În temeiul prevederilor art. 67 și 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160 – 185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,<!–>Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.–> +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/462 adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 15 noiembrie 2017, Camera Deputaților:1.<!–>Ia act de răspunsul Uniunii la necesitatea creării unui cadru de calitate pentru stagiile de ucenicie și salută angajamentul astfel concretizat de a asigura tinerilor cea mai bună educație și formare, precum și locuri de muncă pe întregul continent. … 2.–>Salută importanța acordată mobilității ucenicilor la angajatori din alte state membre, susținerea de către programul Erasmus Plus a stagiilor de ucenicie, precum și publicarea în EURES, începând din anul 2018, a contractelor de ucenicie, de interes pentru tinerii europeni și în special pentru cei din România. … 3.<!–>Semnalează nevoia de a include în oferta de locuri de muncă, disponibile pentru absolvenții stagiilor de ucenicie, domenii care prin natura lor solicită un nivel ridicat de calificare, cum ar fi cele care deservesc industriile aerospațiale, calculatoarele de mare capacitate și altele asemenea, având în vedere că un număr semnificativ de capacități de cercetare și producție din aceste domenii se realizează prin cooperare europeană. … 4.–>Semnalează faptul că, deși tinerii reprezintă ținta principală a politicilor europene în ceea ce privește stagiul, și alte grupe de vârstă pot și trebuie să beneficieze de cadrul recomandat, având în vedere nevoia crescută de participare la procesul de recalificare și de învățare continuă. … 5.<!–>Consideră că doar printr-un parteneriat puternic între toți actorii-cheie implicați în mod direct în planificarea, guvernanța și punerea în aplicare a schemelor de ucenicie se va permite o punere în aplicare cu succes a noului cadru. … 6.–>Recomandă ca politicile referitoare la sporirea impactului pozitiv al armonizării cadrului stagiilor de ucenicie din statele membre să ia în considerare, în mod preferențial, problemele specifice zonelor rurale, ale celor aflate sub media de dezvoltare a Uniunii, a comunităților marginalizate și a celor montane. … 7.<!–>Recomandă fructificarea rezultatelor Alianței europene pentru ucenicii prin includerea într-o bază de date menținute la zi, referitoare la cadrul legal și administrativ al uceniciilor în statele membre, accesibile cetățenilor europeni în toate limbile Uniunii. … 8.–>Atrage atenția asupra faptului că stabilirea unor standarde de calitate pentru uceniciile care urmează să fie sprijinite de la bugetul Uniunii nu trebuie să se constituie într-o barieră birocratică sau formală pentru accesul la fondurile europene. … 9.<!–>Consideră că ar fi indicat ca beneficiile de care se bucură întreprinderile care oferă posibilități de ucenicie să fie descrise și puse la dispoziția statelor membre, sintetizat și într-o formă cuantificată, cu accent pe informațiile privind avantajele pe piață și cele de natură concurențială, de interes în special pentru IMM. … 10.–>Consideră că s-ar fi impus o minimă evaluare de impact a propunerii și recomandă derularea unei evaluări socioeconomice la trecerea unei perioade de timp convenabile de la intrarea în vigoare a recomandării propuse. … 11.<!–>Atrage atenția că sprijinul pedagogic reprezentat de furnizarea de formatori și mentori este dependent de evoluțiile rapide ale societății și dezvoltării științifice și de disponibilitatea resursei umane din domeniu, ceea ce poate conduce la dificultăți suplimentare pentru pregătirea de formatori și mentori și propune sprijinirea statelor membre care se confruntă cu probleme în sistemele lor de educație. … 12.–>Semnalează că stagiile de ucenicie prezintă și un impact social benefic direct atât individual – reprezentat de utilitatea socială, cât și asupra comunităților – reprezentat de diversificarea surselor de venit, impact care se alătură facilitării intrării tinerilor pe piața muncii și a evoluției în carieră a adulților. … 13.<!–>Consideră indicată monitorizarea rezultatelor recomandării asupra ratei șomajului și a nivelului veniturilor individuale, pentru a evidenția semnificația socială și economică, precum și a nivelului de recunoaștere a valorii adăugate pe piața muncii. … 14.–>Salută implicarea cât mai multor factori interesați, reprezentați de întreprinderile, organismele intermediare – precum camerele de industrie, comerț și artizanat, organizațiile profesionale și sectoriale, furnizorii de învățământ profesional și tehnic, organizațiile tinerilor și ale părinților, precum și autoritățile locale, regionale și naționale – și face un apel la eforturi sporite ca o astfel de participare să se desfășoare cât mai puțin birocratic și în condițiile unei cât mai prudente și eficiente cheltuiri a impozitelor plătite de contribuabilii europeni. … 15.<!–>Solicită informații cu privire la eficiența cadrului european al calificărilor, sub aspectul transferului calificării ucenicilor, și la barierele din calea comparării acestui cadru între statele membre, precum și cu privire la planurile Comisiei Europene de a sprijini mobilitatea ucenicilor. … 16.–>Consideră că programul Garanția pentru tineri, în ceea ce privește intrarea în ucenicie sau efectuarea unui stagiu în termen de 4 luni de la intrarea în șomaj sau de la momentul în care nu mai participă la o formă de învățământ formal, ar trebui să dobândească o dimensiune europeană, ca urmare a aplicării Cadrului european pentru programe de ucenicie de calitate și eficace, și recomandă analizarea oportunităților de interconectare a schemelor de la nivelul statelor membre. … 17.<!–>Consideră că start-up-urile, activitatea liber-profesioniștilor, activitățile agricole și cele inovative prezintă un potențial util pentru orientarea ucenicilor spre locuri de muncă cu calificare ridicată, cu prestigiu crescut, și recomandă încurajarea angajatorilor din aceste categorii să organizeze stagii de ucenicie, prin schimburi de experiență la nivelul Uniunii, și stagii realizate în mai multe state membre, acțiuni care să demonstreze valoarea adăugată de standardele stabilite prin cadrul european. … 18.–>Consideră că Alianța europeană pentru ucenicii are capacitatea de a stimula și sprijini deschiderea IMM-urilor și a angajatorilor care nu au experiență în organizarea de stagii de ucenicie, atât pentru tineri, cât și pentru grupurile dezavantajate și persoanele cu dizabilități, și recomandă derularea de schimburi de experiență în acest sens între factorii interesați, organizați în rețelele alianței din diferite state membre, cu sprijinul Comisiei Europene. … 19.<!–>Atrage atenția asupra apariției de noi calificări, sub influența dinamicii societății bazate pe cunoaștere, și recomandă instituirea la nivelul Uniunii a unei platforme de semnalare operativă a acestora, astfel încât să fie facilitată aducerea la zi a nomenclatoarelor de la nivelul statelor membre și aplicarea cadrului european de referință. … 20.–>Își manifestă preocuparea cu privire la aplicabilitatea indicatorului referitor la rezultatele învățării, deoarece acesta este descris prin sintagme cu un grad prea ridicat de generalitate, și recomandă revizuirea sa în vederea sporirii capacității practice de orientare. … 21.<!–>Își manifestă preocuparea cu privire la realismul indicatorului sprijin pedagogic prin care este redată activitatea de desemnare a formatorilor din interiorul întreprinderilor, care să fie însărcinați să coopereze îndeaproape cu furnizorii de învățământ profesional și tehnic și cu profesorii, în vederea îndrumării ucenicilor și a asigurării unui rezultat periodic și reciproc, deoarece este recunoscută nevoia de cadre didactice pregătite superior pe plan european, ceea ce face improbabilă alocarea acestei resurse umane pentru activități în afara sistemelor naționale de educație, cel puțin în cazul microîntreprinderilor sau în statele membre unde acest deficit de cadre didactice pregătite este semnificativ. … 22.–>Recomandă clarificarea înțelesului indicatorului practica la locul de muncă, privind posibilitățile de a efectua o parte a stagiilor în străinătate, în state din afara Uniunii. … 23.<!–>Semnalează posibilitatea ca stagiile de ucenicie să se desfășoare în paralel cu alte activități lucrative, cu timp parțial, fie în aceeași unitate care organizează stagiul, fie într-o alta, și consideră că o astfel de situație ar trebui să conducă la măsuri suplimentare de protecție a ucenicului și a entităților cu care acesta se află în contract. … 24.–>Consideră că acreditarea întreprinderilor și unităților economice care oferă programe de ucenicie ar trebui solicitată numai în cazuri justificate obiectiv, pentru a se evita ridicarea unei bariere administrative, în special în cazul IMM. … 25.<!–>Salută recomandarea de implicare a partenerilor sociali în proiectarea, guvernanța și punerea în aplicare a programelor de ucenicie, în concordanță cu sistemele relațiilor de muncă și cu practicile din domeniul educației și formării profesionale existente pe plan național. … 26.–>Salută recomandarea de a fi oferit sprijin financiar și/sau nefinanciar, în special întreprinderilor mici și mijlocii și microîntreprinderilor, pe baza unor mecanisme de partajare a costurilor între angajatori, ucenici și autorități publice, astfel încât uceniciile să fie rentabile pentru întreprinderi, și recomandă ca acest sprijin să includă utilizarea instrumentelor specifice politicii fiscale. … 27.<!–>Recomandă stimularea includerii învățării nonformale în cerințele de admitere în programele de ucenicie, prin elaborarea unei recomandări în aceste sens, în sprijinul statelor membre cu mai puțină experiență și în vederea asigurării comparabilității pe plan european. … 28.–>Recomandă includerea competențelor transversale, mai ales a celor digitale, în programele aferente stagiilor de ucenicie și face un apel pentru armonizarea acestei cerințe între statele membre. … 29.<!–>Își manifestă reținerea cu privire la recomandarea ca programele de ucenicie să fie promovate prin activități de sensibilizare, deoarece acest lucru se realizează în mod obișnuit, și consideră că prevederea ar dobândi o dimensiune europeană dacă ar solicita includerea aspectelor referitoare la transferabilitatea europeană în conținutul mesajelor de sensibilizare și la redarea în mai multe limbi ale Uniunii, fie direct de către emitent, fie prin intermediul rețelelor europene dedicate uceniciei. … 30.–>Recomandă Comisiei Europene să analizeze posibilitatea realizării, pe termen lung, a unei armonizări voluntare între statele membre, în ceea ce privește organizarea unor programe de pregătire preliminare pentru cetățenii care nu îndeplinesc în totalitate cerințele de înscriere într-un stagiu de ucenice. … 31.<!–>Recomandă ca pe viitor să fie elaborat un cadru normativ european prin care să se asigure portabilitatea la nivelul Uniunii a funcției de instructor din întreprindere pentru stagii de ucenicie. … –>Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 21 noiembrie 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.<!–>
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,–>
Petru-Gabriel Vlase<!–>București, 21 noiembrie 2017.–>Nr. 86.<!–>–>