ORDIN nr. 1.041 din 7 iulie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 26 august 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 422 09/06/2011
ActulCOMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 3COMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 5COMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 7COMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 13MODIFICAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 2315 22/12/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 15ABROGA PEORDIN 305 15/06/1999
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 412 26/06/2002
ActulREFERIRE LAOG 42 28/08/1997 ART. 2
ActulREFERIRE LAOG 42 28/08/1997 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/04/1993
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 69
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 70
ART. 3REFERIRE LALEGE 20 22/02/2001
ART. 3REFERIRE LAOG 122 31/08/2000
ART. 3REFERIRE LADECRET 80 02/03/1979
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 3REFERIRE LADECRET 80 16/03/1971
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 05/04/1966
ART. 6REFERIRE LAORDIN 582 14/04/2003 ANEXA 1
ART. 7REFERIRE LAORDIN 582 14/04/2003 ANEXA 1
ART. 7REFERIRE LAORDIN 1901 26/11/2002
ART. 7REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 10REFERIRE LAORDIN 291 14/04/2000
ART. 15ABROGA PEORDIN 305 15/06/1999
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 422 09/06/2011
ActulCOMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 3COMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 5COMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 7COMPLETAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ART. 13MODIFICAT DEORDIN 2315 22/12/2004
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 2315 22/12/2004

pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranţa navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaţionale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003



Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, ale Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 98/18/CE din 17 martie 1998 referitoare la reguli şi standarde de siguranţă pentru navele maritime de pasageri, astfel cum a fost amendata prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 2002/25/CE din 5 martie 2002,în temeiul dispoziţiilor art. 2^2 alin. (3), art. 10^1 alin. (1) şi ale art. 10^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 412/2002, ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Normele tehnice privind siguranţa navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaţionale, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
+
Articolul 2ScopulScopul prezentelor norme tehnice este de a introduce un nivel uniform de siguranţă a vieţii umane şi a bunurilor la bordul navelor maritime noi şi existente de pasageri, precum şi al navelor de pasageri de mare viteza, când aceste categorii de nave efectuează numai voiaje interne sau în ape internaţionale, dar fără a efectua voiaje internaţionale.
+
Articolul 3DefiniţiiÎn înţelesul prezentelor norme tehnice, termenii utilizaţi se definesc după cum urmează:a) convenţii internaţionale – Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, şi Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încărcare (LL), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971, împreună cu codurile de aplicare, protocoalele şi amendamentele la acestea;b) Codul privind stabilitatea intactă – Codul privind stabilitatea intactă pentru toate tipurile de nave care fac obiectul reglementărilor IMO – Codul IS, adoptat de Organizaţia Maritima Internationala (IMO) prin Rezoluţia A.749(18) din 4 noiembrie 1993, astfel cum a fost amendat prin Rezoluţia Comitetului Securităţii Maritime MSC.75(69) din 14 mai 1998;c) Codul pentru navele de mare viteza – Codul internaţional pentru siguranţa navelor de mare viteza – Codul HSC 1994, adoptat de IMO prin Rezoluţia MSC 36(63), astfel cum a fost amendat, aplicabil navelor construite până la 1 iulie 2002, precum şi Codul HSC 2000, adoptat de IMO prin Rezoluţia MSC 97(73), aplicabil navelor construite după 1 iulie 2002;d) GMDSS – Sistemul mondial pentru caz de sinistru şi siguranţa navigaţiei pe mare, asa cum este prevăzut în cap. IV al Convenţiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendat;e) nava de pasageri – o nava care transporta mai mult de 12 pasageri;f) nava de pasageri de mare viteza – o nava de mare viteza, asa cum este ea definită în regula 1 din cap. X al Convenţiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendat, nava care transporta mai mult de 12 pasageri. Navele de pasageri care efectuează voiaje interne în zone maritime de clasele B, C şi D nu vor fi considerate nave de pasageri de mare viteza, când:1. deplasamentul lor corespunzător liniei de plutire de proiectare este mai mic de 500 mc; şi2. viteza lor maxima, asa cum este ea definită în paragraful 1.4.30 din Codul HSC 1994, şi, respectiv, în paragraful 1.4.37 din Codul HSC 2000, este mai mica de 20 de noduri;g) nava noua – o nava cu chila pusă sau care se afla într-un stadiu similar de construcţie la data de 1 iulie 1998. Prin stadiu similar de construcţie se înţelege:1. construcţia începută are caracteristicile unui tip specific de nava; sau2. asamblarea navei respective a început, cuprinzând cel puţin 50 de tone sau 1% din greutatea totală estimată a corpului, luându-se în considerare valoarea care este mai mica;h) nava existenta – o nava care nu este noua;i) pasager – orice persoană, în afară de:1. comandantul şi membrii echipajului sau alte persoane angajate în orice calitate la bordul unei nave, legată de activitatea navei respective;2. un copil cu vârsta mai mica de un an;j) lungimea navei – 96% din lungimea totală a liniei de plutire situata la 85% din înălţimea teoretică de construcţie minima, masurata de deasupra chilei, sau distanta dintre muchia prova a etravei şi axul penei carmei la linia de plutire respectiva, dacă aceasta lungime este mai mare, în cazul în care nu se prevede în mod expres altfel. La navele care au chila inclinata, linia de plutire pe care se măsoară lungimea va fi paralela cu linia de plutire de proiectare;k) înălţimea etravei – asa cum este ea definită în regula 39 din Convenţia LL, ca distanta verticala la perpendiculara prova între linia de plutire corespunzătoare bordului liber de vara atribuit, cu asieta de proiectare, şi faţa superioară a puntii expuse în bord;l) nava cu punte continua – o nava prevăzută cu o punte continua, expusă intemperiilor şi apei marii, care dispune de mijloace permanente de închidere a tuturor spaţiilor deschise ale sectorului expus intemperiilor şi sub care toate deschiderile din bordurile navei sunt prevăzute cu mijloace permanente de închidere pentru protecţie cel puţin împotriva intemperiilor. O punte completa poate fi o punte etansa sau o structura echivalenta constând dintr-o punte neetansa complet acoperită de o structura etansa de o rezistenta corespunzătoare pentru a menţine integritatea etanseitatii şi prevăzută cu mijloace de închidere împotriva intemperiilor;m) voiaj internaţional – un voiaj pe mare dintr-un port românesc spre/dinspre un port din alt stat;n) voiaj intern – un voiaj dintre doua porturi româneşti sau dintr-un port românesc în largul marii numai în limitele marii teritoriale româneşti şi revenire într-un port românesc;o) zona maritima – o zona stabilită conform prevederilor art. 5 alin. (2); cu toate acestea, în scopul aplicării prevederilor referitoare la radiocomunicatii, definiţiile zonelor maritime vor fi cele prevăzute în regula 2 din cap. IV al Convenţiei SOLAS 1974;p) zona portuara – o zona, alta decât o zona maritima şi care se extinde până la construcţiile portuare aflate cel mai departe în larg sau până la limitele geografice naturale, care protejeaza un estuar ori o zona adapostita similară;q) zona de refugiu – orice zona adapostita natural sau artificial, care poate fi utilizata de către o nava ori o ambarcatiune aflată în condiţii care îi pot afecta siguranţa;r) administraţia statului pavilionului – Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pentru navele care arboreaza pavilion român sau autoritatea competentă a statului care acorda navei dreptul sa arboreze pavilionul acestuia;s) Autoritatea Navala Română – organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, căruia i se deleagă competentele privind aplicarea prevederilor prezentelor norme tehnice, denumit în continuare ANR;t) stat gazda – România sau un stat membru al Uniunii Europene, spre sau dinspre al cărui port o nava care arboreaza un pavilion terţ efectuează voiaje interne;u) organizaţie recunoscută – o societate de clasificare recunoscută conform criteriilor stabilite de legislaţia Uniunii Europene;v) 1 mila – 1.852 m;w) înălţime semnificativă de val – înălţimea medie calculată prin luarea în considerare a unei treimi din valurile cu înălţimea cea mai mare, observate în cursul unei perioade date;x) Codul privind pregătirea navigatorilor, brevetarea/atestarea şi efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), acceptat de România prin Ordonanţa Guvernului nr. 122/2000, aprobată prin Legea nr. 20/2001.
+
Articolul 4Aplicabilitate(1) Prezentele norme tehnice se aplică navelor care arboreaza pavilion român sau al unui stat membru al Uniunii Europene, care sunt implicate numai în voiaje interne sau în ape internaţionale, dar fără a efectua voiaje internaţionale, şi care sunt:a) nave maritime de pasageri noi;b) nave maritime de pasageri existente, cu lungimea de 24 m sau mai mare;c) nave de pasageri de mare viteza.(2) În cazul în care o nava care arboreaza un pavilion terţ doreşte să efectueze voiaje interne, ANR trebuie să verifice dacă nava îndeplineşte prezentele norme tehnice înainte de a-i acorda acesteia dreptul să efectueze voiaje interne.(3) Sunt exceptate de la aplicarea prezentelor norme tehnice:a) navele de pasageri care sunt:(i) nave de război sau nave de transport trupe;(îi) nave care nu sunt propulsate mecanic;(iii) nave construite din alte materiale decât otelul sau similare acestuia şi care nu se încadrează în standardele referitoare la nave de mare viteza [conform Rezoluţiei IMO-MSC 36 (63)] sau nave cu sustentatie dinamica [Conform Rezoluţiei IMO A.373 (X)];(iv) nave din lemn de construcţie simpla;(v) nave de pasageri de epoca sau copii ale acestora, construite înainte de 1965 şi în special cu materiale originale;(vi) nave de agrement cu sau fără echipaj şi care nu transporta mai mult de 12 pasageri în scopuri comerciale;(vii) nave implicate exclusiv în operaţiuni în zone portuare;b) navele de pasageri de mare viteza, care sunt:(i) nave de război şi nave de transport trupe;(îi) nave de agrement cu sau fără echipaj şi care nu transporta mai mult de 12 pasageri în scopuri comerciale; şi(iii) nave implicate exclusiv în operaţiuni în zone portuare.
+
Articolul 5Clasele de nave de pasageri(1) Navele de pasageri se împart în următoarele clase, în conformitate cu zona maritima în care operează:– clasa "A" înseamnă o nava de pasageri angajata în voiaje interne, altele decât voiajele acoperite de clasele B, C şi D;– clasa "B" înseamnă o nava de pasageri angajata în voiaje interne pe parcursul cărora nu se depăşesc 20 mile de la linia de coasta pe care, corespunzător inaltimii medii a mareei, persoanele aflate pe navele avariate pot debarca;– clasa "C" înseamnă o nava de pasageri angajata în voiaje interne în zone maritime unde probabilitatea de depasire a inaltimii semnificative a valului de 2,5 m este mai mica de 10% pe o perioadă de 1 an sau pe o perioadă restrânsă în cazul operarii exclusive în acea perioada (de exemplu, perioada de operare de vara), pe parcursul cărora nu se depăşesc 15 mile de la un loc de refugiu, nici 5 mile de la linia de coasta pe care, corespunzător inaltimii medii a mareei, persoanele de pe navele avariate pot debarca;– clasa "D" înseamnă o nava de pasageri angajata în voiaje interne unde probabilitatea de depasire a inaltimii semnificative a valului de 1,5 m este mai mica de 10% pe o perioadă de 1 an sau pe o perioadă restrânsă a anului pentru operare exclusiv în acea perioada (de exemplu, perioada de operare de vara), pe parcursul cărora nu se depăşesc 6 mile de la locul de refugiu, nici mai mult de 3 mile de la linia de coasta pe care, corespunzător inaltimii medii a mareei, persoanele de pe navele avariate pot debarca.(2) Pe baza criteriilor de definire a claselor de nave menţionate la alin. (1), ANR va delimita marea teritorială pe zone maritime, stabilind perioade de operare pentru tot cursul anului sau, după caz, cu restrictii.(3) Navele de pasageri de mare viteza se clasifica conform categoriilor definite în cap. 1 pct. 1.4.10 şi 1.4.11 din Codul HSC 1994, respectiv pct. 1.4.12 şi 1.4.13 din Codul HSC 2000.
+
Articolul 6Domeniu de aplicare(1) Navele maritime de pasageri noi şi existente şi navele de pasageri de mare viteza, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, când efectuează voiaje interne, trebuie să îndeplinească prezentele norme tehnice.(2) ANR nu va opri din operare navele de pasageri sau navele de pasageri de mare viteaza care arboreaza pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene şi efectuează voiaje interne, dacă aceste nave îndeplinesc cerinţe suplimentare prezentelor norme tehnice, impuse de statul de pavilion.(3) ANR va recunoaşte Certificatul de siguranţă pentru nava de mare viteza şi Permisul de operare eliberat de un stat membru al Uniunii Europene pentru o nava de mare viteza, când este angajata în voiaje interne, sau Certificatul de siguranţă pentru nava de pasageri, eliberat de un stat membru al Uniunii Europene pentru o nava de pasageri, când este angajata în voiaje interne şi la care se face referire în art. 11.(4) Inspecţiile efectuate de ANR pentru verificarea conformitatii unei nave de pasageri sau a unei nave de pasageri de mare viteza, care arboreaza pavilionul unui stat terţ şi care efectuează voiaje interne, cu prevederile prezentelor norme tehnice, nu sunt asimilate cu inspecţiile controlului statului portului – PSC.(5) Echipamentul maritim menţionat în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 582/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevăzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, şi care corespunde cerinţelor respectivului ordin, în situaţia în care este amplasat la bordul unei nave de pasageri pentru îndeplinirea cerinţelor prezentelor norme tehnice, va fi implicit considerat ca îndeplineşte prezentele norme tehnice şi ANR nu va solicita aprobări sau teste suplimentare pentru respectivul echipament.
+
Articolul 7Cerinţe de siguranţă(1) Referitor la navele de pasageri noi şi existente din clasele A, B, C şi D, se vor avea în vedere următoarele:a) construcţia şi întreţinerea corpului navei, a motoarelor principale şi auxiliare, a echipamentelor electrice şi de automatizare trebuie să fie conforme cu regulile unei organizaţii recunoscute. Pentru navele cu lungimea mai mica de 24 m, se aplică prevederile Normelor tehnice privind clasificarea şi construcţia navelor maritime, cod MLPTL.ANR-NM-2002, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.901/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 888 din 9 decembrie 2002;b) se aplică prevederile cap. IV, inclusiv amendamentele din 1988 referitoare la GMDSS, şi ale cap. V şi VI din Convenţia SOLAS 1974;c) se aplică prevederile referitoare la echipamentul de navigaţie de la bordul navei, cuprinse în cap. V al Convenţiei SOLAS 1974. Echipamentul maritim menţionat în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 582/2003 şi care corespunde cerinţelor respectivului ordin, în situaţia în care este amplasat la bordul unei nave de pasageri pentru îndeplinirea cerinţelor prezentelor norme tehnice, va fi implicit considerat în conformitate cu cerinţele de aprobare de tip ale regulilor 18.1-18.8 [fosta 12(r)] din cap. V al Convenţiei SOLAS 1974.(2) Referitor la navele de pasageri noi se vor avea în vedere următoarele:a) cerinţe generale:(i) navele de pasageri noi din clasa A trebuie să respecte în totalitate cerinţele Convenţiei SOLAS 1974 şi cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice. În cazul în care interpretarea unor reglementări din Convenţia SOLAS 1974 este la latitudinea administraţiei statului pavilionului, ANR va aplica cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;(îi) navele de pasageri noi din clasele B, C şi D trebuie să respecte cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;(iii) navele de pasageri noi din clasele B, C şi D cu lungimea mai mica de 24 m trebuie să respecte prevederile regulii 1, partea B, paragrafele 2-8 şi paragraful 10 din cap. II din anexa nr. 1 la prezentul ordin;b) cerinţe pentru linii de încărcare:(i) toate navele de pasageri noi cu lungimea de 24 m sau mai mare trebuie să respecte prevederile Convenţiei LL:(îi) pentru navele de pasageri noi cu lungimea mai mica de 24 m trebuie aplicate criterii cu un nivel de siguranţă echivalent cu cele prevăzute în Convenţia LL, ţinându-se seama de lungime şi de clasa, precum şi cerinţele aplicabile prevăzute în Normele tehnice privind liniile de încărcare ale navelor maritime care nu efectuează voiaje internaţionale, cod MLPTL.ANR-LI-2002, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.901/2002;(iii) fără a se tine seama de paragrafele (i) şi (îi), navele de pasageri noi din clasa D sunt scutite de la cerinţele referitoare la înălţimea etravei, prevăzute în Convenţia LL;(iv) navele de pasageri noi din clasele A, B, C şi D trebuie să aibă o punte continua.(3) Referitor la navele de pasageri existente:a) navele de pasageri existente din clasa A trebuie să respecte cerinţele Convenţiei SOLAS 1974 şi cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice. În cazul în care interpretarea unor reglementări din Convenţia SOLAS 1974 este la latitudinea administraţiei statului pavilionului, ANR va aplica cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;b) navele de pasageri existente din clasa B trebuie să respecte cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;c) navele de pasageri existente din clasele C şi D trebuie să respecte cerinţele tehnice aplicabile prevăzute în cap. III din anexa nr. 1 la prezentul ordin. Nu este obligatorie respectarea prevederilor cap. II-1 şi II-2 din sus-menţionată anexa de către aceste nave. Totuşi, ANR poate stabili cerinţe aplicabile, astfel încât să se asigure un nivel echivalent de siguranţă, ţinându-se cont de condiţiile specifice de operare locale din zonele în care vor opera aceste nave. Înainte ca navele existente de pasageri din clasele C şi D, care arboreaza pavilion român, să fie angajate în voiaje interne regulate într-un stat gazda, ANR va informa autoritatea competentă a statului gazda asupra cerinţelor stabilite în vederea obţinerii acordului respectivei autorităţi;d) navele existente care se supun unor reparaţii, modificări şi transformări importante şi dotările aferente acestora trebuie să respecte cerinţele referitoare la nave noi prevăzute la alin. (2) lit. a). Transformările efectuate asupra unei nave existente, care sunt menite să asigure un grad mai mare de supravietuire a navei, nu vor fi considerate transformări importante;e) prevederile lit. a), în cazul în care Convenţia SOLAS 1974 nu prevede altfel, şi prevederile lit. b) şi c), în cazul în care în prezentele norme tehnice nu se prevede altfel, nu se aplică navelor în funcţie de data la care chila a fost pusă sau care s-au aflat într-un stadiu similar de construcţie până la o dată, asa cum se prevede în tabelul următor:

Data la care a fost pusă chila sau nava s-a aflat într-un stadiu similar de construcţie Data până la care prevederile lit. a), b) şi c) nu se aplică
(i) înainte de 1 ianuarie 1940 1 iulie 2006
(ii) la 1 ianuarie 1940 sau după această dată, dar înainte de 31 decembrie 1962 1 iulie 2007
(iii) la 1 ianuarie 1963 sau după această dată, dar înainte de 31 decembrie 1974 1 iulie 2008
(iv) la 1 ianuarie 1975 sau după această dată, dar înainte de 31 decembrie 1984 1 iulie 2009
(v) la 1 ianuarie 1985 sau după această dată, dar înainte de 1 iulie 1998 1 iulie 2010

(4) Referitor la navele de pasageri de mare viteza:a) navele de pasageri de mare viteza construite sau supuse unor reparaţii, modificări ori transformări importante, la 1 ianuarie 1996 sau după această dată, trebuie să respecte cerinţele din regula X/3 din Convenţia SOLAS 1974, în afară de cazul în care:(i) chila lor a fost pusă sau au fost într-un stadiu similar de construcţie înainte de 5 iunie 1998; şi(îi) livrarea şi intrarea în exploatare a avut loc înainte de 5 decembrie 1998; şi(iii) acestea respecta pe deplin cerinţele Codului de siguranţă pentru navele cu sustentatie dinamica – Codul DSC, adoptat de IMO prin Rezoluţia A.373(X) din 14 noiembrie 1977, astfel cum a fost amendat prin Rezoluţia MSC 37(63) din 19 mai 1994;b) navele de mare viteza construite înainte de 1 ianuarie 1996 şi care nu îndeplinesc cerinţele din Codul HSC 1994 nu pot fi angajate în voiaje interne decât dacă la data 5 decembrie 1998 efectuau voiaje interne, caz în care li se poate permite să-şi continue operarea, cu condiţia respectării cerinţelor din Codul DSC, astfel cum a fost amendat;c) construcţia şi întreţinerea navelor de pasageri de mare viteza şi a echipamentelor lor trebuie să îndeplinească regulile unei organizaţii recunoscute. +
Articolul 8Cerinţe suplimentare de siguranţă, echivalente, exceptari şi măsuri de protecţie1. Cerinţe suplimentare de siguranţă:Prezentele norme tehnice pot fi amendate în cazul în care în anumite zone maritime, datorită unor circumstanţe de natura locală, ANR considera ca sunt necesare cerinţe suplimentare de siguranţă faţă de cele prevăzute la art. 7.2. Echivalente:În situaţia în care prezentele norme tehnice prevăd ca un anumit tip de instalatie, material, dispozitiv sau aparat să fie instalat, ANR poate permite instalarea oricăror alte tipuri de instalaţii, materiale, dispozitive sau aparate diferite faţă de dispoziţiile prezentelor norme tehnice, dacă se convinge, în urma probelor sau în alt mod, ca soluţiile adoptate sunt echivalente, fiind cel puţin la fel de eficiente cu cele avute în vedere în prezentele norme tehnice.3. Exceptari:Cu condiţia sa nu existe nici o diminuare a nivelului de siguranţă, ANR poate scuti anumite nave de la unele cerinţe specifice din prezentele norme tehnice când acestea efectuează voiaje interne: în zone protejate de spaţiul maritim deschis, în anumite condiţii de exploatare, cum ar fi: valuri semnificative cu înălţimi mici, perioade de restrictie, voiaje desfăşurate numai în timpul zile sau în condiţii climatice ori meteorologice favorabile, au durate de voiaj restrânse sau operează în apropierea bazelor de salvare.4. Oricare dintre cerinţele suplimentare de siguranţă, echivalentele şi exceptarile adoptate vor fi aplicate tuturor navelor de pasageri din aceeaşi clasa care operează în aceleaşi condiţii, numai pe perioada cat operează în condiţiile date, fără discriminare în ceea ce priveşte pavilionul, naţionalitatea sau ţara de domiciliu a operatorului.5. Măsuri de protecţie:a) Dacă ANR considera ca o nava de pasageri sau o nava de pasageri de mare viteza, care arboreaza un alt pavilion decât cel român şi efectuează voiaje interne, care respecta prevederile prezentelor norme tehnice, creează riscul unui grav pericol pentru siguranţa vieţii omeneşti sau pentru nava şi bunurile transportate ori pentru infrastructura sau mediul înconjurător, operarea navei poate fi interzisă sau pot fi impuse măsuri suplimentare de siguranţă, până când un astfel de pericol este înlăturat.b) În situaţia prevăzută la lit. a), ANR va informa fără întârziere administraţia statului pavilionului asupra deciziei luate, prezentând şi motivele care au stat la baza acesteia.
+
Articolul 9AmendareaÎn vederea armonizării cu cerinţele adoptate la nivel internaţional, în special de către IMO, în cazul în care sunt amendate definiţiile prevăzute la art. 3 lit. a), b), c), d), şi u), procedurile şi principiile pentru inspecţii prevăzute la art. 10, prezentul ordin va fi modificat şi completat şi prezentele norme tehnice vor fi amendate.
+
Articolul 10Inspectarea de către ANR a navelor de pasageri şi a navelor de pasageri de mare viteza care arboreaza pavilion român(1) Fiecare nava de pasageri noua se supune următoarelor inspecţii:a) unei inspecţii, înainte de intrarea navei în exploatare;b) unei inspecţii periodice, la fiecare 12 luni;c) unor inspecţii suplimentare, dacă este cazul.(2) Fiecare nava de pasageri existenta se supune inspecţiilor specificate mai jos, astfel:a) unei inspecţii iniţiale înainte ca nava să fie data în exploatare pentru voiaje interne;b) unei inspecţii periodice la fiecare 12 luni;c) unor inspecţii suplimentare, dacă este cazul.(3) Navele de pasageri de mare viteza care trebuie să respecte, conform prevederilor art. 7 alin. (4), prevederile Codului HSC 1994, astfel cum a fost amendat, sau ale Codului HSC 2000, după caz, se supun inspecţiilor prevăzute în aceste coduri.(4) Navele de pasageri de mare viteza, care trebuie să respecte, conform prevederilor art. 7 alin. (4), cerinţele Codului DSC, astfel cum a fost amendat, se supun inspecţiilor prevăzute în acest cod.(5) Inspecţiile care se efectuează în vederea acordării Certificatului de siguranţă pentru nava de pasageri trebuie să se desfăşoare în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 291/2000 pentru aprobarea Instrucţiunilor de inspecţie privind Sistemul armonizat de inspectare şi certificare, cod MT.RNR – I/SAIC – 2000 aplicabile navelor comerciale maritime sub pavilion român, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 25 iulie 2000, cu modificările şi completările ulterioare.(6) Inspecţiile menţionate la alin. (1), (2) şi (3) pot fi efectuate şi de inspectori ai unei organizaţii recunoscute care acţionează în numele Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu scopul de a se asigura conformitatea cu prezentele norme tehnice.
+
Articolul 11Certificate(1) Conformitatea unei nave de pasageri noi sau existente, care arboreaza pavilion român, cu cerinţele prezentelor norme tehnice, se atesta prin Certificatul de siguranţă pentru nava de pasageri emis de către ANR în baza inspecţiei iniţiale, menţionată la art. 10 alin. (1) lit. a) sau alin. (2) lit. a), după caz, şi efectuată de inspectori ai ANR ori ai unei organizaţii recunoscute. Forma şi conţinutul acestui certificat sunt prezentate în anexa nr. 2 la prezentul ordin.(2) Certificatul de siguranţă pentru nava de pasageri trebuie să fie emis pentru o perioadă care nu va depăşi 12 luni. Perioada de valabilitate a certificatului poate fi prelungită de către ANR cu o perioadă de graţie de până la o luna de la data înscrisă pe certificat. Noua perioada de valabilitate a certificatului nu modifica datele la care se efectuează inspecţiile periodice care sunt în funcţie de data înscrisă pe certificat de dinainte de prelungirea sa.(3) Reînnoirea Certificatului de siguranţă pentru nava de pasageri poate fi acordată după ce a fost efectuată o inspecţie periodică, în conformitate cu art. 10 alin. (1) lit. b) sau alin. (2) lit. b), după caz.(4) Pentru navele de pasageri de mare viteza care se supun prevederilor Codului HSC 1994, astfel cum a fost amendat, sau ale Codului HSC 2000, după caz, ANR emite Certificatul de siguranţă pentru nava de mare viteza şi Permisul de operare, în conformitate cu prevederile din aceste coduri.(5) Pentru navele de pasageri de mare viteza care se supun prevederilor Codului DSC, astfel cum a fost amendat, ANR emite Certificatul de siguranţă a construcţiei pentru nava cu sustentatie dinamica şi Certificatul pentru echipament, precum şi Permisul de operare, în conformitate cu prevederile acestui cod.(6) Înainte de a emite un permis de operare pentru o nava de pasageri de mare viteza în voiaje interne într-un stat gazda, ANR va colabora cu autoritatea competentă a statului gazda asupra oricăror condiţii operationale asociate operarii navei în acel stat. Oricare dintre aceste condiţii vor fi menţionate de către ANR în permisul de operare.(7) Exceptarile acordate navelor de pasageri sau navelor de pasageri de mare viteza în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) vor fi menţionate în certificatul navei de pasageri sau navei de pasageri de mare viteza.
+
Articolul 12ANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
+
Articolul 13Anexele nr. 1 şi 2*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul 14Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
+
Articolul 15La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului transporturilor nr. 305/1999 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranţa navelor de pasageri – cod MT.RNR-NP-99, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 15 iulie 1999.–––Notă *) Anexele nr. 1 şi 2 se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605 bis în afară abonamentului, şi se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.p. Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Sergiu Sechelariu,secretar de statBucureşti, 7 iulie 2003.Nr. 1.041.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters