Parlamentul României adopta prezenta lege. +
Articolul 1Regiile autonome, societățile comerciale, organizațiile cooperatiste, instituțiile financiare și de credit, alți agenți economici organizați ca persoane juridice, inclusiv cele cu capital străin, precum și unitățile economice ale altor persoane juridice, române sau străine, care realizează profituri din activitatea desfășurată, denumite în prezenta lege unități plătitoare de impozit, au obligația de a plati, potrivit legii, la bugetul administrației centrale de stat sau la bugetele locale, impozit pe profit. +
Articolul 2Impozitul pe profit se calculează cu cote progresive, diferențiate în funcție de mărimea profitului unității plătitoare de impozit. Profitul impozabil se determina ca diferența între veniturile încasate și cheltuielile prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta lege. +
Articolul 3Impozitul pe profit se calculează și se regularizează lunar, în funcție de profitul realizat, cumulat de la începutul anului. În acest scop, vărsămintele din impozitul pe profit se efectuează lunar, se recalculează și se regularizează cu bugetul administrației centrale de stat sau cu bugetele locale, după caz, cumulat de la începutul anului, pe baza soldului creditor din contul "profit și pierderi", pînă la 15 ale lunii următoare pentru perioada expirată în cursul anului și pînă la 25 ianuarie, pe baza bilanțului anual. În cazul în care ziua de plată este nelucrătoare, vărsămîntul se efectuează în ziua lucrătoare imediat următoare acesteia. +
Articolul 4În cazuri bine justificate, Ministerul Finanțelor poate acorda aminari și eșalonări de la plata, precum și stabilirea altor termene de plată a impozitului pe profit în cursul anului. +
Articolul 5Unitățile plătitoare de impozit, înființate începînd cu data aplicării prezentei legi, precum și cele înființate anterior, dar care realizează profit impozabil după data aplicării prezentei legi, sînt scutite de impozitul pe profit, astfel: a)unitățile din domeniul exploatării și explorării resurselor naturale, al comunicațiilor și transporturilor, pentru o perioadă de 3 ani de la data infiintarii; … c)unitățile cu profil comercial, pentru o perioadă de șase luni de la data infiintarii. … +
Articolul 6Unitățile plătitoare de impozit, cu capital străin, înființate pînă la data aplicării prezentei legi, se impozitează în condițiile legislației în vigoare la 31 decembrie 1990. +
Articolul 7În cazul în care unitățile plătitoare de impozit prevăzute la art. 5 din prezenta lege își încetează activitatea într-un interval de timp mai mic decît cel pentru care sînt scutite de plată impozitului de la data expirării perioadei pentru care se aplică scutirea de impozit, acestea au obligația de a vira la bugetul administrației centrale de stat sau la bugetele locale, după caz, impozitul pe profit calculat pentru întreaga perioadă de scutire. +
Articolul 8Organizațiile de nevăzători și de invalizi, asociațiile persoanelor handicapate și unitățile economice ale acestora, precum și asociațiile de binefacere, se scutesc de plată impozitului pe profit. +
Articolul 9La unitățile plătitoare de impozit, impozitul aferent profitului utilizat pentru lărgirea și modernizarea bazei tehnico-materiale, a tehnologiilor de fabricație sau extinderea activității în scopul obținerii de profituri suplimentare, precum și pentru investiții destinate protejării mediului înconjurător, se reduce cu 50 la suta, urmînd ca sumele echivalente reducerii să fie folosite cu aceeași destinație. +
Articolul 10Profitul cuvenit părții străine din societatea comercială, cu capital parțial sau integral străin, după plata impozitului, se impozitează cu o cota de 10 la suta în cazul în care se transfera în străinătate. +
Articolul 11Sumele plătite ca dividende de societățile comerciale pentru partea de capital reprezentind participarea statului se vărsa integral la bugetul administrației centrale de stat sau la bugetele locale, după caz, în termen de 10 zile de la data aprobării bilanțului contabil de către adunarea generală, dar nu mai tirziu de 1 martie al anului următor. +
Articolul 12Unitățile plătitoare de impozit au obligația de a depune la direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, pînă la data de 15 mai a fiecărui an, declarația de impunere pentru anul următor. +
Articolul 13Obligația calculării și răspunderea pentru efectuarea plății în termen a impozitului pe profit, precum și a sumelor datorate conform art. 10 și 11 din prezenta lege, revin unităților plătitoare. În cazuri justificate, Ministerul Finanțelor poate aproba reducerea sau scutirea de plată a majorărilor de întîrziere. +
Articolul 14Verificarea modului în care sînt respectate prevederile prezentei legi se face de către organele fiscale. +
Articolul 15Constituie contravenții următoarele fapte, dacă potrivit legii penale nu sînt considerate infracțiuni: a)majorarea unor categorii de cheltuieli sau întocmirea unor evidente eronate, în scopul vadit de a reduce impozitul datorat asupra profitului. … Sancțiunea se aplică unităților plătitoare de impozit. +
Articolul 16În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravențiilor prevăzute la art. 15 li se aplică dispozițiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu excepția art. 25 și 26. +
Articolul 17În situația diminuării impozitului pe profit ca urmare a faptelor prevăzute la art. 15 lit. b), unitățile plătitoare vor vărsa la bugetul administrației centrale de stat sau la bugetele locale o sumă egala cu valoarea impozitului sustras, care se va plati împreună cu impozitul datorat. +
Articolul 18Constatarea abaterilor și contravențiilor, precum și aplicarea sancțiunilor, potrivit art. 13, 15 și 17, se fac de către organele de specialitate din Ministerul Finanțelor și din unitățile sale teritoriale. +
Articolul 19Contestațiile privind stabilirea, încasarea, urmărirea impozitului pe profit, a majorărilor de întîrziere, precum și a altor sume datorate bugetului administrației centrale de stat sau bugetelor locale, potrivit prevederilor prezentei legi, se depun în termen de 30 de zile de la data înștiințării unității plătitoare și se rezolva de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrare. Depunerea contestației nu suspenda obligația plătitorului cu privire la virarea la bugetul administrației centrale de stat sau la bugetele locale a sumelor datorate potrivit prezentei legi. +
Articolul 20Contestațiile cu privire la stabilirea impozitului pe profit, a majorărilor de întîrziere, precum și a altor sume datorate bugetului administrației centrale de stat sau bugetelor locale, potrivit prezentei legi, sînt supuse unei taxe de timbru de 2 la suta calculată la suma contestată. Aceasta taxa nu poate fi mai mica de 100 lei. În vederea calculării taxei de timbru, unitățile plătitoare de impozit pe profit sînt obligate sa specifice în scris cuantumul sumei contestate. +
Articolul 21Ministerul Finanțelor va propune anual, în proiectul legii bugetare, în funcție de starea economiei și de execuția bugetară, nivelul maxim al cheltuielilor pentru satisfacerea unor necesitați social-culturale și sportive la regiile autonome și la societățile comerciale cu capital integral de stat. +
Articolul 22Prevederile prezentei legi se aplică de la 1 ianuarie 1991. Această lege a fost adoptată de Adunarea Deputaților în ședința din 28 ianuarie 1991.
MARȚIAN DAN
PREȘEDINTELE SENATULUIÎn temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Președintelui României,
PREȘEDINTELE ROMÂNIEI +
Anexa nr. 1
COTELE Profit anual Cota medie de Modul de calcul al impozitului─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 25001- 50000 lei 2,50 0 + 5% pentru partea 25000 lei 50001- 75000 lei 2,50- 5,66 1250+12% ,, ,, 50000 lei 100001- 125000 lei 7,50- 8,80 7500+14% ,, ,, 100000 lei 150001- 175000 lei 9,83-10,71 14750+16% ,, ,, 150000 lei 200001- 225000 lei 11,50-12,22 23000+18% ,, ,, 200000 lei 250001- 275000 lei 12,90-13,54 32250+20% ,, ,, 250000 lei 300001- 325000 lei 14,16-14,77 42500+22% ,, ,, 300000 lei 350001- 375000 lei 15,36-15,93 53750+24% ,, ,, 350000 lei 400001- 425000 lei 16,50-17,06 66000+26% ,, ,, 400000 lei 450001- 475000 lei 17,61-18,16 79250+28% ,, ,, 450000 lei 500001- 1000000 lei 18,70-24,35 93500+30% ,, ,, 500000 lei 1500001- 2000000 lei 26,57-27,92 398500+32% ,, ,, 1500000 lei 2500001- 3000000 lei 28,94-29,78 723500+34% ,, ,, 2500000 lei 3500001- 4000000 lei 30,53-31,21 1068500+36% ,, ,, 3500000 lei 4500001- 5000000 lei 31,85-32,47 1433500+38% ,, ,, 4500000 lei 30000001- 55000000 lei 37,91-38,86 11373500+40% ,, ,, 30000000 lei 80000001- 105000000 lei 39,53-40,11 31623500+42% ,, ,, 80000000 lei 130000001- 155000000 lei 40,67-41,20 52873500+44% ,, ,, 130000000 lei 180000001- 205000000 lei 41,74-42,25 75123500+46% ,, ,, 180000000 lei 230000001- 255000000 lei 42,77-43,28 98373500+48% ,, ,, 230000000 lei 280000001- 305000000 lei 43,79-44,30 122623500+50% ,, ,, 280000000 lei 330000001- 355000000 lei 44,81-45,31 147873500+52% ,, ,, 330000000 lei 380000001- 405000000 lei 45,82-46,32 174123500+54% ,, ,, 380000000 lei 430000001- 455000000 lei 46,83-47,33 201373500+56% ,, ,, 430000000 lei 480000001- 505000000 lei 47,83-48,34 229623500+58% ,, ,, 480000000 lei 530000001- 555000000 lei 48,84-49,34 258873500+60% ,, ,, 530000000 lei 580000001- 605000000 lei 49,85-50,35 289123500+62% ,, ,, 580000000 lei 630000001- 655000000 lei 50,85-51,35 320373500+64% ,, ,, 630000000 lei 680000001- 705000000 lei 51,85-52,35 352623500+66% ,, ,, 680000000 lei 730000001- 755000000 lei 52,85-53,36 385873500+68% ,, ,, 730000000 lei 780000001- 805000000 lei 53,86-54,36 420123500+70% ,, ,, 780000000 lei 830000001- 855000000 lei 54,86-55,36 455373500+72% ,, ,, 830000000 lei 880000001- 905000000 lei 55,86-56,37 491623500+74% ,, ,, 880000000 lei 930000001- 955000000 lei 56,86-57,37 528873500+76% ,, ,, 930000000 lei─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── +
Anexa nr. 2care se scad din veniturile încasate în vederea determinării profitului impozabil Cheltuielile aferente activității desfășurate, corespunzătoare veniturilor încasate, care potrivit reglementărilor legale se evidențiază în costurile agenților economici. … 2.Cheltuielile cu pregătirea profesională și practica în producție. … 4.Comisioanele plătite agenților economici cu activitate de comerț exterior. … 6.Alocația pentru copii plătită de agenții economici la care aceste sume nu se evidențiază în costuri. … 8.Prelevarile la fondul de rezerva și la alte fonduri speciale, constituite potrivit reglementărilor legale. … 10.Prelevarile și donațiile făcute în scopuri umanitare, precum și pentru sprijinirea activităților sociale, culturale, științifice și sportive, conform legii bugetare anuale. … 12. …