Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.205 din 12 mai 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 27 mai 2022. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezentele norme stabilesc metodologia de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2022 privind regimul de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare, denumită în continuare Ordonanță, de către Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru controlul exporturilor – ANCEX, denumit în continuare ANCEX. +
Articolul 2(1)<!–>Termenii utilizați în prezentele norme sunt cei prevăzuți sau definiți la art. 3 din Ordonanță.(2)–>Sintagma „transmitere de produse software sau de tehnologie“ se referă la activitățile de export definite la art. 2 pct. 2 lit. (d) din Regulament1, pentru produsele software sau tehnologiile cuprinse în anexa I la Regulament, categoriile 0-9, secțiunile D, respectiv E.^1 Regulamentul (UE) 2021/821 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2021 de instituire a unui regim al Uniunii pentru controlul exporturilor, serviciilor de intermediere, asistenței tehnice, tranzitului și transferului de produse cu dublă utilizare (reformare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 206 din 11 iunie 2021.<!–>(3)–>Termenii „cercetare științifică fundamentală“, „dezvoltare“, „din domeniul public“, „produse software“, „producție“, „tehnologie“, „utilizare“ sunt definiți în anexa I la Regulament.(4)<!–>Sintagma „în original“ se referă la un document în format fizic, semnat olograf, sau un document transmis în format electronic, semnat cu certificat digital calificat.(5)–>eLicensing este un sistem informatic care asigură suportul electronic necesar autorizării operațiunilor cu produse cu dublă utilizare, conform prevederilor Regulamentului.(6)<!–>Obligația de diligență prevăzută în Regulament înseamnă întreprinderea, de către persoanele care efectuează operațiuni cu produse cu dublă utilizare, de măsuri pentru evaluarea și diminuarea riscurilor legate de o operațiune, respectiv parcurgerea unui proces de evaluare referitor la tranzacții, produse, destinație și utilizator final, respectiv utilizare finală.(7)–>Sancțiunile internaționale reprezintă sancțiunile impuse prin rezoluții ale Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite, deciziile adoptate de Uniunea Europeană, în cadrul politicii externe și de securitate comună, și modalitățile de punere în aplicare a acestora, regulamentele Uniunii Europene sau deciziile Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa. +
Articolul 3ANCEX, în calitate de autoritate națională pentru controlul operațiunilor cu produse cu dublă utilizare, desfășoară următoarele activități în beneficiul persoanelor fizice și juridice române sau rezidente în România, denumite în continuare persoane:a)<!–>acordă consultanță de specialitate în vederea stabilirii regimului de control al operațiunilor în cauză; … b)–>eliberează licențe pentru operațiunile prevăzute la art. 5 din Ordonanță; … c)<!–>eliberează, la cererea altor autorități de control al exporturilor, certificatul internațional de import (CII) și, respectiv, certificatul de control al livrării (CCL); … d)–>elaborează și publică, pe site-ul web al ANCEX, ghiduri și orientări; … e)<!–>conduce campanii de conștientizare și avertizare. … –> +
Articolul 4(1)<!–>Persoanele care desfășoară operațiuni sau colaborări cu entități din afara României au obligația să verifice dacă activitățile respective se încadrează la operațiunile prevăzute la art. 5 din Ordonanță.(2)–>Verificarea activităților menționate la alin. (1) constă în parcurgerea, după caz, a următoarelor etape:a)<!–>compararea caracteristicilor produsului care face obiectul activităților de la alin. (1) cu caracteristicile produselor incluse în anexa I la Regulament; … b)–>verificarea, din surse deschise, a destinatarului, utilizatorului final, utilizării și destinației finale, respectiv dacă operațiunea se încadrează în una dintre situațiile prevăzute la art. 4, 5, 9 sau 10 din Regulament; … c)<!–>verificarea, din surse deschise, dacă utilizarea finală declarată de partenerul extern corespunde cu obiectul de activitate al acestuia; … d)–>încadrarea operațiunii care urmează să fie realizată în unul dintre tipurile de operațiuni prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanță. … (3)<!–>În cazul în care persoanele au cunoștință că operațiunea pe care intenționează să o desfășoare se supune regimului de control, conform prevederilor Regulamentului și Ordonanței, acestea au obligația să se înregistreze în eLicensing, urmând procedura descrisă la art. 13, și să transmită la ANCEX o cerere de licență, în funcție de specificul operațiunii, prin intermediul eLicensing.(4)–>În cazul în care persoanele, conform constatărilor rezultate din îndeplinirea obligației de diligență, apreciază că activitatea pe care intenționează să o desfășoare s-ar putea supune regimului de control, conform prevederilor Regulamentului și Ordonanței, acestea au obligația să transmită la ANCEX o cerere de consultanță, conform prevederilor cap. II.(5)<!–>Instituțiile academice, universitare și de cercetare au responsabilitatea de a crea cadrul organizatoric intern care să asigure respectarea legislației în domeniul controlului operațiunilor cu produse cu dublă utilizare, prin stabilirea unor proceduri care să permită o evaluare sistematică a operațiunilor efectuate și a riscurilor asociate, în vederea obținerii licențelor necesare desfășurării operațiunilor în cauză.(6)–>Persoanele care desfășoară activități de cercetare și dezvoltare a produselor cu dublă utilizare au obligația de a transmite la ANCEX notificarea acestor activități, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX.(7)<!–>În cazul operațiunii de import, la cererea partenerului extern, persoana care efectuează această operațiune solicită la ANCEX eliberarea certificatului internațional de import (CII) și/sau a certificatului de control al livrării (CCL), prin completarea și transmiterea la ANCEX a formularelor de cereri de eliberare a CII, respectiv CCL, conform modelelor disponibile pe site-ul web al ANCEX, însoțite de documentația prevăzută la cap. V.(8)–>Corelarea termenelor de eliberare de către ANCEX a documentelor solicitate de persoanele care efectuează operațiuni cu produse cu dublă utilizare, cu termenele prevăzute în documentele comerciale încheiate de acestea cu partenerii din afara României, este responsabilitatea exclusivă a solicitantului.(9)Persoanele care solicită la ANCEX eliberarea unor documente sunt răspunzătoare pentru corectitudinea datelor și informațiilor transmise. +
Articolul 5(1)<!–>Persoanele care desfășoară operațiuni cu produse cu dublă utilizare trebuie să desemneze, conform art. 38 alin. (4) din Ordonanță, cel puțin o persoană, denumită în continuare persoană de contact, cunoscătoare a legislației în domeniu, împuternicită să coordoneze procedurile de identificare a surselor potențiale de export, derularea operațiunilor în conformitate cu prevederile Regulamentului, ale Ordonanței și ale prezentelor norme, respectiv transmiterea cererilor de licență prin eLicensing.(2)–>Datele de identificare și împuternicirile persoanelor de contact se înregistrează în eLicensing.(3)Prelucrarea datelor cu caracter personal este conformă cu prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE. +
Articolul 6(1)<!–>Persoanele care desfășoară operațiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute la art. 5 din Ordonanță trebuie să se informeze, inclusiv prin participarea la activitățile organizate de ANCEX, cu privire la ultimele evoluții și la obligațiile care le revin în aplicarea legislației Uniunii Europene și a legislației naționale în domeniu.(2)–>ANCEX verifică, ori de câte ori consideră necesar, cunoștințele persoanelor de contact, prevăzute la art. 5 alin. (1), în domeniul legislației produselor cu dublă utilizare. +
Articolul 7(1)<!–>Persoanele care desfășoară operațiuni cu produse cu dublă utilizare, conform art. 5 alin. (1) din Ordonanță, trebuie să păstreze evidențe detaliate și documente referitoare la operațiunile în cauză, precum facturi, documente de transport, documente vamale sau alte documente, pentru a permite identificarea:a)–>produselor cu dublă utilizare; … b)<!–>cantității de produse cu dublă utilizare; … c)–>numelui și adresei exportatorului și destinatarului; … d)<!–>utilizării finale și utilizatorului final. … (2)–>Fără a aduce atingere prevederilor de la alin. (1), intermediarii și furnizorii de asistență tehnică au obligația să păstreze documente și evidențe detaliate care să permită identificarea perioadei de furnizare, a destinatarilor și țărilor vizate de respectivele servicii de intermediere sau de asistență tehnică.(3)Registrele, evidențele și documentele prevăzute la alin. (1) se păstrează în conformitate cu prevederile art. 38 din Ordonanță. +
Capitolul IIAcordarea consultanței +
Articolul 8(1)<!–>În situații specifice, determinate de lipsa capacității de evaluare a persoanelor, sau la solicitarea biroului vamal sau a altor instituții, ANCEX acordă gratuit consultanță de specialitate pentru stabilirea regimului de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare.(2)–>Evaluarea preliminară a operațiunii cu produse cu dublă utilizare îi revine persoanei care intenționează să efectueze operațiunea respectivă.(3)În evaluarea preliminară, solicitantul trebuie să verifice dacă produsul care face obiectul operațiunii se încadrează în anexa I la Regulament sau în listele prevăzute la art. 5 alin. (6) sau art. 9 alin. (4) din Regulament, să verifice, din surse deschise, informațiile referitoare la destinație, destinatar, utilizatorul final și utilizarea finală și să aibă în vedere prevederile art. 4 alin. (2) și art. 5 alin. (2) din Regulament. +
Articolul 9(1)<!–>Consultanța de specialitate, prevăzută la art. 23 din Ordonanță, se solicită prin completarea formularului Cerere de consultanță pentru stabilirea regimului de control al operațiunii cu produse cu dublă utilizare, conform modelului din anexa nr. 1 la prezentele norme, disponibil și pe site-ul web al ANCEX.(2)–>Cererea de consultanță semnată în original și scanată, împreună cu fișele cu date tehnice, în limba română sau engleză, se transmit la ANCEX prin e-mail, ținând cont de prevederea de la art. 4 alin. (9).(3)Pentru operațiunile efectuate către destinațiile supuse unui embargo de arme sau altor sancțiuni internaționale, solicitantul trebuie să transmită o declarație privind utilizarea finală a produselor, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX. +
Articolul 10Documentația transmisă conform art. 9 trebuie să cuprindă toate datele necesare care să permită ANCEX:a)<!–>să stabilească funcția pentru care a fost conceput produsul; … b)–>să compare parametrii produsului care face obiectul cererii de consultanță cu cei prevăzuți în listele de control; … c)<!–>să identifice utilizarea finală și utilizatorul final al produsului. … –> +
Articolul 11(1)<!–>ANCEX poate solicita date suplimentare pentru evaluarea operațiunii sau a produsului care face obiectul cererii de consultanță.(2)–>Evaluarea cererii de consultanță se bazează pe datele transmise de solicitant și pe informațiile existente la data respectivă și este valabilă până când apar elemente noi, care pot determina o reevaluare, sau până la actualizarea listelor de control.(3)Cererea de consultanță se soluționează în termen de 30 de zile de la data primirii documentației relevante, complete. +
Capitolul IIIAutorizarea prin licență +
Articolul 12(1)<!–>Operațiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute la art. 5 din Ordonanță se supun controlului prin licențe. Cererile de eliberare sau de utilizare a licențelor se transmit prin eLicensing, conform art. 9 alin. (3) din Ordonanță.(2)–>Evaluarea cererilor de licență se bazează pe datele transmise de solicitant și pe informațiile existente la data respectivă și este valabilă până când apar elemente noi, care pot determina o reevaluare. +
Secţiunea 1Înregistrarea ca utilizator eLicensing +
Articolul 13(1)<!–>Înainte de prima solicitare de licență pentru operațiuni cu produse cu dublă utilizare, persoanele trebuie să se înregistreze în eLicensing, furnizând toate datele și informațiile solicitate de sistem și încărcând, după caz, următoarele documente:a)–>un document de identitate; … b)<!–>o prezentare a societății (activități specifice, liste de produse, organizare, parteneri comerciali reprezentativi); … c)–>copii ale documentelor de înființare și funcționare a societății. … (2)<!–>Netransmiterea documentelor menționate la alin. (1) sau transmiterea unor documente incomplete sau incorecte are drept consecință respingerea cererii de înregistrare de către ANCEX.(3)–>În cazul modificării datelor încărcate în eLicensing (adresă, persoane de contact, acte adiționale etc.), persoanele solicită actualizarea datelor în eLicensing.(4)Instrucțiunile pentru înregistrarea ca utilizator eLicensing și pentru solicitarea licențelor sunt disponibile pe site-ul web al ANCEX. +
Secţiunea a 2-aDocumente privind utilizarea finală +
Articolul 14(1)<!–>Conform art. 10 alin. (2) din Ordonanță, în vederea eliberării unei licențe individuale de export, exportatorul trebuie să transmită la ANCEX un document de utilizare finală, în original. Documentul poate fi o declarație de utilizare finală, un certificat de utilizare finală sau, după caz, un certificat internațional de import.(2)–>Declarația de utilizare finală este un angajament din partea utilizatorului final că produsele cu dublă utilizare vor fi folosite doar pentru utilizările declarate în licență, cu precizarea utilizării finale civile sau militare și a faptului că reexportul acestor produse se va face numai cu acordul scris al autorității naționale din țara de destinație finală. (3)<!–>Certificatul de utilizare finală pentru produse cu dublă utilizare este un document prin care destinatarul certifică în nume propriu și, după caz, în numele utilizatorului sau utilizatorilor finali faptul că produsele cu dublă utilizare vor fi folosite doar pentru utilizările declarate în licență, cu precizarea utilizării finale civile sau militare și a faptului că reexportul acestor produse se va face numai cu acordul scris al autorității naționale din țara de destinație.(4)–>În cazul destinațiilor supuse unor sancțiuni internaționale conform art. 2 alin. (7), documentul menționat la alin. (3) trebuie certificat de o autoritate din țara de destinație.(5)<!–>Declarația de utilizare finală, respectiv certificatul de utilizare finală se completează pe formularele disponibile pe siteul web al ANCEX. După caz, ANCEX poate accepta declarații sau certificate de utilizare finală în alt format, cu condiția ca acestea să conțină cel puțin angajamentele din formularele disponibile pe site-ul web al ANCEX.(6)–>ANCEX poate solicita exportatorului obținerea certificatului internațional de import (CII) de la autoritatea națională din țara importatorului. CII este un formular standardizat, specific fiecărui stat emitent, care reprezintă garanția că autoritatea națională din statul respectiv are cunoștință de operațiunea în cauză.(7)<!–>ANCEX decide asupra acceptării tipului de document de utilizare finală, în funcție de specificul operațiunii.(8)–>Conform art. 10 alin. (2) din Ordonanță, ANCEX poate excepta anumite cereri de licență de la obligația de a prezenta un document de utilizare finală. Excepția se poate aplica în cazul în care:a)<!–>produsul este trimis la reparat sau este înlocuit într-o țară terță care nu este supusă sancțiunilor menționate la art. 2 alin. (7); … b)–>produsul este exportat temporar și/sau este utilizat de exportator, iar țara de destinație nu este supusă sancțiunilor menționate la art. 2 alin. (7); … c)<!–>produsul a fost importat temporar și se întoarce la furnizor într-o țară de destinație care nu este supusă sancțiunilor menționate la art. 2 alin. (7); … d)–>produsul face obiectul unui transfer intragrup în interiorul Uniunii Europene. … +
Secţiunea a 3-a Licența individuală de export și de transfer în interiorul Uniunii Europene +
Articolul 15(1)<!–>Licența individuală de export este definită la art. 2 pct. 12 din Regulament, iar eliberarea acestui tip de licență se face cu respectarea prevederilor art. 12 din Regulament și art. 9 din Ordonanță.(2)–>Eliberarea licenței de transfer în interiorul Uniunii Europene se face cu respectarea prevederilor art. 12 din Ordonanță. +
Articolul 16(1)<!–>Pentru eliberarea licenței individuale de export sau de transfer în interiorul Uniunii Europene, persoanele trebuie să completeze cererea de licență în eLicensing și să încarce în sistem următoarele documente:a)–>copia contractului comercial încheiat cu partenerul extern sau copiile altor documente comerciale justificative; … b)<!–>documente privind utilizarea finală, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1); … c)–>fișe cu datele tehnice ale produselor tranzacționate; … d)<!–>autorizația eliberată de Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN), în cazul operațiunilor cu produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear; … e)–>acordul de reexport, în situația în care produsele care urmează a fi exportate au fost importate/transferate în România anterior, iar importatorul s-a angajat să nu reexporte produsele importate ori transferate decât cu aprobarea prealabilă a autorităților competente din țara de proveniență; … f)<!–>documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita, în funcție de specificul operațiunii și de produsele cu dublă utilizare care fac obiectul cererii de licență, de exemplu, un extras din registrul comerțului din țara importatorului, care să confirme existența și obiectul de activitate ale importatorului sau utilizatorului final. … (2)–>Documentele prevăzute la alin. (1), obținute în alte limbi decât română, franceză sau engleză, se transmit și cu traducerea autorizată a acestora în limba română.(3)<!–>Persoanele, inclusiv autoritățile publice, care solicită eliberarea licenței individuale de export, respectiv de transfer în interiorul Uniunii Europene, pentru produse rezultate în urma activităților menționate la art. 6 din Ordonanță, trebuie să anexeze formularul „Notificare a activităților de cercetare și dezvoltare a produselor cu dublă utilizare“, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX.(4)–>Valabilitatea licenței individuale de export, respectiv de transfer în interiorul Uniunii Europene este de maximum 2 ani de la data eliberării acesteia. Valabilitatea licenței individuale pentru proiecte de mare anvergură este de maximum 4 ani de la data eliberării acesteia.(5)<!–>Exportatorul trebuie să transmită la ANCEX, în termen de zece zile lucrătoare de la data efectuării exportului, documentele doveditoare privind efectuarea livrării, în copie electronică, respectiv documentul administrativ unic, facturile externe, documentele de transport și, la solicitarea ANCEX, documente suplimentare.(6)–>În termen de 6 luni de la data livrării, exportatorul are obligația, conform art. 10 alin. (3) din Ordonanță, să transmită la ANCEX certificatul de control al livrării (CCL) sau alte documente doveditoare care confirmă faptul că produsele au ajuns în țara importatoare și au fost livrate în conformitate cu termenii licenței de export. CCL este eliberat de către autoritatea pentru controlul exporturilor din țara de destinație sau de destinație finală.(7)<!–>În situația operațiunilor multiple de export efectuate în baza aceleiași licențe, în termen de 6 luni de la derularea fiecărei operațiuni se transmit la ANCEX, parțial, CCL sau alte documente doveditoare, împreună cu lista exporturilor efectuate în baza licenței respective.(8)–>Sintagma „alte documente doveditoare“, menționată la alin. (6) și (7), cuprinde documente care pot fi luate în considerare în locul CCL, atunci când țara de destinație nu eliberează acest tip de document. Acesta poate fi înlocuit, după caz, cu un document eliberat de autoritatea vamală din țara de destinație sau din țara de destinație finală, o notă de intrare-recepție sau un proces-verbal care confirmă primirea produselor de către destinatar sau de către utilizatorul final. (9)<!–>Alte documente doveditoare se solicită și în situațiile, fără limitarea la această enumerare, în care produsele sunt casate la destinație, ca urmare a degradării lor pe durata transportului (documente doveditoare privind casarea), sunt confiscate ca urmare a unor activități care încalcă legislația din țara de destinație (documentul care confirmă confiscarea de către autoritatea competentă din țara de destinație) sau ca urmare a arestării mijlocului de transport în urma unor acțiuni piraterești.(10)–>În cazul în care produsele cu dublă utilizare exportate fac obiectul unui transfer intangibil de software sau tehnologie, confirmarea livrării acestora se face în termen de 10 zile lucrătoare de la data transmiterii lor către destinatar, prin declarația pe propria răspundere a exportatorului care a efectuat operațiunea, precizând datele specificate la art. 44, însoțită de un document care atestă că produsele în cauză au ajuns la destinație. (11)Conform art. 10 alin. (5) din Ordonanță, licențele individuale de export pot face obiectul unor condiții speciale, precizate în licența emisă, precum monitorizarea operațiunii pe teritoriul României, până la părăsirea teritoriului vamal național. Cu minimum 5 zile înainte de începerea operațiunii, persoanele trebuie să notifice ANCEX cu privire la mijlocul de transport folosit, condițiile de ambalare, traseul până la punctul de ieșire din țară, alte detalii solicitate de ANCEX, care informează autoritățile competente pentru monitorizarea operațiunii, potrivit legii. +
Secţiunea a 4-aProgramul intern de conformitate +
Articolul 17(1)<!–>Programul intern de conformitate (PIC) este definit la art. 2 pct. 21 din Regulament.(2)–>Prin implementarea și utilizarea PIC se asigură condițiile optime pentru respectarea legislației, inclusiv a obligațiilor și considerațiilor enumerate la art. 15 alin. (1) lit. (a)-(d) din Regulament, evaluarea corectă a caracterului de produs cu dublă utilizare supus regimului de control, identificarea surselor potențiale de export, evaluarea riscurilor asociate operațiunilor, companiilor și țărilor importatoare și crearea unei baze de date privind operațiunile derulate cu produse cu dublă utilizare. +
Articolul 18(1)<!–>Implementarea PIC este o condiție obligatorie pentru solicitanții licențelor globale de export și utilizatorii licenței generale de export a Uniunii nr. EU007, conform prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanță și art. 12 alin. (4) din Regulament, respectiv ale art. 14 alin. (6) din Ordonanță, dar poate fi implementat de orice persoană juridică, inclusiv de institutele academice, universitare și de cercetare.(2)–>În vederea adaptării PIC la dimensiunea, structura și activitatea persoanei juridice, precum și pentru evaluarea și diminuarea riscurilor asociate activității sale, aceasta poate consulta ghidurile și orientările disponibile pe site-ul web al ANCEX. +
Articolul 19(1)<!–>ANCEX efectuează, cel puțin o dată la trei ani, auditul implementării PIC și respectării de către persoana juridică a obligațiilor și considerațiilor enumerate la art. 15 alin. (1) lit. (a)-(d) din Regulament.(2)–>PIC implementat de solicitanți trebuie să conțină, în principal, următoarele elemente:a)<!–>angajamentul conducerii de la cel mai înalt nivel cu privire la conformitate; … b)–>structura organizatorică, responsabilități și resurse; … c)<!–>formare și sensibilizare; … d)–>procesul și procedurile de verificare a tranzacțiilor; … e)<!–>analiza performanței, auditurile, raportarea și măsurile corective; … f)–>păstrarea evidenței și documentarea; … g)<!–>securitatea fizică și a informațiilor. … (3)–>În cazul în care ANCEX constată deficiențe în implementarea PIC, solicită în scris persoanei juridice să adopte măsuri corective.(4)<!–>ANCEX verifică dacă au fost adoptate măsurile corective, după expirarea intervalului de timp prevăzut în notificare.(5)–>Neimplementarea măsurilor corective solicitate duce la suspendarea utilizării licențelor globale de export și/sau a licenței generale nr. EU007. +
Secţiunea a 5-aLicența globală de export +
Articolul 20Licența globală de export este definită la art. 2 pct. 13 din Regulament, iar eliberarea acestui tip de licență se face cu respectarea prevederilor art. 12 din Regulament și art. 11 din Ordonanță. +
Articolul 21(1)<!–>Pentru solicitarea licenței globale de export, exportatorii trebuie să completeze cererea de licență în eLicensing și să încarce în sistem următoarele documente:a)–>copii ale contractelor comerciale încheiate cu partenerii externi sau ale altor documente comerciale justificative care implică livrări succesive de produse cu dublă utilizare între exportator și partenerii externi; … b)<!–>fișe cu datele tehnice ale produselor; … c)–>autorizația eliberată de CNCAN, în cazul operațiunilor cu produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear; … d)<!–>documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita în funcție de specificul operațiunii și de produsele cu dublă utilizare care fac obiectul cererii de licență. … (2)–>Valabilitatea licenței globale de export este de maximum 2 ani de la data eliberării. Valabilitatea licenței globale de export pentru proiecte de mare anvergură este de maximum 4 ani de la data eliberării. +
Articolul 22Titularii licențelor globale de export au obligația ca, în termen de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, să transmită la ANCEX un raport în format electronic privind operațiunile de export efectuate în anul precedent în baza licențelor globale, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX. +
Secţiunea a 6-aÎnregistrarea pentru utilizarea licențelor generale +
Articolul 23(1)<!–>Exportatorii înregistrați în eLicensing ca operatori economici și care intenționează să utilizeze licențele generale naționale de export sau licențele generale de export ale Uniunii Europene au obligația să se înregistreze în eLicensing ca utilizatori ai tipului de licență solicitat, prin completarea formularului corespunzător. (2)–>ANCEX, prin intermediul eLicensing, confirmă exportatorului înregistrarea pentru utilizarea licențelor generale, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii cererii și angajamentului exportatorului, în condițiile prevăzute la art. 13 alin. (5) și art. 14 alin. (2) din Ordonanță. (3)Exportatorul notifică ANCEX, prin intermediul eLicensing, cu privire la orice modificare a datelor menționate în cererea de înregistrare, în termen de 15 zile de la apariția modificării. +
Secţiunea a 7-aLicențele generale naționale de export +
Articolul 24(1)<!–>Licențele generale naționale de export sunt definite la art. 2 pct. 16 din Regulament, iar utilizarea acestora se face respectând prevederile art. 12 alin. (6) din Regulament și ale art. 13 din Ordonanță. (2)–>Licențele generale naționale de export se emit prin ordin al ministrului afacerilor externe și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3)<!–>Licențele generale naționale de export produc efecte până la încetarea valabilității acestora prin ordin al ministrului afacerilor externe, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(4)–>Licențele generale naționale de export pot fi utilizate de toți exportatorii stabiliți sau rezidenți în România, care îndeplinesc condițiile impuse pentru utilizarea acestor licențe. +
Articolul 25(1)<!–>Exportatorul care utilizează o licență generală națională de export, înregistrat pentru utilizarea acestei licențe în conformitate cu prevederile art. 23, informează ANCEX în legătură cu prima utilizare a acestei licențe, în termen de 30 de zile de la data la care a avut loc primul export.(2)–>Utilizatorul licenței generale naționale de export are obligația de a transmite la ANCEX, în termen de 30 de zile calendaristice de la sfârșitul anului, un raport în format electronic al operațiunilor de export efectuate în anul precedent în baza licențelor generale naționale de export, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX, și de a transmite, la cererea ANCEX, copii ale facturilor externe și ale documentelor de transport pentru anumite operațiuni. +
Articolul 26La cererea ANCEX, exportatorul transmite și alte informații privind exporturile desfășurate în baza licențelor generale naționale de export. +
Secţiunea a 8-aLicențele generale de export ale Uniunii Europene +
Articolul 27Licențele generale de export ale Uniunii Europene sunt definite la art. 2 pct. 15 din Regulament, iar utilizarea acestora se face respectând prevederile anexei II la Regulament secțiunile A-H și ale art. 14 din Ordonanță. +
Articolul 28(1)<!–>Exportatorul care intenționează să utilizeze licențele generale de export ale Uniunii Europene are obligația să se înregistreze la ANCEX înainte de prima utilizare a fiecărei licențe, cu respectarea prevederilor art. 23.(2)–>Exportatorul care utilizează o licență generală de export a Uniunii Europene are obligația să menționeze, în declarația vamală, numărul de înregistrare generat în eLicensing pentru utilizarea licenței respective. (3)<!–>Utilizatorii licențelor generale de export ale Uniunii Europene nr. EU001-EU006 informează ANCEX în legătură cu prima utilizare a licențelor respective, în termen de 30 de zile de la data la care a avut loc primul export. (4)–>Utilizatorul licenței generale de export a Uniunii nr. EU003 are obligația să anexeze la momentul înregistrării, precum și la notificările prevăzute în prezentul articol, o copie a licenței inițiale de export, conform prevederilor anexei II la Regulament secțiunea C.(5)<!–>În cazul în care exportatorul decide să exporte definitiv un produs care a fost exportat temporar în baza licenței generale de export a Uniunii nr. EU004, acesta trebuie să obțină acordul ANCEX și să transmită o cerere de licență individuală de export pentru același produs și aceeași destinație (țara de destinație în care a avut loc exportul temporar pentru expoziții sau târguri).(6)–>Utilizatorul licenței generale de export a Uniunii nr. EU007 are obligația să implementeze PIC, urmând procedura descrisă în secțiunea a 4-a, și notifică ANCEX asupra primei utilizări a acestei licențe, cu minimum 30 de zile înainte de data primului export. (7)<!–>Utilizatorul licenței generale de export a Uniunii nr. EU008 are obligația să notifice ANCEX cu privire la prima utilizare a acesteia, cu minimum 10 zile înainte de data primului export. Totodată, transmite, la cererea ANCEX, specificațiile tehnice ale produselor pe care intenționează să le exporte prin utilizarea acestei licențe, conform anexei II la Regulament secțiunea H. (8)–>Utilizatorii licențelor generale de export ale Uniunii Europene transmit la ANCEX, în termen de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, rapoarte ale operațiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licențelor generale respective. Rapoartele privind utilizarea licențelor generale de export ale Uniunii Europene, conform modelelor disponibile pe site-ul web al ANCEX, se transmit la ANCEX în format electronic. (9)Conform art. 12 alin. 7 din Regulament, ANCEX poate retrage temporar dreptul de utilizare a oricărei licențe generale de export a Uniunii Europene, în situațiile prevăzute la art. 52. +
Articolul 29La cererea ANCEX, exportatorul are obligația să transmită și alte documente și informații privind exporturile desfășurate în conformitate cu licențele generale de export ale Uniunii Europene, în special copii ale facturilor externe și documentelor de transport, sau alte documente justificative, în cazul transferului intangibil de produse software sau tehnologie. +
Secţiunea a 9-a Licența pentru servicii de intermediere +
Articolul 30(1)<!–>Serviciile de intermediere și intermediarul sunt definiți la art. 2 pct. 7 și 8 din Regulament, iar necesitatea impunerii unei licențe pentru servicii de intermediere se face având în vedere prevederile art. 6 și 13 din Regulament.(2)–>Pentru furnizarea serviciilor de intermediere pentru produse cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament este necesară o licență, dacă intermediarul a fost informat de către ANCEX că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.(3)În situația în care intermediarul are cunoștință sau are motive să suspecteze că produsele cu dublă utilizare, incluse în anexa I la Regulament, sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament, este obligat să notifice ANCEX, care decide cu privire la necesitatea obținerii unei licențe pentru serviciile de intermediere în cauză. +
Articolul 31(1)<!–>Intermediarul trebuie să completeze cererea de licență în eLicensing și să încarce în sistem informațiile și documentele următoare:a)–>datele de identificare a intermediarului sau a împuterniciților acestuia; … b)<!–>documentele care atestă relația de intermediere, după caz; … c)–>un document de utilizare finală, după caz, conform art. 14; … d)<!–>documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita în funcție de specificul operațiunii. … (2)–>Valabilitatea licenței pentru servicii de intermediere este de maximum un an de la data eliberării.(3)Licențele pentru servicii de intermediere se eliberează de ANCEX pentru intermediarii stabiliți sau rezidenți pe teritoriul României, dar și pentru intermediarii din țări terțe, în cazul în care serviciile de intermediere sunt furnizate de pe teritoriul României. +
Secţiunea a 10-a Licența pentru tranzitul produselor cu dublă utilizare neunionale +
Articolul 32Tranzitul este definit la art. 2 pct. 11 din Regulament, iar impunerea unei licențe sau interzicerea tranzitului produselor cu dublă utilizare neunionale se face având în vedere prevederile art. 7 din Regulament și art. 17 din Ordonanță. +
Articolul 33(1)<!–>ANCEX poate decide, cu avizul prealabil al Consiliului interinstituțional, interzicerea tranzitului produselor cu dublă utilizare neunionale incluse în anexa I la Regulament:a)–>în cazul în care are motive întemeiate să suspecteze că produsele sunt sau ar putea fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament; sau … b)<!–>în baza informațiilor primite de la instituțiile care desfășoară activități informative sau de la autoritățile din alte state membre UE, conform cărora produsele sunt sau ar putea fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament. … (2)–>ANCEX poate impune, în cazuri speciale, o obligație de obținere a unei licențe pentru tranzitul de produse cu dublă utilizare neunionale incluse în anexa I la Regulament, dacă respectivele produse sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.(3)<!–>În susținerea cererii pentru licența de tranzit, titularul contractului încheiat cu beneficiarul din țara terță, declarantul, transportatorul sau persoana fizică, conform prevederilor din art. 7 alin. (2) din Regulament, trebuie să completeze cererea de licență în eLicensing și să încarce în sistem următoarele documente: a)–>factura externă; … b)<!–>documentul de expediere; … c)–>documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita în funcție de specificul operațiunii. … (4)<!–>Aprobarea sau respingerea licenței de tranzit se va face în termen de 10 zile de la data primirii documentației complete, cu posibilitatea prelungirii acestui termen cu maximum 30 de zile.(5)–>Valabilitatea licenței de tranzit este de maximum 90 de zile de la data eliberării, cu posibilitatea prelungirii cu maximum 30 de zile, în cazuri justificate.(6)În cazul în care ANCEX decide interzicerea tranzitului pentru produse cu dublă utilizare neunionale, decizia va fi comunicată fără întârziere operatorului economic și Autorității Vamale Române. +
Secţiunea a 11-a Licența pentru asistență tehnică +
Articolul 34(1)<!–>Asistența tehnică este definită la art. 2 pct. 9 din Regulament, iar furnizorul de asistență tehnică este definit la art. 2 pct. 10 din Regulament. Asistența tehnică poate lua forme precum instruirea, consilierea, formarea, transmiterea, inclusiv prin mijloace electronice, de cunoștințe practice ori competențe profesionale sau servicii de consultanță sau orice altă formă de asistență acordată pe cale verbală.(2)–>Se supune controlului furnizarea de asistență tehnică referitoare la produsele cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament, dacă furnizorul de asistență tehnică este informat de ANCEX că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.(3)<!–>ANCEX poate impune obligația obținerii unei licențe și în cazul în care furnizorul de asistență tehnică are cunoștință sau are motive să suspecteze că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.(4)–>Eliberarea licenței pentru asistență tehnică se impune atunci când asistența tehnică este furnizată de către o persoană:a)<!–>de pe teritoriul României către teritoriul unei țări terțe; … b)–>pe teritoriul unei țări terțe; sau … c)<!–>unui rezident al unei țări terțe, aflat temporar pe teritoriul vamal al Uniunii Europene. … (5)–>Prevederile alin. (4) nu se aplică în cazul în care asistența tehnică:a)<!–>este furnizată pe sau către teritoriul unei țări incluse în anexa II la Regulament secțiunea A partea a 2-a sau către un rezident al unei țări incluse în anexa II la Regulament secțiunea A partea a 2-a; … b)–>este sub forma unui transfer de informații din domeniul public sau din sfera cercetării științifice fundamentale, în sensul notei generale privind tehnologia sau al notei privind tehnologia nucleară, prevăzute în anexa I la Regulament; … c)<!–>este furnizată de autoritățile sau agențiile române în contextul atribuțiilor lor oficiale; … d)–>este furnizată forțelor armate ale unui stat membru, în contextul atribuțiilor ce le revin; … e)<!–>este furnizată pentru un scop care este menționat în rândul excepțiilor aplicabile produselor din Regimul de control al tehnologiilor pentru rachete (tehnologia MTCR), conform anexei IV la Regulament; sau … f)–>reprezintă minimul necesar pentru instalarea, operarea, întreținerea (verificarea) sau repararea acelor produse pentru care a fost eliberată o autorizație de export. … +
Articolul 35(1)<!–>În vederea eliberării unei cereri de licență pentru asistență tehnică, solicitantul trebuie să completeze cererea de licență în eLicensing și să încarce în sistem următoarele documente, în funcție de specificul operațiunii: a)–>detalii privind locul din care se furnizează asistența tehnică; … b)<!–>o descriere clară a activității (modul de furnizare a asistenței tehnice, produsele în legătură cu care este furnizată asistența tehnică, alte informații relevante); … c)–>părțile terțe implicate în tranzacție; … d)<!–>țara de destinație, utilizatorul final din respectiva țară și localizarea exactă a acestuia; … e)–>informații și documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita, după caz. … (2)Valabilitatea licenței pentru asistență tehnică este de maximum un an de la data eliberării acesteia. +
Secţiunea a 12-a Controlul exporturilor produselor cu dublă utilizare care nu sunt incluse în anexa I la Regulament, în funcție de destinația și utilizarea finală +
Articolul 36(1)<!–>Conform prevederilor art. 4 din Regulament, exportul produselor cu dublă utilizare care nu sunt incluse în anexa I la Regulament, dar care sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament, poate face obiectul unei cereri pentru eliberarea unei licențe individuale de export.(2)–>Conform prevederilor art. 5 din Regulament, exportul produselor de supraveghere cibernetică care nu sunt incluse în anexa I la Regulament, dar care sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, unor utilizări prevăzute la art. 5 alin. (1) din Regulament, poate face obiectul unei cereri pentru eliberarea unei licențe individuale de export.(3)Conform prevederilor art. 9 și 10 din Regulament, exportul produselor cu dublă utilizare care nu sunt incluse în anexa I la Regulament poate face obiectul unei cereri pentru eliberarea unei licențe individuale de export, din motive de siguranță publică, de prevenire a actelor de terorism sau din considerente legate de drepturile omului. +
Articolul 37(1)<!–>Prevederile art. 36 se aplică în următoarele situații:a)–>exportatorul a fost informat în scris de către ANCEX că produsele cu dublă utilizare pe care intenționează să le exporte și care nu sunt incluse în anexa I la Regulament sunt sau pot fi destinate unor utilizări prevăzute la art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) sau art. 10 alin. (1) din Regulament sau că se întrunesc condițiile prevăzute la art. 9 alin (1) din Regulament. Informarea este echivalentă cu blocarea operațiunii, impunându-se solicitarea unei licențe pentru efectuarea exportului; … b)<!–>exportatorul are cunoștință – sau are motive să suspecteze – și notifică ANCEX că produsele cu dublă utilizare pe care intenționează să le exporte și care nu sunt incluse în anexa I la Regulament sunt sau pot fi destinate unor utilizări prevăzute la art. 4 alin. (1) sau la art. 5 alin. (1) din Regulament; … c)–>exportatorul intenționează să exporte produse de supraveghere cibernetică incluse în lista publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, sau în lista națională de produse supuse controlului în baza art. 5 din Regulament, situație în care trebuie să solicite avizul ANCEX, prin completarea unei cereri de consultanță, conform prevederilor capitolului II. … (2)<!–>Exportatorul este obligat să suspende operațiunea de export până la primirea deciziei ANCEX în situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c). Termenul pentru transmiterea deciziei este de 30 de zile de la data înregistrării notificării, termen care poate fi prelungit până la 60 de zile, în cazuri justificate. (3)–>Ca parte a obligației de diligență prevăzute la art. 5 alin. (2) din Regulament, exportatorii au obligația să desfășoare un proces de evaluare a tranzacției, în vederea reducerii sau evitării riscurilor asociate exportului în cauză. +
Articolul 38Decizia de impunere a unei licențe este comunicată de ANCEX și membrilor Consiliului interinstituțional. +
Secţiunea a 13-a Licența pentru exportul de produse software și tehnologie +
Articolul 39Se disting următoarele tipuri de operațiuni de export de produse software și tehnologie:a)<!–>export utilizând mijloace tangibile, pe suport hârtie, sau înregistrate pe alte suporturi; … b)–>export utilizând mijloace de comunicare electronice sau mijloace de transmisie vocală, cunoscut și sub denumirea de transmitere de produse software și tehnologie. … +
Articolul 40Exportul de produse software și tehnologii poate surveni în următoarele situații, fără limitarea la această enumerare:a)<!–>prin telefon, fax, e-mail sau videoconferință; … b)–>utilizând laptopuri, tablete sau dispozitive de memorie; … c)<!–>între filialele companiilor multinaționale; … d)–>accesarea sau descărcarea tehnologiei supuse regimului de control în timpul deplasării în străinătate; … e)<!–>accesul angajaților la intranetul companiei, atunci când fac deplasări în afara teritoriului național; … f)–>accesul persoanelor din alte state membre sau din țări terțe la intranet sau la servicii cloud; … g)<!–>oferirea serviciilor de asistență sau a serviciilor de administrare, inclusiv pentru servicii cloud; … h)–>testarea și întreținerea sistemului IT. … +
Articolul 41(1)<!–>Pentru exportul de produse software și tehnologii care sunt incluse în anexa I la Regulament și pentru transferul în interiorul Uniunii Europene de produse software sau tehnologii incluse în anexa IV la Regulament, respectiv subcategoriile D și E, este necesară o licență. (2)–>Se exceptează de la prevederile alin. (1) activitățile care se referă la: a)<!–>informații aparținând domeniului public; … b)–>cercetare științifică fundamentală; … c)<!–>cunoștințe minimale necesare pentru cererile de brevet, doar pentru produsele incluse în anexa I la Regulament, categoriile 1-9; … d)–>minimul necesar pentru instalarea, operarea, întreținerea sau repararea produselor supuse regimului de control al căror export a fost autorizat anterior. … (3)Stabilirea excepțiilor de la prevederile alin. (1) se face ținând cont de nota generală privind tehnologia (GTN), nota privind tehnologia nucleară (NTN), nota generală privind produsele software (GSN) și nota privind produsele software nucleare (NSN), precum și de excepțiile de la control menționate în Regulament. +
Articolul 42(1)<!–>Persoanele care exportă produse software și tehnologii incluse în anexa I la Regulament pot face cerere de licență individuală sau globală de export, de transfer în interiorul Uniunii Europene sau pot utiliza o licență generală de export a Uniunii Europene.(2)–>Licența de export este necesară inclusiv în cazul transferului produselor software sau tehnologiei în formă criptată.(3)Pentru exportul produselor software și tehnologiilor care nu sunt incluse în anexa I la Regulament poate fi necesară eliberarea unei licențe de export, în situațiile prevăzute la art. 4, 5, 9 și 10 din Regulament. +
Articolul 43Pentru eliberarea licenței de export, ANCEX poate solicita, în funcție de specificul operațiunii, o prezentare succintă a proiectului, agenda reuniunii sau a conferinței în care urmează să fie prezentate informațiile, lista participanților din state terțe sau alte documente care să ateste transferul de date și informații. Documentele doveditoare ale transferului pot cuprinde copii ale e-mailurilor de transmitere a produselor software sau tehnologiei, confirmarea de primire a e-mailurilor etc. +
Articolul 44Persoanele care exportă produse software și/sau tehnologii supuse regimului de control trebuie să păstreze, timp de minimum 5 ani, registre detaliate care să cuprindă cel puțin următoarele informații: a)<!–>descrierea produselor software și tehnologiei transferate (tipul de tehnologie sau produs software, scopul pentru care urmează să fie utilizat); … b)–>detalii despre persoana sau entitatea către care se face exportul (inclusiv informații despre utilizatorii finali și orice altă parte la tranzacție și țările de destinație implicate, ori de câte ori este posibil); … c)<!–>data transferului; … d)–>orice alte înregistrări, în funcție de specificul operațiunii. … +
Capitolul IV Dispoziții comune +
Articolul 45Refuzul eliberării unei licențe se face în situațiile în care:a)<!–>eliberarea licenței ar fi în contradicție cu aspectele relevante prevăzute la art. 15 din Regulament; … b)–>solicitantul de licență sau partenerii de afaceri ai acestuia au încălcat obligațiile și angajamentele internaționale ale României sau au acționat împotriva acestora; … c)<!–>în sprijinul cererii de licență au fost prezentate date false; … d)–>nu au fost prezentate toate informațiile relevante cu privire la operațiune; … e)<!–>solicitantul de licență nu gestionează corespunzător programul intern de conformitate; … f)–>alte cazuri prevăzute de lege. … +
Articolul 46(1)<!–>Conform prevederilor art. 30 din Ordonanță, licențele eliberate de ANCEX pot fi anulate, suspendate, revocate, modificate sau limitate, în conformitate cu prevederile legii.(2)–>Licențele pentru operațiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi anulate de ANCEX la solicitarea titularului licenței sau în situația în care se constată că informațiile care au stat la baza eliberării licenței sunt false sau că nu au fost prezentate toate informațiile relevante cu privire la operațiune. (3)<!–>Licențele pentru operațiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi suspendate de ANCEX la solicitarea titularului licenței sau în situația în care au apărut noi informații cu privire la operațiune, iar analiza acestora necesită timp. (4)–>Licențele pentru operațiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi revocate de ANCEX în cazul în care situația din țara de destinație s-a modificat în mod semnificativ.(5)<!–>Licențele pentru operațiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi limitate de ANCEX ca urmare a informațiilor primite din partea autorităților publice abilitate, potrivit legii, să desfășoare activități informative. (6)–>Modificarea licenței, ca urmare a solicitării titularului sau limitării licenței, implică transmiterea unei noi cereri de licență. +
Articolul 47(1)<!–>Condițiile care au stat la baza eliberării licenței trebuie menținute pe toată durata de valabilitate a acesteia.(2)–>Titularul licenței este obligat să declare la ANCEX, în scris, în termen de 10 zile lucrătoare, orice modificări sau diferențe față de datele înscrise în aceasta sau în documentele transmise.(3)<!–>În cazul în care modificările notificate conduc la anularea licenței, titularul poate înregistra o nouă cerere de licență.(4)–>În cazul în care, în termenul de valabilitate al licenței, se modifică valorile înscrise pe licență, titularul licenței are obligația să informeze ANCEX, care stabilește dacă este necesară o nouă cerere de licență sau dacă se poate utiliza licența existentă. +
Articolul 48(1)<!–>Notificarea privind refuzul eliberării licenței ori, după caz, anularea, suspendarea, revocarea sau limitarea licenței se comunică titularului licenței în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei directorului general ANCEX.(2)–>Titularul licenței poate contesta refuzul eliberării licenței sau, după caz, anularea, suspendarea, limitarea sau revocarea licenței, în termen de 15 zile de la comunicarea notificării, în conformitate cu prevederile art. 31 din Ordonanță. +
Articolul 49(1)<!–>Licența poate fi utilizată numai de către titularul sau beneficiarul acesteia, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 27 din Ordonanță.(2)–>Titularul licenței este răspunzător de modul de utilizare a acesteia, în conformitate cu condițiile în temeiul cărora a fost eliberată. +
Articolul 50În documentele comerciale relevante, persoanele care efectuează operațiuni cu produse cu dublă utilizare au obligația să înscrie, în limbile română și engleză, următorul text: „Produse cu dublă utilizare supuse regimului de control la export. Categoria …/Dual-use items subject to export control regime. Category … “. În acest sens, documentele comerciale relevante includ contracte, facturi, confirmări ale comenzilor, note de expediție. +
Articolul 51În cazul în care exportatorul utilizează o licență generală de export a Uniunii Europene sau o licență generală națională de export pentru exportul de produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear, acesta este obligat să dețină o autorizație valabilă eliberată de CNCAN și să o transmită, la cererea ANCEX. +
Articolul 52(1)<!–>ANCEX poate interzice, temporar, dreptul de utilizare a oricărei licențe generale de export a Uniunii Europene sau a oricărei licențe generale naționale de export, în situațiile în care: a)–>s-a constatat nerespectarea prevederilor legale privind controlul exporturilor de către utilizator. Interdicția se aplică până la soluționarea cazului și asigurarea conformității; … b)<!–>a fost demarată o anchetă pentru o infracțiune legată de controlul exporturilor. În această situație, interdicția se aplică până la finalizarea anchetei; … c)–>a fost pronunțată o sentință definitivă pentru o faptă penală în legătură cu nerespectarea regimului de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare, situație în care interdicția de utilizare se aplică pe toată perioada de executare a pedepsei penale; … d)<!–>unei subsidiare a unei companii dintr-un alt stat membru, deținută sau controlată în întregime de exportator (compania-mamă), i-a fost interzisă de acel stat membru utilizarea uneia sau mai multor licențe generale de export ale Uniunii Europene. … (2)–>Interdicția poate fi între 6 luni și un an și poate fi prelungită, în termene succesive de câte 6 luni, până la remedierea situației și asigurarea conformității. (3)<!–>Decizia ANCEX de interzicere temporară a dreptului de utilizare a oricărei licențe generale de export a Uniunii Europene sau a oricărei licențe generale naționale de export este comunicată exportatorului și autorității vamale.(4)–>Utilizatorii licențelor generale cărora ANCEX le-a retras dreptul de a le utiliza pot face cereri de licențe individuale de export. +
Capitolul V Eliberarea certificatului internațional de import (CII) și a certificatului de control al livrării (CCL) +
Articolul 53Pentru operațiunile de import de produse cu dublă utilizare, ANCEX poate elibera CII și CCL sau poate certifica documente echivalente, la solicitarea autorității competente din țara exportatorului. +
Articolul 54(1)<!–>În vederea eliberării CII, importatorul trebuie să transmită la ANCEX:a)–>cererea de eliberare a CII, completată, în original, în sensul definit la art. 2 alin. (4), conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX; … b)<!–>documente comerciale relevante; … c)–>documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita. … (2)<!–>Eliberarea de către ANCEX a CII, conform anexei nr. 2 la prezentele norme, se face în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea documentației complete.(3)–>Eliberarea CII poate fi refuzată sau CII poate fi retras în situațiile în care:a)<!–>importatorul sau destinatarul final încalcă prevederile Regulamentului; … b)–>importul sau comercializarea produselor încalcă obligațiile internaționale sau interesele de securitate națională ale României; … c)<!–>importatorul a prezentat date și informații incorecte, false sau incomplete. … (4)–>CII își pierde valabilitatea dacă nu este prezentat autorității competente din țara exportatorului în termen de 6 luni de la data eliberării sale. +
Articolul 55(1)<!–>În vederea eliberării CCL, importatorul trebuie să transmită la ANCEX:a)–>cererea de eliberare a CCL, completată, în original, în sensul definit la art. 2 alin. (4), utilizând modelul disponibil pe site-ul web al ANCEX; … b)<!–>factura externă; … c)–>documentul de transport internațional; … d)<!–>numărul și data declarației vamale de import; … e)–>nota de intrare-recepție și constatare de diferențe; … f)<!–>fișele de producție, după caz; … g)–>documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita. … (2)<!–>În vederea eliberării CCL, ANCEX verifică corectitudinea datelor din documentele prezentate și poate efectua un control fizic pentru a verifica existența produselor și utilizarea acestora.(3)–>Eliberarea CCL poate fi refuzată sau CCL poate fi retras, în situațiile în care:a)<!–>produsele nu sunt localizate conform mențiunilor solicitantului; … b)–>importatorul a prezentat date și informații incorecte, false sau incomplete. … (4)Eliberarea CCL, conform anexei nr. 3 la prezentele norme, se face în termen de 30 de zile de la depunerea documentației complete. +
Capitolul VINotificarea activităților de cercetare și dezvoltare a produselor cu dublă utilizare +
Articolul 56(1)<!–>Persoanele care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare în instituțiile academice, universitare sau de cercetare și în departamentele de cercetare create pe lângă unitățile de producție, care pot avea ca rezultat produse cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament sau pot face obiectul unor operațiuni supuse regimului de control, prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanță, au obligația să notifice ANCEX în legătură cu aceste activități. (2)–>Notificarea ANCEX se face și în cazul în care activitățile menționate presupun implicarea unor parteneri din alte state membre sau din țări terțe.(3)<!–>Evaluarea preliminară a operațiunii sau a produsului rezultat în urma activităților menționate la alin. (1) îi revine persoanei care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare.(4)–>Notificarea se efectuează conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX și se transmite la ANCEX în termen de 10 zile lucrătoare de la data începerii activităților de cercetare-dezvoltare.(5)ANCEX poate solicita copii ale unor documente în sprijinul evaluării activităților de cercetare-dezvoltare. +
Capitolul VIIDispoziții finale și tranzitorii +
Articolul 57(1)<!–>În situația în care apar neclarități cu privire la documentele prezentate în copie la ANCEX, persoanele care efectuează operațiuni cu produse cu dublă utilizare au obligația să prezinte, la cererea ANCEX, originalele documentelor respective, care le vor fi restituite după consultare.(2)–>ANCEX poate solicita, după caz, copii certificate pentru conformitate cu originalul sau traduceri autorizate ale unor documente. +
Articolul 58Formularele documentelor pentru operațiuni cu produse cu dublă utilizare, care fac parte integrantă din prezentele norme, conform art. 28 din Ordonanță, sunt prevăzute în următoarele anexe:*)*) Anexele nr. 1-3 sunt reproduse în facsimil.<!–>a)–>anexa nr. 1 „Cerere de consultanță“; … b)<!–>anexa nr. 2 „Certificat internațional de import“; … c)–>anexa nr. 3 „Certificat de control al livrării“. … +
Articolul 59Alte formulare, menționate în cuprinsul prezentelor norme, sunt disponibile pe site-ul web al ANCEX:a)<!–>„Declarație de utilizare finală pentru produse cu dublă utilizare“; … b)–>„Certificat de utilizare finală pentru produse cu dublă utilizare“; … c)<!–>„Cerere pentru eliberarea certificatului internațional de import“; … d)–>„Cerere pentru eliberarea certificatului de control al livrării“; … e)<!–>„Notificare privind activitățile de cercetare și dezvoltare a produselor cu dublă utilizare“; … f)–>„Raport al operațiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licențelor generale ale Uniunii EU001, EU002, EU005, EU006“; … g)<!–>„Raport al operațiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenței generale a Uniunii EU003“; … h)–>„Raport al operațiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenței generale a Uniunii EU004“; … i)<!–>„Raport al operațiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenței generale a Uniunii EU007“; … j)–>„Raport al operațiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenței generale a Uniunii EU008“; … k)<!–>„Raport al operațiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licențelor globale“. … –> +
Anexa nr. 1<!–>
–> +
Anexa nr. 2<!–>
–> +
Anexa nr. 3<!–>
–><!–>–>