ORDIN nr. 179 din 1 iulie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 8 iulie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1ABROGA PEORDIN 999 20/12/2016 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 999 20/12/2016 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 999 20/12/2016 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEORDIN 999 20/12/2016 ANEXA 2
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 41 07/03/2022
ActulREFERIRE LAORDIN 45 01/03/2021
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021 ART. 1
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021 ART. 35
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 57
ActulREFERIRE LAHG 30 18/01/2017 ART. 9
ActulREFERIRE LAORDIN 999 20/12/2016
ActulREFERIRE LAORDIN 352 10/02/2015
ActulREFERIRE LAHG 226 02/04/2015
ActulREFERIRE LALEGE 43 17/03/2015
ActulREFERIRE LANORMĂ 10/02/2015
ActulREFERIRE LAHG 1186 29/12/2014 ART. 6
ActulREFERIRE LAOUG 41 18/06/2014
ActulREFERIRE LAORDIN 243 14/04/2006
ActulREFERIRE LALEGE 1 16/02/2004
ART. 1REFERIRE LAORDIN 333 02/04/2021
ART. 1REFERIRE LACOD PRACTICA 02/03/2021
ART. 1REFERIRE LAPROGRAM 02/03/2021
ART. 1REFERIRE LAPROGRAM 02/03/2021 ART. 21
ART. 1REFERIRE LAORDIN 297 30/08/2017
ART. 1ABROGA PEORDIN 999 20/12/2016 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 999 20/12/2016 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 999 20/12/2016 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEORDIN 999 20/12/2016 ANEXA 2
ART. 1REFERIRE LAORDIN 999 20/12/2016
ART. 1REFERIRE LANORMĂ 10/02/2015
ART. 1REFERIRE LAORDIN 119 04/02/2014
ART. 1REFERIRE LAORDIN 202 25/08/2006
ART. 1REFERIRE LANORMA 25/08/2006 ART. 3
ART. 1REFERIRE LANORMA 25/08/2006 ART. 4
ART. 1REFERIRE LANORMA 25/08/2006 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LAHG 930 11/08/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 75 15/08/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 72 15/08/2005
ART. 1REFERIRE LANORMA 15/08/2005 ART. 3
ART. 1REFERIRE LANORMA 15/08/2005 ART. 4
ART. 1REFERIRE LANORMA 15/08/2005 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LANORMA 15/08/2005 ART. 4
ART. 1REFERIRE LANORMA 15/08/2005 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LANORMA 11/08/2005
ART. 1REFERIRE LALEGE 107 25/09/1996
ART. 1REFERIRE LALEGE 85 13/09/1995
ART. 1REFERIRE LAOG 4 20/01/1995 ART. 25
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere Referatul de aprobare nr. 21.146 din 23.06.2022 al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA),<!–>în conformitate cu prevederile:Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentului CE nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Sistemul Integrat de Administrare și Control și condițiile pentru refuzarea sau retragerea plăților și pentru sancțiunile administrative aplicabile în cazul plăților directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală și al ecocondiționalității, cu modificările și completările ulterioare;Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea, cu modificările și completările ulterioare;Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 747/2015 al Comisiei din 11 mai 2015 de derogare de la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 în ceea ce privește data finală pentru depunerea cererii unice, a cererilor de ajutor sau a cererilor de plată, data finală pentru notificarea modificărilor cererii unice sau ale cererii de plată și data finală pentru cererile de alocare a drepturilor la plată sau de creștere a valorii drepturilor la plată în cadrul schemei de plată de bază pentru anul 2015;Regulamentului (UE) nr. 2.220/2020 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 și 2022 și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 și (UE) nr. 1.307/2013 în ceea ce privește resursele și aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 și 2022 și a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 în ceea ce privește resursele și repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 și 2022;Legii nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare;Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2015) 3.508 din 26 mai 2015, cu modificările și completările ulterioare;Hotărârii Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor programului național de dezvoltare rurală cofinanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2014 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, prin reorganizarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, aprobată prin Legea nr. 43/2015, cu modificările ulterioare;Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 41/2022;Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, cu modificările și completările ulterioare;Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 243/2006 privind stabilirea măsurilor finanțate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, care vor fi implementate de către Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit și, respectiv, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură;Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 352/636/54/2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiționalitatea în cadrul schemelor și măsurilor de sprijin pentru fermieri în România, cu modificările ulterioare;Acordului de delegare APIA/Autoritatea Națională Fitosanitară (ANF) nr. 163/28.02.2017/755/F din 3.03.2017 privind verificarea respectării de către fermieri a cerinței legale în materie de gestionare referitoare la „Introducerea pe piață a produselor de protecție a plantelor“ (SMR 10), cu modificările și completările ulterioare;Acordului de delegare APIA/Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) nr. A109/24.09.2015/15.365 din 1.10.2015 privind verificarea respectării de către agricultori a cerințelor legale în materie de gestionare (SMR 4-9 și SMR 11-13) și a bunelor condiții agricole și de mediu (GAEC), cu modificările și completările ulterioare;Acordului de delegare pentru implementarea prin Sistemul Integrat de Administrare și Control (IACS) a măsurilor din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 finanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) și de la bugetul de stat, respectiv măsura 10 – „Agromediu și climă“, măsura 11 – „Agricultură ecologică“, măsura 13 – „Plăți zone cu constrângeri naturale“, nr. P107/A69 din 24.06.2015, încheiat între Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) și APIA, cu modificările și completările ulterioare;Acordului de delegare nr. P135/8.05.2018/A188/8.05.2018/26274/8.05.2018 pentru implementarea măsurii 14 – „Bunăstarea animalelor“ din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR 2014-2020), încheiat între AFIR, APIA și ANSVSA;Acordului de delegare pentru implementarea, prin Sistemul Integrat de Administrare și Control (IACS), a măsurilor 8 – „Investiții în dezvoltarea zonelor împădurite și în îmbunătățirea viabilității pădurilor“ și 15 – „Servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor“ din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 finanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) și de la bugetul de stat, nr. P111/27.07.2015/A111/28.10.2015/156231/IM/28.10.2015, încheiat între AFIR, APIA și MMAP/DGP,–>în temeiul art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 9 alin. (5) și (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare,<!–>ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, interimar, emite prezentul ordin.–> +
Articolul IOrdinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 999/2016 privind aprobarea sistemului de sancțiuni administrative pentru ecocondiționalitate aplicabil schemelor și măsurilor de sprijin pentru fermieri începând cu anul 2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1049 din 27 decembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.<!–>În anexa nr. 1, la articolul 1 alineatul (1), litera g) se abrogă.2.–>În anexa nr. 1, la articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)<!–>În conformitate cu prevederile alin. (1) și cele ale anexei la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 352/636/54/2015, cu modificările ulterioare, normele privind ecocondiționalitatea vizează următoarele domenii:Domeniul «Mediu, schimbări climatice, bunele condiții agricole ale terenurilor» include cerințe legale în materie de gestionare (SMR) și standarde privind bunele condiții agricole și de mediu ale terenurilor (GAEC) pentru următoarele aspecte:• aspectul «Apă»:SMR 1 – Protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole;–>GAEC 1 – Crearea/Menținerea benzilor-tampon (fâșii de protecție) de-a lungul cursurilor de apă;<!–>GAEC 2 – Respectarea procedurilor de autorizare, în cazul utilizării apei pentru irigații în agricultură;–>GAEC 3 – Protecția apelor subterane împotriva poluării cu substanțele periculoase enumerate în anexa la Directiva 80/68/CEE în versiunea acesteia aflată în vigoare în ultima zi a valabilității sale;<!–>–>• aspectul «Sol și stoc de carbon»:GAEC 4 – Acoperirea minimă a solului;<!–>GAEC 5 – Gestionarea minimă a terenului care să reflecte condițiile locale specifice pentru limitarea eroziunii;–>GAEC 6 – Menținerea nivelului de materie organică din sol, inclusiv interdicția de a incendia miriștile arabile;<!–>–>• aspectul «Biodiversitate»:SMR 2 – Conservarea păsărilor sălbatice;<!–>SMR 3 – Conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică;–><!–>• aspectul «Peisaj, nivelul minim de întreținere»:GAEC 7 – Menținerea particularităților peisajelor, incluzând arborii în aliniament, în grup sau izolați și terasele existente pe terenul agricol, inclusiv interzicerea tăierii gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor sălbatice, luând măsuri pentru evitarea instalării și extinderii speciilor de plante invazive pe terenul agricol.–><!–>–>Domeniul «Sănătate publică, sănătatea animalelor și sănătatea plantelor» cuprinde cerințe legale în materie de gestionare (SMR) pentru următoarele aspecte:• aspectul «Siguranța alimentară»:SMR 4 – Principii și cerințe generale ale legislației alimentare și proceduri în domeniul siguranței produselor alimentare;<!–>SMR 5 – Interzicerea utilizării anumitor substanțe cu efect hormonal sau tireostatic și a substanțelor betaagoniste în creșterea animalelor;–><!–>• aspectul «Identificarea și înregistrarea animalelor»:SMR 6 – Identificarea și înregistrarea suinelor;–>SMR 7 – Identificarea și înregistrarea bovinelor;<!–>SMR 8 – Identificarea și înregistrarea animalelor din speciile ovină și caprină;–><!–>• aspectul «Bolile animalelor»:SMR 9 – Prevenirea, controlul și eradicarea anumitor forme de encefalopatii spongiforme transmisibile (EST);–><!–>• aspectul «Produse de protecție a plantelor»:SMR 10 – Introducerea pe piață a produselor de protecție a plantelor.–><!–>–>Domeniul «Bunăstarea animalelor» cuprinde cerințe legale în materie de gestionare (SMR) pentru bunăstarea animalelor, după cum urmează:SMR 11 – Norme minime privind protecția vițeilor;<!–>SMR 12 – Norme minime de protecție a porcinelor;–>SMR 13 – Protecția animalelor de fermă.<!–>–>3.<!–>În anexa nr. 1, la articolul 4 punctul 4, la tabelul 1, nota de subsol ***) se modifică și va avea următorul cuprins:***) Normele de ecocondiționalitate care pot fi remediate de către fermier vizează GAEC 1.1 și GAEC 1.2 numai în privința lățimii minime a benzilor-tampon (fâșii de protecție) și GAEC 5.2.[…]–>4.<!–>La anexa nr. 2, tabelul 1 și tabelul 2 se modifică și vor avea următorul cuprins:Tabelul 1. Elemente de control privind respectarea bunelor condiții agricole și de mediu (GAEC)

Specificare GAEC–> Elemente de control (Se verifică conform raportului de control.)<!–> Nivelul la care se va realiza controlul–>
GAEC 1 – Crearea/Menținerea benzilor-tampon (fâșii de protecție) de-a lungul cursurilor de apă<!–> 1.1 – Înființarea/Existența benzilor-tampon (fâșii de protecție) pe terenurile agricole adiacente zonelor de protecție a cursurilor de apă stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, în care este interzisă aplicarea fertilizanților de orice fel. Lățimea minimă a fâșiilor de protecție este de 1 m pe terenurile cu panta de până la 12% și de 3 m pe terenurile cu panta mai mare de 12%, panta terenului fiind panta medie a blocului fizic adiacent cursului de apă. Lățimea benzilor-tampon (fâșii de protecție) se consideră de la limita blocului fizic adiacent zonei de protecție (stabilită prin Legea nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare) spre interiorul acestuia. –>Până la data de 1 septembrie 2022 se păstrează restricțiile de interzicere a aplicării fertilizanților de orice fel pe o lățime de 1 m pentru terenurile agricole cu panta până la 12% și 3 m pentru terenurile agricole cu panta peste 12%, potrivit art. 21 alin. (2) din Programul de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 333/165/2021 (anexa nr. 2). După această dată intră în vigoare restricțiile de aplicare a fertilizanților de orice fel pe o lățime de 3 m pentru terenurile agricole cu panta până la 12% și 5 m pentru terenurile agricole cu panta peste 12% [art. 21 alin. (2) din Programul de acțiune].<!–> parcelă–>
1.2 – Menținerea benzilor-tampon (fâșii de protecție) existente pe terenurile agricole adiacente zonelor de protecție a cursurilor de apă stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, în care este interzisă aplicarea fertilizanților de orice fel<!–> parcelă–>
GAEC 2 – Respectarea procedurilor de autorizare, în cazul utilizării apei pentru irigații în agricultură<!–> 2.1 – Documentele doveditoare ale dreptului de utilizare a apei pentru irigații: autorizația de gospodărire a apelor pentru irigații eliberată de către Administrația Națională «Apele Române» (ANAR); calitatea de membru al unei organizații a utilizatorilor de apă pentru irigații; contractul de irigații al acesteia încheiat cu Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF) sau contractul de irigații încheiat între beneficiar și ANIF; existența indiciilor de utilizare a apei pentru irigare (instalații de irigare în funcțiune pe teren, culturi recent irigate)–> parcelă<!–>
GAEC 3 – Protecția apelor subterane împotriva poluării cu substanțe periculoase enumerate în anexa la Directiva 80/68/CEE, în versiunea aflată în vigoare în ultima zi a valabilității sale–> 3.1 – Utilizarea de către fermieri a produselor ce conțin substanțe periculoase enumerate în lista I și lista II din anexa la Directiva 80/68/CEE, în versiunea aflată în vigoare în ultima zi a valabilității sale, care sunt utilizate în agricultură <!–>– Existența unor indicii privind evacuarea directă a produselor ce conțin substanțe periculoase utilizate în agricultură –>– Luarea măsurilor de prevenire a poluării apelor subterane prin evacuarea indirectă a substanțelor periculoase utilizate în agricultură, precum: <!–>• respectarea condițiilor de depozitare, manipulare și utilizare a produselor de protecție a plantelor în exploatațiile agricole, conform Codului de bune practici pentru utilizarea în siguranță a produselor de protecție a plantelor, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 297/2017; –>• respectarea normelor tehnice privind depozitarea, manipularea și aplicarea îngrășămintelor chimice și organice de origine animală în exploatațiile agricole, conform anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 333/165/2021 privind aprobarea Codului de bune practici agricole pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole, precum și a Programului de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole; <!–>• existența, valabilitatea actelor de reglementare (avize, acorduri, autorizații) deținute de fermieri pentru activitățile pe care le desfășoară și respectarea condițiilor prevăzute de acestea cu privire la protecția apelor subterane împotriva poluării cu substanțe periculoase–> parcelă și exploatație*)<!–>
GAEC 4 – Acoperirea minimă a solului–> 4.1 – Acoperirea, pe timpul iernii, a terenului arabil cu culturi de toamnă și/sau lăsarea terenului arabil nelucrat după recoltare pe cel puțin 20% din suprafața arabilă totală a fermei<!–> parcelă–>
GAEC 5 – Gestionarea minimă a terenului care să reflecte condițiile locale specifice pentru limitarea eroziunii<!–> 5.1 – Efectuarea, de-a lungul curbelor de nivel, a lucrărilor solului, inclusiv a semănatului pe parcelele situate în blocuri fizice cu panta medie mai mare de 12%, cultivate cu plante prășitoare–> parcelă<!–>
5.2 – Existența teraselor pe terenul agricol, menținerea teraselor în bune condiții agricole ale terenurilor și înierbarea taluzurilor–> parcelă<!–>
GAEC 6 – Menținerea nivelului de materie organică din sol, inclusiv interdicția de a incendia miriștile arabile–> 6.1 – Corespondența dintre cultura declarată de floarea-soarelui și cea constatată la controlul pe teren, iar rezultatele din controlul pe teren vor fi preluate în controlul administrativ, comparate cu datele istorice privind amplasarea culturii de floarea-soarelui.<!–> parcelă**)–>
6.2 – Existența unor indicii privind arderea miriștilor sau a resturilor vegetale pe terenul arabil, precum și a vegetației pajiștilor permanente<!–> parcelă–>
GAEC 7 – Menținerea particularităților de peisaj, incluzând arborii în aliniament, în grup sau izolați și terasele existente pe terenul agricol, inclusiv interzicerea tăierii gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor sălbatice, luând măsuri pentru evitarea instalării și extinderii speciilor de plante invazive pe terenul agricol<!–> 7.1 – Menținerea particularităților de peisaj, incluzând arborii în aliniament, în grup sau izolați–>Menținerea teraselor existente pe terenul agricol<!–> parcelă–>
7.2 – Luarea măsurilor pentru evitarea instalării și extinderii speciilor de plante invazive pe terenul agricol, precum tăierea/cosirea manuală sau mecanică a acestora<!–> parcelă–>
7.3 – Existența unor indicii privind tăierea gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor sălbatice, cuprinsă între 15 martie și 30 iunie<!–> parcelă–>

*) Pentru elementul de control aferent GAEC 3, verificarea pe teren se efectuează atât la nivelul parcelei agricole (respectarea interdicției privind evacuarea directă a produselor de protecție a plantelor, regulatori de creștere, azotați, azotiți și fosfați din îngrășăminte), cât și la nivelul exploatației agricole (respectarea interdicției privind evacuarea directă de biocide, produse de uz veterinar, produse petroliere, produse pentru dezinfecție, dezinsecție, deratizare și decontaminare în fermă, alte substanțe periculoase enumerate în lista I și lista II din anexa la Directiva 80/68/CEE, precum și respectarea măsurilor de prevenire a poluării apelor subterane prin evacuarea indirectă a substanțelor periculoase utilizate în agricultură). <!–>**) Pentru elementul de control aferent GAEC 6.1, verificarea se efectuează la nivelul parcelei agricole, la controlul administrativ, pe baza datelor istorice și a rezultatelor controlului pe teren.–><!–>Tabelul 2. Elemente de control privind respectarea cerințelor legale în materie de gestionare (SMR)

Specificare SMR–> Elemente de control (Se verifică, conform raportului de control.)<!–> Nivelul la care se va realiza controlul –>
SMR 1 – Protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole<!–> 1. În scopul protecției resurselor de apă împotriva poluării cu nitrați din surse agricole, se verifică: –>1.a – respectarea normelor privind depozitarea gunoiului de grajd în ceea ce privește: <!–>– existența sistemelor de depozitare (platforme comunale/sisteme individuale la nivel de exploatație agricolă, în câmp deschis pe terenul agricol, doar pentru fermierii cu până la 8 UVM); depozitele să aibă o capacitate care să asigure stocarea pentru o perioadă mai mare cu o lună decât intervalul de interdicție pentru aplicarea pe teren a îngrășămintelor organice; existența gropii pentru urină sau fracția lichidă din platforma de gunoi; –>– amplasarea depozitelor de gunoi de grajd față de locuințe, surse de apă destinate consumului uman, potrivit Ordinului ministrului sănătății nr. 119/2014, cu modificările și completările ulterioare; <!–>– amplasarea depozitelor de gunoi de grajd față de canale, râuri, iazuri sau alte resurse de apă, în conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Hotărârii Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul și mărimea zonelor de protecție sanitară și hidrogeologică; –>– respectarea zonei de protecție în lungul cursurilor de apă stabilite în conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul și mărimea zonelor de protecție sanitară și hidrogeologică, în ceea ce privește amplasarea depozitelor temporare de gunoi de grajd; <!–> exploatație–>
– dimensionarea capacităților de stocare (calculul capacității de depozitare necesare), în funcție de numărul și speciile de animale deținute, de sistemul de creștere și de durata perioadei de interdicție pentru aplicarea îngrășămintelor organice și chimice, solide și lichide; <!–>– deținerea platformei de gunoi de grajd în cazul bovinelor crescute în sistem permanent la pășune; –>– interdicția privind depozitarea gunoiului de grajd direct pe sol; <!–>– măsurile și măsurile suplimentare care trebuie îndeplinite în spațiile de însilozare a furajelor verzi; –>– gestionarea apelor uzate de la ferme. <!–>Cerințele minime legate de soluția constructivă pentru fermele de 40 UVM și mai mari, respectiv de a dispune de o platformă betonată pentru depozitarea și compostarea gunoiului de grajd, cu bazin de retenție pentru fracția lichidă, lagună betonată sau membrană impermeabilă, față de cerințele anterioare referitoare la orice formă de impermeabilizare, beneficiază de o perioadă tranzitorie de 3 ani de la punerea în aplicare a Programului de acțiune [art. 21 alin. (1) din Programul de acțiune].–>
1.b – respectarea perioadelor de interdicție pentru aplicarea îngrășămintelor organice și chimice pe terenul agricol, în funcție de zona (câmpie, deal, munte) în care se încadrează unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia este situat terenul agricol, conform prevederilor art. 3 și ale anexei nr. 3 din Programul de acțiune<!–> parcelă–>
1.c – respectarea normelor privind aplicarea îngrășămintelor pe terenul agricol, prevăzute la art. 9 din Programul de acțiune, în ceea ce privește cantitatea maximă de azot (substanță activă) provenită din îngrășămintele organice și chimice aplicate pe terenul agricol în decursul unui an, planul de fertilizare și presiunea nutrienților la nivelul exploatației agricole, astfel: <!–>– cantitatea maximă de azot provenită din îngrășăminte organice nu poate depăși 170 kg N/ha/an; –>– cantitatea maximă de azot provenită din îngrășăminte chimice, în cazul în care nu se execută studii agrochimice, nu poate depăși cantitățile maxime de azot (substanță activă/ha/an) stabilite pentru terenurile arabile pe grupe de culturi și în funcție de pantă, 100 kg N substanță activă/ha/an pentru vii și livezi și alte culturi permanente, respectiv 80 kg N substanță activă/ha/an pentru pajiști permanente.<!–> parcelă–>
1.d – întocmirea planului de fertilizare pe baza studiilor agrochimice pentru terenurile irigate pentru exploatațiile care practică agricultura în sistem irigat și pentru cele care utilizează o cantitate mai mare de azot din îngrășăminte chimice decât cea stabilită pentru terenurile arabile pe grupe de culturi și în funcție de pantă, pentru vii și livezi și alte culturi permanente (100 kg N s.a./ha/an), respectiv pentru pajiști permanente (80 kg N s.a./ha/an) <!–>– studiul agrochimic (analizele de sol) care a stat la baza elaborării planului de fertilizare și planificarea aplicării îngrășămintelor la nivelul parcelelor din cadrul exploatației în sensul posibilității depășirii cantității de 170 kg azot s.a./ha pe suprafețele irigate pentru care există analiza solului și planificarea fertilizării–> parcelă<!–>
1.e – respectarea cerințelor generale pentru aplicarea fertilizanților, precum și a obligațiilor privind tehnicile de aplicare a îngrășămintelor organice și chimice, prevăzute la art. 10, 11 și 12 din Programul de acțiune, astfel: –>– existența unor indicii privind aplicarea oricărui tip de îngrășământ (organic sau chimic) pe terenul agricol în condiții meteorologice și pedologice nefavorabile (pe timp de ploaie, ninsoare, soare puternic și pe terenurile cu exces de apă, înghețate sau acoperite cu zăpadă, sol crăpat în adâncime sau săpat în vederea instalării unor drenuri sau pentru a servi la depunerea unor materiale de umplutură); <!–>– existența unor indicii privind descărcarea sau depozitarea gunoiului de grajd în apropierea canalelor, cursurilor de apă sau a altor surse de apă; –>– existența unor indicii privind golirea sau spălarea utilajelor de administrare a îngrășămintelor de orice fel în apele de suprafață sau în apropierea lor<!–> parcelă–>
1.f – respectarea obligațiilor privind aplicarea îngrășămintelor pe terenurile în pantă abruptă (mai mare de 12%) în ceea ce privește încorporarea îngrășămintelor în sol (nu mai târziu de 24 de ore de la momentul aplicării);<!–> parcelă–>
– existența unor indicii privind aplicarea îngrășămintelor organice sau chimice pe solurile saturate cu apă, inundate, înghețate sau acoperite cu zăpadă; <!–>– respectarea cantității de azot provenite din aplicarea îngrășămintelor organice pe pajiștile permanente (pășuni și fânețe), care nu trebuie să depășească 170 kg N/ha/an, și de a nu se aplica în perioadele de interdicție; –>– respectarea cantității de azot provenite din aplicarea îngrășămintelor chimice de maximum 80 kg N substanță activă/ha/an pentru exploatațiile care nu dețin studii agrochimice; <!–>– aplicarea cantității de îngrășăminte în acord cu recomandările rezultate din studiile agrochimice, dar nu mai mult de 170 kg N/ha/an îngrășăminte organice pentru exploatațiile care urmează un plan de fertilizare bazat pe studii agrochimice–>
1.g – respectarea obligațiilor privind aplicarea îngrășămintelor pe terenurile adiacente cursurilor de apă și în vecinătatea captărilor de apă potabilă, în ceea ce privește interdicția aplicării fertilizanților de orice fel pe benzile-tampon (fâșii de protecție) adiacente zonelor de protecție stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare; <!–>– respectarea lățimii minime a fâșiilor de protecție în funcție de panta terenului: 1 m pentru terenurile cu panta până la 12% și 3 m pentru terenurile cu panta peste 12%. După data de 1 septembrie 2022 intră în vigoare restricțiile de aplicare a fertilizanților de orice fel pe o lățime de 3 m pentru terenurile agricole cu panta până la 12% și 5 m pentru terenurile agricole cu panta peste 12% [art. 21 alin. (2) din Programul de acțiune]. –>– prezența urmelor de îngrășăminte organice și chimice pe suprafețele de teren agricol ce constituie fâșii de protecție în zonele de protecție instituite în jurul lucrărilor de captare, construcțiilor și instalațiilor destinate alimentării cu apă potabilă, surselor de apă potabilă destinate îmbutelierii, al surselor de ape minerale utilizate pentru cura internă sau pentru îmbuteliere, precum și al lacurilor și nămolurilor terapeutice, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul și mărimea zonelor de protecție sanitară și hidrogeologică<!–> parcelă–>
1.h – întocmirea, păstrarea pentru o perioadă de 3 ani și prezentarea pentru control a documentelor de evidență ale exploatației agricole cu privire la suprafața fermei, șeptelul fermei pe specii și categorii de animale, registrele de evidență a efectivelor de animale și perioada de stabulație, presiunea azotului din îngrășămintele organice de origine animală calculată conform coeficienților de excreție prevăzuți în tabelul 4 din Programul de acțiune, cantitatea și tipul îngrășămintelor de origine animală aplicate/livrate/achiziționate, data livrării/achiziției, numele și adresa destinatarului/ furnizorului și sistemul de colectare și depozitare a dejecțiilor animale corelat cu cerințele minime privind perioadele de interdicție în aplicarea îngrășămintelor, prevăzute la art. 17 din Programul de acțiune; <!–>– întocmirea planului simplificat de fertilizare (care cuprinde pentru fiecare parcelă agricolă tipul și cantitatea oricărui îngrășământ chimic și organic aplicat pe teren, cantitatea de azot conținută și data aplicării, tipul oricărei culturi agricole și data însămânțării/recoltării)–> exploatație<!–>
2. – deținerea de către fermieri a actelor de reglementare în domeniul protecției mediului și/sau gospodăririi apelor și respectarea condițiilor stabilite de acestea cu privire la depozitarea, manipularea și aplicarea îngrășămintelor organice și minerale pe terenul agricol–> exploatație<!–>
SMR 2 – Conservarea păsărilor sălbatice–> Pentru fermierii care dețin/administrează terenuri agricole și care desfășoară activități în perimetrul ariilor de protecție specială avifaunistică se verifică:<!–>1.a – existența suprafeței agricole a fermierilor în perimetrul ariilor de protecție specială avifaunistică în aplicația IPA Online/LPIS GIS; –>– respectarea restricțiilor prevăzute în planul de management și în regulamentul ariei în ceea ce privește utilizarea suprafețelor de teren cu destinație agricolă și regimul activităților agricole<!–> parcelă–>
1.b – deținerea de către fermieri a actelor de reglementare (autorizația de mediu/acordul de mediu/avizul de mediu pentru proiecte sau planuri ori avizul eliberat de către administratorul ariei naturale protejate/structurile teritoriale din subordinea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate pentru ariile neatribuite în administrare prin contracte de administrare), în situația în care aceste activități pot afecta în mod semnificativ ariile protejate<!–> exploatație–>
2.a – existența indiciilor privind metodele/mijloacele de capturare intenționată și ucidere a păsărilor sălbatice<!–> parcelă–>
2.b – existența unor indicii privind deteriorarea, distrugerea și/sau culegerea intenționată a cuiburilor și/sau a ouălor din natură<!–> parcelă–>
2.c – existența unor indicii privind perturbarea intenționată a păsărilor sălbatice, în special în cursul perioadei de reproducere sau de maturizare, prin activități ce contravin scopului de protecție și conservare a acestora, cum ar fi: arderea vegetației, tăierea arborilor/pâlcurilor arbustive și a perdelelor agroforestiere existente pe terenul agricol sau schimbări în folosința terenurilor și în cursul apelor, precum și alte activități ce contravin scopului de protecție și conservare a ariei naturale protejate<!–> parcelă–>
SMR 3 – Conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică)<!–> Pentru fermierii care dețin/administrează terenuri agricole și care desfășoară activități în perimetrul ariilor naturale protejate se verifică: –>1.a – existența suprafeței agricole a fermierilor în perimetrul ariilor de protecție specială avifaunistică în aplicația IPA Online/LPIS GIS; <!–>– respectarea restricțiilor prevăzute în planul de management și în regulamentul ariilor în ceea ce privește utilizarea suprafețelor de teren cu destinație agricolă și regimul activităților agricole–> parcelă<!–>
1.b – deținerea de către fermieri a actelor de reglementare (autorizația de mediu/acordul de mediu/avizul de mediu pentru proiecte sau planuri ori avizul eliberat de către administratorul ariei natural protejate/structurile teritoriale din subordinea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate pentru ariile neatribuite în administrare prin contracte de administrare), în situația în care aceste activități pot afecta în mod semnificativ ariile protejate–> exploatație<!–>
2.a – existența unor indicii privind orice formă de recoltare sau a unor indicii privind mijloacele de capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic–> parcelă<!–>
2.b – existența unor indicii privind deteriorarea și/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă a animalelor sălbatice și perturbarea intenționată a animalelor sălbatice în cursul perioadei de reproducere, de creștere, de hibernare și de migrație, prin activități ce contravin scopului de protecție și conservare a acestora, cum ar fi: arderea vegetației, tăierea arborilor/pâlcurilor arbustive și a perdelelor agroforestiere existente pe terenul agricol, schimbări în folosința terenurilor și în cursul apelor, precum și alte activități ce contravin scopului de protecție și conservare a ariei naturale protejate–> parcelă<!–>
2.c – existența unor indicii privind recoltarea florilor și a fructelor, precum și culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenție a plantelor sălbatice în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile lor biologice–> parcelă<!–>
SMR 4 – Principii și cerințe generale ale legislației alimentare și proceduri în domeniul siguranței produselor alimentare–> Pentru fermierii care desfășoară activități de producție, prelucrare și punere pe piață a alimentelor și a hranei pentru animale se verifică: <!–>1.a – existența registrului exploatației (intrări și ieșiri de efective, sacrificări, mortalitate, neutralizare cadavre etc.), completat la zi, conform prevederilor legale în vigoare. În cazul exploatațiilor nonprofesionale și al celor comerciale de tip A, acesta poate fi înlocuit de colecția de documente.–> exploatație<!–>
1.b – deținerea de către fermier a documentelor privind originea și starea de sănătate a animalelor achiziționate în scopul producției de alimente. În cazul exploatațiilor nonprofesionale și al celor comerciale de tip A care plasează pe piață produse de origine animală, se verifică carnetul de sănătate, completat la zi, de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit.–> exploatație<!–>
1.c – completarea zilnică a datelor în Registrul de consultații și tratamente veterinare în fermă–> exploatație<!–>
1.d – deținerea de către fermier a documentelor privind natura și originea produselor furajere folosite în hrana animalelor sau introduse pe piață. În cazul exploatațiilor nonprofesionale și al celor comerciale de tip A, nu se aplică.–> exploatație<!–>
1.e – deținerea de către fermier a rezultatului analizelor pentru furajele și ingredientele folosite în hrana animalelor sau introduse pe piață. Se verifică buletinele de analiză conform planului de autocontrol numai în cazul exploatațiilor comerciale.–> exploatație<!–>
1.f – se verifică deținerea de către fermier a evidențelor în privința produselor de protecție a plantelor și a biocidelor utilizate în realizarea produselor de origine animală sau vegetală. Nu se aplică la gospodăriile individuale.–> exploatație<!–>
1.g – deținerea de către fermier a rezultatelor analizelor efectuate pe probe prelevate de la animale sau plante, care sunt importante pentru sănătatea umană. În cazul producătorilor de lapte se verifică buletinele de analiză privind calitatea laptelui, în cazul în care laptele este plasat pe piață. În cazul în care hrana pentru animale este plasată pe piață, se verifică dacă agricultorul deține documentele privind înregistrarea/autorizarea ca operator în domeniul hranei pentru animale.–> exploatație<!–>
1.h – se verifică existența datelor relevante pe eticheta produselor alimentare și a hranei pentru animale achiziționate sau distribuite pe piață. În cazul produselor alimentare de origine animală obținute în centrele de prelucrare a laptelui integrate în cadrul exploatației se verifică respectarea prevederilor legislației specifice în vigoare.–> exploatație<!–>
1.i – deținerea de către fermier a rețetei de utilizare a aditivilor furajeri în hrana animalelor, precum și a aditivilor alimentari în fabricarea produselor alimentare. Nu se aplică în cazul gospodăriilor individuale.–> exploatație<!–>
1.j – existența planului fermei, iar circuitele pe care le utilizează în fermă și sistemul de depozitare a produselor să fie corespunzătoare. Se verifică modul în care fermierul aplică proceduri în vederea evitării contaminării încrucișate a produselor obținute, prin nerespectarea fluxurilor stabilite pentru circulația personalului, materiilor prime/produselor finite, materialelor de ambalaj, deșeurilor etc.–> exploatație<!–>
1.k – deținerea de către fermier a informațiilor cu privire la responsabilitățile directe în domeniul siguranței produselor alimentare și a hranei pentru animale, precum și existența facilităților de acces la astfel de informații/surse de informare–> exploatație<!–>
În cazul agricultorilor cu activitate în domeniul alimentar, se verifică: –>2.a – respectarea normelor generale privind igiena produselor alimentare la nivelul producției primare și a operațiunilor asociate acesteia (transportul, depozitarea și manipularea de animale vii și produse primare la locul de producție, operațiunile de transport pentru livrarea acestora)<!–> exploatație–>
2.b – respectarea regulilor de bune practici privind igiena produselor alimentare de origine animală în toate etapele producerii, prelucrării, depozitării și comercializării acestora, astfel: adăposturile pentru animale, spațiile în care se realizează mulsul, sacrificarea, abatorizarea, recoltarea produselor, echipamentele de muls, recoltare, animalele de producție, personalul de deservire, spațiile de depozitare a produselor, mijloacele de transport și distribuție<!–> exploatație–>
2.c – deținerea informațiilor cu privire la bunele practici privind igiena produselor alimentare de origine animală și nonanimală pe care le realizează la nivelul exploatației – deținerea unui exemplar al Ghidului de bune practici privind igiena produselor alimentare de origine animală și nonanimală<!–> exploatație–>
2.d – deținerea informațiilor cu privire la bunele practici privind utilizarea produselor de protecție a plantelor (erbicide, insecticide, fungicide etc.), a biocidelor și a produselor pentru dezinfecție și igienizare la nivelul fermei. Se aplică în cazul produselor obținute în centrele de prelucrare a laptelui integrate în cadrul exploatației.<!–> exploatație–>
SMR 5 – Interzicerea utilizării anumitor substanțe cu efect hormonal, tireostatic și betaagoniste în creșterea animalelor<!–> La nivelul exploatațiilor comerciale se verifică:–>1.a – existența unui contract valabil încheiat cu un medic veterinar de liberă practică, organizat în condițiile legii, care să asigure supravegherea sanitară veterinară a animalelor de fermă<!–> exploatație –>
1.b – deținerea și completarea la zi a registrului de consultații și tratamente sanitare veterinare, la nivelul exploatației, urmărindu-se în special utilizarea substanțelor cu efect hormonal, tireostatic și betaagonist la animalele din specia bovine, ovine și caprine<!–> exploatație–>
1.c – respectarea perioadelor de așteptare pentru produsele medicinale veterinare care conțin substanțe cu acțiune tireostatică, estrogenă, androgenă și betaagonistă, administrate în scop terapeutic<!–> exploatație–>
2.a – În cazul exploatațiilor noncomerciale (gospodării individuale) se verifică înscrierea tratamentelor efectuate cu substanțe cu efect hormonal, tireostatic și betaagonist în registrul de consultații și tratamente [deținut de către medicul veterinar de liberă practică, care asigură supravegherea sanitară veterinară a animalelor din gospodăriile populației și care, pentru acțiunile sanitare veterinare strategice, este împuternicit de către direcția sanitară veterinară și pentru siguranța alimentelor (DSVSA) județeană din raza de activitate].<!–> exploatație–>
SMR 6 – Identificarea și înregistrarea suinelor<!–> Pentru fermierii care dețin animale din specia suine se verifică: –>1.a – identificarea animalelor conform prevederilor legale în vigoare referitoare la sistemul de identificare și înregistrare a suinelor; se verifică fizic efectivul de animale prezent în exploatație.<!–> exploatație–>
1.b – existența registrului exploatației din care să reiasă istoricul fiecărui animal ce s-a regăsit la un moment dat în exploatația respectivă<!–> exploatație–>
1.c – existența corespondenței între datele înscrise în Baza Națională de Date (BND), registrul exploatației și animalele din teren<!–> exploatație–>
1.d – înregistrarea în BND a efectivului de animale deținut la data de 1 ianuarie până la sfârșitul lunii ianuarie a anului în curs<!–> exploatație–>
1.e – predarea, spre distrugere, a crotaliilor recuperate de la animalele moarte sau sacrificate pentru consumul propriu<!–> exploatație–>
1.f – existența unor animale ce și-au pierdut crotalia auriculară pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliei<!–> exploatație–>
SMR 7 – Identificarea și înregistrarea bovinelor<!–> Pentru fermierii care dețin animale din specia bovine se verifică:–>1.a – identificarea animalelor conform prevederilor legale în vigoare referitoare la sistemul de identificare și înregistrare a bovinelor<!–> exploatație–>
1.b – existența registrului exploatației, completat la zi, care să asigure trasabilitatea fiecărui animal ce a făcut obiectul verificării<!–> exploatație–>
1.c – ridicarea în termenul legal, de către proprietarul animalelor, a pașapoartelor bovinelor de la DSVSA județeană<!–> exploatație–>
1.d – existența corespondenței între datele din registrul exploatației, pașapoartele animalelor, datele din BND și situația din fermă<!–> exploatație–>
1.e – existența înscrierii în pașapoartele bovinelor în ceea ce privește schimbarea deținătorilor bovinelor<!–> exploatație–>
1.f – predarea, spre distrugere, a crotaliilor recuperate de la animalele moarte sau sacrificate pentru consumul propriu<!–> exploatație–>
1.g – existența animalelor care și-au pierdut o singură crotalie auriculară pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliei<!–> exploatație–>
1.h – existența animalelor care și-au pierdut ambele crotalii auriculare pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliilor<!–> exploatație–>
SMR 8 – Identificarea și înregistrarea animalelor din speciile ovină și caprină<!–> Pentru fermierii care dețin animale din speciile ovine și caprine se verifică: –>1.a – identificarea animalelor conform prevederilor legale în vigoare referitoare la sistemul de identificare și înregistrare a animalelor din speciile ovină și caprină. Se verifică fizic efectivul de animale prezent în exploatație.<!–> exploatație –>
1.b – existența registrului exploatației, completat la zi, care să asigure trasabilitatea fiecărui animal ce a făcut obiectul verificării<!–> exploatație–>
1.c – existența corespondenței între datele din registrul exploatației, datele din BND și situația din fermă<!–> exploatație–>
1.d – predarea, spre distrugere, a crotaliilor recuperate de la animalele moarte sau sacrificate pentru consumul propriu<!–> exploatație–>
1.e – existența animalelor care și-au pierdut o singură crotalie auriculară pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliei<!–> exploatație–>
1.f – existența animalelor care și-au pierdut ambele crotalii auriculare pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliilor<!–> exploatație–>
SMR 9 – Prevenirea, controlul și eradicarea anumitor forme de encefalopatii spongiforme transmisibile – EST<!–> Pentru fermierii care dețin animale rumegătoare se verifică: –>1.a – prelevarea probelor în caz de suspiciune privind nerespectarea interdicției totale de furajare, inclusiv cu proteine de origine animală sau cu preparate furajere ce conțin astfel de proteine, în vederea verificării respectării acesteia<!–> exploatație–>
1.b – respectarea de către fermier a obligației de a anunța orice îmbolnăvire sau moarte prin accesarea informațiilor din registrul de tratamente și consultații existent la medicul veterinar și a celor referitoare la exploatație din Sistemul Național de Identificare și Înregistrare a Animalelor (SNIIA)<!–> exploatație–>
1.c – respectarea de către fermier, în caz de suspiciune sau confirmare a EST, a măsurilor stabilite de medicul veterinar, prin verificarea actelor sanitare veterinare utilizate în caz de suspiciune sau confirmare și a SNIIA<!–> exploatație–>
1.d – respectarea obligației de a nu da în consum carnea și alte produse provenite de la animalele în cauză până când nu se cunoaște rezultatul testelor efectuate pentru depistarea EST, prin verificarea datei de emitere a buletinelor de analiză și a datei de sacrificare din SNIIA<!–> exploatație–>
1.e – respectarea de către fermier a prevederilor privind punerea pe piața internă și exportul de bovine, ovine ori caprine aflate în proprietate sau îngrijire, în vederea completării certificatului de sănătate<!–> exploatație–>
1.f – respectarea obligației de a anunța orice sacrificare prin existența buletinelor de analiză pentru animalele pentru care este obligatorie testarea și de a nu sacrifica animale în exploatație, cu excepția situațiilor de urgență<!–> exploatație–>
SMR 10 – Introducerea pe piață a produselor de protecție a plantelor<!–> Pentru fermierii care prin activitatea lor depozitează, manipulează sau utilizează produse de protecție a plantelor (p.p.p.) se verifică: –>1. conformitatea produselor de protecție a plantelor utilizate în exploatație cu lista produselor omologate de Comisia Națională de Omologare a Produselor de Protecție a Plantelor care se regăsesc în baza de date PEST-EXPERT<!–> exploatație–>
2. respectarea de către fermieri a instrucțiunilor de utilizare înscrise pe eticheta produselor de protecție a plantelor, în urma consultării bazei de date PEST-EXPERT, utilizarea p.p.p. doar în scopul menționat pe etichetă și în conformitate cu instrucțiunile de utilizare (au respectat doza/ha.to, omologată, cultura, agentul de dăunare și momentul aplicării)<!–> exploatație–>
3. deținerea de către persoanele juridice a autorizației de utilizare a produselor de protecție a plantelor clasificate ca foarte toxice (T+) și toxice (T), vizată anual, și a certificatului de atestare profesională emis de către unitatea fitosanitară județeană, în cazul folosirii acestor produse<!–> exploatație–>
4. existența unor indicii (urme de utilaje pentru efectuarea tratamentelor cu p.p.p., urme de la soluția aplicată pe plantele din zonele de protecție, ambalaje de p.p.p. prezente în zonele menționate, urme de uleiuri, carburanți pe vegetație) privind efectuarea de tratamente cu produse de protecție a plantelor în zonele de protecție a resurselor de apă, în zonele de protecție sanitară și ecologică, precum și în alte zone protejate stabilite în condițiile legii<!–> parcelă–>
5. respectarea condițiilor de depozitare, manipulare și utilizare a produselor de protecție a plantelor în exploatațiile agricole, potrivit Codului de bune practici pentru utilizarea în siguranță a produselor de protecție a plantelor, elaborat de Autoritatea Națională Fitosanitară (ANF), și anume: <!–>– modul de depozitare în care sunt păstrate produsele de protecție a plantelor și amplasarea depozitului față de clădiri și surse de apă; –>– modul de manipulare a produselor de protecție a plantelor și a deșeurilor (ambalajele produselor de protecție a plantelor); în acest caz se verifică existența echipamentelor de protecție (salopete, cizme, mănuși, ochelari etc.); <!–>– modul de curățare a echipamentelor de protecție și a utilajelor utilizate în tratamentele fitosanitare: fermierul trebuie să dispună de condiții de stocare a apelor reziduale (fosă/recipienți de stocare); –>– modul de preluare a ambalajelor și a deșeurilor: fermierul trebuie să dețină un contract cu o unitate de preluare a deșeurilor/să justifice prin documente contabile (avize) că a predat ambalajele de la produsele de protecție a plantelor, în termen de 90 de zile, conform art. 25 din Ordonanța Guvernului nr. 4/1995, aprobată cu modificări prin Legea nr. 85/1995, cu modificările și completările ulterioare (Program SCAPA www.aiprom.ro); <!–>– modul de utilizare a produselor de protecție a plantelor: fermierul trebuie să dețină un proces-verbal de verificare a echipamentelor de stropit/erbicidat și de instruire a operatorilor care vor efectua tratamentele fitosanitare; –>– modul de gestionare a scurgerilor și deversărilor accidentale: se verifică existența containerului de argilă granulată/nisip, a diverselor ustensile (mătură, lopată, ștergător de pardoseală cu cauciuc etc.);<!–> exploatație–>
6. deținerea documentelor de evidență contabilă a produselor de protecție a plantelor depozitate și utilizate în exploatație, precum și a Registrului de evidență a tratamentelor cu produsele de protecție a plantelor.<!–> exploatație–>
SMR 11 – Norme minime privind protecția vițeilor<!–> 1. Se verifică respectarea prevederilor art. 3 alin. (1) și (2) din Norma sanitară veterinară ce stabilește standarde minime pentru protecția vițeilor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 72/2005.–> exploatație<!–>
2. Se verifică respectarea prevederilor art. 4 din anexă și ale anexei la Norma sanitară veterinară ce stabilește standarde minime pentru protecția vițeilor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 72/2005.–> exploatație<!–>
SMR 12 – Norme minime de protecție a porcinelor–> 1. Se verifică respectarea prevederilor art. 3 din norma sanitară veterinară care stabilește standarde minime pentru protecția porcinelor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 202/2006, cu modificările și completările ulterioare.<!–> exploatație–>
2. Se verifică respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din norma sanitară veterinară și ale anexei la Norma sanitară veterinară care stabilește standarde minime pentru protecția porcinelor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 202/2006, cu modificările și completările ulterioare.<!–> exploatație–>
SMR 13 – Protecția animalelor de fermă<!–> Se verifică respectarea prevederilor art. 4 din anexă și ale anexei la Norma sanitară veterinară privind protecția animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 75/2005.–> exploatație<!–>

–>

+
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>

p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, interimar,–>
Sorin Moise,<!–>
secretar de stat–>
București, 1 iulie 2022.<!–>Nr. 179.–>––<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters