ORDIN nr. 1.308 din 2 iulie 2009

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 476 din 10 iulie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 3357 23/11/2017
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 109 18/02/2009 ART. 12
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 30
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 116
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 117
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 228
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 30
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 116
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 117
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 228
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1857 01/11/2007
ART. 1REFERIRE LAMETODOLOGIE 01/11/2007
ART. 2REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 97
ART. 2REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 97
ART. 4REFERIRE LAORDIN 246 04/03/2005
ART. 4REFERIRE LANORMA 04/03/2005
ART. 4REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 30
ART. 4REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 51
ART. 4REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 117
ART. 4REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 122
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 30
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 51
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 117
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 122
ART. 9REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 1294 10/09/2007 ANEXA 1
ANEXA 2REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 30
ANEXA 2REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 30
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 3357 23/11/2017
ActulREFERIT DEHOTARARE 12 26/08/2011
ActulREFERIT DEHOTARARE 5 05/02/2010
ActulREFERIT DEHOTARARE 13 30/09/2010
ActulREFERIT DEHOTARARE 11 07/09/2009

privind unele măsuri pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, precum şi pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentând taxă pe valoarea adăugată aprobată prin decizia de rambursare



În temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, şi ale art. 30, 116, 117 şi art. 228 alin. (2^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: +
Articolul 1Pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare se are în vedere principiul reglementat prin Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, aprobată prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.857/2007, potrivit căruia solicitările de rambursare se soluţionează, în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal, în termenul prevăzut de lege.
+
Articolul 2(1) În cazul în care, pentru obţinerea informaţiilor suplimentare, organul fiscal competent cu soluţionarea decontului cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare solicită altor organe fiscale efectuarea unui control încrucişat potrivit art. 97 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, organul fiscal competent pentru efectuarea acestui control transmite rezultatele controlului în termen de 45 de zile de la solicitare.(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se poate prelungi, în cazuri justificate, cu 45 de zile de către direcţia coordonatoare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.(3) Prelungirea termenului de soluţionare se realizează pentru întreaga sumă solicitată la rambursare şi nu poate opera pentru sume parţiale.(4) Efectuarea de controale încrucişate, în scopul soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare încadrate la risc fiscal mare, se planifică cu prioritate faţă de alte activităţi de inspecţie fiscală.(5) Controlul încrucişat în vederea soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare poate fi efectuat şi de către comisarii Gărzii Financiare, în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
+
Articolul 3(1) În cazul în care contribuabilul pentru care s-a emis o decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată înregistrează obligaţii fiscale restante, organul fiscal competent efectuează de îndată compensarea acestora, întocmind în acest sens Nota privind compensarea obligaţiilor fiscale – cod M.F.P.-A.N.A.F. 14.13.41.99.(2) În situaţia în care suma aprobată la rambursare, înscrisă în decizia de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, este mai mare decât cuantumul obligaţiilor fiscale compensate, restituirea diferenţei se efectuează în termenul prevăzut de lege.
+
Articolul 4(1) În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, creanţele principale sau accesorii privind drepturi de rambursare sau de restituire ale contribuabililor pot fi cesionate numai după stabilirea lor potrivit legii.(2) Cesiunea produce efecte faţă de organul fiscal competent în administrarea cedentului numai de la data la care aceasta a fost notificată de către cesionar, potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.(3) Plăţile efectuate între organul fiscal şi contribuabilul cedent până la notificarea cesiunii sunt valabile. După notificare, organul fiscal devine debitorul cesionarului, cedentul nemaiavând un drept de creanţă asupra bugetului pentru sumele înscrise în decizia de rambursare şi care au făcut obiectul cesiunii.(4) Potrivit dispoziţiilor art. 117 din Codul de procedură fiscală, operaţiunea de restituire de sume de la buget se realizează numai după compensarea eventualelor obligaţii fiscale înregistrate de către contribuabil, astfel că obiect al cesiunii pot reprezenta numai sumele efectiv de restituit contribuabilului cedent.(5) În vederea corelării situaţiei contabile a cesionarului cu cea fiscală existentă în evidenţa analitică pe plătitori, cesionarul, în cazul în care înregistrează obligaţii fiscale restante, va depune, concomitent cu notificarea contractului de cesiune, şi o cerere de compensare a obligaţiilor fiscale restante, caz în care, potrivit prevederilor art. 122 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală, data stingerii va fi data depunerii cererii de compensare la organul fiscal competent în administrarea cedentului.(6) În cazul în care cesionarul, deşi înregistrează obligaţii fiscale restante, nu depune cerere de compensare, data stingerii este data înregistrării operaţiunii de compensare de către unitatea de trezorerie care deserveşte organul fiscal competent în administrarea cedentului, conform notei de compensare întocmite de către acesta.(7) În situaţia în care cesionarul încheie un contract de cesiune a dreptului de rambursare, îl notifică potrivit prevederilor legale şi depune concomitent şi o cerere de compensare a obligaţiilor sale restante, organul fiscal competent în administrarea cedentului, după compensarea eventualelor obligaţii fiscale înregistrate de către acesta, va solicita, în scris, organului fiscal competent în administrarea cesionarului situaţia obligaţiilor fiscale restante înregistrate de către cesionar şi va întocmi nota privind compensarea obligaţiilor fiscale – MFP-ANAF cod 14.13.41.99, în format hârtie, în 4 exemplare, pe care le va transmite unităţii de trezorerie şi contabilitate publică care deserveşte organul fiscal competent în administrarea cedentului. Data stingerii obligaţiilor fiscale restante ale cesionarului este data depunerii cererii de compensare.(8) Dacă atât cedentul, cât şi cesionarul sunt administraţi de către acelaşi organ fiscal, respectiv sunt arondaţi aceleiaşi unităţi de trezorerie şi contabilitate publică, aceasta, ca urmare a primirii notei de compensare, va întocmi nota contabilă prin care se sting obligaţiile cesionarului, va efectua informatic operaţiunea de compensare şi va restitui organului fiscal nota de compensare, în 3 exemplare, din care: un exemplar se va comunică cesionarului, un exemplar se va arhiva la dosarul fiscal al cedentului, iar cel de-al 3-lea exemplar se va arhiva la dosarul fiscal al cesionarului.(9) Dacă cedentul şi cesionarul sunt arondaţi la unităţi de trezorerie şi contabilitate publică diferite, unitatea de trezorerie şi contabilitate publică care deserveşte organul fiscal competent în administrarea cedentului, ca urmare a primirii notei de compensare, va întocmi ordine de plată în care se va înscrie la rubrica "cod fiscal plătitor" codul fiscal al cedentului şi la rubrica "cod fiscal beneficiar" codul fiscal al cesionarului, cu indicarea conturilor bugetare corespunzătoare, iar în rubrica "data plăţii" va înscrie data la care se sting obligaţiile bugetare ale cesionarului, prin derogare de la prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare. După efectuarea compensării, unitatea de trezorerie şi contabilitate publică la care este arondat cedentul va restitui 3 exemplare din nota de compensare organului fiscal competent, din care: un exemplar se comunică cesionarului, un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al cedentului, iar cel de-al 3-lea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al cesionarului.(10) În situaţia în care contribuabilii nu doresc cesiunea dreptului de rambursare şi având în vedere că un mare număr al creditorilor contribuabililor care deţin drepturi de rambursare au domiciliul fiscal pe raza altor organe fiscale, se va constitui o bază de date la nivel naţional referitoare la contribuabilii care deţin drepturi de rambursare, precum şi la creditorii acestora, necesară identificării relaţiilor dintre aceştia în scopul înfiinţării popririlor pe venituri, respectiv al verificării valorii sumelor notificate faţă de nivelul obligaţiilor bugetare ale cesionarilor.(11) Se aprobă modelul şi conţinutul formularelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin:a) "Lista furnizorilor neachitaţi la data de ….", formular pe care îl depune la organul fiscal competent cedentul;b) "Notificare privind cesionarea dreptului de restituire, conform art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”, formular pe care îl depune la organul fiscal competent cesionarul.(12) Formularele de la alin. (11) se depun în situaţia în care contribuabilii optează pentru aplicarea procedurii prevăzute în prezentul articol.(13) Procedura de compensare şi/sau poprire efectuată în condiţiile prezentului articol, în cazul în care contribuabilii în cauză sunt administraţi de organe fiscale diferite, se va realiza prin schimb de informaţii între organe fiscale, potrivit prevederilor art. 51 din Codul de procedură fiscală.
+
Articolul 5Activitatea de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată, indiferent de categoria de risc în care acestea au fost încadrate, se monitorizează de conducătorii unităţilor fiscale, precum şi de directorii coordonatori şi directorii coordonatori adjuncţi de la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, şi de directorul general şi directorii generali adjuncţi ai Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, pentru contribuabilii aflaţi în sfera de administrare, cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Direcţia generală de tehnologia informaţiei din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
+
Articolul 6(1) Directorii coordonatori ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene dispun măsurile necesare pentru ca unităţile fiscale din subordine să actualizeze baza de date locală pentru deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare.(2) Baza de date locală organizată potrivit ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se actualizează de îndată, pe măsură ce în procesul de soluţionare a solicitărilor de rambursare sunt parcurse etapele procedurale.(3) Conducătorii unităţilor fiscale desemnează persoane responsabile din rândul funcţionarilor publici cu atribuţii în soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată, pentru asigurarea actualizării bazei de date locale, astfel încât aceasta să reflecte situaţia reală, în vederea informării corecte a conducerii ministerului şi a agenţiei.
+
Articolul 7(1) Dispoziţiile prezentului ordin sunt aplicabile atât deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aflate în curs de soluţionare la organele fiscale competente la data intrării în vigoare a acestui act normativ, cât şi deconturilor care se depun după această dată.(2) În sensul art. 1, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a acestui act normativ, cu termenul de soluţionare întârziat, se soluţionează cu prioritate, în ordinea vechimii acestora, începând cu cele mai vechi, până la eliminarea stocului de astfel de deconturi.
+
Articolul 8Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
+
Articolul 9Referirile la Codul de procedură fiscală din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la Codul de procedură fiscală.
+
Articolul 10Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, Direcţia generală de planificare strategică şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.Preşedintele Agenţiei Naţionalede Administrare Fiscală,Sorin BlejnarBucureşti, 2 iulie 2009.Nr. 1.308.
+
Anexa 1LISTAfurnizorilor neachitaţi la data de ……..1. Denumirea solicitantului …………2. Codul de identificare fiscală …………3. Adresa: judeţul ….., localitatea ……, str. ….. nr. …, bl. …., sc. …., ap. ….

Nr. Codul de identificare Domiciliul fiscal Valoarea
crt. Denumirea fiscală obligaţiilor
Judeţul Localitatea Adresa neachitate
1.
2.

Numele şi prenumele ………., funcţia ………………….Semnătura şi ştampila …………………………………. +
Anexa 2NOTIFICAREprivind cesionarea dreptului de restituire, conform art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare1. Denumirea cesionarului ………………………………..2. Codul de identificare fiscală ………………………….3. Domiciliul fiscal: judeţul ……, localitatea ….., str. … nr. …, bl. …, sc. …, ap. …În baza art. 30 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vă notificăm cesiunea creanţelor fiscale în sumă de ………………., reprezentând dreptul de restituire cesionat de către:

Nr. crt. Denumirea Codul de identificare fiscală Domiciliul fiscal Obligaţii bugetare
Judeţul Localitatea Adresa Tip* Suma
TOTAL

____________Notă *) Tip: 1 – obligaţii fiscale datorate bugetului de stat, care se plătesc în cont unic (anexa nr. 1 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.294/2007 privind impozitele, contribuţiile şi alte sume reprezentând creanţe fiscale, care se plătesc de contribuabili într-un cont unic, cu modificările şi completările ulterioare);2 – obligaţii fiscale datorate bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor speciale, care se plătesc în cont unic (anexa nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.294/2007, cu modificările şi completările ulterioare);3 – TVA;4 – accize;5 – altele (detaliat).Numele şi prenumele ……………, funcţia ……………..Semnătura şi ştampila ………………………………….__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters