NORMA nr. N3.17 din 2 februarie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 109 din 7 februarie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 41 02/02/2024
ActulREFERIRE LAHG 534 30/05/2007
ActulREFERIRE LALEGE (R) 96 02/06/2000
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 96 02/06/2000 ART. 10
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 41 02/02/2024
ActulCONTINUT DEHOTARARE 41 02/02/2024
ActulREFERIT DEHOTARARE 41 02/02/2024





Notă
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 41 din 2 februarie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 7 februarie 2024.
Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK – S.A., republicată^1, cu modificările și completările ulterioare, cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înființarea, atribuțiile, competențele și modul de funcționare ale Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări și reglementarea operațiunilor de finanțare, garantare și asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK – S.A. în numele și în contul statului^2, cu modificările și completările ulterioare, cu Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 noiembrie 2011 privind aplicarea anumitor orientări în domeniul creditelor la export care beneficiază de susținere oficială și de abrogare a Deciziilor 2001/76/CE și 2001/77/CE^3, cu modificările și completările ulterioare, cu Regulamentul delegat (UE) 2023/2.738 al Comisiei din 28 septembrie 2023 de modificare a anexei II la Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 al Parlamentului European și al Consiliului privind aplicarea anumitor orientări în domeniul creditelor la export care beneficiază de susținere oficială și cu Acordul OCDE privind creditele la export susținute oficial.^1 Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.^2 Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.<!–>^3 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 326, 8/12/2011 P. 0045-0112. Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 prevede faptul că orientările cuprinse în Acordul privind creditele la export care beneficiază de sprijin public al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) trebuie să fie aplicate în Uniunea Europeană. Textul acordului este cuprins în anexa la Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011, cu modificările și completările ulterioare.–> +
Capitolul I Dispoziții generale +
Articolul 1(1)<!–>Prezenta normă stabilește termenii și condițiile în baza cărora Exim Banca Românească – S.A. realizează, în numele și în contul statului, operațiuni de asigurare a creditelor la export care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice.(2)–>În baza prezentei norme, Exim Banca Românească – S.A. în numele și în contul statului (Exim Banca Românească NCS) asigură, în numele și în contul statului, exporturile românești de bunuri și/sau servicii cu plata amânată, realizate într-o perioadă egală cu sau mai mare de 2 ani (care include durata de rambursare și durata de fabricație). Exim Banca Românească NCS realizează aceste operațiuni în limitele competențelor ce i-au fost stabilite, potrivit reglementărilor în vigoare.
+
Articolul 2Pentru asigurarea creditelor la export, Exim Banca Românească NCS poate încheia contracte, convenții, acorduri de reasigurare/coasigurare facultative. Acestea se încheie pe baza aprobării Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A.
+
Articolul 3(1)<!–>Sursa de realizare a acestor operațiuni este, potrivit art. 10 lit. b) din Legea nr. 96/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Fondul pentru asigurări, denumit în continuare Fondul.(2)–>Fondul va putea fi angajat în limita maximă de expunere stabilită de către C.I.F.G.A.
+
Capitolul II Definiții +
Articolul 4În sensul prezentei norme, următorii termeni se definesc după cum urmează:1.<!–>asigurarea creditului la export – instrument financiar specific, de susținere oficială de către stat a exportului de bunuri și servicii originare din România, care constă în acoperirea riscurilor comerciale, politice și de forță majoră aferente creditelor la export; 2.–>asigurat:a)<!–>exportatorul român care acordă creditul furnizor în baza unui contract de export;b)–>instituția financiară, consorțiul de instituții financiare sau reprezentantul legal al consorțiului de instituții financiare care fie acordă un credit cumpărător, fie finanțează un credit furnizor pentru realizarea unui contract de export;3.<!–>avans – suma care trebuie achitată exportatorului român de către cumpărătorul extern cel mai târziu la data de început a creditului la export^4 și care nu poate fi mai mică de 15% din valoarea bunurilor/serviciilor exportate; pentru determinarea avansului, valoarea bunurilor/serviciilor exportate se poate reduce proporțional dacă tranzacția include bunuri și servicii dintr-o terță țară care nu sunt acoperite de asigurare; ^4 Conform definiției din Acordul OCDE, anexa II la Regulament. –>4.<!–>costuri locale – cheltuieli efectuate de exportator în țara debitorului cu bunurile și serviciile care sunt necesare fie pentru executarea de către exportator a contractului de export, fie pentru finalizarea proiectului din care face parte contractul de export; în această categorie nu este inclus comisionul plătibil de către exportator agentului său din țara debitorului;5.–>costuri locale eligibile – partea din costurile locale care poate fi luată în calculul sumei asigurate, a cărei valoare nu poate depăși valoarea avansului;6.<!–>credit cumpărător – împrumutul acordat de o instituție financiară sau de un consorțiu de instituții financiare cumpărătorului extern sau băncii acestuia, în scopul plății contravalorii bunurilor/serviciilor achiziționate de la exportatorul român;7.–>credit furnizor – finanțarea de către exportator a importatorilor de bunuri/servicii originare din România, prin acceptarea efectuării plății de către aceștia la un anumit termen de la livrare (plata pe credit);8.<!–>credit la export – facilitate financiară care permite cumpărătorului extern să achiziționeze bunuri/servicii de la exportatorul român și să le achite la un anumit termen de la livrare (plata pe credit). Creditul la export poate avea forma creditului furnizor sau a creditului cumpărător;9.–>debitor – cumpărătorul extern (public sau privat) sau garantul acestuia, care are obligația de a plăti contravaloarea bunurilor/serviciilor exportate. În cazul asigurării creditului cumpărător, debitorul este Împrumutatul, semnatar al Acordului de credit cumpărător, care poate fi cumpărătorul extern sau banca acestuia;10.<!–>debitor public – orice entitate care reprezintă, sub orice formă, însăși autoritatea publică și care nu poate fi declarată insolvabilă din punct de vedere juridic sau administrativ: fie entități suverane care acționează în numele și cu garanția statului (Ministerul Finanțelor, banca centrală, altele asemenea), entități publice subordonate (autorități regionale, locale sau parastatale), alte instituții similare;11.–>despăgubire – suma pe care o poate plăti Exim Banca Românească NCS asiguratului în cazul producerii riscului acoperit, rezultată prin aplicarea procentului asigurat la pierderea asigurată;12.<!–>exportator – persoană juridică română, legal constituită, autorizată să desfășoare activități de export, inclusiv comisionarul, contractantul general, subcontractantul, proiectantul general, antreprenorul general angajați în realizarea contractului de export;13.–>franșiza – partea procentuală din suma asigurată sau din pierderea asigurată care nu este suportată de către Exim Banca Românească NCS;14.<!–>insolvența debitorului – insolvența va fi considerată a apărea în oricare dintre următoarele situații:a)–>împotriva debitorului există o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă de insolvență (sau o procedură cu efecte similare situației de insolvență), în conformitate cu legislația în vigoare în țara debitorului;b)<!–>s-a hotărât dizolvarea/lichidarea debitorului, în conformitate cu legislația în vigoare în țara debitorului;c)–>există alte decizii, cu efecte stabilite de lege și constatate de instanță, care atestă insolvența de drept a debitorului; 15.<!–>operator economic asociat – orice companie controlată de solicitant în mod direct/indirect sau care controlează solicitantul în mod direct/indirect sau care este direct/indirect controlată de aceeași companie care controlează solicitantul.Situația de control poate apărea în următoarele cazuri:a)–>compania care controlează altă companie deține în mod direct sau indirect majoritatea drepturilor de vot în cadrul acesteia (compania controlată), respectiv majoritatea indirectă a drepturilor de vot prin intermediul oricăror altor companii (controlate) sau ca urmare a acordurilor încheiate cu alți acționari; saub)<!–>în cazul în care compania (ce deține controlul) are dreptul de a numi sau de a revoca membrii organelor de conducere, inclusiv administratorii companiei, directorii executivi și alte persoane deținând funcții similare în cadrul unei companii (controlate); sauc)–>mai mult de jumătate dintre membrii organelor de conducere ale companiei (controlate) fac parte din organele de conducere, incluzând administratorii, directorii executivi și alte funcții similare, sau din orice alte organe administrative sau persoane împuternicite ale companiei (ce deține controlul) sau ale oricărei alte companii asociate acesteia; saud)<!–>compania (ce deține controlul) poate avea o influență de control (decisivă) asupra conducerii altei companii;–>16.<!–>perioada de așteptare – perioada care corespunde duratei stabilite pentru ca riscul acoperit să se materializeze, după expirarea căreia asiguratul poate să solicite despăgubirea;17.–>pierdere asigurată – parte din pierderea înregistrată de asigurat ca urmare a producerii riscului acoperit, determinată ca valoare totală sau parțială din suma asigurată, aferentă sumelor datorate și neachitate de debitor;18.<!–>polița de asigurare – contractul încheiat între Exim Banca Românească NCS și asigurat, prin care Exim Banca Românească NCS se obligă să plătească asiguratului, în termenii și condițiile stabilite, o parte din pierderea înregistrată de acesta, ca urmare a producerii unui risc asigurat;19.–>suma asigurată – valoarea maximă expusă la risc ce poate fi acoperită de Exim Banca Românească NCS stabilită prin polița de asigurare;20.<!–>sume reținute pe riscul asiguratului – partea din franșiză care trebuie să fie suportată de către asigurat și care nu poate fi cedată către un alt asigurător;21.–>valoarea bunurilor/serviciilor exportate – contravaloarea bunurilor/serviciilor necesare pentru realizarea mărfurilor/ serviciilor care fac obiectul unui contract de export, în care se includ, fără a se limita la, cheltuieli cu producerea, livrarea, transportul bunurilor, importurile de completare, plata salariilor etc.;22.<!–>valoarea exportului – valoarea totală a exportului de efectuat, formată din valoarea bunurilor/serviciilor exportate și valoarea costurilor locale, acolo unde există, în conformitate cu contractul legal încheiat între exportatorul român și cumpărătorul extern (contract ferm sau contract-cadru însoțit de comenzi confirmate), al cărui obiect constă în exportul de bunuri și/sau servicii originare din România.–>
+
Capitolul IIIObiectul asigurării +
Articolul 5În baza prevederilor normei, asigurarea poate avea ca obiect:a)<!–>credite la export pentru proiecte care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice în sectoarele definite în anexa care face parte integrantă din prezenta normă;b)–>credite la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice.
+
Articolul 6Tipurile de polițe de asigurare emise de Exim Banca Românească – S.A. în numele și în contul statului și ale căror mecanisme sunt reglementate de prezenta normă sunt următoarele:a)<!–>polița de asigurare a creditului furnizor;b)–>polița de asigurare a creditului cumpărător.
+
Articolul 7Asigurarea creditului la export acoperă pierderile datorate riscurilor comerciale, politice și de forță majoră suportate de asigurat în perioada de prelivrare și/sau postlivrare, ca urmare a producerii unuia sau mai multor factori generatori de pierdere:a)<!–>factori de natură comercială:(i)–>debitorul nu a efectuat plata la termenele și în condițiile prevăzute în contractul de export/acordul de credit cumpărător;(ii)<!–>împotriva debitorului există o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă de insolvență, o hotărâre validă de dizolvare/lichidare sau altă decizie cu efecte stabilite de lege și constatate de instanță, care atestă insolvența de drept a debitorului;(iii)–>rezilierea arbitrară a unui contract de către un debitor privat, respectiv orice decizie arbitrară de a întrerupe sau de a suspenda contractul, inclusiv refuzul arbitrar de a prelua bunurile livrate conform contractului^5;^5 Nu se aplică în cazul creditului cumpărător.<!–>b)–>factori de natură politică:(i)<!–>moratoriu general privitor la datoria externă, declarat de guvernul din țara debitorului sau de guvernul unei terțe țări prin intermediul căreia trebuie efectuată plata;(ii)–>orice evenimente politice, dificultăți economice sau măsuri legislative ori administrative care survin sau sunt luate în afara României și care blochează ori întârzie transferul fondurilor;(iii)<!–>orice act sau decizie luată de guvernul unei țări, alta decât România, inclusiv orice act sau decizie a autorităților publice, asimilate unei intervenții a guvernului, care împiedică executarea contractului de export;(iv)–>dispoziții legale adoptate în țara debitorului, prin care se stipulează că plățile efectuate de debitor trebuie să fie făcute în monedă locală, fără a ține cont de faptul că, drept urmare a fluctuațiilor cursului de schimb, aceste plăți convertite în moneda contractului de export nu mai acoperă valoarea creanței în momentul transferului de fonduri;(v)<!–>măsuri sau decizii luate de Guvernul României, inclusiv cele luate de Uniunea Europeană, referitoare la derularea comerțului cu state terțe (cum ar fi interzicerea exporturilor către aceste state terțe), care împiedică total sau parțial derularea contractului de export, cu condiția ca efectele acestor măsuri sau decizii să nu fie compensate în alt fel prin adoptarea unor măsuri compensatorii;c)–>factori de natura forței majore:(i)<!–>evenimente de tipul forței majore declarate și constatate în mod oficial de autoritatea competentă din țara debitorului (inundații, cutremure, erupții vulcanice, cicloane, tsunami, accident nuclear etc.);(ii)–>războaie, războaie civile, revoluții, revolte, tulburări sociale, alte evenimente similare, care au loc în țara debitorului.
+
Articolul 8Asigurarea nu acoperă:a)<!–>exportul de armament;b)–>exportul care are un impact negativ asupra mediului în țara debitorului conform cerințelor impuse de Exim Banca Românească NCS referitoare la standardele privind protecția mediului aplicabile creditelor de export susținute oficial;c)<!–>exportul către operatori economici asociați, care au calitate de cumpărători finali;d)–>exportul către persoane fizice.
+
Capitolul IVCriterii de eligibilitate +
Secţiunea 1Criterii de eligibilitate aplicabile proiectelor +
Articolul 9În cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice, asigurarea are ca obiect proiecte de export complete (la cheie) sau părți din astfel de proiecte, care cuprind componente, echipamente, materiale și servicii (inclusiv formarea personalului) necesare în mod direct pentru construirea și punerea în funcțiune a unui proiect identificabil, în următoarele condiții:a)<!–>proiectul generează emisii de carbon sau echivalent CO_2 reduse până la zero și/sau au o eficiență energetică ridicată;b)–>proiectul îndeplinește cel puțin standardele de performanță stabilite în anexă.
+
Articolul 10(1)<!–>În cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice, asigurarea are ca obiect proiecte de export complete (la cheie) sau părți din astfel de proiecte, care cuprind componente, echipamente, materiale și servicii (inclusiv formarea personalului) necesare în mod direct pentru construirea și punerea în funcțiune a unui proiect identificabil, dacă se îndeplinesc următoarele condiții:a)–>proiectul reduce vulnerabilitatea la schimbările climatice determinată de condițiile specifice locației unde este implementat proiectul.În acest sens, documentația aferentă proiectului va include următoarele:(i)<!–>o declarație de intenție din partea exportatorului din care să rezulte în mod explicit că proiectul are ca obiectiv reducerea vulnerabilităților identificate;(ii)–>o analiză din care să reiasă legătura clară și directă dintre vulnerabilitățile identificate și activitățile specifice de adaptare a proiectului la acestea, și anume partea din proiect care vizează în mod direct aceste vulnerabilități;<!–>În cazul în care:anumite activități specifice legate de proiect au ca obiectiv adaptarea la schimbările climatice, doar acele activități sunt eligibile pentru aplicarea termenilor și condițiilor prevăzute de prezenta normă;întregul proiect are ca obiectiv adaptarea la schimbările climatice sau nu se poate realiza o separare din punct de vedere tehnic a activităților care contribuie la adaptarea la schimbările climatice de cele care nu contribuie, atunci întreg proiectul este considerat eligibil pentru aplicarea termenilor și condițiilor prevăzute de prezenta normă; –>b)<!–>în cazul proiectelor cu valori mai mari de 20 milioane DST^6 (inclusiv), exportatorul trebuie să furnizeze o opinie independentă, elaborată fie distinct de documentația proiectului, fie ca parte a acesteia și care:să confirme aspectele menționate la lit. a), inclusiv imposibilitatea separării tehnice a activităților care contribuie la adaptarea la schimbările climatice de cele care nu contribuie;să fie un document public (postat pe un site public sau pe site-ul unei instituții relevante);^6 Drepturi speciale de tragere.–>c)<!–>durata de viață utilă a proiectului depășește termenul de rambursare.(2)–>În cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice, condițiile de asigurare prevăzute de prezenta normă se aplică și contractelor care au ca obiect modernizarea proiectelor existente în scopul adaptării la schimbările climatice, doar în situația în care durata de viață a proiectului poate fi prelungită cu cel puțin durata perioadei de rambursare care urmează a fi acordată.
+
Secţiunea a 2-aCriterii de eligibilitate pentru solicitanții asigurării +
Articolul 11(1)<!–>La data înregistrării cererii de asigurare, însoțită de documentația completă, solicitarea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a)–>exportatorul este persoană juridică română legal constituită;b)<!–>exportatorul nu face obiectul niciunei cereri adresate instanțelor judecătorești competente de deschidere a vreunei proceduri de prevenire a insolvenței (procedurii de concordat preventiv, acordului de restructurare) sau de insolvență – la inițiativa acestuia ori la solicitarea vreunui terț creditor – sau împotriva acestuia nu a fost instituită procedura insolvenței; c)–>exportatorul nu se află în litigiu cu Ministerul Finanțelor (MF) sau Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF); criteriul are în vedere litigiile înregistrate pe rolul instanțelor de judecată și se referă la entitățile împotriva cărora MF/ANAF a inițiat în primă instanță un litigiu de orice natură, indiferent de faza procesuală a litigiului la data solicitării;d)<!–>exportatorul nu se află în litigiu cu Exim Banca Românească – S.A.;e)–>exportatorul nu înregistrează datorii restante către bugetul general consolidat al statului al căror mod de plată nu a fost reglementat^7; ^7 Prin reglementare se înțelege modalitatea rezultată din lege prin care s-a convenit asupra modului de plată a obligațiilor fiscale/bugetare reflectate în certificatul de atestare fiscală.<!–>f)–>exportatorul și/sau banca finanțatoare respectă cerințele impuse de Exim Banca Românească NCS privind combaterea dării de mită, conform Politicii Exim Banca Românească privind combaterea faptelor de dare de mită în domeniul creditelor la export susținute oficial^8;^8 Publicată pe site-ul Exim Banca Românească, www.eximbank.ro.<!–>g)–>exportatorul respectă cerințele impuse de Exim Banca Românească NCS referitoare la standardele privind protecția mediului, conform Politicii Exim Banca Românească privind impactul asupra mediului și impactul social în domeniul creditelor la export care beneficiază de susținere oficială^9.^9 Publicată pe site-ul Exim Banca Românească, www.eximbank.ro.<!–>(2)–>În cazul în care unul sau mai multe dintre criteriile de eligibilitate nu sunt îndeplinite la data înregistrării de către Exim Banca Românească NCS în Registrul unic de asigurări a cererii de asigurare, însoțită de documentația completă, solicitantul va asigura îndeplinirea lor până la data semnării poliței de asigurare, conform condițiilor specifice de aprobare a asigurării.
+
Capitolul V Caracteristici și condiții de acordare a asigurării +
Articolul 12(1)<!–>Operațiunea de asigurare se acordă în limita a 85% din valoarea contractului de export.(2)–>Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), suma asigurată de Exim Banca Românească NCS în cazul creditelor la export este de maximum 85% din valoarea totală a bunurilor/serviciilor exportate, la care se mai poate adăuga o sumă reprezentând costuri locale eligibile a căror valoare nu poate depăși 15% din valoarea bunurilor/serviciilor exportate.(3)Fără a aduce atingere prevederilor alin. (2), în cazul asigurării creditului cumpărător, suma asigurată poate include dobânda curentă aferentă creditului și prima de asigurare.
+
Articolul 13În suma asigurată nu pot fi incluse următoarele:a)<!–>comisioanele, spezele bancare, dobânzile penalizatoare și orice alte penalități datorate de către debitor sau prevăzute în proiect;b)–>compensații rezultate în urma aplicării unor prevederi legale sau în urma unor înțelegeri în afara proiectului;c)<!–>creanțe rezultate în urma producerii unor riscuri neasigurate;d)–>creanțele care fac obiectul altei polițe de asigurare.
+
Articolul 14Sumele reținute pe seama asiguratului reprezintă cel puțin 50% din franșiză.
+
Articolul 15Procentul asigurat de Exim Banca Românească NCS poate fi:a)<!–>maximum 85% în cazul creditului furnizor;b)–>maximum 95% în cazul creditului cumpărător.
+
Articolul 16Perioada asigurată este perioada în care se poate produce riscul asigurat și se corelează cu perioada de rambursare a creditelor la export, fiind stabilită prin Lista condițiilor specifice în funcție de caracteristicile tranzacției de export, astfel:a)<!–>în cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice, perioada maximă de rambursare este cea menționată în anexă;b)–>în cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice, perioada maximă de rambursare este de 22 de ani.
+
Articolul 17(1)<!–>Asigurarea creditului la export se acordă în următoarele condiții standard:a)–>conținutul național al exportului să fie de minimum 50%;b)<!–>creditul la export este acordat pe o durată egală sau mai mare de 2 ani, care poate include perioada de fabricație a bunurilor; c)–>perioada de rambursare a creditului la export nu va depăși durata de viață a bunurilor exportate sau, după caz, durata de viață utilă a proiectului către care se exportă bunuri și servicii;d)<!–>principalul creditului la export se rambursează, de regulă, în rate egale sau, acolo unde este cazul (de exemplu, în cazul exportului de echipamente și utilaje individuale), în anuități^10 egale;^10 Rate egale care includ atât principal, cât și dobândă.–>e)<!–>ratele de principal se rambursează la intervale de maximum 1 an, iar prima rată de principal trebuie achitată nu mai târziu de 1 an de la data de început a creditului la export;f)–>ratele de dobândă se plătesc la intervale de maximum 6 luni, iar prima rată de dobândă trebuie achitată nu mai târziu de 6 luni de la data de început a creditului la export. În cazul rambursării principalului în rate anuale, ratele de dobândă se plătesc la intervale de maximum 12 luni, iar prima rată de dobândă se plătește nu mai târziu de 12 luni de la data de început a creditului la export;g)<!–>dobânda datorată după data de început a creditului nu se capitalizează. (2)–>Asigurarea creditului la export se poate acorda și în alte condiții decât cele prevăzute la alin. (1) lit. d) și e), cu respectarea următoarelor condiții:a)<!–>în cazul tranzacțiilor cu termene de rambursare de maximum 15 ani și al tranzacțiilor încadrate în Clasa B Tipul 1, conform clasificării din anexă:(i)–>nicio rată de principal sau serie de rate de principal care se va rambursa într-o perioadă de 6 luni nu trebuie să depășească 30% din principalul creditului;(ii)<!–>prima rată de principal trebuie rambursată nu mai târziu de 24 de luni de la data de început a creditului la export;(iii)–>durata medie ponderată maximă a perioadei de rambursare este maximum dintre 65% din perioada de rambursare și 6 ani;b)<!–>în cazul tranzacțiilor cu alte perioade de rambursare:(i)–>nicio rată de principal sau serie de rate de principal care se va rambursa într-o perioadă de 6 luni nu trebuie să depășească 35% din principalul creditului;(ii)<!–>prima rată de principal trebuie rambursată nu mai târziu de 36 de luni de la data de început a creditului la export;(iii)–>durata medie ponderată maximă a perioadei de rambursare este maximum dintre 70% din perioada de rambursare și 6 ani.(3)Asigurarea creditului la export conform alin. (2) se poate acorda în cazuri justificate de un decalaj între data la care debitorul dispune de fonduri și profilul serviciului datoriei, care ar rezulta din aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d) și e) sau atunci când graficul de rambursare nu corespunde cu fluxul de numerar disponibil al debitorului sau al proiectului.
+
Articolul 18Data producerii riscului este:a)<!–>în cazul asigurării creditului furnizor:(i)–>data scadenței creditului la export în cazul neefectuării plății de către debitor;(ii)<!–>data deschiderii procedurii de insolvență împotriva debitorului;(iii)–>data la care exportatorul a primit notificarea debitorului privind rezilierea unilaterală a contractului de export sau decizia arbitrară a debitorului de a întrerupe sau de a suspenda contractul;b)<!–>în cazul asigurării creditului cumpărător:(i)–>data scadenței ratei de credit/dobânzii de plătit, în cazul nerambursării de către debitor;(ii)<!–>data deschiderii procedurii de insolvență împotriva debitorului.–>
+
Articolul 19În cazul în care la nivelul OCDE vor fi stabilite Linii comune care instituie termeni și condiții mai favorabile față de cele prevăzute în Acordul OCDE, Exim Banca Românească NCS poate acorda asigurarea cu respectarea prevederilor agreate prin Liniile comune.
+
Capitolul VI Documentația și analiza solicitării de asigurare +
Articolul 20(1)<!–>La cererea solicitantului și în baza informațiilor furnizate de acesta, Exim Banca Românească NCS transmite o ofertă indicativă de asigurare, cu termen de valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data transmiterii.(2)–>Acceptul privind oferta va fi transmis Exim Banca Românească NCS în termenul menționat la alin. (1).(3)După acceptarea ofertei, solicitantul va transmite Exim Banca Românească NCS, pe adresa de e-mail analiza@eximbank.ro, un mesaj privind intenția de accesare a asigurării, iar Exim Banca Românească NCS va pune la dispoziția acestuia documentația necesară analizei solicitării.
+
Articolul 21Cererea de asigurare, însoțită de documentația completă, va fi transmisă fie prin intermediul platformei online, fie prin poștă/curier sau poate fi depusă la registratura sediului Centralei Exim Banca Românească.
+
Articolul 22(1)<!–>Exim Banca Românească NCS analizează solicitarea de asigurare, potrivit reglementărilor proprii, pe următoarele coordonate:a)–>riscul de neplată din partea debitorului extern;b)<!–>riscurile asociate tranzacției de export;c)–>riscurile asociate țării de destinație a exportului;d)<!–>alte elemente relevante pentru acordarea asigurării.(2)–>Exim Banca Românească NCS are dreptul să solicite informații suplimentare în situația în care elementele cuprinse în cererea de asigurare și în documentația furnizată nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea termenilor și condițiilor specifice ale operațiunii de asigurare.
+
Articolul 23(1)<!–>În funcție de caracteristicile fiecărei solicitări de asigurare și în urma analizei riscurilor asociate tranzacției, Exim Banca Românească NCS stabilește termenii și condițiile specifice de asigurare referitoare la riscurile acoperite, suma asigurată, moneda asigurării, despăgubirea maximă, procentul asigurat, încasarea avansului, condițiile de valabilitate a asigurării, alte condiții specifice de asigurare.(2)–>Pentru sume asigurate care depășesc 10 milioane DST (sau echivalent, determinat pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Națională a României, valabil la data cererii de asigurare), Exim Banca Românească NCS va notifica Secretariatul OCDE, cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de aprobarea asigurării, în cazul în care asigurarea se acordă în condițiile prevăzute la art. 17 alin. (2).
+
Articolul 24În situația în care tranzacția de export pentru care se solicită asigurare este în stadiu incipient, Exim Banca Românească NCS poate emite o promisiune de asigurare, valabilă 6 luni de la data emiterii.
+
Articolul 25(1)<!–>Încheierea polițelor de asigurare și a promisiunilor de asigurare se realizează pe baza aprobării operațiunii de asigurare. (2)–>Polițele de asigurare sunt formate din: Condițiile generale de asigurare și Lista condițiilor specifice. Orice acte adiționale încheiate ulterior fac parte integrantă din polița de asigurare.(3)Polițele de asigurare se pot încheia în LEI, USD, EUR sau în altă monedă liber convertibilă.
+
Articolul 26Exim Banca Românească NCS monitorizează polițele de asigurare emise, prin acțiuni și operațiuni specifice, pe întreaga perioadă de valabilitate a acestora.
+
Capitolul VII Plata despăgubirii și recuperarea sumelor plătite +
Articolul 27(1)<!–>Termenul de transmitere a notificării privind producerea riscului este de maximum 30 de zile calendaristice de la data producerii riscului; în cazul deschiderii procedurii insolvenței, termenul de transmitere a notificării privind producerea riscului este de 30 de zile calendaristice de la data la care asiguratul a luat cunoștință de insolvența debitorului.(2)–>Perioada de așteptare este de 90 de zile calendaristice de la data notificării producerii riscului de către asigurat.(3)<!–>Nu se aplică nicio perioadă de așteptare în cazul insolvenței debitorului privat sau în cazul unui acord bilateral interguvernamental de restructurare a datoriei.(4)–>În funcție de caracteristicile tranzacției, se pot stabili termene mai mari decât cele prevăzute la alin. (1) și (2).
+
Articolul 28(1)<!–>În termen de maximum 30 de zile calendaristice de la expirarea perioadei de așteptare, asiguratul este îndreptățit să solicite Exim Banca Românească NCS acordarea despăgubirii. (2)–>Despăgubirea maximă pe care Exim Banca Românească NCS o poate plăti se determină prin aplicarea procentului asigurat la suma asigurată.(3)<!–>Despăgubirea efectivă pe care Exim Banca Românească NCS o plătește asiguratului ca urmare a producerii pierderii se calculează prin aplicarea procentului asigurat la pierderea suferită efectiv de asigurat, fără a se depăși despăgubirea maximă.(4)–>Plata despăgubirii se realizează în maximum 90 de zile calendaristice de la solicitare.
+
Articolul 29Odată cu plata despăgubirii, Exim Banca Românească NCS se subrogă, până la limita despăgubirii plătite, în drepturile, acțiunile și garanțiile asiguratului față de debitorul extern. Exim Banca Românească NCS va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea sumelor plătite din fondurile statului de la debitorul extern.
+
Capitolul VIIIDispoziții finale +
Articolul 30În scopul aplicării prezentei norme, Exim Banca Românească NCS elaborează proceduri care se supun aprobării C.I.F.G.A.
+
Articolul 31Ori de câte ori actele normative la care se face referire în prezenta normă vor fi modificate, completate sau abrogate, trimiterile respective se vor înțelege ca fiind făcute la forma modificată sau completată a actului normativ respectiv ori la actul normativ care a înlocuit actul abrogat.
+
ANEXĂ<!–>la normă –>
CRITERII DE ELIGIBILITATE <!–>
pentru proiectele care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice–><!–>

Clasa proiectului Definiție Standarde utilizate și termene-limită Termenul maxim de rambursare
Clasa de proiecte A: Producția de energie durabilă din punct de vedere ecologic
Tip 1: Energie regenerabilă Uzine complete sau părți ale acestora și modernizarea celor existente, în sectoarele descrise mai jos:–>a) energie eoliană;<!–>b) energie geotermală;–>c) energie bazată pe puterea mareelor și a fluxului de maree;<!–>d) energie bazată pe puterea valurilor;–>e) energie osmotică;<!–>f) energie bazată pe energia solară;–>g) energie solară termică;<!–>h) energie termică oceanică;–>i) bioenergie: gazul provenit din depozitele de gunoi sustenabile, gazul provenit din stațiile de tratare a apelor uzate, energie provenită din biogaz sau combustibil provenit din instalații care funcționează pe bază de biomasă. Biomasa reprezintă fracția produselor, gunoaielor sau reziduurilor provenite din agricultură (incluzând substanțe vegetale sau animale), domeniul forestier și industrii înrudite și, de asemenea, fracția biodegradabilă a deșeurilor municipale și industriale;<!–>j) energie hidroelectrică;–>k) eficiență energetică – proiecte de energie regenerabilă.<!–> –> 22 de ani
Tip 2: Producția de energie electrică din hidrogen curat Construcția de facilități generatoare de energie electrică ce produc energie electrică folosind exclusiv hidrogen din surse curate. Pentru standarde referitoare la hidrogen curat, a se vedea proiecte din Clasa F, Tip 1. A se vedea termenii de rambursare pentru proiecte din Clasa F, Tip 1.
Clasa de proiecte B: Proiecte de remediere în uzine de combustibili fosili, înlocuirea combustibililor fosili
Tip 1: Centrale electrice pe combustibili fosili cu sisteme operaționale de captare și stocare a carbonului (CCS) Un proces care constă în separarea fluxului de CO_2 din emisiile produse de sursele de combustibili fosili, transport la un loc de stocare, în scopul stocării geologice permanente și sigure pentru mediu a CO_2 sau al utilizării sale ca input sau materie primă pentru a crea produse sau servicii. Intensitatea carbonului atinge un nivel egal cu sau mai mic de 350 tone metrice de CO_2 per GWh eliberat în atmosferă^1;<!–>sau–>În cazul tuturor proiectelor, o rată de captare și stocare care ar reduce emisiile de carbon ale centralei cu 65% sau mai mult;<!–>sau–>Rata de captare trebuie să fie cel puțin 85% din CO_2 emis de echipamentele exportate. Procentul de 85% se aplică în condiții normale de funcționare.<!–> 18 ani
Tip 2: Energie din deșeuri Unități dedicate generării energiei termice prin tratamentul (inclusiv gazeificarea) amestecului de deșeuri solide în flux. În cazul unui ciclu de abur, un cazan (sau generator de abur), randamentul conversiei energetice este de cel puțin 75%, datorită valorii termice scăzute (LHV)^2.–>În cazul gazeificării, un randament al gazeificatorului de cel puțin 65% LHV^3.<!–> 15 ani
Tip 3: Centrale electrice hibride O centrală electrică ce generează energie electrică atât dintr-o sursă de energie regenerabilă, cât și dintr-o sursă care folosește combustibil fosil. Model 1:–>Două surse de generare separate: una care funcționează cu energie regenerabilă și una care funcționează cu combustibili fosili.<!–>Proiectele vor fi proiectate astfel încât cel puțin 50% din producția totală anuală de energie proiectată să provină din producția de energie regenerabilă.–>Model 2:<!–>O singură sursă de generare folosind o combinație de combustibili regenerabili și fosili. Proiectul va fi conceput astfel încât cel puțin 75% din energia utilă produsă să fie derivată din surse regenerabile.–> 15 ani
Clasa de proiecte C: Eficiența energetică
Tip 1: Proiecte combinate de căldură și energie (CHP) Generarea simultană a mai multor forme de energie (electrică, mecanică și termică) într-un singur sistem integrat.<!–>Rezultatul instalației de cogenerare trebuie să includă energie electrică sau mecanică și căldură pentru uz comercial și/sau uz rezidențial.–> Eficiența totală este de cel puțin 75%, pe baza indicelui LHV^4. 15 ani
Tip 2: Încălzire și/sau răcire centralizată Rețeaua care transportă/distribuie energia termică din unitatea producătoare de energie până la utilizarea finală. Conductivitatea termică a conductei de cartier va fi mai mică de 80% în raport cu conductivitatea termică relevantă cerută de standardul european EN253:2009 (procentul va fi revizuit când standardul va fi modificat). 15 ani
Tip 3: Rețele Smart (smart grid) Rețele electrice integrate, avansate din punct de vedere tehnologic, cu capacități dinamice îmbunătățite pentru a monitoriza și controla intrarea și ieșirea tuturor componentelor tehnice constitutive ale acestora [cum ar fi generarea de energie, soluții de management al rețelei, convertoare și sisteme de curent continuu de înaltă tensiune (HVDC), sisteme flexibile de transmisie cu curent alternativ (FACTS), Special Power Systems (SPS), transport, distribuție, stocare, Smart Grid Power Electronics Solutions, reducerea consumului, contorizare, resurse energetice distribuite].<!–>TIC conform standardelor industriale agreate la nivel internațional, cum ar fi NIST-SGIP și ETSI-CEN CENELEC.–> Trebuie îndeplinite standardele 1, 2 (a sau b) și 3.<!–>1. Costul total al proiectului include cel puțin 20% pentru upgrade-urile eligibile ale tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC).–>2a. O reducere estimată de minimum 10% a cantității de emisii de CO_2 din combustibili fosili va rezulta din proiect sau aplicație; sau<!–>2b. Reducerile semnificative demonstrate ale emisiilor de CO_2 vor fi posibile prin:–>– reduceri ale pierderilor de energie în cadrul rețelei electrice deservite de aplicația sau proiectul smart grid cu cel puțin 5%; sau<!–>– reduceri ale consumului agregat de energie electrică la sarcinile deservite de aplicația sau proiectul smart grid cu cel puțin 5%; sau–>– alimentarea intermitentă a energiilor regenerabile, inclusiv de la niveluri subordonate de tensiune, reprezentând cel puțin 10% suplimentar din energia totală alimentată în rețea în care sunt aplicate tehnologiile smart grid.<!–>3. Înainte de autorizare, o terță parte independentă și calificată va analiza proiectul și va pregăti un raport care descrie caracteristicile aplicației sau proiectului smart grid propus și verifică dacă proiectul sau aplicația îndeplinește standardele 1 și 2 (a sau b). Pentru proiectele care utilizează standardul 2b, reducerile estimate ale emisiilor de CO_2 permise de proiect vor fi incluse în raport. Un astfel de raport va fi partajat participanților înainte de orice autorizare de sprijin financiar, iar autorizarea va fi condiționată de verificarea în mod pozitiv a raportului că standardele 1 și 2 (a sau b) vor fi îndeplinite de proiectul sau aplicația de rețea inteligentă propusă. Standardele vor fi măsurate prin compararea emisiilor estimate sau a utilizării energiei dintr-o zonă deservită de rețea, dacă tehnologiile de rețea inteligentă propuse sunt aplicate la emisiile sau la utilizarea energiei aceleiași zone dacă tehnologiile de rețea inteligentă propuse nu au fost aplicate.–> 15 ani
Clasa de proiecte D: Proiecte de captare, utilizare și stocare a carbonului (CCUS)
<!–> Construcția și exploatarea instalațiilor care sunt dedicate pentru:–>– captarea CO_2 din surse de emisii care altfel ar fi eliberate în atmosferă sau captarea CO_2 din aerul ambiental;<!–>– pregătirea CO_2 captat pentru transport (prin conducte, cale ferată, drumuri sau nave de transport), care include pregătirea CO_2-ului la specificațiile de transport (de exemplu, comprimare);–>– transportul CO_2 captat la punctul de utilizare finală; sau<!–>– stocarea permanentă a CO_2-ului captat.–> Instalațiile de captare trebuie să capteze cel puțin CO_2 echivalent cu propriile emisii operaționale.<!–>Depozitarea geologică trebuie să respecte standardul ISO27914:2017.–>Utilizarea eligibilă a CO_2 capturat și/sau transportat este descrisă de următoarele documente: Combustibili lichizi și gazoși curați (Clasa de proiecte J) și Producția cu emisii reduse (Clasa de proiecte G).<!–>Utilizarea CO_2 pentru activități conexe industriei de combustibili fosili, cum ar fi recuperarea țițeiului, nu este o activitate eligibilă.–>Sunt aprobate și funcționale sisteme adecvate de detectare și monitorizare a scurgerilor pentru transportul și depozitarea CO_2, fiind prevăzute rapoarte regulate, verificate de autoritățile naționale sau de către o terță parte independentă.<!–> 22 de ani
Clasa de proiecte E: Transportul, distribuția și stocarea energiei
Tip 1: Managementul, transportul și distribuția energiei Construirea și/sau extinderea instalațiilor de stocare a energiei la scară de rețea (de exemplu: chimice, termice, mecanice și electrochimice).–>Construcția și extinderea infrastructurii care transportă electricitatea obținută din surse cu amprentă de carbon redusă, inclusiv conexiuni directe către surse cu emisii scăzute de carbon și secțiuni de rețele unde mixul de energie electrică îndeplinește standardele.<!–>Instalarea de contoare inteligente și alte tehnologii care îmbunătățesc eficiența rețelei.–> Proiectele legate de producția de electricitate cu emisii scăzute de carbon sunt eligibile în cazul în care aceasta cuprinde mai mult de 60% din capacitatea de generare nou-instalată în ultimii 5 ani. Electricitate cu emisii reduse de carbon se referă la orice sursă de energie enumerată în Clasa de proiecte A din prezenta anexă sau când emisiile de GHG din energia produsă se află sub nivelul de 133 g CO_2e/kWh.<!–>Având în vedere că electrificarea în țările cu venituri mici și medii este esențială pentru decarbonizare, standardul de mai sus nu se aplică proiectelor din aceste țări decât până la 5 ani după data intrării în vigoare a Acordului OCDE, cu excepția cazului în care participanții convin altfel. Astfel de proiecte sunt supuse prevederilor art. 43 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2.738 al Comisiei din 28 septembrie 2023.–>Construcția și extinderea proiectelor de infrastructură care transportă energie electrică sunt eligibile atât timp cât acestea nu conectează direct centralele electrice pe bază de combustibili fosili la rețea.<!–>Documentele proiectului privind eficiența rețelei trebuie să demonstreze în mod credibil că eficiența energetică este scopul principal al proiectului.–> 22 de ani
Tip 2: Producția și reciclarea bateriilor Construcția de instalații care produc baterii reîncărcabile, pachete de baterii și baterii de celule cu utilizări finale pentru atenuarea climei (de exemplu, pentru utilități, transport și aplicații industriale)<!–>Reciclarea bateriilor scoase din uz–> Descrierea proiectului în notificare trebuie să includă o descriere a scopului final al utilizării bateriei. 22 de ani
Clasa de proiecte F: Hidrogen curat și amoniac curat
Tip 1: Producție de hidrogen curat Construirea de instalații dedicate producției de hidrogen curat Proiectele care produc hidrogen curat sunt eligibile acolo unde:<!–>a) hidrogenul are de la punctul de producție până la cel de distribuție emisii mai mici de 3 kg CO_2e per 1 kg de H_2 (nivel 1);–>b) hidrogenul are de la punctul de producție până la cel de distribuție emisii mai mici de 4 kg CO_2e per 1 kg de H_2 (nivel 2).<!–> Nivelul 1:–>22 de ani<!–>Nivelul 2:–>18 ani<!–>
Tip 2: Producție curată de amoniac Construirea de facilități dedicate producției de amoniac curat Amoniacul curat este amoniacul produs din hidrogen curat, conform standardelor definite în prezenta anexă sau care este recuperat din apele uzate. Pragurile pentru amoniacul curat corespund pragurilor pentru hidrogenul curat utilizat în producerea amoniacului. Nu există praguri pentru amoniacul recuperat din apele uzate. Nivelul 1 și amoniac curat recuperat din apele uzate:–>22 de ani<!–>Nivelul 2:–>18 ani<!–>
Tip 3:–>Transmisia, distribuția și stocarea hidrogenului<!–> Construcția facilităților de depozitare, transmisie și distribuție care sunt conectate la instalațiile de producere a hidrogenului curat sau se așteaptă să fie conectate la astfel de instalații în termen de maximum 5 ani.–>Conversia facilităților pe gaz deja existente în instalații 100% pe hidrogen<!–>Reconversia rețelelor de gaze care permit integrarea hidrogenului–> Unde este aplicabil, se va face referire la hidrogenul curat descris în Clasa de proiecte F, Tip 1. 22 de ani
Clasa de proiecte G: Procese de producție cu emisii reduse
<!–> Procese de producție cu emisii scăzute, inclusiv construcția, extinderea sau reabilitarea completă a fabricilor sau a unor părți din acestea, furnizări de echipamente, infrastructură și serviciile direct asociate.–>Lista ilustrativă:<!–>a) metale feroase și neferoase;–>b) ciment;<!–>c) produse chimice (inclusiv îngrășăminte, amoniac);–>d) celuloză și hârtie.<!–> Documentația va include:–>– intensitatea GHG a producției produsului fabricat, calculată în conformitate cu Protocolul de raportare a GHG, ținând cont de emisiile Scop 1 și 2;<!–>– justificare pentru care acest nivel se califică drept emisii scăzute, susținută de documente.–>Pentru proiecte legate de contracte cu valoare de cel puțin 20 milioane DST, va fi efectuată o analiză independentă de către o terță parte a proiectului, fie separat, fie în colaborare, referitor la pregătirea documentelor de proiect. <!–> 22 de ani
Clasa de proiecte H: Transport cu emisii zero și emisii reduse
Tip 1: Transport cu zero emisii și infrastructură conexă^5 Flote cu emisii directe zero, inclusiv vehicule rutiere, transport pe șine^6 și transport pe apă și infrastructura asociată pentru astfel de vehicule^7 Emisiile directe de CO, emisiile activelor în mișcare sunt zero.–>Vehiculele cu emisii zero includ vehiculele electrice și vehiculele cu celule de combustie.<!–>Transportul de marfă, inclusiv vehicule, trenuri, vagoane sau vase și infrastructura esențială pentru funcționarea unor astfel de vehicule nu trebuie să fie dedicate transportului sau depozitării combustibililor fosili.–>Pentru infrastructura asociată, notificarea proiectului include o descriere a legăturii dintre vehiculele cu emisii zero și infrastructură, inclusiv modul în care este esențială operarea acestor vehicule.<!–> 22 de ani pentru toate transporturile și infrastructura conexă–>18 ani pentru nave<!–>
Tip 2: Emisii scăzute în domeniul feroviar și infrastructura conexă Transportul feroviar cu emisii reduse, inclusiv trenurile diesel electro bimodale și locomotivele hibride și infrastructura asociată esențială pentru operarea unor astfel de vehicule În cazul trenurilor bimodale, trenurile, vagoanele de pasageri și automotoarele au emisii zero de CO, atunci când sunt operate pe o cale cu infrastructura necesară și utilizează un motor convențional, atunci când această infrastructură nu este disponibilă (trenurile bimodale). 20 de ani
Tip 3: Emisii scăzute în domeniul traficului greu și infrastructura conexă Vehicule hibride plug-in (PHEV) pentru aplicații industriale sau de transport de marfă și infrastructura asociată esențială operării unor astfel de vehicule–>Vehicule hibride electrice (HEV) pentru aplicații industriale sau de transport de marfă<!–> Pentru PHEV, vehiculele au zero emisii de CO atunci când funcționează cu un motor electric și altfel utilizează un motor convențional.–>Pentru HEV, vehiculele ating o reducere de 35% a emisiilor de CO sau o creștere a eficienței energetice cu 35% comparativ cu vehiculele convenționale corespunzătoare cu modelele cele mai noi din anul respectiv.<!–> 20 de ani pentru PHEV–>18 ani pentru HEV<!–>
Clasa de proiecte I: Energie curată din minerale și minereuri^8
–> Construcția de instalații pentru extracția pe uscat, reciclare, prelucrare și/sau rafinare (inclusiv metalizare) a minereurilor sau mineralelor, unde produsul rezultat din aceste procese face parte din lanțul de aprovizionare pentru proiectele eligibile (sau părțile eligibile ale acestora conform prezentei anexe, Clasa A, Tip 1: Energie regenerabilă; Clasa E, Tip 2: <!–>Producția și reciclarea bateriilor).–> Pentru proiectele de extracție, prelucrare și rafinare a minereurilor sau mineralelor, se va lua în considerare intensitatea GHG a produsului procesului de producție, calculat în conformitate cu Protocolul de raportare a GHG, luând în calculul emisiilor Scop 1 și 2.<!–>Pentru proiectele de extracție, se va lua în considerare durata de viață a rezervei minerale, estimată în conformitate cu normele internaționale recunoscute și liniile directoare acceptate în industrie.–> 22 de ani
<!–> Lista ilustrativă:–>cupru;<!–>cobalt;–>nichel;<!–>litiu;–>elemente rare (REE);<!–>crom;–>zinc;<!–>metale din grupul de platină (PGM);–>aluminiu.<!–> De asemenea, se vor menționa aspecte care să demonstreze că:–>– o proporție semnificativă din producție va face parte din lanțul de aprovizionare pentru proiecte eligibile (sau părți eligibile), așa cum sunt descrise în Clasa A ,Tip 1: Energie regenerabilă; Clasa E, Tip 2: Producția și reciclarea bateriilor; sau<!–>– există un angajament în vigoare în care se prevede ca o parte semnificativă din producție să fie utilizată în lanțul de aprovizionare pentru proiecte eligibile conform prezentei anexe, Clasa A, Tip 1: Energie regenerabilă; Clasa E, Tip 2: Producția si reciclarea bateriilor;–>– proiectul contribuie în mod clar la creșterea ofertei de minerale sau minereuri care sunt recunoscute la nivel internațional ca fiind componente esențiale pentru energia regenerabilă, inclusiv proiecte eligibile (sau părți eligibile ale acestora) din Clasa A, Tip 1: Energie regenerabilă; Clasa E, Tip 2: Producția și reciclarea bateriilor și unde cererea totală pentru astfel de minerale sau minereuri este prevăzută a crește semnificativ în următoarele două decenii, într-un scenariu care permite atingerea obiectivelor Acordului de la Paris.<!–> –>

<!–>^1 În cazul unei centrale alimentate cu gaze naturale, se așteaptă ca emisiile de carbon să fie semnificativ mai mici.–>^2 Eficiența conversiei energiei cazanului (sau generatorului de abur) = [Căldura netă dată de abur/căldură sau puterea calorică (LHV) furnizată de combustibil] (x 100%).<!–>^3 Eficiența gazeificatorului = [Puterea calorică a gazului per kg de combustibil utilizat/puterea calorică netă medie (LHV) a unui kg de combustibil] (x 100%).–>^4 Eficiența totală a sistemului (eta_0) a unui sistem CHP este suma puterii utile nete de ieșire (WE) și a puterii utile nete (ƩQ_TH), împărțită la aportul total de combustibil (Q_FUEL), după cum se arată în ecuația:<!–>^5 Sunt eligibile până la 17.07.2026.–>^6 Sistemele de transport pe șine eligibile sunt: 1) orice tip de sistem de transport feroviar; 2) sisteme de transport tip troleibuz; 3) sisteme de transport cu telecabina. Sistemele de transport cu telecabina asociate cu activități recreative, precum schiul, nu sunt eligibile.<!–>^7 Lista ilustrativă pentru infrastructura asociată: sisteme de control (semnalizare și alte sisteme IT), electrificare, șine, cabluri aeriene, stâlpi, infrastructura de încărcare a bateriilor, infrastructura de realimentare cu hidrogen, precum și lucrările de construcție aferente.–>^8 Sunt eligibile până la 30.06.2024.<!–>–><!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters