NORME din 29 august 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL SANATATII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 31 august 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 8COMPLETAT DEORDIN 3288 25/09/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 29/08/2022
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 3288 25/09/2023
ART. 8COMPLETAT DEORDIN 3288 25/09/2023





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.520 din 29 august 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 852 din 31 august 2022.
+
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prin îngrijire la domiciliu se înțelege orice activitate de îngrijire medicală sau conexă actului medical prestată de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie la îmbunătățirea stării de bine a acestuia din punct de vedere fizic și psihic.
+
Articolul 2Îngrijirea medicală și conexă actului medical la domiciliu se efectuează numai la indicația medicului.
+
Articolul 3Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabilește prin contract între părți, pe baza tarifelor stabilite și negociate.
+
Articolul 4Beneficiarii îngrijirilor la domiciliu sunt persoane cu afecțiuni acute și/sau cronice, care prezintă un anumit nivel de dependență și o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate sanitară în vederea asigurării îngrijirilor ambulatorii recomandate de medic.
+
Capitolul IIFurnizarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu +
Articolul 5Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice autorizate de direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București pentru a presta aceste servicii, în baza declarației pe propria răspundere.
+
Articolul 6(1)<!–>Se pot autoriza ca persoane juridice și fizice pentru prestarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu: medici, asistenți medicali, fizioterapeuți, psihologi și logopezi care au autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2)–>Personalul prevăzut la alin. (1), în funcție de organizare, în condițiile legii, poate angaja personal medical, precum și alt personal, în funcție de serviciile prestate.
+
Articolul 7Asigurarea îngrijirii la domiciliul pacientului este efectuată în conformitate cu nivelul de pregătire profesională a furnizorilor acestor servicii.
+
Articolul 8Serviciile de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice și fizice, sunt următoarele:1.<!–>evaluarea inițială: preluarea pacientului în maximum 48 de ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea și instruirea pacientului și a familiei;2.–>evaluarea de etapă, la o lună pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice și ori de câte ori este necesar, dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens;3.<!–>monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatură, respirație, puls, tensiune arterială, diureză, scaun;4.–>toaleta pacientului cu probleme medicale și/sau imobilizat:a)<!–>toaletă parțială;b)–>toaletă totală, la pat;c)<!–>toaletă totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de susținere;5.–>manevre terapeutice:a)<!–>administrarea medicamentelor;b)–>măsurarea glicemiei;c)recoltarea produselor biologice, cu respectarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1.226/2012 (sânge, urină, materii fecale).(la 13-09-2022,
sintagma: Ordinul ministrului sănătății nr. 1 a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022
)
d)clismă cu scop evacuator;e)<!–>clismă cu scop terapeutic;f)–>alimentarea artificială pe sondă gastrică sau nazogastrică și pe gastrostomă;g)<!–>alimentarea pasivă a bolnavilor cu tulburări de deglutiție;h)–>spălătură vaginală;i)drenaj limfatic manual;(la 17-05-2023,
Litera i) din Punctul 5. , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 1.646 din 15 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 17 mai 2023
)
j)efectuarea de mobilizare, masaj, aplicații medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc și a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.<!–>k)–>schimbarea poziției, tapotaj, gimnastică respiratorie pentru evitarea complicațiilor pulmonare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.<!–>l)–>montarea/schimbarea sondei vezicale;m)<!–>efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicații medicamentoase pentru evitarea complicațiilor vasculare la membrele inferioare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.–>
6.<!–>tehnici de îngrijire chirurgicală:a)–>îngrijirea plăgilor simple și suprainfectate;b)<!–>îngrijirea escarelor multiple;c)–>îngrijirea tubului de dren;d)<!–>îngrijirea canulei traheale;e)–>suprimarea firelor;f)<!–>îngrijirea stomelor și fistulelor;g)–>evaluarea manuală a fecaloamelor;h)<!–>sondajul vezical**) cu sondă permanentă și cu scop evacuator;**) Implică obligatoriu toaleta locală genitală și schimbarea sondei fixe la 6 zile.–>i)<!–>aplicarea condomului urinar;7.–>monitorizarea dializei peritoneale;8.<!–>fizioterapia (doar procedurile care se pot efectua la domiciliu);9.–>logopedia individuală;10.<!–>examinare și evaluare psihologică;11.–>alte servicii recomandate de medicul specialist sau de medicul de familie, aflate în competența furnizorului de îngrijiri la domiciliu.
+
Articolul 9Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevăzuți la art. 5 sunt obligați să comunice medicului care a recomandat aceste servicii situația evoluției stării de sănătate a pacientului îngrijit.
+
Capitolul IIIAutorizarea furnizorilor de îngrijiri la domiciliu +
Articolul 10Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București autorizează furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în baza declarației pe propria răspundere, care se încadrează în următoarele criterii:a)<!–>existența în actul/documentul de înființare a mențiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;b)–>existența personalului de specialitate conform prevederilor art. 6;c)<!–>existența fișei postului pentru fiecare persoană angajată, cu precizarea nivelului de pregătire profesională, a competențelor și a atribuțiilor;d)–>existența sediului pentru dispecerat de îngrijiri la domiciliu;e)<!–>existența dotărilor pentru păstrarea și accesarea documentelor medicale și de comunicare, specifice domeniului de activitate.–>
+
Articolul 11Documentele necesare în vederea autorizării în baza declarației pe propria răspundere a persoanelor juridice sau fizice care asigură îngrijirile la domiciliu sunt următoarele:a)<!–>cerere pentru emiterea autorizației de funcționare pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;b)–>declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin;c)<!–>statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru, după caz;d)–>documente care atestă dobândirea personalității juridice, pentru asociații și fundații, după caz;e)<!–>dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor, după caz;f)–>documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă);g)<!–>regulamentul de organizare și funcționare;h)–>organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu;i)<!–>documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală;j)–>lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii);k)<!–>dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie);l)–>lista dotărilor existente;m)<!–>alte documente, după caz, solicitate în mod oficial.–>
+
Articolul 12Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București emit autorizația de funcționare pentru furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentației prevăzute la art. 11.
+
Articolul 13În cazul furnizorilor persoane juridice care asigură furnizarea de îngrijiri la domiciliu prin două sau mai multe puncte de lucru, direcția de sănătate publică emite câte o autorizație de funcționare distinctă pentru fiecare punct de lucru.
+
Articolul 14(1)<!–>Autorizația de funcționare în domeniul îngrijirilor la domiciliu se vizează la interval de 3 ani, în baza următoarelor documente:a)–>cerere pentru avizarea la interval de 3 ani a autorizației pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut la anexa nr. 3 la ordin;(la 13-09-2022,
sintagma: autorizației sanitare pentru serviciile a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022
)
b)declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut la anexa nr. 4 la ordin;c)<!–>statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale);d)–>documente care atestă dobândirea personalității juridice, după caz (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale);e)<!–>dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor (în cazul în care au intervenit modificări față de cea care a stat la baza emiterii autorizației inițiale);f)–>documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă); g)<!–>regulamentul de organizare și funcționare (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială);h)–>organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu (în cazul în care au intervenit modificări față de cea depusă pentru autorizarea inițială);i)<!–>documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială);j)–>lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii) – în cazul în care au intervenit modificări în structura personalului de la autorizarea inițială;k)<!–>dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale de liberă practică emise de către organizația profesională competentă) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie);l)–>lista dotărilor existente;m)<!–>alte documente, după caz, solicitate în mod oficial.
(2)–>În cazul autorizației eliberate pentru fizioterapeuți pentru îngrijiri la domiciliu, aceasta se eliberează cu obligația acestora de a prezenta direcției de sănătate publică emitente, anual, copia conform cu originalul privind avizul de liberă practică, emis de către organizația profesională.(3)În cazul nerespectării de către fizioterapeuți a prevederilor alin. (2), autorizația de funcționare pentru îngrijiri la domiciliu se suspendă.
+
Articolul 15Controlul privind respectarea de către furnizorii de îngrijiri la domiciliu a prevederilor prezentelor norme se exercită de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătății din cadrul Inspecției sanitare de stat și al direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București.<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters