INSTRUCŢIUNI din 2 decembrie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 358 din 16 decembrie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 794 02/12/1997

privind constituirea, administrarea şi utilizarea Fondului de contrapartida



I. Derularea importurilorA. În cazul programelor de import(1) Instituţiile guvernamentale coordonatoare de sector, denumite în continuare beneficiari intermediari, organizeaza licitatii conform legislaţiei în vigoare pentru desemnarea agentilor economici abilitati sa desfasoare operaţiuni de comert exterior, denumiti în continuare comisionari. Comisionarii deruleaza importurile în numele şi în contul beneficiarilor intermediari.(2) Beneficiarii intermediari incheie cu comisionarii contracte de comision, în care sunt stabilite condiţiile de derulare.(3) Importurile pot fi derulate şi de agentii economici din cadrul sectorului pentru care a fost convenit programul de import, denumiti în continuare cumpărători.B. În cazul programelor de asistenţa financiară(1) Agentii economici beneficiari de finanţare guvernamentala în valută, denumiti în continuare beneficiari de finanţare, organizeaza licitatii, conform legislaţiei în vigoare, pentru desemnarea agentilor economici abilitati sa desfasoare operaţiuni de comert exterior, denumiti în continuare comisionari. Comisionarii deruleaza importurile în numele şi în contul beneficiarilor de finanţare.(2) Beneficiarii de finanţare incheie cu comisionarii contracte de comision, în care sunt convenite condiţiile de derulare.(3) Importurile pot fi derulate şi de către beneficiarii de finanţare.II. Vanzarea de către Guvernul României a bunurilor şi serviciilor importate(1) Beneficiarii intermediari vand pe piaţa interna bunurile şi serviciile importate, pe baza unor contracte de vanzare-cumparare, la preţuri calculate conform prevederilor din acordurile bilaterale de finanţare. Dacă nu exista astfel de prevederi în acordurile bilaterale de finanţare, preturile vor fi calculate la cursul de schimb de la data eliberarii declaratiilor vamale de import.(2) Dacă preturile bunurilor şi serviciilor importate sunt mai mari decat cele practicate pe piaţa interna, ca urmare a unor preţuri subvenţionate sau a unor diferente de costuri, reducerile de pret se stabilesc conform acordurilor bilaterale de finanţare a programelor de import. Dacă nu exista astfel de prevederi în acordurile bilaterale de finanţare, reducerile de pret sunt convenite cu donatorii şi sunt adoptate prin ordine de pret, la propunerile beneficiarilor intermediari.III. Finantarea în valută a importurilor de bunuri şi servicii ale unor agenti economici de către Guvernul României(1) Cu fondurile valutare puse la dispoziţie de donatori, Guvernul României finanţează importurile de bunuri şi servicii ale agentilor economici conveniti între acesta şi donatori.(2) Departamentul pentru Integrare Europeana incheie conventii cu beneficiarii de finanţare, în care sunt prevăzute condiţiile de finanţare în valută a importurilor.IV. Constituirea Fondului de contrapartida(1) Contravaloarea în moneda naţionala a bunurilor şi serviciilor importate şi a finantarii în valută a importurilor de bunuri şi servicii este calculată la cursul de schimb valutar de la data eliberarii declaratiilor vamale de import.(2) Comisionarii sau, după caz, cumparatorii platesc la Fondul de contrapartida contravaloarea în lei a bunurilor şi serviciilor cumparate, mai puţin comisioanele şi cheltuielile ocazionate de derularea importurilor (cheltuielile de transport intern, încărcare/descarcare, asigurare pe parcurs intern, control cantitativ şi calitativ, depozitare), stabilite în contractele de comision.(3) Beneficiarii de finanţare în valută platesc la Fondul de contrapartida contravaloarea în lei a bunurilor şi serviciilor importate, mai puţin comisioanele, stabilite în contractele de comision, pe care le platesc direct comisionarilor.(4) Plăţile sunt efectuate în maximum 30 de zile de la datele de receptie a bunurilor şi serviciilor sau de emitere a certificatelor de acceptare a platii.În condiţiile existentei unor reglementari corespunzătoare bilaterale de finanţare în valută sau la propunerea donatorilor, plăţile pot fi efectuate esalonat, pe baza unor conventii incheiate între Ministerul Finanţelor şi cumpărători/beneficiarii de finanţare, în valută, cu perceperea de dobânda. Dobanzile sunt calculate prin aplicarea ratei anuale a dobanzii medii pasive, practicata de băncile comerciale pentru operaţiuni interbancare (inclusiv relatiile cu Banca Naţionala a României).(5) Intarzierea plăţilor atrage după sine penalizari, conform legislaţiei în vigoare privind creantele bugetare.V. Evidenta importurilor şi a intrarilor la Fondul de contrapartida(1) Pentru urmarirea derularii importurilor se întocmeşte situaţia cuprinsa în anexa nr. 1 la prezentele instrucţiuni.Aceasta situaţie este întocmită lunar de către cumpărători/beneficiarii de finanţare în valută şi inaintata Ministerului Finanţelor în prima decada a lunii urmatoare.(2) Intrarile la Fondul de contrapartida sunt evidentiate de Ministerul Finanţelor pe programe de import/programe de asistenţa financiară, respectiv pe fiecare program sau proiect, într-un subcont analitic.VI. Utilizarea fondurilor de contrapartida(1) Fondurile de contrapartida sunt utilizate conform acordurilor bilaterale privind constituirea, administrarea şi utilizarea lor, acordurilor bilaterale de finanţare a programelor de import sau acordurilor de asistenţa financiară. Alocarile pe proiecte sunt stabilite printr-un program indicativ anual, elaborat de Departamentul pentru Integrare Europeana, convenit cu donatorii şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.(2) Cererile de finanţare din Fondul de contrapartida sunt inaintate Departamentului pentru Integrare Europeana, insotite de lucrari de fundamentare, detaliate şi structurate conform anexei A la prezentele instrucţiuni.(3) După aprobarea finantarilor prin hotărâre a Guvernului, Ministerul Finanţelor incheie, în calitate de administrator, conventii de finanţare cu instituţiile guvernamentale coordonatoare ale sectoarelor beneficiare, denumite în continuare beneficiari intermediari. Aceste conventii sunt intocmite de Ministerul Finanţelor şi cuprind procedurile de finanţare, de raportare şi de control ale alocarilor şi cheltuielilor.Beneficiarii intermediari incheie, la randul lor, conventii de finanţare cu beneficiarii finali ai alocarilor, cuprinzand cel puţin aceleasi prevederi din conventiile incheiate între Ministerul Finanţelor şi beneficiarii intermediari.(4) Utilizarea de către beneficiarii finali a fondurilor alocate are loc conform legislaţiei în vigoare privind organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor pentru achiziţiile publice.VII. Prevederi finale(1) Beneficiarii intermediari primesc sumele alocate, în transe trimestriale, stabilite în bugetul de cheltuieli din cadrul convenţiilor, pe baza situaţiei justificative intocmite conform anexei B la prezentele instrucţiuni.(2) Beneficiarii intermediari şi finali evidentiaza cheltuielile din alocarile de la Fondul de contrapartida distinct de activitatea lor curenta, cu respectarea reglementarilor stabilite pentru fondurile bugetului de stat. Aceste cheltuieli sunt înregistrate şi raportate conform anexelor C şi D la prezentele instrucţiuni.(3) Ministerul Finanţelor şi beneficiarii intermediari controlează modul de cheltuire a alocarilor ori de cate ori este necesar, dar cel puţin o dată pe an.(4) În cazul aparitiei unor situaţii neprevazute în prezentele instrucţiuni, Ministerul Finanţelor şi, după caz, Departamentul pentru Integrare Europeana analizeaza şi decide masurile şi procedurile necesare. +
Anexa 1––-la instrucţiuni––––– DONATOR: ACORD: PROIECT: BENEFICIAR:

SITUAŢIA obligaţiilor către Fondul de contrapartidă la data de ……………..
Produsul/ serviciul importat Nr. şi data declaraţiei vamale de import Valoarea importului în valută Cursul lei/ valută Valoarea importului – lei – Suma transferată la Fondul de contrapartidă – lei – Numărul şi Data ordinului de plată data extrasului de cont Diferenţa faţă de valoarea importului – lei – din care:
Sumă reţinută pentru cheltuieli de derulare, comision – lei – Suma rămasă de transferat la fondul de contrapartidă – lei – Observaţii*)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

––––- *) – Defalcarea cheltuielilor de derulare (stabilite prin acordul de finanţare sau, dacă acesta nu specifică, a cheltuielilor de transport şi asigurare pe parcurs intern, de încărcare-descarcare, depozitare) şi specificarea comisionului retinut pentru activitatea de import. – Motivarea sumelor rămase de transferat la Fondul de contrapartida. +
Anexa ATERMENI DE REFERINŢA1. Date generale despre proiect (o pagina):(1) titlul;(2) localizarea;(3) prioritatea proiectului în strategia de sector;(4) organizaţia care coordonează implementarea proiectului (denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax, precum şi numele, prenumele, functia şi numărul de telefon ale persoanei de contactat);(5) organizaţia care implementeaza proiectul (denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax, precum şi numele, prenumele, functia şi numărul de telefon ale persoanei de contactat);(6) sursele de finanţare (interne şi externe);(7) alte proiecte complementare proiectului propus.2. Necesitatea proiectului (patru pagini):(1) condiţiile actuale la nivel sectorial (o pagina);(2) strategia şi politica sectoriala (o pagina);(3) condiţiile actuale în zona de implementare a proiectului (o pagina);(4) descrierea proiectului: rezultate, activităţi pentru atingerea rezultatelor, indicatori de măsurare a rezultatelor, resurse (o pagina).3. Obiectivele proiectului (o pagina):(1) pe termen scurt;(2) pe termen mediu şi lung.4. Localizarea proiectului (o jumătate de pagina):(1) zona;(2) localitatea.5. Activităţile pe care le implica implementarea proiectului (patru pagini):(1) dezvoltare legislativa şi instituţională, investitii, consultanţă, formare etc. (o pagina);(2) planul de implementare a proiectului (o pagina);(3) planul financiar (o pagina);(4) evaluarea proiectului: analiza economica şi sociala, analiza organizaţională (o pagina).6. Estimarea costurilor (o pagina):(1) bugetul proiectului;(2) defalcarea detaliata a bugetului pe categorii de costuri;(3) bugetul programului din care face parte proiectul, dacă este cazul.
+
Anexa BSITUAŢIAjustificativa de plată

1. Beneficiarul Fondului de contrapartidă …………..
2. Proiectul …………………………………….
3. Valoarea …………………………………. lei
– Proiecte (conform Hotărârii Guvernului nr. …./1996) ……. lei
4. Situaţia alocării şi utilizării Fondului de contrapartidă
– lei –
Valoarea
5. Suma totală alocată la data solicitării ………………
6. Cheltuielile efectuate din sumele aprobate şi alocate ………………
7. Suma solicitată pe trimestrul ________ ………………
8. Suma aprobată pe trimestrul __________ ………………
9. Rest de plată (3─5─8)

+
Anexa CFORMULAR DE RAPORTARE DE PROIECTData …………./19 ………Beneficiar: Denumirea proiectului:

Data Fonduri alocate Fonduri transferate Obligaţii de plată Plăţi
Ref.: Suma Numărul ordinului de plată Suma Termenul Contractul Suma Numărul ordinului de plată Contractul Suma
Total sume alocate: Total sume transferate: Total angajamente: Total plăţi:

+
Anexa DRAPORTAREcătre Directia generală creante şi angajamente interne şi externe ale statuluiJurnal de plati

Luna …………. Ministerul ………….
Nr. documentului Data Denumirea proiectului obiectivului Numărul proiectului Contractul/ angajamentul Tipul de cheltuială Suma Nr. ordinului de plată
TOTAL:

NOTĂ:Documentele specificate (factura, chitanta) se vor atasa la acest formular.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters