Notă …
*) Aceasta Lege s-a votat de Adunarea deputaților și Senat în ședințele de la 26 și 27 Iulie 1929. Promulgată cu decret Nr. 2674/1929 și publicat în Monitorul Oficial Nr. 167 din 31 Iulie 1929. Ea abroga Legea din 29 Ianuarie 1895. +
Capitolul 1Instituirea și compunerea Curții1. … 2.Curtea de conturi este compusa din membrii Curții, ministerul public, personalul de control și verificare, secretariatul general cu personalul de cancelarie, arhiva și de serviciu.Membrii Curții sînt: un prim-președinte, 4 presedinti de secțiuni și 8 consilieri.Personalul de control și verificare se compune din:Numărul acestora poate fi sporit prin lege, după trebuinta.Secretariatul general al Curții e compus din un secretar general asimilat cu referendarii șefi, secretari, subsecretari, șefi de birou, subsefi de birou, impiegati și conservatori de acte și personalul de serviciu necesar prevăzut după trebuinta în buget.Membrii Curții, ai ministerului public, consilierii-controlori și referendarii sînt inamovibili.Referendarii-stagiari au numai stabilitate.Membrii Curții și ai ministerului public sînt numiți prin decret regal la propunerea ministrului de finanțe.Primul-președinte, procurorul general și procurorii de secții se numesc fără recomandarea Curții, iar președinții de secții vor fi numiți dintre consilieri după recomandarea Curții.Sa aibă un titlu academic de doctor sau licențiat în drept, matematici, științele comerciale, sau un titlu echivalent în științele financiare, politice și administrative, recunoscut conform regulilor instrucțiunii; … b)Se pot numi, cu dispensa condițiunilor de la litera a, intendantii generali care au ocupat cel puțin 5 ani funcțiunea de șefi al serviciului contabilității în Ministerul de Război.La fiecare vacanta de consilier sau consilier-controlor, numirea se va face prin decret regal, la propunerea ministrului de finanțe, luînd și avizul Curții.Consilierii controlori avînd o vechime în grad de 6 ani împliniți, vor putea fi inaintati pe loc în gradul de consilier.Referendarii șefi și secretarul general se numesc dintre referendarii de clasa I cu o vechime de 3 ani în clasa, iar referendarii dintre stagiari. … 8.Sa fie cetățeni români; … b)Sa posede un titlu academic din cele prevăzute la art. 5. … d) … 9. … 10.Comisiunea de disciplina și aceea de numiri și înaintări pentru Curtea de conturi o formează secțiunile unite ale Curții.Primul-președinte al Curții depune jurământul înaintea M. S. Regelui.Ceilalți magistrați ai Curții, precum și ai parchetului, prestează jurământul de intrare în funcțiune înaintea secțiunilor-unite ale Curții, iar consilierii, controlorii-referendari și ceilalți funcționari ai ei, înaintea primului-președinte asistat de procurorul general.Membrii Curții de conturi și ai ministerului public nu pot fi rude sau afini între dânșii pînă la a patra spita inclusiv.De asemenea nu pot fi interesați nici direct, nici indirect, nici figura ca mandatari în vreo afacere supusă controlului Curții, nici lua parte la cercetarea vreunei asemenea afaceri în care vor fi fost interesați o ruda a sa sau un afin pînă la a patra spita inclusiv. … 13.Mandatul legislativ și funcțiunile publice de orice natura, ocupate prin alegere sau prin numire; … b)Calitatea de director, administrator-delegat, membru în consiliul de administrație sau cenzor în societățile particulare sau la vreo institutiune pusă sub controlul Curții. … … 14.Cei puși în retragere își vor exercita imediat drepturile lor la pensiune.Curtea este împărțită în 4 secțiuni, compusa fiecare dintr-un președinte și 2 consilieri.Repartizarea președinților și consilierilor pe secțiuni se va face la începutul fiecărui an, de către secțiunile-unite ale Curții.La aceeași dată secțiunile-unite vor repartiza la secțiuni referendari șefi, referendari și referendari stagiari. … 16. … 17.Minoritatea este datoare a-și formula părerea sa motivată.În lipsa președintelui de secție membrul cel mai vechi îi tine locul. … +
Capitolul 2Atributiuni și competința18.Ea are atributiuni de control și atributiuni judecătorești.Ca organ suprem de control, Curtea:a) … b)Examinează situațiunile lunare de ordonantari și plati primite de la contabilitatile centrale ale ministerelor și ale diferitelor administratiuni publice, precum și conturile generale lunare și anuale de execuțiunea bugetului; … d)Tot ca organ suprem de control, Curtea cercetează, constata și certifica exactitatea conturilor administratorilor însărcinați cu stabilirea și centralizarea veniturilor publice, cum și a tuturor administrațiilor și așezămintelor publice care au în atributia lor administrarea banilor publici.Pe baza statuarilor sale date asupra a actelor trimise de administratori și ordonatori și asupra conturilor individuale ale administratorilor de venituri și ale mânuitorilor de bani, ea cercetează, constata și certifica exactitatea conturilor ministerelor și a conturilor generale ale administrațiunii finanțelor Statului.Ea controlează emisiunile de titluri și bonuri de tezaur ale Datoriei Publice spre a fi făcute în conformitate cu legile și convențiunile respective.Ca organ judecătoresc judeca gestiunile mânuitorilor de bani, valori și materiale publice.Ea judeca în prima și ultima instanța:a)Conturile de materiale și bani ale corpurilor, diviziilor, arsenalelor, manutantelor și tuturor stabilimentelor centrale ale armatei, jandarmeriei și granicerilor; conturile fabricilor, uzinelor, manufacturilor, santierelor, atelierelor centrale, salinelor și ale tuturor stabilimentelor centrale în care se produc și se transforma materiale publice; … c)Și în genere toate conturile mânuitorilor de bani, valori și materiale publice, care nu sînt date prin legi speciale în competința altor instanțe sau pentru care Curtea de conturi este competența ca instanța de apel. … Curtea mai judeca, în prima și ultima instanța, pe orice funcționar public, precum și pe orice mandatar al administrațiunii, întrucât n-a justificat sumele ce i s-au încredințat pentru îndeplinirea unui serviciu, furnituri sau efectuarea unei lucrări.Pentru sumele de bani rămase neintrebuintate, care nu se vor fi restituit în termenele prevăzute ale legea contabilității publice, Curtea, ascultând pe cei în cauza, îi va putea obliga la restituirea banilor cu dobînda legală, iar în cazul cînd sînt funcționari publici, pot fi condamnați la o amenda pînă la retribuțiunea lor pe trei luni. … 23. … 24.Ca instanța de apel Curtea judeca:a)Apelurile gestionarilor diverselor unități ale armatei, jandarmeriei și granicerilor, ale serviciilor de navigațiune fluviala și maritima, ale atelierelor, pepinierelor, fermelor, hergheliilor, tamazlacurilor, inchisorilor centrale, depozitelor filiale de materiale, administratiunilor regionale de moșii, păduri, balti și alte domenii ale intendentilor și economilor de spitale, în contra încheierilor administratiunilor respective; … c)Apelurile contra deciziunilor Ministerului de Război prin care se ordonă rețineri din solda pentru pierderi de materiale, sume nejustificate și diferite alte pagube aduse fondurilor și materialelor Statului, în conformitate cu legea soldelor în armata; … e)Apelurile comitetelor școlare și epitropiilor bisericesti în contra deciziunilor date de autoritățile însărcinate cu verificarea conturilor lor; … g) … h) … i)Termenul de apel la Curte este de 30 zile de la comunicarea hotărîrii. … 27.Cererilor de degajare de garanții totale sau parțiale ale mânuitorilor de bani publici, justițiabili în prima instanța; … b)Curtea își va da avizul în secțiuni unite asupra tuturor proiectelor de legi și regulamente privitoare la contabilitatea publică, chiar atunci cînd numai parțial ar fi referitoare la contabilitatea unei administrații publice. … +
Capitolul 3Procedura înaintea Curții29. … 1.În caz de neprezentare la termen a conturilor de gestiune și administrațiune Curtea, după cererea procurorului sau din proprie inițiativă, prin însăși faptul netrimiterii la termen, va judeca și condamna pe cei vinovați la o amenda egala cu retribuțiunea lor, de la 15 zile la patru luni, fixându-le și un ultim termen pentru prezentare.Dacă nici la termenul fixat de Curte nu vor inainta conturile și nu vor justifica întârzierea, ei vor putea fi condamnați la dublul amenzii de mai sus, comunicându-se faptul și autorității respective spre a i se aplică sancțiunile prevăzute de legea contabilității publice și insarcina pe înlocuitor cu îndeplinirea acestor îndatoriri. Dacă contabilul nu mai este în funcțiune și n-a prezentat la timp conturile, succesorul este obligat a-i încheia și prezenta conturile la termenul ce i se va fixa de Curte. … … 2.Primul-președinte al Curții, primind actele, conturile, cererile, apelurile și toate celelalte lucrări date în competința Curții, le distribuie secțiilor respective.Borderourile cu avizele și acte justificative ale ordonantarilor se vor primi direct de către referendarii însărcinați cu verificarea lor.Președinții de secții distribuie împreună cu referendarul-șef, între referendarii secțiunii, lucrările repartizate ce sînt date în atribuțiunile secțiunii.Distribuirea se va face pe ministere și administrațiunii astfel ca actele din cursul unui an și privitoare la același buget să fie examinate de același birou.Referendarii, sub supravegherea referendarilor șefi, studiază, controlează și verifica prin ei însăși și cu ajutorul referendarilor stagiari ce le sînt atasati, lucrările repartizate lor.Ei adresează secțiunii respective a Curții, raport motivat privitor la aceste lucrări, conținînd observațiunile lor asupra legalității operațiunilor, validității actelor prezentate defectelor de contabilitate și ori și ce alte observatiuni ar crede necesar sa aducă la cunoștința Curții.De asemenea asupra borderourilor lunare de încasări și plati, Curtea va fi sesizată prin rapoarte numai în cazul cînd se constata nepotriviri, omisiuni sau alte nereguli. Borderourile găsite în regula se vor certifica pentru verificare de referendarul respectiv.Pentru ordonanțele de plată, emise fără acte justificative, ei vor lua nota și vor urmări prezentarea actelor la termenele prevăzute de legea contabilității publice, referind Curții îndată după închiderea anului, spre a se aplică sancțiunile prevăzute de lege.Referendarii stagiari executa toate lucrările cu care vor fi însărcinați de referendarii pe lîngă care sînt atasati.Ei pot adresa rapoarte Curții, însă numai prin intermediul referendarilor respectivi.Rapoartele referendarilor prezentate secțiunii vor fi examinate de către președintele secțiunii sau un consilier desemnat de acesta, care sînt ținuți a constata dacă lucrarea e facuta în mod constiincios și dacă defectuozitatile semnalate sînt întemeiate.Pentru lucrările asupra cărora nu se fac rapoarte, borderourile și situațiunile verificate vor fi cercetate și vizate și de membrul secției însărcinat cu supravegherea acestei lucrări.Procedura judecării36.Procesul-verbal al ședinței și deciziunea se redactează și contrasemnează de referendarul raportor și se semnează de judecătorii care au luat parte la ședința. … 37. … 38.Declarațiunile trebuie să stabilească dacă conturile sînt exacte, dacă conțin defecte, nereguli sau calcari de legi, care sînt administratorii vinovații și măsurile ce s-au luat sau trebuie să se ia în contra lor.În toate cazurile cînd Curtea semnaleaza autorităților superioare abateri de natura a prejudicia oficiile de casierii publice, autoritățile sînt datoare sa ia măsuri de asigurarea asupra averii vinovatilor pentru despăgubirea fiscului sau administratiunilor respective, iar dacă s-au făcut vinovați și de fapte penale, să-i trimită în judecata instanțelor ordinare competente. … 40.Descărcarea valabilă și definitivă a gestionarilor care manuiesc sau administrează bani ori materiale publice și ale căror conturi sînt supuse jurisdicțiunii de prima și ultima instanța a Curții, nu se poate da decât de către Curtea de Conturi.Orice verificări și descărcări date de către comisiuni administrative instituite în orice mod, nu sînt decât provizorii și nu dispenseaza pe acei gestionari de a prezenta Curții conturile lor de gestiune.Declarațiunile Curții asupra conturilor generale42. … 43. … 44. … 45.Odată cu declarațiunile generale Curtea va mai alcătui un memoriu cuprinzînd observațiunile sale asupra defectelor de orice natura ale conturilor ministeriale, calcarile de legi ce ar fi constatat, precum și vederile sale asupra reformelor și imbunatatirilor pe care le-ar crede necesare în contabilitatea publică. Acest memoriu se va comunică ministerelor prin mijlocirea Ministerului de Finanțe, pentru ca diferitele departamente să-și formuleze răspunsurile lor la observațiile Curții. Memoriul Curții, însoțit de aceste raspunsuri și de lista tuturor vizelor, date conform deciziilor Consiliului de Miniștri, se va supune Adunării deputaților și se va publică în Monitorul Oficial.Deciziunile Curții și căile de atac împotriva lor47. … 48.Deciziunile Curții, date în prima și ultima instanța sînt supuse revizuirii precum și recursului în Casație.Deciziunile date în apel sînt supuse numai recursului în Casație.Revizuirea se poate cere de părțile interesate, gestionari, garanții sau moștenitorii lor, pentru erori de fapt sau acte ce nu s-au avut în vedere la judecare; de procurorul general pentru erori de fapt, omisiuni duble sau false înscrieri, ori acte ce nu s-au avut în vedere la judecare. Curtea poate revizui și din oficiu deciziunile sale pentru motivele de mai sus. … 51. … 52. … 53.În caz de casare a deciziuni, Curtea de casație trimite afacerea să se judece din nou de către Curtea de conturi, care o va judeca în secțiuni unite.Dacă secțiunile-unite ale Curții de conturi persista în deciziunea de mai înainte, partea interesanta în același termen, poate face din nou recurs. Acest recurs se va judeca de Curtea de casație în secțiuni unite, care se va pronunța definitiv și trimite înapoi afacerea la Curtea de conturi spre a se conformă întocmai. … … +
Capitolul 4Atribuțiunile primului-președinte și ale secretariatului55.Citatiunile, copiile de pe deciziunile, declarațiunile și toate încheierile Curții, precum și întreaga corespondenta a Curții se semnează de primul-președinte sau de inlocuitorul sau.Secretariatul Curții se conduce de un secretar general, ajutat de secretarii și personalul necesar pentru serviciul corespondentei și a arhivei documentelor. … 57.La cererea părților, secretariatul liberează certificate, copii sau extracte de pe actele emanate de la Curte sau aflate în arhivele ei. Deciziunile definitive ce se trimit în copie părților și administratiunilor respective vor purta formula executorie prevăzută de legea organizării judecătorești*).*) A se vedea Legea organizării judecătorești, din 14 Aprilie 1925.Secretarul general are conducerea directa a secretariatului și supravegherea mersului regulat al serviciului arhivei documentelor. El contrasemnează întreaga corespondenta a Curții.El asista la secțiuni unite și redactează deciziunile respective. … 60.Secretarul general are sub supravegherea sa serviciul de intendenta al Curții. … +
Capitolul 5Atribuțiunile ministerului public61. … 62. … 63. … 64.Procurorul general, pe baza acestor procese-verbale, va cere Curții judecarea cu preferinta a gestiunilor respective.Lucrările secțiunilor se vor comunică ministerului public cu cel puțin o zi înainte de ziua fixată pentru judecare. Procurorii nu sînt special atasati la o secțiune. Procurorul general va desemna pe procurorul care va lua parte la ședințele la care nu va participa el însuși.Deciziunile Curții se comunică ministerelor și administratiunilor respective, prin intermediul procurorului general. Toate deciziunile de condamnare se vor pune în executare direct de către procurorul general, care va ordonă înscrierea în debitele agenților incasatori, a sumelor datorate, instiintand și pe administrațiunile respective. El tine un registru de toate deciziunile condamnatorii ale Curții, urmărește aducerea lor la îndeplinire și comunică Curții rezultatele la finele fiecărui an, arătând motivele pentru care nu s-au executat. … 67. … 68.Procurorul general supraveghează exactă îndeplinire a serviciilor Curții și dacă întreg personalul de control, verificare și al secretariatului, îndeplinește cu exactitate serviciul. În caz de va constata neglijente și pentru orice îmbunătățiri ar crede ca sînt necesare să se aducă în serviciul Curții, adresează cererea în scris primului-președinte. … +
Capitolul 6Retributiuni, vacante, concedii, măsuri de ordine și disciplina69.accesoriile procurorului general al Curții de casație și justiție, iar procurorii de secție pe acelea ale procurorilor de secție de la aceeași Curte.Referendarii și stagiarii vor avea grad și retribuțiunea după cum urmează:Referendarii clasa II sînt asimilați președinților de tribunale.Referendarii stagiarii sînt asimilați cu supleanților de tribunale. … 70.Pentru vacantele mari, Curtea, după o comuna înțelegere luată în secțiuni-unite sau prin tragere la sorți, va delega câte un consilier de fiecare secțiune, care împreună cu jumătate din personalul respectiv sa cerceteze și sa rezolve lucrările urgente ale secțiunilor. Cei patru consilieri se vor întruni în secțiune spre a judeca procesele în curs. Lucrările ministerului public vor fi conduse în acest timp de unul din procurori.Personalul Curții va beneficia în timpul vacantelor, pe rând de concedii de odihnă, în conformitate cu prevederile Statutului funcționarilor publici*).*) A se vedea Statutul funcționarilor publici, din 19 Iunie 1923. … 72. … 73. … 74.Pedepsele disciplinare ce se pot aplica personalului sînt:1.Mustrarea în scris cu pierderea salariului pînă la 15 zile. … 3.Punerea în disponibilitate. … 5. … 75.Suspendarea, punerea în disponibilitate și destituirea se aplică de Curte în secțiuni-unite.Membrii Curții și procurorii sînt justițiabili de către înaltă Curte de casație, în aceleași condițiuni ca și membrii Curții de casație. În comisiunea disciplinară pentru judecarea magistraților Curții de conturi însă, cei trei membri trași la sorți vor fi înlocuiți prin trei membri ai Curții de conturi, desemnați în aceleași condițiuni.Trimiterea înaintea comisiunii disciplinare se va face de către ministrul finanțelor, în urma avizului conform al Curții, secțiuni-unite. … +
Capitolul 7Desființarea actelor din arhiva documentelor78.Nu se vor desfiinta și se vor trimite spre păstrare în arhiva Statului:a)Conturile de gestiune ale oficiilor de casierii publice; … c)Procurile, actele de vânzare, cesiuni, delegatiuni și tranzactiuni; … e)Deciziunile și declarațiunile Curții de Conturi. … … 80.Un exemplar de pe acest inventar se va păstra la Curtea de conturi, iar un alt exemplar la Ministerul de Finanțe. Nici conturi, nici acte atingătoare de ele nu se vor putea desfiinta decât după ce se va constata ca au trecut doi ani de la predarea copiei de pe deciziunea sau declarațiunea pronunțată asupra contului și numai după ce se va fi pronunțat Curtea asupra contului respectiv pe anul următor.Actele de desființat se vor vinde conform legii contabilității. … +
Capitolul 8Dispozițiuni finale și transitorii82. … 83. … 84. … 85. … Notă …
*) Curtea de Conturi s-a înființat prin Legea din 24 Ianuarie 1864, și după 10 ani de funcționare, s-a modificat în forma de azi prin Legea din 14 Martie 1874; iar după alți 21 ani Curtea de conturi este reorganizata prin Legea din 29 Ianuarie 1895, funcționînd astfel 34 ani, pînă la noua lege din 31 Iulie 1929.
––––––––––