privind reconversia profesională în Ministerul Apărării Naţionale(actualizate până la data de 8 septembrie 2009*)
–––*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 71 din 30 ianuarie 2008. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 8 septembrie 2009, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009.**) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009 prevede:"Art. IIÎn cuprinsul Normelor privind reconversia profesională în Ministerul Apărării Naţionale, următoarele denumiri se înlocuiesc după cum urmează:1. "referenţii de specialitate" şi "referenţii" cu "responsabilii cu reconversia profesională";2. "Direcţia management resurse umane" cu "Direcţia calitatea vieţii personalului";3. "DMRU" cu "DCVP";4. "SRPAVPPM" cu "SCVPRRRP".5. "Secţia reconversie profesională" cu "Secţia calitatea vieţii personalului în rezervă/retragere şi reconversie profesională"."Conform art. 23 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 221 din 23 decembrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 882 din 24 decembrie 2008, denumirea „Ministerul Apărării” a fost înlocuită cu denumirea „Ministerul Apărării Naţionale” iar denumirea „Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse” a fost înlocuită cu denumirea cu „Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale”.Înlocuirea denumirii acestor ministere s-a realizat direct în textul formei actualizate. +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Reconversia profesională reprezintă procesul prin care personalului disponibilizat din armată i se acordă, la cerere, sprijin instituţionalizat în vederea reintegrării profesionale în mediul civil. … (2) Măsurile de reconversie profesională se asigură de către Ministerul Apărării Naţionale, care poate coopera în acest domeniu cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi cu alte structuri guvernamentale şi neguvernamentale implicate în procesul de ocupare a forţei de muncă, pe baza acordurilor sau protocoalelor încheiate în acest scop. … +
Articolul 2(1) În sensul prezentelor norme, prin personal disponibilizat din armată se înţelege entitatea socioprofesională constituită din cadre militare, soldaţi şi gradaţi voluntari şi personal civil ale căror raporturi de serviciu, respectiv de muncă, în care se găsesc cu Ministerul Apărării Naţionale încetează pentru motive ce nu le sunt imputabile. … (2) Sensul unor termeni şi expresii utilizate în prezentele norme este precizat în anexa nr. 1. … +
Articolul 3(1) Componentele reconversiei profesionale sunt: … a) serviciile de preconcediere; … b) măsurile de stimulare a ocupării forţei de muncă. … (2) Serviciile de preconcediere cuprind: … a) promovarea ofertei de reconversie profesională; … b) informarea asupra specificului pieţei muncii şi posibilităţilor de formare profesională; … c) consilierea şi reorientarea profesională. … (3) Măsurile de stimulare a ocupării forţei de muncă se referă la: … a) instruire prin cursuri de calificare/recalificare profesională; … b) sprijin în vederea plasării pe piaţa muncii; … c) consiliere şi asistenţă pentru deschiderea unei afaceri, precum şi pentru obţinerea de microcredite; … d) servicii de tip "incubator de afaceri"; … e) orice alte măsuri de natură să stimuleze reintegrarea profesională, aplicate în condiţiile legii. … +
Articolul 4(1) Cadrele militare beneficiază de reconversie profesională în următoarea ordine de priorităţi: … a) cele care nu îndeplinesc condiţiile pentru acordarea pensiei militare de serviciu; … b) cele care îndeplinesc condiţiile pentru acordarea pensiei militare de serviciu anticipată parţială; … c) cele care îndeplinesc condiţiile pentru acordarea pensiei militare de serviciu anticipată. … (2) Soldaţii şi gradaţii voluntari beneficiază de reconversie profesională în următoarea ordine de priorităţi: … a) cei ale căror contracte de angajare se reziliază înainte de expirarea termenului, fără a li se oferi posibilitatea de a încheia un nou contract cu Ministerul Apărării Naţionale în termen de o lună de la rezilierea contractului anterior; … b) cei care sunt trecuţi în rezervă ca urmare a împlinirii limitei de vârstă în activitate sau a termenului prevăzut în contractul de angajare, fără a li se oferi posibilitatea de a încheia un nou contract cu Ministerul Apărării Naţionale în termen de o lună de la rezilierea contractului anterior. … +
Capitolul IIOrganizarea structurii de reconversie profesională din Ministerul Apărării Naţionale +
Articolul 5Pentru realizarea reconversiei profesionale, în cadrul Ministerului Apărării Naţionale funcţionează o structură de specialitate organizată astfel:a) la nivel central, Secţia calitatea vieţii personalului în rezervă/retragere şi reconversie profesională, denumită în continuare SCVPRRRP, din cadrul Direcţiei calitatea vieţii personalului, denumită în continuare DCVP. … ––––Litera a) a art. 5 a fost modificată de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009.b) la nivel local, responsabilii cu reconversia profesională a personalului militar, denumiţi în continuare responsabili cu reconversia profesională, din cadrul birourilor de informare-recrutare aflate în compunerea centrelor militare. … ––––Litera b) a art. 5 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţii de specialitate” cu denumirea „responsabilii cu reconversia profesională”. +
Articolul 6(1) Responsabilii cu reconversia profesională au în responsabilitate problematica specifică de pe raza judeţului respectiv sau, după caz, a încă unui judeţ limitrof. … ––––Alin. (1) al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”.(2) Coordonarea pe linie de specialitate a activităţii responsabililor cu reconversia profesională se asigură de către Direcţia calitatea vieţii personalului, denumită în continuare DCVP, prin SCVPRRRP. … ––––Alin. (2) al art. 6 a fost modificat de art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”, a denumirii „Direcţia management resurse umane” cu denumirea „Direcţia calitatea vieţii personalului”, a denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP”, şi a denumirii „SRPAVPPM” cu „SCVPRRRP”.(3) Din punct de vedere administrativ, activitatea responsabililor cu reconversia profesională se asigură de către Direcţia personal şi mobilizare din Statul Major General, prin centrele militare. … ––––Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”. +
Capitolul IIIRăspunderi şi atribuţii +
Secţiunea 1Direcţia management resurse umaneDirecţia calitatea vieţii personalului––––Denumirea Secţiunii 1 din Cap. III a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „Direcţia management resurse umane” cu denumirea „Direcţia calitatea vieţii personalului”. +
Articolul 8DCVP, prin Secţia calitatea vieţii personalului în rezervă/retragere şi reconversie profesională din cadrul SCVPRRRP, elaborează politici, strategii şi reglementări în domeniul reconversiei profesionale a personalului militar, conduce procesul de reconversie profesională la nivelul Ministerului Apărării Naţionale şi asigură colaborarea cu alte ministere, autorităţi publice şi organizaţii neguvernamentale cu responsabilităţi în acest domeniu.––––Art. 8 a fost modificat de art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP”, a denumirii „Direcţia management resurse umane” cu denumirea „Direcţia calitatea vieţii personalului”, a denumirii „SRPAVPPM” cu denumirea SCVPRRRP” şi a denumirii „Secţia reconversie profesională” cu denumirea „Secţia calitatea vieţii personalului în rezervă/retragere şi reconversie profesională”. +
Articolul 9În domeniul reconversiei profesionale, DCVP are următoarele atribuţii:––––Partea introductivă a art. 9 a fost modificată de pct. 3 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP”.a) elaborează concepţia generală şi programul de reconversie profesională a personalului disponibilizat din Armata României; … b) elaborează, independent sau în parteneriat cu alte organizaţii, proiecte specifice de reconversie profesională, pe tipurile de măsuri prevăzute la art. 3 alin. (3), regiuni de dezvoltare şi surse de finanţare; … c) avizează toate proiectele de reconversie profesională a personalului disponibilizat din armată sau în legătură cu acest domeniu, promovate de alte structuri; … d) elaborează proiecte de acte normative privind reconversia profesională şi le completează/modifică pe baza propunerilor de actualizare şi îmbunătăţire a acestora; … e) coordonează activitatea responsabililor cu reconversia profesională din teritoriu; … ––––Litera e) a art. 9 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”.f) organizează instruiri periodice şi alte activităţi de perfecţionare a pregătirii personalului din Ministerul Apărării Naţionale care are responsabilităţi în domeniul reconversiei profesionale; … g) creează, gestionează şi actualizează baze de date cuprinzând informaţiile necesare organizării, coordonării şi aplicării reconversiei profesionale în armată; … h) reprezintă Ministerul Apărării Naţionale, la nivel de experţi, în relaţia cu alte organizaţii naţionale sau internaţionale cu atribuţii în domeniul reconversiei profesionale; … i) colaborează cu structurile specializate de planificare şi execuţie, centrale şi locale, la fundamentarea şi utilizarea fondurilor publice privind programele de reconversie profesională; … j) prezintă, periodic sau la ordin, rapoarte, informări ori alte materiale documentare referitoare la reconversia profesională în Armata României; … k) publică periodic în mass-media interviuri, articole, studii sau alte lucrări de specialitate din domeniul reconversiei profesionale; … l) prezintă şi actualizează permanent pe internet informaţii de interes public în legătură cu reconversia profesională; … m) coordonează activitatea de atestare/certificare/echivalare a competenţelor profesionale relevante pentru mediul civil, dobândite de personalul militar disponibilizat pe timpul activităţii desfăşurate în armată. … +
Secţiunea a 2-aCentrele militare +
Articolul 10(1) Centrele militare, prin responsabilii cu reconversia profesională, răspund de aplicarea pe plan local a serviciilor de preconcediere şi a măsurilor de stimulare a ocupării forţei de muncă şi au următoarele atribuţii: … ––––Partea introductivă a alin. (1) al art. 10 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi de specialitate” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”.a) stabilesc, împreună cu comandanţii/şefii unităţilor militare dislocate pe raza lor de responsabilitate, perioada şi modul de derulare a serviciilor de preconcediere; … b) informează personalul cu privire la posibilităţile de reconversie profesională, iar la sfârşitul fiecărui an prezintă la nivelul fiecărei unităţi modul de aplicare a măsurilor de reconversie profesională în părţile ce privesc personalul disponibilizat din armată; … c) selectează şi centralizează datele privind personalul care îndeplineşte condiţiile pentru a beneficia de reconversie profesională şi optează în acest sens; … d) identifică posturile care sunt sau urmează a fi disponibile în sectorul public şi în cel privat, ofertele pentru cursuri de calificare/recalificare profesională organizate pe plan local, precum şi condiţiile de participare la acestea; … e) consiliază personalul cuprins în programele de reconversie profesională cu privire la oferta privind locurile de muncă, cursurile de calificare/recalificare şi posibilităţile de plasare pe piaţa muncii; … f) transmit agenţiilor judeţene şi agenţiei municipale Bucureşti pentru ocuparea forţei de muncă cereri privind măsurile de stimulare a ocupării forţei de muncă aplicabile personalului disponibilizat din armată şi sprijină, în limita competenţelor specifice, activitatea agenţiilor în scopul aplicării măsurilor finanţate prin intermediul acestor instituţii; … g) efectuează pe plan local demersurile necesare pentru organizarea unor măsuri de reconversie profesională finanţate din bugetul Ministerului Apărării Naţionale, în limita fondurilor alocate şi pe baza dispoziţiilor primite de la DCVP; … ––––Litera g) a alin. (1) al art. 10 a fost modificată de pct. 3 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP”.h) organizează participarea personalului disponibilizat din armată la cursurile de calificare/recalificare sau la alte tipuri de măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă. În acest sens, contribuie la rezolvarea problemelor privind cazarea, hrănirea şi transportul ori a altor aspecte de ordin organizatoric pentru personalul disponibilizat din armată, planificat să urmeze cursuri de calificare/recalificare în alte garnizoane decât cele de domiciliu; … i) iniţiază, cu consultarea prealabilă a structurii centrale de specialitate, realizarea de parteneriate, în plan local, cu alte organizaţii guvernamentale sau neguvernamentale care au atribuţii în domeniul ocupării forţei de muncă, în vederea derulării, în condiţiile legii, a oricăror proiecte de natură să îmbunătăţească programele proprii de reconversie profesională; … j) monitorizează modul în care se derulează cursurile de calificare/recalificare şi se realizează plasarea pe piaţa muncii a personalului disponibilizat din armată, după absolvirea cursurilor; … k) consiliază personalul disponibilizat din armată aflat în căutarea unui loc de muncă sau care intenţionează să îşi deschidă o afacere proprie ori să obţină microcredite; … l) selectează persoanele care optează pentru servicii de tip "incubator de afaceri", monitorizează activitatea din cadrul incubatorului şi contribuie la soluţionarea eventualelor disfuncţii, în părţile ce privesc responsabilitatea Ministerului Apărării Naţionale; … m) reprezintă Ministerul Apărării Naţionale la nivel local, pe linia reconversiei profesionale, în relaţia cu structurile locale ale instituţiilor de stat, organizaţiile neguvernamentale sau operatorii economici implicaţi în procesul de reconversie profesională; … n) elaborează propuneri pentru eficientizarea activităţii de reconversie profesională; … o) desfăşoară activităţi de îndrumare şi, după caz, contribuie la întreprinderea demersurilor necesare pentru eliberarea, la cererea personalului disponibilizat, a documentelor de atestare/certificare/echivalare a competenţelor profesionale ori a altor asemenea documente relevante pentru reintegrarea profesională în mediul civil, conform precizărilor şefului DCVP. … ––––Litera o) a alin. (1) al art. 10 a fost modificată de pct. 3 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP”.(2) Pentru evidenţa măsurilor de reconversie profesională, centrele militare transmit lunar, până la data de 10 a lunii în curs, pentru luna anterioară, la SCVPRRRP din subordinea DCVP, următoarele documente: … ––––Partea introductivă a alin. (2) al art. 10 a fost modificată de art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP” şi a denumirii „SRPAVPPM” cu denumirea „SCVPRRRP”.a) fişa de monitorizare a măsurilor de reconversie profesională, conform modelului prezentat în anexa nr. 3; … b) situaţia numerică a unităţilor militare în care s-au desfăşurat activităţi specifice şi personalul care a beneficiat de informare pe linia reconversiei profesionale, conform modelului prezentat în anexa nr. 4; … c) datele personale, sub formă de curriculum vitae, ale cadrelor militare care solicită publicitate personalizată în vederea încadrării, conform modelului prezentat în anexa nr. 5. … +
Articolul 11(1) Comandanţii centrelor militare au următoarele responsabilităţi în domeniul reconversiei profesionale: … a) dispun măsuri adecvate în plan administrativ şi organizatoric, pentru ca responsabilii cu reconversia profesională să îşi desfăşoare activitatea specifică în bune condiţii; … ––––Litera a) a alin. (1) al art. 11 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”.b) monitorizează activitatea responsabililor cu reconversia profesională, iar în cazul constatării unor disfuncţii informează operativ SCVPRRRP; … ––––Litera b) a alin. (1) al art. 11 a fost modificată de art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională” şi a denumirii „SRPAVPPM” cu denumirea „SCVPRRRP”.c) asigură responsabililor cu reconversia profesională posibilitatea de a se deplasa periodic la unităţile militare, agenţiile judeţene/municipală Bucureşti pentru ocuparea forţei de muncă ori la alte instituţii cu care se află în relaţii de colaborare pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, de pe raza judeţului/judeţelor aflate în aria lor de responsabilitate; … ––––Litera c) a alin. (1) al art. 11 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”.d) asigură accesul responsabililor cu reconversia profesională la documentele de evidenţă şi la baza de date informatizată privind cadrele militare în rezervă şi în retragere. … ––––Litera d) a alin. (1) al art. 11 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referenţi” cu denumirea „responsabili cu reconversia profesională”.(2) Comandanţii centrelor militare care nu au prevăzută în statul de organizare funcţia de responsabil cu reconversia profesională au, în plus faţă de cele prevăzute la alin. (1), următoarele responsabilităţi: … ––––Partea introductivă a alin. (2) al art. 11 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent de specialitate” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”.a) stabilesc, de comun acord cu comandanţii centrelor militare la care se află funcţia de responsabil cu reconversia profesională, programul responsabilului cu reconversia profesională şi informează despre activitatea acestuia; … ––––Litera a) a alin. (2) al art. 11 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent de specialitate” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”.b) desemnează, prin cumul, o persoană responsabilă cu reconversia profesională care îndeplineşte, în absenţa responsabilului cu reconversia profesională, atribuţii specifice acestuia. … ––––Litera b) a alin. (2) al art. 11 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent de specialitate” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”.(3) Persoana desemnată prin cumul, prevăzută la alin. (2) lit. b), desfăşoară pe linia reconversiei profesionale următoarele activităţi: … a) preia corespondenţa purtată cu comandanţii de unităţi, cu instituţiile şi organizaţiile din judeţ, precum şi cu beneficiarii măsurilor de reconversie; … b) stabileşte programul întâlnirilor responsabilului titular cu reconversia profesională cu beneficiarii măsurilor de reconversie, transmiţând acestuia toate informaţiile necesare desfăşurării acestor activităţi; … ––––Litera b) a alin. (2) al art. 11 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent de specialitate” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”.c) execută, la ordin, alte activităţi din domeniul reconversiei profesionale sau în legătură cu acesta. … +
Secţiunea a 3-aComandanţii/şefii unităţilor militare +
Articolul 12Pentru aplicarea măsurilor de reconversie profesională, comandanţii/şefii unităţilor militare care au în subordine personal ale cărui raporturi de serviciu, respectiv de muncă, cu Ministerul Apărării Naţionale urmează să înceteze răspund de crearea condiţiilor necesare pentru desfăşurarea activităţilor specifice acestui proces, în părţile ce privesc unităţile pe care le conduc. În acest sens, au următoarele obligaţii:a) stabilesc un punct de informare asupra sistemului de reconversie profesională din Armata României, într-un loc accesibil întregului personal din cadrul unităţii; … b) ordonă compartimentului/structurii de personal să informeze oportun responsabilul cu reconversia profesională asupra situaţiei personalului care urmează să fie disponibilizat; … ––––Litera b) a art. 12 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”.c) solicită, după caz, personalului care îndeplineşte condiţiile pentru a i se aplică măsuri de reconversie profesională opţiunea, în scris, pentru a beneficia de asemenea măsuri; … d) transmit tabelele cu personalul care optează pentru reconversie profesională, conform modelului prezentat în anexa nr. 6, responsabilului cu reconversia profesională care are în responsabilitate judeţul pe raza căruia este dislocată unitatea; … ––––Litera d) a art. 12 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”.e) asigură responsabilului cu reconversia profesională cadrul organizatoric necesar pentru aplicarea de către acesta a serviciilor de preconcediere pentru personalul unităţii respective. … ––––Litera e) a art. 12 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”. +
Capitolul IVNorme cu caracter financiar +
Articolul 13(1) Finanţarea sistemului de reconversie profesională se asigură din bugetul de stat şi din alte surse atrase în condiţiile legii. … (2) Cheltuielile aferente structurii de reconversie profesională a Ministerului Apărării Naţionale, precum şi cele necesare pentru finanţarea unor măsuri de reconversie profesională care nu se organizează prin intermediul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale/Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă ori din alte surse atrase în condiţiile legii se suportă din fondurile prevăzute în bugetul Ministerului Apărării Naţionale prin programul major "Administraţie centrală şi pensii" pentru derularea măsurilor de reconversie profesională. … (3) Sumele necesare se solicită de către ordonatorii de credite cu atribuţii pe această linie, prin cererea de credite bugetare, în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie. … +
Capitolul VDispoziţii finale +
Articolul 14(1) Oferta privind reconversia profesională cuprinde, de regulă, o singură măsură de stimulare a ocupării forţei de muncă. … (2) Prin excepţie, personalul disponibilizat poate beneficia de cel mult două măsuri de reconversie, dacă acestea sunt de natură să se aplice împreună, astfel: … a) instruire prin cursuri de calificare/recalificare, urmată de sprijin în vederea plasării pe piaţa muncii; … b) consiliere pentru deschiderea unei afaceri, precum şi pentru obţinerea de microcredite, urmate de participarea la servicii de tip "incubator de afaceri". … (3) Solicitarea aplicării măsurilor de reconversie profesională se poate face numai în termen de 3 ani de la data disponibilizării, dacă solicitantul nu are statut de persoană ocupată, potrivit legii. … +
Articolul 15Personalul civil nu poate beneficia de instruire prin cursuri de calificare/recalificare profesională finanţate din bugetul Ministerului Apărării Naţionale. +
Articolul 16Alte detalii necesare privind colaborarea, pe linia reconversiei profesionale, dintre structura centrală de specialitate şi centrele militare se stabilesc prin dispoziţie comună a şefului DCVP şi a şefului Direcţiei personal şi mobilizare.––––Art. 16 a fost modificat de pct. 3 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP”. +
Articolul 18DCVP este abilitată să emită dispoziţii în aplicarea prevederilor prezentelor norme, cu avizul Statului Major General.––––Art. 18 a fost modificat de pct. 3 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „DMRU” cu denumirea „DCVP”. +
Articolul 19Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme. +
Anexa 1––-la norme–––GLOSARIncubatorul de afaceri reprezintă instrumentul de dezvoltare economică prin care se realizează:– sprijinirea iniţiativei de afaceri;– protejarea firmelor nou-înfiinţate, ajutându-le să depăşească cu succes faza de debut, când sunt mai vulnerabile;– dezvoltarea afacerilor pe o perioadă de maximum 3 ani de la incubare.Acesta oferă:– spaţiu/utilităţi în vederea demarării afacerii, în condiţii avantajoase;– servicii de consultanţă generală în afaceri, precum şi de specialitate (consultanţă juridică, de contabilitate, marketing etc.);– servicii-suport (secretariat, pază) şi echipamentele comune firmelor incubate (telefon, fax, copiator, maşină de serviciu etc.).Consilierea constituie un ansamblu de servicii acordate persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, având drept scop:– furnizarea de informaţii privind piaţa muncii, evoluţia ocupaţiilor şi posibilitatea de a accesa microcredite în condiţii avantajoase ori de a beneficia de servicii de tip "incubator de afaceri";– evaluarea şi autoevaluarea personalităţii în vederea reorientării profesionale;– dezvoltarea abilităţii şi încrederii în sine a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, în vederea luării de către acestea a deciziei optime privind reintegrarea profesională;– instruirea în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă.Asistenţa constituie activitatea prin care o persoană fizică sau juridică specializată şi autorizată în acest sens acordă servicii juridice, de marketing, financiare, metode şi tehnici eficiente de management etc.Anexa 2 la norme a fost abrogată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009. +
Anexa 3––-la norme–––ROMÂNIA NESECRETMINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE Exemplarul nr. …….CENTRUL MILITAR ZONAL/JUDEŢEAN …… Anexa nr. ……………………… martie 2008Anexă la nr. ……………………FIŞĂde monitorizare a măsurilor de reconversieprofesională aplicate în judeţul …………în perioada ……………………………– model –*Font 7*┌─────────┬─────────────┬──────────┬────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────┐│Nr. │Gradul (rez),│Unitatea │Data │Măsuri aplicate │Data │Ob- ││crt. │numele şi │militară │intrării ├──────┬───────────────────────┬────────────┬─────┬───────────────┤ieşirii│ser-││ │prenumele │şi funcţia│în │Consi-│Cursuri de │Plasament pe│Asis-│Au început │din │va- ││ │ │la data │evidenţă │li- │calificare/recalificare│piaţa muncii│tenţă│propria afaceri│evi- │ţii ││ │ │trecerii │pentru │ere ├────────┬───────┬──────┼────┬───────┤pen- ├────────┬──────┤denţă │ ││ │ │în rezervă│aplicarea │în │Înscrişi│Urmează│Au │Au │În │tru │Indepen-│În │(moti- │ ││ │ │ │măsurilor │ve- │ │ │absol-│fost│eviden-│des- │dent │cadrul│vul) │ ││ │ │ │de │de- │ │ │vit │pla-│ţă │chi- │ │incu- │ │ ││ │ │ │reconversie │rea │ │ │ │saţi│pentru │de- │ │bato- │ │ ││ │ │ │profesională│re- │ │ │ │ │plasare│rea │ │rului │ │ ││ │ │ │ │o- │ │ │ │ │ │unei │ │de │ │ ││ │ │ │ │rien- │ │ │ │ │ │afa- │ │afa- │ │ ││ │ │ │ │tării │ │ │ │ │ │ceri │ │ceri │ │ ││ │ │ │ │pro- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │fe- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │şi- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │o- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │nale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────┼────────┼───────┼──────┼────┼───────┼─────┼────────┼──────┼───────┼────┤│1. │Lt. col. XZ │U.M. …./│ 9.03.2006 │ X │ X │ │ │ │ X │ │ │ │ │Curs││ │Şef birou │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ini-││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ţi- ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ere ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │în ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │afa-││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ceri│├─────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────┼────────┼───────┼──────┼────┼───────┼─────┼────────┼──────┼───────┼────┤│2. │M.M. YT │U.M. …./│10.03.2006 │ │ │ │ │ X │ │ │ │ │10.03. │An- ││ │ │Şef depozi│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │2004 │ga- ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │jat ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │la ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │S.C.││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │X │├─────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────┼────────┼───────┼──────┼────┼───────┼─────┼────────┼──────┼───────┼────┤│TOTAL, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││din care:│ 2 │ │ │ 1 │ 1 │ │ │ 1 │ 1 │ │ │ │ │ │├─────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────┼────────┼───────┼──────┼────┼───────┼─────┼────────┼──────┼───────┼────┤│Ofiţeri │ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────┼────────┼───────┼──────┼────┼───────┼─────┼────────┼──────┼───────┼────┤│M.M., │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││subofi- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ţeri │ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────┼────────┼───────┼──────┼────┼───────┼─────┼────────┼──────┼───────┼────┤│Soldaţi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││gradaţi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││voluntari│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────┼────────┼───────┼──────┼────┼───────┼─────┼────────┼──────┼───────┼────┤│Personal │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││civil │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │└─────────┴─────────────┴──────────┴────────────┴──────┴────────┴───────┴──────┴────┴───────┴─────┴────────┴──────┴───────┴────┘Comandantul Centrului Militar Zonal/Judeţean ………..,……………………………………………….Întocmit:NOTĂ:La sfârşitul fişei de monitorizare se vor înscrie, în sinteză, principalele probleme întâmpinate de responsabilul cu reconversia profesională, precum şi propunerile privind îmbunătăţirea activităţii, de natură a fi soluţionate prin implicarea structurii centrale de specialitate.––––Nota din anexa 3 a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDINUL nr. M.92 din 2 septembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 8 septembrie 2009, prin înlocuirea denumirii „referent” cu denumirea „responsabil cu reconversia profesională”. +
Anexa 4––-la norme–––ROMÂNIA NESECRETMINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE Exemplarul nr. …..CENTRUL MILITAR ZONAL/JUDEŢEAN …… Anexa nr. ……….………………. martie 2008Anexă la nr. ………………..SITUAŢIA NUMERICĂa unităţilor militare în care s-au desfăşurat activităţispecifice şi personalul care a beneficiat de informare pelinia reconversiei profesionale în perioada …………– model –┌───────┬────────────┬─────────┬───────────┬───────────────────────────────────┐│Nr. │Indicativul/│Structura│Data la │Categoria de personal informată ││de U.M.│Denumirea │de care │care a fost├───────┬────┬────┬────┬─────┬──────┤│aflate │ U.M. │aparţine │efectuată │Ofiţeri│M.M.│Sub-│Sol-│Per- │TOTAL ││pe te- │ │ │şedinţa de │ │ │ofi-│daţi│so- │ ││rito- │ │ │informare │ │ │ţeri│şi │nal │ ││riul │ │ │ │ │ │ │gra-│civil│ ││jude- │ │ │ │ │ │ │daţi│ │ ││ţului │ │ │ │ │ │ │vo- │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │lun-│ │ ││ │ │ │ │ │ │ │tari│ │ │├───────┼────────────┼─────────┼───────────┼───────┼────┼────┼────┼─────┼──────┤│7 │ 0XXXX │S.M.F.T. │10.01.2008 │ 5 │ 2 │ 5 │ 10 │ 10 │ 32 │├───────┼────────────┼─────────┼───────────┼───────┼────┼────┼────┼─────┼──────┤│TOTAL │ 1 │ │ │ 5 │ 2 │ 5 │ 10 │ 10 │ 32 │└───────┴────────────┴─────────┴───────────┴───────┴────┴────┴────┴─────┴──────┘Comandantul Centrului Militar Zonal/Judeţean ………..,…………………………………………………Întocmit:NOTĂ:În situaţia unităţilor militare care nu au indicativ numeric, în rubrica din coloana a doua se înscrie denumirea în clar a acestora. +
Anexa 5––-la norme–––CURRICULUM VITAE– model –┌────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────┐│Nume │POPESCU VASILE ││Adresă │Str. Sg. maj. Nedeleanu Ion nr. 14, bl. V23, ││ │sc. 1, et. 14, ap.13, sectorul 5, Bucureşti │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Telefon │410.00.74; 0744.111.159 │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│E-mail │ckck@xnet.ro │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Naţionalitatea │română │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Data naşterii │24.05.1950 │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│EXPERIENŢĂ PROFESIONALĂ │ │├────────────────────────────────┤ ││- perioada │- 1973-2001 ││- numele şi adresa angajatorului│- Ministerul Apărării Naţionale ││- tipul activităţii sau sectorul│- pregătire şi comandă subunităţi şi unităţi ││de activitate │ militare ││- funcţia sau postul ocupat │- şef secţie în structură centrală, comandant││ │de unitate, comandant de subunitate ││- principalele activităţi şi │- activităţi specifice domeniului economic ││responsabilităţi │(planificare, organizare, aprovizionare şi ││ │ desfacere) ││ │- pregătire şi exerciţiu în conducerea ││ │organizaţiilor ││ │- gestionare de resurse umane şi bunuri ││ │materiale ││ │- planificare, coordonare şi control al ││ │activităţilor de asigurare cu tehnică şi ││ │materiale ││ │- întocmirea documentelor pentru organizarea ││ │şi desfăşurarea şedinţelor de pregătire cu ││ │caracter teoretic şi practic ││ │- 1968-1970 ││ │- Institutul de Meteorologie şi Hidrologie ││ │Bucureşti ││ │- operator calculator ││ │- tehnoredactare şi introducere date │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│EDUCAŢIE ŞI FORMARE │ │├────────────────────────────────┤ ││- perioada │- 1992-1997 ││- numele şi tipul instituţiei de│- Universitatea Bucureşti, Facultatea de ││învăţământ şi ale organizaţiei │Sociologie, Psihologie şi Pedagogie, ││profesionale prin care s-a │specializarea Psihologie ││realizat formarea profesională │- studii superioare de lungă durată ││ │- 1980-1982 ││- domeniul studiat/aptitudini │- Academia de Înalte Studii Militare, ││ocupaţionale │specializarea Arme Întrunite, Bucureşti ││- tipul calificării/diploma │- studii superioare de lungă durată specifice││obţinută │posturilor în domeniul economic (planificare,││ │organizare, aprovizionare şi desfacere) ││- nivelul de clasificare a │ ││formei de instruire/învăţământ │- 1970-1973 ││ │- Şcoala Militară de Ofiţeri de Artilerie ││ │Sibiu ││ │- studii superioare de scurtă durată ││ │specifice posturilor în domeniile: ││ │- tehnologia construcţiilor de maşini; ││ │- topografie; ││ │- cadastru funciar │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Limba maternă │- română │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Limbi străine cunoscute │- limba engleză – bine (citit, scris) ││- abilitatea de a citi │ – satisfăcător (vorbit) ││- abilitatea de a scrie │- limba franceză – excelent (citit, scris, ││ │ vorbit) ││- abilitatea de a vorbi │ │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Aptitudini şi competenţe │- muzică, desen, pictură, dobândite în ││artistice muzică, desen, │şcoala generală ││pictură, literatură etc. │ │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Aptitudini şi competenţe sociale│- aptitudini de educator, spirit de ordine şi││- specificul mediului de la │disciplină, capacitate de lucru în echipă, ││locul de muncă şi domiciliu │dobândite în urma desfăşurării procesului ││- lucrul în echipă │instructiv-educativ, la comanda subunităţilor││ │şi unităţilor │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Aptitudini şi competenţe │- bun orator, spirit de organizare, ││organizatorice │originalitate, stăpânire de sine, ││- coordonarea/conducerea altor │spontaneitate, inteligenţă, curaj, ││persoane sau a unor proiecte, │îndrăzneală, perseverenţă, intuiţie, spirit ││gestionarea bugetelor │de dreptate şi obiectivitate, onestitate, ││- acţiuni voluntare în domenii │tărie de caracter, dobândite pe timpul ││extraprofesionale │formării ca militar atât pe timpul ││(cultural-sportive etc.) │şcolarizării, cât şi pe timpul exercitării ││ │atribuţiilor funcţionale │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Aptitudini şi competenţe tehnice│- curs de operare calculator, Word, Excel, ││(utilizare de calculator, │3 luni, 1994 ││anumite tipuri de echipamente, │- curs de contabilitate, Ciel, 6 luni, 1999 ││maşini etc.) │ │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Permis de conducere │- categoria B, 1980 │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Alte aptitudini şi competenţe │- foarte bun şahist, câştigător al ││care nu au mai fost │Balcaniadei la categoria 14-18 ani, 1966, ││menţionate anterior │Bucureşti │├────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤│Informaţii suplimentare │- se vor indica alte informaţii utile, la ││ │cerere, cum sunt: referinţe, persoane de ││ │contact etc. │└────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────┘ +
Anexa 6––-la norme–––ROMÂNIA NESECRETMINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE Exemplarul nr. ………UNITATEA MILITARĂ ……………. Anexa nr. …………..………………. martie 2008Anexă la nr. ………………..TABELcu personalul militar care opteazăpentru reconversie profesională(data …… luna …. anul ….. )– model –┌────┬─────────────────────┬───────────────────┬─────────┬────────────┬───────┐│ │- Gradul, arma │ │ │ │ ││ │- Vechimea în grad │ │ │ │ ││Nr. │- Numele şi prenumele│- Funcţia │ │- Domiciliul│Obser- ││crt.│- Vârsta │- Data când urmează│Studii │- Telefonul │vaţii ││ │- Vechimea în muncă │să fie trecut în │militare │- Seria şi │ ││ │- Categoria de forţe │rezervă │şi civile│numărul │ ││ │din care provin │ │ │actului de │ ││ │ │ │ │identitate │ │├────┼─────────────────────┼───────────────────┼─────────┼────────────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │└────┴─────────────────────┴───────────────────┴─────────┴────────────┴───────┘Comandantul/Şeful Unităţii Militare ……,……………………………………Întocmit:NOTĂ:Se întocmesc tabele, separat, pe corpuri de cadre şi soldaţi şi gradaţi voluntari. Personalul se înscrie pe grade şi în ordinea alfabetică. La tabel se anexează copii ale atestatului (adeverinţei) de echivalare a studiilor militare sau ale diplomei (atestatului, adeverinţei) de absolvire a unei instituţii civile de învăţământ sau a unor cursuri organizate de astfel de instituţii.–––