de elaborare, avizare şi aprobare a standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează procesul de elaborare, avizare şi aprobare a standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru calificările care se pot obţine prin învăţământul postliceal, până la înfiinţarea comitetelor sectoriale ale Autorităţii Naţionale pentru Calificări. … (2) Conform Legii nr. 132/1999 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, republicată, modificată prin Legea nr. 559/2004, comitetele sectoriale au ca rol principal „dezvoltarea, actualizarea şi validarea calificărilor, prin participarea partenerilor sociali, la nivelul sectoarelor de activitate”. … +
Articolul 2(1) Învăţământul postliceal asigură formarea de tehnicieni specialişti şi maiştri care să lucreze într-un domeniu (nivel 3 de calificare). Nivelul de calificare este definit prin hotărâre a Guvernului. … (2) Absolventul învăţământului postliceal va dovedi următoarele achiziţii exprimate prin: … a) competenţe în domeniul de specializare, operabile în desfăşurarea unui proces tehnologic sau a unei activităţi economico-sociale; … b) competenţe antreprenoriale care să îi permită înfiinţarea unei întreprinderi mici/mijlocii sau conducerea unui proces tehnologic, economic, social ori administrativ; … c) competenţe de operare PC care să îi faciliteze administrarea şi/sau gestionarea firmei proprii sau conducerea unui proces tehnologic, economic, social sau administrativ la nivelul calificării dobândite; … d) competenţe de comunicare în una-două limbi străine, aplicate domeniilor de activitate respective. … +
Capitolul IIElaborarea, avizarea şi aprobarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal +
Articolul 3Elaborarea, avizarea şi aprobarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal, la calificările incluse în Nomenclatorul calificărilor pentru şcoală postliceală şi şcoală de maiştri, urmăresc etapele:1. Unitatea de învăţământ interesată de şcolarizarea prin învăţământ postliceal într-o calificare (pe baza solicitărilor ferme ale angajatorilor şi a avizului Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea Profesională – C.L.D.P.S.F.P.) comunică, în scris, intenţia de a elabora curriculumul pentru calificarea respectivă, precum şi grupul de lucru (cadre didactice de specialitate din unitatea de învăţământ respectivă, specialişti şi parteneri locali) Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, până la data de 1 noiembrie a anului şcolar anterior şcolarizării.2. Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, prin personalul de specialitate, acordă consultanţă grupului de lucru pentru elaborarea următoarelor documente:a) standardul de pregătire profesională, pe baza consultării standardelor ocupaţionale elaborate de Consiliul pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare (C.O.S.A.) sau, în lipsa acestora, pe baza setului de competenţe necesare practicării calificării, identificat împreună cu reprezentanţi ai agenţilor economici, asociaţiilor profesionale, patronatelor din domeniul respectiv; … b) planul de învăţământ şi programele şcolare aferente (curriculum scris), pe baza standardului de pregătire profesională. … 3. Documentele cuprinse la lit. a) şi b) se denumesc în continuare documentaţie.4. Documentaţia elaborată se aprobă în consiliul de administraţie al şcolii şi se avizează de 1-2 parteneri sociali din domeniu.5. Documentaţia se avizează de Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea Profesională, constituit în cadrul Consiliului consultativ al inspectoratului şcolar, şi se înaintează inspectoratului şcolar spre analiză şi avizare de către inspectorul şcolar de specialitate.6. Documentaţia însoţită de avizele prezentate la pct. 4 şi 5 se înaintează, de regulă, până la data de 1 martie a anului şcolar anterior şcolarizării, spre analiză şi avizare metodologică, Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, instituţie subordonată Ministerului Educaţiei şi Cercetării.7. După avizare, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic înaintează:a) standardul de pregătire profesională Comisiei de validare pentru domeniul respectiv, comisie constituită conform ghidului de validare elaborat prin programul PHARE TVET 2001 şi aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. În cazul în care funcţionează comitete sectoriale ale autorităţii naţionale a calificărilor, standardele de pregătire profesională se înaintează acestora pentru validare. Procesul de validare se desfăşoară, de regulă, în perioada 1-30 aprilie a anului în curs, pentru anul şcolar următor. Prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, standardul de pregătire profesională validat de Comisia de validare/Comitetul sectorial este confirmat ca document naţional pe baza căruia s-a elaborat curriculumul scris; … b) curriculumul scris Direcţiei generale învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, care convoacă comisia naţională de specialitate în perioada 1-31 mai a anului în curs pentru anul şcolar următor. … 8. Comisia naţională de specialitate analizează curriculumul în şedinţă de lucru şi propune aprobarea sau revizuirea acestuia. Aprobarea curriculumului se va face până la data de 15 iunie a anului în curs, pentru anul şcolar următor.9. Prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, curriculumul scris este aprobat. Acest document devine parte a curriculumului naţional. +
Articolul 4(1) În elaborarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului scris se utilizează Reperele metodologice pentru proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal, cuprinse în anexa nr. 2, şi Manualul de scriere a unităţilor de competenţă, elaborat în cadrul proiectului PHARE TVET 2001 de modernizare a învăţământului profesional şi tehnic, aprobat prin ordin de către ministrul educaţiei şi cercetării. … (2) În derularea etapelor, transmiterea documentaţiei se face pe suport informatic şi pe suport hârtie. … ––-