MEMORANDUM SUPLIMENTAR DE ÎNŢELEGERE din 11 noiembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 880 din 6 decembrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEOUG 167 27/11/2002
ActulCONTINUT DEACORD 11/11/2002

între România şi Comunitatea Europeana*)



––-Notă *) Traducere.1. La data de 8 noiembrie 1999 Consiliul Uniunii Europene (denumit în cele ce urmeaza Consiliul) a aprobat o noua asistenţa macrofinanciara comunitara pentru România sub forma unei facilităţi de împrumut pe termen lung, în suma de până la 200 milioane euro (Decizia Consiliului 99/732/CE).Împrumutul comunitar a fost parte a unui pachet global de finanţare, mobilizat de Grupul celor 24, cu scopul de a completa necesitatile rămase de finanţare ale României, asa cum au fost identificate în contextul programului de stabilizare macroeconomica şi reforma structurala sprijinit de Fondul Monetar International (F.M.I.) printr-un Aranjament stand-by în valoare de 400 milioane DST, aprobat la 5 august 1999.În urma semnarii, la data de 27 ianuarie 2000, a memorandumului de înţelegere şi a acordului de împrumut între autorităţile române şi Comisia Comunităţii Europene (denumita în cele ce urmeaza Comisia), precum şi a indeplinirii condiţiilor definite prin acestea, o primă transa în valoare de 100 milioane euro a fost eliberata în iunie 2000. Nici o alta tragere nu a mai avut loc datorita unor derapaje în implementarea programului incheiat cu F.M.I., în ceea ce priveste reducerea arieratelor interne şi respectarea plafonului privind fondul de salarii aferent sectorului public, precum şi datorita intarzierilor determinate de alegerile din anul 2000.2. În urma alegerilor parlamentare şi prezidentiale de la sfârşitul anului 2000 Consiliul directorilor executivi al F.M.I. a aprobat la data de 31 octombrie 2001 un nou aranjament stand-by în suma de 300 milioane DST, pe o perioadă de 18 luni, context în care autorităţile române au solicitat reinnoirea asistentei macrofinanciare din partea Uniunii Europene.Pe fondul acestor evolutii Consiliul a apreciat în concluziile sale din 22 ianuarie 2002 "progresul recent al României în stabilizarea macroeconomica şi acordul la care s-a ajuns spre sfârşitul anului trecut, cu F.M.I., asupra unui program economic coerent, sprijinit printr-un nou credit stand-by" şi a fost "informat cu privire la intentia Comisiei de a disponibiliza 100 milioane euro pentru România, în baza Deciziei Consiliului 99/732/CE din 8 noiembrie 1999, în doua subtranse, condiţionate de implementarea satisfăcătoare a aranjamentului stand-by şi de un progres corespunzător în procesul de ajustare structurala al tarii".3. A doua transa a asistentei macrofinanciare comunitare se va ridica la 100 milioane euro, având o scadenta maxima de 10 ani. În concordanta cu prevederile Deciziei Consiliului 99/732/CE şi cu concluziile Consiliului din 22 ianuarie 2002, menţionate mai sus, cea de-a doua transa a imprumutului va fi disponibilizata în doua subtranse. Prezentul memorandum suplimentar de înţelegere va fi adoptat ca parte integrantă a acordului suplimentar de împrumut, fiind semnat pentru a servi acestui împrumut.4. Valoarea primei subtranse va fi de 50 milioane euro. Valoarea celei de-a doua subtranse va fi de 50 milioane euro şi nu va fi eliberata înainte de cel puţin un trimestru după eliberarea primei subtranse. Eliberarea fiecarei subtranse va fi condiţionată de evaluarea pozitiva de către Comisie a implementarii Aranjamentului stand-by existent sau a oricărui alt aranjament ulterior între România şi F.M.I., ca şi a progreselor înregistrate în privinta unui set de măsuri în domeniul reformei structurale. Criteriile macroeconomice şi de ajustare structurala atasate prezentului împrumut se bazeaza pe programul de politica economica al autorităţilor române şi sunt concordante cu acordurile incheiate cu F.M.I. şi Banca Mondiala.5. Comisia Europeana va varsa suma aferenta imprumutului la Banca Naţionala a României, care acţionează în calitate de Agent al României. Suma aferenta imprumutului va fi utilizata în exclusivitate de Agent pentru intarirea rezervelor sale valutare sau pentru a satisface necesitatile globale de finanţare externa ale României, prin intermediul pieţei valutare.6. Criteriile cantitative de performanţă macroeconomica aplicabile imprumutului, în conformitate cu prezentul memorandum suplimentar de înţelegere, vor fi identice cu cele prevăzute în Aranjamentul stand-by incheiat cu F.M.I. În mod corespunzător, înainte de eliberarea fiecarei subtranse a imprumutului, Comisia, în colaborare cu autorităţile române şi cu reprezentantii F.M.I. şi prin consultari cu Comitetul Economic şi Financiar, va verifica dacă criteriile cantitative stipulate în Aranjamentul stand-by au fost respectate sau dacă s-a ajuns la noi înţelegeri.7. Înainte de eliberarea fiecarei subtranse, Comisia va evalua, în cooperare cu autorităţile române şi prin consultari cu Comitetul Economic şi Financiar, progresele înregistrate în implementarea reformelor structurale. În cadrul acestei evaluari se va acorda o atenţie speciala progreselor realizate în ceea ce priveste restructurarea societatilor financiare şi nefinanciare de stat şi privatizarea lor printr-un proces corect şi transparent, consolidarea disciplinei financiare şi fiscale şi îmbunătăţirea mediului de afaceri. Cadrul de referinţa al acestei evaluari este explicat în anexa I la prezentul memorandum suplimentar de înţelegere.8. Autorităţile române se angajează sa indeplineasca la timp şi în intregime toate oblibaţiile existente şi viitoare, care decurg din imprumuturile comunitare.9. Pe perioada aferenta celei de-a doua transe România va rămâne în consultari stranse cu Comisia şi se angajează sa transmita toate informaţiile referitoare la evolutiile şi politicile economice, ori de cate ori Comisia va solicita acest lucru. În mod specific, pentru a permite monitorizarea implementarii corespunzătoare a prezentului memorandum suplimentar de înţelegere şi pe baza unei solicitări a serviciilor Comisiei, Guvernul României va furniza informaţii cu privire la progresul înregistrat în implementarea Aranjamentului stand-by incheiat cu F.M.I. şi a imprumutului pentru ajustarea sectorului public ce urmeaza să se incheie cu Banca Mondiala, precum şi la situaţia economica şi financiară a tarii. În acest ultim caz Guvernul României va transmite serviciilor Comisiei indicatorii prezentati în anexa II la prezentul memorandum suplimentar de înţelegere.10. Anexele sunt parte integrantă a prezentului memorandum suplimentar de înţelegere.11. Toate notificarile în legătură cu prezentul memorandum suplimentar de înţelegere vor fi valabile dacă vor fi trimise către:Pentru CE:Comisia EuropeanaDirectia Generală pentru Afaceri Economice şi Financiare200 Rue de la Loi,B-1049 Bruxelles, BelgiaFax: 32-2-299 61 51Pentru România:Ministerul Finanţelor PubliceDirectia generală a finanţelor publice externeStr. Apolodor nr. 17,Bucureşti, RomâniaFax: 40-21-312 67 92Pentru Banca Naţionala a României:Banca Naţionala a RomânieiDirectia de integrare europeana şi relatii externeStr. Lipscani nr. 25,Bucureşti, RomâniaFax: 40-21-312 71 94Incheiat la 11 noiembrie 2002, în patru exemplare originale, redactate în limba engleza.ROMÂNIA(în calitate de Imprumutat)Mihai Nicolae Tanasescu,ministrul finanţelor publiceCOMUNITATEA EUROPEANAreprezentata de Comisia Comunităţii Europene(în calitate de Imprumutator)Pedro Solbes Mira,membru al Comisiei EuropeneBANCA NAŢIONALA A ROMÂNIEI(în calitate de Agent)Mugur Isarescu,guvernatorul Băncii Naţionalea României +
Anexa ICRITERII DE REFORMA STRUCTURALAPrima subtransa1. Restructurare şi privatizareAnuntarea licitaţiilor de privatizare pentru doua societăţi distribuitoare de energie electricaPreselectarea investitorilor şi lansarea anuntului oficial pentru primirea de oferte ferme de privatizare a Băncii Comerciale Române.2. Disciplina fiscala şi financiarăAdoptarea şi implementarea unei legi privind conversia contractelor civile în contracte de muncă part-time, în vederea extinderii bazei de aplicare a contribuţiilor de asigurări socialePrezentarea la Parlament a unei legi care să prevada unificarea colectarii, auditului şi executarii contribuţiilor la fondul de sănătate, şomaj şi pensii.3. Mediul de afaceriProgrese în directia reducerii intarzierilor în rambursarea T.V.A., în special prin aprobarea criteriilor de selectare a societatilor pentru care controalele ex-ante obligatorii vor fi inlocuite cu controale ex-post.A doua subtransa4. Restructurare şi privatizareAnuntarea licitaţiilor de privatizare pentru cele doua societăţi distribuitoare de gaze naturale şi avansarea procedurilor de privatizare pentru alte doua societăţi distribuitoare de energie electricaVanzarea societatilor menţionate în anexa III, care se aflau în proces de privatizare conform programului RICOP; pentru cele pentru care privatizarea nu este posibila, începerea inchiderii prin vanzarea activelor sau declanşarea procedurilor legale de lichidareSemnarea contractului pentru privatizarea capitalului social detinut de stat la Banca Comerciala Română.Implementarea planului de restructurare a C.E.C., conform graficului acestuia, în vederea eliminarii garantiei acoperitoare a depozitelor sale.5. Disciplina fiscala şi financiarăImplementarea unei cresteri substantiale a cotei reduse de impozit pe profitul aferent activităţii de export, de la 6 procente la cel puţin 12,5 procenteStabilirea şi începerea funcţionarii efective a unei direcţii pentru contribuabilii mari în zona BucurestiuluiAprobarea unei legi care să prevada unificarea colectarii, auditarii şi executarii contribuţiilor la fondul de sănătate, şomaj şi pensiiAdoptarea unui plan pentru îmbunătăţirea legislaţiei şi procedurilor privind falimentul, împreună cu un grafic de implementare6. Mediul de afaceriProgres efectiv în reducerea intarzierilor în rambursarile de T.V.A., în special prin trecerea la controale ex-post pentru societăţile eligibile şi aprobarea prevederilor legale pentru plata obligatorie de dobanzi la rambursarile de T.V.A. intarziate.Implementarea, conform graficului, a programului Guvernului, în vederea eliminarii barierelor administrative pentru mediul de afaceriPrevedere generalăÎn plus, Guvernul României se angajează sa nu apeleze la nici o finanţare directa a sectorului public de către Banca Centrala, până la aprobarea modificarilor legislative planificate, ce urmeaza a alinia legislatia română la acquisul comunitar în acest domeniu.
+
Anexa IILista cuprinzand indicatorii economici pentru monitorizareUrmatorii indicatori lunari vor fi raportati serviciilor Comisiei ori de cate ori vor fi solicitati:● Inflatia în preturile de consum● Producţia industriala● Somajul (numar de şomeri şi rata somajului)● Salariile lunare nominale, brute şi nete● Cursul valutar nominal (leu/dolar S.U.A. şi leu/euro)● Cursul valutar real (deflatat cu IPC, IPP şi CUM)● Exporturile (FOB) şi importurile (FOB şi CIF)● Execuţia bugetului general consolidat (venituri, cheltuieli şi finanţare, conform raportarilor către F.M.I.)● Bilantul Băncii Naţionale a României● Bilantul agregat al băncilor comerciale● Soldul contului curent● Numărul lunar al operaţiunilor de privatizare (defalcat pe întreprinderi mici, mijlocii şi mari).Urmatorii indicatori trimestriali vor fi raportati serviciilor Comisiei ori de cate ori vor fi solicitati:● Indeplinirea criteriilor de performanţă cantitativa în cadrul programului convenit cu F.M.I.● PIB● Producţia şi valoarea adăugată pe sectoarePrezentii indicatori vor fi transmisi în format electronic şi/sau pe suport hartie Directiei Generale pentru Afaceri Economice şi Financiare din cadrul Comisiei, la urmatoarele adrese:Versiunea pe suport hartie:Directia Generală pentru Afaceri Economice şi Financiarec/o Alexandra Cas Granje200 Rue de la Loi,B-1049 Bruxelles, BelgiaFax: 32-2-299 61 51Versiunea electronică:alexandra.cas-granje@cec.eu.intelarg.roumanie@cec.eu.intriccardo.maggi@cec.eu.int
+
Anexa IIILista cuprinzand societăţile la care se face referire în paragraful "Restructurare şi privatizare" pentru tragerea celei de-a doua subtranse● Chimcomplex, Bacau● Fortus, Iasi● Nicolina, Iasi● Moldosin, Vaslui● Terom, Iasi● Carom, Bacau● Celhart Donaris, Braila● Aro, Arges● Cost, Dambovita● Electroturis, Teleorman● Mat, Dolj● Biosin, Dolj● Alprom, Olt● USG, Valcea● Electroputere, Dolj● Alro, Olt● Romvag, Olt● Corapet, Olt● Brafor, Brasov● Tractorul, Brasov● Rulmentul, Brasov● Subansamble Auto, Covasna● Viromet, Brasov––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters