În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160 – 185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,<!–>Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.–> +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/485, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 21 noiembrie 2017, Camera Deputaților:1.<!–>Apreciază efortul constant al Comisiei Europene pentru a reglementa și a moderniza regimul de colectare a taxei TVA în Uniune, pentru a combate evaziunea și frauda fiscală, deoarece aceasta reprezintă una dintre principalele provocări cu care se confruntă statele membre ale UE. … 2.–>Consideră că sistemul de TVA actual nu mai răspunde nevoilor unei economii moderne, bazate pe progresul tehnologic și al cărei motor îl reprezintă serviciile. Fiind un impozit pe consum, TVA este una dintre formele de impozitare cele mai favorabile creșterii economice și trebuie să facă obiectul unei revizuiri de profunzime. … 3.<!–>Salută inițierea Planului de acțiune pentru reforma TVA pentru a face acest sistem mai simplu, favorabil companiilor și mai puțin vulnerabil la fraude, pentru a se adapta la provocările economiei globalizate, digitale și mobile de astăzi. Din cauza complexității sistemului de TVA actual, costurile și sarcinile care revin contribuabililor și administrațiilor sunt nejustificate, la fel ca și obstacolele create pe piața internă a Uniunii. … 4.–>Observă că actualul sistem de TVA este fragmentat, creând sarcini administrative semnificative cu precădere întreprinderilor mici și mijlocii și celor din mediul on-line; astfel încât consideră necesară o aplicare neutră din punct de vedere tehnologic a normelor în materie de TVA, care să garanteze că versiunea fizică și cea digitală a unui produs sunt tratate la fel. … 5.<!–>Remarcă faptul că acest plan se fundamentează, în principal, pe utilizarea tehnologiei informației pentru a preveni și a combate evaziunea prin colectarea de date privind operațiunile supuse TVA în timp real (respectiv sistemul de e-invoicing), schimbul operativ de date între autoritățile fiscale ale statelor membre ale UE și stabilirea unui regim definitiv pentru operațiunile intracomunitare (în principiu, prin colectarea TVA din statul de destinație de către furnizorul bunurilor). … 6.–>Apreciază și susține introducerea unui portal la nivelul Uniunii Europene pentru plata în regim on-line a TVA-ului (respectiv „ghișeul unic“), care va reduce cheltuielile legate de respectarea obligațiilor privind TVA-ul și va permite extinderea sistemului de TVA pentru serviciile de telecomunicații la celelalte tranzacții. … 7.<!–>Achiesează la poziția Comisiei Europene conform căreia noile norme vor garanta faptul că TVA-ul este plătit în statul membru al consumatorului final, permițând astfel o distribuție mai echitabilă a veniturilor fiscale între statele membre ale UE și permițând statelor membre să recupereze TVA-ul neperceput asupra vânzărilor în regim on-line. Totodată, consideră că trebuie avute în vedere și eventualele implicații bugetare generate de faptul că, potrivit propunerii Comisiei Europene, TVA pentru livrările intracomunitare taxabile în România se va colecta, practic, de către entități din afara României. … 8.–>Subliniază faptul că situația economică actuală a adus în prim plan rolul important al taxei pe valoarea adăugată în asigurarea stabilității și a creșterii economice. Sistemul TVA este o sursă majoră de venit pentru statele membre ale UE. Pe măsură ce recesiunea și îmbătrânirea populației afectează alte surse de venituri, TVA poate deveni încă și mai importantă. În plus, taxele de consum se numără printre cele care favorizează cel mai mult creșterea, iar un sistem puternic de TVA poate contribui la revitalizarea economiei europene. Prin urmare, este foarte important ca sistemul de TVA să fie pe deplin funcțional și să ofere toate beneficiile sale potențiale. … 9.<!–>Consideră că este important să fie prezentat modul concret și practic prin care se definește calea de urmat pentru modernizarea actualelor norme în materie de TVA: principii-cheie pentru un viitor sistem european unic de TVA; măsuri pe termen scurt vizând combaterea fraudei în domeniul TVA; actualizarea cadrului privind cotele de TVA și definirea de opțiuni care să permită acordarea unui grad mai mare de flexibilitate statelor membre în stabilirea acestor cote; planuri de simplificare a normelor în materie de TVA pentru comerțul electronic în contextul Strategiei privind piața unică digitală și pentru un pachet cuprinzător de măsuri privind TVA destinat să faciliteze activitatea IMM-urilor. … 10.–>Salută poziția Comisiei Europene referitoare la potențialul viitorului sistem de TVA de a reduce frauda transfrontalieră prin adoptarea de măsuri de consolidare a instrumentelor utilizate în prezent și consideră că normele actualizate ar putea sprijini mai eficient piața unică, ar facilita comerțul transfrontalier și ar dezvolta economia digitală, eliminând pierderile de miliarde de euro datorate sistemului de fraudă de tip carusel. … 11.<!–>Cu toate acestea, manifestă prudență în ceea ce privește schimbarea regulilor și practicilor actuale, atât prin prisma efectelor asupra veniturilor bugetare, cât și din perspectiva creșterii costurilor de conformare și a sarcinilor administrative pe care le-ar implica astfel de modificări pentru agenții economici. … 12.–>Atrage atenția că frauda în domeniul TVA asupra mediului de afaceri, prin comercializarea de bunuri susceptibile a aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuală (de exemplu: inscripționarea de mărci autentice pe produse contrafăcute), duce la competiție neloială, costuri ascunse de TVA, creșterea poverii administrative, răspundere solidară și riscuri pentru comercianții de bună-credință. … 13.<!–>Semnalează că tipologiile fraudei în domeniul TVA evoluează și cuprind multe sectoare economice, presupunând implicit un efort de adaptare rapidă a legislației aplicabile, pentru a progresa în direcția unui sistem al TVA-ului sustenabil și simplu care să permită prevenirea fenomenului fraudei și potențialele pierderi de venituri fiscale. … 14.–>Consideră că statele membre ale Uniunii ar trebui să își simplifice sistemele fiscale naționale pentru a le face mai robuste, mai echitabile și mai eficace pentru prevenirea, descurajarea și sancționarea evaziunii și fraudei fiscale. … 15.<!–>Subliniază că, în temeiul noilor norme definitive privind un spațiu unic european pentru TVA, tranzacțiile transfrontaliere ar continua să fie impozitate, ca și în prezent, la cotele stabilite de statul membru de destinație, dar modul de încasare a impozitelor ar evolua progresiv către un sistem mai puțin vulnerabil la fraudă. … 16.–>Recomandă identificarea unor soluții de apărare împotriva fraudei de TVA, una dintre acestea putând fi obligația autorităților fiscale de pe teritoriul Uniunii de a avertiza entitățile impozabile că tranzacționează într-un lanț în care a fost descoperită frauda, că există riscul de a tranzacționa mărfuri riscante și/sau că operațiunile efectuate sunt artificiale. În acest fel ar putea fi oprite tranzacțiile frauduloase. … 17.<!–>Evidențiază eforturile României pentru sporirea nivelului de siguranță fiscală, sens în care, în recentul act normativ de modificare a Codului fiscal, a prevăzut cinci măsuri concrete care combat evaziunea și împiedică eludarea plății taxelor și contribuțiilor. Dintre acestea, patru măsuri sunt pentru oprirea externalizării profiturilor companiilor străine conform prevederilor Directivei europene 1.164/2016 privind combaterea practicilor de evitare a obligațiilor fiscale, care au incidență directă asupra funcționării pieței interne, iar o măsură prevede extinderea confiscării mijloacelor de transport implicate în contrabanda cu produse din tutun și alcool. … 18.–>Susține eforturile la nivel european pentru reformarea sistemului TVA și armonizarea principiilor și politicilor fiscale în acest domeniu, dar consideră necesară o abordare precaută în cadrul negocierilor pe marginea prevederilor propuse, în condițiile în care capacitatea administrativă a administrațiilor fiscale este diferită, iar măsurile avute în vedere la nivel european pot afecta fluxul de numerar către bugetul național. … 19.<!–>În concluzie, consideră că este esențială consolidarea parteneriatului Comisiei Europene cu statele membre ale UE pentru identificarea celei mai adecvate abordări pentru a crea un sistem de TVA stabil, solid și eficient și pentru asigurarea unei aplicări inteligente, precise și eficiente a legislației și recomandă, totodată, adoptarea rapidă a unor standarde internaționale de raportare fiscală și participarea statelor membre la schimbul automat de informații fiscale între țări. … 20.–>De asemenea consideră necesară consolidarea cooperării între autoritățile fiscale și cele de asigurare a aplicării legii din statele membre, dar și între acestea și cele ale Uniunii Europene, având în vedere că frauda la scară largă în materie de TVA alimentează și criminalitatea organizată, inclusiv fenomenul terorismului. … <!–>Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 11 decembrie 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.–>
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,<!–>
PETRU-GABRIEL VLASE–>București, 11 decembrie 2017.<!–>Nr. 94.–>––<!–>–>