Informatii Document
Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 498 din 29 mai 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,<!–>în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/154 din 14.05.2024, –>Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2009/38/CE în ceea ce privește instituirea și funcționarea comitetelor europene de întreprindere și asigurarea respectării efective a drepturilor la informare și consultare la nivel transnațional – COM (2024) 14 final respectă principiile subsidiarității și proporționalității. +
Articolul 2Senatul României:1.<!–>consideră că:a)–>prezenta propunere urmărește să abordeze deficiențele directivei și să îmbunătățească eficacitatea cadrului de informare și consultare a lucrătorilor la nivel transnațional, fără să afecteze normele și practicile UE și naționale privind implicarea lucrătorilor la nivel național; … b)<!–>propunerea prevede măsuri pentru a se asigura că reprezentanții lucrătorilor au acces la justiție în ceea ce privește drepturile la informare și consultare la nivel transnațional; … c)–>inițiativa nu va avea niciun impact relevant sau previzibil asupra consumatorilor sau a IMM-urilor; … d)<!–>propunerea nu creează costuri de conformare pentru IMM-uri, deoarece măsurile de politică avute în vedere nu urmează să se aplice IMM-urilor și nu sunt previzibile efecte indirecte asupra IMM-urilor; … … 2.–>susține mecanismele de informare transfrontalieră și negociere a organizării și activității, dar cu rezerva modului în care se va implementa acest principiu; … 3.<!–>atrage atenția asupra următoarelor aspecte:a)–>aplicarea unui procentaj egal de femei și bărbați instituit prin art. 6 alin. 2 nu este suficient pentru a oferi o egalitate de gen. Asigurarea de gen nu se poate limita doar la un procent, ci este, de asemenea, și în funcție de competențe și de modul în care sunt implicați și reprezentați aceștia în activitățile și deciziile comitetului; … b)<!–>se susține revizuirea directivei, dar cu limitarea costurilor și obligațiilor suplimentare; … c)–>în privința costurilor suplimentare generate de reprezentarea juridică și de acoperire a cheltuielilor pentru consultanță de specialitate sau de formare, nu se susține această modificare, având în vedere că acestea ar avea un impact semnificativ la nivelul financiar, la nivelul competitivității și al operării eficiente a afacerii. Orice creștere de obligații financiare se va regăsi ulterior în costul de piață. Cu cât obligațiile financiare sunt mai mari, cu atât va fi influențat și sistemul financiar al angajatorilor. Chiar dacă comparativ cu cifra de afaceri poate părea nesemnificativ, la nivelul de profitabilitate și sustenabilitate financiară sigur vor apărea modificări; … d)<!–>în contextul actual, impunerea unor cheltuieli suplimentare ar putea avea un impact negativ asupra întreprinderilor. Costurile adiționale generate de reprezentarea juridică și cheltuielile pentru consultanță de specialitate sau formare ar putea crea o povară financiară greu de gestionat pentru întreprinderi, deja afectate de incertitudinea economică și de volatilitatea piețelor. Aceste costuri nu sunt împărțite între reprezentanții angajatorilor și ai angajaților, ci se impun unilateral angajatorilor. Nu se poate preconiza realitatea obiectului finanțat din aceste fonduri, inclusiv dacă plângerile formulate de către reprezentanții angajaților, plătite de către angajatori, sunt reale și fundamentate până la definitivarea proceselor. Se consideră că pentru acest gen de costuri ar trebui să se respecte sistemul juridic al statului unde se judecă, având în vedere că aceste costuri devin parte din hotărârea finală; … e)–>în privința costurilor juridice ar trebui să rămână la latitudinea organismelor de judecată, asumate de fiecare parte până la hotărârea definitivă; … f)<!–>în ceea ce privește eliminarea derogărilor, nu se susține acest demers, deoarece ar putea afecta profund întreprinderile în contextul actual generat de pandemia de COVID, dar și de războiul din Ucraina, iar costurile și restricțiile suplimentare impuse de implementarea directivei ar putea afecta competitivitatea întreprinderilor pe piața internă și internațională; … g)–>este importantă definirea clară a ceea ce reprezintă „cerințele minime de informare și consultare“, având în vedere că fiecare situație este distinctă. … … +
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.<!–>Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 27 mai 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.–>
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,<!–>
VIRGIL GURAN–>București, 27 mai 2024.<!–>Nr. 74.–>––<!–>–>