ORDIN nr. 1.006 din 10 iulie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 7 august 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2135 08/12/2005
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 62 12/08/2003
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORDIN 538 26/07/2000 ART. 2
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 3
ANEXA 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997
ANEXA 1COMPLETEAZA PEDECRET 371 02/11/1976
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 3 04/01/2001 ART. 3
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 10/07/2001
ActulREFERIRE LALEGE 105 27/06/2000
ActulREFERIRE LAOG 94 29/08/2000
ActulREFERIRE LAOG 80 24/08/2000 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE 197 04/11/1998
ActulREFERIRE LAOG 73 25/08/1998
ActulREFERIRE LAOG 44 28/08/1997 ART. 4
ActulREFERIRE LAOG (R) 19 18/08/1997 ART. 12
ART. 1MODIFICA PEORDIN 538 26/07/2000 ART. 2
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 536 02/12/1997 ART. 3
ART. 2APROBA PEMETODOLOGIE 10/07/2001
ANEXA 1COMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997
ANEXA 1COMPLETEAZA PEDECRET 371 02/11/1976
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2135 08/12/2005
ActulREFERIT INDIRECT DEORDIN 1939 18/12/2001
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 62 12/08/2003
ART. 1REFERIT INDIRECT DELEGE 671 19/12/2002
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
ANEXA 1REFERIT INDIRECT DELEGE 671 19/12/2002
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 1007 10/07/2001

privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparatie, reglare şi/sau desfăşoară activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere – RNTR 4



Ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei,în temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 197/1998, republicată, ale art. 4 alin. (2) lit. g) şi alin. (3) lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2000, ale art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum şi ale art. 3 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,emite următorul ordin: +
Articolul 1Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparatie, reglare şi/sau desfăşoară activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere – RNTR 4, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, modificat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 538/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se modifica şi se completează după cum urmează:1. Alineatul 1 al articolului 1 va avea următorul cuprins:"Se aprobă Reglementările privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparatie, reglare şi/sau desfăşoară activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere – RNTR 4, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin."2. Articolul 1 se completează cu alineatul 2 cu următorul cuprins:"Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin."3. Din conţinutul articolului 3 se elimina dispoziţiile privitoare la Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere.4. Din conţinutul articolului II al Ordinului ministrului transporturilor nr. 538/2000 privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparaţii sau desfăşoară activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere se elimina dispoziţiile privitoare la Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere.
+
Articolul 2Se aprobă Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, prevăzute în anexa la prezentul ordin, care devine anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997.
+
Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Miron Tudor Mitrea
+
Anexa (Anexa nr. 2 la Ordinul Ministrului––––––––––––Transporturilor nr. 536/1997)––––––––––METODOLOGIA ŞI CONDIŢIILE TEHNICEprivind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere +
Capitolul 1Generalitati1.1. ScopScopul prezentei metodologii este de a stabili condiţiile tehnice în care se pot comercializa echipamente, piese de schimb şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere şi de a asigura cadrul pentru o protecţie eficienta a consumatorilor faţă de produsele necorespunzătoare.Prezenta metodologie defineste:– cerinţele obligatorii ce trebuie îndeplinite de producătorii şi comercianţii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;– tipurile de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere cărora li se aplică prezentele condiţii tehnice;– cerinţele minimale referitoare la procesele de producţie a componentelor şi materialelor de exploatare pentru vehicule.1.2. Domeniul de aplicareCertificarea/omologarea este aplicabilă pentru produse noi fabricate în serie sau pentru loturi de produse noi.Prezenta metodologie trebuie aplicată de:– Regia Autonomă "Registrul Auto Roman";– producătorii de vehicule rutiere;– producătorii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;– comercianţii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;– organismele abilitate în domeniul certificării/omologării;– organismele abilitate în domeniul protecţiei consumatorilor;– organismele de control.1.3. Definiţii şi abrevieri1.3.1. DefiniţiiPentru scopul prezentelor condiţii tehnice sunt definiţi următorii termeni:componenta auto – reper, echipament, agregat, sistem, având procesul de fabricaţie definit, destinat utilizării ca atare fie în componenta unui vehicul rutier de către producătorul acestuia, fie ca piesa de schimb;materiale de exploatare auto – produse care se consuma sau se uzeaza în timpul utilizării unui vehicul rutier şi care se completează sau se înlocuiesc în timpul exploatării acestuia (lubrifianţi, carburanţi, aditivi, uleiuri hidraulice);piesa de schimb auto – componenta care se poate monta în locul piesei utilizate la fabricare de constructorul de vehicul rutier;piesa de schimb auto de uz general – componenta comercializata pe piaţa în scopul utilizării pe vehicule rutiere, ale carei condiţii tehnice de definire sunt specifice mai multor tipuri de vehicule rutiere;componenta (piesa de schimb) auto de origine – componenta comercializata ca piesa de schimb şi care, cumulativ:● respecta condiţiile din cap. 1;● a satisfăcut cerinţele specifice ale producătorului final de vehicul rutier (având validarea acestuia sau a reprezentantului sau autorizat);● a satisfăcut cerinţele serviciului tehnic însărcinat cu omologarea vehiculului şi/sau a componentei auto.În categoria componentelor auto de origine sunt incluse componentele fabricate şi comercializate de producătorul final al unui vehicul rutier, comercializate sub controlul acestuia, sau de către un producător agreat (abilitat) de producătorul final al vehiculului rutier ca furnizor de componente auto de origine;validare – atestare scrisă eliberata de producătorul de vehicul, bazată pe examinare şi dovezi obiective, care confirma îndeplinirea condiţiilor prevăzute pentru o anumită utilizare;document (tehnic) normativ – document care specifică reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activităţi ori pentru rezultatele acestora. De exemplu: standarde, regulamente, directive, specificăţii tehnice;regulament – reglementare tehnica stabilită în cadrul Comisiei Economice a O.N.U. pentru Europa, anexa la Acordul privind adoptarea de prescripţii tehnice uniforme pentru vehicule pe roti, echipamente sau repere care pot fi utilizate pe vehicule pe roti şi condiţiile pentru recunoaşterea reciprocă a omologarilor acordate pe baza acestor prescripţii, adoptat la Geneva în 1958, aprobat prin Decretul nr. 371/1976;directiva – reglementare tehnica aplicabilă vehiculelor rutiere şi/sau componentelor acestora, stabilită în cadrul Uniunii Europene;certificarea conformitatii – acţiune a unei terţe părţi care demonstreaza existenta încrederii adecvate ca un produs corespunzător identificat este în conformitate cu un anumit standard sau cu un document normativ de referinţa;omologare – aprobare pentru comercializarea unui produs;specificăţie tehnica (Standard de firma) – document care prescrie condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească un produs. Dacă este cazul, indica şi procedeul (procedeele) şi/sau documentele normative care descriu metodele prin care se determina îndeplinirea condiţiilor prescrise;familie de produse – produse din aceeaşi categorie, realizate de acelaşi producător cu aceeaşi dotare şi tehnologie, având acelaşi domeniu de utilizare şi caracteristici constructive similare (variante de tipodimensiuni);lot de produse pentru certificare – cantitate definită de produse, realizată de acelaşi producător cu aceeaşi dotare şi tehnologie, prezentată la certificare în acelaşi timp;produs nou – produs neutilizat şi aflat în termen de garanţie (valabilitate).Anvelopele rezultate în urma unui proces tehnologic de resapare, aflate înainte de prima montare şi în termenul de garanţie (neexploatate), sunt considerate produse noi;marca de conformitate – marca (simbol grafic) protejata, emisă pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta încrederii adecvate ca produsul, procesul sau serviciul în cauza este în conformitate cu un anumit standard sau cu alt document normativ;certificat de conformitate – document emis pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta încrederii adecvate ca un produs, proces sau serviciu, corespunzător identificat, este conform cu un standard sau cu alt document normativ;onorabilitate – situaţie în care se găseşte o persoană fizica, responsabilă juridic, care nu a fost condamnata pentru infracţiuni penale grave şi care acţionează în mod etic şi responsabil în relaţiile cu beneficiarii;interschimbabilitate – proprietatea unor piese (elemente, componente) care îndeplinesc aceeaşi funcţie de a putea fi înlocuite una cu cealaltă. Aceasta proprietate se asigura printr-o stabilire corecta a dimensiunilor, formelor, materialelor, respectarea limitelor de toleranta, a caracteristicilor fizico-mecanice şi chimice, permitand înlocuirea pieselor uzate sau avariate cu altele noi;autorizaţie – document elaborat conform reglementărilor şi procedurilor în vigoare, care conferă celui autorizat dreptul de a desfăşura o activitate bine precizată;produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranţa circulaţiei – produs care prin neîndeplinirea caracteristicilor tehnice din documentaţia de referinţa poate constitui o sursa majoră şi iminenta de producere a accidentelor rutiere;produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protecţia mediului – produs care prin neîndeplinirea caracteristicilor din documentaţia de referinţa poate afecta negativ performanţele constructive privind poluarea chimica şi fonica impuse vehiculelor rutiere sau echipamentelor acestora.1.3.2. Abrevieri:– A.N.P.C. – Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Consumatorilor– R.A.R. – Regia Autonomă "Registrul Auto Roman"– A.S.R.O. – Asociaţia Română de Standardizare– R.A.R.-O.C.P. – Organismul de Certificare Produse al R.A.R.– E.C.E. – Comisia Economică pentru Europa (a Organizaţiei Naţiunilor Unite – O.N.U.)– C.E./C.E.E. – Comunitatea Economică Europeană– S.R. – Standard român
+
Capitolul 2Metodologia şi condiţiile tehnice privind omologarea/validarea în cazul producţiei şi comercializării de componente de origine pentru vehicule rutiere, destinate utilizării ca piese de schimb2.1. Se recomanda producătorilor autohtoni de vehicule rutiere şi de componente de origine:2.1.1. – sa întocmească pentru aceste componente standarde de firma (specificăţii tehnice). Standardul de firma este recomandabil să respecte cerinţele standardelor şi reglementărilor naţionale şi internaţionale aplicabile, cuprinzând următoarele capitole: generalitati (obiectul şi domeniul de aplicare, notare, durata de utilizare, simbolizare şi codificare, standarde de referinţa şi conexe, descrierea şi funcţionarea produsului), condiţii tehnice de calitate (materiale, forme şi dimensiuni, caracteristici fizice, chimice, mecanice, condiţii privind execuţia, condiţii privind aptitudinile de funcţionare, condiţii privind protecţia împotriva coroziunii, condiţii climatice), reguli pentru verificarea calităţii (încercări şi verificări de tip, de lot, de fiabilitate), metode de verificare (verificări de materiale, verificarea formei şi dimensiunilor, verificarea caracteristicilor fizice, chimice, mecanice, verificarea execuţiei, verificarea aptitudinilor de funcţionare, anduranta, încercarea şi verificarea fiabilitatii), marcare, etichetare, ambalare, conservare, depozitare, transport, garanţii, desene, scheme etc. Structura standardului de firma (specificatiei tehnice) prezentată mai sus este aplicabilă pentru toate tipurile de produse care fac obiectul prezentei metodologii.2.1.2. – în condiţiile precizate de prezentul capitol documentaţia tehnica pentru fiecare componenta (documentaţia constructivă şi documentaţia tehnologică) să fie întocmită de către producătorul final al vehiculului sau să fie avizată de acesta.2.2. Se recomanda ca procedurile producătorului final de vehicule rutiere să se bazeze pe următoarele cerinţe:2.2.1. Documentul care atesta calitatea de componenta de origine se va elibera de către producătorul final al vehiculului pe baza prezentării de către producătorul de componente cel puţin a următoarelor documente:– standardul de firma;– chestionarul de autoevaluare a calităţii procesului de fabricaţie;– copii de pe documentaţia constructivă;– o descriere a procesului tehnologic de fabricaţie;– minimum doua mostre (în cazul în care încercările şi verificările necesita mai multe exemplare, se suplimenteaza în mod adecvat numărul de mostre).2.2.2. Documentaţia prezentată de producătorul de componente poate să mai cuprindă:– fise de măsurători dimensionale;– fise de măsurători de mase;– rezultate ale testelor de performanţă;– certificatul de omologare internationala.2.2.3. În cazul produselor care dispun de document de atestare a caracterului de componenta de origine, următoarele modificări impun reluarea procesului sau extensia documentului existent:– modificări dimensionale şi ale formei sau ale aspectului;– modificarea materialelor utilizate;– modificări ale procesului tehnologic de fabricaţie;– modificarea amplasamentului (sediului) unităţii producătoare;– reluarea fabricaţiei după o întrerupere mai mare de un an;– preluarea fabricaţiei de către un alt agent economic;– schimbarea marcii de fabricaţie.2.2.4. Pentru eliberarea documentului de atestare a caracterului de componenta de origine se vor avea în vedere următoarele categorii de încercări şi verificări:– verificarea aspectului exterior, culoare, rugozitate (obligatorii pentru componentele care sunt vizibile din exteriorul sau din interiorul vehiculului);– verificarea dimensiunilor;– verificarea maselor;– verificarea caracteristicilor fizico-chimice;– verificarea caracteristicilor functionale şi a performantelor;– verificarea montajului pe vehicul.2.3. Pentru fiecare componenta de origine este necesar să fie întocmit un document prin care producătorul final al vehiculului atesta, pe baza procedurii proprii, ca produsul fabricat în serie respecta toate cerinţele cuprinse în documentaţia constructivă, iar procesul de fabricaţie poate asigura menţinerea constanta a caracteristicilor în fabricatia de serie.2.3.1. Pentru a fi considerate componente de origine aflate sub controlul producătorului final al vehiculului acesta trebuie să aibă implementate proceduri într-un sistem al calităţii care să asigure conformitatea şi stabilitatea producţiei acestor produse. Se recomanda ca acest sistem al calităţii să fie certificat de organismele acreditate.2.3.2. În cazul componentelor de origine ale căror caracteristici şi performanţe sunt reglementate prin regulamente sau directive, producătorul componentei trebuie să prezinte certificatele (comunicările) respective de omologare internationala. Producătorul final al vehiculului poate fie sa întocmească documentul de atestare pe baza certificatului eliberat conform reglementărilor menţionate mai sus, fie să efectueze anumite încercări (caracteristicile constructive care nu sunt precizate în reglementările internaţionale sau caracteristicile particulare pentru un anumit vehicul rutier).2.3.3. Evaluarea iniţială a calităţii procesului de producţie se realizează pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea calităţii procesului de producţie al producătorului de componente poate fi efectuată fie de producătorul final al vehiculului, fie de organisme acreditate. Echipele de audit ale acestor organisme pot include în componenta lor şi experţi ai producătorului final al vehiculului.2.4. Auditul se desfăşoară în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispoziţiile şi procedurile stabilite de producătorul de componente pentru asigurarea stabilitatii producţiei şi a conformitatii produsului. După caz, referentialul faţă de care se efectuează auditul cuprinde:– procedurile şi cerinţele proprii ale producătorului final de vehicule rutiere, pentru evaluarea calităţii procesului de producţie;– "Cerinţe minimale privind asigurarea conformitatii producţiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7) atunci când producătorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calităţii;– standarde din seria ISO 9000;– regulamentele E.C.E.-O.N.U. aplicabile.2.5. Pentru componentele care pot afecta siguranţa circulaţiei rutiere şi protecţia mediului ambiant referentialul faţă de care se efectuează auditul se recomanda să fie din seria ISO 9000.2.6. Producătorul de vehicule sau reprezentantul acestuia va întocmi şi va actualiza lista cuprinzând produsele (componente, echipamente, piese de schimb) de origine şi furnizorii respectivi. Trimestrial sau la cerere listele vor fi puse la dispoziţie A.N.P.C. şi R.A.R.2.7. Pentru luarea în evidenta la R.A.R., în termen de 30 de zile de la data încheierii contractelor cu producătorii de vehicule rutiere autohtoni şi a primirii aprobării de a fabrica componente de origine, fabricantii de piese de schimb, componente şi materiale de exploatare auto au obligaţia de a transmite o notificare R.A.R.2.8. Producătorul de vehicule are dreptul sa suspende sau sa retragă abilitarea (aprobarea, omologarea, autorizarea, atestarea) acordată, în cazul în care producătorul de componente de origine nu respecta cerinţele care au stat la baza obţinerii abilitarii. Lista cuprinzând producătorii cărora li s-a suspendat sau li s-a retras abilitarea ca producători de componente de origine, precum şi denumirea componentelor respective se vor aduce de îndată la cunoştinţa O.P.C. şi R.A.R. de către producătorul de vehicule.2.9. O.P.C. şi R.A.R. au dreptul sa verifice documentele de atestare a caracterului de componenta de origine sau alte acte de aprobare întocmite în acest sens de producătorul de vehicule.2.10. Nu este obligatorie certificarea şi/sau omologarea de către R.A.R. în cazul componentelor de origine furnizate sub controlul producătorului final al vehiculului rutier, destinate comercializării sau utilizării în unităţile service din reţeaua acestuia sau a reprezentantului sau autorizat şi pentru care prevederile cap. 2 sunt respectate. Atestarea calităţii de piesa de origine se face prin documente şi înscrisuri adecvate (documente de aprobare, fişa de conformitate, omologare, etichete, cod de reper) eliberate de constructorul de vehicul rutier.2.10.1. Loturile şi/sau componentele de origine prevăzute la pct. 2.10, care sunt comercializate sub controlul producătorului vehiculului rutier sau al reprezentantului sau autorizat, trebuie să fie însoţite de declaraţie de conformitate şi de certificat de garanţie. Componentele de origine vor fi atestate ca atare şi prin marcaj pe piesa sau, în cazul în care acest fapt nu este posibil din punct de vedere tehnic, prin inscriptionare pe ambalajul acestora.
+
Capitolul 3Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea în cazul producţiei şi comercializării echipamentelor şi pieselor de schimb utilizate la vehicule rutiere3.1. Componentele produse în ţara sau importate, destinate comercializării ca piese de schimb şi utilizării pe vehicule rutiere, nominalizate la cap. 5, pot fi comercializate numai dacă sunt certificate şi/sau omologate de R.A.R. Certificarea şi/sau omologarea se solicita de către producători, importatori sau de reprezentanţii autorizaţi ai acestora.3.2. Certificarea şi/sau omologarea pieselor de schimb pentru vehicule rutiere, altele decât componentele de origine, care afectează siguranţa circulaţiei şi/sau protecţia mediului, se realizează de R.A.R. Lista cuprinzând aceste categorii de piese de schimb este menţionată la cap. 5. Pentru piesele de schimb care nu sunt incluse în lista prevăzută la cap. 5 comercializarea este permisă în condiţiile precizate de legislaţie.3.3. Pentru fiecare tip de componenta destinată comercializării ca piesa de schimb, la care este obligatorie certificarea şi/sau omologarea, R.A.R. va desfăşura activităţile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate şi/sau de omologare. Semnificatia acestor documente este următoarea: produsul este interschimbabil cu cel de prim-montaj (de origine) şi respecta cerinţele esenţiale şi relevante pentru siguranţa circulaţiei şi/sau protecţia mediului din documentaţia constructivă şi din documentele normative, iar producătorul are stabilite măsurile adecvate pentru ca procesul de fabricaţie să asigure menţinerea caracteristicilor în fabricatia de serie. Condiţia de interschimbabilitate trebuie să asigure ca piesa de schimb certificată/omologata corespunde cu cea de prim-montaj (de origine) în ceea ce priveşte proprietăţile de asamblare, imbinare, etansare şi parametrii de funcţionare. Parametrii de funcţionare se pot determina şi prin încercări comparative efectuate asupra pieselor de schimb (componentelor) de origine.Documentele de certificare/omologare emise de R.A.R. nu exonereaza de răspundere agenţii economici cu privire la legislaţia privind protecţia modelelor şi desenelor industriale.3.4. Procedurile de certificare şi/sau omologare se stabilesc de R.A.R. în conformitate cu reglementările în domeniu şi sunt puse la dispoziţie celor interesaţi.3.5. Pentru obţinerea certificatului de conformitate şi/sau omologare producătorul piesei de schimb sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde, după caz, următoarele:– documentaţia tehnica (pe format A4) cuprinzând desene şi specificăţii tehnice care să permită identificarea univoca a produsului;– chestionarele prevăzute în procedurile de certificare/omologare;– certificatul de omologare internationala sau certificatele de conformitate eliberate de organisme recunoscute de România;– alte documente solicitate de procedurile R.A.R.Mostrele de produse pentru încercări se preleveaza de R.A.R. Atunci când din motive obiective prelevarea nu este posibila mostrele se pun la dispoziţie R.A.R. prin grija solicitantului de certificare/omologare.3.5.1. În cazul prezentării de certificate de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E.-O.N.U. sau directivelor C.E./C.E.E., acestea sunt recunoscute. În aceasta situaţie şi în mod justificat se pot derula activităţi de verificare a conformitatii mostrelor cu principalele caracteristici tehnice cuprinse în documentaţia tehnica de referinţa, prin încercări de conformitate.3.6. Pentru piesele de schimb destinate numai unui anumit tip de vehicul rutier se aplică următoarele reguli:a) în cazul produselor destinate vehiculelor din producţia interna standardul de firma va fi transmis de R.A.R. producătorului final al vehiculului spre avizare. În cazul în care în termen de 30 de zile de la solicitare, din motive nejustificate, producătorul final al vehiculului refuza avizarea sau nu răspunde solicitării, procedura de certificare/omologare R.A.R. poate continua. În echipa de audit al calităţii procesului de fabricaţie se pot include, la cererea producătorului final al vehiculului, şi experţi tehnici din partea acestuia.Avizarea standardului de firma (documentaţiei tehnice) de către producătorul final al vehiculului nu este obligatorie pentru: componente reglementate de regulamente C.E.E.-O.N.U. şi de directive ale Comunităţii Europene, standarde şi reglementări naţionale, standarde internaţionale; suprastructuri; dispozitive de remorcare; instalaţii GPL; economizoare/dispozitive depoluante; produse de uz general; componentele pentru tipuri de vehicule (inclusiv tipuri similare de vehicule, dar prezente sub o alta marca) ieşite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani; componente neprotejate prin intermediul legislaţiei protecţiei desenelor şi modelelor industriale.Producătorii de vehicule rutiere sau reprezentanţii acestora sunt obligaţi sa pună la dispoziţie R.A.R. lista cuprinzând tipurile de vehicule rutiere ieşite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani.În cazul în care producătorul final al vehiculului este şi unicul producător al componentei, certificarea/omologarea pieselor fabricate de terţi se poate face, dacă din punct de vedere tehnic este posibil, prin încercări comparative cu piese de origine sau de prim-montaj;b) în cazul produselor destinate vehiculelor din import, solicitantul certificării/omologării va pune la dispoziţie R.A.R. fie documentaţia producătorului vehiculului rutier (sau o documentaţie acceptată de producătorul vehiculului rutier), fie o documentaţie tehnica a producătorului produselor respective şi un număr suficient de componente de origine. Programul de încercări se va derula pentru ambele categorii de produse şi rezultatele se vor evalua prin comparatie.De la aceasta regula fac excepţie componentele auto de uz general şi cele reglementate de regulamente, directive şi standarde (naţionale şi internaţionale).3.7. În cazul pieselor de schimb pentru care exista certificate de conformitate/omologare în termen de valabilitate următoarele modificări impun reluarea certificării/omologării sau extensia certificatului existent:– modificări dimensionale, ale formei şi aspectului;– utilizarea altor materiale decât cele prevăzute în documentaţia tehnica de referinţa utilizata la certificarea/omologarea iniţială;– modificări ale procesului tehnologic de fabricaţie;– modificarea amplasamentului unităţii productive;– reluarea fabricaţiei după o întrerupere mai mare de un an;– preluarea fabricaţiei sau importului de către un alt agent economic, schimbarea marcii de fabricaţie.3.8. Pentru desfăşurarea activităţilor de certificare a conformitatii/omologării se vor avea în vedere următoarele categorii de încercări şi verificări:– verificarea aspectului exterior (de exemplu: forma, culoare, rugozitate etc.);– verificarea dimensiunilor;– verificarea maselor;– verificarea caracteristicilor fizico-chimice;– verificarea caracteristicilor functionale şi a performantelor;– verificarea montajului pe vehicul;– verificarea comportării în încercări de anduranta.3.9. Încercările şi verificările se vor efectua fie în laboratoarele R.A.R., fie în laboratoare acreditate sau agreate de R.A.R. Laboratoarele de încercări trebuie să respecte prevederile SR EN 45001. Se recomanda să fie utilizate, dacă îndeplinesc prevederile SR EN 45001, laboratoarele de încercări ale producătorului final al vehiculului căruia îi sunt destinate respectivele componente (în cazul producătorilor interni).3.10. În cazul în care sistemul calităţii este certificat conform standardelor din seria ISO 9000 şi laboratorul respecta condiţiile SR EN 45001, încercările pot fi efectuate şi în laboratoarele de încercări ale producătorului de piese de schimb (sau în cazul cap. 4, ale producătorului materialului de exploatare). În acest caz încercările se efectuează sub supravegherea R.A.R.3.11. Produsele care dispun de comunicări de omologare internationala, eliberate de autorităţile române (marcaj E 19), nu necesita certificari/omologări R.A.R.3.12. Evaluarea iniţială a calităţii procesului de producţie se realizează pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calităţii procesului de producţie al producătorului de piese de schimb se efectuează de R.A.R.-O.C.P.3.13. Auditul se desfăşoară în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispoziţiile şi procedurile stabilite de producătorul de piese de schimb pentru asigurarea conformitatii producţiei. În funcţie de modul de implementare a acestor dispoziţii şi proceduri referentialul faţă de care se efectuează auditul va fi:– "Cerinţe minimale privind asigurarea conformitatii producţiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7), atunci când producătorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calităţii conform standardelor internaţionale aplicabile;– standardele din seria ISO 9000 aplicabile;– alte standarde internaţionale în vigoare la data auditului, care acoperă cerinţele privind asigurarea conformitatii producţiei (cap. 7).3.14. Pentru piesele de schimb care afectează siguranţa circulaţiei rutiere şi protecţia mediului referentialul faţă de care se efectuează auditul trebuie să fie, dacă este posibil, din seria ISO 9000.3.15. La comercializarea de piese de schimb pentru vehicule rutiere producătorul acestora va elibera următoarele documente:– declaraţia de conformitate;– certificatul de garanţie;– alte documente cerute de legislaţie.3.16. În perioada de valabilitate a certificării/omologării şi în cazul în care în cadrul acţiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerinţelor care au stat la baza certificării piesei de schimb, componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordată.3.17. Lista cuprinzând piesele de schimb certificate se va pune la dispoziţie A.N.P.C. Lista cuprinzând piesele de schimb cărora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea/omologarea şi lista cuprinzând producătorii acestora se vor comunică periodic la A.N.P.C. şi vor fi publicate.3.18. Piesele de schimb certificate trebuie să fie inscriptionate în asa fel încât să fie posibil să se stabilească:– producătorul;– tipul şi denumirea componentei;– seria de fabricaţie (dacă este cazul);– marca de omologare/certificare;– data fabricaţiei.În cazul în care din motive obiective inscriptionarea nu se poate efectua pe produs, ea se realizează pe ambalaj.
+
Capitolul 4Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea în cazul producţiei şi comercializării de materiale de exploatare destinate vehiculelor rutiere4.1. Materialele de exploatare produse în ţara sau importate, destinate utilizării pe vehicule rutiere, detaliate în tabelele de la cap. 5, pot fi comercializate numai dacă sunt certificate şi/sau omologate de R.A.R.4.1.1. Nivelul minim certificabil pentru calitatea benzinelor şi motorinelor auto este cel prevăzut în standardele naţionale.4.2. Certificarea şi/sau omologarea se solicita de către producători, importatori sau de reprezentanţii autorizaţi ai acestora.4.3. Importatorii care nu sunt reprezentanţi ai producătorilor pot solicita numai certificare de lot.4.4. Procedura de certificare a unui lot de produse pe o perioadă determinata de timp (fără auditul calităţii procesului de producţie) este aplicabilă numai dacă produsele respective sunt comercializate în recipiente de mici dimensiuni (0,5-5 l) şi numai pentru cantităţi limitate. De la aceasta regula fac excepţie combustibilii (carburanţii) auto. Toată cantitatea care se solicita a fi certificată trebuie să fie disponibilă şi gata de livrare în momentul în care se efectuează prelevarea esantioanelor pentru încercări şi verificări.4.5. Pentru fiecare dintre materialele de exploatare destinate comercializării R.A.R. va desfăşura activităţile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate, document care atesta ca produsul respecta cerinţele esenţiale şi relevante din documentaţia de referinţa, iar procesul de fabricaţie poate asigura menţinerea caracteristicilor în fabricatia de serie.4.6. Pentru obţinerea certificatului de conformitate/omologare, producătorul de materiale de exploatare va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde următoarele:– standardul de firma (în cazul importului unui lot de materiale de exploatare de acelaşi tip, fabricate de acelaşi producător, se prezintă specificăţia tehnica);– rapoarte de încercări;– chestionarul de preevaluare a calităţii procesului de fabricaţie (nu este necesar în cazul importului unui lot de produse).4.7. În cazul materialelor de exploatare care au certificate de conformitate în termen de valabilitate următoarele modificări impun reluarea certificării sau extensia certificatului existent:– modificări ale caracteristicilor fizico-chimice;– utilizarea altor materii prime;– modificări ale procesului tehnologic de fabricaţie;– modificarea amplasamentului unităţii productive;– reluarea fabricaţiei după o întrerupere mai mare de un an;– preluarea fabricaţiei de către un alt agent economic, schimbarea marcii.4.8. Pentru desfăşurarea activităţilor de certificare a conformitatii se vor avea în vedere, după caz, următoarele categorii de încercări şi verificări:– verificarea aspectului, culorii, viscozitatii etc;– verificarea caracteristicilor fizico-chimice;– verificarea performantelor;– verificarea andurantei.4.9. În cazul unor caracteristici sau performanţe ale produsului care sunt critice pentru siguranţa circulaţiei rutiere şi protecţia mediului verificările acestor caracteristici şi/sau performanţe se vor efectua pe un număr suficient de esantioane, dacă cerinţele standardelor obligatorii sau standardul de firma al producătorului nu prevede un anumit număr.4.10. Încercările şi verificările se vor efectua în laboratoarele R.A.R. sau în laboratoare agreate de R.A.R. Laboratoarele de încercări trebuie să respecte prevederile SR EN 45001. Se pot efectua încercări supravegheate de R.A.R. în laboratoarele producătorilor care solicită certificarea/omologarea, dacă acestea îndeplinesc condiţiile din SR EN 45001 şi dacă producătorul este certificat conform standardelor din seria ISO 9000.4.11. Evaluarea iniţială a calităţii procesului de producţie se realizează pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calităţii procesului de producţie al producătorului de materiale de exploatare se efectuează de R.A.R.-O.C.P.4.12. Auditul se desfăşoară în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispoziţiile şi procedurile stabilite de producătorul de materiale de exploatare pentru asigurarea stabilitatii producţiei. Referentialul faţă de care se efectuează auditul trebuie să fie, dacă este posibil, din seria ISO 9000.4.13. Livrarea materialelor de exploatare va fi însoţită de următoarele documente:– declaraţia de conformitate;– certificatul de garanţie;– alte documente cerute de legislaţie.4.14. În perioada de valabilitate a certificării/omologării şi în cazul în care în cadrul acţiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerinţelor care au stat la baza certificării piesei de schimb, a componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordată.4.15. Lista cuprinzând materialele de exploatare certificate şi produsele cărora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea, precum şi lista cuprinzând producătorii acestora vor fi publicate şi vor fi puse periodic la dispoziţia A.N.P.C.4.16. Materialele de exploatare certificate trebuie să poată fi identificate în asa fel încât să fie posibil să se stabilească:– producătorul;– tipul şi denumirea produsului;– data de fabricaţie şi termenul de valabilitate;– numărul lotului;– numărul certificatului de conformitate şi data expirării acestuia;– caracteristicile relevante;– modul de întrebuinţare;– mesajele de avertizare.4.17. La acordarea certificării/omologării se pot lua în considerare rapoarte de încercări şi certificate de conformitate emise în regim acreditat şi recunoscute.4.18. Comercializarea de către agenţii economici a materialelor de exploatare pentru vehicule rutiere, care sunt cuprinse în lista de la cap. 5, este permisă numai în cazul în care produsul este omologat şi/sau certificat de R.A.R.4.19. La livrarea componentelor sau a materialelor de exploatare auto de către producătorul acestora comerciantului trebuie să i se pună la dispoziţie din partea producătorului, semnate de persoanele autorizate, declaraţia de conformitate şi certificatul de garanţie. Agenţii economici care comercializează componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligaţi ca, la cererea organelor de control şi ale A.N.P.C., să prezinte documentele menţionate mai sus.4.20. Agenţii economici care comercializează materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligaţi sa pună la dispoziţie instituţiilor de control abilitate ale statului român toate documentele care să ateste provenienţă acestora şi îndeplinirea obligaţiei de a obţine certificatul de omologare/conformitate.4.21. În cazul comercializării de materiale de exploatare care sunt partitionate de comercianţi sau de alţi agenţi economici, alţii decât titularul certificatului de conformitate, ambalajul produsului trebuie să cuprindă, suplimentar faţă de cele prevăzute la pct. 4.16, şi informaţii privind titularul certificatului de conformitate, identificarea producătorului şi a ambalatorului. Operaţiunea de partitionare şi de ambalare trebuie să se execute sub supravegherea şi cu acordul scris al titularului de certificat de conformitate, care poarta răspunderea solidar cu ambalatorul pentru caracteristicile şi calitatea produsului astfel comercializat.4.22. În cazul materialelor de exploatare importate direct de agenţii economici care le comercializează, certificarea se va solicita de către aceştia, urmând să se desfăşoare procedura de certificare pe loturi de produse.
+
Capitolul 5Lista cuprinzând echipamentele, piesele de schimb şi materialele de exploatare pentru vehicule rutiere, pentru care este necesară certificarea/omologarea R.A.R.În cadrul listelor de mai jos literele utilizate în dreptul denumirii componentei au următoarea semnificaţie:A – produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranţa circulaţiei;B – produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protecţia mediului;C – produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) având caracteristicile tehnice descrise în acordurile internaţionale, regulamentele E.C.E.-O.N.U., directivele C.E.E./C.E., standardele române sau internaţionale şi de reglementările naţionale.5.1. Componente destinate utilizării ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor de franare

Denumirea componentei A B C
echipamente din cadrul instalaţiilor de frânare hidraulice (pompă centrală, repartitor, cilindri, etrier) X
echipamente din cadrul instalaţiilor de frânare pneumatice (robinet principal, regulator, supape, distribuitor) X
segmenţi (plăcuţe sau saboţi) de frână X X X
discuri de frână X
tamburi de frână X
furtunuri de frână X X
garnituri de frână (cauciuc) X X
cabluri de frână X

5.2. Componente destinate utilizării ca piese de schimb în cadrul sistemului de direcţie

Denumirea componentei A B C
caseta de direcţie X
leviere de direcţie X
volan X
echipament hidraulic servodirecţie X
coloană de direcţie X
bare şi bielete de direcţie X
planetare X
pivoţi, capete de bară, articulaţii sferice, rotule X

5.3. Componente destinate utilizării ca piese de schimb în cadrul instalaţiei de iluminare şi semnalizare luminoasa

Denumirea componentei A B C
faruri X X
faruri de ceaţă X X
lanterne de direcţie X X
lanterne de poziţie X X
lanterne stop X X
lanterne de gabarit X X
lanterne de ceaţă X X
lanterne de mers înapoi X X
becuri X X
catadioptri X X
lanternă pentru iluminarea numărului de înmatriculare X X
plăci de identificare şi benzi reflectorizante X X
lanterne laterale de poziţie X X
lanterne de parcare X X
lămpi de ceaţă spate X X
comenzi şi martori luminoşi X X
marcaje reflectorizante pentru vehicule grele şi remorcile acestora X X

5.4. Componente destinate utilizării ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor de evacuare

Denumirea componentei A B C
amortizoare de zgomot X X
catalizatori X X

5.5. Componente destinate utilizării ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor anexe la motor

Denumirea componentei A B C
rezervor de combustibil X X
carburatoare, pompă de injecţie, pompă de benzină X
dispozitive depoluante X
ruptor-distribuitor X X
furtunuri şi filtre de combustibil X X
dispozitive economizoare de combustibil X

5.6. Componente pentru ansamblul motopropulsor

Denumirea componentei A B C
adaptare alimentare GPL (sau alt tip de carburant) X X X
set motor şi elementele componente X

5.7. Componente destinate utilizării ca piese de schimb în cadrul instalaţiei electrice

Denumirea componentei A B C
baterii de acumulatori X X
aprindere electronică X
avertizor sonor X X
cronotahograf X
releu de semnalizare X X
ştergător de parbriz X X

5.8. Componente în cadrul caroseriilor sau ca elemente ale acestora

Denumirea componentei A B C
parbriz X X
geamuri X X
oglinzi retrovizoare X X
bare de şoc X X
bare antiîmpănare X X
bare de protecţie laterale X X
portbagaje exterioare X X
dispozitive de remorcare X X
centuri de siguranţă X X
alarme auto X X
scaune, banchete X X
tetiere X X
air-bag X X
dispozitiv de reţinere pentru copii X
triunghi presemnalizare X X
dispozitive speciale de prioritate (girofaruri şi lumini fulger) X X
plăci ADR, ATP X
aeroterme şi instalaţii de dezaburire X
suprastructuri auto X

5.9. Componente destinate utilizării în cadrul sistemului de rulare

Denumirea componentei A B C
anvelope (inclusiv anvelope nou-reşapate) X X
roţi X X
arcuri X X
braţe suspensie X
rulmenţi X
amortizoare X X
bare stabilizatoare X

5.10. Materiale de exploatare destinate utilizării pe vehicule rutiere

Denumirea componentei A B C
benzină şi aditivi pentru benzină X X
motorină şi aditivi pentru motorină X X
ulei de motor X X
ulei de transmisie X X
lichid de frână X X
antigel X
gaz petrolier lichefiat (GPL) sau alte tipuri de carburanţi auto (GNC) X X

5.11. Alte produse

Denumirea componentei A B C
căşti pentru motociclişti X X

Prescurtări utilizate:GPL – Gaz petrolier lichefiatGNC – Gaz natural comprimatADR – Transport mărfuri periculoaseATP – Transport mărfuri perisabile +
Capitolul 6Dispoziţii finale şi tranzitorii6.1. Lista cuprinzând componentele şi materialele de exploatare pentru vehicule rutiere de la cap. 5 se actualizează în funcţie de evoluţia reglementărilor legale în domeniu şi de evoluţia documentelor normative. Regulile de certificare/omologare şi de utilizare a marcii de certificare/omologare se stabilesc prin procedurile R.A.R.6.2. Certificatul de conformitate/omologare poate fi de serie sau de lot. Certificarea/omologarea unui produs fabricat în serie se aplică în cazul în care solicitantul este producătorul sau reprezentantul sau.Comercializarea produselor certificate/omologate conform prezentei metodologii de către alte persoane juridice decât titularii certificatelor este posibila numai cu acordul scris al titularului de certificat.6.2.1. Certificatul de conformitate/omologare are valabilitate maxima de 2 ani.Se pot acorda certificari/omologări pentru o perioadă de 3 luni, 6 luni sau 1 an în următoarele cazuri:a) când sunt necesare probe de anduranta de lungă durata;b) când este necesar controlul strict al produsului certificat/omologat;c) când exista suficiente dovezi rezultate din analiza documentaţiei tehnice (comunicări de omologare internationala, certificate de conformitate şi rapoarte de încercări emise în regim acreditat şi recunoscute, aprobări de la constructori de vehicule) care să permită aceasta, iar încercările presupun perioade de timp indelungate.6.2.2. Dacă se constata respectarea premiselor care au stat la baza certificării/omologării iniţiale, la prelungirea unei certificari/omologări se pot aplica proceduri simplificate.6.3. Certificarile/omologarile de lot se acordă pe perioade determinate şi nu implica în mod obligatoriu efectuarea auditului privind capabilitatea tehnica a furnizorului. Lotul de produse ce se prezintă pentru certificare/omologare trebuie să fie fabricat şi ambalat.6.3.1. În cazul produselor de import se accepta certificarea/omologarea fără ca întreaga cantitate a lotului să fie disponibilă, urmând ca în cazul acordării certificării/omologării R.A.R. să efectueze activităţi de supraveghere suplimentare.6.4. Încercările realizate în vederea stabilirii conformitatii cu documentaţia de referinţa vor fi cele esenţiale şi trebuie să acopere caracteristicile relevante pentru produs.6.5. Se acorda dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare numai în cazul în care s-au efectuat toate încercările prevăzute de referential.6.5.1. Echipamentele, piesele de schimb şi materialele utilizate la vehicule rutiere care contribuie la siguranţa circulaţiei sau la protecţia mediului (cu excepţia celor livrate în vrac), menţionate la cap. 5, certificate/omologate R.A.R., vor purta suplimentar un marcaj special de secretizare. Macheta şi modelul marcajului suplimentar de secretizare vor avea un caracter unitar şi vor fi agreate de R.A.R. Obligaţia marcarii suplimentare de secretizare revine titularului de certificat de conformitate/omologare R.A.R.În vederea sustinerii reclamatiilor ulterioare în cazul apariţiei deficienţelor de calitate titularul certificării/omologării va avea în vedere informarea consumatorilor cu privire la necesitatea păstrării marcajului special de autentificare, printr-un mesaj adecvat pe ambalajul produsului.6.5.2. Materialele de exploatare certificate de R.A.R., din categoria celor care nu concura la siguranţa circulaţiei sau la protecţia mediului (cu excepţia celor livrate în vrac), pot fi marcate în mod optional cu marcajul suplimentar de autentificare.6.5.3. R.A.R. supraveghează menţinerea conformitatii produsului certificat/omologat. Planurile de încercare şi încercările aferente supravegherilor pot conduce la acordarea dreptului de utilizare a marcii de certificare/omologare.6.5.4. La certificarea familiilor de produse se selecteaza încercările relevante şi esenţiale pentru tipurile reprezentative. Dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare se acordă de R.A.R. numai în cazul în care întreaga familie de produse este supusă testelor şi îndeplineşte condiţiile din referential.6.6. Cheltuielile aferente certificării/omologării, inclusiv pentru supravegherea în termenul de valabilitate a documentului de certificare/omologare, se suporta de către solicitanţii certificării/omologării.6.7. Răspunderea pentru conservarea caracteristicilor certificate/omologate, precum şi pentru calitatea pieselor de schimb, a echipamentelor, a componentelor şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere puse în circuitul comercial revine producătorilor, reprezentanţilor acestora sau, după caz, comercianţilor. Fac excepţie de la aceasta regula cazurile în care deficientele de calitate se datorează nerespectării de către consumator a instrucţiunilor de utilizare şi păstrare.6.8. Prezenta metodologie poate fi revizuită şi completată în mod periodic, pe măsura introducerii unor noi reglementări în domeniu.6.9. Documentaţiile tehnice de referinţa ale certificarilor/omologarilor, precum şi cele conexe acestora vor fi puse la dispoziţie R.A.R. de către solicitanţi.6.10. Este interzisă comercializarea de echipamente, piese de schimb şi materiale de exploatare destinate a fi utilizate pe vehicule rutiere sub denumiri care pot crea confuzie, precum şi a celor care nu poarta marcajele de omologare/certificare.6.11. Pentru produsele care dispun de comunicări de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E-O.N.U. sau directivelor C.E.E., certificarea/omologarea R.A.R., precum şi etichetarea cu marcajul special de secretizare nu sunt obligatorii.6.12. Prezenta metodologie înlocuieşte editia 2000 a Metodologiei şi condiţiilor tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere.
+
Capitolul 7Cerinţe minimale pentru asigurarea conformitatii producţiei de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere7.1. ScopPrezentul document prezintă cerinţele pentru sistemul intern de control al producţiei care trebuie stabilit şi menţinut de un producător de componente destinate vehiculelor rutiere în vederea asigurării conformitatii produselor cu condiţiile specificate pentru tipul de produs omologat şi/sau certificat.7.2. Domeniu de aplicareDocumentul se aplică la auditul calităţii procesului de producţie în vederea omologării şi/sau certificării componentelor pentru vehicule rutiere, la auditurile curente de supraveghere, precum şi la evaluarea rezultatelor acestor audituri pentru verificarea îndeplinirii de către producător a cerinţelor pentru asigurarea conformitatii produselor fabricate cu condiţiile specificate.Auditul calităţii procesului de producţie se efectuează pentru a determina dacă exista facilităţile adecvate (personal şi echipamente) pentru controlul intern al producţiei.Auditurile curente de supraveghere se efectuează pentru a verifica dacă facilităţile necesare pentru producţie şi pentru sistemul de control intern aplicat de producător sunt menţinute şi îmbunătăţite.7.3. Documente de referinţa7.3.1. SR ISO 8402:1995, Managementul calităţii şi asigurarea calităţii. Vocabular.7.3.2. SR EN ISO 9002:1995, Sistemele calităţii. Model pentru asigurarea calităţii în producţie, montaj şi service.7.3.3. SR EN ISO 9003:1995, Sistemele calităţii. Model pentru asigurarea calităţii în inspecţii şi încercări finale.7.3.4. PS-E100-01, Omologarea de tip pentru circulaţia pe drumurile publice din România.7.4. Terminologie. AbrevieriTermenii utilizaţi în prezentul document sunt definiţi în documentele de referinţa menţionate la cap. 4.7.5. Cerinţe pentru asigurarea conformitatii7.5.1. GeneralitatiProducătorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie să demonstreze ca poseda facilităţile necesare şi ca are stabilite proceduri sau metode adecvate pentru un control eficace al producţiei, care să asigure conformitatea producţiei curente cu tipul de produs omologat şi/sau certificat.Controlul intern al fabricaţiei comporta tehnici operationale şi măsuri necesare pentru menţinerea calităţii produsului fabricat. Toate facilităţile, echipamentul şi personalul trebuie să fie disponibile pentru a realiza inspecţiile şi încercările necesare.Cerinţele pentru sistemul de control intern al producţiei includ următoarele elemente:● organizare şi resurse;● controlul documentaţiei;● controlul produselor aprovizionate;● identificarea şi trasabilitatea produselor;● controlul proceselor şi al produselor neconforme;● inspecţii şi încercări;● controlul echipamentelor de inspecţie şi încercare;● manipularea, ambalarea, depozitarea, conservarea şi livrarea vehiculelor;● metode statistice de control (atunci când este cazul).7.5.2. Organizare şi resurse7.5.2.1. Producătorul trebuie să definească responsabilitatea, autoritatea şi interdependenta personalului care conduce, efectuează şi verifica activităţile care influenţează calitatea.Conducătorii unităţilor de producţie/ambalare/comercializare, precum şi administratorii firmelor care solicită certificarea/omologarea sunt obligaţi sa îndeplinească condiţia de onorabilitate şi, la cerere, sa pună la dispoziţie R.A.R. dovezile aferente.7.5.2.2. Producătorul trebuie să identifice condiţiile referitoare la resurse şi să asigure facilităţile adecvate, respectiv echipamente de producţie, de inspecţie şi de încercare, precum şi personal instruit pentru activităţile de execuţie şi verificare.7.5.2.3. Producătorul trebuie să definească şi sa documenteze modul în care vor fi satisfacute condiţiile specificate pentru produsul fabricat.7.5.2.4. În scopul satisfacerii condiţiilor specificate pentru produsul fabricat producătorul trebuie să ia în considerare, după caz, următoarele activităţi:– asigurarea mijloacelor de control al proceselor, al echipamentelor (inclusiv al echipamentelor de inspecţie şi încercare), al dispozitivelor şi al tuturor resurselor şi competentelor necesare pentru realizarea conformitatii produselor fabricate cu tipul omologat şi/sau certificat;– asigurarea compatibilitatii procesului de producţie, a montajului, service şi a procedurilor sau metodelor de inspecţie şi de încercare cu documentaţia aplicabilă;– efectuarea verificărilor adecvate în etapele corespunzătoare de fabricare a produsului;– stabilirea criteriilor de acceptare pentru toate caracteristicile şi condiţiile, inclusiv a criteriilor care conţin un element subiectiv;– elaborarea planurilor calităţii;– elaborarea înregistrărilor calităţii.7.5.2.5. Periodic producătorul trebuie să analizeze rezultatele obţinute şi sa revizuiasca metodele sau procedurile aplicate pentru a asigura continua lor adecvare şi pentru a preveni apariţia neconformitatilor. Analiza trebuie să ţină seama de neconformităţile înregistrate în timpul inspecţiilor şi al încercărilor produselor fabricate şi produselor aprovizionate, precum şi de reclamaţiile cu privire la calitatea produselor.7.5.3. Controlul documentaţiei7.5.3.1. Producătorul trebuie să asigure documentaţia necesară pentru susţinerea activităţilor de aprovizionare, producţie, inspecţie şi încercări, livrare, după cum este cazul.7.5.3.2. Documentaţia trebuie să cuprindă:– documentaţia tehnica de execuţie pentru produs (conform STAS 6269-1990);– documente externe (standarde etc.);– planuri de control al procesului de producţie;– proceduri sau metode adecvate de inspecţii şi încercări pe tot fluxul de fabricaţie;– proceduri sau metode adecvate de verificare periodică a echipamentelor de inspecţie şi încercare;– instrucţiuni de lucru.7.5.3.3. Producătorul trebuie să efectueze un control adecvat al documentaţiei referitoare la produs pentru a asigura conformitatea acesteia cu condiţiile specificate. Documentele trebuie analizate şi aprobate de personal autorizat înainte de emitere. Controlul documentaţiei trebuie să asigure ca:– se utilizează numai editiile în vigoare ale documentelor;– documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;– modificările documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat, conform unor proceduri sau metode stabilite.7.5.4. Controlul produselor aprovizionate7.5.4.1. Producătorul trebuie să stabilească şi să aplice proceduri sau metode adecvate pentru controlul produselor aprovizionate, astfel încât acestea sa corespundă condiţiilor specificate. Tipul şi amploarea controlului efectuat de producătorul componentei asupra subcontractanţilor trebuie să depindă de tipul produsului şi de capabilitatea şi performanţele subcontractanţilor, demonstrate anterior. Producătorul trebuie să evalueze şi sa selecteze subcontractantii pe baza aptitudinii acestora de a satisface condiţiile contractuale.7.5.4.2. Comenzile de aprovizionare ale producătorului vehiculului trebuie să descrie clar produsele solicitate pentru a permite controlul conformitatii acestora cu condiţiile specificate. Produsele neconforme din loturile aprovizionate trebuie tratate în acelaşi mod ca şi produsele neconforme, identificate pe fluxul de fabricaţie al producătorului vehiculului.7.5.5. Identificarea şi trasabilitatea produselorProducătorul trebuie să identifice loturile de produse prin mijloace adecvate, începând de la recepţie, pe parcursul tuturor etapelor de producţie, montaj şi service.7.5.6. Controlul proceselorProducătorul trebuie să se asigure ca procesele de producţie se desfăşoară în condiţii controlate. Condiţiile controlate trebuie să includă:– instrucţiuni de lucru documentate, care definesc modul de producţie, de montaj şi de service, şi echipamentele necesare;– monitorizarea şi controlul parametrilor proceselor şi al caracteristicilor produselor, după caz;– calificarea proceselor şi echipamentelor, după caz;– mentenanta corespunzătoare a echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a proceselor;– calificarea corespunzătoare a personalului.7.5.7. Inspecţii şi încercări7.5.7.1. Producătorul trebuie să verifice dacă sunt satisfacute condiţiile specificate pentru produsul fabricat. În acest scop este necesar:– sa verifice ca materialele, reperele şi subansamblurile care intră în componenta produsului să fie conforme cu condiţiile specificate;– sa stabilească şi să aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspecţiilor şi încercărilor pe tot fluxul de producţie;– să asigure personal instruit, condiţii de mediu şi echipamente adecvate pentru inspecţiile şi încercările efectuate.7.5.7.2. Producătorul trebuie să indice prin mijloace adecvate conformitatea sau neconformitatea componentei fabricate în ceea ce priveşte inspecţiile şi încercările. Producătorul trebuie să menţină înregistrări care fac dovada ca produsul ieşit de pe fluxul de fabricaţie a fost admis la inspecţia şi încercările efectuate în conformitate cu planul calităţii sau cu procedurile documentate.7.5.8. Controlul produsului neconformProducătorul trebuie să stabilească şi să aplice proceduri sau metode adecvate de tratare a neconformitatilor faţă de condiţiile stabilite. Procedurile sau metodele respective trebuie să indice acţiunile necesare pentru identificarea, documentarea, izolarea, analizarea şi tratarea produsului neconform. Trebuie menţinute înregistrări cu privire la neconformităţile înregistrate şi la modul lor de tratare.7.5.9. Controlul echipamentelor de inspecţie, măsurare şi încercare7.5.9.1. Producătorul vehiculului trebuie să asigure echipamentul adecvat de inspecţie, măsurare şi încercare pentru efectuarea masurarilor necesare şi a capabilităţii de măsurare.7.5.9.2. Echipamentele de inspecţie, măsurare şi încercare ce pot influenţa calitatea produsului trebuie verificate, etalonate şi ajustate la intervale prestabilite sau înainte de utilizare, în raport cu echipamentele certificate care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Stadiul verificării/etalonarii trebuie identificat prin mijloace adecvate.7.5.9.3. Producătorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie să asigure condiţiile de mediu adecvate pentru verificările şi etalonarile care se efectuează. Producătorul trebuie să menţină înregistrările referitoare la etalonarea şi verificarea echipamentelor de inspecţie, măsurare şi încercare.7.5.10. Manipularea, ambalarea, depozitarea şi livrarea produselorProducătorul de componente trebuie să stabilească proceduri sau metode adecvate pentru manipularea, ambalarea, depozitarea şi livrarea produselor fabricate pentru a asigura conformitatea cu condiţiile specificate şi pentru a preveni deteriorarea acestora.7.5.11. Tehnici statisticeÎn funcţie de volumul fabricaţiei producătorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie să definească şi să aplice tehnici statistice pentru controlul şi verificarea capabilităţii proceselor şi/sau ale caracteristicilor adecvate ale reperelor ce intră în componenta produsului.7.5.12. Prezentele condiţii minimale pentru asigurarea conformitatii producţiei de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere pot fi modificate prin procedurile de certificare R.A.R.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters