HOTĂRÎRE Nr. 272 din 14 iunie 1994

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 193 din 28 iulie 1994
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 492 05/07/2018
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 492 05/07/2018
ActulREFERIT DENORMA 10/05/2018
ActulREFERIT DEINSTRUCTIUNI 27/11/2017
ActulREFERIT DEREGLEMENTARI 29/11/2017
ActulREFERIT DEORDIN 1895 31/08/2016
ActulREFERIT DEPROCEDURĂ 31/08/2016
ActulREFERIT DEORDIN 735 09/06/2015
ActulREFERIT DEREGLEMENTĂRI 09/06/2015
ActulREFERIT DEORDIN 848 02/06/2014
ActulREFERIT DEPROCEDURA 02/06/2014
ActulREFERIT DEORDIN 847 02/06/2014
ActulREFERIT DEPROCEDURA 02/06/2014
ActulREFERIT DEORDIN 1369 25/07/2014
ActulREFERIT DEPROCEDURA 25/07/2014
ActulREFERIT DEORDIN 1370 25/07/2014
ActulREFERIT DEPROCEDURA 25/07/2014
ActulREFERIT DEORDIN 3152 15/10/2013
ActulREFERIT DEPROCEDURA 15/10/2013
ActulREFERIT DEORDIN 3484 10/12/2013
ActulREFERIT DEORDIN 3483 10/12/2013
ActulREFERIT DEORDIN 296 23/03/2012
ActulREFERIT DEORDIN 253 15/03/2012
ActulREFERIT DEORDIN 1497 13/05/2011
ActulREFERIT DEPROCEDURA 13/05/2011
ActulREFERIT DEORDIN 1496 13/05/2011
ActulREFERIT DEPROCEDURA 13/05/2011
ActulREFERIT DEORDIN 154 11/03/2010
ActulREFERIT DEPROCEDURA 11/03/2010
ActulREFERIT DEORDIN 153 11/03/2010
ActulREFERIT DEPROCEDURA 11/03/2010
ActulREFERIT DEORDIN 5 05/02/2009
ActulREFERIT DENORMA 05/02/2009
ActulREFERIT DEORDIN 1392 30/10/2008
ActulREFERIT DEREGLEMENTARI 30/10/2008
ActulREFERIT DEORDIN 2815 14/11/2008
ActulREFERIT DEREGLEMENTARI 14/11/2008
ActulREFERIT DEORDIN 486 04/07/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 04/07/2007
ActulREFERIT DEORDIN 500 05/07/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 05/07/2007
ActulREFERIT DEORDIN 595 06/08/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 06/08/2007
ActulREFERIT DEORDIN 646 30/08/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 30/08/2007
ActulREFERIT DEORDIN 704 29/11/2006
ActulREFERIT DEORDIN 705 29/11/2006
ActulREFERIT DEPROCEDURA 29/11/2006
ActulREFERIT DEPROCEDURA 29/11/2006
ActulREFERIT DEORDIN 257 01/11/2005
ActulREFERIT DEPROCEDURA 01/11/2005
ActulREFERIT DEHG 1364 27/12/2001
ActulREFERIT DENORMA 27/12/2001
ActulREFERIT DEANEXA 10/10/2001
ActulREFERIT DEORDIN 5 07/02/2000
ActulREFERIT DEREGULAMENT 07/02/2000
ActulREFERIT DEORDIN 78 28/02/2000
ActulREFERIT DEORDIN 1 07/02/2000
ActulREFERIT DEREGULAMENT 28/02/2000
ActulREFERIT DEREGULAMENT 07/02/2000
ActulREFERIT DEOG 24 29/01/1999
ActulREFERIT DEOG 52 19/08/1999
ActulREFERIT DEMEMORANDUM 20/10/1998
ART. 5REFERIT DEORDIN 1487 29/09/2008
ART. 5REFERIT DEORDIN 1392 30/10/2008
ART. 5REFERIT DEORDIN 2815 14/11/2008
ART. 5REFERIT DEORDIN 646 30/08/2007
ART. 5REFERIT DEORDIN 704 29/11/2006
ART. 7REFERIT DEORDIN 848 02/06/2014
ART. 7REFERIT DEPROCEDURA 02/06/2014
ART. 7REFERIT DEORDIN 847 02/06/2014
ART. 7REFERIT DEPROCEDURA 02/06/2014
ART. 7REFERIT DEORDIN 1370 25/07/2014
ART. 7REFERIT DEPROCEDURA 25/07/2014
ART. 8REFERIT DEORDIN 3484 10/12/2013
ART. 9REFERIT DEORDIN 1392 30/10/2008
ART. 9REFERIT DEORDIN 2815 14/11/2008
ART. 10REFERIT DEORDIN 1895 31/08/2016
ART. 10REFERIT DEPROCEDURĂ 31/08/2016
ART. 10REFERIT DEORDIN 3483 10/12/2013
ART. 10REFERIT DEORDIN 3482 10/12/2013
ART. 10REFERIT DEORDIN 296 23/03/2012
ART. 10REFERIT DEORDIN 277 19/03/2012
ART. 10REFERIT DEORDIN 1497 13/05/2011
ART. 10REFERIT DEORDIN 1496 13/05/2011
ART. 10REFERIT DEPROCEDURA 13/05/2011
ART. 10REFERIT DEORDIN 154 11/03/2010
ART. 10REFERIT DEORDIN 36 17/01/2008
ART. 10REFERIT DEORDIN 67 11/02/2008
ART. 10REFERIT DEORDIN 1488 29/09/2008
ART. 10REFERIT DEORDIN 595 06/08/2007
ART. 10REFERIT DEPROCEDURA 06/08/2007
ART. 10REFERIT DEORDIN 257 01/11/2005
ART. 11REFERIT DEORDIN 848 02/06/2014
ART. 11REFERIT DEPROCEDURA 02/06/2014
ART. 11REFERIT DEORDIN 847 02/06/2014
ART. 11REFERIT DEPROCEDURA 02/06/2014
ART. 11REFERIT DEORDIN 1370 25/07/2014
ART. 11REFERIT DEPROCEDURA 25/07/2014
ART. 11REFERIT DEORDIN 1620 10/10/2008
ART. 11REFERIT DEORDIN 1299 09/10/2008
ART. 11REFERIT DEORDIN 486 04/07/2007
ART. 11REFERIT DEORDIN 500 05/07/2007
ART. 15REFERIT DEORDIN 91 12/09/2008
ANEXA 1REFERIT DENORMA 10/05/2018
ANEXA 1REFERIT DEREGLEMENTARI 29/11/2017
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 488 03/04/2002
ANEXA 1REFERIT DEPROCEDURA 03/04/2002





Guvernul României hotărăște: +
Articolul 1Se aprobă Regulamentul privind controlul de stat al calității în construcții, prevăzut în anexa la prezenta hotărâre.
+
Articolul 2Prevederile prezentei hotărâri sunt obligatorii pentru toți agenții economici români sau străini, instituții publice, organe ale administrației publice centrale și locale, care, potrivit legii, intervin în procesul de construire sau dețin calitatea de investitori, proprietari sau utilizatori de construcții, oricare ar fi sursa de finanțare sau forma de proprietate.
+
Articolul 3Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
+
Articolul 4Prevederile contrare prezentei hotărâri se abroga.
NICOLAE VACAROIU
Ministrul lucrărilor publice
Marin Cristea
ministrul finanțelor,
secretar de stat
+
Anexăprivind controlul de stat al calității în construcții +
Capitolul 1Prevederi generale +
Articolul 1Prezentul regulament stabilește cadrul normativ general, obiectivele, conținutul și organizarea, precum și modul de exercitare a controlului de stat privind calitatea în construcții. Factorii implicați stabiliți prin lege sunt: investitori, cercetători, proiectanți, specialiști verificatori de proiecte atestați și experți tehnici atestați, fabricanti și furnizori de produse pentru construcții, executanți și responsabili tehnici cu execuția atestați, diriginti de specialitate, proprietari, administratori, utilizatori, autorități publice, asociații profesionale de profil etc.
+
Articolul 2Controlul de stat al calității în construcții constituie o componenta a sistemului calității în acest domeniu, sistem stabilit prin lege, prin care statul exercita controlul în toate componentele acestuia, în scopul prevenirii sau limitării unor situații ce pot aparea la construcții și care pot pune în primejdie sau afecta negativ viața, sănătatea, mediul înconjurător sau pot cauza pierderi materiale unor persoane, entități sau societății, în parte sau în ansamblul ei.
+
Articolul 3Controlul de stat al calității în construcții se aplică construcțiilor, inclusiv instalațiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate, destinație sau sursa de finanțare. Exigențele privind calitatea instalațiilor și echipamentelor tehnologice de producție se stabilesc și se realizează, potrivit legii, prin reglementări specifice fiecărui domeniu de activitate.
+
Articolul 4Controlul de stat este independent de factorii implicați în activitățile menționate la art. 1.
+
Capitolul 2Obiectivele controlului de stat al calității în construcții +
Articolul 5Controlul de stat al calității în construcții urmărește, în principal, următoarele obiective: a)respectarea, de către toți factorii care contribuie sau sunt implicați în conceperea, realizarea, utilizarea și postutilizarea construcțiilor, a prevederilor legale privind: reglementările tehnice în construcții; certificarea calității produselor folosite la realizarea construcțiilor; agrementele tehnice pentru produse și procedee noi; verificarea proiectelor, a execuției lucrărilor de construcții și expertizarea proiectelor și a construcțiilor; domeniul urbanismului, amenajării teritoriului și disciplinei în urbanism; aplicarea sistemului propriu de calitate, management și asigurare a calității; modul de efectuare a verificărilor execuției corecte a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora prin diriginti de specialitate, executanți și proiectanți și prin încheierea cronologică a documentelor care atesta calitatea acestora conform reglementărilor tehnice în vigoare; soluționarea de către proiectant a neconformitatilor, eventualelor deficiente de proiectare și defectelor de execuție; organizarea, funcționarea și modul de îndeplinire a controalelor interioare (autocontrol, control ierarhic), precum și a celor exterioare (control tehnic de calitate) ale producției; funcționarea în condițiile legii a laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții; asigurarea activității metrologice în construcții; recepția construcțiilor la terminarea acestora, precum și la expirarea perioadei de garanție; urmărirea comportării în exploatare a construcțiilor și intervențiile în timp asupra acestora; postutilizarea construcțiilor; c)respectarea reglementărilor tehnice privind modul de tratare a accidentelor tehnice produse la construcții, cauzate de fenomene sau calamitati naturale (cutremure de pământ, inundații, alunecări de teren, uragane etc.) sau provocate prin acțiuni ale omului (incendii, explozii, bombardamente, socuri, deficiente de conceptie și/sau de execuție etc.), cu repercusiuni defavorabile asupra stării și siguranței construcțiilor; e)
+
Capitolul 3Organizarea și modul de exercitare a controlului de stat al calității în construcții +
Articolul 6Controlul de stat al calității în construcții și lucrărilor publice se exercită de Inspecția de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, precum și de celelalte organisme similare cu atribuții specifice stabilite prin dispozițiile legale. Inspecția de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului este constituită dintr-o inspecție centrala și inspecții teritoriale.
+
Articolul 7Controlul de stat al calității în construcții se organizează și se exercită prin inspecții, în mod diferențiat, pe bază de instrucțiuni aprobate de Inspecția de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului în următoarele moduri: a)inspecții în faze determinate ale execuției lucrărilor de construcții care sunt stabilite de proiectantul lucrării cu acceptul inspecțiilor teritoriale. Prin faza determinata, în acceptia acestui regulament, se înțelege stadiul fizic la care o lucrare de construcții, o dată ajunsă, nu mai poate continua fără acceptul scris al beneficiarului, proiectantului și executantului. Controalele în fazele determinate nu înlocuiesc și nu exclud răspunderile factorilor implicați în proiectarea și execuția construcțiilor. inspecții prin sondaj efectuate din dispoziția conducerii Inspecției de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului, precum și din inițiativa proprie a conducerilor inspecțiilor teritoriale; d)inspecții ale autorităților administrațiilor publice centrale și locale implicate în elaborarea certificatului de urbanism și a autorizației de construire, potrivit legii. +
Articolul 8Inspecțiile prevăzute la lit. a)-d) din articolul precedent se vor exercita și la stațiile de betoane, mixturi asfaltice, poligoane de prefabricate, ateliere de producție, la laboratoarele de încercări în construcții, precum și alți furnizori de produse sau elemente de construcții executate în cadrul producției secundar-industriale.
+
Articolul 9Inspecțiile efectuate în cadrul controlului de stat al calității în construcții se consemnează și se finalizează prin documente de control stabilite prin proceduri aprobate prin ordin al ministrului lucrărilor publice și amenajării teritoriului.
+
Capitolul 4Obligații și raspunderi +
Articolul 10În exercitarea controlului de stat în construcții, inspecția centrala din cadrul Inspecției de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului are următoarele obligații și raspunderi principale, pe baza reglementărilor specifice: a)exercita controlul în domeniul construcțiilor la autoritățile administrației publice centrale și locale; c)efectuează inspecții în etapele de proiectare, execuție și exploatare a construcțiilor privind respectarea prevederilor legale referitoare la componentele sistemului calității în construcții; e)colaborează cu direcțiile de resort din Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, cu Oficiul pentru Protecția Consumatorilor, Institutul Roman de Standardizare, Biroul Național pentru Metrologie, Ministerul Finanțelor, Ministerul Sănătății, Ministerul de Interne, Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului, Departamentul pentru Administrația Publică Locală și alte organe ale administrației publice, pentru elaborarea de reglementări cu scop de protejare a populației; g)realizează programul de informatizare a activității proprii și furnizează date de sinteza din domeniul; i)participa la elaborarea criteriilor și procedurilor de autorizare și acreditare a laboratoarelor de încercări în construcții; k)emite, după caz, la cererea proprietarilor, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, acorduri de modificare a construcțiilor existente; m)deleagă, după caz, efectuarea unor activități proprii inspecțiilor teritoriale; o) +
Articolul 11În exercitarea controlului de stat în construcții la agenții economici din teritoriul arondat, inspecțiile teritoriale în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului au următoarele obligații și raspunderi principale: a)inspecteaza la autoritățile publice locale, investitori și beneficiari, modul în care aceștia respecta prevederile legale referitoare la autorizarea executării lucrărilor și calitatea construcțiilor; c)inspecteaza activitatea specialiștilor tehnici atestați în conformitate cu prevederile legii și ale reglementărilor în vigoare; e)inspecteaza, pe parcursul execuției obiectivelor de investiții în fazele determinate, dacă sunt îndeplinite, de către factorii implicați, condițiile tehnice din proiecte și reglementările tehnice și autorizeaza continuarea lor numai dacă sunt îndeplinite aceste condiții; g)inspecteaza la proprietarii și utilizatorii de construcții aplicarea prevederilor legii și a reglementărilor în vigoare referitoare la recepție, întocmirea, păstrarea și completarea cărții tehnice a construcției și, după caz, modul în care aceștia efectuează urmărirea curenta a stării construcțiilor; i)inspecteaza la agenții economici cu activitate în construcții respectarea prevederilor legale referitoare la controlul și atestarea calității materialelor, elementelor și lucrărilor de construcții; k)emite, după caz, la cererea proprietarilor, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, acorduri de modificare a construcțiilor existente, în conformitate cu competentele stabilite de Inspecția de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului; m) +
Articolul 12Personalul Inspecției de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului, care efectuează inspecții la agenții economici sau care consulta și utilizează documente sau informații de la aceștia, are obligația de a păstra confidențialitatea datelor tehnice, a performantelor, soluțiilor tehnice, metodelor tehnologice etc. de care au luat cunoștința în timpul exercitării activității sale.
+
Articolul 13Inspectorii Inspecției de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului răspund, potrivit dispozițiilor legale, de corectitudinea și exactitatea datelor, informațiilor, măsurilor și sancțiunilor stipulate de ei în documentele întocmite.
+
Articolul 14În afară obligațiilor prevăzute de lege, factorii și agenții economici implicați în procesul de proiectare, amplasare, execuție, utilizare și postutilizare a construcțiilor au următoarele obligații și raspunderi: a)să permită accesul la locul și punctele necesare pentru efectuarea controlului; c)să aplice toate măsurile prevăzute de lege și sa anunțe, în termen de 24 de ore, inspecțiile teritoriale despre producerea evenimentelor specificate la art. 5 lit. d) din prezentul regulament; e)sa anunțe inspecția teritorială cu 30 de zile înainte de începerea lucrărilor; g)alte obligații prevăzute de lege.
+
Capitolul 5Dispoziții finale +
Articolul 15Pentru construcțiile din cadrul obiectivelor militare stabilite prin ordin ale ministrului apărării naționale, ministrului de interne, directorului Serviciului Roman de Informații, controlul calității se realizează de către organele proprii ale autorităților menționate, abilitate în acest scop.
+
Articolul 16Controlul de stat în construcții nu exclude și nu suplineste controlul interior sau alte forme de control și nu absolvă factorii implicați în procesul de construire de obligațiile și răspunderile ce le revin prin dispoziții legale cu privire la realizarea condițiilor referitoare la calitatea construcțiilor pentru produsele de servicii furnizate sau pentru lucrările executate.
+
Articolul 17În cazul nerespectării autorizației de construire, a avizelor, a proiectului, a caietelor de sarcini sau a prevederilor unor reglementări tehnice în vigoare, care pot afecta siguranța construcțiilor, sănătatea oamenilor sau protecția mediului înconjurător, se dispune investitorului și/sau proprietarului/utilizatorului oprirea execuției lucrărilor în curs până la înlăturarea deficiențelor respective și intrarea în legalitate.
+
Articolul 18În activitățile de inspecție, inspectorii se legitimează cu legitimatiile de serviciu.
+
Articolul 19Încălcarea prevederilor prezentului regulament atrage după sine raspunderi și sancțiuni, potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters