INSTRUCŢIUNI din 23 decembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 165 din 17 martie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
CAP. 1REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
CAP. 5REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 94 22/04/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 22/04/2004
ActulAPROBAT DEORDIN 252 23/12/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 252 23/12/2002
ART. 4REFERIT DEHOTARARE 15294 04/07/2006
ART. 4REFERIT DENORMA 04/07/2006

privind ajutorul de stat acordat sub forma garanţiilor



În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,Consiliul Concurentei adopta prezentele instrucţiuni. +
Capitolul 1Dispoziţii generalePrezentele instrucţiuni stabilesc regimul ajutorului de stat acordat sub forma garanţiilor în aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 143/1999, cu completările ulterioare, denumita în continuare lege. Garanţiile sunt, de regula, legate de un împrumut, credit, emisiune de obligaţiuni etc., care urmează a fi contractate între un împrumutător şi un împrumutat.Aceste instrucţiuni acoperă toate formele de garanţii, indiferent de temeiul lor juridic şi de tranzacţia la care se referă. Ajutorul de stat poate fi acordat sub forma garanţiilor individuale sau în cadrul unor scheme. În majoritatea cazurilor, de eventualul ajutor de stat implicat într-o astfel de operaţiune beneficiază cel care obţine împrumutul.Totuşi, în anumite împrejurări, poate fi vorba şi de un ajutor de stat acordat împrumutătorului.Prezentele instrucţiuni nu se aplică garanţiilor acordate în vederea obţinerii creditelor pentru export.
+
Capitolul 2Domeniul de aplicare +
Secţiunea 1Ajutorul de stat pentru împrumutat1.1. De regula beneficiarul ajutorului este împrumutatul. Garanţia de stat da posibilitatea împrumutatului să obţină condiţii financiare mai bune pentru un împrumut decât cele care sunt în mod normal disponibile pe pieţele financiare. De obicei, beneficiind de o garanţie de stat, împrumutatul poate obţine niveluri mai scăzute ale dobânzii şi/sau să ofere mai puţine garanţii. În unele cazuri împrumutatul, fără o garanţie de stat, nu ar putea găsi o instituţie financiară dispusă sa îl imprumute în orice condiţii. Garanţiile de stat pot astfel sa faciliteze crearea unor noi afaceri şi sa dea posibilitatea unor întreprinderi să obţină resurse financiare în scopul de a desfăşura noi activităţi sau, pur şi simplu, sa rămână în activitate, în loc să fie eliminate sau restructurate, creandu-se astfel distorsiuni ale concurentei. În felul acesta garanţiile de stat intra sub incidenţa legii.1.2. O garanţie de stat prezintă pentru beneficiar avantajul ca riscul asociat cu garanţia este suportat de stat. Aceasta preluare a riscului de către stat ar trebui în mod normal să fie remunerată printr-o primă adecvată. Atunci când statul renunţa la o asemenea prima, exista, în acelaşi timp, un avantaj pentru întreprindere şi o pierdere de resurse publice. Prin urmare, chiar dacă nu se fac nici un fel de plati de către stat în contul unei garanţii, totuşi ea poate reprezenta ajutor de stat, în conformitate cu art. 2 din lege. În caz afirmativ, valoarea ajutorului se determina în momentul în care garanţia este acordată, iar nu în momentul în care ea este invocată sau în momentul când se efectuează plati în conformitate cu condiţiile garanţiei.1.3. De asemenea, constituie ajutor de stat sub forma unei garanţii şi condiţiile mai favorabile de finanţare obţinute de întreprinderile ale căror statute legale exclud falimentul sau alte proceduri de insolvabilitate ori oferă o garanţie de stat explicita sau prevăd acoperirea pierderilor de către stat.1.4. Ajutor de stat este şi achiziţionarea de către stat a unei participatii la capitalul social al unei societăţi comerciale când aceasta este însoţită de o răspundere nelimitată asumată de stat pentru obligaţiile sociale.1.5. La fel ca şi în alte forme de ajutor potenţial, garanţiile acordate de stat în mod direct, respectiv prin autorităţile publice centrale sau locale, precum şi garanţiile acordate de întreprinderi sau instituţii aflate sub influenţa dominantă a autorităţilor publice (CEC, casa de pensii, Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate etc.) pot constitui ajutor de stat.
+
Secţiunea a 2-aAjutorul de stat pentru cel care acorda împrumutul2.1. În anumite cazuri poate beneficia de ajutor şi împrumutătorul.2.2. În speta, dacă o garanţie este acordată ex post cu privire la un împrumut ori alta obligaţie financiară existenta deja, fără ca termenii sau condiţiile acestui împrumut ori acestei obligaţii financiare să fie modificati, sau dacă un împrumut garantat este folosit pentru a rambursa un altul, negarantat, către aceeaşi instituţie de credit, atunci poate să fie un ajutor pentru împrumutător, prin aceea ca se măreşte securitatea împrumuturilor. Un asemenea ajutor poate să favorizeze împrumutătorul şi sa distorsioneze concurenta şi, de aceea, intra sub incidenţa legii.
+
Capitolul 3Valoarea ajutorului de stat3.1. În cazul unei garanţii de stat individuale, elementul de ajutor trebuie evaluat prin referire la detaliile garanţiei şi împrumutului (sau altui tip de obligaţie financiară). Factorii relevanti includ în special durata şi valoarea garanţiei şi împrumutului, riscul neachitarii de către împrumutat, preţul plătit de către împrumutat pentru garanţie, natura oricărei alte asigurări date, condiţiile şi momentul în care statul va fi solicitat sa plătească datoria creata în urma împrumutului şi mijloacele (de exemplu, declararea falimentului), care să fie folosite de către stat pentru a recupera sumele datorate de împrumutat, după executarea garanţiei.3.2. Echivalentul-subvenţie al unei garanţii pentru un împrumut acordat într-un anumit an poate fi:a) calculat în acelaşi mod ca echivalentul-subvenţie al unui împrumut acordat în condiţii preferenţiale, bonificatia de dobânda reprezentând diferenţa dintre dobânda pieţei şi dobânda obţinută datorită garanţiei de stat, după ce orice prime plătite au fost deduse; saub) luat ca diferenţa între suma principala garantată încă nerambursata înmulţită cu factorul de risc (probabilitatea de a nu rambursa) şi orice prima plătită, adică (suma garantată nerambursata x riscul) – prima; sauc) calculat prin orice alta metoda obiectivă justificată şi general acceptată.Pentru garanţiile individuale prima metoda ar trebui să fie, în principiu, forma standard de calcul, iar pentru schemele de garanţii, cea de-a doua.3.2.1. Factorul de risc trebuie să se bazeze pe experienta anterioară privind frecventa nerambursarii unor împrumuturi date în circumstanţe similare (sectorul, mărimea firmei, nivelul activităţii economice generale). Echivalentele-subvenţie anuale vor trebui actualizate la valoarea lor prezenta, folosindu-se nivelul ratei de actualizare, apoi adunate pentru a se obţine echivalentul-subvenţie total.3.2.2. Atunci când în momentul acordării împrumutului exista o mare probabilitate ca împrumutatul sa nu-l poată rambursa (de exemplu, pentru ca are dificultăţi financiare), valoarea garanţiei poate fi la fel de mare ca şi suma acoperită efectiv de acea garanţie.3.3. Dacă o obligaţie financiară este acoperită în întregime de o garanţie de stat, împrumutătorul este mai puţin stimulat sa evalueze în mod corespunzător, să asigure şi sa minimizeze riscul care decurge din operatia de împrumut şi, în special, sa evalueze în mod corect gradul de solvabilitate al împrumutatului. O astfel de evaluare a riscului poate, de asemenea, sa nu fie efectuată nici de cel care garantează, din lipsa mijloacelor necesare. Aceasta lipsa de stimulare care minimalizeaza riscul de neplata a împrumutului poate incuraja împrumutătorii sa contracteze împrumuturi cu un risc comercial mai mare decât normal şi poate astfel mari valoarea garanţiilor cu risc mare din portofoliul statului.3.4. Un procent de cel puţin 20% din valoarea împrumutului, care să nu fie acoperit de o garanţie de stat, este o limita corespunzătoare pentru a determina împrumutătorul sa evalueze în mod corect gradul de solvabilitate al împrumutatului şi sa minimizeze în acest fel riscul asociat tranzacţiei. Prin urmare, Consiliul Concurentei va examina în mod critic orice garanţii care acoperă în întregime (sau aproape în întregime) o tranzacţie financiară.3.5. În cazul schemelor privind garanţii de stat, caracteristicile specifice ale cazurilor individuale pot sa nu fie cunoscute în momentul în care se evalueaza schema. În aceste condiţii elementul de ajutor este evaluat prin referire la prevederile schemei care privesc, printre altele, suma maxima şi durata împrumuturilor, categoria de întreprindere şi tipul proiectului eligibil, garanţia solicitată imprumutatilor, prima care trebuie plătită şi ratele dobânzii obţinute de aceştia.
+
Capitolul 4Condiţiile care exclud existenta ajutorului de stat4.1. O garanţie individuală sau o schema de garanţii instituită de stat nu intra sub incidenţa legii atunci când prin aceasta nu se conferă un avantaj special numai anumitor agenţi economici ori anumitor bunuri, servicii sau regiuni. În asemenea cazuri nu este necesară notificarea către Consiliul Concurentei.4.2. De asemenea, o garanţie de stat individuală nu constituie ajutor de stat dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) împrumutatul nu se afla în dificultate financiară;b) împrumutatul este, în principiu, capabil să obţină un împrumut în condiţii de piaţa de pe pieţele financiare, fără nici o intervenţie a statului;c) garanţia este acordată în legătură cu o operaţiune financiară precisa, se referă la o sumă maxima determinata, nu acoperă mai mult de 80% din împrumutul de rambursat sau din alta obligaţie financiară, cu excepţia obligaţiunilor şi altor instrumente similare, şi nu este nelimitată în timp;d) garanţia implica plata unei prime la preţul pieţei. Acest preţ este determinat, printre altele, de suma şi de durata garanţiei, garanţiile oferite de către împrumutat, situaţia sa financiară, sectorul de activitate, perspective, de nivelul riscului de neplata şi de alte condiţii economice.4.3. O schema de garanţie de stat nu constituie ajutor de stat dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) schema nu permite ca garanţiile să fie acordate imprumutatilor care se afla în dificultate financiară;b) beneficiarii împrumutului sunt, în principiu, capabili să obţină un împrumut în condiţii de piaţa de pe pieţele financiare, fără nici o intervenţie a statului;c) garanţiile sunt acordate în legătură cu o operaţiune financiară precisa, se referă la o sumă maxima determinata, nu acoperă mai mult de 80% din împrumutul de rambursat sau din alta obligaţie financiară, cu excepţia obligaţiunilor şi altor instrumente similare, şi nu sunt nelimitate în timp;d) condiţiile schemei se bazează pe o evaluare realista a riscului, astfel încât primele plătite de agenţii economici beneficiari să asigure autofinantarea schemei;e) schema prevede condiţiile în care viitoarele garanţii vor fi acordate, precum şi analiza, cel puţin o dată pe an, a finanţării generale a schemei;f) primele acoperă atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea garanţiilor, cat şi costurile administrative ale schemei şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului iniţial, eventual furnizat de către stat, la demararea schemei.4.4. Nerespectarea conformitatii cu oricare dintre condiţiile prezentate la pct. 4.2 şi 4.3 nu înseamnă ca acea garanţie individuală sau schema de garanţie este în mod automat privită ca ajutor de stat. Dacă furnizorul are vreo indoiala cu privire la faptul ca o garanţie sau o schema planificata este sau nu ajutor de stat, aceasta va trebui notificată.4.5. Exista situaţii în care se planifica folosirea garanţiilor de stat pentru a da posibilitatea agenţilor economici, şi în special întreprinderilor mici şi mijlocii, să obţină împrumuturi pe care piaţa nu le-ar oferi. Întreprinderile care se găsesc în faza de început a activităţii, care cunosc o creştere rapida sau sunt de mici dimensiuni nu oferă siguranţa necesară pentru a garanta un împrumut sau a obţine o garanţie. Ele pot intră în categoria întreprinderilor cu mare risc, al căror prag de rentabilitate nu poate fi atins decât pe termen lung şi/sau având o rata deosebit de mare de esec. Acesta poate fi cazul proiectelor care privesc produse sau procedee noi şi inovatoare. Aceste circumstanţe nu exceptează, în general, garanţiile de stat de la incidenţa legii. Garanţiile de stat acordate în asemenea condiţii vor fi, în consecinţa, notificate Consiliului Concurentei la fel ca şi garanţiile de stat acordate în alte circumstanţe.
+
Capitolul 5Compatibilitatea ajutorului de stat în forma garanţiilor cu mediul concurential5.1. Garanţiile de stat ce intra sub incidenţa legii sunt analizate de Consiliul Concurentei în scopul determinării compatibilitatii acestora cu mediul concurential. Înainte ca o asemenea evaluare a compatibilitatii să poată fi facuta, beneficiarul ajutorului trebuie să fie identificat. Acesta poate fi împrumutatul, împrumutătorul sau amândoi.5.2. În majoritatea cazurilor garanţia conţine ajutor pentru împrumutat. Consiliul Concurentei va analiza dacă acest ajutor este sau nu compatibil cu mediul concurential, în conformitate cu aceleaşi reguli care se aplică la măsurile privind ajutorul de stat acordat sub alte forme. Criteriile concrete pentru evaluarea compatibilitatii sunt prevăzute în regulamentele Consiliului Concurentei emise în aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, referitoare la ajutoarele de stat având obiectiv orizontal, regional şi sectorial. Analiza va lua în considerare, în special, intensitatea ajutorului, caracteristicile beneficiarilor şi obiectivele urmărite.5.3. Consiliul Concurentei autorizeaza ajutorul de stat sub forma garanţiilor numai dacă executarea lor este, din punct de vedere contractual, legată de condiţii specifice ce pot merge până la declararea obligatorie a falimentului beneficiarului sau orice alta procedura similară. Aceste condiţii vor trebui să fie agreate de către Consiliul Concurentei, în cadrul notificării, în momentul în care garanţia se acordă. În cazul în care furnizorul de ajutor doreşte sa acorde garanţia în condiţii diferite decât cele convenite în momentul notificării, Consiliul Concurentei considera acordarea garanţiei ca un nou ajutor de stat ce trebuie notificat în conformitate cu art. 6 din lege, cu completările ulterioare.5.4. Atunci când garanţia reprezintă ajutor pentru împrumutător, un asemenea ajutor poate constitui, în principiu, ajutor de operare. Acesta este considerat, în general, incompatibil cu mediul concurential.
+
Capitolul 6Consecinţele încălcării art. 6 şi 7 din lege, respectiv ale nerespectării obligaţiei de notificare şi clauzei suspensive6.1. Atunci când furnizorii nu respecta obligaţia notificării prevăzută la art. 6 şi, respectiv, clauza suspensivă prevăzută în art. 7 din lege, cu completările ulterioare, elementul de ajutor al garanţiei trebuie calificat drept ilegal, în conformitate cu art. 16 din lege.6.2. Atunci când ajutorul a fost acordat în mod ilegal, beneficiarii ajutorului de stat au de făcut faţa unui anumit risc. Dacă în urma analizei Consiliul Concurentei stabileşte ca ajutorul de stat este incompatibil în sensul legii, va dispune recuperarea, rambursarea sau suspendarea acestuia, potrivit prevederilor art. 17 din lege, chiar dacă aceasta înseamnă declararea falimentului împrumutatului.6.3. Garanţiile diferă de alte măsuri ale ajutorului de stat, cum ar fi împrumuturi nerambursabile sau exceptarile de la plata taxelor şi impozitelor, în măsura în care, atunci când este vorba despre o garanţie, statul intra, de asemenea, într-o relaţie juridică cu împrumutătorul. De aceea trebuie să se ia în considerare dacă un ajutor de stat acordat în mod ilegal are consecinţe în privinta terţilor. În cazul unor garanţii pentru împrumuturi, aceasta priveşte, în principal, instituţiile financiare de credit. În cazul unor garanţii pentru obligaţiunile emise pentru a obţine finanţarea unor întreprinderi, aceasta priveşte instituţiile financiare implicate în emisiunea de obligaţiuni.6.4. Avându-se în vedere cele menţionate la pct. 6.3, împrumutătorii pot avea un interes în a verifica, ca o măsura standard de prevedere, ca reglementările privind ajutorul de stat au fost respectate ori de câte ori au fost acordate garanţii.
+
Capitolul 7Rapoartele care trebuie prezentate Oficiului Concurentei de către furnizori şi beneficiari7.1. Avându-se în vedere ca pieţele financiare sunt în continua dezvoltare şi ca valoarea garanţiilor este greu de evaluat, activitatea de monitorizare, în conformitate cu art. 26 din lege, a ajutoarelor de stat sub forma garanţiilor de stat autorizate de Consiliul Concurentei este de o importanţa deosebită.7.2. Pe lângă datele uzuale privind cheltuielile, raportarile transmise anual Oficiului Concurentei trebuie să ofere, atât pentru scheme, cat şi pentru garanţiile individuale, date privind suma totală a garanţiilor de stat încă nerambursate, suma totală plătită de stat în contul debitorilor restanti în anul precedent prin executarea garanţiilor (valoare neta, luându-se în considerare sumele recuperate) şi primele plătite de beneficiari pentru garanţiile de stat din acelaşi an. Aceste informaţii vor fi de folos în calcularea ratei de nerambursare ce va fi utilizata pentru a se evalua viitoarele garanţii şi, dacă este necesar, primele care vor fi plătite în viitor.7.3. Consiliul Concurentei poate folosi asemenea informaţii pentru a solicita furnizorului de ajutor măsuri corespunzătoare, în conformitate cu art. 13 şi 19 din lege, în scopul de a modifica un ajutor de stat existent, dacă acesta denatureaza mediul concurential şi afectează aplicarea corespunzătoare a acordurilor internaţionale la care România este parte.────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters