HOTĂRÂRE nr. 773 din 27 septembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 849 din 8 octombrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 6
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEPLAN 25/01/2019





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 6 lit. p) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, <!–>Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.–> +
Articolul 1Se constituie Comandamentul energetic de iarnă, având, în principal, următoarele obiective:a)<!–>monitorizarea funcționării Sistemului electroenergetic național și a Sistemului național de transport al gazelor naturale în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019;b)–>identificarea situațiilor de disfuncționalitate ce pot apărea în sectorul de energie și în cel de gaze naturale în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019 și stabilirea măsurilor operative, altele decât cele administrative, privind nivelul de siguranță și securitate în funcționarea Sistemului electroenergetic național și al Sistemului național de transport al gazelor naturale, precum și a măsurilor operative privind stocurile de combustibil;c)<!–>informarea Guvernului, ori de câte ori situația o va impune, asupra măsurilor prevăzute la lit. b), precum și asupra problemelor ce nu pot fi soluționate în cadrul Comandamentului energetic de iarnă.–>
+
Articolul 2Comandamentul energetic de iarnă se compune din reprezentanți ai instituțiilor și autorităților statului competente în domeniul energiei, precum și ai operatorilor economici din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale, cu putere de decizie, potrivit anexei nr. 1.
+
Articolul 3Componența nominală a Comandamentului energetic de iarnă se stabilește prin ordin al ministrului energiei, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
+
Articolul 4Se aprobă Analiza și măsurile privind funcționarea Sistemului electroenergetic național în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, prevăzute în anexa nr. 2.
+
Articolul 5În perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, serviciul tehnologic de sistem „rezervă terțiară lentă“ suplimentar se achiziționează în regim reglementat de către Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ – S.A., în calitate de operator de transport și sistem, conform anexei nr. 3.
+
Articolul 6În perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, pentru a preîntâmpina apariția unor situații de urgență ca urmare a scăderii presiunii gazelor naturale în Sistemul național de transport al gazelor naturale, capacitățile energetice prevăzute în anexa nr. 4 pot compensa o parte din deficitul de gaze naturale trecând de la funcționarea pe gaze naturale la funcționarea cu păcură.
+
Articolul 7Cheltuielile suplimentare determinate de măsura prevăzută la art. 6 vor fi suportate de către operatorii economici care au provocat dezechilibrele în Sistemul național de transport al gazelor naturale, conform legislației naționale ce reglementează planul de urgență elaborat în temeiul art. 8 alin. (12) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.938 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2017 privind măsurile de garantare a siguranței furnizării de gaze și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010.
+
Articolul 8Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.<!–>

PRIM-MINISTRU–>
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ<!–>
Contrasemnează:–>
p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice,<!–>
Sirma Caraman,–>
secretar de stat<!–>
Ministrul energiei,–>
Anton Anton<!–>
p. Ministrul economiei,–>
Bogdan Constantin Andronic,<!–>
secretar de stat–>
Viceprim-ministru, ministrul mediului,<!–>
Grațiela Leocadia Gavrilescu–>
p. Ministrul apelor și pădurilor,<!–>
Adriana Petcu,–>
secretar de stat<!–>
București, 27 septembrie 2018.–>Nr. 773. +
Anexa nr. 1<!–>
COMPONENȚA–>
Comandamentului energetic de iarnă <!–>–>
Comandamentul de iarnă se va compune din câte un reprezentant, cu putere de decizie, de la următoarele instituții:Ministerul Energiei<!–>Ministerul Economiei–>Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice<!–>Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei–>Operatorii de transport și sistem<!–>Operatori economici care își desfășoară activitatea în domeniul de activitate al Ministerului Energiei–>Administrația Națională „Apele Române“<!–>–><!–>
–>
+
Anexa nr. 2 <!–>
ANALIZA ȘI MĂSURILE–>
privind funcționarea Sistemului electroenergetic național <!–>
în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019–><!–>
Prezentul document are ca obiective principale evaluarea consumului intern de energie electrică și termică prin cogenerare al țării în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, pentru satisfacerea acestuia în condiții de calitate și siguranță în alimentare și funcționare sigură și stabilă a Sistemului electroenergetic național, stabilirea resurselor energetice necesare, precum și evaluarea resurselor financiare aferente.–>A.<!–>Estimarea privind balanța producție – consum de energie electrică și termică în cogenerare pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019 A1.–>Consumul brut de energieÎn vederea estimării consumului de energie electrică și termică în cogenerare, au fost analizate valorile energiilor lunare și valorile maxime ale consumului brut de energie electrică realizate în ultimii 5 ani, precum și valorile temperaturilor medii lunare înregistrate în ultimii ani. <!–>Graficul nr. 1*)*) Graficul nr. 1 este reprodus în facsimil.–>Valorile energiilor brute lunare ale consumului intern de energie electrică realizate în ultimii 5 ani în lunile de iarnă (GWh)<!–>–>Graficul nr. 2*) *) Graficul nr. 2 este reprodus în facsimil.<!–>Valorile medii lunare ale temperaturilor înregistrate în ultimii 5 ani în lunile de iarnă și norma climatologică standard–><!–>Tabelul nr. 1Valori de consum, vârf producție și temperaturi realizate în perioada 1 noiembrie 2017-31 martie 2018

Luna–> Noiembrie 2017<!–> Decembrie 2017–> Ianuarie 2018<!–> Februarie 2018–> Martie 2018<!–>
Consum intern brut de energie electrică–> GWh<!–> 5.277–> 5.502<!–> 5.671–> 5.313<!–> 5.769–>
Vârf maxim valoare medie orară<!–> MW–> 8.998<!–> 9.282–> 9.411<!–> 9.696–> 9.505<!–>
Temperatura medie lunară realizată–> °C<!–> 5–> 1,7<!–> 0–> – 0,7<!–> 2,4–>
Temperatura medie lunară norma climatologică standard<!–> °C–> 3,8<!–> – 0,8–> – 2,1<!–> – 1–> 3,5<!–>
Abaterea față de norma climatologică standard–> °C<!–> 1,2–> 2,5<!–> 2,1–> 0,3<!–> – 1,1–>
Vârf maxim de producție<!–> MW–> 9.450<!–> 10.000–> 10.600<!–> 11.350–> 10.500<!–>

–><!–>–>

Pentru estimarea consumului brut de energie electrică al țării aferent perioadei 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, în lipsa informațiilor privind apariția de noi agenți economici cu consum relevant de energie electrică, și ținând cont de gradul de incertitudine al prognozelor meteorologice cu orizont mediu și mare de timp (cel puțin 6 luni), Dispecerul Energetic Național a avut în vedere considerarea unui scenariu similar perioadei noiembrie 2017-martie 2018, actualizat prin luarea în considerare a unei corecții a evoluției consumului brut de energie electrică al țării pe baza influenței temperaturilor medii lunare.<!–>Astfel, pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, Dispecerul Energetic Național a luat în considerare un scenariu cu temperaturi mai scăzute cu 1-2° C față de mediile lunare multianuale, al cărui efect îl reprezintă o creștere a mediei consumului intern brut de energie electrică cu cca 2% față de valorile înregistrate în perioada similară anului anterior. Pentru aceeași perioadă însă, Comisia Națională de Strategie și Prognoză a estimat o scădere a consumului național de energie electrică cu cca 1,7% față de cel realizat în perioada 1 noiembrie 2017-31 martie 2018. –>În aceste condiții, avându-se în vedere necesitatea dimensionării corespunzătoare și acoperitoare a stocurilor de combustibili și a volumelor de apă în marile lacuri de acumulare la data de 1 noiembrie 2018, în analiza de estimare a consumului de energie electrică a fost luată în considerare prognoza Dispecerului Energetic Național, respectiv creșterea consumului de energie electrică al țării în medie cu 2% față de consumul realizat în perioada similară a iernii 2017-2018, rezultând valorile din tabelul următor:<!–>Tabelul nr. 2Valorile energiilor brute lunare estimate ale consumului intern de energie electrică

Luna–> Noiembrie 2018<!–> Decembrie 2018–> Ianuarie 2019<!–> Februarie 2019–> Martie 2019<!–>
Consum intern brut –>(mii MWh)<!–> 5.410,0–> 5.670,0<!–> 5.810,0–> 5.400,0<!–> 5.770,0–>

<!–>–><!–>A2.–>Producția de energie electrică și termică în cogenerareÎn cadrul balanței de energii estimate pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019 au fost incluși toți producătorii de energie electrică și producătorii de energie electrică și termică în cogenerare cu unități dispecerizabile și o parte dintre producătorii de energie electrică și termică în cogenerare aferenți unităților administrativ-teritoriale.<!–>Producțiile estimate și comunicate de producătorii clasici de energie electrică și de energie electrică și termică în cogenerare s-au bazat pe bugetele de venituri și cheltuieli aprobate, respectiv pe contractele de vânzare a energiei electrice aflate în derulare sau care se estimează a fi încheiate.–>Pentru producțiile aferente centralelor electrice din surse regenerabile, Dispecerul Energetic Național a estimat o reducere cu 5% a producției de energie eoliană (o iarnă mai geroasă presupune viteze mai reduse ale vântului), o reducere cu 5% a energiei fotovoltaice (perioade mai mari cu nebulozitate ridicată), o producție în centralele hidroelectrice mai mică cu cca 5% decât cea din anul anterior (prognoză hidrologică rezervată) și o menținere a producției pe biomasă.<!–>A3.–>Soldul de schimb de energie electrică (export-import)În ceea ce privește soldul export-import pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, Comisia Națională de Strategie și Prognoză a estimat valori lunare ale soldului (export-import) de energie electrică între 290 mii MWh și 580 mii MWh, cu un total de cca 2.070 mii MWh în perioada menționată. Dispecerul Energetic Național și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei au estimat valori lunare ale soldului (export-import) de energie electrică între 105 mii MWh și 475 mii MWh, cu un total de cca 1.735 mii MWh. În vederea elaborării balanței producție-consum-sold a fost luat în considerare exportul aferent prognozei DEN.<!–>A4.–>Balanța producție internă-consumul intern-soldul de schimb de energie electricăTabelul nr. 3Balanța producție-consum-soldul de schimb (import-export) de energie electrică<!–>

Producția, soldul import-export și consumul brut –>de energie electrică<!–> Producția, soldul import-export și consumul brut de energie electrică –>Prognoza valorilor medii lunare pentru perioada <!–>1 noiembrie 2018-31 martie 2019–>
U.M.<!–> Noiembrie 2018–> Decembrie 2018<!–> Ianuarie 2019–> Februarie 2019<!–> Martie 2019–> Cumulat<!–>
TOTAL PRODUCȚIE S.E.N. PROGNOZATĂ–> mii MWh<!–> 5.393,189–> 6.188,305<!–> 5.923,212–> 5.581,644<!–> 5.935,064–> 29.021,415<!–>
MW–> 7.490,541<!–> 8.317,614–> 7.961,307<!–> 8.306,018–> 7.977,237<!–> 8.008,117–>
CĂRBUNE<!–> mii MWh–> 1.410,443<!–> 1.514,308–> 1.524,538<!–> 1.380,285–> 1.371,966<!–> 7.201,539–>
MW<!–> 1.958,948–> 2.035,360<!–> 2.049,110–> 2.053,996<!–> 1.844,040–> 1.987,180<!–>
HIDROCARBURI*–> mii MWh<!–> 1.365,866–> 1.542,278<!–> 1.562,930–> 1.395,359<!–> 1.467,098–> 7.333,532<!–>
MW–> 1.897,037<!–> 2.072,954–> 2.100,713<!–> 2.076,427–> 1.971,906<!–> 2.023,601–>
NUCLEAR<!–> mii MWh–> 992,880<!–> 1.026,720–> 1.023,744<!–> 924,000–> 1.023,000<!–> 4.990,344–>
MW<!–> 1.379,000–> 1.380,000<!–> 1.376,000–> 1.375,000<!–> 1.375,000–> 1.377,026<!–>
SURSE REGENERABILE DE ENERGIE –>din care:<!–> mii MWh–> 1.624,000<!–> 2.105,000–> 1.812,000<!–> 1.882,000–> 2.073,000<!–> 9.496,000–>
MW<!–> 2.255,556–> 2.829,301<!–> 2.435,484–> 2.800,595<!–> 2.786,290–> 2.620,309<!–>
în centrale hidroelectrice**–> mii MWh<!–> 1.079,000–> 1.215,000<!–> 1.062,000–> 1.042,000<!–> 1.383,000–> 5.781,000<!–>
MW–> 1.498,611<!–> 1.633,065–> 1.427,419<!–> 1.550,595–> 1.858,871<!–> 1.595,199–>
în centrale eoliene<!–> mii MWh–> 450,000<!–> 800,000–> 650,000<!–> 750,000–> 550,000<!–> 3.200,000–>
MW<!–> 625,000–> 1.075,269<!–> 873,656–> 1.116,071<!–> 739,247–> 883,002<!–>
în centrale fotovoltaice–> mii MWh<!–> 60,000–> 55,000<!–> 65,000–> 60,000<!–> 110,000–> 350,000<!–>
MW–> 83,333<!–> 73,925–> 87,366<!–> 89,286–> 147,849<!–> 96,578–>
în centrale pe biomasă<!–> mii MWh–> 35,000<!–> 35,000–> 35,000<!–> 30,000–> 30,000<!–> 165,000–>
MW<!–> 48,611–> 47,043<!–> 47,043–> 44,643<!–> 40,323–> 45,530<!–>

–>

Producția, soldul import-export și consumul brut <!–>de energie electrică–> Producția, soldul import-export și consumul brut de energie electrică <!–>Prognoza valorilor medii lunare pentru perioada –>1 noiembrie 2018-31 martie 2019<!–>
U.M.–> Noiembrie 2018<!–> Decembrie 2018–> Ianuarie 2019<!–> Februarie 2019–> Martie 2019<!–> Cumulat–>
SOLD IMPORT-EXPORT PROGNOZAT de DEN <!–> mii MWh–> –105,000<!–> –475,000–> –400,000<!–> –375,000–> –380,000<!–> –1.735,000–>
MW<!–> –145,833–> –638,441<!–> –537,634–> –558,036<!–> –510,753–> –478,753<!–>
CONSUM BRUT ȚARĂ PROGNOZAT DE DEN –> mii MWh<!–> 5.410,000–> 5.670,000<!–> 5.810,000–> 5.420,000<!–> 5.770,000–> 28.080,000<!–>
MW–> 7.513,889<!–> 7.620,968–> 7.809,140<!–> 8.065,476–> 7.755,376<!–> 7.748,344–>
ACOPERIRE CONSUM BRUT ȚARĂ<!–> mii MWh–> –16,811<!–> 518,305–> 113,212<!–> 161,644–> 165,064<!–> 941,415–>
MW<!–> –23,348–> 696,647<!–> 152,167–> 240,542<!–> 221,860–> 259,772<!–>
SOLD IMPORT-EXPORT REZULTAT –> mii MWh<!–> –121,811–> 43,305<!–> –286,788–> –213,356<!–> –214,936–> –793,585<!–>
MW–> –169,181<!–> 58,206–> –385,467<!–> –317,494–> –288,892<!–> –218,980–>

<!–>* Inclusiv valorile aferente puterilor medii maxime lunare ce pot fi atinse în funcție de parametrii atmosferici, la centralele la care în scenariul de acoperire a vârfului de sarcină producția acestora este zero.–>** Valorile includ și producția aferentă centralelor de la centralele hidroelectrice Porțile de Fier I și II. În funcție de evoluția situației hidrologice și de apelarea majoră pe piața de echilibrare, valorile pot suferi modificări.<!–>–>Cumulat pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, având în vedere cantitatea de energie electrică de cca 29.000 mii MWh prognozată de producători a fi realizată în intervalul de referință, precum și consumul de energie electrică estimat de DEN de cca 28.000 GWh, rezultă disponibil un sold de cca 900 mii MWh. Analizând valorile estimative lunare, se constată că există posibilitatea de neacoperire a consumului de energie electrică intern al țării în luna noiembrie în putere de cca 23 MW și de neacoperire a exportului în toată perioada, exceptând luna decembrie, din producția internă. <!–>Având în vedere prevederile legale, în situații de criză ce pot apărea în funcționarea SEN, măsurile de salvgardare și regulile de aplicare a acestora sunt stabilite prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 142/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea măsurilor de salvgardare în situații de criză apărute în funcționarea Sistemului energetic național.–>

A5.<!–>Balanța producție-consum de energie electrică la vârful de sarcinăPentru vârfurile de sarcină previzionate pentru iarna 2018-2019, Dispecerul Energetic Național a prognozat balanța producție-consum în care a fost luat în considerare un scenariu plecând de la următoarele ipoteze:a)–>înregistrarea unei perioade de 7-10 zile geroase, cu temperaturi negative (–15°C –20°C);b)<!–>valoarea medie maximă orară considerată la vârful de consum este de 9.900 MW;c)–>structura producției la vârful de seară fără aportul centralelor eoliene și fotovoltaice (limitări naturale sau dictate de protecții tehnologice) și cu reduceri de putere, până la opriri, ale centralelor pe gaze naturale (presiuni mici în rețeaua de transport gaze naturale).<!–>A6.–>Balanța de energie termică a principalilor furnizori de căldură, producători de energie termică în cogenerareÎn cazul energiei termice, estimările primite din partea centralelor care furnizează agent termic pentru populație, producători de energie electrică în cogenerare, acoperă un consum mediu de energie termică de 8.914,94 mii MWh.<!–>Tabelul nr. 4Prognoza producției de energie termică –>

Prognoza producției de energie termică, produsă pentru a fi livrată, în principalele centrale termoelectrice și termice<!–> Producția de energie termică, produsă pentru a fi livrată, în principalele centrale termoelectrice în cogenerare – prognoze 1 noiembrie 2018-31 martie 2019–>
Noiembrie 2018<!–> Decembrie 2018–> Ianuarie 2019<!–> Februarie 2019–> Martie 2019<!–>
mii MWh–> mii MWh<!–> mii MWh–> mii MWh<!–> mii MWh–>
TOTAL PRODUCȚIE PROGNOZATĂ<!–> 1.484,484–> 1.978,373<!–> 2.126,849–> 1.754,124<!–> 1.571,111–>

<!–>–>A7.<!–>Estimarea balanței stocurilor de combustibili și volumele de apă din principalele acumulări energetice pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019A7.1.–>CombustibiliAvând în vedere stocurile necesar a fi constituite conform reglementărilor în vigoare, precum și cantitățile de energie electrică și energie termică în cogenerare prognozate a fi produse în intervalul 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, de 29.021,415 mii MWh și, respectiv, 8.914,94 mii MWh, achiziția, consumul și stocurile de combustibili la finele lunilor de analiză sunt estimate după cum urmează în tabelul următor:<!–>Tabelul nr. 5Estimarea privind balanța de achiziție-consum de combustibili –>

Achiziția și consumul de combustibili în principalele centrale termoelectrice și termice<!–> Noiembrie 2018–> Decembrie 2018<!–> Ianuarie 2019–> Februarie 2019<!–> Martie 2019–> Cumulat<!–>
Echivalent energii (mii MWh)–>
Achiziții de combustibili<!–>
Cărbune* –> 4.049.234,8<!–> 3.881.273,2–> 3.830.949,0<!–> 3.745.388,3–> 3.906.876,3<!–> 19.413.721,5–>
Gaze<!–> 30,1–> 37,0<!–> 39,8–> 33,5<!–> 26,7–> 167,1<!–>
Păcură–> 10,7<!–> 4,3–> 43,9<!–> 0,0–> 0,0<!–> 58,8–>
Biomasă<!–> 75,9–> 71,7<!–> 75,8–> 65,2<!–> 73,1–> 361,7<!–>
Consum de combustibili–>
Cărbune*<!–> 4.118.028,7–> 4.303.070,4<!–> 4.500.114,8–> 4.166.444,9<!–> 4.348.667,4–> 21.436.326,2<!–>
Gaze–> 31,0<!–> 37,9–> 40,5<!–> 34,1–> 27,5<!–> 171,0–>
Păcură<!–> 55,8–> 25,5<!–> 42,1–> 28,6<!–> 2.171,5–> 2.323,4<!–>
Biomasă–> 76,4<!–> 68,5–> 72,6<!–> 63,8–> 84,2<!–> 365,5–>

<!–>* Inclusiv lignit și huilă din import.–><!–>A7.2.–>Volumul de apă din principalele lacuri de amenajareEstimarea globală a rezervelor de apă din acumulările energetice pentru perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019 s-a realizat în baza prognozei meteorologice elaborate de Administrația Națională de Meteorologie și a prognozei hidrologice realizate de Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor. Administrația Națională „Apele Române“, în calitate de administrator al apelor din domeniul public al statului, a elaborat Programul de exploatare a principalelor acumulări energetice în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019. Volumele de apă, detaliate la nivelul fiecărei acumulări, corespund sfârșitului de lună și sunt estimate ca valori minimale ale stocului de apă din fiecare lac de acumulare, necesar pentru a se asigura atât cerința de hidroenergie, cât și celelalte folosințe. <!–>Tabelul nr. 6Programul de exploatare a principalelor acumulări energetice în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019–>

Perioada<!–> Noiembrie 2018–> Decembrie 2018<!–> Ianuarie 2019–> Februarie 2019<!–> Martie 2019–>
Acumulări energetice<!–> V_NNR–> V_brut<!–> c.u.–> V_brut<!–> c.u.–> V_brut<!–> c.u.–> V_brut<!–> c.u.–> V_brut<!–> c.u.–>
Bazin hidrografic (B.h.)<!–> mil. mc–> mil. mc<!–> %–> mil. mc<!–> %–> mil. mc<!–> %–> mil. mc<!–> %–> mil. mc<!–> %–>
Vidraru<!–> 450,6–> 320<!–> 71–> 309<!–> 69–> 299<!–> 66–> 285<!–> 63–> 273<!–> 61–>
B.h. Argeș<!–>
Izvorul Muntelui–> 1.122<!–> 511–> 46<!–> 434–> 39<!–> 388–> 35<!–> 343–> 31<!–> 300–> 27<!–>
B.h. Bistrița–>
Vidra<!–> 340,3–> 192<!–> 56–> 189<!–> 55–> 180<!–> 53–> 163<!–> 48–> 132<!–> 39–>
B.h. Lotru<!–>
Fântânele–> 212,9<!–> 141–> 66<!–> 132–> 62<!–> 128–> 60<!–> 126–> 59<!–> 115,0–> 54<!–>
B.h. Someș–>
Drăgan<!–> 112–> 73<!–> 65–> 70<!–> 62–> 69<!–> 62–> 62<!–> 56–> 59,0<!–> 53–>
B.h. Crișul Repede<!–>
Oașa–> 123,1<!–> 74–> 60<!–> 66–> 53<!–> 65–> 53<!–> 64–> 52<!–> 59,0–> 48<!–>
B.h. Sebeș–>
Valea lui Iovan<!–> 124–> 81<!–> 65–> 76<!–> 61–> 74<!–> 59–> 69<!–> 56–> 66,0<!–> 53–>
B.h. Cerna<!–>
Gura Apelor–> 165,2<!–> 75–> 45<!–> 64–> 39<!–> 61–> 37<!–> 59–> 35<!–> 56,0–> 34<!–>
B.h. Râul Mare–>
Siriu<!–> 68,29–> 47<!–> 69–> 46<!–> 67–> 45<!–> 66–> 44<!–> 64–> 43,0<!–> 63–>
B.h. Buzău<!–>
Poiana Mărului–> 90<!–> 63–> 69<!–> 55–> 61<!–> 55–> 61<!–> 51–> 57<!–> 44,0–> 49<!–>
B.h. Bistra Mărului–>
Pecineagu<!–> 63–> 35<!–> 55–> 35<!–> 55–> 35<!–> 55–> 35<!–> 55–> 35,0<!–> 55–>
B.h. Dâmbovița <!–>
Râușor–> 52,34<!–> 39,0–> 75<!–> 39,0–> 75<!–> 38,0–> 73<!–> 38,0–> 73<!–> 38,0–> 73<!–>
B.h. Târgului–>

<!–>V_NNR = volumul brut corespunzător nivelului normal de retenție.–>c.u. = coeficient de umplere.<!–>–>A.8.<!–>StocuriTabelul nr. 7Stocurile estimate necesar a fi constituite până la 1 noiembrie 2018, pentru buna desfășurare a activității odată cu începerea sezonului rece, exprimate în energii, sunt următoarele:

Cărbune* –> mii MWh<!–> 2.639.365–>
Păcură <!–> mii MWh–> 287<!–>
Energie electrică echivalentă în lacuri–> mii MWh<!–> 1.670–>
Gaze naturale**<!–> mii MWh–> 21.362<!–>

–>* Inclusiv cărbune din import pentru centrala aferentă unei unități administrativ-teritoriale.<!–>** Conform Deciziei Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 783/2018.–><!–>–>

Tabelul nr. 8Estimarea privind evoluția stocurilor de combustibil la sfârșitul fiecărei luni<!–>

Stoc de combustibili –>(mii MWh)<!–> Noiembrie 2018–> Decembrie 2018<!–> Ianuarie 2019–> Februarie 2019<!–> Martie 2019–>
Cărbune<!–> 2.823.446–> 2.401.648<!–> 1.681.908–> 1.179.931<!–> 717.910–>
Păcură<!–> 243–> 222<!–> 224–> 195<!–> 163–>
Biomasă<!–> 24–> 27<!–> 30–> 32<!–> 21–>

<!–>–>Tabelul nr. 9Estimarea privind variația energiei echivalente în marile lacuri de acumulare la sfârșitul fiecărei luni<!–>

Energie echivalentă –>(mii MWh)<!–> Noiembrie 2018–> Decembrie 2018<!–> Ianuarie 2019–> Februarie 2019<!–> Martie 2019–>
1.562<!–> 1.271–> 1.167<!–> 954–> 734<!–>

–><!–>Operatorul economic producător de energie electrică în hidrocentrale are obligația de a monitoriza permanent nivelul stocurilor de apă, astfel încât să asigure în lacurile de acumulare, la sfârșitul fiecărei luni, un total al volumelor de apă mai mare sau cel puțin egal cu cel din tabelul nr. 6, iar prin exploatarea centralelor hidroelectrice, valorile minimale ale volumelor de apă să se încadreze în Programele de exploatare a principalelor lacuri de acumulare elaborate lunar de către Administrația Națională „Apele Române“ și reactualizate în cazul producerii unor modificări majore ale regimului hidrologic, în scopul satisfacerii cu prioritate a cerințelor de apă pentru populație și a altor cerințe social-economice esențiale. –>

Având în vedere gradul redus de precizie al prognozelor hidrologice pe termen lung, există o incertitudine în estimarea evoluției lunare a condițiilor hidrologice la nivelul fiecărui bazin hidrografic. Volumul minim necesar a fi asigurat în fiecare lac de acumulare va fi stabilit prin Programele de exploatare a principalelor acumulări energetice elaborate lunar de către Administrația Națională „Apele Române“, conform prevederilor legale în vigoare. <!–>De asemenea, în cazul unui deficit hidrologic accentuat, la solicitarea Comandamentului energetic de iarnă se vor conveni măsurile necesare astfel încât să nu fie pusă în pericol funcționarea sigură și stabilă a Sistemului electroenergetic național, în urma unei analize cu toți factorii implicați.–>B.<!–>Măsuri pentru derularea în bune condiții a activităților operatorilor economici pe perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019Balanțele consum-producție internă-sold schimb de energie electrică, precum și prevederile privind achizițiile și stocurile de combustibili și apă reprezintă un scenariu orientativ care va putea suferi ajustări în funcție de cerințele de asigurare a securității în exploatare și stabilității în funcționare a Sistemului electroenergetic național și în funcție de actualizările Programului de exploatare a principalelor acumulări energetice în perioada 1 noiembrie 2018-31 martie 2019 în concordanță cu situațiile care pot apărea, fără a mai fi necesară actualizarea prezentului act normativ.–>În ultimii ani a crescut aportul energiei regenerabile la acoperirea curbei de sarcină, fapt ce determină o creștere a necesarului de putere de echilibrare a Sistemului electroenergetic național.<!–>Toți producătorii de energie electrică dispecerizabili, împreună cu transportatorul și distribuitorii de energie electrică, au obligația de a contribui la menținerea siguranței în exploatare a Sistemului electroenergetic național. În acest sens, potrivit prevederilor legale în vigoare, producătorii de energie au următoarele obligații:a)–>să asigure livrările de energie electrică și serviciile tehnologice de sistem, cu respectarea condițiilor impuse prin licențe, clauze contractuale și reglementări în vigoare;b)<!–>să oferteze public și nediscriminatoriu pe piața concurențială întreaga energie electrică disponibilă;c)–>să nu transmită la operatorul de transport și de sistem notificări fizice în dezechilibru negativ față de contractele pe care le au încheiate, cu excepția producătorilor care beneficiază de scheme de sprijin;d)<!–>să asigure serviciile tehnologice de sistem de care sunt responsabili prin contracte sau acte normative;e)–>să menționeze o rezervă de combustibil la un nivel suficient sau, după caz, o rezervă suficientă de apă, pentru îndeplinirea obligațiilor de producție și furnizare continuă a energiei electrice.<!–>În vederea funcționării și realizării producțiilor de energie electrică și termică produsă în cogenerare, prognozate în tabelele nr. 3 și 4, fiecare producător de energie electrică va lua măsuri pentru asigurarea unui flux continuu privind alimentarea cu combustibili, în conformitate cu producțiile estimate și comunicate, bazate pe bugetele de venituri și cheltuieli aprobate, respectiv pe contractele de vânzare a energiei electrice aflate în derulare sau care se estimează a fi încheiate pe piața de energie electrică. –>În situații excepționale prevăzute de lege, pentru buna desfășurare a activității și a îmbunătățirii fluxului de combustibili, operatorii economici pot accesa, potrivit legislației în vigoare, combustibilii de la rezervele de stat.<!–>C.–>Măsuri suplimentare de siguranță și securitate în funcționare a Sistemului electroenergetic naționalÎn cazul situațiilor speciale care pot apărea în rețelele electrice de transport și distribuție cu ocazia manifestării unor fenomene meteorologice deosebite sau în situațiile în care apar defecțiuni, accidente sau avarii în instalații, operatorul de transport și de sistem, precum și operatorii de distribuție concesionari de energie electrică vor informa fără întârziere concedentul în legătură cu apariția sau iminența unor situații de natură să facă imposibilă alimentarea cu energie electrică în zonele afectate. De asemenea, aceste informații vor fi transmise concomitent și Comandamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. <!–>În cazul în care volumele de gaze naturale necesare pentru acoperirea consumului producătorilor de energie electrică și termică sunt afectate de incidente care intră în sfera situațiilor de criză la nivel de urgență pe piața gazelor naturale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, se pot lua unele măsuri, pe perioadă limitată, pentru a menține siguranța și securitatea în funcționare atât a Sistemului electroenergetic național, cât și a Sistemului național de transport gaze naturale. Astfel, pentru menținerea parametrilor tehnici de funcționare a Sistemului național de transport gaze naturale și asigurarea necesarului de consum casnic pot fi dispuse limitări privind consumul de gaze naturale ale centralelor termoelectrice și ale centralelor electrice de termoficare cu funcționare pe gaze naturale, potrivit reglementărilor legale în vigoare. Producătorii de energie afectați de această măsură și care au posibilitatea vor funcționa cu combustibil alternativ, respectiv cu păcură și/sau gaz furnal, având obligația de a constitui stocurile necesare suplimentare induse de această funcționare.–>D.<!–>Finanțarea programului de iarnăD1.–>Achiziție combustibiliNecesarul total de finanțare a programului de iarnă aferent perioadei 1 noiembrie 2018-31 martie 2019, pentru achiziția de combustibili, se prezintă după cum urmează:

Operatori economici<!–> Surse proprii credite interne, subvenții–>
Producători de energie electrică și termică în cogenerare<!–> 3.012 mil. lei–>

<!–>–>D2.<!–>Programe de reparațiiÎn vederea asigurării unei fiabilități superioare, îmbunătățirii performanțelor tehnice ale echipamentelor și reducerii consumurilor specifice, operatorii economici din sectorul energetic, producători de energie electrică și termică în cogenerare, au demarat pregătirile pentru trecerea vârfului de iarnă, prin realizarea programelor de reparații, cu lucrări corespunzătoare specificului de activitate.–>În ceea ce privește rețelele de transport și de distribuție a energiei electrice, operatorul de transport și de sistem, precum și operatorii de distribuție concesionari au prevăzut pentru anul în curs lucrări de mentenanță atât corective, cât și preventive. Aceștia au obligația de a lua măsurile ce se impun pentru prevenirea avariilor, precum și remedierea acestora în cel mai scurt timp.<!–>Valoarea totală preliminată a lucrărilor de reparații executate în vederea trecerii vârfului de iarnă este de cca 1.157 mil. lei, conform tabelului următor:

Operatori economici–> Valoare preliminată <!–>
Producători de energie electrică și termică în cogenerare–> 457 mil. lei<!–>
Operatori de rețele de transport și distribuție de energie electrică–> 700 mil. lei<!–>

–><!–>Programarea reparațiilor va putea suferi unele modificări în raport cu cerința Dispecerului Energetic Național privind acoperirea curbei de sarcină pe anumite perioade, precum și din cauza unor întârzieri ce pot apărea ca urmare a constatării unor probleme suplimentare, cu ocazia demontării instalațiilor. –>

<!–>–> +
Anexa nr. 3<!–>
SERVICII–>
tehnologice de sistem suplimentare<!–>–>
Capacitatea lunară corespunzătoare serviciului tehnologic de sistem rezervă terțiară lentă suplimentar cu funcționare pe combustibil alternativ, respectiv pe păcură, precum și pe gaz furnal <!–>

Producător–> Putere [MW]<!–> Cantitate [hMW]–>
Noiembrie 2018<!–> Decembrie 2018–> Ianuarie 2019<!–> Februarie 2019–> Martie 2019<!–>
Societatea Electrocentrale Galați – S.A. –>în insolvență <!–>C.E.T. Galați–> 70<!–> 50.400–> 52.080<!–> 52.080–> 47.040<!–> 52.080–>

<!–>–> +
Anexa nr. 4<!–>
CAPACITĂȚILE ENERGETICE–>
cu funcționare duală – gaze naturale și păcură<!–>–>

Producător<!–> C.E.T. Progresu–> C.E.T. București Sud<!–>
Societatea Electrocentrale –>București – S.A. – în insolvență<!–> Cazanul nr. 3 –>Cazanul nr. 4<!–> Cazanul nr. 2 –>Cazanul nr. 3 <!–>Cazanul nr. 4–>

<!–>–><!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters