ORDIN nr. 1.133 din 4 mai 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI, APELOR SI PADURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 17 mai 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PELEGE 212 21/07/2015 ANEXA 3
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 43 16/01/2020 ART. 13
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 57
ActulREFERIRE LALEGE 212 21/07/2015 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 212 21/07/2015 ANEXA 3
ART. 1MODIFICA PELEGE 212 21/07/2015 ANEXA 3
ART. 1REFERIRE LALEGE 212 21/07/2015
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 212 21/07/2015
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 212 21/07/2015 ART. 4
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere Referatul de aprobare al Direcției generale deșeuri și situri contaminate nr. 111.289/DGDSC din 23.03.2023,<!–>în temeiul prevederilor:art. 57 alin. (1), (4) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;art. 24 din Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz, cu modificările și completările ulterioare; art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, cu modificările și completările ulterioare,–>ministrul mediului, apelor și pădurilor emite prezentul ordin. +
Articolul IAnexa nr. 3 la Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul IIPrevederile prezentului ordin intră în vigoare la data de 1 iunie 2023.
+
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Prezentul ordin transpune prevederile Directivei delegate (UE) 2023/544 a Comisiei din 16 decembrie 2022 de modificare a Directivei 2000/53/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește exceptările pentru utilizarea plumbului în aliajele de aluminiu pentru prelucrare, în aliajele de cupru și în anumite baterii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 73 din 10 martie 2023.–>
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,<!–>
Tánczos Barna–>
București, 4 mai 2023.<!–>Nr. 1.133.–> +
ANEXĂ<!–>(Anexa nr. 3 la Legea nr. 212/2015)–>
LISTA <!–>
materialelor și componentelor exceptate de la aplicarea prevederilor –>
art. 4 alin. (1) din Legea nr. 212/2015 privind modalitatea <!–>
de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz–><!–>
Într-un material omogen se tolerează o concentrație maximă de plumb, crom hexavalent și, respectiv, mercur de până la 0,1% în greutate și o concentrație maximă de cadmiu de până la 0,01% în greutate.–>Piesele de schimb introduse pe piață după 1 iulie 2003 care sunt folosite pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2003, cu excepția maselor de echilibrare pentru roți, a periilor de grafit pentru motoare electrice și a garniturilor de frână, sunt exceptate de la dispozițiile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz.<!–>

Materiale și componente–> Domeniul de aplicare și data de expirare a exceptării<!–> Se etichetează sau se identifică –>potrivit prevederilor art. 4 alin. (3)<!–>din Legea nr. 212/2015–>
Plumbul ca element de aliere<!–>
1(a). Oțel pentru prelucrări mecanice și componente din oțel galvanizat în șarjă prin cufundare la cald în loturi, cu conținut de plumb de până la 0,35% în greutate–> <!–> –>
1(b). Table din oțel galvanizate continuu, cu conținut de plumb de până la 0,35% în greutate<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2016 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> <!–>
2(a). Aluminiu pentru prelucrări mecanice, cu conținut de plumb de până la 2% în greutate–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2005<!–> –>
2(b). Aluminiu cu conținut de plumb de până la 1,5% în greutate<!–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2008–> <!–>
2(c)(i). Aliaje de aluminiu pentru prelucrări mecanice, cu conținut de plumb de până la 0,4% în greutate–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2028 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> –>
2(c)(ii). Aliaje de aluminiu care nu sunt incluse la rubrica 2(c)(i), cu conținut de plumb de până la 0,4% în greutate ^(2)<!–> ^(1)–> <!–>
3. Aliaje de cupru cu conținut de plumb de până la 4% în greutate–> ^(3)<!–> –>
4(a). Carcase de lagăr și bucșe<!–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2008–> <!–>
4(b). Carcase de lagăr și bucșe în motoare, transmisii și compresoare de aer condiționat–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2011<!–> –>
Plumb și compuși ai plumbului în componente<!–>
5(a). Plumbul din bateriile folosite în sistemele de înaltă tensiune^(4), care sunt utilizate numai pentru propulsie în vehiculele din categoriile M1 și N1–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2019 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X–>
5(b)(i). Plumbul din bateriile utilizate: <!–>(1) în aplicațiile de 12 V; –>(2) în aplicațiile de 24 V din vehiculele cu destinații speciale, astfel cum sunt definite la art. 3 din Regulamentul (UE) 2018/858^(7) al Parlamentului European și al Consiliului<!–> ^(3)–> X<!–>
5(b)(ii). Plumbul din bateriile utilizate în alte aplicații decât cele incluse la rubrica 5(a) sau la rubrica 5(b)(i)–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2024 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X–>
6. Amortizoare de vibrații<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2016 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X<!–>
7(a). Agenți de vulcanizare și stabilizatori pentru elastomerii utilizați în furtunurile de frână, furtunurile pentru combustibil, furtunurile pentru ventilare și piesele din elastomeri/metal ale șasiului și ale suporților motorului–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2005<!–> –>
7(b). Agenți de vulcanizare și stabilizatori pentru elastomerii utilizați în furtunurile de frână, furtunurile pentru combustibil, furtunurile pentru ventilare, piesele din elastomeri/metal ale șasiului și ale suporților motorului, cu conținut de plumb de până la 0,5% în greutate<!–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2006–> <!–>
7(c). Lianți pentru elastomerii utilizați în aplicații de transmisie, cu conținut de plumb de până la 0,5% în greutate–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2009<!–> –>
8(a). Plumbul din aliajele de sudură pentru lipirea componentelor electrice și electronice pe plăcile de circuite electronice și plumbul din finisajele de pe bornele componentelor, altele decât condensatorii electrolitici cu aluminiu, de pe contactele componentelor și de pe plăcile de circuite electronice<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2016 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X^(5)<!–>
8(b). Plumbul din aliajele de sudură utilizate în aplicații electrice, altele decât sudura pe plăcile de circuite electronice sau pe sticlă–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2011 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X^(5)–>
8(c). Plumbul din finisajele de pe bornele condensatorilor electrolitici cu aluminiu<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2013 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X^(5)<!–>
8(d). Plumbul utilizat la sudura pe sticlă în senzori de flux de masă de aer–> Vehicule omologate înainte de 1 ianuarie 2015 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X^(5)–>
8(e). Plumbul din aliajele de sudură cu temperatură ridicată de topire (și anume aliajele de plumb cu conținut de plumb de cel puțin 85% în greutate)<!–> ^(1)–> X^(5)<!–>
8(f)(i). Plumbul din sistemele conforme de conectori cu pini–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2017 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X^(5)–>
8(f)(ii). Plumbul din sistemele conforme de conectori cu pini, altele decât aria de joncțiune a conectorilor cablurilor vehiculului<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2024 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X^(5)<!–>
8(g)(i). Plumbul din aliajele de sudură utilizate pentru realizarea unei conexiuni electrice viabile între purtător și pastila semiconductoare în capsulele de circuite integrate tip „flip chip“–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 octombrie 2022 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X^(5)–>
8(g)(ii). Plumbul din aliajele de sudură utilizate pentru realizarea unei conexiuni electrice viabile între purtător și pastila semiconductoare în capsulele de circuite integrate tip „flip chip“, în cazul în care conexiunea electrică respectivă îndeplinește oricare dintre următoarele condiții: <!–>(1) există un nod tehnologic semiconductor de 90 nm sau mai mare; –>(2) există un substrat de 300 mm sau mai mare în orice nod tehnologic semiconductor; <!–>(3) există carcase suprapuse cu substraturi de 300 mm sau mai mari sau substraturi (interposers) din siliciu de 300 mm sau mai mari.–> (^1) <!–>Vehicule omologate de tip începând cu 1 octombrie 2022 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X^(5)<!–>
8(h). Plumbul din aliajele de sudură utilizate pentru fixarea disipatorilor de căldură la radiator în ansamblurile de semiconductori de putere cu un cip cu zona de proiecție de cel puțin 1 cm^2 și intensitatea curentului nominal de cel puțin 1 A/mm^2 de suprafață din siliciu a cipului–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2016 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X^(5)–>
8(i). Plumbul din aliajele de lipit utilizate în aplicații electrice pe sticlă, cu excepția lipirii pe sticlă laminată<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2016 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X^(5)<!–>
8(j). Plumbul din aliajele de lipit utilizate pe sticlă laminată–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2020 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X^(5)–>
8(k). Plumbul din sudurile aplicațiilor termice care utilizează un curent cu o intensitate minimă de 0,5 A per sudură pe un singur geam din sticlă laminată cu o grosime maximă de 2,1 mm. Această exceptare nu se referă la sudurile contactelor integrate în polimerul intermediar.<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2024 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X^(5) <!–>
9. Scaune de supapă–> Ca piese de schimb pentru tipurile de motoare proiectate înainte de 1 iulie 2003<!–> –>
10(a). Componente electrice și electronice care conțin plumb, inserate în sticlă sau materiale ceramice, în matrice de sticlă sau de ceramică, în materiale vitroceramice sau în matrice vitroceramică. <!–>Această exceptare nu se referă la utilizarea plumbului în: –>(i) sticla becurilor și glazura bujiilor; <!–>(ii) materialele ceramice dielectrice ale componentelor de la rubricile 10(b), 10(c) și 10(d).–> <!–> X^(6) (pentru alte componente decât cele piezoelectrice din motoare)–>
10(b). Plumbul din materialele ceramice dielectrice pe bază de PZT (titanat-zirconat de plumb) din condensatori care fac parte din circuite integrate sau din semiconductori discreți<!–> –> <!–>
–> <!–> –>
Materiale și componente<!–> Domeniul de aplicare și data de expirare a exceptării–> Se etichetează sau se identifică <!–>potrivit prevederilor art. 4 alin. (3)–>din Legea nr. 212/2015<!–>
10(c). Plumbul din materialele ceramice dielectrice ale condensatorilor cu o tensiune nominală mai mică de 125 V c.a. sau 250 V c.c.–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2016 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> –>
10(d). Plumbul din materialele ceramice dielectrice ale condensatorilor care compensează deviațiile legate de temperatură ale senzorilor din sistemele sonar cu ultrasunete<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2017 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> <!–>
11. Inițiatori pirotehnici–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 iulie 2006 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> –>
12. Materiale termoelectrice care conțin plumb, utilizate în aplicații electrice la vehicule pentru reducerea emisiilor de CO_2 prin recuperarea căldurii gazelor de eșapament<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2019 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X<!–>
Crom hexavalent–>
13(a). Acoperiri anticorozive preventive<!–> Ca piese de schimb pentru vehiculele puse pe piață înainte de 1 iulie 2007–> <!–>
13(b). Acoperiri anticorozive preventive pentru ansamblurile șurub-piuliță ale șasiului–> Ca piese de schimb pentru vehiculele introduse pe piață înainte de 1 iulie 2008<!–> –>
14. Crom hexavalent ca agent anticoroziv, cu o concentrație de până la 0,75% în greutate în soluția de răcire, utilizat în sistemul de răcire din oțel-carbon al frigiderelor cu absorbție: <!–>(a) concepute să funcționeze integral sau parțial cu dispozitive de încălzire electrice, cu o putere de intrare utilizată medie <75 w, în condiții de utilizare constantă; –>(b) concepute să funcționeze integral sau parțial cu dispozitive de încălzire electrice, cu o putere de intrare utilizată medie ≥ 75 W, în condiții de utilizare constantă; <!–>(c) concepute să funcționeze integral cu dispozitive de încălzire neelectrice.–> Pentru (a): vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2020 și piese de schimb pentru aceste vehicule <!–>Pentru (b): vehicule omologate de tip înainte de 1 ianuarie 2026 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X<!–>
Mercur–>
15(a). Lămpi cu descărcare pentru faruri<!–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 iulie 2012 și piese de schimb pentru aceste vehicule–> X<!–>
15(b). Tuburi fluorescente utilizate la panourile de afișaj–> Vehicule omologate de tip înainte de 1 iulie 2012 și piese de schimb pentru aceste vehicule<!–> X–>
Cadmiu<!–>
16. Baterii pentru vehicule electrice–> Ca piese de schimb pentru vehiculele puse pe piață înainte de 31 decembrie 2008<!–> –>

^(1) Această exceptare va fi revizuită în 2024.<!–>^(2) Se aplică aliajelor de aluminiu în care plumbul nu este introdus în mod intenționat, ci este prezent ca urmare a utilizării de aluminiu reciclat.–>^(3) Această exceptare va fi revizuită în 2025.<!–>^(4) Sistemele cu o tensiune > 75 V c.c., astfel cum sunt definite la articolul 1 din Directiva 2014/35/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la echipamentele electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune (JO L 96, 29.3.2014, p. 357).–>^(5) Se demontează dacă, în corelație cu rubrica 10(a), se depășește un prag mediu de 60 de grame per vehicul. În sensul prezentei note, nu se iau în considerare dispozitivele electronice care nu sunt instalate de fabricant pe linia de producție.<!–>^(6) Se demontează dacă, în corelație cu rubricile 8(a)-8(k), se depășește un prag mediu de 60 de grame per vehicul. În sensul prezentei note, nu se iau în considerare dispozitivele electronice care nu sunt instalate de fabricant pe linia de producție.–>^(7) Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1).<!–>–><!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters