va notifica producătorului. Notificarea va conţine concluziile examinării şi decizia motivată a evaluării.3.4. Producătorul se va angaja sa îndeplinească obligaţiile ce decurg din sistemul calităţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţină acest sistem la un nivel corespunzător şi eficient.Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calităţii asupra oricărei intentii de actualizare a sistemului calităţii.Organismul notificat va evalua modificările propuse şi va decide dacă sistemul calităţii modificat satisface în continuare cerinţele prevăzute la pct. 3.2 sau dacă este necesară o reevaluare a acestuia.Decizia organismului notificat se va transmite producătorului. Notificarea va conţine concluziile examinării şi motivarea deciziei evaluării.4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat4.1. Scopul supravegherii sistemului calităţii este de a asigura ca producătorul îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calităţii aprobat.4.2. Producătorul va permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspecţiilor în incintele de producţie, de control şi încercare şi de depozitare a produselor şi va pune la dispoziţie acestora toate informaţiile necesare, în special:a) documentaţia privind sistemul calităţii;b) înregistrările privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercărilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.4.3. Organismul notificat va efectua audituri periodice pentru a se asigura ca producătorul menţine şi aplica sistemul calităţii aprobat şi va elibera producătorului un raport de audit.4.4. Suplimentar faţă de auditurile periodice prevăzute la pct. 4.3 organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producător. În timpul acestor vizite organismul notificat are dreptul să efectueze sau să solicite efectuarea de încercări pentru verificarea funcţionarii corecte a sistemului calităţii, dacă se considera necesar. Organismul notificat va preda producătorului un proces-verbal al vizitei şi, dacă s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.5. Producătorul va deţine şi va pune la dispoziţie organismului de control, la cerere, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs, următoarele documente:a) documentaţia prevăzută la pct. 3.1 lit. b);b) documentele de actualizare a sistemului calităţii prevăzut la pct. 3.4;c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevăzute la pct. 3.4, 4.3 şi 4.4.6. Fiecare organism notificat va comunică celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la certificatele privind sistemul calităţii, emise sau retrase.
+
Anexa 11VERIFICAREA PRODUSULUI(Modulul F)1. Verificarea produsului este acea procedura prin care producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia verifica şi atesta faptul ca produsele cărora li se aplică prevederile pct. 3 sunt conforme cu tipul, asa cum este specificat în certificatul de examinare CS de tip, şi satisfac cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestora.2. Producătorul va lua măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie să asigure conformitatea produselor cu tipul, asa cum este specificat în certificatul de examinare CS de tip, şi satisfac cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestora. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CS şi va emite o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotărâre).3. Organismul notificat va efectua examinarile şi încercările corespunzătoare pentru a verifica conformitatea produselor cu cerinţele prezentei hotărâri, fie prin examinarea şi încercarea fiecărui produs conform prevederilor pct. 4, fie prin examinarea şi încercarea produselor prin metode statistice conform prevederilor pct. 5; metoda de examinare şi încercare a produsului este aleasă de producător.Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va păstra o copie de pe declaraţia de conformitate o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs.4. Verificarea prin examinare şi încercare a fiecărui produs4.1. Toate produsele vor fi examinate individual şi vor fi încercate în mod corespunzător conform prevederilor din standardul sau standardele relevante aplicabile, prevăzute la art. 6 din hotărâre, sau vor fi supuse unor încercări cu efect echivalent, pentru a se verifica conformitatea acestora cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele aplicabile din prezenta hotărâre.4.2. Organismul notificat va aplica sau va solicita aplicarea numărului sau de identificare pe fiecare produs aprobat şi va emite un certificat de conformitate referitor la încercările efectuate.4.3. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cererea organismului de control, certificatele de conformitate eliberate de organismul notificat.5. Verificarea statistica5.1. Producătorul va prezenta produsele sale sub forma de loturi omogene şi va lua toate măsurile necesare pentru ca procedeul de fabricaţie să asigure omogenitatea fiecărui lot de produse.5.2. Toate produsele vor fi disponibile pentru verificare, sub forma de loturi omogene. Din fiecare lot se alege în mod aleatoriu un esantion. Produsele din cadrul esantionului vor fi examinate individual şi vor fi supuse unor încercări adecvate, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevăzute la art. 6 din hotărâre, sau vor fi supuse unor încercări cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestora cu cerinţele aplicabile din prezenta hotărâre, pentru a stabili dacă lotul este acceptat sau respins.5.3. Procedura statistica va utiliza următoarele elemente:a) metoda statistica aplicată;b) planul de esantionare şi caracteristicile sale operationale.5.4. În cazul loturilor acceptate organismul notificat aplica sau solicita să fie aplicat numărul sau de identificare pe fiecare produs aprobat şi emite un certificat de conformitate referitor la încercările efectuate. Toate produsele din lot pot fi introduse pe piaţa, cu excepţia produselor din esantion care au fost găsite neconforme.Dacă un lot este respins, organismul notificat sau organismul de control va lua măsuri corespunzătoare pentru a împiedica introducerea pe piaţa a respectivului lot. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.Producătorul poate să aplice numărul de identificare al organismului notificat în cursul procesului de fabricaţie, sub responsabilitatea organismului notificat.5.5. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
+
Anexa 12VERIFICAREA UNITĂŢII DE PRODUS(Modulul G)1. Verificarea unităţii de produs este procedura prin care producătorul asigura şi declara ca produsul supus evaluării, pentru care a fost eliberat certificatul prevăzut la pct. 2, este conform cu cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestuia.Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe produs şi va emite o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotărâre).2. Organismul notificat va examina produsul individual şi va efectua încercările corespunzătoare, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevăzute la art. 6 din hotărâre, sau va supune produsul unor încercări cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestuia cu cerinţele aplicabile din prezenta hotărâre.Organismul notificat va aplica sau va solicita să fie aplicat numărul sau de identificare pe produsul aprobat şi va emite un certificat de conformitate referitor la încercările efectuate.3. Scopul documentaţiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotărâri şi înţelegerea proiectului, fabricaţiei şi funcţionarii produsului (a se vedea anexa nr. 5 la hotărâre).
+
Anexa 13ASIGURAREA CALITĂŢII(Modulul H)1. Asigurarea calităţii reprezintă procedura prin care producătorul care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 asigura şi declara ca produsele supuse evaluării satisfac cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestora. Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CS şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotărâre). Marcajul CS va fi însoţit de numărul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.2. Producătorul va aplica un sistem al calităţii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricaţie, inspecţie şi încercare finala a produsului, conform prevederilor pct. 3; sistemul calităţii aprobat face obiectul supravegherii, conform prevederilor pct. 4.3. Sistemul calităţii3.1. Producătorul va inainta o cerere pentru evaluarea sistemului propriu al calităţii unui organism notificat ales de el.Cererea pentru evaluarea sistemului calităţii va include:a) toate informaţiile necesare pentru categoria de produse considerate;b) documentaţia privind sistemul calităţii.3.2. Sistemul calităţii va asigura conformitatea produselor cu cerinţele prezentei hotărâri, aplicabile acestora.Toate elementele, cerinţele şi măsurile adoptate de către producător vor fi reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonată sub forma de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calităţii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor privind calitatea.Documentaţia privind sistemul calităţii va conţine în special o descriere adecvată a următoarelor aspecte:a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatorică, responsabilităţile conducerii şi atribuţiile acesteia în ceea ce priveşte calitatea proiectării şi calitatea produselor;b) specificăţiile tehnice de proiectare, inclusiv standardele care vor fi aplicate şi, în situaţia în care nu se aplică integral standardele prevăzute la art. 6 din hotărâre, vor fi descrise mijloacele utilizate pentru a se asigura îndeplinirea cerinţelor esenţiale aplicabile din prezenta hotărâre;c) tehnicile de control şi de verificare a proiectului, procesele şi acţiunile sistematice folosite pentru proiectarea produselor care aparţin unei categorii de proiectare;d) tehnicile corespunzătoare de fabricaţie, de control şi asigurare a calităţii, procesele şi acţiunile sistematice care vor fi utilizate;e) examinarile şi încercările care vor fi efectuate înaintea, în timpul şi după fabricaţie, cu indicarea frecvenţei de efectuare a acestora;f) înregistrările privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercărilor efectuate, datele privind etalonarea aparatelor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;g) mijloacele de urmărire a realizării calităţii dorite în ceea ce priveşte proiectarea şi realizarea produsului şi, respectiv, funcţionarea efectivă a sistemului calităţii.3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calităţii pentru a determina dacă el corespunde cerinţelor enumerate la pct. 3.2. Organismul notificat va porni de la premisa conformitatii cu acele cerinţe referitoare la sistemele de calitate, astfel încât să fie asigurată implementarea standardului armonizat SR EN ISO 9003:1994.Echipa de audit va avea cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare va include o vizita de evaluare la locul de fabricaţie al producătorului.Decizia privind evaluarea va fi notificată producătorului. Notificarea va conţine concluziile evaluării şi motivatiile care stau la baza deciziei de evaluare.3.4. Producătorul se va angaja sa îndeplinească obligaţiile ce decurg din sistemul calităţii aprobat şi sa îl menţină la un nivel eficient şi corespunzător.Producătorul sau reprezentantul sau autorizat va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calităţii asupra oricăror intentii de actualizare a acestuia.Organismul notificat va evalua modificările propuse şi va decide dacă sistemul calităţii modificat continua sa corespundă cerinţelor pct. 3.2 sau dacă este necesară o noua evaluare.Acesta va notifica producătorului asupra deciziei sale. Notificarea va conţine concluziile evaluării şi motivele care stau la baza deciziei.4. Supravegherea CS sub responsabilitatea organismului notificat4.1. Scopul supravegherii este de a se asigura îndeplinirea corecta de către producător a obligaţiilor ce decurg din sistemul calităţii aprobat.4.2. Producătorul va permite accesul organismului notificat pentru efectuarea inspecţiilor în locurile în care se proiectează, se fabrica, se verifica, se efectuează încercările şi se depozitează produsele şi va pune la dispoziţie informaţiile necesare, în special în legătură cu:a) documentaţia privind sistemul calităţii;b) înregistrările privind calitatea, prevăzute de sistemul calităţii la faza de proiectare, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, încercărilor etc.;c) înregistrările privind calitatea, prevăzute de sistemul calităţii la faza de fabricaţie, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercărilor, datele privind etalonarea aparatelor de măsura, rapoartele privind calificarea personalului folosit etc.4.3. Organismul notificat va efectua periodic audituri pentru a se asigura ca producătorul menţine şi aplica sistemul calităţii aprobat şi va prezenta producătorului rapoartele de audit.4.4. În plus organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producător. Cu ocazia unor astfel de vizite reprezentanţii organismului notificat au dreptul să efectueze încercări sau pot solicita efectuarea de încercări pentru a verifica, atunci când este necesar, dacă sistemul calităţii funcţionează corespunzător. Organismul notificat va prezenta producătorului un proces-verbal al vizitei, precum şi rezultatul încercărilor, dacă astfel de încercări s-au efectuat.5. Producătorul va tine la dispoziţia autorităţilor naţionale timp de 10 ani de la data fabricării ultimului produs următoarele:a) documentaţia menţionată la pct. 3.1 lit. b);b) documentele de actualizare menţionate la pct. 3.4;c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, menţionate în ultimul alineat al pct. 3.4 şi, respectiv, la pct. 4.3 şi 4.4.6. Fiecare organism notificat va comunică altor organisme notificate informaţii relevante privind certificatele sistemelor calităţii emise sau retrase.
+
Anexa 14 PREZENTAREA SCHEMATICA A PROCEDURILOR DE EVALUARE A CONFORMITATII ╔══════════════╗ ┌─────┐ ║Control intern║─────────────────────────┐ │corp║al product. ║ ╔══════════╗ │ ┌────────┬───>│ 12 m│ ║plus încercări║ ║Conformi- ║ │ │Lungimea│ └─────┘ ║ (Anexa 7) ║ ┌─>║tatea cu ║ │ │Corpului│ ╚══════════════╝ │ ║tipul ANX9║ │ └────────┴───>┌──────┐ │ ║Producă- ║ │ ^ │12m│ │ │corp<│ ║Examinare║───┐ │ ║clara con ║ │ │ │24m │ ║CS de tip║ │ │ ║formitatea║ │ │ └─┬────┘ ║(Anexa 8)║ │ │ ║produsului║ │ │ │ ╚═════════╝ │ │ ║cu tipul ║ │ │ │ ^ │ │ ╚══════════╝ │ │ │ │ │ │ ╔══════════╗ │ │ │ │ v │ ║Asigurarea║ │ │ │ ┌─────┴──┐ ┌────────┐ │ ║calităţii ║ │ │ └─────>│Opţiunea│ │Opţiunea├─┼─>║producţiei║ │ │ ┌───────>│producăt│ │producăt│ │ ║(Anexa 10)║─>│ │ │ └───┬───┬┘ └────────┘ │ ║O.N. eva- ║ │ │ │ │ │ │ ║lueaza şi ║ │ │ │ │ │ │ ║monitori- ║ │ │ │ │ │ │ ║zeaza sis-║ │ │ │ │ │ │ ║temul de ║ │ │ │ │ │ │ ║calitate ║ │ │ │ │ │ │ ║al produ- ║ │ ┌──┴────────┐ │ │ │ │ ║catorului ║ │ │Proiectarea│ │ │ │ │ ╚══════════╝ │ │ navelor │ │ │ │ │ ╔═══════════╗ │ │cat. A şi B│ │ │ │ │ ║Verificarea║ │ └───────────┘ │ ┌─────┐ │ │ │ ║produsului ║ │ ^ └─┤12m<│ │ │ │ ║(Anexa 11) ║ │ │ │corp<│ │ │ │ ║O.N. veri- ║ │ │ │24m │ │ │ └─>║fica şi cer║─> │ ┌───────┐ └─────┘ │ │ ║tifica ca ║ │ │ │Compo- │ ^ ^ │ │ ║produsele ║ │ │ │nentele│ │ │ │ │ ║sunt confor║ │ │ │din Ane├───┘ │ │ │ ║me cu tipul║ │ │ │xa I │ │ │ │ ╚═══════════╝ │ │ └───────┘ │ │ │ ╔════════════════════╗ │ │ ^ │ │ │ ║Verificarea unităţii║ │ │ │ │ │ │ ║de produs (Anexa 12)║ v │ │ │ │ │ ║O.N. verifica şi cer║CS*1)┌──────┐ ├─────┤ │ │ │ ║tifica ca produsele ║ ^│PRODU-│ │Tipul│ │ │ └─────────>║sunt conforme cerin-║ ││CATOR ├──>│pro- │ │ │ ║telor hotărârii ║ │└──────┘ │duse-│ │ │ ╚════════════════════╝ │ │lor │ │ │ ╔════════════════════╗ │ ├─────┤ │ │ ║Asigurarea calităţii║ │ │ │ │ │ ║(Anexa 13) O.N. ║ │ │ │ │ │ ║evalueaza şi moni- ║ │ │ │ │ └────────────>║torizeaza sistemul ║─>│ │ │ │ ║de calitate al ║ │ │ │ │ ║producătorului ║ │ │ │ │ ╚════════════════════╝ │ │ │ └───┐ │ │ │ │ ╔══════════╗ │ │ │ │ ║Controlul ║ │ │ │ ┌───────┐ │ ║intern al ║ │ │ │ │Proiec-│ ┌─┴──────┐ ┌─────┐ ┌─>║producţiei║──>│ │ └──>│tarea │ │Lungimea│ │2,5m<│ │ ║ plus ║ │ │ │navelor├──>│Corpului├─>│corp<│ │ ║încercări ║ │ │ │cat. C │ └────────┘ │12m │ │ ║(Anexa 7) ║ │ │ └───────┘ └──┬──┘ │ ╚══════════╝ │ │ │ │ │ │ v │ │ │ ┌──────────────┬─┘ │ │ │ Conformitatea│ │ │ │cu standardele│ │ │ └──────────────┴─┐ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ╔══════════╗ │ │ │ ║Controlul ║ │ v │ ║intern al ║ │ ┌─────────────┐ └─>║producţiei║───┘ │ Proiectarea │ ║ ║ │ navelor ├───────────────────────────────────────>║(AnexaVII)║ │ cat. D │ ╚══════════╝ │ 2,5m<corp<24│ └─────────────┘––––*1) Navele parţial complete nu sunt marcate CS. Toate produsele trebuie însoţite de declaraţia CS de conformitate.
+
Anexa 15CRITERII MINIMEavute în vedere la notificarea organismelor1. Organismul notificat, conducătorul sau şi personalul cu responsabilităţi privind efectuarea încercărilor de verificare nu vor fi proiectanţi, producători, furnizori sau reparatori ai ambarcatiunilor ori componentelor pe care le inspecteaza. Totodată ei nu vor fi implicaţi direct sau ca reprezentanţi autorizaţi în activităţile de proiectare, construcţie, comercializare sau întreţinere a produselor menţionate. Aceasta nu exclude însă posibilitatea schimbului de informaţii tehnice dintre producător şi organism.2. Organismul notificat şi personalul sau vor executa încercările de verificare cu integritate profesională şi competenţa tehnica, liberi de orice presiuni şi influente de ordin financiar, care ar putea să le influenteze deciziile sau rezultatele activităţilor efectuate, din partea unor persoane ori grupuri de persoane interesate de rezultatele verificărilor şi/sau ale încercărilor.3. Organismul notificat va dispune de personal competent şi de dotarea necesară pentru a fi în măsura să îşi îndeplinească în mod corespunzător atribuţiile administrative şi competentele tehnice necesare efectuării verificărilor şi va dispune sau va avea acces la echipamentele impuse pentru efectuarea încercărilor specifice.4. Personalul cu responsabilităţi privind efectuarea verificărilor va avea:a) pregătire tehnica şi experienta profesională de specialitate;b) cunoştinţe corespunzătoare cerinţelor şi exigenţelor privind încercările pe care le efectuează sau la efectuarea cărora contribuie şi experienta corespunzătoare în executarea acestor încercări;c) capacitatea de a întocmi certificatele, înregistrările şi rapoartele necesare pentru autentificarea rezultatelor încercărilor.5. Imparţialitatea personalului de inspecţie va fi garantată. Remunerarea acestuia nu va fi determinata de numărul încercărilor realizate sau de rezultatele respectivelor încercări.6. Personalul organismului de notificare va păstra secretul profesional, potrivit legii, cu privire la informaţiile pe care le deţine ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu.7. Organismul notificat va obţine o asigurare corespunzătoare de răspundere civilă, pentru cazul în care, potrivit legii, răspunderea îi revine.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters