În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 161-186 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,<!–>Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.–> +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-22/365, adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în ședința din 21 septembrie 2020, Camera Deputaților:1.<!–>susține noua Strategie industrială pentru Europa și obiectivul de consolidare a autonomiei industriale strategice a Uniunii și a suveranității sale tehnologice, în condițiile întăririi mediului prielnic antreprenorialului și a diversificării pieței unice; … 2.–>susține cu tărie obiectivul prevăzut de a trece de la aversiunea față de risc la toleranța față de eșecuri, reflectat în toate domeniile, precum și principiul potrivit căruia inovarea ar trebui să fie integrată în procesul european de elaborare a politicilor; … 3.<!–>subliniază importanța antrenării tuturor forțelor politice întrun proces accelerat de adaptare a cadrului normativ și strategic al Uniunii la progresul tehnic și la cerințele tinerei generații; … 4.–>consideră că dubla tranziție ecologică și digitală, ce va afecta toate segmentele economiei, societății și industriei, trebuie să fie echitabilă și să fie subordonată în continuare principiului coeziunii; … 5.<!–>subliniază că tranzițiile interconectate generate de dubla tranziție ecologică și digitală vor avea un impact major asupra modului în care cetățenii participă la activitățile economice, ceea ce implică analiza influenței extinderii economiei de tip „gig“ și a antreprizei individuale asupra creșterii cererii de competențe și abilități de lucru în echipă; … 6.–>reamintește că formularea noului parcurs industrial pentru Europa, corespunzător ambițiilor de astăzi și realităților de mâine, implică o cunoaștere profundă a așteptărilor tinerei generații și implică un răspuns potrivit la îmbătrânirea demografică; … 7.<!–>subliniază că este necesară adoptarea rapidă a măsurilor de accelerare a detectării cazurilor de încălcare a liberei concurențe și adaptarea acestora la noua realitate industrială generată de dubla tranziție, în vederea atingerii obiectivelor de politică industrială în paralel cu combaterea practicilor de monopol ce afectează atât funcționarea piețelor, cât și bunăstarea cetățenilor; … 8.–>își exprimă îngrijorarea referitoare la lipsa de preocupare a Comisiei Europene cu privire la riscurile lanțurilor valorice și ecosistemelor industriale de a afecta concurența și de a genera obstacole de intrare pe piață pentru firmele nou-înființate și pentru IMM-uri, în special în cazul celor din statele membre cu un produs intern brut sub media Uniunii; … 9.<!–>consideră că mai sunt multe de făcut pentru a se asigura fructificarea echilibrată de către societățile comerciale din toate statele membre a oportunităților oferite de deschiderea către piețe terțe, în climatul comercial favorabil creat de eforturile depuse la nivelul Uniunii; … 10.–>subliniază că, în scopul obținerii unui mediu socioeconomic favorabil spiritului antreprenorial, sunt necesare sporirea flexibilității și adaptarea rapidă a reglementărilor de pe piața muncii la era digitală și diversificarea oportunităților educative, corespunzător aspirațiilor variate ale tinerei generații; … 11.<!–>recomandă sporirea eforturilor de aducere la un nivel comparabil a tuturor regiunilor Uniunii Europene, din punctul de vedere al capacității de inovare în domeniul industrial; … 12.–>consideră că mai sunt multe de făcut la nivelul Uniunii pentru eliminarea barierelor de pe piața unică, în special la nivelul serviciilor din domeniul mediului și energiei curate; … 13.<!–>recomandă armonizarea obiectivelor privitoare la durabilitatea produselor pentru construcții, îmbunătățirea eficienței energetice și a performanței de mediu a activelor construite cu cele referitoare la ocrotirea biodiversității, la orașele inteligente și la calitatea mediului urban; … 14.–>recomandă elaborarea unui program de dezvoltare a microrețelelor electrice și de creștere a cotei prosumatorilor în producția de energie electrică din surse regenerabile, menit a sprijini atât activitatea de cercetare-inovare în energetică, cât și preluarea rapidă a rezultatelor acesteia de către microîntreprinderi și ferme agricole de mici dimensiuni; … 15.<!–>subliniază necesitatea îmbinării eforturilor la nivelul Uniunii cu cele de la nivelul statelor membre pentru a pune rapid și echilibrat în aplicare inițiativa pentru circularitate în domeniul electronicii în toate regiunile; … 16.–>recomandă ca strategia cuprinzătoare pentru o mobilitate durabilă și inteligentă să includă măsuri specifice de adaptare la noua realitate socială generată de procesul de îmbătrânire demografică; … 17.<!–>recomandă ca măsurile ce vor fi prevăzute pentru a permite consumatorilor să joace un rol mai activ în economia circulară să includă știința cetățenească, pentru formarea unei baze de cunoaștere cât mai largi, care să faciliteze înțelegerea de către consumatori a informațiilor fiabile și relevante necesare alegerii produselor reutilizabile, durabile și reparabile și participarea nemijlocită a cetățenilor la elaborarea politicilor europene în domeniu; … 18.–>atrage atenția că este necesară o colaborare strânsă cu sectorul de afaceri pentru a îndeplini condiții ce favorizează opțiunea de reparare a produselor industriale, anume o infrastructură adecvată, resurse umane pregătite în acest sens, precum și o piață favorabilă; … 19.<!–>subliniază că obținerea de către Uniunea Europeană a unei poziții de lider în cursa mondială aferentă dublei tranziții depinde în mod esențial de dezvoltarea unui mediu educațional adaptat erei digitale, cu punerea rapidă în valoare a absolvenților învățământului superior, cu încurajarea educației nonformale, a educației în familie și a celei conective, precum și a modalităților emergente de certificare și validare a rezultatelor învățării; … 20.–>propune intensificarea eforturilor pentru crearea unui spațiu european al educației adaptat la următoarea eră industrială, precum și punerea rapidă în aplicare a pactului privind competențele; … 21.<!–>recomandă ca noua strategie a UE privind produsele farmaceutice, axate pe disponibilitatea, accesibilitatea, durabilitatea și securitatea aprovizionării cu produse farmaceutice să prevadă măsuri de asigurare a concurenței; … 22.–>reamintește necesitatea de a se menține o preocupare constantă pentru alte domenii de cercetare și inovare în afara celui digital, în special din domeniul ingineriei, chimiei și biochimiei, științelor medicale, agricole și veterinare; … 23.<!–>recomandă încurajarea alianțelor industriale și de standardizare de tip voluntar, la care să participe o gamă cât mai largă de factori interesați din societatea civilă, astfel încât să fie accelerat parcursul produselor inovative de la faza de concept la cea de prezență pe piață; … 24.–>atrage atenția asupra faptului că în paralel cu stimularea noilor forme de finanțare a sectorului industrial sunt necesare întărirea, diversificarea și asigurarea unui acces rapid al IMMurilor la mecanismele de finanțare existente. … <!–>Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 6 octombrie 2020, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. –>
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,<!–>
FLORIN IORDACHE–>București, 6 octombrie 2020.<!–>Nr. 35.–>––<!–>–>