NORMĂ nr. 22 din 30 august 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 717 din 5 septembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 7ABROGA PENORMA 15 16/05/2017
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 132 31/05/2017 ART. 43
ActulREFERIRE LALEGE 113 23/04/2013
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 3
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 6
ART. 3REFERIRE LALEGE 132 31/05/2017
ART. 3REFERIRE LALEGE 132 31/05/2017 ART. 2
ART. 4REFERIRE LALEGE 132 31/05/2017 ART. 2
ART. 7ABROGA PENORMA 15 16/05/2017
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 43 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie,<!–>în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b) și ale art. 6 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,–>în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data de 30.08.2017, <!–>Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.–> +
Articolul 1Prevederi generale(1)<!–>Prezenta normă reglementează metodologia privind calcularea tarifelor de referință aferente asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare RCA.(2)–>Pentru punerea în aplicare a prezentei norme, asigurătorii autorizați să practice RCA transmit Autorității de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., datele solicitate de aceasta.
+
Articolul 2Principii generale(1)<!–>Pentru determinarea unui tarif de primă pentru asigurarea unui eveniment incert se efectuează estimări ale probabilităților asociate cu apariția și/sau severitatea unui eveniment, estimări care se bazează pe istoricul evenimentelor întâmplate și pe proiecțiile tendințelor. (2)–>Pentru determinarea tarifelor de referință se utilizează următoarele categorii de vehicule: a)<!–>autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum 9 locuri; b)–>autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de 9 locuri; c)<!–>motociclete, mopede, motocicluri și ATV-uri cu sau fără ataș; d)–>tractoare rutiere; e)<!–>autovehicule destinate transportului de mărfuri; f)–>remorci și semiremorci; g)<!–>alte vehicule, precum vehicule cu regim special, utilaje, vehicule electrice etc. (3)–>Structura tarifului de referință este construită prin segmentarea pe riscuri similare, luându-se în considerare următoarele criterii de risc: a)<!–>tipul asiguratului, respectiv persoană fizică sau persoană juridică; b)–>caracteristicile tehnice ale vehiculului, respectiv capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri; c)<!–>alți factori considerați relevanți, astfel încât să se respecte principiile de omogenitate, credibilitate și semnificație statistică. (4)–>Tarifele de referință sunt calculate pentru durate de valabilitate de un an, pentru limitele de despăgubire prevăzute de legislația în vigoare, astfel încât să se asigure îndeplinirea obligațiilor care decurg din încheierea contractelor RCA.
+
Articolul 3Etapele determinării tarifelor de referințăPentru determinarea tarifelor de referință RCA sunt parcurse următoarele etape: a)<!–>colectarea datelor de la asigurătorii RCA și verificarea acestora de către A.S.F.; b)–>analiza primară individuală pentru fiecare asigurător RCA; c)<!–>agregarea datelor furnizate de către asigurătorii RCA; d)–>analiza primară la nivel de piață; e)<!–>construirea modelului de risc; f)–>estimarea primei de risc; g)<!–>calculul semestrial al tarifelor de referință de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către A.S.F., conform formulei definite la art. 2 pct. 24 din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare Legea nr. 132/2017; h)–>analiza de impact.
+
Articolul 4Determinarea primei de risc de referință(1)<!–>Pentru determinarea primei de risc de referință se calculează separat: a)–>frecvența daunelor istorică, reprezentând raportul dintre numărul daunelor și expunerea la risc, respectiv durata de asigurare a poliței de asigurare RCA, exprimată în ani, cumulată pentru portofoliul de polițe care au cel puțin o zi de acoperire de risc în perioada de referință; b)<!–>dauna medie istorică, reprezentând costul daunelor raportat la numărul daunelor, unde costul daunelor include daunele plătite în perioada de referință cumulate cu rezervele de daune avizate pentru toate daunele întâmplate și avizate în perioada de referință, dar încă neplătite la sfârșitul perioadei de referință; c)–>impactul tendințelor în dauna medie istorică și frecvența istorică a daunelor, pentru a determina frecvența așteptată și dauna medie așteptată pentru perioada de acoperire a tarifului de primă; d)<!–>impactul daunelor întâmplate și neavizate sau insuficient avizate; e)–>încărcarea de siguranță. (2)<!–>Pentru determinarea primei de risc de referință se utilizează date agregate la nivelul pieței RCA privind expunerea la risc și daunele întâmplate în perioada de referință și avizate până la sfârșitul acesteia, fie că sunt daune plătite, fie că sunt în rezerva de daune avizate constituită la sfârșitul perioadei de referință, pe categorii de vehicule și criterii de risc, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (2) și (3), pentru a determina frecvența daunelor istorică, dauna medie istorică și impactul daunelor întâmplate și neavizate, precum și pentru stabilirea tendințelor. (3)–>Perioada de referință pentru datele istorice utilizate în determinarea primei de risc de referință va cuprinde istoricul aferent ultimilor 5 ani de eveniment anteriori celui în care se efectuează calculul. (4)Tariful de referință se calculează utilizând formula definită la art. 2 pct. 24 din Legea nr. 132/2017 și se publică de către A.S.F.
+
Articolul 5Determinarea tarifului de referințăPentru determinarea tarifului de referință se iau în considerare următoarele:a)<!–>date privind structura portofoliului istoric pe clase de bonus/malus, pentru a cuantifica ajustarea tarifului rezultat la categoria de tarif pentru clasa de bonus/malus B0, astfel cum aceasta este definită conform prevederilor legale în vigoare; b)–>cheltuieli de administrare și de achiziție determinate ca procent din prima brută; c)<!–>profit.–>
+
Articolul 6Intrarea în vigoarePrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
+
Articolul 7AbrogareLa data intrării în vigoare a prezentei norme, Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 15/2017 privind metodologia de calcul de către Autoritatea de Supraveghere Financiară al tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 17 mai 2017, se abrogă.<!–>

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,–>
Leonardo Badea<!–>
București, 30 august 2017.–>Nr. 22.<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters