NORME METODOLOGICE din 31 martie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ANTREPRENORIATULUI SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 358 din 11 aprilie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 707 31/03/2022
ART. 2REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 2REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 25
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 10REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015
ART. 23REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 27REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 11
ART. 31REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 22
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 7
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 1327 30/12/2021 ART. 10
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 25
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 39
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 1238 27/09/2017
ANEXA 2REFERIRE LANORMA 27/09/2017
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ANEXA 2REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ANEXA 2REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 25
ANEXA 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 707 31/03/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 707 31/03/2022
ActulREFERIT DEORDIN 707 31/03/2022





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 707 din 31 martie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 358 din 11 aprilie 2022.
+
Capitolul IRecuperarea ajutoarelor de minimis dispusă de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului +
Articolul 1(1)<!–>Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (denumit în continuare „MAT“), prin structurile din aparatul propriu, monitorizează schemele de ajutor de minimis pe care le administrează. (2)–>Procesul de monitorizare prevăzut la alin. (1) se realizează prin controalele delegaților oficiali la fața locului, prin solicitări de documente justificative de la operatorii economici beneficiari de către structura responsabilă cu implementarea schemelor de ajutor de minimis sau prin sesizările autorităților de control abilitate ca urmare a controalelor efectuate. (3)<!–>Procesul de monitorizare a ajutoarelor de minimis vizează verificarea următoarelor aspecte:a)–>îndeplinirea condițiilor prevăzute în legislația europeană în domeniul ajutorului de minimis;b)<!–>îndeplinirea condițiilor prevăzute în deciziile de autorizare a schemelor de ajutor de minimis;c)–>îndeplinirea condițiilor prevăzute în actele normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de minimis.
+
Articolul 2În urma procesului de monitorizare prevăzut la art. 1, când se constată nerespectarea condițiilor de acordare a ajutoarelor de minimis, structura responsabilă cu implementarea schemelor de ajutor de minimis din domeniul programelor de promovare a exportului întocmește o notă de oportunitate în vederea emiterii unui ordin, în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, care, în funcție de situația constatată, poate fi de recuperare parțială sau totală a ajutorului de minimis.
+
Articolul 3Ordinele prevăzute la art. 2 au caracter de titlu executoriu, conform legii.
+
Capitolul IIMecanismul de recuperare a ajutoarelor de minimis +
Articolul 4Nota de oportunitate prevăzută la art. 2 cuprinde constatările legate de nerespectarea condițiilor de acordare a ajutoarelor de minimis și stă la baza ordinului de recuperare totală sau parțială a ajutorului de minimis acordat.
+
Articolul 5(1)<!–>În cazul în care delegații oficiali la fața locului constată nerespectarea condițiilor de acordare a ajutoarelor de minimis, aceștia întocmesc un proces-verbal de constatare a neconformităților, pe baza căruia structura responsabilă cu implementarea schemelor de ajutor de minimis din domeniul programelor de promovare a exportului redactează nota de oportunitate prevăzută la art. 2.(2)–>Nota de oportunitate întocmită conform art. 2, aprobată de secretarul de stat coordonator, va fi transmisă Direcției economice pentru întocmirea notei de stabilire a creanței bugetare și a dobânzii aferente ajutorului de minimis.(3)<!–>Modelul notei de stabilire a creanței bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate și dobânda aferentă ajutorului de minimis, este prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.(4)–>Calculul prejudiciului se va baza pe suma datorată de beneficiarul ajutorului de minimis și dobânda aferentă ajutorului de minimis, conform normelor legale incidente și Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE. Aceste calcule vor fi exprimate în moneda națională. (5)Modelul procesului-verbal de constatare a neconformităților este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
+
Articolul 6Ordinul de recuperare a ajutorului de minimis se inițiază de către direcția de specialitate pe baza notelor de oportunitate prevăzute la art. 2, respectiv la art. 5, va fi avizat de către Direcția juridică și administrare societăți și va fi aprobat de ministrul antreprenoriatului și turismului, ulterior avizării acestuia de către secretarul de stat coordonator al structurii care administrează schema de minimis, precum și, dacă este cazul, de alte structuri aferente procesului de avizare din cadrul MAT.
+
Articolul 7(1)<!–>Ordinele prin care se dispune recuperarea ajutorului de minimis trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente: a)–>emitentul ordinului, sediul social și codul de identificare a acestuia; b)<!–>numărul și data ordinului; c)–>denumirea operatorului economic; d)<!–>codul unic de înregistrare; e)–>domiciliul fiscal; f)<!–>obiectul ordinului; g)–>motivele de fapt și de drept care au condus la emiterea ordinului; h)<!–>data la care ajutorul de minimis a fost pus la dispoziția beneficiarului; i)–>data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;j)<!–>cuantumul ajutorului de minimis, precum și al dobânzii ce trebuie recuperate; k)–>rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat; l)<!–>temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de minimis, precum și a dobânzilor aferente; m)–>temeiul legal al puterii executorii a ordinului; n)<!–>organul la care se depune contestația și termenul de depunere a acesteia; o)–>data de la care își produce efectele ordinul; p)<!–>numele și semnătura ministrului antreprenoriatului și turismului sau ale persoanei înlocuitoare de drept și ștampila instituției publice. (2)–>Modelul ordinului de recuperare este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
+
Articolul 8Rata legală a dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat se aplică pentru întreaga perioadă până la data recuperării. Cu toate acestea, în cazul în care trece mai mult de un an de la data la care ajutorul de minimis a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată și până la data recuperării ajutorului, dobânda se recalculează la intervale de un an, având ca bază rata de referință a Băncii Naționale a României în vigoare în momentul recalculării.
+
Articolul 9Ordinul de recuperare aprobat de ministrul antreprenoriatului și turismului se transmite de către administratorul schemei de minimis din cadrul MAT operatorului economic beneficiar și spre informare Consiliului Concurenței.
+
Articolul 10Ulterior expirării termenului legal prevăzut la art. 22, ordinul de recuperare a ajutoarelor de minimis se transmite de către administratorul schemei de minimis organelor fiscale centrale care procedează la înregistrarea, încasarea și recuperarea sumelor individualizate prin acestea, potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 11Sumele recuperate, reprezentând ajutoare de minimis, care se fac venit la bugetul de stat, se virează în contul RO58TREZ23A800107850103X deschis la Trezoreria Municipiului București.
+
Articolul 12Structura din cadrul MAT responsabilă cu administrarea schemelor de ajutor de minimis solicită, periodic, organelor fiscale situația referitoare la sumele recuperate.
+
Articolul 13MAT, prin structura responsabilă cu administrarea schemelor de ajutor de minimis, informează periodic Consiliul Concurenței cu privire la stadiul recuperării ajutoarelor de minimis.
+
Capitolul IIICalcularea sumei datorate, rezultată din nereguli +
Articolul 14Calculul sumelor datorate se efectuează de către Direcția economică pe baza notei de oportunitate prevăzute la art. 2, respectiv la art. 5, de la data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziția beneficiarului și până la data recuperării sale în integralitate.
+
Articolul 15Suma datorată de către beneficiarul ajutorului de minimis, acordată în cadrul programelor de promovare a exportului, derulate de MAT, se calculează astfel: suma datorată = suma constatată ca acordată necuvenit + dobânda calculată începând cu data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată și până la data recuperării sale, conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004<!–>–>
+
Articolul 16Conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004, rata dobânzii ce urmează să se aplice este rata în vigoare la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată.
+
Articolul 17Rata dobânzii se aplică pe o bază compusă până la data recuperării ajutorului de minimis. Dobânzile cumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.
+
Articolul 18Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 5 ani de la data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată până la data recuperării ajutorului, rata dobânzii se recalculează la intervale de 5 ani, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării.
+
Articolul 19Sumele reprezentând dobânzi datorate pentru neachitarea la termen a obligațiilor prevăzute în titlul executoriu se fac creanțe la același buget în care se virează și creanța bugetară rezultată din nereguli.
+
Articolul 20Creanțelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate li se aplică toate prevederile aplicabile creanțelor bugetare rezultate din nereguli.
+
Capitolul IVEmiterea ordinului de recuperare a ajutorului de minimis, căile de atac și executarea silită +
Secţiunea 1Transmiterea ordinului de recuperare a ajutorului de minimis și contestarea acestuia +
Articolul 21MAT are obligația ca, în termen de 15 zile de la aprobarea actului administrativ, să transmită beneficiarului de ajutor financiar nerambursabil, prin administratorul schemei de minimis, ordinul de recuperare a ajutorului de minimis. Ordinul de recuperare a ajutorului de minimis se comunică conform art. 9 debitorului prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire/fax/e-mail cu confirmare de primire și constituie titlu executoriu.
+
Articolul 22Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a efectua plata sumelor datorate, în termen de 30 de zile de la data comunicării ordinului de recuperare a ajutorului, în contul indicat în cuprinsul acestuia.
+
Articolul 23Împotriva titlului executoriu reprezentat de ordinul de recuperare a ajutorului de minimis se poate formula contestație în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 24Contestația este o cale administrativă de atac, care se formulează în scris, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării titlului executoriu, și trebuie să conțină următoarele elemente: a)<!–>datele de identificare a contestatarului; b)–>obiectul contestației – îl constituie numai sumele și măsurile stabilite înscrise în ordinul de recuperare a ajutorului de minimis, care reprezintă titlul executoriu;c)<!–>motivele de fapt și de drept;d)–>dovezile pe care se întemeiază;e)<!–>semnătura contestatarului sau a împuternicitului acestuia; dovada calității de împuternicit a contestatarului se face potrivit legii. –>
+
Articolul 25Contestația administrativă se va depune la sediul MAT, care are obligația să o soluționeze în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia.
+
Articolul 26Introducerea contestației administrative nu suspendă executarea titlului executoriu.
+
Articolul 27Răspunsul la contestație poate fi atacat de către contestatar la instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, în termen de 6 luni de la comunicarea răspunsului la contestație, conform art. 11 din Legea nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
+
Secţiunea a 2-aExecutarea silită de către Agenția Națională de Administrare Fiscală +
Articolul 28În situația în care debitorul nu rambursează suma datorată în termenul de 30 de zile prevăzut la art. 22, conform titlului executoriu, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului va transmite Agenției Naționale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.), conform art. 10, documentația aferentă recuperării ajutorului de minimis acordat, respectiv nota de stabilire a creanței bugetare datorate, ordinul de recuperare a ajutorului de minimis și dovada comunicării acestora debitorului, în vederea înscrierii debitului în evidența A.N.A.F.
+
Articolul 29Organele fiscale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală vor calcula obligații fiscale accesorii conform dispozițiilor legale în vigoare.
+
Articolul 30În cazul debitorilor pentru care instanța dispune deschiderea procedurii insolvenței, înscrierea la masa credală pentru creanțele prevăzute mai sus se efectuează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate.
+
Articolul 31Stingerea creanțelor principale și dobânzilor individualizate în titlul executoriu se efectuează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală sau de către organele fiscale competente, potrivit art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
+
Anexa nr. 1<!–>la normele metodologice–>
– Model -<!–>
ORDIN–>
de recuperare a ajutorului de minimis acordat …….. în baza……………<!–>–>
În temeiul prevederilor: art. 25 alin. (4), respectiv art. 39 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare; art. 11 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare; art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.327/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului; …………………………………………….,<!–>având în vedere următoarele considerente: –>1.<!–>Datele de identificare ale furnizorului Denumirea: Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) –>Codul unic de înregistrare: 45336915 <!–>Sediul: Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, București –>2.<!–>Datele de identificare ale beneficiarului Denumirea:…………………………..–>Număr de înmatriculare la oficiul registrului comerțului: ………………………<!–>Codul unic de înregistrare: …………….–>Sediul social: ………………….<!–>3.–>Obiectul ordinului, motivele de fapt și de drept care au condus la emiterea ordinului de recuperare În conformitate cu prevederile ………….., a beneficiat de un ajutor de minimis aprobat prin …………………., în cuantum de ……………., acordat sub formă de ……….., pentru ………….. . Ajutorul de minimis s-a acordat ……….., pe o perioadă de ………., astfel: ………. .<!–>Având în vedere faptul că …………… se află în următoarea situație de fapt …………, se constată că nu pot fi respectate prevederile de la …………., drept care se impune luarea măsurii de recuperare a ajutorului de minimis în sumă totală de ………………–>4.<!–>Cuantumul ajutorului de minimis, precum și al dobânzii ce trebuie recuperate Cuantumul ajutorului de minimis ce trebuie recuperat de la ……….. este în sumă totală de ……….. lei. Dobânda care trebuie recuperată este în sumă de ………. lei, calculată de la data de ………… până la data de……………. Calculul dobânzii în vederea recuperării ajutorului de minimis acordat ………….–>5.<!–>Organul la care se poate depune contestația și termenul de depunere a acesteia Potrivit art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, ordinul se poate contesta la sediul MAT în termen de 30 de zile de la comunicare. –>Procedura de contestație este cea prevăzută de dispozițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în mod corespunzător. <!–>6.–>Data la care își produce efectele ordinul de recuperare Ordinul de recuperare își produce efectele de la data comunicării acestuia către administratorul judiciar/beneficiarul ajutorului de minimis ………, Casa de Insolvență …………/…………, cu sediul social în …………,<!–>ministrul antreprenoriatului și turismului emite următorul ordin:–> +
Articolul 1Se aprobă recuperarea ajutorului de minimis, acordat sub formă de ………….., pentru realizarea proiectului de investiție, în cuantum de …………… lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă acestuia în cuantum de …………. lei, calculată până la data de ………… .
+
Articolul 2De la data de …………… și până la data recuperării efective a ajutorului de minimis, cuantumul dobânzii va fi calculat și comunicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate, în calitate de instituție responsabilă cu recuperarea ajutorului de minimis menționat la art. 1.
+
Articolul 3Sumele recuperate potrivit art. 1 și 2 reprezintă venituri ale bugetului de stat și se virează în contul ……………… „Venituri din ajutoare de stat recuperate“.
+
Articolul 4Prezentul ordin constituie titlu executoriu și își produce efectele de la data comunicării.
+
Articolul 5Prezentul ordin, încheiat în ………. exemplare, dintre care …………. originale și o copie, va fi comunicat:organului fiscal competent în administrarea ……………, respectiv ……………;beneficiarului sau, după caz, practicianului în insolvență desemnat ca administrator sau lichidator judiciar ori administrator concordatar al …………… .
Ministrul antreprenoriatului și turismului,<!–>
……………………………..–><!–>
–>
<!–>
–>
+
Anexa nr. 2<!–>la normele metodologice–>
PROCES-VERBAL<!–>
de constatare a neconformităților–><!–>
Încheiat astăzi, ………–>Referitor la: Necesitatea recuperării totale/parțiale a ajutorului de minimis acordat beneficiarului ………………………. <!–>Temei legal: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și prevederile procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat/de minimisNormele metodologice pentru aplicarea de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a prevederilor art. 25 dinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobate prin Ordinul ministrului pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat nr. 1.238/2017–>

Nr. crt. Neconformitatea constatată Observații
<!–> –> <!–>
–> <!–> –>

<!–>Numele, prenumele și semnătura: ………………………………–>Numele, prenumele și semnătura beneficiarului: ………………………….. <!–>Prezentul proces-verbal de constatare a neconformităților s-a întocmit în două exemplare originale, cu anexele aferente în copie, unul rămânând la beneficiar. –><!–>–> +
Anexa nr. 3<!–>la normele metodologice–>
NOTĂ <!–>
de stabilire a creanței bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate –>
și dobânda aferentă ajutorului de minimis<!–>–>
Întocmită astăzi, ………….., în baza Procesului-verbal de constatare a neconformităților nr. ………/……..<!–>

Nr. crt. Valoarea ajutorului Data acordării Rata dobânzii Dobânda datorată*) Cuantumul sumei datorate Observații
1 –> <!–> –> <!–> –> <!–>
2 –> <!–> –> <!–> –> <!–>

–>Unitate de plată: <!–>Numele și prenumele: …………….. Semnătura: ………………….–>Numele și prenumele: …………. Semnătura:………………………..<!–>*) Dobânda aferentă ajutorului, datorată de la data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziția beneficiarului și până la data recuperării sale. –><!–>–>

–-<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters