Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.520 din 29 august 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 852 din 31 august 2022. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prin îngrijire la domiciliu se înțelege orice activitate de îngrijire medicală sau conexă actului medical prestată de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie la îmbunătățirea stării de bine a acestuia din punct de vedere fizic și psihic. +
Articolul 2Îngrijirea medicală și conexă actului medical la domiciliu se efectuează numai la indicația medicului. +
Articolul 3Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabilește prin contract între părți, pe baza tarifelor stabilite și negociate. +
Articolul 4Beneficiarii îngrijirilor la domiciliu sunt persoane cu afecțiuni acute și/sau cronice, care prezintă un anumit nivel de dependență și o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate sanitară în vederea asigurării îngrijirilor ambulatorii recomandate de medic. +
Capitolul IIFurnizarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu +
Articolul 5Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice autorizate de direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București pentru a presta aceste servicii, în baza declarației pe propria răspundere. +
Articolul 6(1)<!–>Se pot autoriza ca persoane juridice și fizice pentru prestarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu: medici, asistenți medicali, fizioterapeuți, psihologi și logopezi care au autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2)–>Personalul prevăzut la alin. (1), în funcție de organizare, în condițiile legii, poate angaja personal medical, precum și alt personal, în funcție de serviciile prestate. +
Articolul 7Asigurarea îngrijirii la domiciliul pacientului este efectuată în conformitate cu nivelul de pregătire profesională a furnizorilor acestor servicii. +
Articolul 8Serviciile de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice și fizice, sunt următoarele:1.<!–>evaluarea inițială: preluarea pacientului în maximum 48 de ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea și instruirea pacientului și a familiei; … 2.–>evaluarea de etapă, la o lună pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice și ori de câte ori este necesar, dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens; … 3.<!–>monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatură, respirație, puls, tensiune arterială, diureză, scaun; … 4.–>toaleta pacientului cu probleme medicale și/sau imobilizat:a)<!–>toaletă parțială; … b)–>toaletă totală, la pat; … c)<!–>toaletă totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de susținere; … … 5.–>manevre terapeutice:a)<!–>administrarea medicamentelor; … b)–>măsurarea glicemiei; … c)recoltarea produselor biologice, cu respectarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1.226/2012 (sânge, urină, materii fecale).(la 13-09-2022,
sintagma: Ordinul ministrului sănătății nr. 1 a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022
)
… d)clismă cu scop evacuator; … e)<!–>clismă cu scop terapeutic; … f)–>alimentarea artificială pe sondă gastrică sau nazogastrică și pe gastrostomă; … g)<!–>alimentarea pasivă a bolnavilor cu tulburări de deglutiție; … h)–>spălătură vaginală; … i)drenaj limfatic manual;(la 17-05-2023,
Litera i) din Punctul 5. , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 1.646 din 15 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 17 mai 2023
)
… j)efectuarea de mobilizare, masaj, aplicații medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc și a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.<!–> … k)–>schimbarea poziției, tapotaj, gimnastică respiratorie pentru evitarea complicațiilor pulmonare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.<!–> … l)–>montarea/schimbarea sondei vezicale; … m)<!–>efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicații medicamentoase pentru evitarea complicațiilor vasculare la membrele inferioare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.–> … … 6.<!–>tehnici de îngrijire chirurgicală:a)–>îngrijirea plăgilor simple și suprainfectate; … b)<!–>îngrijirea escarelor multiple; … c)–>îngrijirea tubului de dren; … d)<!–>îngrijirea canulei traheale; … e)–>suprimarea firelor; … f)<!–>îngrijirea stomelor și fistulelor; … g)–>evaluarea manuală a fecaloamelor; … h)<!–>sondajul vezical**) cu sondă permanentă și cu scop evacuator;**) Implică obligatoriu toaleta locală genitală și schimbarea sondei fixe la 6 zile.–> … i)<!–>aplicarea condomului urinar; … … 7.–>monitorizarea dializei peritoneale; … 8.<!–>fizioterapia (doar procedurile care se pot efectua la domiciliu); … 9.–>logopedia individuală; … 10.<!–>examinare și evaluare psihologică; … 11.–>alte servicii recomandate de medicul specialist sau de medicul de familie, aflate în competența furnizorului de îngrijiri la domiciliu. … +
Articolul 9Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevăzuți la art. 5 sunt obligați să comunice medicului care a recomandat aceste servicii situația evoluției stării de sănătate a pacientului îngrijit. +
Capitolul IIIAutorizarea furnizorilor de îngrijiri la domiciliu +
Articolul 10Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București autorizează furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în baza declarației pe propria răspundere, care se încadrează în următoarele criterii:a)<!–>existența în actul/documentul de înființare a mențiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate; … b)–>existența personalului de specialitate conform prevederilor art. 6; … c)<!–>existența fișei postului pentru fiecare persoană angajată, cu precizarea nivelului de pregătire profesională, a competențelor și a atribuțiilor; … d)–>existența sediului pentru dispecerat de îngrijiri la domiciliu; … e)<!–>existența dotărilor pentru păstrarea și accesarea documentelor medicale și de comunicare, specifice domeniului de activitate. … –> +
Articolul 11Documentele necesare în vederea autorizării în baza declarației pe propria răspundere a persoanelor juridice sau fizice care asigură îngrijirile la domiciliu sunt următoarele:a)<!–>cerere pentru emiterea autorizației de funcționare pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin; … b)–>declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin; … c)<!–>statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru, după caz; … d)–>documente care atestă dobândirea personalității juridice, pentru asociații și fundații, după caz; … e)<!–>dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor, după caz; … f)–>documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă); … g)<!–>regulamentul de organizare și funcționare; … h)–>organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu; … i)<!–>documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală; … j)–>lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii); … k)<!–>dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie); … l)–>lista dotărilor existente; … m)<!–>alte documente, după caz, solicitate în mod oficial. … –> +
Articolul 12Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București emit autorizația de funcționare pentru furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentației prevăzute la art. 11. +
Articolul 13În cazul furnizorilor persoane juridice care asigură furnizarea de îngrijiri la domiciliu prin două sau mai multe puncte de lucru, direcția de sănătate publică emite câte o autorizație de funcționare distinctă pentru fiecare punct de lucru. +
Articolul 14(1)<!–>Autorizația de funcționare în domeniul îngrijirilor la domiciliu se vizează la interval de 3 ani, în baza următoarelor documente:a)–>cerere pentru avizarea la interval de 3 ani a autorizației pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut la anexa nr. 3 la ordin;(la 13-09-2022,
sintagma: autorizației sanitare pentru serviciile a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022
)
… b)declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut la anexa nr. 4 la ordin; … c)<!–>statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale); … d)–>documente care atestă dobândirea personalității juridice, după caz (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale); … e)<!–>dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor (în cazul în care au intervenit modificări față de cea care a stat la baza emiterii autorizației inițiale); … f)–>documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă); … g)<!–>regulamentul de organizare și funcționare (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială); … h)–>organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu (în cazul în care au intervenit modificări față de cea depusă pentru autorizarea inițială); … i)<!–>documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială); … j)–>lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii) – în cazul în care au intervenit modificări în structura personalului de la autorizarea inițială; … k)<!–>dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale de liberă practică emise de către organizația profesională competentă) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie); … l)–>lista dotărilor existente; … m)<!–>alte documente, după caz, solicitate în mod oficial. … (2)–>În cazul autorizației eliberate pentru fizioterapeuți pentru îngrijiri la domiciliu, aceasta se eliberează cu obligația acestora de a prezenta direcției de sănătate publică emitente, anual, copia conform cu originalul privind avizul de liberă practică, emis de către organizația profesională.(3)În cazul nerespectării de către fizioterapeuți a prevederilor alin. (2), autorizația de funcționare pentru îngrijiri la domiciliu se suspendă. +
Articolul 15Controlul privind respectarea de către furnizorii de îngrijiri la domiciliu a prevederilor prezentelor norme se exercită de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătății din cadrul Inspecției sanitare de stat și al direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București.<!–>–>