privind reorganizarea Departamentului Informaţiilor Publice
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se reorganizează Departamentul Informaţiilor Publice ca structura în aparatul de lucru al Guvernului României, subordonat primului-ministru.Departamentul Informaţiilor Publice este condus de ministrul delegat pe lângă primul-ministru pentru informaţii publice. +
Articolul 2Departamentul Informaţiilor Publice are următoarele atribuţii principale:1. asigura şi coordonează producerea integrată şi unitară a mesajului public guvernamental şi coordonează diseminarea informaţiilor publice prin toate mijloacele specifice;2. elaborează, direct sau în cooperare cu instituţiile de profil, strategiile, metodologia şi formulele promotionale pentru imaginea publică a Guvernului şi pentru imaginea externa a României;3. asigura efectuarea operaţiunilor de monitorizare a surselor mass media, în scopul menţinerii legăturilor cu acestea, în vederea îmbunătăţirii informării opiniei publice;4. efectuează studii, analize, sinteze, documentare, întreţine şi actualizează fondul de informaţie interna şi publică guvernamentală, pentru a oferi suportul necesar comunicării către opinia publică din ţara şi din exterior a programelor şi politicilor guvernamentale pe durata mandatului;5. asigura consultanţa tehnica şi, după caz, coordonează gestionarea crizelor şi conflictelor de comunicare, care pot afecta încrederea opiniei publice interne şi internaţionale în legătură cu angajamentele, programele şi acţiunile Guvernului;6. consiliaza şi acorda asistenţa de specialitate primului-ministru, altor demnitari şi inaltilor funcţionari publici din cadrul Guvernului în probleme de presa şi relaţii publice;7. întreţine o permanenta legătură şi conlucreaza cu organisme din structura guvernamentală, organizaţii neguvernamentale şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul informaţiilor publice, relaţii cu mass media şi opinia publică, firme de lobby şi relaţii publice, pentru promovarea intereselor tarii şi obţinerea sprijinului internaţional în scopul realizării proiectelor şi programelor derulate de către Guvern;8. realizează analize de impact privind imaginea României peste hotare şi propune măsurile corective, inclusiv pe cele de contracarare, în cazurile de deformare a relaţiilor şi de denigrare a României;9. asigura suportul cooperării cu departamentele specializate de la nivelul celorlalte autorităţi publice, pentru promovarea intereselor externe ale tarii, şi gestionează problematica imaginii României în lume;10. cooperează, pentru îndeplinirea activităţilor, cu colectivul de informatica al Guvernului, în vederea exploatării şi actualizării informaţiilor din banca de date a Guvernului şi a departamentului;11. asigura şi gestionează receptionarea şi comunicarea prin sistemul Internet;12. coordonează activităţile grupului de comunicare interministeriala şi toate activităţile de informare publică ale ministerelor, prefecturilor şi instituţiilor direct subordonate Guvernului;13. menţine contacte active cu ambasadele, cu atasatii de presa şi ziaristii străini acreditaţi în România, în scopul informării acestora asupra problemelor care privesc gestionarea treburilor publice şi imaginea tarii;14. planifica şi stabileşte numărul şi volumul de publicaţii ce urmează a fi distribuite în străinătate şi care beneficiază de facilităţi;15. stabileşte un index al publicaţiilor şi al titlurilor de carte românească, semnificativ pentru cultura naţionala, precum şi producţia şi distribuţia de materiale informative şi publicitare pentru care se pot emite comenzi sau se pot acorda facilităţi;16. coordonează elaborarea şi difuzarea în ţara şi în străinătate a pliantelor, ghidurilor, materialelor documentare, articolelor informative destinate presei, alte informaţii destinate celorlalte mijloace de comunicare în masa, care să contribuie la alcătuirea unei imagini corecte despre realitatile din România şi despre activitatea Guvernului;17. iniţiază şi organizează colocvii, dezbateri, simpozioane, mese rotunde, precum şi acţiuni cu mass-media pe teme privind guvernarea, în scopul deschiderii unor canale de comunicare şi al cunoaşterii realitatilor din România;18. asigura participarea personalului departamentului la acţiuni cu caracter ştiinţific şi cultural, la reuniuni şi expoziţii internaţionale, precum şi la acţiuni având ca scop integrarea europeană şi euroatlantica şi la activităţile comitetelor privind mass media şi grupuri de experţi EUREKA;19. realizează şi patroneaza schimburi de delegaţii de experţi şi de ziarişti străini, precum şi de reprezentanţi ai unor asociaţii culturale româneşti, pentru informări reciproce, schimb de experienta şi cooperare;20. stabileşte, menţine şi consolideaza legăturile cu românii de pretutindeni şi cu organizaţiile reprezentative ale acestora şi iniţiază contacte nemijlocite cu autorităţile publice ale statelor în care exista etnici români;21. elaborează programe şi urmăreşte aplicarea lor în scopul păstrării, dezvoltării şi exprimarii identităţii etnice, culturale, civice şi religioase a românilor de pretutindeni; sprijină direct autorităţile publice din ţara şi din străinătate în legătură cu problemele românilor de pretutindeni;22. elaborează proiecte de legi şi de alte acte normative, care, prin conţinutul lor, reglementează activităţi şi domenii de activitate cuprinse în sfera atribuţiilor departamentului;23. coordonează, în înţelesul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, activitatea Regiei Autonome „Studioul SAHIA-FILM”;24. aproba organizarea şi funcţionarea Redactiei Publicaţiilor pentru Străinătate şi coordonează activitatea acesteia. +
Articolul 3Structura organizatorică a Departamentului Informaţiilor Publice este prevăzută în anexa care face parte din prezenta hotărâre. +
Articolul 4În exercitarea atribuţiilor Departamentului Informaţiilor Publice, ministrul delegat pe lângă primul-ministru pentru informaţii publice emite ordine şi instrucţiuni. +
Articolul 5(1) Pentru desfăşurarea activităţii, numărul maxim de posturi necesar Departamentului Informaţiilor Publice este de 35, exclusiv demnitarii. … (2) În cadrul numărului de posturi prevăzut la alin. (1) sunt incluse şi posturile aferente Consiliului pentru Problemele Românilor de Pretutindeni, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 581/1995 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru Problemele Românilor de Pretutindeni. … +
Articolul 6Cheltuielile necesare funcţionarii Departamentului Informaţiilor Publice vor fi cuprinse în bugetul Secretariatului General al Guvernului. +
Articolul 7La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Consiliul pentru Problemele Românilor de Pretutindeni se desfiinţează. +
Articolul 8Persoanele care vor fi menţinute de Departamentul Informaţiilor Publice de la Consiliul pentru Problemele Românilor de Pretutindeni sunt considerate transferate şi se bucura de drepturile prevăzute de lege. +
Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 581/1995 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru Problemele Românilor de Pretutindeni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 15 august 1995.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––Ministru delegatpe lângă primul-ministrupentru Informaţii Publice,Sorin BotezMinistru delegatpe lângă primul-ministrupentru coordonareaSecretariatului Generalal Guvernului şi aDepartamentului pentruAdministraţie Publică Locală,Remus OprisMinistru de stat,ministrul muncii şiprotecţiei sociale,Alexandru AthanasiuMinistrul finanţelor,Daniel Daianu +
Anexa 1 STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A DEPARTAMENTULUI INFORMAŢIILOR PUBLICE =========================== | MINISTRU DELEGAT | | PE LÂNGĂ PRIMUL-MINISTRU | | PENTRU INFORMAŢII PUBLICE | =========================== __________________________ | ––––––––- |Funcţii de conducere = 4 | |–––––|CABINET MINISTRU DELEGAT | |Funcţii de execuţie = 31 | | ––––––––- |TOTAL = 35 | | ––––––––– |__________________________| |–––––|CONSILIERI GUVERNAMENTALI | | ––––––––– | | ================== | | SECRETAR DE STAT |––––––| ================== | | | ––––––––– | | CABINET SECRETAR DE STAT |–| ––––––––– | | ––––––– |–––– |SUBSECRETAR DE STAT | | ––––––– | | | | | | –––––| | | | | | | | | | ====================== ===================== | DIRECŢIA COMUNICARE | | DIRECŢIA COMUNICARE | | INTERNA ŞI STRATEGIE | | EXTERNA | ====================== ===================== | | | | | | | | | | | | | | | | –––––– –––––- –––––- –––––- | SECTOR | | | | | | || MONITORIZARE, | | STUDIOUL | | COMUNICARE | | SECTOR || ANALIZA, | | DE | | ŞI | | DIASPORA || SINTEZA ŞI | | PRODUCŢIE | | RELAŢII ÎN | | ŞI || STRATEGII | | ŞI | | MEDII | | ROMANII DIN || DE COMUNICARE | | DIFUZARE | | INTERNAŢIONALE | | VECINĂTATE || INTERNA ŞI | | | | | | ||INTERMINISTERIALA| | | | | | | –––––– –––––- –––––- –––––-–––