NORME METODOLOGICE din 21 aprilie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 205 din 12 mai 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1785 23/12/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ActulPENTRU APLICAREAOG 11 23/01/1996
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 16
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 17
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 18
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 76
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 77
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 78
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1785 23/12/2002
ActulAPROBAT DEORDIN 398 21/04/1999
ActulCONTINUT DEORDIN 398 21/04/1999

pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobata şi modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la măsuri asiguratorii şi la contestaţia la executare silita



a) Măsuri asiguratorii1. Referitor la art. 16––––––––1.1. Masurile asiguratorii dispuse de instanţa judecătorească sau de un alt organ jurisdictional sunt modalităţi de asigurare a realizării creanţelor pentru care creditorul nu detine un titlu executoriu.1.2. Pentru creantele bugetare care urmeaza a fi stabilite de către instantele judecătorești cererea pentru înfiinţarea masurilor asiguratorii se introduce o dată cu actiunea împotriva platitorului la instanţa în a carei raza acesta îşi are domiciliul sau sediul, iar în cazul în care dosarul cauzei se solutioneaza de o alta instanţa, aceasta devine competenţa sa solutioneze şi cererea de înfiinţare a masurilor asiguratorii.1.3. În cazul în care organele de verificare constata, cu ocazia exercitarii controlului, înainte de intocmirea procesului-verbal prin care se constata şi se individualizează obligaţii bugetare, ca exista pericolul ca platitorul sa instraineze bunurile ori sa sustraga veniturile sau bunurile de la executarea silita vor sesiza compartimentele de specialitate din cadrul organului fiscal din care fac parte, punand la dispoziţie acestora documentele şi informaţiile necesare pentru solicitarea infiintarii de către instanţa competenţa a masurilor asiguratorii.1.4. Instanţa se va pronunţă asupra cererii de înfiinţare a masurilor asiguratorii printr-o încheiere. Incheierea de incuviintare a masurilor asiguratorii este executorie, urmand ca organul de executare sa procedeze de îndată la indisponibilizarea veniturilor şi a bunurilor urmaribile ale platitorului.Când cererea de înfiinţare a masurilor asiguratorii se respinge, organul de executare, precum şi persoanele care, potrivit legii, raspund solidar cu platitorul pot introduce apel în termen de 15 zile de la comunicare.Incheierea de incuviintare a masurilor asiguratorii poate fi atacata cu apel de către platitor sau de către o altă persoană interesata în termen de 15 zile de la comunicarea acesteia. Recursul împotriva incheierilor instanţei prin care au fost dispuse sau incuviintate masurile asiguratorii nu suspenda executarea acestora.Incheierea de incuviintare fiind executorie se transmite organelor de executare, de îndată şi din oficiu, de către instanţa care a incuviintat sau a dispus masurile asiguratorii.2. Referitor la art. 17––––––––2.1. La primirea dispozitiei instanţei organele de executare sunt obligate sa procedeze de îndată la identificarea bunurilor mobile şi imobile, precum şi a oricăror venituri ale platitorului şi la indisponibilizarea acestora în limita valorii necesare pentru realizarea creantei bugetare.Înfiinţarea popririi asiguratoare, a sechestrului asigurator asupra bunurilor mobile sau a ipotecii asiguratoare asupra bunurilor imobile se face de către organele de executare, potrivit dispoziţiilor privind executarea silita a creanţelor bugetare. Actele incheiate vor fi inaintate instanţei.2.2. O copie certificata de pe incheierea instanţei sau de pe dispoziţia organului competent care a dispus luarea masurilor asiguratorii va fi transmisa şi tertului poprit sau băncii.Sumele de bani datorate cu orice titlu debitorului de către o terta persoana sunt indisponibilizate în limitele prevăzute de lege, în mainile tertului poprit, de la data primirii adresei de înfiinţare a popririi de către acesta.Pentru detinatorii de conturi bancare, în măsura în care este necesar pentru asigurarea realizării creantei bugetare, sumele în lei şi/sau în valută existente în contul platitorului sunt indisponibilizate. Din momentul indisponibilizarii şi până la judecarea cauzei banca nu va face nici o plata care ar diminua suma supusă indisponibilizarii, cu excepţia sumelor necesare pentru plata drepturilor salariale.3. Referitor la art. 18––––––––3.1. Sumele în lei ridicate ca efect al masurilor asiguratorii se consemneaza la unitatile abilitate pe numele platitorului, la dispoziţia organului care a incuviintat sau a dispus masurile asiguratorii, caruia i se va preda documentul de depunere în termen de 3 zile de la data depunerii.3.2. Organul de executare care a aplicat sechestrul asigurator constata operaţiunile efectuate printr-un proces verbal, din care va lasă cate un exemplar custodelui şi platitorului, un exemplar îl va retine, iar alt exemplar va fi depus la instanţa.Bunurile în privinta cărora sunt necesare măsuri spre a împiedica înstrăinarea sau sustragerea vor fi sechestrate asigurator cu punere de sigilii.b) Contestaţia la executare silita4. Referitor la art. 76––––––––4.1. Debitorul, creditorii care participa la executare ori care şi-au depus titlurile în vederea distribuirii sumelor realizate prin executare silita, tertul poprit, procurorul, persoanele care deţin în coproprietate sau în devalmasie cu debitorul bunurile supuse executarii silite sau care pretind ca au un drept de proprietate sau un alt drept real asupra acestor bunuri, precum şi orice altă persoană interesata pot face contestaţie la executare silita.4.2. Contestaţia la executare poate fi facuta:a) împotriva executarii silite în intregime;b) împotriva oricarei modalităţi de executare silita: poprire, executare silita prin decontare bancara, executare silita asupra bunurilor mobile sau asupra bunurilor imobile;c) împotriva fiecarui act de executare;d) împotriva refuzului organului de executare de a îndeplini un act de executare silita.4.3. În cazul în care titlul executoriu în temeiul caruia a fost inceputa executarea silita nu este o hotărâre a instanţei ori a colegiilor sau secţiei jurisdictionale a Curtii de Conturi şi dacă nu exista o procedură prin care contestarea acestuia să poată fi facuta la o instanţa judecătorească, persoanele prevăzute la pct. 4.1 pot face contestaţie la executare şi împotriva titlului executoriu.Contestaţia împotriva titlului executoriu poate fi facuta cu privire la titlurile executorii emise de organele de executare, şi anume:a) procesul-verbal de stabilire a cheltuielilor de executare, aprobat de conducatorul organului de executare;b) procesul-verbal de stabilire a cuantumului majorarilor de intarziere, dobanzilor, penalitatilor sau a altor sume acordate prin titlul executoriu, aprobat de conducatorul organului de executare;c) titlul executoriu întocmit de organele de executare, pe baza avizului de urmărire ori a evidentei pe platitori, pentru oblibaţiile bugetare constituite de debitor şi neachitate la scadenta;d) procesul-verbal, aprobat de conducatorul organului de executare, privind sumele datorate de adjudecatarul care nu depune imediat preţul bunului mobil valorificat;e) procesul-verbal de licitaţie, în cazul în care cumparatorului, persoana fizica, i s-a incuviintat plata pretului bunului imobil în rate.5. Referitor la art. 77––––––––5.1. Persoanele prevăzute la pct. 4.1 pot formula contestaţia la executare în termen de 15 zile de la data la care, din comunicarea somaţiei ori din alte instiintari primite cu ocazia efectuării executarii silite sau în orice alt mod, a luat cunoştinţa de executarea ori de actul de executare pe care îl contesta, de refuzul organului de executare de a efectua un act de executare, precum şi de eliberarea sau de distribuirea sumelor realizate prin executare silita, al caror cuantum sau mod de distribuire îl contesta.5.2. Persoanele care pretind ca au un drept de proprietate asupra bunului urmarit pot introduce contestaţia la executare în termen de cel mult 15 zile de la data valorificarii acestuia.6. Referitor la art. 78––––––––6.1. În cazul în care contestatorul formuleaza cerere de suspendare a executarii silite, organele de executare vor cere instanţei obligarea acestuia la depunerea unei cautiuni care să asigure realizarea creanţelor bugetare pentru care a fost inceputa executarea silita, precum şi a celor reprezentand cheltuieli de executare.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters