privind coordonarea executării lucrărilor edilitare în zona pieţelor şi drumurilor publice din municipii şi oraşe, precum şi stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor în acest sector
Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotărăşte: +
Capitolul 1Comisia de coordonare +
Articolul 1Coordonarea executării lucrărilor edilitare – subterane, la sol sau aeriene – în zona pieţelor şi drumurilor publice din municipii şi oraşe se face de către o comisie care va funcţiona pe lîngă comitetul executiv al consiliului popular al municipiului sau oraşului în care se executa lucrările. +
Articolul 2Comisia de coordonare prevăzută la articolul 1 este compusa din:– directorul Direcţiei de drumuri şi spaţii verzi a comitetului executiv al consiliului popular, la municipiul Bucureşti, după caz, şeful serviciului ori biroului de gospodărie comunală şi locativă la municipii şi oraşe, ca preşedinte, iar ca membri:– delegatul compartimentului de sistematizare şi arhitectura al comitetului executiv al consiliului popular;– delegatul Ministerului Transporturilor – Departamentul Transporturilor Auto, Navale şi Aeriene sau din Departamentul Căilor Ferate, după caz;– delegatul Ministerului Postelor şi Telecomunicatiilor;– delegatul Ministerului Energiei Electrice;– delegatul Ministerului Petrolului, la municipiile şi oraşele în care acest minister exploatează instalaţii subterane sau aeriene de gaz sau petroliere;– delegatul organelor municipale sau orăşeneşti ale militiei. +
Articolul 3Comitetele executive ale consiliilor populare ale municipiilor şi oraşelor răspund de asigurarea coordonării executării lucrărilor edilitare şi de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin potrivit prezentei hotărîri. +
Articolul 4Lucrările comisiei de coordonare se desfăşoară astfel:a) În trimestrul IV al fiecărui an, comisia ia în discuţie propunerile de plan pentru anul următor ale organizaţiilor beneficiare de lucrări de investiţii şi reparaţii, pentru alimentari cu apa, gaze şi energie electrica, canalizari, telecomunicaţii, transport orasenesc şi cai ferate, precum şi pentru lucrările de investiţii pentru pavaje, care urmează să se execute în cursul anului următor, în zona pieţelor şi drumurilor publice din municipiu sau oraş, stabilind proiectul unui plan de coordonare provizoriu pentru executarea lucrărilor. … În acest scop, unităţile beneficiare ale lucrărilor ce urmează să se execute în anul următor vor inainta, după caz, Direcţiei de drumuri şi spaţii verzi a Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti sau serviciului de gospodărie comunală şi locativă ori biroului de gospodărire comunală şi locativă al comitetului executiv al consiliului popular al municipiului, sau al oraşului, pînă la 1 octombrie al fiecărui an, listele lucrărilor programate, însoţite de memorii tehnico-economice explicative, în care, de comun acord cu organizaţiile constructoare, se vor indica şi termenele propuse pentru începerea şi terminarea lucrărilor.Comisia de coordonare, pe baza propunerilor centralizate primite de la organele prevăzute în alineatul precedent pînă la 15 octombrie al fiecărui an, întocmeşte proiectul planului provizoriu de coordonare a lucrărilor edilitare, pe care îl prezintă pentru aprobare comitetului executiv al consiliului popular.b) Comisia de coordonare va putea propune comitetului executiv al consiliului popular executarea, în paralel cu lucrările propuse, şi a altor lucrări de acelaşi gen, necuprinse în propunerile planului de coordonare. … Proiectul planului provizoriu de coordonare, aprobat, va fi adus la cunoştinţa beneficiarilor, de către comisia de coordonare, pînă la 1 decembrie a anului premergător efectuării lucrărilor.c) La începutul anului în care urmează să se execute lucrările propuse, după data la care se cunosc cu exactitate sarcinile de plan, comisia de coordonare va întocmi un proiect de plan definitiv de coordonare a lucrărilor, pe care îl va prezenta spre aprobare comitetului executiv al consiliului popular. … Planul aprobat va fi adus la cunoştinţa beneficiarilor, în scris, de către comisia de coordonare.Se interzice ca după terminarea unor lucrări executate să se desfaca pavajele în cursul aceluiaşi an şi pe aceeaşi porţiune de drum public; în cazuri temeinic justificate asemenea lucrări se pot executa în condiţiile arătate la litera d.Dacă lucrările s-au executat pe baza unor studii tehnico-economice aprobate prin hotărîri ale Consiliului de Miniştri, nu se va putea începe executarea pe aceasta porţiune de drum public a altor lucrări care să necesite desfacerea pavajelor, decît după expirarea unui termen de 3 ani de la terminarea lucrărilor menţionate. Fac excepţie de la aceasta prevedere lucrările arătate la litera d.d) În cazul cînd după aprobarea planului definitiv de coordonare se iveşte necesitatea, temeinic justificată, a executării unor lucrări: … – de reparaţii urgente datorită accidentelor;– de introducere în subsol a instalaţiilor edilitare care deservesc, în mod necesar, un obiectiv neprevăzut în planul de coordonare, dar aprobat ulterior întocmirii acestuia;– cu caracter special,comisia va urmări coordonarea acestor lucrări, încunoştinţînd toate organizaţiile interesate de modificarea survenită, pentru a se realiza programarea concomitenta şi pe maximum aceeaşi durata cu lucrările menţionate la acest alineat şi al altor lucrări neprevăzute în planul de coordonare, dar pentru care s-au creat ulterior posibilităţi de executare.e) Comisia va fixa termenele de executare a lucrărilor introduse în planul definitiv de coordonare tind seama, pe cît posibil, de programarile prezentate de unităţile beneficiare şi constructoare, fără a se depăşi perioada 15 martie – 15 noiembrie a fiecărui an. … Termenele vor fi stabilite astfel ca cel mai tirziu la 15 noiembrie toate lucrările să fie terminate pe portiunile stabilite, inclusiv refacerea pavajelor. Fac excepţie lucrările menţionate la litera d.Comitetul executiv al consiliului popular va putea hotărî începerea lucrărilor introduse în planul de coordonare definitiv şi în afară termenului stabilit în alineatul 1, în cazul în care condiţiile unei bune şi neîntrerupte executii sînt asigurate.f) Comisia îşi desfăşoară activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adopta hotărîri cu majoritatea membrilor ce-o compun. … Şedinţele comisiei au loc cel puţin o dată pe luna, în perioada executării lucrărilor, iar în restul anului ori de cîte ori este nevoie.g) Comisia de coordonare analizează desfăşurarea lucrărilor pe teren sub aspectul respectării planului de coordonare, făcînd comitetelor executive ale consiliilor populare propunerile necesare de remediere, dacă se constată că sînt deficiente. … +
Capitolul 2Eliberarea avizelor pentru începerea executării lucrărilor +
Articolul 5Lucrările edilitare – subterane, la sol sau aeriene – în zona pieţelor şi drumurilor publice din municipii şi oraşe se executa pe baza autorizaţiilor obţinute în conformitate cu prevederile Decretului nr. 144/1958. +
Articolul 6Executarea lucrărilor autorizate va putea fi începută numai în urma obţinerii avizului emis de serviciul de gospodărie comunală şi locativă sau de biroul de gospodărie comunală şi locativă a comitetului executiv al consiliului popular al municipiului sau oraşului, pe baza planului de coordonare definitiv, aprobat conform prevederilor articolului 4.Pentru lucrările din municipiul Bucureşti, avizul de eliberează de către Direcţia de drumuri şi spaţii verzi a Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti. +
Articolul 7Avizele prevăzute la articolul 6 se dau la propunerea comisiei de coordonare, facuta pe baza cererilor beneficiarilor lucrărilor ce urmează să se execute, conform planurilor definitive de coordonare, precum şi a lucrărilor neînscrise în aceste planuri, inclusiv cele a căror durata de execuţie nu depăşeşte 48 ore, înaintate organelor prevăzute la articolul 6.Cererile vor fi însoţite de un scurt memoriu tehnico-economic, în care se va specifică, în afară datelor tehnice prevăzute de normele legale, şi durata proiectata a lucrării, data pe care o prefera beneficiarul pentru începerea lucrării, planurile de situaţie aferente, precum şi orice date suplimentare considerate necesare. Documentaţiile se vor depune la organele prevăzute la articolul 6. +
Articolul 8Cererile pentru avizarea începerii lucrărilor prevăzute în planul de coordonare definitiv vor fi depuse pînă la data de 15 februarie a fiecărui an, iar eliberarea avizelor se va face în perioada 1-15 aprilie.Cererile pentru avizarea începerii lucrărilor prevăzute la articolul 4 litera d se pot prezenta oricînd, eliberarea avizelor facindu-se cu precădere, dar nu mai tirziu de 5 zile de la data depunerii cererii.Cererile pentru avizarea începerii lucrărilor neprevăzute în planul de coordonare definitiv, altele decît cele menţionate în alineatul precedent, dar a căror execuţie nu durează mai mult de 48 ore, se vor depune între 15 martie şi 15 octombrie ale fiecărui an, comisia de coordonare fiind obligată a rezolva aceste cereri în cel mult 15 zile de la data depunerii lor. +
Articolul 9Cererile de executare a branşamentelor şi racordurilor de apa, canal, gaze, electricitate şi telecomunicaţii se vor depune la întreprinderile de gospodărie oraseneasca ale comitetelor executive ale consiliilor populare. Aceste întreprinderi vor inainta, în termenele stabilite de comisia de coordonare, listele centralizatoare cuprinzînd cererile individuale de bransare sau racordare, la organele prevăzute la articolul 6, propunind volumul şi ordinea de executare a lucrărilor. +
Articolul 10Organele menţionate la articolul 6 vor specifică în avizul emis data începerii lucrărilor, precum şi durata executării. Beneficiarii lucrărilor neincepute la data fixată în aviz vor depune justificarea în scris la organele care au dat avizul, aratind motivele care au cauzat amînarea începerii lucrărilor.Comisia de coordonare va aprecia dacă se poate fixa un nou termen pentru începerea lucrărilor, sau dacă este cazul să se anuleze avizul.Avizul acordat beneficiarilor lucrărilor prevăzute în planul de coordonare definitiv şi a căror execuţie nu durează mai mult de 48 ore îşi pierde valabilitatea dacă execuţia nu începe în termenul fixat.În cazul în care data terminării lucrărilor este depăşită, comisia de coordonare va putea face propuneri comitetului executiv al consiliului popular pentru prelungirea termenului de execuţie. +
Articolul 11În caz de extrema urgenta, precum: reparari de conducte, inundaţii şi deranjamente care stinjenesc desfăşurarea unei activităţi normale, lucrările de remediere pot fi începute şi fără obţinerea avizului, cu obligaţia ca executantul sa anunţe, de îndată, prin nota telefonica sau telex, organele menţionate la articolul 6, iar în cel mult 48 ore de la începerea lucrărilor, sa comunice în scris natura şi durata lor, precum şi alte precizări pe care le va crede de cuviinţă în legătură cu acestea. +
Capitolul 3Controlul executării lucrărilor +
Articolul 12Controlul executării lucrărilor autorizate în conformitate cu avizele date se va face de către cadre de specialitate împuternicite prin decizii ale comitetelor executive ale consiliilor populare ale municipiilor şi oraşelor. +
Articolul 13Organul de control este obligat sa încheie, în caietul de şantier, un proces-verbal privind abaterile constatate, indicind şi măsurile de îndreptare. Acest organ va depune în termen de cel mult 24 ore de la efectuarea controlului, la serviciul de gospodărie comunală şi locativă sau la biroul de gospodărie comunală şi locativă al comitetului executiv al consiliului popular al municipiului ori al oraşului sau, după caz, la serviciul pentru controlul disciplinei în construcţii al comitetului executiv al consiliului popular al sectorului municipiului Bucureşti, o copie a procesului-verbal. +
Articolul 14În termen de 24 ore de la încheierea procesului-verbal de constatare, executantul lucrării va putea contesta măsurile indicate de către organul de control, la organele prevăzute de articolul 13, care vor rezolva contestaţia în termen de 2 zile. +
Capitolul 4Receptionarea lucrărilor de refacere a pavajelor +
Articolul 15Beneficiarii lucrărilor edilitare efectuate în baza autorizaţiei şi avizului de începere a lucrărilor sînt obligaţi ca, după terminarea acestora, să execute lucrările de refacere a pavajelor, indiferent de valoarea lor. +
Articolul 16Lucrările de refacere a pavajelor vor fi recepţionate de către o comisie de recepţie care se organizează şi va funcţiona pe lîngă comitetele executive ale consiliilor populare ale municipiilor şi oraşelor în care urmează să se execute asemenea lucrări şi va fi formată din:– delegatul serviciului de gospodărie comunală şi locativă sau al biroului de gospodărie comunală şi locativă al comitetului executiv al consiliului popular al municipiului sau oraşului, ori al serviciului de gospodărie, întreţinere drumuri şi spaţii verzi al comitetului executiv al consiliului popular al sectorului municipiului Bucureşti, ca preşedinte, iar ca membri:– delegatul Ministerului Transporturilor – Departamentul Transporturilor Auto, Navale şi Aeriene, pentru portiunile de drumuri naţionale din cuprinsul municipiilor şi oraşelor;– delegatul întreprinderii constructoare;– delegatul organizaţiei beneficiare.Comisia de recepţie va trece la efectuarea recepţiei în termen de cel mult 3 zile de la data comunicării beneficiarului ca lucrarea a fost terminată. +
Articolul 17Comisia de recepţie va încheia procesul-verbal de receptionare provizorie a lucrărilor de refacere a pavajelor în care va consemna constatările privind calitatea lucrărilor şi, dacă este cazul, îmbunătăţirile ce trebuie aduse, indicaţiile necesare în acest scop şi termenele de executare.În cazul cînd lucrarea nu corespunde prescripţiilor tehnice, se va refuza receptionarea, consemnindu-se în procesul-verbal cauzele refuzului, condiţiile obligatorii stabilite pentru remediere şi data fixată pentru noua recepţie provizorie. +
Articolul 18După recepţia provizorie a lucrării, beneficiarul rămîne răspunzător de buna întreţinere a pavajelor timp de 1 an, socotit de la data încheierii procesului-verbal de receptionare provizorie. +
Articolul 19După expirarea anului de întreţinere a pavajelor, beneficiarul lucrării va cere, iar organele prevăzute în articolul 6 sînt obligate sa dispună comisiei prevăzute la articolul 16 receptionarea definitivă a lucrărilor de refacere a pavajelor, indicind şi termenul. +
Articolul 20În cazul cînd la recepţia definitivă comisia va constata ca starea pavajelor este nesatisfacatoare, beneficiarul lucrării este obligat sa refacă pavajul, în conformitate cu indicaţiile date, în termenul fixat în procesul-verbal încheiat de comisie.În aceasta situaţie termenul de întreţinere, prevăzut la articolul 18, va fi prelungit cu încă 1 an, socotit de la data refacerii efective a pavajelor în condiţiile stabilite prin procesul-verbal prevăzut în alineatul precedent. +
Articolul 21Toate lucrările de remediere sau refacere a pavajelor, constatate ca necorespunzătoare de către comisia de recepţie, se vor executa de către beneficiar, indiferent de valoarea lor. +
Capitolul 5Contravenţii şi sancţiuni +
Articolul 22Constituie contravenţie la normele privind coordonarea executării lucrărilor în zona pieţelor şi drumurilor publice din municipii şi oraşe următoarele fapte:a) executarea, fără avizul necesar începerii, de sondaje, bransamente şi racorduri la reţelele existente de apa, canal, gaze, electricitate şi telefoane, precum şi de lucrări edilitare noi sau de reparaţii care nu trec de 50 m lungime; … b) neanuntarea, potrivit prevederilor articolului 11, a lucrărilor de extrema urgenta; … c) executarea, fără avizul necesar începerii, a lucrărilor edilitare de durata, cum sînt reparaţiile capitale, extinderile şi lucrările noi de investiţii privind distribuirea apei, gazului şi electricitatii, canalizarea, telecomunicatiile, pavarea, transportul orasenesc de persoane, care trec de 50 m lungime; … d) executarea de lucrări edilitare în zona pieţelor şi drumurilor publice din municipii şi oraşe fără respectarea: … – condiţiilor de execuţie prevăzute în prezenta hotărîre, altele decît cele arătate la literele a, b şi c;– condiţiile de execuţie prevăzute în avizul de începere. +
Articolul 23Contravenţiile la prezenta hotărîre se sancţionează după cum urmează:a) cu amendă de la 500 la 1000 lei, contravenţiile prevăzute la articolul 22 literele a şi b; … b) cu amendă de la 2000 la 3000 lei, contravenţiile prevăzute la articolul 22 litera c; … c) cu amendă de la 1000 la 2500 lei, contravenţiile prevăzute la articolul 22 litera d. … +
Articolul 24Constatarea contravenţiilor se face de către organele de control prevăzute la articolul 12, precum şi de către ofiţerii şi subofiterii de militie. +
Articolul 25Sancţiunea se aplică, după caz, de către conducătorul serviciului de gospodărie comunală şi locativă sau al biroului de gospodărie comunală şi locativă al comitetului executiv al consiliului popular al municipiului sau oraşului, ori de către conducătorul serviciului pentru controlul disciplinei în construcţii al comitetului executiv al consiliului popular al sectorului municipiului Bucureşti, în cuprinsul căruia a fost săvîrşită contravenţia. +
Articolul 26Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plîngere în termen de 15 zile de la data comunicării acestuia.În cazul contravenţiilor pentru care este prevăzută amenda pînă la 1000 lei, plîngerea se soluţionează de comitetul executiv al consiliului popular al municipiului, oraşului ori sectorului municipiului Bucureşti, unde s-a savirsit contravenţia.În cazul contravenţiilor pentru care este prevăzută amenda de peste 1000 lei, plîngerea se soluţionează de către judecătoria în a carei raza teritorială a fost săvîrşită contravenţia.Plîngerea se depune la organul din care face parte agentul constatator. +
Articolul 27Amenzile pentru contravenţiile prevăzute în prezenta hotărîre se fac venituri la bugetul municipiului sau oraşului, după caz. +
Articolul 28În măsura în care prezenta hotărîre nu dispune, contravenţiilor prevăzute la articolul 22 le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.PreşedinteleConsiliului de Miniştri,ION GHEORGHE MAURER–––-