În baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind înființarea, atribuțiile, competențele și modul de funcționare ale Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări și reglementarea operațiunilor de finanțare, garantare și asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK – S.A. în numele și în contul statului, cu modificările și completările ulterioare, luând în analiză propunerea de aprobare a modificării și completării Normei N3.5 „Garanții EximBank în numele și în contul statului“(NI-GAR-10-VI/0) și ținând seama de:– Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EximBank – S.A., republicată, cu modificările și completările ulterioare; … – Nota de aprobare nr. 189.088 din 7.10.2024, întocmită de Exim Banca Românească – S.A., … <!–>Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări, întrunit în ședința din ziua de 11 octombrie 2024, hotărăște:–> +
Articolul 1Se aprobă modificarea Normei N3.5 „Garanții EximBank în numele și în contul statului“ (NI-GAR-10-VI/0), aprobată prin Hotărârea Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări nr. 557/2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 6 din 4 ianuarie 2022, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 2Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. <!–>
Președintele Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări,–>
Daniela Pescaru<!–>București, 11 octombrie 2024.–>Nr. 363. +
ANEXĂ<!–>
MODIFICAREA–>
Normei N3.5 „Garanții EximBank în numele și în contul statului“ (NI-GAR-10-VI/0), aprobată prin<!–>
Hotărârea Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări nr. 557/2021–> +
ARTICOL UNICNorma N3.5 „Garanții EximBank în numele și în contul statului“ (NI-GAR-10-VI/0), aprobată prin Hotărârea Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări nr. 557/2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 6 din 4 ianuarie 2022, se modifică după cum urmează:1.<!–>La articolul 7, literele a) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)–>nu se află în dificultate, respectiv nu se află în niciuna dintre următoarele situații: (i)<!–>mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate (în cazul SA, SRL, SCA) sau mai mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut din cauza pierderilor acumulate (în cazul SNC – societăți în nume colectiv, SCS – societăți în comandită simplă); … (ii)–>face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditorilor săi; … (iii)<!–>în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:– raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii a fost mai mare de 7,5; și … – capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA a fost sub 1,0. … … Verificarea criteriilor menționate mai sus se realizează în baza ultimelor două situații financiare anuale încheiate și depuse de ordonator la administrația financiară.–>În cazul IMM-urilor înființate cu cel mult trei ani în urmă și al persoanelor juridice de drept public care nu se încadrează în categoria întreprinderilor*16) se verifică doar condiția de la pct. (ii);*16) Conform prevederilor Comunicării CE privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (2016/C 262/01), întreprinderile sunt definite ca fiind entități care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic și de modul de finanțare a acestora: orice activitate care constă în furnizarea de bunuri și servicii pe o piață constituie o activitate economică.<!–>–> … …………………c)<!–>gradul de îndatorare*4) este de maximum 90%, conform ultimei situații financiare*5) depuse de ordonator la administrația financiară; criteriul de eligibilitate nu se aplică ordonatorilor – persoane juridice de drept public. … –> … 2.Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 9(1)<!–>Garanția NCS se acordă pentru:a)–>finanțări noi; … b)<!–>refinanțări, prin preluarea finanțării de către beneficiar de la o altă instituție de credit; … c)–>refinanțarea unor finanțări aflate în derulare la același beneficiar, cu condiția ca acestea din urmă să aibă în mixul de garanții colaterale o (contra)garanție NCS; … d)<!–>SGB în derulare sau plafoane de finanțare acordate în vederea preluării SGB-urilor aflate în derulare la același beneficiar, cu condiția ca aprobarea beneficiarului în baza căreia au fost emise SGB-urile preluate să prevadă înlocuirea/ modificarea/completarea ulterioară a mixului de garanții colaterale cu garanția NCS; … e)–>finanțări aflate în derulare la același beneficiar, garantate cu contragaranție NCS, în scopul înlocuirii acesteia. … (2)<!–>Garanția NCS nu se acordă pentru finanțări în derulare, cu excepția situațiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), d) și e).(3)–>În cazul finanțărilor pentru proiecte de investiții, garanția NCS poate fi acordată și pentru finanțarea cheltuielilor deja efectuate de ordonatori cu cel mult 1 an înainte de data depunerii dosarului de garantare (retrofinanțare). … 3.La articolul 19, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 19(1)<!–>În cazul finanțărilor pentru proiecte de investiții, ordonatorul va constitui ipoteci mobiliare/imobiliare cu rang I asupra bunurilor care fac obiectul investiției (ipotecile pot fi constituite cu sau fără valoare*11), cu excepția situației în care asupra acestor bunuri nu se pot institui sarcini conform prevederilor legii. … 4.–>Articolul 20 se abrogă. … <!–>–><!–>–>