HOTĂRÂREA nr. 41 din 26 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 788 din 27 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 52
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 29
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 37
ART. 11REFERIRE LAHOTARARE 21 25/09/2019
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 68
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 29
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 69
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 37
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 36
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 37
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 40
ART. 16REFERIRE LALEGE 98 15/06/2011
ART. 16REFERIRE LAOUG 95 02/09/2009 ART. 1
ART. 16REFERIRE LAHOTARARE 12 26/10/2009
ART. 16REFERIRE LAHOTARARE 6 23/10/2009
ART. 16REFERIRE LAHOTARARE 1 16/10/2009
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 29
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 4
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 29
ART. 18REFERIRE LAHOTARARE 6 22/09/2019
ART. 18REFERIRE LAHOTARARE 3 20/10/2009
ART. 18REFERIRE LAHOTARARE 1 16/10/2009
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 27
ART. 18REFERIRE LAHOTARARE 19 10/11/2004
ART. 18REFERIRE LAHOTARARE 45 07/11/2000
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 370 20/09/2004 ART. 31
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 64 30/09/2019
ActulREFERIT DEHOTARARE 66 01/10/2019
ActulREFERIT DEHOTARARE 69 12/11/2019
ActulREFERIT DEHOTARARE 72 15/11/2019





Valer Dorneanu<!–> – președinte–>
Cristian Deliorga<!–> – judecător–>
Marian Enache<!–> – judecător–>
Daniel Marius Morar<!–> – judecător–>
Mona-Maria Pivniceru<!–> – judecător–>
Gheorghe Stan<!–> – judecător–>
Elena-Simina Tănăsescu<!–> – judecător–>
Varga Attila<!–> – judecător–>
Ionița Cochințu<!–> – magistrat-asistent–>

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.<!–>1.–>Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Radu Moraru împotriva „deciziei tacite“ a Biroului Electoral Central de respingere a candidaturii sale depuse cu nr. 127/C/BEC/P/2019 din 22 septembrie 2019 la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.2.<!–>Contestația a fost înregistrată la Curtea Constituțională la data de 25 septembrie 2019 și formează obiectul Dosarului nr. 2.500F/2019, la care au fost atașate următoarele documente (copie semnată pentru conformitate cu originalul): propunere de candidatură pentru alegerea Președintelui României din anul 2019 depusă la Biroul Electoral Central; cartea de identitate; declarația de acceptare a candidaturii, declarația de avere, de interese și pe propria răspundere. De asemenea, sunt prezentate: lista susținătorilor cuprinzând o semnătură, Decizia Biroului Electoral Central nr. 7/D din 9 septembrie 2019 privind documentele pe care trebuie să le depună partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minoritățile naționale, alianțele electorale și candidații independenți, în vederea admiterii candidaturilor la alegerile pentru Președintele României din anul 2019; excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 27 alin. (2) lit. c) și alin. (3), (3^1) și (7) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.3.–>De asemenea, la dosarul cauzei a fost atașată, în copie, Adresa Biroului Electoral Central nr. 127/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019 prin care i s-a comunicat domnului Radu Moraru faptul că nu se poate da curs cererii sale, întrucât depunerea și, respectiv, înregistrarea la Biroul Electoral Central a candidaturilor pentru alegerile pentru Președintele României din anul 2019 se efectuează numai cu respectarea condițiilor prevăzute de Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, condiții pe care nu le îndeplinește, întrucât nu a depus documentele necesare însoțite de lista cu semnăturile a cel puțin 200.000 de susținători.4.<!–>În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar.5.–>Domnul Radu Moraru contestă, în principal, faptul că Biroul Electoral Central nu a emis o decizie de respingere a candidaturii sale care a fost înregistrată cu nr. 127/C/ BEC/P/2019 din 22 septembrie 2019.6.<!–>În acest sens arată că documentația aferentă propunerii de candidatură la alegerile pentru Președintele României din anul 2019 a fost înregistrată formal. Or, potrivit art. 29 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Biroul Electoral Central avea obligația „înregistrării“ (în sens formal, fizic) a propunerii sale de candidatură, iar, în situația în care și numai după analiza/judecarea acestei propuneri ar fi constatat că nu întrunește anumite condiții de fond sau de formă, putea să adopte o decizie de respingere a candidaturii pentru alegerile pentru Președintele României din anul 2019. Astfel, dacă după o judecare/analiză a acestor aspecte s-ar fi constatat că propunerea întrunește toate condițiile legale (constituționale), atunci ar fi pronunțat o decizie de „înregistrare“, în sensul juridic-logic al admiterii propunerii de candidatură, și înscrierea candidaturii la alegerile pentru Președintele României din anul 2019. 7.–>Competența pronunțării asupra unei propuneri de candidatură la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, indiferent cine și cum a formulat-o, aparține Biroul Electoral Central. 8.<!–>În continuare, menționând prevederile legale în materie, arată că, din interpretarea acestora, rezultă că în cazul său Biroul Electoral Central ar fi trebuit să pronunțe o decizie în termen de 48 de ore. Or, cum această decizie nu a fost emisă, rezultă că, în mod tacit – flagrant nelegal -, Biroul Electoral Central a respins candidatura sa, fără să existe o motivare asemănătoare altor respingeri.9.–>Astfel, pentru adoptarea „deciziei tacite“, Biroul Electoral Central a înregistrat propunerea de candidatură la alegerile pentru Președintele României din anul 2019 ca pe o cerere simplă cu indicativul „C“, nr. 127, respectiv în mod formal, deși toate celelalte candidaturi au fost înregistrare cu indicativul „CAN“. 10.<!–>În acest context solicită reanalizarea propunerii sale de candidatură la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, considerând că aceasta îndeplinește toate condițiile prevăzute de Legea fundamentală. Totodată, formulează și o excepție de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 27 alin. (2) lit. c) și alin. (3), (3^1) și (7) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește lista cu cele 200.000 de semnături. Susține că acestea nu ar fi putut fi obținute legal, deoarece reprezintă în sine o prelucrare de date cu caracter personal ale celor 200.000 de semnatari, iar pentru ca un candidat independent să poată efectua această prelucrare de date cu caracter personal ar fi trebuit să respecte Regulamentul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Or, respectarea acestor reglementări face practic imposibilă obținerea acestui număr de semnături în timpul limitat avut la dispoziție pentru o asemenea procedură. Toate aceste aspecte sunt contrare art. 16 alin. (1) și (3) și art. 37 din Constituție, deoarece, pe lângă cele arătate anterior, determină și încălcarea egalității și libertății de exprimare a votului de către cetățenii care își doresc un anumit candidat, care își asumă public candidatura, dar care nu poate strânge toate cele 200.000 de semnături; printr-o astfel de respingere este încălcat și votul egal și liber exprimat al cetățenilor.11.–>Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, arată că, în măsura în care se constată că nu există o decizie a Biroului Electoral Central emisă în cazul de față, urmează a se da eficiență considerentelor cuprinse în Hotărârea Curții Constituționale nr. 21 din 25 septembrie 2019.
CURTEA,<!–>–>
examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele: Admite contestația formulată de domnul Radu Moraru și obligă Biroul Electoral Central să emită, potrivit legii, o decizie cu privire la candidatura domnului Radu Moraru la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.–>Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>Pronunțată în ședința din data de 26 septembrie 2019.–>
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE<!–>
prof. univ. dr. VALER DORNEANU–>
Magistrat-asistent,<!–>
Ionița Cochințu–>
––<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters