HOTĂRÂRE nr. 555 din 12 iunie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 528 din 14 iunie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 9ABROGA PEHG 741 20/07/2011
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 24
ActulREFERIRE LAHOTARARE 877 09/11/2018
ActulREFERIRE LASTRATEGIE 09/11/2018
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1REFERIRE LAHG 741 20/07/2011
ART. 1REFERIRE LAHG 750 14/07/2005 ANEXA 2
ART. 1REFERIRE LAHG 1097 25/10/2001
ART. 2REFERIRE LAHOTARARE 877 09/11/2018
ART. 2REFERIRE LASTRATEGIE 09/11/2018
ART. 3REFERIRE LASTRATEGIE 09/11/2018
ART. 5REFERIRE LAHOTARARE 272 08/05/2019
ART. 5REFERIRE LASTRATEGIE 09/11/2018
ART. 5REFERIRE LAHOTARARE 313 11/05/2017
ART. 5REFERIRE LALEGE 57 10/04/2017
ART. 5REFERIRE LAACORD 12/12/2015
ART. 5REFERIRE LALEGE 3 02/02/2001
ART. 5REFERIRE LALEGE 111 05/06/1998
ART. 5REFERIRE LAPROTOCOL 11/12/1997
ART. 5REFERIRE LALEGE 58 13/07/1994
ART. 5REFERIRE LALEGE 24 06/05/1994
ART. 5REFERIRE LACONVENTIE 17/06/1994
ART. 5REFERIRE LACONVENTIE 05/06/1992
ART. 5REFERIRE LACONVENTIE 05/06/1992
ART. 8REFERIRE LAHOTARARE 877 09/11/2018
ART. 8REFERIRE LASTRATEGIE 09/11/2018
ART. 9ABROGA PEHG 741 20/07/2011
ART. 9REFERIRE LAHG 741 20/07/2011
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 877/2018 privind adoptarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, cu modificările și completările ulterioare,<!–>în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,–>Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1)<!–>Comitetul interministerial pentru coordonarea integrării domeniului protecției mediului în politicile și strategiile sectoriale la nivel național, constituit prin Hotărârea Guvernului nr. 1.097/2001, abrogată prin Hotărârea Guvernului nr. 741/2011, denumit în continuare Comitet interministerial, organism consultativ, fără personalitate juridică, funcționează pe lângă autoritatea publică centrală pentru protecția mediului. (2)–>Comitetul interministerial se află în subordinea Consiliului interministerial pentru agricultură, dezvoltare rurală și mediu, potrivit prevederilor anexei nr. 2 pct. VIII poziția 4) la Hotărârea Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 2În activitatea sa, Comitetul interministerial urmărește respectarea și implementarea obiectivelor și recomandărilor privind integrarea în politicile și strategiile sectoriale naționale, regionale și locale a componentei de protecția mediului, astfel cum sunt formulate în Rezoluția Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite A/RES/70/1 „Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă“ ce include și obiectivele de dezvoltare durabilă, pachetul de acte normative incluse în Pactul ecologic european, Strategia națională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, adoptată prin Hotărârea Guvernului nr. 877/2018, cu modificările și completările ulterioare, precum și în concordanță cu alte documente programatice sau politice adoptate la nivel unional și internațional în domeniul dezvoltării durabile și al protecției mediului.
+
Articolul 3(1)<!–>Comitetul interministerial se compune din reprezentanți ai autorităților administrației publice centrale cu responsabilități în implementarea componentei de protecția mediului cuprinsă în Strategia națională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030. Componența Comitetului interministerial la nivelul autorităților publice este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(2)–>Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă va participa la reuniuni în calitate de invitat permanent.(3)<!–>Membrii Comitetului interministerial sunt reprezentați la nivel de ministru, secretar de stat sau director general cu responsabilități în domeniu. În situațiile în care aceștia se află în imposibilitatea de a participa la reuniune, reprezentarea se realizează, de regulă, la nivel de director general adjunct sau, după caz, de conducător al structurii de specialitate.(4)–>Componența nominală a Comitetului interministerial este aprobată de președintele acestuia, pe baza propunerilor formulate de conducătorii autorităților publice prevăzute la alin. (1).(5)<!–>Comitetul interministerial își desfășoară activitatea în cadrul reuniunilor de lucru ordinare și extraordinare. Reuniunile ordinare se organizează anual. Reuniunile extraordinare se organizează ori de câte ori este necesar.(6)–>Procedura de convocare, organizare și desfășurare a reuniunilor ordinare și extraordinare se stabilește prin Regulamentul de organizare și funcționare al Comitetului interministerial, denumit în continuare Regulament de organizare și funcționare.(7)<!–>În funcție de ordinea de zi a reuniunii, oricare dintre membrii Comitetului interministerial poate supune spre aprobare președintelui acestuia propunerea de participare, cu rol consultativ, a unor experți în domeniu din cadrul autorităților administrației publice centrale care au reprezentanți în Comitetul interministerial, precum și din cadrul autorităților/instituțiilor care își desfășoară activitatea sub autoritatea, în coordonarea sau în subordonarea acestora.(8)–>Pentru analizarea și soluționarea unor probleme tehnice specifice se constituie, după caz, în subordinea Comitetului interministerial grupuri de lucru alcătuite din experți din cadrul autorităților, instituțiilor și organizațiilor, inclusiv neguvernamentale, publice sau private, cu responsabilități în domeniul dezvoltării durabile și protecției mediului, având durată limitată și desfășurându-și activitatea prin convocarea întâlnirilor periodice, ori de câte ori este necesar atingerii scopului pentru care s-au constituit.
+
Articolul 4(1)<!–>Președintele Comitetului interministerial este conducătorul autorității administrației publice centrale pentru protecția mediului.(2)–>În situațiile în care conducătorul autorității administrației publice centrale pentru protecția mediului se află în imposibilitatea de a-și exercita funcția de președinte al Comitetului interministerial, acesta deleagă responsabilitățile și atribuțiile sale secretarului de stat cu responsabilități în acest domeniu.
+
Articolul 5(1)<!–>Comitetul interministerial analizează și avizează politicile și strategiile sectoriale sub aspectul integrării principiilor și obiectivelor de protecție a mediului prevăzute în Strategia națională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, urmărește procesul de evaluare, monitorizare, revizuire și implementare a respectivei strategii, precum și respectarea obligațiilor de raportare asumate de România la nivel unional și internațional în domeniul dezvoltării durabile sub aspectul componentei de protecție a mediului.(2)–>Comitetul interministerial exercită următoarele atribuții principale:a)<!–>urmărește integrarea obiectivelor privind protecția mediului prevăzute în cadrul strategiei de la alin. (1), în politicile și strategiile sectoriale existente în diferite domenii de activitate, la nivelul diverselor autorități și instituții publice, analizează și fundamentează propunerile inițiatorilor documentelor menționate în vederea asigurării coerenței în procesul de elaborare și de promovare a actelor normative care vizează componenta protecției mediului, de către autoritățile și instituțiile publice cu responsabilități în implementarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030;b)–>analizează și urmărește integrarea principiilor și obiectivelor privind componenta de protecție a mediului în cadrul tuturor politicilor naționale, programelor, planurilor, strategiilor și analizează conformitatea acestora din punctul de vedere al protecției mediului;c)<!–>formulează recomandări privind responsabilități specifice fiecărei autorități publice centrale și/sau instituții publice, care elaborează documente ce au legătură cu implementarea corespunzătoare a componentei de protecție a mediului din strategia de la alin. (1);d)–>identifică și promovează instrumentele și mecanismele necesare implementării obiectivelor și măsurilor prevăzute de strategia de la alin. (1), pentru componenta de protecția mediului, și fundamentează propunerile privind îmbunătățirea cadrului legislativ și instituțional, în scopul implementării corespunzătoare a angajamentelor unionale și internaționale asumate de România în domeniul dezvoltării durabile, inclusiv în ceea ce privește obligațiile de raportare la nivel unional sau internațional în domeniul dezvoltării durabile, pe componenta protecției mediului;e)<!–>propune autorităților competente măsuri juridice, instituționale, administrative și economico-financiare, după caz, pentru stimularea și accelerarea integrării principiilor și obiectivelor de dezvoltare durabilă, pe componenta de protecția mediului, în celelalte politici naționale și sectoriale;f)–>propune și recomandă autorităților competente măsuri care să asigure conformarea politicilor și programelor de dezvoltare regională și locală cu obiectivele de protecția mediului din strategia de la alin. (1) și cu obiectivele stabilite prin strategiile privind protecția mediului;g)<!–>coordonează elaborarea setului național de indicatori de dezvoltare durabilă pe componenta protecției mediului, precum și setul de indicatori de progres ai strategiei de la alin. (1), cu privire la aceeași componentă, și coordonează actualizarea permanentă a setului de indicatori utilizați, în scopul adaptării continue a statisticii la cerințele naționale și al corelării cu datele statistice internaționale și unionale, în vederea asigurării transparenței, consistenței, acurateței, comparabilității și caracterului complet al datelor în relație cu cele ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene și celorlalte state membre ale Organizației Națiunilor Unite;h)–>emite un aviz consultativ și supune spre aprobare conducătorului autorităților administrației publice centrale competente proceduri privind asigurarea și controlul calității datelor și informațiilor utilizate la stabilirea setului de indicatori de dezvoltare durabilă naționali specifici și conveniți la nivelul Uniunii Europene, pentru componenta de protecție a mediului, care să cuprindă atât proceduri specifice pentru controlul calității și stabilirea unor criterii privind calitatea, ce urmează a fi parcurse în mod obligatoriu în procesul de elaborare a indicatorilor și a altor date și informații necesare evaluării implementării strategiei de la alin. (1), cât și proceduri pentru asigurarea calității ulterior revizuirii strategiei; i)<!–>emite un aviz consultativ și supune spre aprobare conducătorului autorității administrației publice centrale pentru protecția mediului proceduri cu privire la procesul de raportare a stadiului implementării strategiei de la alin. (1) pe componenta protecției mediului și a altor politici, strategii și planuri de acțiune din domeniul său de activitate, transmise către organisme și instituții ale Uniunii Europene sau internaționale, în îndeplinirea angajamentelor asumate;j)–>urmărește, formulează recomandări și emite un aviz consultativ cu privire la elaborarea, monitorizarea implementării și revizuirea politicilor, strategiilor și planurilor de acțiune adoptate în scopul îndeplinirii obligațiilor internaționale asumate de România prin ratificarea, aprobarea, acceptarea ori aderarea la acorduri internaționale privind componenta protecției mediului, cu precădere, dar fără a se limita la Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, adoptată la New York în data de 25 septembrie 2015, rezoluțiile Adunării ONU de Mediu a Programului Națiunilor Unite pentru Mediu, Convenția-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, semnată la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, ratificată prin Legea nr. 24/1994, cu modificările ulterioare, Protocolul de la Kyoto la Convenția-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 11 decembrie 1997, ratificat prin Legea nr. 3/2001, Acordul de la Paris, încheiat la Paris la 12 decembrie 2015 și semnat de România la New York la 22 aprilie 2016, ratificat prin Legea nr. 57/2017, Convenția privind diversitatea biologică, semnată la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, ratificată prin Legea nr. 58/1994, și Convenția Națiunilor Unite pentru combaterea deșertificării în țările afectate grav de secetă și/sau de deșertificare, în special în Africa, adoptată la Paris la 17 iunie 1994, la care România a aderat prin Legea nr. 111/1998, urmărind implementarea acestora, dar și a altor acorduri internaționale privind mediul atât în mod independent, cât mai ales într-o manieră sinergică și/sau corelată și/sau convergentă cu obiectivele strategice stabilite în strategia de la alin. (1);k)<!–>identifică acțiunile și obiectivele din domeniul dezvoltării durabile pe componenta protecției mediului, ce necesită asistență tehnică și financiară externă.(3)–>În realizarea atribuțiilor sale, Comitetul interministerial cooperează cu toate structurile de implementare a strategiei de la alin. (1), cu Comitetul Interdepartamental pentru Dezvoltare Durabilă, constituit în baza Hotărârii Guvernului nr. 272/2019, cu Departamentul pentru dezvoltare durabilă din cadrul Secretariatului General al Guvernului, constituit în baza Hotărârii Guvernului nr. 313/2017, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu alte instituții și organisme de drept public sau privat având responsabilități în aplicarea obiectivelor și prevederilor celorlalte convenții și acorduri internaționale din domeniul protecției mediului ori alte domenii convergente cu domeniul dezvoltării durabile, la care România este parte.
+
Articolul 6(1)<!–>Pentru organizarea și desfășurarea activităților Comitetului interministerial se înființează un secretariat tehnic, care funcționează în subordinea direcției cu responsabilități în domeniul dezvoltării durabile din cadrul autorității administrației publice centrale pentru mediu.(2)–>Atribuțiile și responsabilitățile secretariatului tehnic se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare al Comitetului interministerial.
+
Articolul 7(1)<!–>Regulamentul de organizare și funcționare se va adopta de către Comitetul interministerial la prima sa reuniune, care va avea loc în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (2)–>Regulamentul de organizare și funcționare se aprobă prin ordin al conducătorului autorității administrației publice centrale pentru protecția mediului.
+
Articolul 8(1)<!–>Avizele Comitetului interministerial se comunică Guvernului de către autoritatea administrației publice centrale pentru protecția mediului în termen de 30 de zile de la solicitarea și/sau transmiterea documentelor de politici, strategii, planuri, programe de acțiune în domeniile de activitate ce fac obiectul Hotărârii Guvernului nr. 877/2018, cu modificările și completările ulterioare, precum și al prezentei hotărâri.(2)–>Recomandările sau propunerile, după caz, ce vizează adoptarea de măsuri privind îmbunătățirea cadrului legislativ și/sau instituțional necesare implementării corespunzătoare a Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, se comunică de către Comitetul interministerial Secretariatului General al Guvernului, autorităților administrației publice centrale pentru protecția mediului, precum și autorităților și instituțiilor publice interesate, în termen de 15 zile de la data adoptării acestora, în vederea informării factorilor interesați asupra evoluțiilor înregistrate și a pașilor ce ar trebui urmați în realizarea obiectivelor propuse și stabilirii măsurilor necesare, dacă este cazul.
+
Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 741/2011 privind reorganizarea Comitetului interministerial pentru coordonarea integrării domeniului protecției mediului în politicile și strategiile sectoriale la nivel național, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 4 august 2011.<!–>

PRIM-MINISTRU–>
NICOLAE-IONEL CIUCĂ<!–>
Contrasemnează:–>
Viceprim-ministru,<!–>
Kelemen Hunor –>
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,<!–>
Sorin Mihai Grindeanu–>
p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,<!–>
Corvin Nedelcu,–>
secretar general<!–>
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,–>
Marcel-Ioan Boloș<!–>
p. Ministrul energiei,–>
Dan-Dragoș Drăgan,<!–>
secretar de stat–>
Ministrul economiei,<!–>
Florin Marian Spătaru–>
p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,<!–>
Sorin Moise,–>
secretar de stat<!–>
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,–>
Sebastian-Ioan Burduja<!–>
Ministrul afacerilor interne,–>
Lucian Nicolae Bode<!–>
p. Ministrul sănătății,–>
Tiberius-Marius Brădățan,<!–>
secretar de stat–>
Ministrul muncii și solidarității sociale,<!–>
Marius-Constantin Budăi–>
Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,<!–>
Gabriela Firea–>
p. Ministrul afacerilor externe,<!–>
Janina-Mirela Sitaru,–>
secretar de stat<!–>
Secretarul general al Guvernului,–>
Marian Neacșu<!–>
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,–>
Cseke Attila-Zoltán<!–>
Ministrul antreprenoriatului și turismului,–>
Constantin-Daniel Cadariu<!–>
p. Ministrul culturii,–>
Camelia Veronica Marcu,<!–>
secretar general–>
p. Ministrul apărării naționale,<!–>
Eduard Bachide,–>
secretar de stat<!–>
Ministrul educației,–>
Ligia Deca<!–>
București, 12 iunie 2023.–>Nr. 555. +
ANEXĂ<!–>
COMPONENȚA–>
Comitetului interministerial pentru coordonarea integrării domeniului <!–>
protecției mediului în politicile și strategiile sectoriale la nivel național–><!–>
1.–>Ministrul mediului, apelor și pădurilor2.<!–>Ministrul afacerilor externe3.–>Ministrul afacerilor interne4.<!–>Ministrul apărării naționale5.–>Ministrul economiei6.<!–>Ministrul transporturilor și infrastructurii7.–>Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației8.<!–>Ministrul energiei9.–>Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale10.<!–>Ministrul cercetării, inovării și digitalizării11.–>Ministrul sănătății12.<!–>Ministrul investițiilor și proiectelor europene13.–>Ministrul muncii și solidarității sociale14.<!–>Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse15.–>Ministrul antreprenoriatului și turismului16.<!–>Ministrul educației17.–>Ministrul culturii<!–>
–>
––<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters