Notă …
*) Aprobată prin Ordinul nr. 141 din 14 iunie 2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017. +
Articolul 1Prezenta metodologie stabilește modul de selecție și de interacțiune a autorităților/entităților contractante cu Agenția Națională pentru Achiziții Publice, denumită în continuare ANAP, în legătură cu intenția de modificare a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, respectiv a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, în condițiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 238 din Legea nr. 99/2016. +
Articolul 2În aplicarea prevederilor art. 221 alin. (12) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, ale art. 242 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, ANAP, prin Direcția generală control ex-ante, verifică argumentele aduse de autoritățile/entitățile contractante cu privire la încadrarea în condițiile prevăzute de art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016, ce permit modificarea contractului/acordului-cadru de achiziție publică, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial. +
Articolul 3(1)<!–>Atunci când autoritățile/entitățile contractante au în intenție punerea în aplicare a dispozițiilor art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, și/sau a dispozițiilor art. 238 din Legea nr. 99/2016, acestea au obligația de a notifica ANAP, prin orice mijloc de comunicare, cu 5 zile lucrătoare înainte de data de începere a etapelor de modificare a contractului/acordului-cadru de achiziție publică, contractului/acordului-cadru sectorial.(2)–>Indiferent de mijlocul de comunicare utilizat, autoritatea/ entitatea contractantă are obligația de a lua toate măsurile pentru ca termenul prevăzut la alin. (1) să nu fie afectat prin raportare la momentul primirii notificării de către ANAP.(3)<!–>Prin sintagma „etapele de modificare a contractului“, prevăzută la art. 23 alin. (9) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, art. 25 alin. (10) din Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările și completările ulterioare, se înțeleg toate demersurile dintre autoritatea/entitatea contractantă și contractant cu privire la stabilirea și formalizarea condițiilor ce vor guverna implementarea modificării contractuale, această logică aplicânduse și acordului-cadru, având în vedere art. 221 alin. (12) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016.(4)–>Notificările prevăzute la alin. (1) conțin informațiile prevăzute în anexa nr. 2 la ordin și motivele care justifică încadrarea în prevederile legale referitoare la modificarea contractului/acordului-cadru de achiziție publică, contractului/ acordului-cadru sectorial. +
Articolul 4(1)<!–>Indiferent de valoarea estimată a modificării contractuale, verificarea notificărilor transmise de autoritățile/entitățile contractante, conform art. 3, se realizează în mod selectiv, în baza următoarelor criterii: a)–>sursa de finanțare a contractului/acordului-cadru de achiziție publică, respectiv contractului/acordului-cadru sectorial ce urmează a fi încheiat; se selectează cu prioritate notificările aferente modificărilor contractelor finanțate din fonduri europene nerambursabile, urmate de cele finanțate din fonduri bugetare și apoi de cele finanțate din fonduri proprii; … b)<!–>tipul contractului ce urmează a fi încheiat; se selectează în următoarea ordine de prioritate: contracte de lucrări, urmate de contracte de servicii și apoi contracte de produse; … c)–>valoarea estimată a modificării contractului/acordului-cadru de achiziție publică, respectiv a contractului/ acordului-cadru sectorial care se modifică; ordinea de prioritate se stabilește prin raportare la pragurile prevăzute la art. 7 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, și art. 23 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 12 din Legea nr. 99/2016 și art. 25 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările și completările ulterioare, în sens descrescător al acestora; … d)<!–>istoricul autorității/entității contractante în domeniul achizițiilor publice, prin raportare la numărul neconformităților rezultate din exercitarea controlului ex-ante în ultimii 3 ani încheiați, existente în evidența Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. În cazul unei autorități/entități contractante care nu a făcut obiectul unui control ex-ante în ultimii 3 ani încheiați, aceasta se selectează cu aceeași prioritate precum cea acordată celor cu cel mai mare număr de neconformități. … (2)–>Metodologia de selecție se aplică zilnic tuturor notificărilor înregistrate la ANAP în ziua precedentă, prin aplicarea criteriilor prevăzute la alin. (1), conform ponderilor asociate acestora prin procedură operațională. +
Articolul 5(1)<!–>Notificările selectate potrivit criteriilor menționate la art. 4 sunt cuprinse în programul de verificare.(2)–>La întocmirea programelor de verificare se vor avea în vedere următoarele:a)<!–>personalul disponibil la nivelul Direcției generale control ex-ante, Direcția verificare derulare procedură de atribuire; … b)–>gradul de încărcare a personalului, avându-se în vedere numărul de proceduri de atribuire ce poate fi verificat în aceeași perioadă de timp; … c)<!–>recomandările autorităților de management cu privire la procedurile de atribuire/modificările contractuale ale contractelor finanțate din fonduri europene nerambursabile care ar trebui să facă obiectul verificării ANAP. … (3)–>Programul de verificare se întocmește zilnic de către Direcția generală control ex-ante. +
Articolul 6(1)<!–>După întocmirea programului de verificare, Direcția generală control ex-ante realizează următoarele demersuri: a)–>Elaborează decizia de verificare pentru fiecare notificare transmisă de autoritățile/entitățile contractante în condițiile art. 3, ce a fost inclusă în programul de verificare, în prima zi lucrătoare de la data înregistrării respectivei notificări la ANAP:(i)<!–>Decizia de verificare reprezintă documentul prin care ANAP înștiințează autoritatea/entitatea contractantă cu privire la selectarea pentru verificarea modificării contractuale inițiată de aceasta și notificată conform art. 3. … (ii)–>Decizia de verificare se semnează de către președintele ANAP, la propunerea conducătorului Direcției generale control ex-ante, împreună cu ordinul de serviciu, emis în baza respectivei decizii de verificare. … (iii)<!–>Prin ordinul de serviciu sunt împuternicite persoanele din cadrul Direcției generale control ex-ante care vor verifica argumentele aduse de autoritățile/entitățile contractante cu privire la încadrarea în condițiile prevăzute de art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 238 din Legea nr. 99/2016, care permit modificarea contractului/ acordului-cadru de achiziție publică, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial. … (iv)–>Persoanele împuternicite au totodată dreptul de a constata fapte prevăzute la art. 224 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 245 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 99/2016, după caz, și de a aplica sancțiuni contravenționale. În acest sens, refuzul de a pune la dispoziția ANAP, în termenul stabilit, de către autoritatea/entitatea contractantă a informațiilor/ documentelor solicitate echivalează cu nepunerea la dispoziția ANAP, în termenul solicitat, a informațiilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru, pe care aceasta le solicită în scopul îndeplinirii funcțiilor sale; … … b)<!–>Transmite odată cu decizia de verificare prevăzută la lit. a) o adresă prin care solicită autorităților/entităților contractante punerea la dispoziție în termen de 1 zi lucrătoare de la înregistrarea deciziei de verificare la autoritatea/entitatea contractantă a următoarelor informații/documente: (i)–>copii asumate asupra conformității cu originalul prin semnătura conducătorului compartimentului de achiziții publice ale extraselor din contractul inițial și din actele adiționale aferente acestuia (dacă există) din care să rezulte valoarea la care acestea au fost încheiate, în vederea analizării încadrării tuturor modificărilor contractuale (inclusiv a celei care face obiectul verificării) în procentul de 50% din valoarea la care a fost încheiat contractul inițial, precum și alte clauze contractuale care susțin modificarea; … (ii)<!–>după caz, adresă de completare a justificărilor incluse în notificare, cu privire la încadrarea modificării contractuale în situația și condițiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 238 din Legea nr. 99/2016, întocmită de compartimentul de achiziții publice, avizată de serviciul juridic și aprobată de conducătorul autorității/entității contractante, precum și documentele ce au stat la baza întocmirii acesteia; … (iii)–>orice alte informații/documente suplimentare considerate necesare în acest context. … … c)<!–>Analizează în termen de 1 zi lucrătoare de la intrarea în posesia documentelor prevăzute la lit. b) conținutul acestora, precum și al notificării, în vederea emiterii opiniei privind modul în care autoritatea/entitatea contractantă a demonstrat încadrarea în prevederile art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale art. 238 din Legea nr. 99/2016, după caz, ce permit modificarea contractului/acordului-cadru de achiziție publică, respectiv a contractului/acordului-cadru sectorial. … d)–>Până la data-limită de începere a demersurilor dintre autoritatea/entitatea contractantă și contractant cu privire la stabilirea și formalizarea condițiilor ce vor guverna implementarea modificării contractuale, persoanele împuternicite de către ANAP fundamentează constatările aferente emiterii, în cadrul acestui termen, a opiniei prin care se aduc la cunoștința autorității/entității contractante în cauză motivele pentru care ANAP consideră că nu sunt întrunite condițiile prevăzute de art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv de art. 238 din Legea nr. 99/2016.(i)<!–>În cazul în care volumul și complexitatea documentelor puse la dispoziție de autoritatea/ entitatea contractantă impun o analiză ce necesită un interval de timp mai îndelungat sau sunt necesare deplasări ale persoanelor împuternicite de către ANAP la sediul autorității/entității contractante, opinia cu privire la modificarea contractuală propusă poate fi emisă și după data prevăzută prin prezentul articol, dar nu mai târziu de 1 zi lucrătoare de la momentul în care aceasta a înștiințat ANAP cu privire la finalizarea etapelor de modificare a contractului/acordului-cadru de achiziție publică/sectorial. … (ii)–>Autoritatea/Entitatea contractantă are dreptul de a continua demersurile aferente semnării actului adițional, în cazul în care ANAP nu transmite opinia menționată la această literă în intervalul de timp prevăzut. … (iii)<!–>Opinia ANAP se transmite autorității/entității contractante prin orice mijloc de comunicare, astfel încât să asigure respectarea termenelor prevăzute la această literă. … … e)–>Elaborează un raport de activitate pentru fiecare modificare contractuală verificată, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea unei copii de pe actul adițional încheiat de autoritatea/entitatea contractantă, respectiv de la data comunicării hotărârii de anulare a demersului de modificare a contractului/acordului-cadru de achiziție publică/sectorial, astfel:(i)<!–>În cazul unei modificări contractuale finanțate din fonduri europene nerambursabile, raportul de activitate se întocmește în 3 exemplare, din care: un exemplar se transmite Autorității de management care gestionează programul operațional, însoțit de opinia emisă de ANAP; un exemplar se transmite la structura din cadrul ANAP responsabilă cu exercitarea funcției de control ex-post; un exemplar se păstrează la Direcția generală control ex-ante. … (ii)–>În cazul unei modificări contractuale finanțate din fonduri bugetare/fonduri proprii, raportul de activitate se întocmește în 2 exemplare, din care un exemplar se păstrează la Direcția generală control ex-ante și un exemplar, însoțit de opinia emisă de ANAP, se transmite la structura din cadrul ANAP responsabilă cu exercitarea funcției de control ex-post. … … +
Articolul 7Autoritatea/Entitatea contractantă inițiatoare a unei modificări contractuale în temeiul art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv al art. 238 din Legea nr. 99/2016, selectată pentru verificare, are următoarele obligații către ANAP:a)<!–>de a notifica cu 5 zile lucrătoare înainte de începerea etapelor de modificare a contractului, transmițând totodată, conform prezentei metodologii, și argumentele care justifică încadrarea în prevederea legală; … b)–>de a pune la dispoziție documentele menționate la art. 6 lit. b) în termen de 1 zi lucrătoare de la înregistrarea deciziei de verificare la autoritatea/entitatea contractantă, respectiv de la data solicitării de către persoanele desemnate din cadrul ANAP a informațiilor/documentelor suplimentare; … c)<!–>de a informa cu cel puțin 1 zi lucrătoare înainte de data stabilită pentru demararea etapelor de modificare a contractului/ acordului-cadru de achiziție publică, respectiv a contractului/ acordului-cadru sectorial, dacă aceasta mai este de actualitate, în raport cu data menționată în notificarea transmisă inițial la ANAP; … d)–>de a înștiința ANAP cu privire la finalizarea etapelor de modificare a contractului/acordului-cadru de achiziție publică/ sectorial în prima zi lucrătoare după formalizarea condițiilor ce vor guverna implementarea modificării contractuale; … e)<!–>de a transmite, cu adresă de înaintare, o copie a actului adițional de modificare a contractului inițial, în termen de 3 zile lucrătoare de la încheierea acestuia, respectiv a hotărârii de anulare a demersului de modificare a contractului/acordului-cadru de achiziție publică, respectiv a contractului/ acordului-cadru sectorial, în termen de 1 zi lucrătoare de la adoptarea acesteia. … –>