privind înfiinţarea şi organizarea Comisiei Naţionale de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii şi a Registrului Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii
În temeiul prevederilor art. 1 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se înfiinţează Comisia Naţionala de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, organism interdepartamental, fără personalitate juridică, sub coordonarea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, care conduce şi coordonează activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice utilizate în activitatea de construcţii în România. +
Articolul 2Atestarea maşinilor şi a echipamentelor tehnologice de construcţii se face pe baza efectuării unor încercări de tip, de natura sa demonstreze ca acestea pot executa lucrări specifice domeniului lor de utilizare, la nivelul de calitate prescris de reglementările tehnice din construcţii, şi ca îndeplinesc condiţiile de securitate stabilite de standardele româneşti şi de alte reglementări legale. +
Articolul 3Pentru efectuarea operaţiunilor de încercare şi atestare se înfiinţează Registrul Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, în structura Institutului de Cercetări pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor. +
Articolul 4Agenţii economici care solicită atestarea maşinilor sau echipamentelor tehnologice de construcţii vor suporta contravaloarea lucrărilor pentru încercare şi atestare efectuate de Institutul de Cercetări pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor, la care se adauga o cota de până la 5%, necesară funcţionarii Comisiei Naţionale de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, şi o cota de profit de până la 5%, aplicate la contravaloarea lucrărilor. +
Articolul 5Modul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, precum şi a Registrului Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii este reglementat prin regulamentul de organizare şi funcţionare cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 6Agenţii economici – persoane juridice române – care produc maşini şi echipamente tehnologice de construcţii, agenţii economici care importa sau închiriază prin leasing asemenea maşini şi echipamente, ori reprezentanţii autorizaţi ai acestora au obligaţia ca, înainte de a le importa, închiria şi comercializa, să obţină atestarea tehnica şi numărul de registru de la Comisia Naţionala de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii. +
Articolul 7Agenţii economici cu activitate de construcţii au obligaţia de a achizitiona şi de a folosi, la executarea lucrărilor de construcţii, numai maşini şi echipamente atestate, potrivit prevederilor prezentei hotărâri. +
Articolul 8Inspecţia de Stat în Construcţii, Lucrări Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului are obligaţia de a controla dacă lucrările de execuţie a construcţiilor se realizează numai cu maşini şi echipamente atestate, conform prevederilor prezentei hotărâri. +
Articolul 9(1) Constituie contravenţii nerespectarea prevederilor art. 6 şi art. 7, dacă faptele nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, cu interzicerea folosirii maşinilor şi echipamentelor respective până la atestarea acestora. … (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se face de către persoanele împuternicite cu atribuţii de control din cadrul Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrări Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului. … +
Articolul 10Contravenţiilor prevăzute la art. 9 le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor. +
Articolul 11Hotărârea Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 5 martie 1996, se completează prin introducerea, după alineatul (27) al articolului 2, a unui nou alineat, care va avea următorul cuprins:"(27^1) organizează şi îndrumă activitatea de atestare a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii."PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:Ministrul lucrărilor publiceşi amenajării teritoriului,Marin Cristeap. Ministru de stat,ministrul finanţelor,Nicolae Constantinescu,secretar de stat +
Anexa 1REGULAMENTULde organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii şi a Registrului Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii +
Capitolul 1Prevederi generale +
Articolul 1Comisia Naţionala de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, denumita în continuare comisia, este un organism interdepartamental, fără personalitate juridică, sub coordonarea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, care conduce şi coordonează activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii utilizate la executarea lucrărilor de construcţii din România. +
Articolul 2Registrul Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, denumit în continuare registru, se organizează în structura Institutului de Cercetări pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor. +
Capitolul 2Atribuţiile comisiei şi ale registrului +
Articolul 3Comisia are următoarele atribuţii:3.1. coordonează activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii;3.2. stabileşte strategia generală pentru desfăşurarea activităţii de încercare, atestare şi acordare a numărului de registru pentru maşinile şi echipamentele tehnologice de construcţii;3.3. stabileşte reglementările tehnice ce trebuie elaborate pentru atestarea tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii, cheltuielile necesare pentru realizarea acestora suportindu-se din fondul pentru elaborarea reglementărilor tehnice constituit la Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii;3.4. avizează reglementările tehnice privind exigenţele şi nivelurile de performanţă, precum şi procedurile de încercare a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii, în vederea aprobării acestora de către Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului;3.5. publică periodic lista maşinilor atestate, cu numărul lor de registru, precum şi orice informaţii privind atestarea sau retragerea acesteia;3.6. stabileşte politica de dezvoltare şi dotare tehnica a registrului pentru atingerea nivelului organismelor similare din celelalte tari europene, în vederea recunoaşterii reciproce a încercărilor;3.7. aproba raportorii de specialitate din cadrul registrului, pentru grupele corespunzătoare familiilor de maşini menţionate la art. 6;3.8. analizează modul de desfăşurare a activităţii de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor de construcţii şi aproba, prin votul majorităţii membrilor prezenţi, măsuri pentru creşterea eficientei acesteia;3.9. aproba participarea la asociaţii, convenţii şi acorduri cu organisme similare din alte tari şi reprezintă România în relaţiile cu acestea. +
Articolul 4Pentru îndeplinirea sarcinilor de registru, Institutul de Cercetări pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor va asigura:a) autonomie şi independenta faţă de agenţii economici care produc, importa, distribuie sau comercializează maşini şi echipamente de construcţii; … b) personalul de specialitate necesar, cu înaltă competenţa şi integritate profesională, cu experienta în domeniul incercarii maşinilor şi echipamentelor de construcţii; … c) dezvoltarea dotării tehnico-materiale şi realizarea unui poligon pentru încercarea maşinilor şi echipamentelor de construcţii, cu sprijinul Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului pentru obţinerea terenului necesar; … d) organizarea unei baze de date privind maşinile şi echipamentele de construcţii folosite în ţara noastră; … e) un sistem eficient de asigurare a calităţii lucrărilor executate. … +
Articolul 5În îndeplinirea acţiunilor de registru, Institutul de Cercetări pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor are următoarele atribuţii:5.1. efectuează încercările, analizele şi verificările necesare conform procedurilor aprobate;5.2. elaborează rapoartele de încercări pe baza cărora propune atestarea tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice încercate şi acorda numărul de registru;5.3. organizează baza de date pentru activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii;5.4. elaborează reglementările tehnice în domeniu, stabilite de comisie, în conformitate cu art. 3 alin. 3.3;5.5. efectuează expertize tehnice pentru analiza cauzelor nonconformitatilor produse de maşinile şi echipamentele tehnologice la executarea lucrărilor de construcţii;5.6. asigura secretariatul comisiei. +
Articolul 6Sunt supuse atestării tehnice toate maşinile şi echipamentele folosite la executarea lucrărilor de construcţii, clasificate conform prevederilor STAS 4184, pentru:a) lucrări de pământ; … b) lucrări de fundaţii, lucrări în stâncă şi lucrări de tuneluri; … c) transporturi tehnologice şi manipulari; … d) pregătirea materialelor componente ale betonului, inclusiv pentru armături, cofraje şi eşafodaje; … e) prepararea şi punerea în opera a betoanelor şi mortarelor; … f) ridicarea şi montajul, inclusiv schelele; … g) lucrări de izolaţii, instalaţii , finisaje şi lucrări pe timp friguros; … h) lucrări hidrotehnice şi de îmbunătăţiri funciare; … i) lucrări de construcţii şi reparaţii de drumuri; … j) lucrări de construcţii şi reparaţii cai ferate; … k) lucrări de reţele de conducte magistrale şi de linii de transport a energiei electrice; … l) maşini, unelte şi echipamente electromecanice portabile. … +
Capitolul 3Organizare şi conducere +
Articolul 7Comisia este formată din 23 de specialişti, fiind condusă de un preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte şi de un secretar.Din componenta comisiei fac parte reprezentanţii tuturor factorilor interesaţi, după cum urmează:– 3 reprezentanţi ai Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului;– 1 reprezentant al Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrări Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului;– 2 reprezentanţi ai Ministerului Industriilor;– 1 reprezentant al Ministerului Transporturilor;– 1 reprezentant al Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului;– 1 reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;– 1 reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei;– 1 reprezentant al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor;– 1 reprezentant al Institutului Roman de Standardizare;– 1 cadru didactic din Universitatea Tehnica de Construcţii Bucureşti;– 2 reprezentanţi ai Institutului de Cercetări pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor;– 2 reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale în domeniu;– 3 reprezentanţi ai producătorilor şi importatorilor de maşini şi echipamente de construcţii.Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei sunt numiţi pe o perioadă de patru ani, prin ordin al ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului, pe baza propunerilor Direcţiei generale de reglementări şi agremente tehnice din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului. Membrii comisiei sunt numiţi prin ordin al ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului, la propunerile instituţiilor pe care aceştia le reprezintă; o treime din numărul membrilor comisiei vor fi reinnoiti la o perioadă de doi ani. +
Articolul 8Secretariatul comisiei este format dintr-un secretar, o grupa pentru programare-urmărire-atestare-contestaţii şi o grupa pentru evidente şi baza de date. +
Articolul 9Comisia se întruneşte în sesiuni ordinare o dată pe semestru şi, la cererea preşedintelui, ori de cîte ori este nevoie. +
Articolul 10Comisia publică anual un raport asupra activităţii desfăşurate în perioada anterioară. +
Capitolul 4Procedura de încercare, atestare şi înscriere în registru +
Articolul 11Agenţii economici – persoane juridice române – care produc maşini şi echipamente tehnologice pentru construcţii, agenţii economici care importa sau închiriază prin leasing asemenea maşini şi echipamente ori reprezentanţii autorizaţi ai acestora trebuie să înainteze la secretariatul comisiei o cerere în vederea atestării, care va cuprinde: numele şi adresa producătorului, importatorului sau a împuternicitului acestora, tipul, anul de introducere în fabricaţie şi caracteristicile principale ale masinii sau ale echipamentului, precum şi data la care poate să pună la dispoziţie un exemplar pentru încercare, cu precizarea seriei şi a anului de fabricaţie a acestuia.Cererea de atestare însoţită de un dosar tehnic, în doua exemplare, se va depune, în limba română, la secretariatul comisiei, înainte de importul, comercializarea sau închirierea prin leasing, în România, a maşinilor şi echipamentelor respective.Pentru maşinile şi echipamentele de construcţii, existente în fabricatia interna la data intrării în vigoare a acestor reglementări, cererea de atestare se va inainta în termen de maximum 6 luni de la această dată.Dosarul tehnic va cuprinde:a) documentaţia tehnica de execuţie a masinii care va conţine cel puţin ansamblul general, subansamblurile principale, schemele generale ale instalaţiilor hidraulice, pneumatice şi electrice, caietul de sarcini sau standardul intern de fabricaţie; … b) un buletin de încercări intern cu rezultatele probelor privind caracteristicile tehnice şi functionale ale masinii; … c) actul de certificare a calităţii în condiţiile prevăzute de standardele SR EN ISO seria 9.000, eliberat de către un organism de certificare acreditat în condiţiile din standardele SR EN seria 45.000; … d) un exemplar din cartea masinii, respectiv din instrucţiunile de folosire; … e) o lista cu denumirea şi adresa tuturor beneficiarilor cărora li s-au livrat astfel de maşini (pentru maşinile existente în fabricaţie interna la data intrării în vigoare a acestor reglementări); … f) lista cu performanţele functionale garantate pentru satisfacerea cerinţelor de calitate în construcţii; … g) documentele care să ateste calitatea de reprezentant autorizat în România a producătorului extern. … +
Articolul 12Secretariatul comisiei repartizează dosarul tehnic grupei de specialitate pentru familia corespunzătoare de maşini. Grupa de specialitate desemnează un raportor de specialitate care analizează în termen de 15 zile dosarul, cu participarea reprezentantului solicitantului.Termenul de încercare, atestare şi eliberare a numărului de registru, care nu va depăşi 4 luni, curge din momentul prezentării masinii (echipamentului) la încercare, consemnat în procesul-verbal de predare-primire. Primirea masinii (echipamentului) va avea loc numai după achitarea de către solicitant a 30% din valoarea devizului. +
Articolul 13Raportorul de specialitate va organiza şi va efectua încercările masinii (echipamentului) numai pe baza procedurilor aprobate. La încheierea acestora se va întocmi un raport de încercare care va trebui sa cuprindă cel puţin următoarele informaţii:a) grupa de specialitate; … b) locul unde s-au executat încercările; … c) identificarea raportului prin număr de serie şi data; … d) numele şi adresa solicitantului; … e) descrierea şi identificarea masinii (echipamentului) supuse incercarii, prin serie, an de fabricaţie şi producător; … f) data primirii masinii în vederea incercarii şi datele de efectuare a încercărilor; … g) identificarea prin cod a procedurilor utilizate la încercări sau, în lipsa acestora, descrierea metodelor utilizate, cu precizarea abaterilor, suplimentarilor sau omisiunilor faţă de procedurile aprobate; … h) rezultatele masurarilor şi ale examinarilor, prelucrate statistic, susţinute prin tabele, grafice, schite sau fotografii, după caz, prezentate în anexe distincte pentru fiecare încercare; … i) precizări în cazul incertitudinii unor masurari; … j) numele şi semnatura persoanelor care au executat fiecare încercare, precum şi numele şi semnatura raportorului de specialitate care a organizat şi coordonat încercările. … Orice corectura sau completare la un raport de încercare, după încheierea sa, trebuie efectuată numai printr-un alt document denumit "adenda la raportul de încercări cu numărul de serie ….. din …..".Raportul de încercare nu va cuprinde nici un sfat sau recomandare. +
Articolul 14În cazul maşinilor existente în exploatare, din fabricatia interna sau din import, raportorul de specialitate va obţine date şi asupra comportării în funcţionare, propunind comisiei procedura de atestare a acestora. +
Articolul 15După încheierea încercărilor, raportorul de specialitate analizează rezultatele acestora comparativ cu valorile declarate de producător şi cu exigenţele şi criteriile prevăzute de reglementările tehnice şi elaborează un referat de atestare care va cuprinde următoarele informaţii:a) grupa de specialitate; … b) identificarea referatului prin număr şi data; … c) numele şi adresa/sediul solicitantului; … d) descrierea şi identificarea masinii (echipamentului) prin serie, an de fabricaţie şi producător; … e) data primirii masinii (echipamentului) pentru încercări şi data încheierii acestora; … f) rezultatele încercărilor faţă de prevederile documentaţiei şi de cerinţele reglementărilor tehnice specifice privind cerinţele de calitate a construcţiilor; … g) aprecierile primite de la unităţile care au în dotare astfel de maşini; … h) concluzii şi propuneri privind acordarea sau neacordarea atestatului; … i) numele şi semnatura raportorului de specialitate. … În cazul propunerii de acordare a atestatului, se vor preciza şi următoarele:– domeniul de utilizare atestat în construcţii;– parametrii tehnici, funcţionali şi de siguranţă atestaţi;– durata de valabilitate a atestării, care poate fi de maximum 5 ani.În cazul propunerii de neacordare a atestării, se vor semnala cauzele precise de nonconformitate. +
Articolul 16În cazul propunerii de acordare a atestării, raportorul de specialitate va întocmi atestatul tehnic care va cuprinde:a) grupa de specialitate; … b) identificarea atestatului tehnic prin numărul de registru şi anul în care se acordă; … c) numele şi adresa/sediul solicitantului; … d) prezentarea succintă şi identificarea masinii (echipamentului) care se atesta, prin tipodimensiune, an de punere în fabricaţie şi producător; … e) domeniul de utilizare atestat în construcţii; … f) parametrii tehnici, funcţionali şi de siguranţă atestaţi; … g) durata de valabilitate a atestării. … +
Articolul 17Raportul de încercare, referatul de atestare şi atestatul tehnic se aproba în grupa de specialitate, după care se înaintează la secretariatul comisiei care, după caz, în termen de 5 zile, remite atestatul tehnic solicitantului sau îi comunică respingerea atestării.Procedura de atestare a maşinilor existente în exploatare, după aprobarea în comisie, se transmite deţinătorilor în vederea conformarii. +
Articolul 18Solicitanţii care nu primesc atestarea tehnica pot face contestaţie, în termen de 15 zile de la data primirii comunicării, la secretariatul comisiei, prezentind toate probele pe care le considera necesare. +
Articolul 19Contestaţia se repartizează de către secretarul comisiei unui alt raportor de specialitate care va reanaliza dosarul, în termen de 30 de zile, cu participarea reprezentantului solicitantului.Raportorul de specialitate va întocmi un raport la contestaţie, care va fi analizat, împreună cu contestaţia, de către grupa de specialitate, în termen de 15 zile de la primire. +
Articolul 20Grupa de specialitate poate admite contestaţia şi poate aproba fie eliberarea directa a atestatului tehnic, în cazul în care s-a produs efectiv o eroare, fie refacerea unor probe contestate de solicitant, cu elaborarea unui nou referat de atestare, sau poate respinge contestaţia.Decizia grupei de specialitate se comunică în termen de 5 zile solicitantului care o poate ataca în instanţa conform reglementărilor legale în vigoare. +
Articolul 21După primirea atestatului tehnic, producătorul sau împuternicitul acestuia este obligat sa anunţe oficial secretariatul comisiei în legătură cu orice modificare constructivă, chiar minora, pe care a adus-o sau intenţionează sa o aducă masinii (echipamentului). Raportorul de specialitate care a încercat şi a propus atestarea verifica aceste modificări şi întocmeşte un raport pe care-l supune aprobării grupei de specialitate a comisiei, prin care propune, în funcţie de situaţie, fie menţinerea atestării, fie retragerea acesteia până la o noua încercare. Hotărârea grupei de specialitate se înaintează secretariatului comisiei, care o comunică oficial producătorului. +
Articolul 22Raportorul de specialitate va efectua inspecţii la producători timp de 6 luni de la data acordării atestării tehnice, precum şi după această dată, dacă exista sesizări cu privire la calitatea necorespunzătoare a lucrărilor executate cu maşinile livrate, pentru a constata dacă nu s-au adus modificări constructive masinii, faţă de exemplarul care a fost supus atestării, precum şi dacă sistemul de conducere şi asigurare a calităţii comunicat se respecta în realitate.În cazul în care se constata deficiente care pot avea repercusiuni importante asupra calităţii lucrărilor de construcţii executate, întocmeşte un raport de constatare prin care propune retragerea atestării.Raportul este analizat de grupa de specialitate care poate aproba retragerea imediata a atestării. Aceasta hotărâre se înaintează secretariatului comisiei, care o va comunică oficial producătorului şi o va publică în Buletinul construcţiilor sau într-o alta publicaţie de specialitate. +
Articolul 23Cu 30 de zile înainte de expirarea valabilităţii atestatului tehnic sau în cazul modificării performantelor masinii, producătorul va solicita o noua atestare tehnica. +
Articolul 24Atestatul tehnic oferă deţinătorului sau dreptul de fabricaţie sau, după caz, de import sau de leasing şi de comercializare în România, exclusiv pentru tipodimensiunea masinii sau a echipamentului pentru care a fost eliberat. +
Articolul 25Referirea la atestatul tehnic şi la numărul de registru în corespondenta comercială, în contracte şi în anunţuri publicitare, se face fie prin redarea integrală a textului acestuia, fie prin menţionarea numărului de registru şi a datei de eliberare a acestuia. +
Articolul 26Producătorii, importatorii sau reprezentanţii acestora sunt obligaţi sa inscriptioneze pe toate maşinile atestate marca R, urmată de numărul de registru şi de anul atestării, înscrise cu roşu pe un fond alb, într-un cerc în care dimensiunile sunt în centimetri pentru maşini şi în milimetri pentru unelte portabile, conform modelului din Monitorul Oficial al României, Partea I, de la pagina nr. 15. +
Capitolul 5Dispoziţii finale +
Articolul 27Membrii comisiei, precum şi întregul personal al registrului sunt obligaţi să respecte, în condiţiile legii, confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în dosarele de atestare, precum şi asupra întregii activităţi desfăşurate.În acest scop, aceştia vor semna un angajament de păstrare a secretului profesional. Încălcarea acestui angajament va atrage, după caz, răspunderea disciplinară, civilă sau penală, în funcţie de prejudiciul moral şi material adus.––––-