ORDIN nr. 153 din 3 martie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 22 martie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 933 18/04/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 153 03/03/2011
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 933 18/04/2023
ActulREFERIT DEORDIN 933 18/04/2023
ANEXA 2REFERIT DEORDIN 2325 21/11/2022





În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (i) din anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR” la Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române – AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,<!–>ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin:–> +
Articolul IRegulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 și 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:<!–>1.–>La articolul 122, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:"Art. 122. – (1) Pentru stabilirea priorității în circulație, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează:<!–>– peste orice rang: trenuri de serviciu puse în circulație pentru restabilirea circulației trenurilor;–>– în ordinea rangului:a)<!–>rangul I – trenuri pentru care autoritatea de stat în transporturile feroviare dispune să circule în acest rang;b)–>rangul II – trenuri intercity;c)<!–>rangul III – trenuri interregio;d)–>rangul IV – trenuri regio, trenuri mixte;e)<!–>rangul V – trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă specializate pentru transportul mărfurilor perisabile și/sau al vietăților, trenuri de mesagerie, containere și coletărie;f)–>rangul VI – trenuri de marfă interregionale sau regionale, trenuri navete, trenuri marșrute, trenuri cu vagoane goale;g)<!–>rangul VII – trenuri de marfă care urmează să manevreze pe secție (locale), trenuri convoaie de manevră (în complexe feroviare), trenuri de serviciu, locomotive izolate."–>2.<!–>La anexa 4, la litera I, punctul 1 se abrogă.3.–>Anexa 8 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
+
Articolul IIDefinirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
+
Articolul IIIAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 11 decembrie 2011.<!–>

Ministrul transporturilor–>
și infrastructurii,<!–>
Anca Daniela Boagiu–>
București, 3 martie 2011.<!–>Nr. 153.–> +
Anexa nr. 1<!–>(Anexa 8 la Regulamentul nr. 005)–>Culori și simboluri folosite pentru trasarea<!–>trenurilor pe graficul de circulație–>

Felul trenului <!–>–><!–>–><!–> Rangul –><!–>–><!–>–> Trasa trenului <!–>
culoare –><!–>–> mod de <!–>reprezentare–>grafică <!–>
Trenuri peste orice rang și de –>rangul I <!–>–><!–> Trenuri peste –>orice rang și de <!–>rangul I –><!–> Roșu –><!–>–><!–> Linie –>întreruptă <!–>cu semnul –>"X" <!–>
Trenuri intercity și trenuri –>interregio <!–> II și III –><!–> Roșu –><!–> Linie –>continuă <!–>
Trenuri regio și trenuri mixte –><!–> IV –><!–> Albastru –><!–> Linie –>continuă <!–>
Trenuri internaționale de marfă, –>trenuri de marfă cu afectări <!–>speciale (mărfuri perisabile, –>vietăți, containere, trafic <!–>intermodal) –> V <!–>–><!–>–><!–> Verde –><!–>–><!–>–> Linie <!–>continuă –><!–>–><!–>
Trenuri de marfă interregionale –>sau regionale (altele decât cele <!–>locale de marfă), trenuri navete, –>trenuri cu vagoane goale <!–> VI –><!–>–><!–> Negru –><!–>–><!–> Linie –>continuă <!–>–><!–>
Trenuri locale de marfă, trenuri –>convoaie de manevră, trenuri de <!–>serviciu, locomotive izolate, UAM –><!–> VII –><!–>–><!–> Verde –><!–>–><!–> Linie –>întreruptă <!–>cu semnul –>"X" <!–>

NOTE:1.–>Pentru locomotivele izolate, cu sau fără vagoane, se va trasa, în culoarea specifică rangului, o linie întreruptă.

2.<!–>Locomotivele de multiplă tracțiune se vor trasa cu linie punctată deasupra, respectiv sub trasa propriu-zisă a trenului, în funcție de poziția în tren.3.–>Trasa unor trenuri va fi completată pe unele intervale cu următoarele semne suplimentare:– un cerc plin roșu, când în tren sunt vagoane din categoria explozibilelor;<!–>– literele "GD", când în tren sunt vagoane cu transporturi excepționale.–>4.<!–>Alte notații:– numărul dispoziției operatorului de circulație se va înscrie pe grafic într-un cerc;–>– linia de circulație din stație ocupată se va reprezenta printr-o linie continuă neagră, iar linia închisă, printr-o linie continuă roșie.<!–>–><!–>–> +
Anexa nr. 2<!–>
Definirea categoriilor de trenuri de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători care vor face obiectul contractelor de obligație de serviciu public (OSP)–><!–>
I.–>Trenurile intercitya)<!–>Intercity (IC)Asigură legătura, în trafic intern sau internațional, între capitala țării și orașele reședință de județ, definite prin Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.–>Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile intercity (IC) este:

Denumirea serviciului<!–> Nivelul serviciului–> Caracterul serviciului – obligatoriu<!–>
cls. I–> cls. II<!–>
Servicii pentru planificarea călătoriei–> Regim de rezervare a locului<!–> X–> X<!–>
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație –> X<!–> X–>
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități<!–> X*–> X*<!–>
Sistem de informare pentru călători –> X<!–> X–>
Vânzare de bilete online <!–> X–> X<!–>
Servicii la bordul trenului–> Spații speciale pentru bagaj voluminos<!–> X–> X<!–>
Climatizare –> X<!–> X–>
Prize 230 V/50 Hz <!–> X–> X<!–>
Conexiune internet –> X<!–> X–>
Toalete ecologice <!–> X–> X<!–>
Servicii de alimentație publică–> X<!–> X–>
Supraveghere video<!–> X–> X<!–>
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării–> X<!–> X–>
Asistență și informare din partea personalului de tren <!–> X–> X<!–>
Transportul bicicletelor–> X**<!–>
Servicii în stații–> Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații <!–> X–> X<!–>
Informații în stații–> X<!–> X–>
Automate de vânzări de bilete <!–> X–> X<!–>
Plată electronică –> X<!–> X–>
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar <!–> X–> X<!–>

–>*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.<!–>**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.–><!–>b)–>

Intercity night (IC-N)Asigură legătura, în trafic intern sau internațional, între capitala țării și orașele reședință de județ, definite prin Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și au parcurs de noapte.<!–>Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I sau clasa a II-a.–>Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile intercity night (IC-N) este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II VD Bc
Servicii pentru planificarea călătoriei Regim de rezervare a locului X X X X
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X X X
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X* X* X*
Sistem de informare pentru călători X X X X
Vânzare de bilete online X X X X
Servicii la bordul trenului Spații speciale pentru bagaj voluminos X X X X
Climatizare X X X X
Prize 230 V/50 Hz X X X X
Conexiune internet X X X X
Toalete ecologice X X X X
Servicii de alimentație publică X X X X
Supraveghere video X X X X
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X X X
Transportul bicicletelor <!–> X** –> <!–>
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X X X
Informații în stații X X X X
Automate de vânzări de bilete X X X X
Plată electronică X X X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X X X

–>*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.<!–>**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.–><!–>II.–>

Trenurile interregioa)<!–>Interregio (IR)Asigură legătura între localitățile urbane de rang 0, I și II definite prin anexa nr. II pct. 3.8 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a IV-a – Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, și stațiunile turistice de interes național, enumerate în anexa nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, cu modificările și completările ulterioare.–>Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.<!–>Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.–>În principalele stații și noduri feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.<!–>Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile interregio (IR) este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Regim de rezervare a locului X X
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X X
Sonorizare X X
Prize 230 V/50 Hz X X
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor –> X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

<!–>*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.–>**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.<!–>–>b)<!–>Interregio night (IR-N)Asigură legătura între localitățile urbane de rang 0, I și II definite prin anexa nr. II pct. 3.8 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a IV-a – Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, și stațiunile turistice de interes național, enumerate în anexa nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, cu modificările și completările ulterioare.–>Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.<!–>În principalele stații și noduri feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.–>Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I sau clasa a II-a.<!–>Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile interregio night (IR-N) este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II VD Bc
Servicii pentru planificarea călătoriei Regim de rezervare a locului X X X X
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X X X
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X* X* X*
Sistem de informare pentru călători X X X X
Vânzare de bilete online X X X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X X* X* X*
Sonorizare X X* X* X*
Prize 230 V/50 Hz X X* X* X*
Toalete ecologice X X* X* X*
Servicii de alimentație publică X X X X
Supraveghere video X* X* X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X X X
Transportul bicicletelor –> X** <!–> –>
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X X X
Informații în stații X X X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X X X

<!–>*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.–>**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.<!–>–>III.<!–>Trenuri regio (R)a)–>Regio Expres (R-E)Asigură legătura între localitățile aflate pe o distanță de circulație de maximum 230 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.<!–>Are opriri în stații de cale ferată care deservesc localități cu un număr  2.500 de locuitori împreună cu zonele limitrofe, asigurând nevoia de mobilitate din zona respectivă.–>Asigură legăturile la/de la trenurile interregio.<!–>Viteza medie comercială este în principiu de minimum 40 km/h.–>Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.<!–>Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio expres R-E este:–>

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X X*
Sonorizare X X
Prize 230 V/50 Hz X X
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor <!–> X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.–>**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.<!–>–>

b)<!–>Regio (R)Asigură condiții de transport pentru arii geografice restrânse, distanța maximă de circulație fiind de 200 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.–>Are opriri în toate stațiile, haltele și punctele de oprire de-a lungul rutei, dacă peroanele sunt amenajate cu respectarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate (STI).<!–>Trenurile regio vor fi solicitate și trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din stațiile/nodurile de cale ferată.–>Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.<!–>Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.–>Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X* X*
Sonorizare X* X*
Prize 230 V/50 Hz X* X*
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X* X*
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor <!–> X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

–>*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.<!–>**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.–><!–>c)–>

Regio metropolitan (R-M)Asigură transportul în jurul marilor orașe, pentru traficul suburban (de navetiști), satisface nevoile de transport ale unui centru urban sau ale unei conurbații și ale zonelor din proximitate/limitrofe, distanța maximă de circulație fiind de 40 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.<!–>Viteza medie comercială este în principiu de minimum 30 km/h.–>Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.<!–>Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio metropolitan R-M este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X* X*
Sonorizare X* X*
Prize 230 V/50 Hz X* X*
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X* X*
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor –> X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

<!–>*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.–>**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.<!–>–>(la 18-02-2022,
Anexa nr. 2 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 februarie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 164 din 18 februarie 2022
)
<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters