Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 3.815 din 7 noiembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1150 din 18 noiembrie 2024. +
Articolul 1Scopul aplicării prezentelor instrucțiuni îl constituie optimizarea proceselor legate de aprobarea circulației materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, pe rețeaua CFR. +
Articolul 2În cuprinsul prezentelor instrucțiuni se utilizează următoarele definiții: a)<!–>administrator de infrastructură sau CFR – are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 3 din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 202/2016; … b)–>autoritate competentă pentru servicii publice de transport feroviar – autoritatea care încheie contracte de servicii publice în conformitate cu prevederile art. 38 și 38^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … c)<!–>gabarit 0-VM – gabaritul sporit de vagon, așa cum este definit în anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 103/2008 privind aprobarea Instrucțiunilor pentru admiterea și expedierea transporturilor excepționale pe infrastructura feroviară – nr. 328, cu modificările ulterioare, denumit în continuare OMT nr. 103/2008; … d)–>impiegat de mișcare – personal aparținând administratorului infrastructurii publice sau gestionarului de infrastructură, atestat profesional, autorizat să organizeze și să execute activități în legătură cu circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare într-o stație de cale ferată; … e)<!–>Instrucțiunile nr. 328 – Instrucțiunile pentru admiterea și expedierea transporturilor excepționale pe infrastructura feroviară – nr. 328, prevăzute în anexa la OMT nr. 103/2008; … f)–>material rulant – orice vehicul care se poate deplasa pe infrastructura feroviară, fie independent, fie remorcat; … g)<!–>material rulant automotor – vehicul feroviar proiectat pentru a furniza, prin roțile proprii, puterea de tracțiune necesară pentru a se propulsa și care poate transporta călători; … h)–>material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit – acel material rulant al cărui contur geometric transversal majorat cu sporul în curbe depășește gabaritul CFR vagon de încărcare, așa cum este acesta definit de OMT nr. 103/2008; … i)<!–>operator de transport feroviar sau OTF – are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 18 din Legea nr. 202/2016; … j)–>stație – punct de secționare care are linii destinate circulației trenurilor, efectuării operațiunilor de manevră și altor operațiuni de transport feroviar. În prezentele instrucțiuni, prin stație se înțelege și haltă de mișcare, haltă deschisă traficului de călători și marfă, precum și orice alt punct de secționare; … k)<!–>tip – are înțelesul prevăzut la art. 2 pct. 43 din Hotărârea Guvernului nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar. … –> +
Articolul 3(1)<!–>OTF care dorește înscrierea în lista actualizată/modificată a vehiculelor feroviare motoare acceptate în cadrul evaluării pentru eliberarea certificatului de siguranță a unui material rulant 20 tone/osie, respectiv sarcina pe metru liniar de până la 7,2 tone/metru va solicita CFR întrunirea unei comisii formate din șeful celei mai apropiate stații CFR de locul unde se află materialul rulant sau împuternicitul acestuia cel puțin în funcția de impiegat de mișcare, autorizat în acest scop, și împuternicitul operatorului de transport feroviar. OTF va atașa la solicitare toată documentația tehnică necesară din care să rezulte dimensiunile proiectate ale materialului rulant. În cazul în care forma exterioară a materialului rulant este neuniformă de-a lungul acestuia, OTF va specifica în documentație toate punctele în care este necesară efectuarea de măsurători.(2)–>Comisia prevăzută la alin. (1) își va desfășura activitatea, de regulă, pe timpul zilei, iar în cazuri bine justificate poate să își desfășoare activitatea și pe timp de noapte, dar în acest caz OTF va asigura iluminatul corespunzător al zonei în care își desfășoară activitatea comisia.(3)<!–>Comisia prevăzută la alin. (1) va proceda la măsurarea conturului geometric transversal în punctul cu dimensiunile cele mai mari. În cazul în care forma exterioară a materialului rulant este neuniformă de-a lungul acestuia, se va proceda la măsurarea conturului geometric transversal în toate punctele în care forma exterioară a materialului rulant necesită efectuarea acestor măsurători.(4)–>În urma efectuării măsurătorilor comisia prevăzută la alin. (1) va întocmi un proces-verbal de măsurători după modelul prevăzut în anexa nr. 4 la Instrucțiunile nr. 328.(5)<!–>În urma măsurătorilor prevăzute la alin. (1)-(4), CFR emite un aviz prin care se confirmă sau, după caz, se infirmă că materialul rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit se încadrează în gabaritul 0-VM.(6)–>Avizul prevăzut la alin. (5) se comunică în original OTF care a solicitat măsurătoarea și în copie Autorității de Siguranță Feroviară Române, denumită în continuare ASFR.(7)Măsurătorile prevăzute la prezentul articol se efectuează o singură dată pentru fiecare tip de material rulant automotor. +
Articolul 4În cazul materialului rulant automotor achiziționat de autoritățile competente pentru servicii publice de transport feroviar de călători sau, după caz, de către alți deținători, aceștia pot solicita CFR întrunirea și funcționarea comisiei prevăzute la art. 3 alin. (1), urmând a le fi emis avizul prevăzut la art. 3 alin. (5). +
Articolul 5În situația prevăzută la art. 4, autoritatea competentă pentru servicii publice de transport feroviar de călători sau, după caz, alți deținători pun la dispoziția OTF ce vor folosi trenurile o copie certificată pentru conformitate cu originalul a avizului prevăzut la art. 3 alin. (5), ce va fi utilizată de acesta la înscrierea în lista actualizată/modificată a vehiculelor feroviare motoare acceptate în cadrul evaluării pentru eliberarea certificatului de siguranță, iar măsurătorile prevăzute la art. 3 nu se mai solicită de către OTF. +
Articolul 6În situațiile în care un alt OTF, un alt deținător sau, după caz, o altă autoritate competentă pentru servicii publice de transport feroviar de călători achiziționează, închiriază, preia în leasing material rulant automotor de același tip cu cel ce a fost deja avizat a se încadra în gabaritul 0-VM conform art. 3, aceasta confirmă pe propria răspundere că materialul rulant este de același tip cu cel avizat, iar CFR acceptă punerea sa în circulație în aceleași condiții, fără a mai efectua măsurătorile prevăzute la art. 3. +
Articolul 7OTF va anexa în lista actualizată/modificată a vehiculelor feroviare motoare acceptate în cadrul evaluării pentru eliberarea certificatului de siguranță avizul CFR prin care se confirmă că materialul rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit se încadrează în gabaritul 0-VM la solicitarea de înscriere a materialului rulant respectiv. +
Articolul 8Trenurile care au în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, pot circula pe toate rutele de circulație de pe rețeaua feroviară CFR, cu excepția secțiilor de circulație:a)<!–>Oravița-Anina; … b)–>Galați-Bârlad, … unde circulația acestora este interzisă, conform prevederilor prezentelor instrucțiuni.<!–>–> +
Articolul 9În toate situațiile în care se solicită trase pentru trenurile de călători care vor avea în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, la solicitarea de alocare de capacitate OTF va anexa avizul CFR prin care se confirmă aceasta. +
Articolul 10În livretele de mers, la toate trasele la care este cazul, se va face mențiunea: „Are în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM“. +
Articolul 11Este interzisă introducerea în compunerea trenurilor de călători a materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, fără ca trasa pe care circulă trenul să aibă mențiunea descrisă la art. 10. +
Articolul 12Introducerea în compunerea trenurilor de marfă a materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, este permisă cu respectarea prevederilor OMT nr. 103/2008, precum și a prevederilor procedurii operaționale „Programarea circulației trenurilor“, aprobată de conducerea CFR și publicată pe pagina de internet a companiei, respectiv www.cfr.ro. +
Articolul 13Trenurile de călători care au în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, nu vor respecta condițiile speciale de circulație prevăzute în cap. V din Instrucțiunile nr. 328. +
Articolul 14Trenurile de călători care au în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, nu vor respecta reglementările privind programarea, aranjarea în trenuri, circulația și manevrarea transporturilor excepționale prevăzute în cap. VI din Instrucțiunile nr. 328. +
Articolul 15Ori de câte ori se efectuează lucrări de modernizare a materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depășit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, după finalizarea lucrărilor, OTF sau deținătorul respectivului material rulant are obligația de a efectua măsurători ale gabaritului acestuia. Dacă se constată modificarea dimensiunilor conturului geometric transversal în sensul creșterii valorilor inițiale, OTF sau deținătorul respectivului material rulant are obligația de a solicita CFR întrunirea unei comisii, conform prevederilor art. 3.<!–>–>