Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 135 din 20 septembrie 2018, publicat în Monitorul Oficial nr. 829 din 27 septembrie 2018. +
Articolul 1ObiectPrezentele norme stabilesc modul de organizare și desfășurare a examenului de competență profesională, denumit în continuare examen de competență, în conformitate cu prevederile art. 7-11,51,52 și ale art. 75 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 162/2017. +
Articolul 2CompetențăAutoritatea competentă responsabilă, potrivit Legii nr. 162/2017, pentru emiterea normelor prevăzute la art. 1 și pentru organizarea examenului de competență este Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS. +
Articolul 3Delegarea atribuțiilor(1)<!–>În cazul delegării, îndeplinirea atribuției privind organizarea examenului de competență, prevăzută la art. 52 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 162/2017, revine Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR. (2)–>Abrogat.(la 21-08-2025,
Alineatul (2) , Articolul 3 a fost abrogat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(3)Abrogat.(la 21-08-2025,
Alineatul (3) , Articolul 3 a fost abrogat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Articolul 4Condiții pentru înscrierea la examenul de competență(1)<!–>În vederea înscrierii și susținerii examenului de competență, persoanele fizice trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele cerințe educaționale:a)–>sunt licențiate ale unei instituții de învățământ superior sau au un nivel echivalent; … b)au urmat un curs de instruire teoretică sau le-a fost echivalat în condițiile prevăzute la art. 11 alin. (9) din Legea nr. 162/2017 și ale normelor ASPAAS emise în aplicarea acesteia;(la 21-08-2025,
Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 4 a fost modificată de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
… c)au efectuat un stagiu de pregătire practică sau le-a fost echivalat în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (8) din Legea nr. 162/2017 și ale normelor ASPAAS emise în aplicarea acesteia.(la 21-08-2025,
Litera c) , Alineatul (1) , Articolul 4 a fost modificată de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
… (2)Pe lângă cerințele educaționale prevăzute la alin. (1), persoanele fizice trebuie să îndeplinească și condiția de bună reputație prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017 și în Normele privind buna reputație a stagiarilor în activitatea de audit financiar și/sau de asigurare a raportării privind durabilitatea, a auditorilor financiari și a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 324/2025.(la 21-08-2025,
Alineatul (2) , Articolul 4 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Articolul 5Înscrierea la examenul de competență(1)<!–>Dosarele de înscriere la examenul de competență se depun personal, prin delegat (cu împuternicire simplă), prin poștă sau curier, la sediul ASPAAS sau CAFR (inclusiv la sediile reprezentanțelor sale teritoriale), în cazul delegării, în termenul stabilit și anunțat pe site-ul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, conform prevederilor art. 10 alin. (3).(2)–>Dosarele depuse după termenul-limită sunt respinse.(3)<!–>Dosarul de înscriere la examenul de competență cuprinde următoarele documente:a)–>cerere de înscriere, conform anexei nr. 1;(la 21-08-2025,
Litera a) , Alineatul (3) , Articolul 5 a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
… b)diploma de licență, în copie certificată pentru conformitate cu originalul (candidatul se va prezenta la sediul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, cu diploma în original sau copie legalizată și cu xerocopie pe care personalul ASPAAS sau personalul CAFR, în cazul delegării, care preia dosarul de înscriere va constata conformitatea cu originalul) sau în copie legalizată, pentru situațiile în care dosarele se transmit prin poștă sau curier la sediul ASPAAS sau CAFR (inclusiv la sediile reprezentanțelor sale regionale), în cazul delegării; … c)<!–>copia actului de identitate aflat în termen de valabilitate; … d)–>certificat de cazier judiciar aflat în termen de valabilitate; … e)declarația privind respectarea criteriilor de bună reputație, prevăzută în anexa la Normele privind buna reputație a stagiarilor în activitatea de audit financiar și/sau de asigurare a raportării privind durabilitatea, a auditorilor financiari și a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 324/2025;(la 21-08-2025,
Litera e) , Alineatul (3) , Articolul 5 a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
… f)orice alt document solicitat de ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, în procesul de analiză (de exemplu, copie de pe certificatul de căsătorie, în cazul în care numele candidatului din actul de identitate diferă de numele din diploma de licență, dovada achitării taxei de examen, percepută de CAFR, în cazul delegării). … g)dovada achitării taxei pentru înscrierea la examenul de competență profesională conform prevederilor art. 3 alin. (1) și (2) din Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 287/2025 privind aprobarea taxelor și cotizațiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari și firmele de audit autorizați/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari și entitățile de audit din țări terțe.(la 21-08-2025,
Alineatul (3) , Articolul 5 a fost completat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
… (4)În vederea validării dosarului de înscriere, personalul ASPAAS din cadrul Biroului reglementare, autorizare, înregistrare și formare continuă (BRAIFC) sau personalul CAFR, în cazul delegării, verifică îndeplinirea condițiilor de înscriere prevăzute la art. 4. (5)<!–>În cazul dosarelor incomplete sau care conțin erori, ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, solicită candidaților remedierea neregularităților în termen de 5 zile lucrătoare.(6)–>Dacă remedierea nu are loc în termenul prevăzut la alin. (5) sau dacă nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 4, dosarul de înscriere este respins, iar candidații nu au dreptul de a participa la examenul de competență din sesiunea respectivă.(7)<!–>Candidații ale căror dosare au fost validate sunt înscriși în registrul candidaților. (8)–>Registrul candidaților, întocmit și asumat de personalul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, centralizează următoarele informații:a)<!–>numele și prenumele candidaților, ordonați alfabetic; … b)–>numărul legitimației individuale de examen/numărul individual al candidatului.(la 21-08-2025,
Litera b) , Alineatul (8) , Articolul 5 a fost modificată de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
… (9)Pe baza registrului candidaților se stabilesc listele candidaților înscriși la examenul de competență, care se afișează atât pe site-ul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, cât și la locul de desfășurare a examenului, în cazul în care acesta se desfășoară fizic.(la 21-08-2025,
Alineatul (9) , Articolul 5 a fost modificat de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(10)Abrogat.(la 21-08-2025,
Alineatul (10) , Articolul 5 a fost abrogat de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Articolul 6Probele examenului de competență(1)<!–>Examenul de competență constă în susținerea, în scris, a două probe, astfel:a)–>prima probă – testul privind cunoștințele teoretice; … b)<!–>a doua probă – testul de aplicare în practică a cunoștințelor teoretice. … (2)–>Testul privind cunoștințele teoretice, care constituie prima probă a examenului de competență, se desfășoară pe o perioadă de 3 ore și constă în verificarea cunoștințelor teoretice, prin susținerea unei probe care conține atât subiecte deschise, cât și întrebări de tip grilă, care acoperă următoarele domenii: a)<!–>teoria și principiile contabilității generale; … b)–>cerințele legale și standarde referitoare la întocmirea situațiilor financiare anuale și consolidate; … c)<!–>standardele internaționale de contabilitate; … d)–>analiza financiară; … e)<!–>contabilitatea costurilor și managerială; … f)–>managementul riscului și controlul intern; … g)<!–>audit și aptitudini profesionale; … h)–>cerințe legale și profesionale referitoare la auditul statutar și auditorii financiari; … i)<!–>standardele internaționale de audit, astfel cum sunt menționate la art. 32 din Legea nr. 162/2017; … j)–>etică profesională și independență. … (3)<!–>Testul privind cunoștințele teoretice poate conține și subiecte relevante pentru audit din următoarele domenii sau reglementări:a)–>legislația privind societățile și reglementările privind guvernanța corporativă; … b)<!–>legislația privind insolvența și alte proceduri similare; … c)–>legislația fiscală; … d)<!–>Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare; … e)–>legislația privind asigurările sociale și Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … f)<!–>tehnologia informației și sistemele computerizate; … g)–>finanțe publice, economie generală și de afaceri; … h)<!–>matematică și statistică; … i)–>principiile de bază ale managementului financiar. … (4)<!–>Ponderea subiectelor deschise prevăzute la alin. (2) în nota finală este de 40%, respectiv de 50% pentru întrebările de tip grilă. (5)–>Subiectele aferente domeniilor menționate la alin. (2) lit. g)-j) vor avea o pondere de minimum 50% din numărul total al subiectelor, iar subiectele aferente celorlalte domenii vor avea o pondere de minimum 30%. (6)<!–>Proba a doua a examenului de competență are ca scop verificarea capacității candidatului de a aplica în practică cunoștințele teoretice dobândite în vederea desfășurării activității de audit financiar. Această probă se desfășoară pe parcursul a 4 ore și constă în:a)–>un subiect privind formularea unei opinii de audit cu descrierea/argumentarea raționamentului profesional utilizat, luând în considerare un caz practic referitor la unul sau mai multe aspecte legate de auditul statutar; … b)<!–>un subiect privind planificarea și derularea misiunilor de audit statutar, responsabilitățile auditorului în auditul statutar, precum și diferențele de raportare dintre auditul financiar și cel statutar; … c)–>un subiect din Standardele internaționale privind managementul calității ISQM1 și ISQM2 pentru firmele care efectuează audituri și revizuiri ale situațiilor financiare, precum și alte misiuni de asigurare și servicii conexe.(la 21-08-2025,
Litera c) , Alineatul (6) , Articolul 6 a fost modificată de Punctul 9. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
… (6^1)În situația echivalării totale a testului de cunoștințe teoretice, nota minimă de promovare se va calcula ca medie între media finală de absolvire a studiilor universitare și punctajul obținut la a doua probă, respectiv testul de aplicare în practică a cunoștințelor teoretice.(la 21-08-2025,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(6^2)În situația echivalării parțiale a testului de cunoștințe teoretice, nota primei probe se va calcula ca medie între punctajul obținut la calificarea profesională și punctajul obținut la testul parțial privind cunoștințele teoretice.(la 21-08-2025,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(6^3)Durata testului parțial privind cunoștințele teoretice, care constituie prima probă a examenului de competență, va fi comunicată de comisia de examinare la momentul susținerii probei și va fi stabilită ținând cont de numărul de subiecte aferente domeniilor pentru care se susține testarea.(la 21-08-2025,
Articolul 6 a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(7)Proba a doua a examenului de competență se poate susține numai în cazul în care este promovată prima probă a examenului sau sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 7.(la 21-08-2025,
Alineatul (7) , Articolul 6 a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(8)În aplicarea prevederilor alin. (7), ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, asigură corectarea primei probe și publicarea, pe site-ul propriu, a listei cu candidații care au promovat prima probă (cu nota minimă 6), cu cel puțin 5 zile înainte de data programată pentru desfășurarea probei a doua.(9)<!–>Candidatul care nu a promovat niciuna dintre probele examenului de competență sau cea de-a doua probă a examenului în cadrul unei sesiuni se poate prezenta la o altă sesiune de examen pentru a resusține ambele probe, respectiv proba a doua a examenului nepromovată.(10)–>În cazul în care candidatul a promovat ambele probe ale examenului de competență, dar nu a obținut nota minimă de promovare a examenului (nota 7), acesta poate susține încă o dată orice probă sau ambele probe, în vederea obținerii notei de promovare. (11)<!–>Candidatul care nu a promovat niciuna dintre probele examenului de competență, în termen de 3 ani de la data susținerii probelor în cadrul primei sesiuni a examenului, va putea relua procedura de înscriere la examen, după expirarea acestui termen, prin susținerea ambelor probe. (12)–>În situația în care prima probă a fost promovată în intervalul de 3 ani, aceasta nu mai este recunoscută după expirarea acestui termen. +
Articolul 7Exceptări cu privire la susținerea testului de cunoștințe teoretice inclus în examenul de competență(1)<!–>Conform prevederilor art. 10 din Legea nr. 162/2017, titularului unei diplome de licență, al unei diplome universitare la nivel de master sau al unei calificări profesionale în unul ori mai multe dintre domeniile prevăzute la art. 6 alin. (2) și (3) i se acordă exceptări de la testul privind cunoștințele teoretice inclus în examenul de competență, pentru domeniile respective, în situația în care curricula universitară urmată de titular acoperă una sau mai multe dintre disciplinele prevăzute la art. 6 alin. (2) și (3). Exceptarea se acordă pe baza unor protocoale sau acorduri încheiate de ASPAAS cu instituții de învățământ superior naționale sau internaționale ori cu organisme profesionale naționale sau internaționale.(1^1)–>Persoanele care se încadrează în situația prevăzută la alin. (1) vor depune la sediul ASPAAS, personal, prin poștă sau curier, un dosar care va cuprinde următoarele documente: a)<!–>cerere de exceptare de la testul de cunoștințe teoretice inclus în examenul de competență profesională, cu semnătură olografă, în original, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2; … b)–>diploma universitară de licență și/sau master (adeverință în original, în cazul în care diploma nu a fost eliberată), în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS/documentul care atestă obținerea calificării profesionale, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS; … c)<!–>suplimentul la diplomă/foaia matricolă, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS/documentul emis de organismul profesional din care să rezulte nota/punctajul, în original sau în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS, care a stat la baza obținerii calificării profesionale; … d)–>certificat de cazier judiciar în perioada de valabilitate; … e)<!–>copie de pe actul de identitate/pașaport; … f)–>lista domeniilor prevăzute la art. 9 din Legea nr. 162/2017 cu nota/punctajul obținut la fiecare disciplină echivalată corespunzătoare domeniului respectiv; … g)<!–>dovada plății taxei în conformitate cu Ordinului președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 287/2025; … h)–>alte documente solicitate de ASPAAS. … (la 21-08-2025,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(1^2)Cererile prevăzute la alin. (1) se transmit cu cel puțin 30 de zile înainte de data începerii înscrierii, într-un interval stabilit și anunțat de către ASPAAS pe site-ul propriu.(la 21-08-2025,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(1^3)Documentele prevăzute la alin. (1^1) se analizează de personalul cu atribuții specifice din cadrul ASPAAS, care va întocmi un raport cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de echivalare. (la 21-08-2025,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(1^4)Rezultatul va fi comunicat solicitantului în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii de echivalare.(la 21-08-2025,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(1^5)Echivalarea testului de cunoștințe teoretice inclus în examenul de competență este valabilă o perioadă de 3 ani de la data comunicării rezultatului potrivit alin. (1^4), în condițiile în care acordul/protocolul de echivalare respectă prevederile Legii nr. 162/2017.(la 21-08-2025,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(1^6)În situația în care calificarea profesională nu cuprinde discipline care să acopere toate domeniile de la art. 6 alin. (2) și (3), echivalarea va fi parțială, iar testul de cunoștințe teoretice va cuprinde subiecte din domeniile neacoperite și va reprezenta un test parțial de cunoștințe teoretice.(la 21-08-2025,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(1^7)În cazul delegării atribuției de organizare a examenului de competență către CAFR, ASPAAS transmite către aceasta, cu minimum 5 zile înainte de perioada de înscriere, situația persoanelor cărora le-a fost aprobată cererea de exceptare de la testul de cunoștințe teoretice și, după caz, situația persoanelor cărora li s-a echivalat parțial testul de cunoștințe teoretice, însoțită de domeniile pentru care acestea trebuie să susțină testul de cunoștințe teoretice.(la 21-08-2025,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(2)Nu se acordă exceptări de la testul de aplicare în practică a cunoștințelor teoretice, inclus în examenul de competență. +
Articolul 7^1AplicabilitatePrevederile art. 7 se aplică persoanelor fizice care îndeplinesc una dintre următoarele condiții:a)<!–>au absolvit un program de studii universitare de licență și/sau master organizat de instituția de învățământ superior cu care ASPAAS a încheiat un protocol de echivalare în condițiile prezentului ordin, iar nota obținută la programele de mai sus a fost minimum 6; … b)–>au obținut o calificare profesională acordată de un organism profesional cu care ASPAAS a încheiat un protocol de echivalare, punctajul obținut a fost de minimum 60 de puncte (echivalentul notei 6), iar în cazul exceptării parțiale media notelor obținute pentru domeniile prevăzute la art. 6 trebuie să fie minimum 6. … (la 21-08-2025,
Actul a fost completat de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Articolul 8Comisia de examinare(1)<!–>Examinarea se realizează de către o comisie de examinare formată din practicieni (auditori financiari autorizați în România, cu experiență în profesie, inclusiv în audit statutar), specialiști și cadre didactice din mediul academic, care au cunoștințe și calificări relevante în domeniile prevăzute la art. 6.(2)–>În cadrul comisiei de examinare funcționează subcomisii cu atribuții specifice, după cum urmează:a)<!–>de elaborare a subiectelor de examen; … b)–>de organizare și desfășurare a examenului; … c)<!–>de corectare a lucrărilor; … d)–>de soluționare a contestațiilor. … (3)<!–>Constituirea subcomisiilor de examinare și desemnarea președintelui comisiei de examinare se stabilesc pentru fiecare sesiune de examinare, prin decizie a președintelui ASPAAS sau hotărâre a Consiliului CAFR, în cazul delegării, cu aprobarea ASPAAS.(4)–>Numărul membrilor și componența subcomisiilor de organizare și desfășurare a examenului, de corectare a lucrărilor și de soluționare a contestațiilor, pentru o anumită sesiune de examen, se stabilesc și în funcție de numărul de candidați înscriși la examen, prin decizie a președintelui ASPAAS sau hotărâre a Consiliului CAFR, în cazul delegării, emisă, de regulă, în termen de 5 zile de la validarea dosarelor de înscriere și elaborarea listei candidaților. (5)<!–>Subcomisia de elaborare a subiectelor se constituie prin decizie a președintelui ASPAAS sau hotărâre a Consiliului CAFR, în cazul delegării, emisă anterior termenului prevăzut la alin. (4), pentru a se asigura elaborarea subiectelor în timp util, însă prestarea activității se va demara după elaborarea listei candidaților, pentru a se evita eventualele situații de incompatibilitate și conflicte de interese.(6)–>Un membru al comisiei de examinare poate face parte din una sau mai multe subcomisii, cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (2).(7)<!–>De regulă, subcomisiile își exercită atribuțiile în prezența tuturor membrilor.(8)–>Membrii comisiei de examinare și membrii echipei de supraveghere și control ai ASPAAS semnează declarații pe propria răspundere privind confidențialitatea, regimul incompatibilităților și al conflictelor de interese.(la 21-08-2025,
Alineatul (8) , Articolul 8 a fost modificat de Punctul 14. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(9)O persoană care are soțul sau soția, rude ori afini până la gradul al treilea în rândul candidaților nu poate fi membru al comisiei. Dacă incompatibilitatea apare ulterior desemnării ca membru al comisiei de examinare, persoana respectivă are obligația de a comunica această situație președintelui ASPAAS sau președintelui Consiliului CAFR, în cazul delegării, în vederea înlocuirii sale. +
Articolul 9Atribuțiile comisiei de examinare(1)<!–>Comisia de examinare are următoarele atribuții, prin subcomisiile cu funcții specifice:a)–>subcomisia de elaborare subiecte:(i)<!–>elaborează subiectele aferente examenului de competență profesională, în 2 (două) variante, în conformitate cu tematica și bibliografia prevăzute la art. 10; … (ii)–>elaborează baremul de evaluare și notare pentru fiecare probă din cadrul examenului; … … b)<!–>subcomisia de organizare și desfășurare a examenului:(i)–>organizează, controlează și îndrumă acțiunile care vizează desfășurarea examenului; … (ii)<!–>desemnează un membru care va extrage varianta de subiect, cu 24 de ore înainte de începerea examenului de competență, și va întocmi un procesverbal; … (iii)–>asigură instruirea persoanelor care supraveghează candidații în sălile de examen (responsabili de sală și supraveghetori); … (iv)<!–>asigură multiplicarea subiectelor la fiecare probă, în condiții de confidențialitate și transparență; … … c)–>subcomisia de corectare a lucrărilor:(i)<!–>corectează lucrările în condițiile stabilite prin prezentele norme, cu respectarea baremelor pentru fiecare subiect în parte; … (ii)–>asigură organizarea procesului de deschidere a lucrărilor de examen; … (iii)<!–>consemnează notele de pe lucrări în catalog; … (iv)–>semnează în catalogul de examinare; … … d)<!–>subcomisia de soluționare a contestațiilor:(i)–>recorectează lucrările contestate în condițiile stabilite prin prezentele norme, cu respectarea baremelor pentru fiecare subiect în parte; … (ii)<!–>asigură organizarea procesului de redeschidere a lucrărilor de examen; … (iii)–>consemnează notele de pe lucrări în catalog; … (iv)<!–>semnează în catalogul de contestații. … … (2)–>Exercitarea atribuției de corectare a lucrărilor este incompatibilă cu cea de soluționare a contestațiilor.(3)<!–>Președintele comisiei de examinare coordonează activitatea membrilor comisiei.(4)–>Personalul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, selectează lucrările pentru care au fost depuse contestații și le resigilează înainte de a fi transmise subcomisiei de soluționare a contestațiilor. +
Articolul 10Organizarea examenului de competență profesională(1)<!–>Examenul de competență se organizează de maximum două ori pe an, în sistem clasic (cu prezența fizică a candidaților) sau prin intermediul unei platforme on-line de examinare, dacă situația o impune/în situația în care examenul nu poate fi organizat în sistem clasic.(2)–>Perioada de desfășurare a sesiunii de examen, centrul/centrele de examinare și tematica și bibliografia de examen se stabilesc prin decizie a președintelui ASPAAS/ hotărâre a Consiliului CAFR, cu aprobarea ASPAAS, în cazul delegării.(3)<!–>Informațiile prevăzute la alin. (2), precum și orice alte informații referitoare la organizarea și desfășurarea examenului de competență se publică de către ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, pe site-ul propriu, de regulă cu 45 de zile înainte de data stabilită pentru susținerea primei probe de examen.(4)–>În situația organizării examenului de competență în sistem on-line, prin intermediul unei platforme on-line de examinare, ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, după caz, va emite o procedură privind desfășurarea examenului de competență profesională în sistem on-line, care cuprinde minimum următoarele:a)<!–>modalitatea de înscriere a candidaților și informațiile privind accesul în platforma on-line; … b)–>instrucțiuni privind pregătirea examenului de competență în sistem on-line; … c)<!–>instrucțiuni privind susținerea examenului de competență în sistem on-line; … d)–>modalitatea de soluționare a contestațiilor; … e)<!–>prevenirea și constatarea modalității de sancționare a fraudelor/tentativelor de fraudare a examenului de competență în sistem on-line; … f)–>acordul GDPR privind prelucrarea datelor cu caracter personal prin înregistrarea audio/video a examenului de competență în sistem on-line. … +
Articolul 11Responsabilii și supraveghetorii de sală(1)<!–>Responsabilii și supraveghetorii de sală sunt desemnați prin decizie a președintelui ASPAAS sau ordin al președintelui Consiliului CAFR, în cazul delegării, după finalizarea înscrierilor la examen.(2)–>O persoană care are soțul sau soția, rude ori afini până la gradul al treilea în rândul persoanelor înscrise la examen nu poate fi responsabil sau supraveghetor de sală.(3)<!–>Eventualele situații de incompatibilitate ivite după desemnarea acestora sunt comunicate imediat președintelui ASPAAS sau președintelui Consiliului CAFR, în cazul delegării, de către persoana în cauză, în vederea înlocuirii sale.(4)–>Responsabilii și supraveghetorii de sală semnează declarații pe propria răspundere privind confidențialitatea, regimul incompatibilităților și al conflictelor de interese.(5)<!–>Atribuțiile și responsabilitățile responsabililor și supraveghetorilor de sală sunt următoarele:a)–>afișează listele candidaților la intrarea în sala de examen; … b)<!–>fixează legitimațiile de examen pentru fiecare candidat pe pupitrul de examen, conform principiului „un loc ocupat, unul liber“ în ordine alfabetică; … c)–>verifică la intrarea în sala de examen identitatea candidaților în baza cărții de identitate/pașaportului și a listei candidaților, încercuiesc pe foaia centralizatoare numele celor care intră în sală și se asigură că aceștia semnează pe foaia centralizatoare; … d)<!–>nu mai permit accesul candidaților în sala de examen după începerea examenului; … e)–>asigură informarea candidaților despre condițiile de desfășurare a examenului; … f)<!–>distribuie candidaților foile de examen, solicitând acestora completarea datelor specificate în zona destinată securizării; … g)–>distribuie foile cu subiectele și ciornele; … h)<!–>asigură desfășurarea în bune condiții a examenului de competență; … i)–>se asigură că niciun candidat nu părăsește sala în timpul examenului pentru a reveni, în afara situațiilor excepționale conform art. 12 alin. (10); … j)<!–>la expirarea timpului de examen, preiau toate lucrările candidaților rămași în sală, foile de subiecte și ciornele și le așază pe catedră; … k)–>invită candidații rămași în sală, în ordinea așezării în bănci, să semneze pentru predarea lucrării, care este sigilată în prezența candidatului, după ce responsabilul de sală semnează în colțul destinat securizării; … l)<!–>după finalizarea probei de examen și preluarea tuturor lucrărilor, responsabilii de sală întocmesc procesul-verbal al examenului, care conține următoarele informații: numele responsabilului de sală, numele supraveghetorilor, numărul de lucrări albe primite/predate, numărul de lucrări anulate, numărul de fraude, numărul de candidați prezenți, numărul de absenți, numărul de lucrări predate etc.; … m)–>întocmesc procesul-verbal de fraudă sau tentativă de fraudă, dacă este cazul; … n)predau unui reprezentant al comisiei de examinare: procesul-verbal al examenului, lucrările candidaților, lucrările albe/neutilizate, lucrările anulate, lista de prezență, legitimațiile candidaților absenți dezlipite de pe pupitre, subiectele de examen, procesul-verbal de fraudă sau tentativă de fraudă, dacă este cazul, orice alte materiale rămase neutilizate etc. … +
Articolul 12Desfășurarea examenului de competență profesională(1)<!–>Cele două probe ale examenului de competență se susțin la date diferite, conform perioadei de desfășurare a sesiunii de examen.(2)–>Accesul candidaților în sală se face cu cel puțin 45 de minute înainte de ora de începere a examenului, în baza cărții de identitate/pașaportului și după semnarea pe lista de prezență.(3)<!–>În sala de examen au acces responsabilii și supraveghetorii de sală, membrii comisiei de examinare, reprezentanții ASPAAS, reprezentanții CAFR, în cazul delegării, și candidații care au semnat pe lista de prezență pentru fiecare probă de examinare în parte.(4)–>Conducerea ASPAAS sau persoanele desemnate de aceasta prin decizie pot efectua verificări în timpul desfășurării examenului de competență.(5)<!–>Pe timpul desfășurării examenului de competență este interzis candidaților să dețină asupra lor orice materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor sau dispozitive electronice, cu excepția unui calculator de birou cu funcții de bază, fără posibilitatea de stocare date sau acces la internet.(6)–>După începerea examenului se interzice intrarea în sala de examen a candidaților.(7)<!–>Candidații primesc un exemplar cu subiectele de examen și foi pentru formularea răspunsurilor.(8)–>Candidații completează în colțul din dreapta sus, în zona destinată securizării, numele, prenumele, localitatea de domiciliu și numărul de pe legitimația de examen.(9)<!–>După distribuirea lucrărilor și a subiectelor de examen niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât după predarea lucrării și semnării de predare.(10)–>În cazuri excepționale, un candidat poate părăsi temporar sala doar însoțit de unul dintre supraveghetori. În acest caz, în perioada de absență din sală, cartea de identitate/ pașaportul candidatului rămâne în posesia responsabilului cu supravegherea.(11)<!–>Orice detalii, nelămuriri sau eventuale erori referitoare la subiectele distribuite sunt clarificate pe parcursul examenului de către membrii subcomisiei de elaborare subiecte din cadrul comisiei de examinare.(12)–>Candidații care părăsesc sala de examen înainte de expirarea timpului sunt obligați să predea lucrările, subiectele și ciornele și să semneze de predare.(13)<!–>La expirarea timpului, candidații sunt obligați să predea lucrările, subiectele și ciornele și să semneze de predare, iar ultimii 3 candidați rămân în sală până la predarea tuturor lucrărilor.(14)–>Responsabilii de sală vor întocmi, pentru fiecare sală de examen, un proces-verbal, în două exemplare, care să cuprindă:a)<!–>numele responsabilului de sală; … b)–>numele supraveghetorilor de sală; … c)<!–>numărul de candidați prezenți; … d)–>număr de lucrări predate; … e)<!–>număr de lucrări anulate; … f)–>numărul de candidați absenți; … g)<!–>număr de lucrări nerepartizate; … h)–>număr de fraude; … i)<!–>alte informații, după caz. … (15)–>Un exemplar al procesului-verbal prevăzut la alin. (14) se transmite, împreună cu lista de prezență și lucrările candidaților, unui reprezentant al comisiei de examinare. +
Articolul 13Frauda și tentativa de fraudă(1)<!–>Se consideră ca fiind fraudă sau tentativă de fraudă, după caz, oricare dintre următoarele situații:a)–>înscrierea numelui candidatului pe foaia de examen în afara colțului negru care se sigilează și a oricăror alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării; … b)<!–>copierea de la alți candidați; … c)–>comunicarea de orice tip, prin orice mijloace, cu alte persoane aflate în interiorul sau în exteriorul sălii de examen; … d)<!–>deținerea de înscrisuri conținând surse de informare referitoare la disciplinele de examen, indiferent dacă acestea au fost sau nu utilizate în timpul examenului; … e)–>alte situații care creează suspiciuni de fraudă. … (2)<!–>În cazurile prevăzute la alin. (1), frauda este consemnată detaliat într-un proces-verbal, ce se întocmește pe loc de către responsabilul de sală, iar lucrarea se anulează cu mențiunea „Fraudă“.(3)–>Procesul-verbal trebuie semnat de cel puțin două persoane, candidați aflați în apropiere și/sau supraveghetori de sală.(4)<!–>Procesul-verbal și lucrarea anulată sunt predate comisiei de examinare.(5)–>Persoanelor care se află în oricare dintre situațiile menționate la alin. (1):a)<!–>le este interzis să se prezinte la o altă probă de examen din cadrul sesiunii în care au fost depistate că au încercat să fraudeze examenul; … b)–>li se anulează proba/probele susținută(e) în sesiunea respectivă; … c)<!–>le este interzis să se prezinte la următoarea sesiune consecutivă de examen organizată de ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării. … (6)–>În cazul în care candidatul recidivează, acestuia i se interzice participarea la examenul de competență în următorii 3 ani.(7)În perioada în care li s-a interzis dreptul de a participa la examenul de competență profesională, persoanele la care fac referire alin. (1) și (6) trebuie să respecte toate obligațiile, conform prevederilor prezentelor norme. +
Articolul 14Corectarea lucrărilor(1)<!–>Evaluarea lucrărilor candidaților la examen se face de către comisia de examinare, prin subcomisia de corectare a lucrărilor, în baza atribuțiilor prevăzute de prezentele norme.(2)–>Nota minimă de promovare a fiecărei probe este 6,00. Nota minimă de promovare a examenului este 7,00, obținută ca medie aritmetică a celor două probe.(3)<!–>Lucrările la fiecare probă de examen se notează cu note de la 1 la 10, cu două zecimale.(4)–>Corectarea și notarea în baza baremului stabilit se înregistrează în cataloage separate, în care lucrările figurează cu un număr de identificare unic.(5)Abrogat.(la 21-08-2025,
Alineatul (5) , Articolul 14 a fost abrogat de Punctul 15. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(6)Lucrările sunt evaluate de 2 corectori, care trec punctajul acordat pentru fiecare subiect și care își asumă, prin semnătură olografă notările proprii.(7)<!–>Nota finală la o probă reprezintă media aritmetică a celor două note ale fiecărui corector.(8)–>Dacă între notele acordate pentru aceeași lucrare diferența este mai mare sau egală cu 1 (un) punct, se procedează la reevaluarea lucrării respective de către un alt corector, nota acordată de acesta fiind cea finală.(9)<!–>Pentru fiecare probă de examen, subcomisia de corectare a lucrărilor desemnează un reprezentant care desigilează lucrările, înscrie pe fiecare lucrare nota finală rezultată conform alin. (7) și întocmește catalogul final.(10)–>Rezultatele examenului de competență sunt validate de către membrii subcomisiei de corectare a lucrărilor și sunt publicate pe site-ul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării. +
Articolul 15Contestații(1)<!–>Rezultatele publicate se pot contesta o singură dată, în termen de 48 de ore de la publicarea lor.(2)–>Contestațiile pot fi depuse la ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, personal sau prin delegat, ori pot fi transmise prin email sau prin fax.(3)<!–>Contestațiile transmise după expirarea termenului prevăzut la alin. (1) nu sunt luate în considerare.(4)–>Contestațiile se soluționează de cel puțin 2 (doi) membri ai subcomisiei de soluționare a contestațiilor, care nu au participat la corectarea inițială a respectivei lucrări.(5)<!–>Lucrările contestate, resigilate, sunt evaluate de fiecare membru prevăzut la alin. (4), care trece punctajul acordat pentru fiecare subiect și care își asumă, prin semnătură olografă notările proprii.(6)–>Lucrările contestate se notează cu note de la 1 la 10, cu două zecimale.(7)<!–>Nota finală la o probă o reprezintă nota obținută prin calcularea ca medie aritmetică a celor două note ale corectorilor contestației. În baza acesteia se întocmește catalogul final.(8)–>Prevederile art. 14 alin. (8) se aplică în mod corespunzător și în cazul soluționării contestațiilor, nota finală fiind nota acordată de către un al treilea corector, în urma analizei contestației.(9)Rezultatele soluționării contestațiilor se validează de toți membrii subcomisiei de soluționare a contestațiilor, sunt definitive și se publică pe site-ul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, în termen de maximum 7 zile de la finalizarea termenului de depunere a contestațiilor. +
Articolul 16Dispoziții tranzitorii(1)<!–>ASPAAS recunoaște instruirea teoretică și stagiul de pregătire practică, de cel puțin 3 ani, organizate de CAFR până la data expirării perioadei delegării de drept, conform art. 95 din Legea nr. 162/2017, în condițiile respectării reglementărilor în vigoare la data organizării stagiului de pregătire practică.(2)–>În cazul delegării, CAFR recunoaște instruirea teoretică și stagiul de pregătire practică de cel puțin 3 ani, potrivit evidențelor ASPAAS, în conformitate cu reglementările în vigoare.(la 21-08-2025,
Alineatul (2) , Articolul 16 a fost modificat de Punctul 16. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Articolul 17Dispoziții finale(1)<!–>Pot susține examenul de competență profesională toate persoanele fizice care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 4, precum și cele prevăzute la art. 16.(2)–>În vederea validării de către ASPAAS a dosarelor de înscriere conform art. 5 alin. (4), în aplicarea prevederilor art. 16 alin. (1), CAFR este obligat să transmită ASPAAS, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea acesteia, în temeiul art. 76 din Legea nr. 162/2017, documente doveditoare, în copie certificată pentru conformitate cu originalul.(3)În cazul delegării, în aplicarea art. 16 alin. (2), ASPAAS transmite către CAFR, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea acesteia, evidențele privind stagiarii care îndeplinesc condițiile de înscriere la examenul de competență profesională.(la 21-08-2025,
Alineatul (3) , Articolul 17 a fost modificat de Punctul 17. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(4)Nerespectarea prevederilor alin. (2) angajează răspunderea CAFR, potrivit reglementărilor legale incidente.(5)<!–>În cazul redobândirii atribuției delegate, referitoare la organizarea examenului de competență profesională potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, stagiarilor în activitatea de audit li se recunosc probele examenului de competență profesională promovate până la momentul redobândirii respectivei atribuții, precum și anii de stagiu efectuați în perioada de delegare, după caz.(6)–>În cazul delegării către CAFR a îndeplinirii atribuției privind organizarea examenului de competență, prevăzută la art. 3 alin. (1), stagiarilor în activitatea de audit li se recunosc probele examenului de competență profesională promovate până la momentul delegării.(7)<!–>În caz de forță majoră (cutremure, inundații, incendii, pandemie etc.), organizarea examenului de competență se suspendă și se reia ulterior potrivit procedurii prevăzute de prezentele norme.(8)–>Examenul de competență profesională organizat în anul 2025 nu va cuprinde domeniile aferente asigurării raportării privind durabilitatea prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017.(la 21-08-2025,
Articolul 17 a fost completat de Punctul 18. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Articolul 18AnexeAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentele norme.(la 21-08-2025,
Actul a fost completat de Punctul 19. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Anexa nr. 1<!–>la norme–>
CERERE DE ÎNSCRIERE<!–>
la examenul de competență profesională–><!–>Subsemnatul/Subsemnata, ……………………, născut(ă) la data de …………….. în localitatea ………….., județul/sectorul ……….., cu domiciliul în localitatea ……….., str. …………… nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., județul/sectorul ……., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria …… nr. ……….., eliberat(ă) de …………… la data de ………., cod numeric personal (CNP) ………….., solicit înscrierea la examenul de competență profesională organizat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) sau Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), în cazul delegării, sesiunea …………… .–>Subsemnatul/Subsemnata, ………., având Legitimația de stagiar nr. ……… (pentru cei care au finalizat stagiul de pregătire practică la CAFR), declar că:• am finalizat stagiul de pregătire practică în anul ……………; <!–>• am echivalat stagiul de pregătire practică în anul ……..;–>• am finalizat stagiul de pregătire practică la CAFR în anul ……. .<!–>A.–>Am participat la examenul de competență profesională în sesiunea/sesiunile ……../mi s-a echivalat parțial/total proba I în anul …… și:• nu am promovat nicio probă;<!–>• am promovat/am echivalat total proba I, urmând să susțin proba II;–>• am promovat ambele probe, însă nu am obținut media de promovare, urmând să susțin: • proba I;<!–>• proba a II-a.–><!–> … B.–>Nu am participat la nicio sesiune anterioară a examenului de competență profesională. … <!–>Anexez la prezenta cerere următoarele documente:a)–>diploma de licență, în copie certificată pentru conformitate/în copie legalizată; … b)<!–>copia actului de identitate în termen de valabilitate; … c)–>certificat de cazier judiciar aflat în termen de valabilitate; … d)<!–>declarația privind respectarea condiției de bună reputație; … e)–>dovada achitării taxei pentru înscriere la examenul de competență; … f)<!–>alte documente: ………………… . … –>Date de contact solicitant:Adresă de e-mail: …………<!–>Telefon: ……………..–><!–>Adresa de corespondență: localitatea …………….., str. …………….. nr. …., bl. …….., sc. …….., et. …….., ap. …., sectorul/județul …………..–>Subsemnatul/Subsemnata, ……………., cunoscând prevederile art. 322, 323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și falsul în declarații, declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării, a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale.<!–>Data………..–><!–>Semnătura ………..–>(la 21-08-2025,
Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 20. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
+
Anexa nr. 2<!–>la norme–>
CERERE<!–>
privind exceptarea de la testul de cunoștințe teoretice inclus în–>
examenul de competență conform protocoalelor/acordurilor<!–>
încheiate de către ASPAAS–><!–>Subsemnatul(a), ……………….., domiciliat(ă) în localitatea …………., str. …………. nr. …….., bl. ……., sc. ……., et. ….., județul/sectorul ………….., tel. mobil …………, adresa de email ……………., posesor/posesoare al/a B.I. seria …….. nr. ………./pașaportului ……………,–>absolvent(ă) al/a programului de studii universitare de licență/masterat: ……………. specializarea …………….., organizat de …………………………..,<!–>deținător/deținătoare al/a calificării profesionale acordate de către organismul profesional național/internațional ……………………,–>solicit exceptarea de la testul de cunoștințe teoretice inclus în examenul de competență profesională.<!–>Anexez la prezenta cerere următoarele documente:a)–>diploma universitară de licență și/sau master (adeverință în original, în cazul în care diploma nu a fost eliberată), în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS/documentul care atestă obținerea calificării profesionale, în original, copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS; … b)<!–>suplimentul la diplomă/foaia matricolă, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către ASPAAS/documentul emis de organismul profesional din care să rezulte nota/punctajul care a stat la baza obținerii calificării profesionale, în original, în copie legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de către personalul ASPAAS; … c)–>lista domeniilor prevăzute la art. 9 din Legea nr. 162/2017, cu nota/punctajul obținut la fiecare disciplină echivalată corespunzătoare domeniului respectiv; … d)<!–>certificat de cazier judiciar aflat în perioada de valabilitate; … e)–>copie de pe actul de identitate/pașaport; … f)<!–>dovada achitării taxei de echivalare; … g)–>alte documente: ………………………. … <!–>Declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 326 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la falsul în declarații, că datele menționate mai sus corespund realității și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuțiilor legale.–>Data………..<!–>–>Semnătura ………..<!–>–>(la 21-08-2025,
Actul a fost completat de Punctul 21. , Articolul I din ORDINUL nr. 388 din 19 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 21 august 2025
)
(la 23-11-2020,
Actul normativ a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 391 din 13 noiembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1126 din 23 noiembrie 2020
)