NORMA nr. N3.3.3 din 2 februarie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 107 din 6 februarie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 42 02/02/2024
ActulREFERIRE LAHG 534 30/05/2007
ActulREFERIRE LALEGE (R) 96 02/06/2000
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 96 02/06/2000 ART. 10
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 42 02/02/2024
ActulCONTINUT DEHOTARARE 42 02/02/2024
ActulREFERIT DEHOTARARE 42 02/02/2024





Notă
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 42 din 2 februarie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 6 februarie 2024.
Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României – EXIMBANK – S.A., republicată^1, cu modificările și completările ulterioare, cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înființarea, atribuțiile, competențele și modul de funcționare ale Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări și reglementarea operațiunilor de finanțare, garantare și asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României – EXIMBANK – S.A., în numele și în contul statului^2, cu modificările și completările ulterioare, cu Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 noiembrie 2011 privind aplicarea anumitor orientări în domeniul creditelor la export care beneficiază de susținere oficială și de abrogare a Deciziilor 2001/76/CE și 2001/77/CE^3, cu modificările și completările ulterioare, cu Regulamentul delegat (UE) 2023/2.738 al Comisiei din 28 septembrie 2023 de modificare a anexei II la Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 al Parlamentului European și al Consiliului privind aplicarea anumitor orientări în domeniul creditelor la export care beneficiază de susținere oficială și cu Acordul OCDE privind creditele la export susținute oficial.^1 Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.^2 Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.<!–>^3 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 326, 08/12/2011 P. 0045 – 0112. Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 prevede faptul că orientările cuprinse în Acordul privind creditele la export care beneficiază de sprijin public al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) trebuie să fie aplicate în Uniunea Europeană. Textul acordului este cuprins în anexa la Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011, cu modificările și completările ulterioare.–> +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)<!–>Prezenta normă stabilește termenii și condițiile în baza cărora Exim Banca Românească – S.A. realizează, în numele și în contul statului, operațiuni de asigurare a creditelor la export și a investițiilor realizate de companii românești în străinătate.(2)–>În baza prezentei norme Exim Banca Românească – S.A. în numele și în contul statului (Exim Banca Românească NCS) asigură exporturile românești de bunuri și/sau servicii cu plata amânată, realizate într-o perioadă egală cu sau mai mare de 2 ani (care include durata de rambursare și durata de fabricație), precum și investițiile românești în străinătate. Exim Banca Românească NCS realizează aceste operațiuni în limitele competențelor ce i-au fost stabilite, potrivit reglementărilor în vigoare.
+
Articolul 2Pentru asigurarea creditelor la export și a investițiilor românești de capital în străinătate Exim Banca Românească NCS poate încheia contracte, convenții, acorduri de reasigurare/coasigurare facultative în baza aprobării Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A.
+
Articolul 3(1)<!–>Sursa de realizare a acestor operațiuni este, potrivit art. 10 lit. b) din Legea nr. 96/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, „Fondul pentru asigurări“, denumit în continuare Fondul.(2)–>Fondul va putea fi angajat în limita maximă de expunere stabilită de către C.I.F.G.A.
+
Capitolul IIDefiniții +
Articolul 4În sensul prezentei norme, următorii termeni se definesc după cum urmează:1.<!–>asigurarea creditului la export – instrument financiar specific, de susținere oficială de către stat a exportului de bunuri și servicii originare din România, care constă în acoperirea riscurilor comerciale, politice și de forță majoră aferente creditelor la export;2.–>asigurarea investițiilor de capital în străinătate – instrument financiar specific, de susținere oficială de către stat a investițiilor de capital realizate de companii românești în țări cu risc politic ridicat, care constă în acoperirea riscurilor politice care împiedică realizarea investiției/proiectului de investiție;3.<!–>asigurat:a)–>exportatorul român care acordă creditul furnizor în baza unui contract de export;b)<!–>instituția financiară, consorțiul de instituții financiare sau reprezentantul legal al consorțiului de instituții financiare care fie acordă un credit cumpărător, fie finanțează un credit furnizor pentru realizarea unui contract de export;c)–>persoana juridică română care realizează investiția de capital în străinătate;4.<!–>avans – suma care trebuie achitată exportatorului român de către cumpărătorul extern cel mai târziu la data de început a creditului la export^4 și care nu poate fi mai mică de 15% din valoarea bunurilor/serviciilor exportate; pentru determinarea avansului, valoarea bunurilor/serviciilor exportate se poate reduce proporțional dacă tranzacția include bunuri si servicii dintr-o terță țară care nu sunt acoperite de asigurare;^4 Conform definiției din Acordul OCDE, anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011.–>5.<!–>beneficiarul investiției – compania, asociația, parteneriatul sau orice formă de entitate din țara-gazdă, care deține dreptul de proprietate sau dreptul de a dispune de activele care contribuie la implementarea investiției de capital în străinătate;6.–>costuri locale – cheltuieli efectuate de exportator în țara debitorului cu bunurile și serviciile care sunt necesare fie pentru executarea de către exportator a contractului de export, fie pentru finalizarea proiectului din care face parte contractul de export; în această categorie nu este inclus comisionul plătibil de către exportator agentului său din țara debitorului;7.<!–>costuri locale eligibile – partea din costurile locale care poate fi luată în calculul sumei asigurate, a cărei valoare nu poate depăși valoarea avansului;8.–>credit cumpărător – împrumutul acordat de o instituție financiară sau de un consorțiu de instituții financiare cumpărătorului extern sau băncii acestuia, în scopul plății contravalorii bunurilor/serviciilor achiziționate de la exportatorul român;9.<!–>credit furnizor – finanțarea de către exportator a importatorilor de bunuri/servicii originare din România, prin acceptarea efectuării plății de către aceștia la un anumit termen de la livrare (plata pe credit);10.–>credit la export – facilitate financiară care permite cumpărătorului extern să achiziționeze bunuri/servicii de la exportatorul român și să le achite la un anumit termen de la livrare (plata pe credit). Creditul la export poate avea forma creditului furnizor sau a creditului cumpărător;11.<!–>debitor – cumpărătorul extern (public sau privat) sau garantul acestuia, care are obligația de a plăti contravaloarea bunurilor/serviciilor exportate. În cazul asigurării creditului cumpărător, debitorul este Împrumutatul, semnatar al Acordului de credit cumpărător, care poate fi cumpărătorul extern sau banca acestuia;12.–>debitor public – orice entitate care reprezintă, sub orice formă, însăși autoritatea publică și care nu poate fi declarată insolvabilă din punct de vedere juridic sau administrativ: fie entități suverane care acționează în numele și cu garanția statului (Ministerul Finanțelor, banca centrală, altele asemenea), entități publice subordonate (autorități regionale, locale sau parastatale), alte instituții similare;13.<!–>despăgubire – suma pe care o poate plăti Exim Banca Românească NCS asiguratului în cazul producerii riscului acoperit, rezultată prin aplicarea procentului asigurat la pierderea asigurată;14.–>exportator- persoană juridică română, legal constituită, autorizată să desfășoare activități de export, inclusiv comisionarul, contractantul general, subcontractantul, proiectantul general, antreprenorul general angajați în realizarea contractului de export;15.<!–>franșiza – partea procentuală din suma asigurată sau din pierderea asigurată care nu este suportată de către Exim Banca Românească NCS;16.–>investiția de capital în străinătate – orice fel de investiție de capital (stabilită în conformitate cu reglementările legale în vigoare în țara-gazdă) realizată pe teritoriul țării-gazdă, aflată în proprietatea sau sub controlul direct/indirect al asiguratului, care constă în:a)<!–>investiții directe de capital, cum ar fi: acțiuni sau drepturi de proprietate într-o companie sau entitate cu personalitate juridică; dreptul de a participa la profituri sau câștiguri din lichidarea oricărei companii înființate în parteneriat; drepturi de participație la activele unei companii fără personalitate juridică; investiții de portofoliu, inclusiv participații minoritare în companii constituite în parteneriat; acțiuni preferențiale și acțiuni ce rezultă din conversia instrumentelor de debit; împrumuturi acordate de investitor pentru beneficiarul investiției, unde împrumutul are o maturitate mai mare de 1 an (dacă orice astfel de împrumut are o maturitate mai mare de 1 an, dar mai mică de 3 ani, asigurarea poate fi avută în vedere dacă investitorul a demonstrat un angajament pe termen lung față de proiectul de investiții); alte forme similare stabilite prin lege;b)–>investiții indirecte de capital, care au loc pe o perioadă mai mare de 3 ani și care depind în mod nemijlocit de producția, veniturile sau profitul rezultat de pe urma investiției, cum ar fi: contracte de împărțire a producției; contracte de participare la profit; contracte de management; acorduri de franciză în care francizorul oferă beneficiarului francizei un pachet de resurse cum ar fi mărci de piață, know-how, asistență în management; acorduri de licență în care cel care oferă licența către beneficiarul licenței oferă și tehnologia; contracte la cheie în care contractorul este responsabil cu înființarea unei unități complete de producție sau servicii în țara-gazdă; acorduri de leasing în care finanțatorul/locatorul închiriază bunurile de capital utilizatorului/locatarului și în care plățile depind substanțial de producția, veniturile sau profiturile proiectului de investiții; obligațiuni subordonate emise de beneficiarul investiției; garanțiile sau alte asemenea titluri acordate de investitor pentru împrumuturi luate de beneficiarul investiției; alte forme similare stabilite prin lege;17.<!–>insolvența debitorului – insolvența va fi considerată a apărea în oricare dintre următoarele situații:a)–>împotriva debitorului există o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă de insolvență, în conformitate cu legislația în vigoare în țara debitorului;b)<!–>s-a hotărât dizolvarea/lichidarea debitorului, în conformitate cu legislația în vigoare în țara debitorului;c)–>există alte decizii, cu efecte stabilite de lege și constatate de instanță, care atestă insolvența de drept a debitorului;18.<!–>operator economic asociat – orice companie controlată de solicitant în mod direct/indirect sau care controlează solicitantul în mod direct/indirect sau care este direct/indirect controlată de aceeași companie care controlează solicitantul.Situația de control poate apărea în următoarele cazuri:a)–>compania care controlează altă companie deține în mod direct sau indirect majoritatea drepturilor de vot în cadrul acesteia (compania controlată), respectiv majoritatea indirectă a drepturilor de vot prin intermediul oricăror altor companii (controlate) sau ca urmare a acordurilor încheiate cu alți acționari; saub)<!–>în cazul în care compania (ce deține controlul) are dreptul de a numi sau de a revoca membrii organelor de conducere, inclusiv administratorii companiei, directorii executivi și alte persoane deținând funcții similare în cadrul unei companii (controlate); sauc)–>mai mult de jumătate din membrii organelor de conducere ale companiei (controlate) fac parte din organele de conducere, incluzând administratorii, directorii executivi și alte funcții similare, sau din orice alte organe administrative sau persoane împuternicite ale companiei (ce deține controlul) sau ale oricărei alte companii asociate acesteia; saud)<!–>compania (ce deține controlul) poate avea o influență de control (decisivă) asupra conducerii altei companii;–>19.<!–>perioada de așteptare – perioada care corespunde duratei stabilite pentru ca riscul acoperit să se materializeze, după expirarea căreia asiguratul poate să solicite despăgubirea;20.–>pierdere asigurată – parte din pierderea înregistrată de asigurat ca urmare a producerii riscului acoperit, determinată ca valoare totală sau parțială din suma asigurată, aferentă sumelor datorate și neachitate de debitor;21.<!–>polița de asigurare – contractul încheiat între Exim Banca Românească NCS și asigurat, prin care Exim Banca Românească NCS se obligă să plătească asiguratului, în termenii și condițiile stabilite, o parte din pierderea înregistrată de acesta, ca urmare a producerii unui risc asigurat;22.–>suma asigurată – valoarea maximă expusă la risc ce poate fi acoperită de Exim Banca Românească NCS stabilită prin polița de asigurare;23.<!–>sume reținute pe riscul asiguratului – partea din franșiză care trebuie să fie suportată de către asigurat și care nu poate fi cedată către un alt asigurător;24.–>valoarea bunurilor/serviciilor exportate – contravaloarea bunurilor/serviciilor necesare pentru realizarea mărfurilor/serviciilor care fac obiectul unui contract de export, în care se includ, fără a se limita la, cheltuieli cu producerea, livrarea, transportul bunurilor, importurile de completare, plata salariilor etc.;25.<!–>valoarea exportului – valoarea totală a exportului de efectuat, formată din valoarea bunurilor/serviciilor exportate și valoarea costurilor locale, acolo unde există, în conformitate cu contractul legal încheiat între exportatorul român și cumpărătorul extern (contract ferm sau contract-cadru însoțit de comenzi confirmate), al cărui obiect constă în exportul de bunuri și/sau servicii originare din România.–>
+
Capitolul IIIObiectul asigurării +
Articolul 5Exim Banca Românească – S.A. asigură, în numele și în contul statului, creditele la export pe termen mediu și lung și investițiile românești de capital în străinătate împotriva pierderilor datorate riscurilor comerciale, politice și de forță majoră.
+
Articolul 6Tipurile de polițe de asigurare emise de Exim Banca Românească NCS și ale căror mecanisme sunt reglementate de prezenta normă sunt următoarele:a)<!–>polița de asigurare a creditului furnizor;b)–>polița de asigurare a creditului cumpărător;c)<!–>polița de asigurare a investițiilor românești de capital în străinătate.–>
+
Articolul 7Asigurarea creditului la export acoperă pierderile suportate de asigurat în perioada de prelivrare și/sau postlivrare, ca urmare producerii unuia sau mai multor factori generatori de pierdere:a)<!–>factori de natură comercială:(i)–>debitorul nu a efectuat plata la termenele și în condițiile prevăzute în contractul de export/acordul de credit cumpărător;(ii)<!–>împotriva debitorului există o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă de insolvență, o hotărâre validă de dizolvare/lichidare sau altă decizie cu efecte stabilite de lege și constatate de instanță, care atestă insolvența de drept a debitorului;(iii)–>rezilierea arbitrară a unui contract de către un debitor privat, respectiv orice decizie arbitrară de a întrerupe sau de a suspenda contractul, inclusiv refuzul arbitrar de a prelua bunurile livrate conform contractului^5;^5 Nu se aplică în cazul creditului cumpărător.<!–>b)–>factori de natură politică:(i)<!–>moratoriu general privitor la datoria externă, declarat de guvernul din țara debitorului sau de guvernul unei terțe țări prin intermediul căreia trebuie efectuată plata;(ii)–>orice evenimente politice, dificultăți economice sau măsuri legislative ori administrative care survin sau sunt luate în afara României și care blochează ori întârzie transferul fondurilor;(iii)<!–>orice act sau decizie luată de guvernul unei țări, alta decât România, inclusiv orice act sau decizie a autorităților publice, asimilate unei intervenții a guvernului, care împiedică executarea contractului de export;(iv)–>dispoziții legale adoptate în țara debitorului, prin care se stipulează că plățile efectuate de debitor trebuie să fie făcute în monedă locală, fără a ține cont de faptul că, drept urmare a fluctuațiilor cursului de schimb, aceste plăți convertite în moneda contractului de export nu mai acoperă valoarea creanței în momentul transferului de fonduri;(v)<!–>măsuri sau decizii luate de Guvernul României, inclusiv cele luate de Uniunea Europeană, referitoare la derularea comerțului cu state terțe (cum ar fi interzicerea exporturilor către aceste state terțe), care împiedică total sau parțial derularea contractului de export, cu condiția ca efectele acestor măsuri sau decizii să nu fie compensate în alt fel prin adoptarea unor măsuri compensatorii;c)–>factori de natura forței majore:(i)<!–>evenimente de tipul forței majore declarate și constatate în mod oficial de autoritatea competentă din țara debitorului (inundații, cutremure, erupții vulcanice, cicloane, tsunami, accident nuclear etc.);(ii)–>războaie, războaie civile, revoluții, revolte, tulburări sociale, alte evenimente similare, care au loc în țara debitorului.
+
Articolul 8(1)<!–>Asigurarea investițiilor românești de capital în străinătate acoperă pierderile suportate de asigurat ca urmare a producerii unuia sau mai multor factori generatori de pierdere:a)–>evenimente politice, dificultăți economice sau măsuri legislative ori administrative care survin sau sunt luate în țaragazdă și care blochează ori întârzie transferul fondurilor;b)<!–>expropriere;c)–>război și revolte civile;d)<!–>nerespectarea acordului de investiție de către Guvernul țării-gazdă.(2)–>Se exclud de la asigurare pierderile înregistrate de către asigurat cauzate de:a)<!–>aplicarea oricăror legi, decrete sau acte normative care erau în vigoare în țara-gazdă la data semnării poliței de asigurare sau orice acțiune/lipsa de acțiune a Guvernului țăriigazdă sau oricare alt eveniment care s-a produs înainte de data semnării poliței de asigurare;b)–>practicarea de către asigurat sau de către beneficiarul investiției a unor acte de corupție, spălare de bani sau încălcarea legislației și reglementărilor cu caracter nediscriminatoriu și cu aplicare generală elaborate de Guvernul țării-gazdă și care nu au ca efect confiscarea;c)<!–>neaplicarea de către asigurat sau de către beneficiarul investiției a normelor legale privind cerințele de protecție a mediului care sunt în vigoare la data semnării poliței de asigurare;d)–>încălcarea de către asigurat sau de către beneficiarul investiției a obligațiilor asumate față de Guvernul țării-gazdă;e)<!–>orice acțiune sau omisiune:(i)–>a Guvernului țării debitorului sau țării-gazdă, care a fost acceptată de asigurat sau beneficiarul investiției, cu excepția cazului în care un astfel de accept a fost obținut prin forță; sau(ii)<!–>care este în mod cert atribuită deciziei conducerii asiguratului sau beneficiarului investiției, inclusiv refuzul oricăreia dintre acestea de a se conforma fie prevederilor legilor în vigoare ale țării-gazdă, fie obligațiilor față de sau compensărilor date de către Guvernul țării-gazdă;f)–>existența unei dispute (litigiu sau neînțelegere de orice natură) între asigurat/beneficiarul investiției și Guvernul țăriigazdă cu privire la îndeplinirea obligațiilor de natură comercială stipulate în acordul de investiție.
+
Articolul 9Asigurarea nu acoperă:a)<!–>exportul de armament;b)–>exportul sau investițiile în străinătate care au un impact negativ asupra mediului în țara debitorului sau în țara-gazdă, conform cerințelor impuse de Exim Banca Românească NCS referitoare la standardele privind protecția mediului aplicabile creditelor de export susținute oficial;c)<!–>exportul către operatori economici asociați;d)–>exportul către o persoană fizică.
+
Capitolul IVCriterii de eligibilitate +
Articolul 10(1)<!–>La data înregistrării cererii de asigurare, însoțită de documentația completă, solicitarea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a)–>exportatorul/investitorul este persoană juridică română legal constituită;b)<!–>exportatorul/investitorul nu face obiectul niciunei cereri adresate instanțelor judecătorești competente de deschidere a vreunei proceduri de prevenire a insolvenței (procedurii de concordat preventiv, acordului de restructurare) sau de insolvență – la inițiativa acestuia ori la solicitarea vreunui terț creditor – sau împotriva acestuia nu a fost instituită procedura insolvenței;c)–>exportatorul/investitorul nu înregistrează datorii restante către bugetul general consolidat al statului al căror mod de plată nu a fost reglementat^6;^6 Prin reglementare se înțelege modalitatea rezultată din lege prin care s-a convenit asupra modului de plată a obligațiilor fiscale/bugetare reflectate în certificatul de atestare fiscală.<!–>d)–>exportatorul/investitorul nu se află în litigiu cu Ministerul Finanțelor (MF) sau Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF); criteriul are în vedere litigiile înregistrate pe rolul instanțelor de judecată și se referă la entitățile împotriva cărora MF/ANAF a inițiat în primă instanță un litigiu de orice natură, indiferent de faza procesuală a litigiului la data solicitării;e)<!–>exportatorul/investitorul nu se află în litigiu cu Exim Banca Românească – S.A.;f)–>exportatorul/investitorul și/sau banca finanțatoare respectă cerințele impuse de Exim Banca Românească NCS privind combaterea dării de mită, conform Politicii Exim Banca Românească privind combaterea faptelor de dare de mită în domeniul creditelor la export susținute oficial^7;^7 Publicată pe site-ul Exim Banca Românească, www.eximbank.ro.<!–>g)–>exportatorul/investitorul respectă cerințele impuse de Exim Banca Românească NCS referitoare la standardele privind protecția mediului, conform Politicii Exim Banca Românească privind impactul asupra mediului și impactul social în domeniul creditelor la export care beneficiază de susținere oficială^8.^8 Publicată pe site-ul Exim Banca Românească, www.eximbank.ro.<!–>(2)–>În cazul în care unul sau mai multe dintre criteriile de eligibilitate nu sunt îndeplinite la data înregistrării de către Exim Banca Românească NCS în Registrul unic de asigurări a cererii de asigurare, însoțită de documentația completă, solicitantul va asigura îndeplinirea lor până la data semnării poliței de asigurare, conform condițiilor specifice de aprobare a asigurării.
+
Capitolul VCaracteristici și condiții de acordare a asigurării +
Articolul 11(1)<!–>Operațiunea de asigurare se acordă în limita a 85% din valoarea contractului de export.(2)–>Fără a aduce atingere alin. (1), suma asigurată de Exim Banca Românească NCS în cazul creditelor la export este de maximum 85% din valoarea totală a bunurilor/serviciilor exportate, la care se mai poate adăuga o sumă reprezentând costuri locale eligibile a căror valoare nu poate depăși 15% din valoarea bunurilor/serviciilor exportate.(3)<!–>Fără a aduce atingere alin. (2), în cazul asigurării creditului cumpărător, suma asigurată poate include dobânda curentă aferentă creditului și prima de asigurare.(4)–>În cazul asigurării investițiilor românești de capital în străinătate, suma asigurată este egală cu maximum valoarea investiției la care se pot adăuga veniturile previzionate a se obține de pe urma acestei investiții (profit, dividende).
+
Articolul 12În suma asigurată nu pot fi incluse următoarele:a)<!–>comisioanele, spezele bancare, dobânzile penalizatoare și orice alte penalități datorate de către debitor sau prevăzute pentru proiectul/acordul de investiție;b)–>compensații rezultate în urma aplicării unor prevederi legale sau în urma unor înțelegeri în afara proiectului de investiție/acordului de investiție;c)<!–>creanțe rezultate în urma producerii unor riscuri neasigurate;d)–>creanțele care fac obiectul altei polițe de asigurare.
+
Articolul 13Sumele reținute pe seama asiguratului reprezintă cel puțin 50% din franșiză.
+
Articolul 14Procentul asigurat de Exim Banca Românească NCS poate fi:a)<!–>maximum 85% în cazul creditului furnizor;b)–>maximum 90% în cazul investițiilor în străinătate;c)<!–>maximum 95% în cazul creditului cumpărător.–>
+
Articolul 15(1)<!–>Perioada asigurată este perioada în care se poate produce riscul asigurat și se corelează cu perioada de rambursare a creditelor la export, fiind stabilită prin Lista condițiilor specifice, în funcție de caracteristicile tranzacției de export.(2)–>Perioada de rambursare nu va depăși durata de viață utilă a bunurilor și serviciilor exportate sau, după caz, durata de viață utilă a proiectului către care se exportă bunuri și servicii.(3)<!–>Fără a aduce atingere prevederilor alin. (2), perioada maximă de rambursare este de 15 ani, cu excepția centralelor electrice^9 care nu sunt eligibile pentru susținere oficială, în temeiul înțelegerilor sectoriale din cadrul Acordului OCDE (anexa I – Schimbări climatice și anexa II – Centrale nucleare), pentru care perioada maximă de rambursare este de 12 ani.^9 În sensul acordului, termenul „centrală electrică“ cuprinde centralele electrice complete sau părți ale acestora, cuprinzând toate componentele, echipamentele, materialele și serviciile (inclusiv formarea personalului), direct necesare pentru construirea și darea în exploatare a acestor centrale. Acestea nu includ elemente care țin, în general, de răspunderea cumpărătorului, în special costurile legate de amenajarea terenului, de drumuri, de dependințele necesare pentru cazarea personalului responsabil cu construcțiile, de liniile electrice, de stația de conexiuni și de punctul de alimentare cu apă situat în afara centralei electrice, precum și costurile care decurg în țara cumpărătorului din procedurile de aprobare oficială (de exemplu, permisele legate de amplasarea centralei electrice, autorizațiile de construcție, permisele de alimentare cu combustibil).–>(4)În cazul în care exportul se încadrează în înțelegerile sectoriale din cadrul Acordului OCDE, parte integrantă a Regulamentului (UE) nr. 1.233/2011, perioada maximă de rambursare a creditului la export este cea stipulată în înțelegerea sectorială aplicabilă.
+
Articolul 16(1)<!–>Asigurarea creditului la export se acordă în următoarele condiții standard:a)–>conținutul național al exportului să fie de minimum 50%, cu excepția exportului de nave;b)<!–>creditul la export este acordat pe o durată egală sau mai mare de 2 ani, care poate include perioada de fabricație a bunurilor;c)–>principalul creditului la export se rambursează, de regulă, în rate egale sau acolo unde este cazul (de exemplu, în cazul exportului de echipamente și utilaje individuale) în anuități^10 egale;^10 Rate egale care includ atât principal, cât și dobândă.<!–>d)–>ratele de principal se rambursează la intervale de maximum 1 an, iar prima rată de principal trebuie achitată nu mai târziu de 1 an de la data de început a creditului la export;e)<!–>ratele de dobândă se plătesc la intervale de maximum 6 luni, iar prima rată de dobândă trebuie achitată nu mai târziu de 6 luni de la data de început a creditului la export. În cazul rambursării principalului în rate anuale, ratele de dobândă se plătesc la intervale de maximum 12 luni, iar prima rată de dobândă se plătește nu mai târziu de 12 luni de la data de început a creditului la export;f)–>dobânda datorată după data de început a creditului nu se capitalizează.(2)<!–>Asigurarea creditului la export se poate acorda și în alte condiții decât cele prevăzute la alin. (1) lit. c) și d), cu respectarea următoarelor condiții:a)–>nicio rată de principal sau serie de rate de principal care se va rambursa într-o perioadă de 6 luni nu trebuie să depășească 30% din principalul creditului;b)<!–>prima rată de principal trebuie rambursată nu mai târziu de 24 de luni de la data de început a creditului la export;c)–>durata medie ponderată maximă a perioadei de rambursare reprezintă 65% din termenul de rambursare al operațiunii sau corespunde unei durate de 6 ani, luându-se în considerare durata cea mai mare dintre cele două.(3)Asigurarea creditului la export conform alin. (2) se poate acorda în cazuri justificate de un decalaj între data la care debitorul dispune de fonduri și profilul serviciului datoriei, care ar rezulta din aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) și d) sau atunci când graficul de rambursare nu corespunde cu fluxul de numerar disponibil al debitorului sau al proiectului.
+
Articolul 17Pentru acordarea asigurării investițiilor românești de capital în străinătate trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:a)<!–>solicitantul implementează în țara-gazdă o investiție de capital;b)–>capitalul social majoritar al solicitantului nu este deținut de persoane fizice sau juridice originare din țara-gazdă;c)<!–>investitorul a obținut autorizațiile necesare pentru realizarea investiției de capital, în conformitate cu legile și reglementările din țara-gazdă. În cazul în care la data depunerii cererii de asigurare criteriul nu este îndeplinit se poate accepta îndeplinirea acestuia până cel târziu la data intrării în vigoare a poliței de asigurare. În această situație, solicitantul va prezenta o declarație pe propria răspundere referitoare la obținerea autorizațiilor necesare, iar aprobarea va conține condiții specifice privind intrarea în vigoare a poliței de asigurare.–>
+
Articolul 18(1)<!–>Pentru asigurarea creditului furnizor data producerii riscului este:a)–>data scadenței creditului la export în cazul neefectuării plății de către debitor;b)<!–>data deschiderii procedurii de insolvență împotriva debitorului;c)–>data la care exportatorul a primit notificarea debitorului privind rezilierea unilaterală a contractului de export sau decizia arbitrară a debitorului de a întrerupe sau de a suspenda contractul.(2)<!–>Pentru asigurarea creditului cumpărător data producerii riscului este:a)–>data scadenței ratei de credit/dobânzii de plătit, în cazul nerambursării de către debitor;b)<!–>data deschiderii procedurii de insolvență împotriva debitorului.(3)–>Pentru asigurarea investițiilor românești de capital în străinătate data producerii riscului este:a)<!–>data la care asiguratul nu a putut realiza transferul sumelor aferente investiției, în cazul asigurării riscului de transfer;b)–>data la care asiguratul este privat de exercitarea drepturilor sale de proprietate sau de control asupra investiției asigurate sau este privat de dreptul său de a folosi sau dispune de dividende, profituri sau alte venituri bănești obținute de pe urma investiției, în cazul riscului de expropriere;c)<!–>data la care are loc distrugerea, dispariția sau deteriorarea activelor corporale (altele decât metale și pietre prețioase, opere de artă, antichități, bani și documente) în țara-gazdă, în cazul riscului de război și revolte civile;d)–>data comunicată în mod oficial referitoare la declanșarea evenimentului asigurat sau, după caz, data la care asiguratul declară că nu a putut efectua operațiuni esențiale care să mențină capacitatea financiară a beneficiarului investiției, în cazul riscului de război și revolte civile;e)data la care se dă o sentință judecătorească/decizie arbitrală finală, definitivă și irevocabilă în cazul riscului de nerespectare a acordului de investiție.
+
Articolul 19În cazul în care la nivelul OCDE vor fi stabilite Linii comune care instituie termeni și condiții mai favorabile față de cele prevăzute în Acordul OCDE, Exim Banca Românească NCS poate acorda asigurarea cu respectarea prevederilor agreate prin Liniile comune.
+
Capitolul VIDocumentația, analiza și aprobarea solicitării de asigurare +
Articolul 20(1)<!–>La cererea solicitantului și în baza informațiilor furnizate de acesta Exim Banca Românească NCS transmite o ofertă indicativă de asigurare, cu termen de valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data transmiterii.(2)–>Acceptul privind oferta va fi transmis Exim Banca Românească NCS în termenul menționat la alin. (1).(3)După acceptarea ofertei, solicitantul va transmite Exim Banca Românească NCS, pe adresa de e-mail analiza@eximbank.ro, un mesaj privind intenția de accesare a asigurării, iar Exim Banca Românească NCS va pune la dispoziția acestuia documentația necesară analizei solicitării.
+
Articolul 21Cererea de asigurare, însoțită de documentația completă, va fi transmisă fie prin intermediul platformei online, fie prin poștă/curier sau poate fi depusă la registratura sediului Centralei Exim Banca Românească.
+
Articolul 22(1)<!–>Exim Banca Românească NCS analizează solicitarea de asigurare, potrivit reglementărilor proprii, pe următoarele coordonate:a)–>riscul de neplată din partea debitorului extern;b)<!–>riscurile asociate tranzacției de export și investiției în străinătate;c)–>riscurile asociate țării de destinație a exportului sau țăriigazdă;d)<!–>alte elemente relevante pentru acordarea asigurării.(2)–>Exim Banca Românească NCS are dreptul să solicite informații suplimentare în situația în care elementele cuprinse în cererea de asigurare și în documentația furnizată nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea termenilor și condițiilor specifice ale operațiunii de asigurare.
+
Articolul 23(1)<!–>În funcție de caracteristicile fiecărei solicitări de asigurare și în urma analizei riscurilor asociate tranzacției, Exim Banca Românească NCS stabilește termenii și condițiile specifice de asigurare referitoare la riscurile acoperite, suma asigurată, moneda asigurării, despăgubirea maximă, procentul asigurat, încasarea avansului, condițiile de valabilitate a asigurării, alte condiții specifice de asigurare.(2)–>Pentru sume asigurate care depășesc 10 milioane DST^11 (sau echivalent, determinat pe baza cursului de schimb comunicat de BNR, valabil la data cererii de asigurare), Exim Banca Românească NCS va notifica OCDE, cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de aprobarea asigurării, în cazul în care asigurarea se acordă în condițiile prevăzute la art. 16 alin. (2).^11 Drepturi speciale de tragere.
+
Articolul 24În situația în care tranzacția de export/investiția pentru care se solicită asigurare este în stadiu incipient, Exim Banca Românească NCS poate emite o promisiune de asigurare, valabilă 6 luni de la data emiterii.
+
Articolul 25Încheierea polițelor de asigurare și a promisiunilor de asigurare se realizează pe baza aprobării operațiunii de asigurare.
+
Articolul 26(1)<!–>Polițele de asigurare sunt formate din: Condițiile generale de asigurare și Lista condițiilor specifice. Orice acte adiționale încheiate ulterior fac parte integrantă din polița de asigurare.(2)–>Polițele de asigurare se pot încheia în LEI, USD, EUR sau în altă monedă liber convertibilă.(3)În funcție de prevederile contractului de export se pot stabili termeni și condiții specifice de acordare a polițelor de asigurare, în conformitate cu înțelegerile sectoriale, parte integrantă a Regulamentului (UE) nr. 1.233/2011.
+
Articolul 27Exim Banca Românească NCS monitorizează polițele de asigurare emise, prin acțiuni și operațiuni specifice, pe întreaga perioadă de valabilitate a acestora.
+
Capitolul VIIPlata despăgubirii și recuperarea sumelor plătite +
Articolul 28(1)<!–>Termenul de transmitere a notificării privind producerea riscului este de maximum 30 de zile calendaristice de la data producerii riscului; în cazul deschiderii procedurii insolvenței, termenul de transmitere a notificării privind producerea riscului este de 30 de zile calendaristice de la data la care asiguratul a luat la cunoștință de insolvența debitorului.(2)–>Perioada de așteptare este de:a)<!–>90 de zile calendaristice de la data notificării producerii riscului de către asigurat, dacă riscul se produce în perioada de postlivrare în cazul asigurării creditului furnizor sau în cazul asigurării creditului cumpărător;b)–>180 de zile calendaristice de la data notificării producerii riscului de către asigurat, dacă riscul se produce în perioada de prelivrare în cazul asigurării creditului furnizor sau în cazul asigurării investițiilor românești de capital.(3)<!–>Nu se aplică nicio perioadă de așteptare în cazul insolvenței debitorului privat sau în cazul unui acord bilateral interguvernamental de restructurare a datoriei.(4)–>În funcție de caracteristicile tranzacției, se pot stabili termene mai mari decât cele prevăzute la alin. (1) și (2).
+
Articolul 29(1)<!–>Despăgubirea maximă pe care Exim Banca Românească NCS o poate plăti se determină prin aplicarea procentului asigurat la suma asigurată.(2)–>Despăgubirea efectivă pe care Exim Banca Românească NCS o plătește asiguratului ca urmare a producerii pierderii se calculează prin aplicarea procentului asigurat la pierderea suferită efectiv de asigurat, fără a se depăși despăgubirea maximă.
+
Articolul 30(1)<!–>În termen de maximum 30 de zile calendaristice de la expirarea perioadei de așteptare, asiguratul este îndreptățit să solicite Exim Banca Românească NCS acordarea despăgubirii.(2)–>Despăgubirea maximă pe care Exim Banca Românească NCS o poate plăti se determină prin aplicarea procentului asigurat la suma asigurată.(3)<!–>Despăgubirea efectivă pe care Exim Banca Românească NCS o plătește asiguratului ca urmare a producerii pierderii se calculează prin aplicarea procentului asigurat la pierderea suferită efectiv de asigurat, fără a se depăși despăgubirea maximă.(4)–>Plata despăgubirii se realizează în maximum 90 de zile calendaristice de la solicitare.
+
Articolul 31Odată cu plata despăgubirii, Exim Banca Românească NCS se subrogă, până la limita despăgubirii plătite, în drepturile, acțiunile și garanțiile asiguratului față de debitorul extern sau țara-gazdă a investiției. Exim Banca Românească NCS va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea sumelor plătite din fondurile statului de la debitorul extern sau țara-gazdă a investiției.
+
Capitolul VIIIDispoziții finale +
Articolul 32În scopul aplicării prezentei norme, Exim Banca Românească NCS elaborează proceduri care se supun aprobării C.I.F.G.A.
+
Articolul 33Ori de câte ori actele normative la care se face referire în prezenta normă vor fi modificate, completate sau abrogate, trimiterile respective se vor înțelege ca fiind făcute la forma modificată sau completată a actului normativ respectiv ori la actul normativ care a înlocuit actul abrogat.<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters