ORDIN nr. 198 din 15 februarie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 24 mai 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2INTRAT IN VIGOAREORDIN 198 15/02/2005
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREORDIN 198 15/02/2005 ART. 2
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREORDIN 198 15/02/2005 ART. 2
ActulCONTINE PEREGLEMENTARI 15/02/2005
ActulREFERIRE LAHG 412 23/03/2004 ART. 2
ActulREFERIRE LAHG 412 23/03/2004 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 10 18/01/1995 ART. 38
ART. 1APROBA PEREGLEMENTARI 15/02/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 49 27/01/1998 ART. 1
ART. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997 ART. 1
ART. 85REFERIRE LAORDIN 346 15/05/2000
ART. 85REFERIRE LALEGE 82 15/04/1998
ART. 85REFERIRE LAORDIN 50 27/01/1998
ART. 85REFERIRE LAORDIN 47 27/01/1998
ART. 85REFERIRE LAHG 766 21/11/1997 ANEXA 4
ART. 85REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997
ART. 85REFERIRE LALEGE 10 18/01/1995
ART. 85REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulIN LEGATURA CUREGLEMENTARI 15/02/2005
ART. 2INTRAT IN VIGOAREORDIN 198 15/02/2005

privind aprobarea Reglementării tehnice "Normativ pentru întreţinerea şi repararea strazilor", indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991)



În conformitate cu art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 2 pct. 45 şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere Procesul-verbal de avizare nr. 103 din 30 aprilie 2004 al Comitetului tehnic de specialitate – CTS 9 şi Procesul-verbal de avizare nr. 18 din 4 iunie 2004 al Comitetului tehnic de coordonare generală,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Reglementarea tehnica "Normativ pentru întreţinerea şi repararea strazilor", indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991), elaborata de Search Corporation, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.
+
Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin orice dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Gheorghe DobreBucureşti, 15 februarie 2005.Nr. 198.
+
Anexa REGLEMENTARE TEHNICAnormativ pentru întreţinerea şi repararea strazilor, indicativ NE 033-04(revizuire C 270-1991) +
Capitolul 1GENERALITATI +
Secţiunea 1Obiectul normativului +
Articolul 1(1) În conformitate cu art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată cu modificările şi completările ulterioare, administrarea drumurilor publice are ca obiect proiectarea, construirea, reabilitarea, repararea, întreţinerea şi exploatarea drumurilor.În conformitate cu art. 1.2. din Ordinul nr. 49/1998 al Ministrului Transporturilor, strazile sunt drumuri publice.(2) Întreţinerea şi reparaţia instalaţiilor şi echiparilor care nu constituie lucrări rutiere – cum sunt iluminatul public, semafoarele, reţelele tehnico-edilitare, calea de tramvai, instalaţiile de ceasuri publice, salubritatea, etc. se efectuează corespunzător reglementărilor tehnice ale acestor lucrări şi nu fac obiectul prezentului normativ.(3) Activitatea de prevenire şi remediere a defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne se va desfăşura în conformitate cu prevederile normativului AND 547. Efectuarea operaţiilor respective nu este detaliată în prezentul normativ.
+
Secţiunea 2Scopul normativului +
Articolul 2Normativul are următoarele obiective:(1) clasificarea lucrărilor rutiere de întreţinere şi reparatie ale strazilor;(2) reglementarea periodicitatii execuţiei acestor lucrări;(3) evidentierea categoriilor de operaţii necesare sporirii siguranţei circulaţiei.
+
Secţiunea 3Domeniul de aplicare al normativului +
Articolul 3Normativul se aplică:(1) pentru elementele componente ale strazilor situate în teritoriul intravilan al localităţilor, stabilit ca atare în planurile urbanistice; elementele componente ale strazilor sunt enumerate la cap. 1.5;(2) pentru strazile situate în afară teritoriului intravilan, când acestea asigura legături la zone construite – trupuri – apartinatoare localităţii.
+
Articolul 4Normativul se poate aplica, la dorinţa proprietarilor şi pentru drumurile private închise circulaţiei publice.
+
Articolul 5Normativul nu se aplică strazilor din oraşe şi localităţi rurale care coincid cu traseul unor drumuri clasificate şi care sunt gestionate de administratorul drumului respectiv.
+
Secţiunea 4Definiţii +
Articolul 6În înţelesul prezentului normativ, principalele notiuni utilizate sunt definite astfel:(1) "Ampriza strazii":a) spaţiul amenajat ocupat de toate elementele constructive ale strazii inclusiv terenul sistematizat pe verticala, situat între construcţiile sau gardurile laterale strazii, care marcheaza limita de proprietate;b) în cazul când strada nu este marginita de garduri sau clădiri, prin ampriza strazii se înţelege suprafaţa de teren afectată de terasamente.(2) "Durata normală de funcţionare a strazii" – durata de utilizare în condiţii normale de exploatare, exprimată în ani, de la darea în circulaţie a strazii până la introducerea sa în prima reparatie capitala sau între doua reparaţii capitale.Prin utilizare în condiţii normale de exploatare se înţelege funcţionarea strazii în condiţiile de trafic preconizate în momentul construcţiei sau modernizării acesteia precum şi efectuarea la timp şi corespunzător normelor tehnice, a lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii.(3) "Lucrări de întreţinere" – totalitatea activităţilor de intervenţie ce se executa în tot timpul anului, determinate de uzura sau degradarea strazilor în condiţii normale de exploatare, activităţi ce au ca scop asigurarea condiţiilor tehnice necesare desfăşurării circulaţiei rutiere în siguranţa precum şi menţinerea patrimoniului public stradal în stare permanenta de curăţenie şi aspect estetic corespunzător.(4) "Lucrări de reparaţii" – totalitatea lucrărilor fizice de intervenţie care au ca scop compensarea parţială sau totală a uzurii fizice şi morale a strazii produsă ca urmare a exploatării normale sau a acţiunii agenţilor de mediu.(5) "Intervenţii de urgenta" – acele lucrări necesare în cazul avariilor la reţelele edilitare sau ca urmare a calamităţilor naturale sau a accidentelor.
+
Secţiunea 5Elementele componente ale strazilor +
Articolul 7Elementele componente ale strazilor sunt:(1) Căile circulabile şi incadrarile lor:a) partea carosabilă destinată circulaţiei vehiculelor, incluzând zona intersectiilor;b) calea pentru tramvai;c) piste de ciclisti;d) trotuare şi refugii pentru pietoni;(2) Platformele pentru parcaje.(3) Staţiile mijloacelor de transport în comun.(4) Lucrările de arta: poduri, pasaje, podeţe, pasaje subterane, pasarele, ziduri de sprijin, etc.(5) Echipamentele şi construcţiile necesare dirijarii şi siguranţei circulaţiei:a) indicatoare rutiere;b) marcaje rutiere;c) iluminare;d) semafoare pentru dirijarea circulaţiei;e) glisiere de siguranţă, parapete;f) stâlpi de dirijare;g) refugii la trecerile de pietoni, etc.(6) Spaţiile verzi aferente strazii:a) fasii pentru separarea părţii carosabile de trotuare sau de pista de ciclisti;b) zona verde mediana care separa sensurile de circulaţie;c) insule verzi pentru dirijarea traficului în zona intersectiilor;d) spaţii verzi între trotuare şi construcţiile sau gardurile laterale.(7) Instalaţiile tehnico-edilitare şi de iluminat public amplasate în ampriza strazii:a) sisteme de colectare şi dirijare a apelor meteorice, guri de scurgere la canalizarea subterana;b) capace şi rame pentru căminele de vizitare ale instalaţiilor;c) guri de aerisire;d) stâlpi pentru iluminarea strazii, etc.(8) Amenajările specifice transportului în comun:a) stâlpi pentru reţeaua de contact a transportului cu tracţiune electrica;b) calea de tramvai amenajată denivelat – cale proprie – sau inglobata la nivelul suprafeţei carosabile şi racordarea între acestea;c) peroane denivelate de statie, etc.(9) Mobilierul stradal:a) coşuri de gunoi;b) garduri de protecţie;c) bănci, chioscuri;d) panouri de afisaj;e) fantani arteziene, bazine ornamentale, instalaţii de apa potabilă;f) statui;g) ceasuri publice;h) radioficare;i) grupuri sanitare publice, etc.
+
Secţiunea 6Materiale folosite la întreţinerea şi repararea strazilor +
Articolul 8Materialele utilizate pentru activitatea de întreţinere şi reparare a strazilor sunt aceleaşi cu cele folosite pentru lucrările de construcţie sau reabilitare a drumurilor şi sunt explicitate în normele tehnice specifice diverselor categorii de lucrări.Principalele materiale utilizate sunt indicate în:– SR 174 pentru imbracaminti bituminoase;– SR 183 pentru imbracaminti din beton de ciment rutier;– SR 7970 pentru straturi din anrobate bituminoase;– STAS 6400 pentru straturi de baza şi de fundaţie;– NE 012 pentru betoane turnate monolit;– NE 013 pentru elemente prefabricate din beton;– SR 662 pentru produse de balastiera;– SR 667 pentru produse din piatra concasata.
+
Capitolul 2DURATA NORMALĂ DE FUNCŢIONARE A STRAZILOR +
Articolul 9Durata normală de funcţionare pentru partea carosabilă, trotuare şi piste pentru ciclisti este prezentată în tabelul 1 în funcţie de tipul de îmbrăcăminte rutiera şi de intensitatea medie zilnica anuală a traficului.Durata normală de funcţionare a podurilor şi podetelor este prezentată în tabelul 2 în funcţie de tipul podului sau podetului şi diferenţiat pe infrastructura şi suprastructura.
+
Articolul 10Durata normală de funcţionare variaza în funcţie de diversi factori: clima, trafic, structura rutiera, calitatea execuţiei, etc. În tabelele 1 şi 2 sunt prezentate durate medii acceptate ca valoare normală.
+
Articolul 11(1) Durata normală de funcţionare se stabileşte considerându-se ca prin proiectare se prevăd toate elementele şi construcţiile aferente care asigura stabilitatea şi capacitatea de circulaţie şi portanta a strazii.(2) La alegerea structurilor rutiere şi dimensionarea acestora, elemente care determina în mod direct durata normală de funcţionare a strazilor, se va ţine seama de normele şi reglementările tehnice de proiectare specifice.
+
Articolul 12Duratele normale de funcţionare a diverselor structuri rutiere stabilite în raport cu elementele menţionate mai sus, pot fi reduse, după caz, dacă după darea în circulaţie ca strada noua sau după reparatie capitala, au intervenit cresteri ale traficului sau modificări în structura acestuia, altele decât cele avute în vedere la proiectare. În acest caz se vor executa lucrări de reparaţii capitale la strazile respective înainte de expirarea duratei normale de funcţionare.
+
Articolul 13Se considera ca durata normală de funcţionare este expirată şi în situaţiile în care strazile au capacitatea de circulaţie depăşită, necesitand largiri, benzi suplimentare de circulaţie, reorganizarea circulaţiei sau modernizări, chiar dacă din punct de vedere al structurilor rutiere, durata de funcţionare nu a expirat.
+
Articolul 14(1) Durata iniţială de funcţionare sau între doua reparaţii capitale va putea fi prelungită în cazul în care starea tehnica, capacitatea portanta şi capacitatea de circulaţie a strazii se menţin în limitele admisibile prevăzute în reglementările tehnice în vigoare la data expirării duratei normale de funcţionare.(2) Timpul de prelungire sau scurtare a duratei normale de funcţionare se determina prin observaţii şi masurari directe ale traficului, ale stării tehnice, ale capacităţii portante şi capacităţii de circulaţie în raport cu evoluţia traficului.
+
Articolul 15Pentru menţinerea stării de viabilitate a strazii în intervalul duratei normale de funcţionare (iniţială sau între doua reparaţii capitale), se executa lucrări de întreţinere şi reparaţii curente.Tabelul 1Durata normală de funcţionare pentru partea carosabilă, trotuare, piste pentru ciclisti şi parcaje

Font 9*
Intensitatea medie zilnica anuală de trafic
în vehicule fizice*)
Nr.
crt.
Tipul de îmbrăcăminte

sub
750
751 –
3.500
3.501 –
8.000
8.001 –
16.000
peste
16.000
Durata normală de funcţionare în ani
– durata iniţială sau între doua reparaţii
capitale
PARTEA CAROSABILĂ
A. Străzi modernizate
1. Pavaje din piatra cioplita 30 25 18 12 10
2. Beton de ciment 30 25 15 10 10
3.

Imbracaminti bituminoase pe beton
de ciment
20

15

12

8

8

4.

Imbracaminti bituminoase pe piatra
sparta sau alte materiale granulare
15

12

10

B. Străzi cu imbracaminti din:
5.

Covoare asfaltice pe macadam sau
pietruiri
12

8

6. Macadam penetrat sau semipenetrat 10 6
7.

Pavaje din bolovani de rau sau
piatra bruta
8

4

8. Macadam 2
9. Pietruiri 1
10. Pământ stabilizat 1
TROTUARE, PISTE PENTRU CICLISTI
11.

Imbracaminti bituminoase, dale
beton, beton monolit
20-30

12.

Pavaje din bolovani de rau, piatra
bruta, pietruiri
5-15

PARCAJE
13. Îmbrăcăminte din beton de ciment 25-30
14. Îmbrăcăminte bituminoasa 12-15
15.

Pavaje din piatra cioplita sau
pavele prefabricate din beton
20-25

–––-Notă *) Pe arterele rutiere la care ponderea traficului greu este mare şi conduce la încadrarea strazii la clasa de trafic foarte greu sau excepţional, perioadele menţionate în tabel se vor reduce ţinând cont de starea tehnica a structurii rutiere.Tabelul 2Durata normală de funcţionare a podurilor şi podetelor

*Font 9*
Nr.
crt.

Tipul podului sau podetului

Durata normală de funcţionare în ani
– iniţială sau între doua
reparaţii capitale –
Infrastructura Suprastructura
1.

Poduri şi podeţe din lemn, din care:
– din lemn de brad
– din lemn de brad cu infrastructura
din stejar
– din lemn de stejar
8
16

16

4
4

8

2.

Poduri şi podeţe mixte cu infrastructura
din zidărie şi suprastructura din lemn
din care:
– cu suprastructura din brad
– cu suprastructura din stejar
30-50
30-50
4
9
3. Poduri metalice 30-50 30-50
4.

Poduri şi podeţe din beton, zidărie sau
piatra, din care:
– cu suprastructura din beton
– cu suprastructura din zidărie
30-50
30-50
30-50
30-50
5.

Poduri cu suprastructuri compuse sau
realizate cu soluţii deosebite (hobane,
etc.)
30-50

30-50

+
Capitolul 3MĂSURI GENERALE DE URMĂRIRE A STĂRII TEHNICE A STRAZILOR +
Articolul 16În scopul menţinerii reţelei stradale în buna stare de exploatare şi de siguranţă a circulaţiei este necesară urmărirea permanenta a comportării căilor circulabile pentru depistarea zonelor unde trebuie să se intervină operativ cu lucrări de remediere sau cu reparaţii mai ample care trebuie planificate.Se menţionează în mod deosebit necesitatea investigarii stării tehnice a strazilor în perioada de trecere spre sezonul rece – lunile septembrie şi octombrie – precum şi în perioada de trecere de la sezonul rece la sezonul cu temperaturi ridicate – lunile martie şi aprilie. În cazul constatării unor situaţii care pot determina degradari ale structurii rutiere în perioada următoare investigatiilor, se vor lua de urgenta măsuri de prevenire a degradărilor, prin lucrări de întreţinere sau reparaţii chiar dacă acestea suplimenteaza frecventa lucrărilor prevăzute în anexele 1 şi 2.În categoria măsurilor generale de urmărire se evidenţiază:(1) Revizii curente şi intervenţii operative pentru înlăturarea defectiunilor caii în stare incipienta, executate de echipe mobile precum şi revizii periodice sau speciale.(2) Instalarea, întreţinerea şi supravegherea mijloacelor de înregistrare automată a traficului precum şi organizarea periodică a recensamintelor şi anchetelor de circulaţie pe arterele principale.(3) Determinarea periodică prin măsurători la intervale de 2 ani, a planeitatii şi denivelarilor suprafeţelor carosabile şi compararea cu prevederile din normele tehnice referitoare la abaterile admisibile în sens longitudinal şi transversal.(4) Determinări efectuate la intervale de 2 ani privind capacitatea portanta a structurilor rutiere pentru arterele principale prin măsurători de deflectometrie sau deflectografie şi efectuarea de sondaje pentru determinarea grosimii şi calităţii straturilor rutiere şi a influentei apelor de suprafaţa sau subterana asupra acestora.(5) Aplicarea unui sistem de monitorizare a stării tehnice a structurii rutiere pentru gestiunea şi planificarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii. Starea tehnica a strazii se cuantifica şi se clasifica în conformitate cu prevederile normativului AND 540.(6) Întocmirea şi completarea la zi a cărţii tehnice a strazilor, care trebuie caracteristice lucrărilor de reparaţii periodice. În acest sens se va constitui o banca de date tehnice care va fi actualizată la fiecare intervenţie asupra strazilor.
+
Capitolul 4TIPURI DE DEFECTIUNI CE INTERVIN LA DIVERSELE COMPONENTE ALE STRAZILOR +
Articolul 17Diversele tipuri de defectiuni sunt prezentate detaliat cu definitia şi măsurile de prevenire şi remediere, în normativul AND 547 intitulat "Normativ pentru prevenirea şi remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne".Tipurile de defectiuni sunt enumerate în continuare în funcţie de principalele părţi componente ale strazilor şi de straturile rutiere la care se manifesta.
+
Secţiunea 1Terasamente +
Articolul 18Principalele defectiuni ale terasamentelor sunt:(1) Burdusiri datorită fenomenului de inghet-dezghet.(2) Tasarea inegala a umpluturilor insuficient compactate cu ocazia pozarii sau repararii de conducte tehnico-edilitare în corpul strazii.(3) Degradarea taluzurilor prin eroziuni sau alunecări provocate de factori atmosferici.(4) Degradari datorate infiltrarii apelor de suprafaţa în corpul strazii sau nivelului ridicat al apelor freatice.
+
Secţiunea 2Partea carosabilă +
Articolul 19Defecţiunile părţii carosabile sunt diferenţiate după tipul imbracamintei rutiere.(1) Străzi modernizate având ca îmbrăcăminte pavaje din piatra cioplita, beton de ciment sau straturi asfaltice.Pentru această categorie de străzi, tipurile de defectiuni inclusiv măsurile de remediere sunt prezentate detaliat în Normativul AND indicativ 547.(2) Străzi cu imbracaminti semipermanente alcătuite din pavaje de bolovani sau piatra bruta, macadam penetrat sau semipenetrat şi covoare asfaltice pe macadam sau pe pietruiri:a) uzura mare şi neuniforma datorită calităţii eterogene a bolovanilor;b) spargerea unor bolovani sau a blocurilor de piatra bruta;c) stabilitate redusă a elementelor pavajului;d) denivelari pronunţate ale suprafeţei de rulare;e) suprafaţa permeabila şi alunecoasa;f) decolmatarea rosturilor.(3) Străzi cu imbracaminti provizorii alcătuite din macadam, pietruiri sau din pământ stabilizat:a) gropi cu dezagregarea structurii materialului din strat;b) fagase longitudinale, denivelari;c) aglomerarea către margini a granulelor dislocate prin circulaţie;d) uzura neuniforma, praf, noroi.Pentru categoriile de străzi de la pct. 1, 2 şi 3 pot aparea şi defectiuni datorate pozarii de conducte sub carosabil şi repararea necorespunzătoare a acestuia.
+
Secţiunea 3Trotuare, alei pietonale, piste pentru ciclisti +
Articolul 20Defecţiunile acestor elemente constructive apar la îmbrăcăminte şi la fundaţie.Pot aparea şi defectiuni care afectează întreaga structura datorită:– pozarii de conducte sub trotuar şi repararea acestuia fără realizarea compactarii optime a umpluturii din transee;– traversarea trotuarelor de către autovehicule cu tonaj mare;– radacinilor de copaci;– neetanseitatii imbracamintei şi acţiunii fenomenului de inghet-dezghet.(1) Principalele defectiuni ale trotuarelor cu imbracaminti bituminoase sunt:a) fisuri şi crapaturi, praguri, gropi, denivelari;b) suprafaţa siroita sau exudată;c) formari de amprente sau umflaturi.(2) Principalele defectiuni ale imbracamintilor din plăci de beton sunt:a) tasari inegale, scufundari sau inclinari de plăci;b) craparea sau sfaramarea placilor, ruperi de colturi şi muchii;c) uzura mai avansată a unor plăci cu beton mai slab;d) decolmatari de rosturi, etc.
+
Secţiunea 4Borduri +
Articolul 21Principalele defectiuni care se constata la marginea trotuarelor sunt:(1) borduri tasate, înclinate sau rasturnate;(2) sparturi şi rupturi ale bordurilor;(3) rosturi netratate.
+
Secţiunea 5Poduri, pasaje şi podeţe +
Articolul 22Data fiind complexitatea acestor componente ale strazilor, în prezentul normativ se prezintă numai principalele tipuri de defectiuni care fac de regula, obiectul activităţii de întreţinere şi reparaţii curente.(1) Poduri din lemn:a) slabirea strangerii buloanelor sau deplasarea penelor;b) degradarea anumitor componente ale suprastructurii sau a caii pe pod;c) lipsa ignifugarii elementelor din lemn.(2) Poduri şi pasaje din zidărie, beton, beton armat sau beton precomprimat:a) degradarea tencuielii sau a stratului de acoperire a armaturilor;b) degradarea rosturilor de dilatatie şi a celor dintre elementele zidariei;c) infundarea gurilor de scurgere;d) degradari ale caii pe pod, hidroizolatiei, parapetelui, trotuarelor;e) degradari ale casiurilor, sferturilor de con, aripilor, scarilor de acces.(3) Poduri metalice:a) desprinderea vopselei pe anumite suprafeţe şi ruginirea;b) deformarea unor elemente ca urmare a lovirii de către vehicule;c) degradarea sudurilor sau niturilor.(4) Podeţe:a) spargeri ale coronamentelor;b) colmatarea camerelor de cadere sau degradarea pereţilor acestora;c) colmatarea secţiunii podetelor în special după viituri;d) degradari ale pereelor etc.
+
Secţiunea 6Spaţii de stationare +
Articolul 23Spaţiile de stationare includ parcajele şi staţiile de transport public de călători.Pentru aceste suprafeţe se produc aceleaşi tipuri de defectiuni ca şi pentru partea carosabilă, dar cu intensitate mult mai accentuata datorită sarcinilor statice produse în majoritatea cazurilor, de vehicule grele.
+
Secţiunea 7Santuri, rigole, canalizare pluviala +
Articolul 24Principalele defectiuni ale dispozitivelor de scurgere a apelor: santuri, rigole, lucrări de canalizare pluviala sunt:(1) infundarea şi astuparea gurilor de canalizare;(2) colmatarea rigolelor, lipsa pantelor de scurgere, infundarea podetelor;(3) ruperea pereului şi dalelor de captusire a santurilor sau rigolelor;(4) dezvoltarea vegetatiei în rosturi şi crapaturi.
+
Capitolul 5CLASIFICAREA ŞI PERIODICITATEA LUCRĂRILOR DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢII +
Articolul 25În scopul menţinerii stării tehnice corespunzătoare a strazilor, este necesară executarea periodică a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii de diferite categorii.Aceste lucrări trebuie realizate la intervale adecvate, în condiţii tehnice şi economice corespunzătoare, care să asigure confortul şi siguranţa circulaţiei, pentru toate categoriile de vehicule reglementate prin lege.
+
Articolul 26Lucrările de întreţinere şi reparaţii trebuie să satisfacă atât cerinţele traficului actual, cat şi ale traficului de la finele duratei normale de funcţionare.
+
Articolul 27Lucrările de întreţinere şi reparatie a strazilor se clasifica astfel:– lucrări de întreţinere (L.I.);– lucrări de reparaţii curente (R.C.);– lucrări de reparaţii capitale (R.K.);– intervenţii accidentale (I.A.).
+
Articolul 28Lucrările de întreţinere (L.I.) – au caracter permanent executandu-se în tot cursul anului pe întreaga reţea stradala a unei localităţi în scopul menţinerii tuturor elementelor componente ale strazii în condiţii tehnice corespunzătoare desfăşurării continue şi fără pericol a circulaţiei. Lucrările de întreţinere includ şi operaţiile pentru asigurarea curăţeniei şi esteticii strazii, precum şi activitatea de combaterea poleiului şi îndepărtarea zapezii.
+
Articolul 29Lucrările de reparaţii curente (R.C.) – se executa periodic în scopul compensării parţiale sau totale a uzurii sau degradării elementelor componente ale strazii, spre a fi repuse în funcţiune în condiţii normale de exploatare şi siguranţa a circulaţiei. Lucrările de reparaţii curente asigura, după caz, îmbunătăţirea, repararea sau chiar înlocuirea elementelor care au suferit deteriorări, în cazul în care nu mai pot fi remediate prin lucrări de întreţinere.
+
Articolul 30Lucrările de reparaţii capitale (R.K.) – reprezintă complexul de lucrări care se executa la intervale mai mari de timp – la sfârşitul unei durate normale de funcţionare – în scopul compensării totale a uzurii fizice şi morale a strazii. Reparaţiile capitale vor asigura caracteristicile tehnice necesare elementelor componente ale strazilor corespunzător creşterii traficului pe durata normală de funcţionare ulterioară reparatiei capitale.În cadrul lucrărilor de reparaţii capitale se cuprinde şi refacerea la parametrii iniţiali sau la un nivel tehnic superior, a strazilor desfăcute cu ocazia introducerii de instalaţii tehnico-edilitare subterane.
+
Articolul 31Intervenţii accidentale (I.A.) – sunt generate de cauze neprevăzute şi ca urmare sunt lucrări neplanificate.Din această categorie de reparaţii fac parte: eliminarea degradărilor provocate de accidente de circulaţie, burdusiri apărute pe suprafeţele carosabile datorită fenomenului inghet-dezghet, restabilirea urgenta a circulaţiei întreruptă de calamitati naturale (inundaţii, cutremure, alunecări de teren, etc.), intervenţiile la reţelele edilitare.Lucrările de intervenţii accidentale se realizează din punct de vedere tehnic în mod asemănător cu lucrările de reparaţii capitale sau reparaţii curente.
+
Capitolul 6LUCRĂRI DE ÎNTREŢINERE (L.I.) +
Articolul 32Lucrările de întreţinere se clasifica astfel:(1) Lucrări privind siguranţa circulaţiei;(2) Lucrări privind căile circulabile;(3) Lucrări privind lucrările de arta: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin, etc.;(4) Lucrări privind spaţiile verzi.
+
Secţiunea 1Întreţinerea echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei +
Articolul 33Întreţinerea echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi pentru siguranţa circulaţiei constituie o activitate permanenta care consta, în principal, din:(1) Confecţionarea, instalarea sau înlocuirea stalpilor şi a indicatoarelor de dirijare a circulaţiei, a portalelor şi consolelor, precum şi a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru de pe căile circulabile;(2) Înlocuirea foliilor reflectorizante degradate sau a panourilor vopsite cu panouri cu folie reflectorizanta;(3) Revopsirea indicatoarelor de circulaţie şi a stalpilor acestora, a portalelor sau altor mijloace de dirijare a circulaţiei;(4) Spalarea periodică sau ori de câte ori este nevoie, a stalpilor şi panourilor indicatoarelor de circulaţie, a oglinzilor parabolice, a portalelor, a indicatoarelor reflectorizante şi a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru pentru a fi în permanenta curate şi lizibile;(5) Repararea, înlocuirea, vopsirea şi spalarea parapetelor pentru pietoni şi vehicule precum şi a glisierelor de siguranţă.(6) Întreţinerea marcajului orizontal de pe strazile modernizate, prin vopsiri la intervale de timp reglementate în funcţie de tipul de vopsea sau refacerea izolata a marcajului, de câte ori este nevoie, pe sectoare unde s-a degradat;(7) Îndepărtarea obstacolelor care reduc vizibilitatea indicatoarelor şi semafoarelor pentru dirijarea circulaţiei, datorită dezvoltării necontrolate a vegetatiei, amplasarii unor panouri, chioscuri, etc.;(8) Controlul stării tehnice şi functionalitatii lucrărilor de siguranţă circulaţiei;(9) Efectuarea operaţiilor de combatere a poleiului şi de inlaturare a zapezii de pe căile circulabile.
+
Secţiunea 2Întreţinerea căilor circulabile +
Articolul 34La întreţinerea căilor circulabile, în cazul imbracamintilor rutiere moderne, se va tine cont de prevederile "Normativului pentru prevenirea şi remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne" – indicativ AND 547.Activitatea de întreţinere a căilor circulabile consta, în principal, din:(1) Repararea degradărilor din inghet-dezghet (burdusiri izolate) pentru îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie;(2) Întreţinerea pavajelor din piatra cioplita comportand decolmatarea rosturilor şi refacerea locală a bitumarii acestora, înlocuiri de pavele rotunjite prin uzura pe suprafeţe izolate, etc.;(3) Întreţinerea imbracamintilor din beton de ciment constând din: desfundarea, curăţirea şi colmatarea rosturilor, a fisurilor şi a crapaturilor cu mastic bituminos, curăţirea rosturilor cu mastic în exces, etc.;(4) Întreţinerea imbracamintilor bituminoase prin efectuarea de plombari, badijonari, colmatarea crapaturilor, înlăturarea denivelarilor locale, etc.;(5) Asternerea de criblura sau nisip pe suprafeţele slefuite (lunecoase) ale imbracamintilor asfaltice cu bitum în exces;(6) Întreţinerea tratamentelor bituminoase efectuate în cadrul reparaţiilor curente, prin reasternerea criblurii îndepărtată de trafic;(7) Curăţirea şi repararea locală a pavajelor de bolovani de rau sau piatra bruta;(8) Întreţinerea strazilor pietruite cu materiale pietroase pentru compensarea uzurii precum şi astuparea gropilor şi a fagaselor;(9) Scarificarea şi reprofilarea pietruirilor cu sau fără adaus de materiale pietroase;(10) Impermeabilizari ale pietruirilor existente şi stropiri pentru combaterea prafului;(11) Astuparea gropilor şi fagaselor cu materiale locale la strazile din pământ, taierea damburilor izolate, reprofilarea platformei în vederea asigurării condiţiilor de circulaţie şi de evacuare a apelor;(12) Aprovizionarea şi asternerea de nisip sau balast la strazile din pământ;(13) Întreţinerea şi repararea căilor circulabile la intersectiile de străzi;(14) Întreţinerea căilor circulabile la locurile de parcare inclusiv a dotărilor aferente acestora, a benzilor de stationare, a platformelor statiilor de transport în comun, statiilor de taximetre, etc. în funcţie de tipul imbracamintilor şi tipul defectiunilor;(15) Repararea imbracamintei şi a structurii rutiere din dreptul traversarilor de conducte pe sub străzi, al racordurilor şi branşamentelor, a degradărilor izolate generate de lucrări privind conducte tehnico-edilitare şi în cazul interventiilor accidentale. La efectuarea reparaţiilor se va tine cont de componenta structurii rutiere existente pentru a se realiza o buna legătură între structura existenta şi cea noua;(16) Întreţinerea trotuarelor şi pistelor de ciclisti, pentru eliminarea defectiunilor imbracamintei modernizate (îmbrăcăminte bituminoasa, dale de beton, beton monolit) după caz, prin plombari, badijonari, colmatarea rosturilor şi crapaturilor, etc.;(17) Întreţinerea trotuarelor şi pistelor de ciclisti cu imbracaminti semipermanente sau provizorii (bolovani de rau, piatra bruta, pietruiri, balastari) corespunzător categoriei de defectiuni;(18) Întreţinerea bordurilor pentru aducerea lor în stare de buna funcţionare;(19) Întreţinerea lucrărilor edilitare de pe părţile circulabile, curăţirea noroiului, desfundarea gurilor de scurgere, înlocuirea gratarelor rupte, capace, cămine, etc.;(20) Întreţinerea santurilor, rigolelor sau a canalelor deschise de scurgerea apelor, decolmatarea lor, asigurarea pantelor transversale şi longitudinale, desfundarea podetelor, etc.;(21) Taierea, reprofilarea sau completarea acostamentelor strazilor;(22) Întreţinerea terasamentelor deteriorate local prin operaţii de reprofilare, taluzare, politura, brazduire, precum şi a lucrărilor de sistematizare pe verticala din zona strazii;(23) Întreţinerea lucrărilor de drenaj, a umpluturilor drenante, a căminelor de vizitare, etc.
+
Secţiunea 3Întreţinerea lucrărilor de arta: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin, etc. +
Articolul 35Întreţinerea lucrărilor de arta consta în principal din:(1) la lucrările din lemn:a) strângerea butoanelor şi baterea penelor;b) impregnarea cu substanţe antiseptice şi ignifuge.(2) la lucrările din zidărie, beton, beton armat sau beton precomprimat:a) reparaţii de tencuieli;b) curatarea rosturilor degradate şi umplerea lor cu mortar;c) curatarea banchetelor şi ungerea aparatelor de reazem;d) curatarea caii de noroi şi gunoaie şi desfundarea gurilor de scurgere;e) completări izolate de terasamente la calea de rulare sau la rampe;f) reparaţii la parapete, trotuare şi guri de scurgere;g) reparaţii locale ale hidroizolatiei şi ale rosturilor de dilatatie;h) reparaţii izolate la coronamentele podetelor, la camerele de cadere şi la pereuri;i) desfundarea şi decolmatarea podetelor;j) reparaţii pe suprafeţe izolate la casiuri, sferturi de con, aripi şi scări de acces.(3) la lucrările din metal:a) întreţinerea vopselei prin completări pe suprafeţe izolate;b) îndreptarea elementelor deformate;c) curatarea nodurilor, a aparatelor de reazem şi a celorlalte accesorii;d) degajarea gunoaielor din jurul montantilor şi a diagonalelor;e) revopsirea parapetelor.(4) la albiile râurilor traversate pe poduri:a) înlăturarea din albii a depunerilor de aluviuni şi a vegetatiei care împiedica scurgerea apei;b) curatarea de plutitori blocati în zona infrastructurii podurilor;c) spargerea ghetii şi dirijarea sloiurilor;d) reparaţii izolate la praguri de fund şi la apărările de mal.
+
Secţiunea 4Întreţinerea spaţiilor verzi +
Articolul 36Întreţinerea spaţiilor verzi consta în principal, în:(1) Taierea de crengi pentru asigurarea vizibilitatii asupra indicatoarelor de circulaţie şi a semafoarelor;(2) Întreţinerea gardurilor de protecţie a zonelor verzi aferente strazilor;(3) Cosirea ierbii de pe acostamente, taluzuri, santuri în zona strazilor;(4) Taierea şi starpirea buruienilor, lastarisului şi maracinilor;(5) Eliminarea vegetatiei mai înaltă de 20 cm de pe insulele de dirijare a traficului la intersectii;(6) Întreţinerea spaţiilor verzi ale intersectiilor în condiţiile asigurării vizibilitatii necesare în funcţie de tipul amenajării intersectiei;(7) Combaterea bolilor şi dăunătorilor plantelor prin mijloace mecanice şi chimice;(8) Tăieri pentru regenerarea coroanei la arbori;(9) Săparea şi udarea plantaţiei ţinere şi a zonelor verzi;(10) Taierea sau defrişarea vegetatiei uscate, inestetice, atinse de boli sau care a depăşit durata de exploatare;(11) Întreţinerea pepinierelor.
+
Secţiunea 5Periodicitatea lucrărilor de întreţinere +
Articolul 37Periodicitatea efectuării lucrărilor de întreţinere la străzi se defineste ca fiind intervalul de timp la care lucrarea respectiva se repeta pentru acelaşi sector de strada. Aceasta perioada se încadrează în interiorul ciclului de reparaţii curente şi respectiv de reparaţii capitale.
+
Articolul 38Elementele principale care determina periodicitatea efectuării lucrărilor de întreţinere sunt: intensitatea traficului şi structura acestuia, tipul de lucrări asupra căruia se intervine, calitatea materialelor folosite, frecventa apariţiei degradărilor datorită circulaţiei şi factorilor naturali, etc.
+
Articolul 39Periodicitatea normata a lucrărilor de întreţinere pentru siguranţa circulaţiei, căile circulabile ale strazii, lucrările de arta şi spaţiile verzi, este prezentată în anexa 1.Perioada dintre doua lucrări succesive de întreţinere poate fi majorată dacă lucrările se prezintă în buna stare de funcţionare.
+
Articolul 40Periodicitatea lucrărilor pentru întreţinerea instalaţiei de iluminat public, a semafoarelor pentru dirijarea circulaţiei, a reţelelor tehnico-edilitare supra şi subterane, a instalaţiilor de contori, ceasuri publice sau radioficare, precum şi a salubrizarii strazilor – cuprinzând maturarea şi spalarea strazii, colectarea şi evacuarea gunoaielor -, se stabileşte corespunzător prevederilor specifice acestor lucrări care, nefiind din categoria celor rutiere, nu fac obiectul acestui normativ.De asemenea, întreţinerea viabilitatii strazii în timpul iernii prin îndepărtarea zapezii de pe căile carosabile şi combaterea lunecusului sunt lucrări a căror periodicitate nu poate fi predeterminata, ele devenind necesare în funcţie de factorii atmosferici.
+
Capitolul 7LUCRĂRI DE REPARAŢII CURENTE (R.C.) +
Articolul 41Lucrările de reparaţii curente se clasifica astfel:(1) Lucrări privind siguranţa circulaţiei;(2) Lucrări privind căile circulabile;(3) Lucrări privind lucrările de arta: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin etc.;(4) Lucrări privind spaţiile verzi.
+
Articolul 42În cadrul lucrărilor de reparaţii curente mai sunt cuprinse şi o serie de activităţi specifice determinării caracteristicilor tehnice ale strazilor şi ale traficului, capacităţii portante a structurilor rutiere şi stării de viabilitate a căilor circulabile.Simultan cu efectuarea reparaţiilor curente, se pot realiza şi lucrări noi pentru completări de echipari sau extinderi locale ale acestora justificate de îmbunătăţirea condiţiilor de funcţionare ale strazilor.
+
Secţiunea 1Reparaţii curente privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei +
Articolul 43Reparaţiile curente aferente echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei constau în:(1) Executarea marcajelor orizontale pe sectoare întregi de străzi, la intersectii şi la parcaje organizate.(2) Executarea şi montarea de indicatoare de circulaţie pe sectoare de artere ce asigura tranzitul prin localităţi: panouri de orientare, de presemnalizare a direcţiilor, portale, etc., precum şi a mijloacelor de semnalizare de pe căile circulabile.(3) Procurarea şi instalarea de semafoare electrice în intersectiile unde traficul impune aceasta echipare.(4) Lucrări pentru îmbunătăţirea vizibilitatii în intersectii şi pentru eliminarea punctelor sau zonelor periculoase prin rectificari locale ale geometriei strazii în plan, în profil în lung şi transversal.(5) Lucrări rutiere specifice: tratamente antiderapante, instalări de parapete de protecţie pentru pietoni montate la bordura.(6) Repararea, înlocuirea, vopsirea şi spalarea parapetelor pentru pietoni, a glisierelor de siguranţă, a stalpilor de ghidare sau a separatoarelor de sensuri de circulaţie.
+
Secţiunea 2Reparaţii curente privind căile circulabile +
Articolul 44Reparaţiile curente aferente căilor circulabile constau în:(1) Repararea operativă – în vederea restabilirii de urgenta a circulaţiei – a portiunilor de strada distruse de calamitati naturale sau alte cauze.(2) Repararea completa pe suprafeţe intinse a părţii carosabile degradata de inghet-dezghet (burdusiri), precum şi executarea unor lucrări de prevenire a apariţiei acestor degradari.(3) Reparaţii de pavaje din piatra cioplita degradate pe suprafeţe intinse, bitumarea rosturilor.(4) Executarea de pavaje din piatra cioplita pe porţiuni izolate în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie la staţii de transport în comun, parcaje, intrari în intersectii, staţii de alimentare cu carburanţi, etc.(5) Refacerea dalelor degradate sau distruse ale imbracamintilor din beton de ciment.(6) Reparaţii curente ale imbracamintilor din beton de ciment, înlocuirea izolata a structurii rutiere distruse, injectari, repozari de dale tasate sau deplasate, colmatarea rosturilor şi a crapaturilor, etc.(7) Executarea de covoare asfaltice de grosime redusă (max. 4 cm) pe sectoare de străzi la care aplicarea tratamentelor bituminoase de suprafaţa nu asigura compensarea uzurii.(8) Executarea de imbracaminti bituminoase din două straturi – legătură şi uzura – peste imbracaminti existente, respectiv pe:– pavaje din piatra, betoane de ciment sau imbracaminti bituminoase;– imbracaminti asfaltice uşoare inclusiv mortare asfaltice sau macadamuri penetrate;– pietruiri existente, completate cu material pietros pentru îmbunătăţirea planeitatii, inclusiv rectificari în plan şi în profil longitudinal.Grosimea straturilor se stabileşte prin calcule de dimensionare.Notă: În cazul adoptării soluţiilor de reparaţii indicate la paragrafele (7) şi (8) se va analiza şi posibilitatea reciclarii imbracamintilor existente.(9) Executarea tratamentelor bituminoase simple, duble, sau duble invers pe:– suprafeţe bituminoase;– macadamuri şi straturi stabilizate;– beton de ciment;(10) Executarea de tratamente bituminoase antiderapante.(11) Repararea pavajelor existente din bolovani de rau, de piatra bruta şi din piatra cioplita.(12) Executarea de pavaje din bolovani de rau sau de piatra bruta pe strazile pietruite.(13) Executarea de stabilizari complexe cu: var, ciment, materiale bituminoase, produse chimice etc., cu sau fără adaos de material pietros la:– pietruirile existente;– strazile din pământ.(14) Scarificari, reprofilari şi cilindrari ale pietruirilor existente cu adaos de material pietros.(15) Lucrări de terasamente executate la strazile de pământ pentru corectarea traseului în plan, profil în lung şi profil transversal, asternerea şi cilindrarea de material pietros pe strada precum şi pentru sistematizarea pe verticala a zonei adiacente.(16) Repararea imbracamintilor degradate în zona liniilor de tramvai respectiv la racordarea părţii carosabile cu sinele.(17) Repararea imbracamintilor rutiere în zona pasajelor la acelaşi nivel cu calea ferată.(18) Repararea şi înlocuirea elementelor degradate ale reţelelor tehnico-edilitare de la suprafaţa părţilor circulabile ca de exemplu aducerea la cota a căminelor de vizitare, înlocuirea de rame şi capace distruse, etc.(19) Executarea de peroane pentru călători la staţiile de tramvai, precum şi alveole în partea carosabilă pentru staţiile de autobuze şi troleibuze.(20) Repararea suprafeţelor carosabile degradate la locurile de parcare şi stationare.(21) Înlocuirea integrală a bordurilor uzate şi degradate cu borduri noi, inclusiv refacerea fundaţiei acestora.(22) Refaceri de trotuare şi piste de ciclisti cu imbracaminti moderne: bituminoase, din dale prefabricate de beton sau din beton monolit.(23) Refaceri de trotuare şi piste de ciclisti executate cu imbracaminti semipermanente sau provizorii cum sunt pavaje din bolovani de rau sau piatra bruta, pietruiri, balastari, etc. precum şi îmbunătăţirea stării tehnice prin asternerea de covoare asfaltice, execuţia de dale prefabricate din beton sau din beton monolit.(24) Repararea, reprofilarea, stabilizarea şi impermeabilizarea acostamentelor inclusiv executarea de benzi de încadrare a părţii carosabile pe acostamente când strada are profil de sosea.(25) Repararea de santuri şi rigole inclusiv lucrări de pereere şi pavare a acestora când este cazul.(26) Executarea de parapeti de protecţie de diferite categorii pe sectoare întregi de strada.(27) Reparaţii şi amenajări pentru corectii de torenţi, apărări de maluri, canale de evacuare, etc.(28) Refacerea tronsoanelor colmatate ale drenurilor şi completări de drenuri longitudinale sau transversale.(29) Largiri de străzi prin crearea de benzi carosabile suplimentare, corespunzător solicitării traficului şi condiţiilor locale.(30) Reamenajari şi modernizări de intersectii de străzi la acelaşi nivel prin crearea de benzi carosabile de selectare, stocare, virare, insule de dirijare, etc.(31) Executarea de trotuare şi piste de ciclisti la strazile cu trafic intens.(32) Executarea de locuri de parcare şi stationare inclusiv dotările acestora.(33) Executarea de variante locale de străzi pentru evitarea pasajelor la nivel cu calea ferată sau a unor puncte cu restrictii de gabarit.(34) Lucrări de desfiinţare a variantelor de străzi nefunctionale cu recuperarea materialelor rutiere şi redarea în circuitul agricol sau pentru alte folosinţe.(35) Eliminarea refularilor şi a valuririlor imbracamintei în staţiile mijloacelor de transport în comun şi la semafoare.
+
Secţiunea 3Reparaţii curente privind lucrările de arta: poduri, podeţe, ziduri de sprijin, etc. +
Articolul 45Reparaţiile curente aferente lucrărilor de arta constau în:(1) Executarea de podeţe pentru scurgerea apelor;(2) Definitivari ale podetelor, în cazul când acestea sunt incomplet realizate;(3) Înlocuirea elementelor degradate la suprastructuri;(4) Consolidarea infrastructurilor;(5) Consolidarea provizorie la poduri în vederea efectuării unor transporturi agabaritice;(6) Realizarea unor variante provizorii de circulaţie pe timpul lucrului la poduri sau pasaje;(7) Demolări şi desfiintari de poduri;(8) Captarea izvoarelor de pe zona strazilor şi executarea de lucrări de amenajare a evacuarii apelor;(9) Lucrări de apărare a strazilor împotriva inundaţiilor şi eroziunilor, corectii locale ale albiilor, santuri de garda, etc.(10) Repararea, refacerea, respectiv executarea de ziduri de sprijin sau de captusire;(11) Repararea rampelor la pasaje denivelate şi executarea de bretele suplimentare la pasaje denivelate sau alte lucrări rutiere justificate de trafic.
+
Secţiunea 4Reparaţii curente privind spaţiile verzi +
Articolul 46Reparaţiile curente aferente spaţiilor verzi constau în:(1) Executarea lucrărilor de spaţii verzi pentru consolidări de suprafaţa a taluzurilor cum sunt: înierbări, brazduiri, plantaţii, cleionaje, etc.;(2) Executarea de plantaţii pe zonele libere ale strazilor;(3) Amenajări de spaţii verzi în zona strazilor cum sunt: fasii longitudinale, insule verzi la intersectii, etc.
+
Secţiunea 5Activităţi pentru urmărirea stării tehnice a strazilor şi a caracteristicilor traficului +
Articolul 47Principalele activităţi desfăşurate în scopul urmăririi stării tehnice a strazilor şi evaluării traficului sunt:(1) Efectuarea de sondaje, măsurători de trafic efectuate automat cu contori sau manual şi anchete de circulaţie origine/destinaţie inclusiv operaţiile de pregătire a acestor acţiuni şi de prelucrare statistica a datelor înregistrate;(2) Determinări privind pantele, denivelarile, planeitatea şi rugozitatea suprafeţelor circulabile;(3) Determinări privind capacitatea portanta a structurilor rutiere;(4) Elaborarea unui sistem de monitorizare a stării tehnice a structurii rutiere, care să includă investigaţii de teren referitoare la capacitatea portanta a strazii şi la degradările structurii precum şi studii tehnico-economice în care, pe baza prelucrării datelor din teren, se vor programa lucrările de întreţinere şi reparaţii;(5) Întocmirea de studii şi cercetări referitoare la perfecţionarea metodelor de întreţinere şi reparatie a strazilor;(6) Întocmirea şi completarea la zi a cărţii tehnice a strazilor şi a băncii de date tehnice unde se vor prezenta indicii de stare tehnica a strazii determinati în conformitate cu normativul AND 540.
+
Secţiunea 6Periodicitatea lucrărilor de reparaţii curente +
Articolul 48Periodicitatea efectuării lucrărilor de reparaţii curente la străzi se defineste ca fiind intervalul de timp la care lucrarea respectiva se repeta pentru acelaşi sector de strada, în interiorul ciclului de reparaţii capitale.
+
Articolul 49Elementele principale care determina periodicitatea efectuării lucrărilor sunt: mărimea intensitatii traficului şi structura acestuia, tipul sau genul de lucrări asupra căruia se intervine, calitatea materialelor folosite, frecventa apariţiei degradărilor datorită circulaţiei, factorilor naturali sau a altor cauze.
+
Articolul 50Periodicitatea normata a execuţiei lucrărilor de reparaţii curente este prezentată în anexa 2.
+
Capitolul 8LUCRĂRI DE REPARAŢII CAPITALE (R.K.) +
Articolul 51Reparaţiile capitale se efectuează de regula după consumarea duratei normale de funcţionare în conformitate cu prevederile capitolului 2.
+
Articolul 52Lucrările de reparaţii capitale a căilor circulabile reprezintă refaceri complete ale suprastructurii respectiv a infrastructurii strazii precum şi extinderi de lucrări în vederea creşterii capacităţii de circulaţie, a fluentei şi siguranţei traficului.În corelare cu aceste lucrări se pot realiza lucrări de echipare pentru transportul în comun, instalaţii tehnico-edilitare sau pentru dirijarea traficului. Lucrările de reparaţii capitale asigura creşterea gradului de dotare a strazii.
+
Articolul 53Lucrările de reparaţii capitale se clasifica astfel:(1) reparaţii privind siguranţa circulaţiei;(2) reparaţii privind căile circulabile;(3) reparaţii privind lucrările de arta;(4) reparaţii privind spaţiile verzi;
+
Secţiunea 1Reparaţii capitale privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei +
Articolul 54Lucrările de reparaţii capitale privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei constau în:(1) Înlocuirea sistemelor de semafoare uzate fizic sau moral de la intersectiile arterelor magistrale, inclusiv înlocuirea cablajelor şi echipamentelor;(2) Modernizarea sistemului de semnalizare şi dirijare a circulaţiei prin introducerea de echipamente cu performanţe superioare (de ex. automate de dirijare pe bază de self-control comanda);(3) Executarea şi instalarea de sisteme de semafoare cu funcţionare coordonata la intersectii succesive ale arterelor magistrale (unda verde) inclusiv amenajările rutiere pe care le implica aceasta echipare;(4) Executarea de lucrări cu scopul reducerii vitezei de circulaţie în zonele cu potenţial ridicat de producere a accidentelor sau în zonele rezidentiale cu regim de viteza redus (sub 30 km/ora); astfel de lucrări pot fi: benzi denivelate, benzi producătoare de zgomot, dispozitive cu afisaj dinamic pentru indicarea vitezei practicate, sicanari, obturari, canalizari ale traficului, etc.
+
Secţiunea 2Reparaţii capitale privind căile circulabile +
Articolul 55Lucrările de reparaţii capitale privind căile circulabile constau în:(1) Corectarea traseului strazii în totalitate sau parţial, în sectoarele critice, cuprinzând îmbunătăţiri în planul de situaţie, profilul în lung şi profilurile transversale pentru sistematizarea elementelor geometrice corespunzător categoriei strazii. În cadrul acestor lucrări de reparaţii capitale se cuprinde ansamblul lucrărilor rutiere de infrastructura şi suprastructura executate în corelare cu echiparile tehnico-edilitare aferente.(2) Lucrările de reparaţii capitale privind sectoare de străzi cu terasamente slabe, deformabile, expuse la degradari din inghet-dezghet sau acţiunea distructiva a apelor. Se prevăd, după caz, lucrări de consolidare a terasamentelor, ziduri de sprijin, sisteme de drenaje, amenajări de taluzuri, etc., inclusiv refacerea structurilor rutiere afectate şi a lucrărilor de sistematizare pe verticala.În cadrul acestor lucrări se va analiza şi posibilitatea reciclarii imbracamintilor rutiere existente.(3) Refacerea integrală a structurii rutiere, respectiv îmbrăcăminte, strat de baza, fundaţie (când este cazul), incadrari trotuare, pista ciclisti (dacă este cazul) realizate pentru întreaga strada sau pe sectoare distincte delimitate de doua intersectii principale.(4) Reamenajarea de intersectii principale şi pieţe de circulaţie cuprinzând refacerea lucrărilor de suprastructura şi infrastructura stradala, lucrări noi de extindere, amenajări principale pentru circulaţia pietonilor (tuneluri) etc.;(5) Amenajarea variantelor ocolitoare;(6) Lucrări de reparaţii capitale pentru esplanade şi alei pietonale, trotuare, traversari la acelaşi nivel sau la niveluri diferite – tuneluri, pasarele – inclusiv lucrările de protecţie a circulaţiei pietonilor cum sunt: parapete, glisiere de siguranţă, etc.;(7) Reparaţii sau lucrări noi privind apărări de maluri, rectificari de cursuri de apa sau corectii locale de torenţi care afectează rezistenta şi functionalitatea strazilor, inclusiv amenajări de podeţe şi alte lucrări pentru colectarea şi evacuarea apelor de suprafaţa;(8) Lucrări de reparaţii capitale ale strazii efectuate în corelare cu lucrări noi sau de reparaţii capitale ale caii de transport în comun şi lucrări specifice acestora.(9) Lucrări de reparaţii capitale ale strazii efectuate în corelare cu lucrări noi sau reparaţii de reţele tehnico-edilitare inclusiv pozarea acestora în canale vizitabile, cu realizarea de racorduri, bransamente, cămine, guri de scurgere, etc.
+
Secţiunea 3Reparaţii capitale privind lucrările de arta +
Articolul 56Lucrările de reparaţii capitale privind lucrările de arta constau în:(1) Consolidarea şi reabilitarea podurilor, pasajelor, podetelor, zidurilor de sprijin, etc.(2) Definitivarea podurilor a căror structura existenta este provizorie.(3) Lărgirea podurilor sau podetelor.(4) Ridicarea clasei de încărcare.
+
Secţiunea 4Reparaţii capitale privind spaţiile verzi +
Articolul 57Lucrările de reparaţii capitale privind spaţiile verzi constau în:(1) Amenajări de plantaţii de aliniament cu arbori şi arbuşti pe fasiile libere de pe părţile laterale ale strazii, de acord cu principiile legate de siguranţă circulaţiei;(2) Amenajări de grupe de arbori şi arbuşti pe zonele libere laterale spaţiilor circulabile, în corelare cu lucrările de sistematizare verticala a acestor zone.
+
Capitolul 9PLANIFICAREA LUCRĂRILOR DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢII ALE STRAZILOR +
Articolul 58Executarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale strazilor se realizează cu respectarea următoarelor principii de bază:(1) evitarea dispersarii fondurilor alocate;(2) crearea unor legături continue între diferite zone ale localităţii prin asigurarea unei reţele corespunzătoare de străzi organizată astfel încât să facă faţa cerinţelor de transport atât din punct de vedere funcţional cat şi tehnic;(3) acordarea priorităţii în planificarea lucrărilor pentru arterele magistrale de circulaţie precum şi pentru traseele de străzi importante din punct de vedere economic şi social;(4) acordarea priorităţii în sensul executării în prima urgenta a lucrărilor accidentale rezultate ca urmare a calamităţilor naturale, pentru restabilirea circulaţiei;(5) alegerea soluţiei optime de reparatie pe baza analizei comparative a diferitelor rezolvari tehnice şi economice, astfel încât să se obţină eficienta maxima a utilizării fondurilor disponibile;(6) respectarea normelor tehnice specifice fiecărei activităţi.
+
Articolul 59Din punct de vedere tehnic şi economic, volumul şi costul reparaţiilor cresc apreciabil de la lucrările de întreţinere (minime) la reparaţii curente (medii) şi la cele capitale (cele mai costisitoare), iar cele trei categorii de lucrări se interconditioneaza.Întârzierea executării lucrărilor de întreţinere grabeste executarea reparaţiilor curente şi măreşte volumul şi costul lucrărilor de reparaţii capitale.
+
Articolul 60Volumul lucrărilor de reparaţii şi fondurile necesare se stabilesc pe bază de documentaţii tehnico-economice, respectiv proiecte elaborate în raport cu starea tehnica şi functionalitatea strazilor, ţinând seama de compozitia şi intensitatea traficului actual şi în perspectiva. În acest scop se vor efectua periodic, la intervale de 5 ani, recensaminte şi anchete de circulaţie şi anual măsurători tehnice cum sunt: relevee, revizii, controale cantitative sau calitative şi se va tine la zi evidenta privind comportarea strazii în exploatare. Documentaţia tehnica pentru execuţia lucrărilor se va întocmi cu respectarea standardelor şi a normelor specifice precum şi a cadrului de conţinut pentru proiectele de drumuri şi străzi.
+
Articolul 61Propunerile privind programele de perspectiva se întocmesc în funcţie de realizarile din perioada precedenta celei planificate şi de notele de fundamentare elaborate în acest scop.Programele de perspectiva pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii cuprind volumele globale şi costurile totale cu justificarea prevederilor pe baza avantajelor functionale, economice şi sociale realizabile, precum şi evidentierea pierderilor care s-ar produce în lipsa executării lucrărilor respective. Programele anuale pentru aceste lucrări se defalca din programul de perspectiva în ordinea urgenţei de realizat.Prin aplicarea unui sistem de monitorizare a structurilor rutiere pot fi descrise diferite strategii în definirea politicii de întreţinere şi refacere a strazilor, ţinând cont de aplicarea eficienta a investiţiilor.Lucrările de reparaţii capitale se nominalizeaza separat în programe pentru fiecare obiect, pe bază de indicatori globali.
+
Articolul 62Programarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii se face avându-se în vedere următoarele:(1) pentru lucrări de întreţinere se vor efectua evaluări globale ţinându-se seama de lucrările similare realizate în anii precedenti, respectiv volumele de lucrări şi preţurile medii realizate pe categorii de operaţii, inclusiv modificările survenite privind condiţiile de execuţie, preţurile materialelor şi transporturilor;(2) pentru lucrările de reparaţii curente şi reparaţii capitale, detalierea se face pe baza devizelor şi a proiectelor de execuţie întocmite în prealabil;(3) pentru lucrările accidentale documentaţiile de decontare se pot întocmi ulterior execuţiei pe baza proceselor verbale de constatare, a dispoziţiilor de şantier, a situaţiilor de lucrări şi volumelor de lucrări efectiv realizate;
+
Articolul 63Propunerile de plan pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii se fac de către administratorii strazilor respective.
+
Articolul 64Cheltuielile necesare pentru întreţinerea şi reparaţia arterelor de circulaţie din localităţi se finanţează din bugetele locale precum şi din alte resurse prevăzute de legislaţia în vigoare.
+
Articolul 65Lucrări de reparaţii curente sau de reparaţii capitale nu se pot propune pentru străzi noi sau pentru care s-au executat recent R.C. sau R.K., respectiv pentru intervale de timp mai reduse decât durata normală de funcţionare stabilită conform capitolului 2.Se exceptează situaţiile în care după efectuarea lucrărilor de R.C. sau R.K., apar elemente neprevăzute care determina evolutii ale traficului diferite de prognozele iniţiale.
+
Capitolul 10PROIECTAREA, AVIZAREA ŞI APROBAREA DOCUMENTAŢIILOR TEHNICO-ECONOMICE PENTRU LUCRĂRILE DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢII ALE STRAZILOR +
Articolul 66Documentaţia tehnico-economică pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii ale strazilor se elaborează de regula în fazele normale de proiectare – studiu de fezabilitate, proiect tehnic şi detalii de execuţie – corespunzător categoriei de reparatie, a gradului de detaliere, a specificului şi amploarei lucrării.Stabilirea listei lucrărilor care trebuie proiectate se face prin defalcarea din programele multianuale care au fost elaborate pe baza datelor furnizate de sistemul de monitorizare a structurilor rutiere.Elaborarea documentaţiei se efectuează astfel:(1) pentru lucrări de întreţinere (L.I.), de către serviciile tehnice ale administratorului strazii;(2) pentru lucrări de reparaţii curente (R.C.), având complexitate redusă, de către serviciile tehnice ale administratorului strazii, iar pentru lucrările de reparaţii de complexitate şi volum mare de către compartimentele de proiectare ale administratorilor sau de către unităţi de proiectare specializate;(3) pentru lucrările de reparaţii capitale (R.K.) de către compartimentele de proiectare ale administratorilor strazilor, sau după caz, de către unităţi de proiectare de specialitate;(4) pentru lucrări accidentale (I.A.) cu caracter urgent şi operativ ce trebuie executate imediat pentru restabilirea circulaţiei (cum sunt: prevenirea şi combaterea efectului inundaţiilor, cutremurelor sau alte calamitati), documentaţia tehnico-economică se poate elabora pe parcursul execuţiei în aceleaşi condiţii ca pentru lucrările de reparaţii curente. Aceste documentaţii se elaborează pe baza actelor de constatare întocmite la faţa locului de comisia tehnica convocată în acest scop de organul care administrează strada.
+
Articolul 67Avizarea documentaţiei tehnico-economice pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii a strazilor se face de către comisiile tehnice ale administratorilor acestora şi în funcţie de specificul lucrărilor, de alte autorităţi, conform prevederilor legale.Aprobarea documentaţiilor se face de către organul de conducere al administratorului strazii.
+
Capitolul 11ELEMENTE PRIVIND ORGANIZAREA, EXECUŢIA ŞI RECEPŢIA LUCRĂRILOR +
Articolul 68În vederea realizării coordonate, integrale şi în condiţii tehnico-economice corespunzătoare a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale strazilor se vor întocmi programe anuale pentru organizarea execuţiei. Acestea se întocmesc în primele şase luni ale anului care precede execuţia lucrărilor, prin defalcare din programul de perspectiva.
+
Articolul 69Coordonarea elaborării documentaţiilor tehnico-economice şi a execuţiei lucrărilor de întreţinere şi reparaţii a strazilor se realizează de către serviciile tehnice ale administratorilor strazilor.La baza întocmirii programelor vor sta tabelele cu situaţia strazilor pe care trebuie executate reparaţiile menţionate în ordinea dictata de urgente şi importanţa lucrărilor.Stabilirea ordinei de prioritate pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii se va face pe baza informaţiilor primite în urma aplicării unui sistem de monitorizare a structurii rutiere, care va include testarea portantei structurii, examinarea vizuala a stării tehnice şi determinarea duratei de viaţa reziduala.
+
Articolul 70La organizarea execuţiei lucrărilor se vor avea în vedere următoarele criterii:(1) se va da prioritate reparatiei strazilor în stare rea, intens solicitate de trafic, în ordinea categoriei tehnice a acestora;(2) pentru lucrările de reparaţii curente sau capitale care se executa pe întreaga lungime a strazii, în cazul unor volume mari de lucrări, se va organiza lucrul în 2 sau 3 schimburi prin prevederea execuţiei în flux continuu, cu procedee tehnologice cat mai eficiente, utilaje multifunctionale şi consumuri de energie reduse;(3) se va prevedea de regula, execuţia lucrărilor pe jumătate din lăţimea părţii carosabile, astfel încât pe cealaltă jumătate a strazii să se poată circula în ambele sensuri sau într-un singur sens, dar în acest caz trebuie amenajate variante provizorii de circulaţie pentru celălalt sens;(4) în toate situaţiile se va da importanţa deosebită semnalizarilor rutiere pentru circulaţia curenta şi pentru avertizarea punctelor de lucru în vederea evitării confuziilor şi accidentelor, atât ziua cat şi noaptea;(5) când circulaţia trebuie deviata pe o ruta ocolitoare, aceasta va fi aleasă după o analiza atenta a traseului, a latimii părţii carosabile, a capacităţii portante a structurii rutiere a strazii, asigurându-se parcursuri minime.
+
Articolul 71Lucrările rutiere de întreţinere şi reparaţii a strazilor se realizează cu aplicarea procedeelor tehnologice specifice în funcţie de natura şi soluţia aplicată conform prevederilor din standardele şi normativele pentru execuţia drumurilor.
+
Articolul 72La stabilirea procedeului şi tehnologiei de reparatie a strazii se vor avea în vedere următoarele criterii:(1) tehnologia executării lucrărilor va asigura o cat mai mare productivitate şi nivelul calitativ sau nivelul de performanţă solicitate prin documentaţia tehnica;(2) utilajele trebuie să fie adecvate volumelor de lucrări şi se va recurge la munca manuală numai în cazul volumelor mici şi dispersate;(3) soluţia tehnica prevăzută pentru repararea imbracamintei strazii va trebui astfel aleasă încât să asigure menţinerea corespunzătoare a stării tehnice a imbracamintei inconjuratoare locurilor reparate;(4) reparaţiile vor fi realizate la cota caii, de regula în straturi cu grosimi uniforme astfel încât sa nu se formeze praguri sau depresiuni;(5) execuţia reparaţiilor imbracamintilor bituminoase va asigura o buna aderenta a mixturilor asfaltice faţă de îmbrăcămintea bituminoasa veche;(6) reparaţia părţilor carosabile va trebui să asigure realizarea unei bune suprafeţe de circulaţie ca planeitate, rugozitate, pante transversale şi longitudinale, etc.;(7) reparaţia portiunilor degradate ale caii se va efectua folosind materiale şi sisteme constructive similare acelora din restul strazii, soluţiile tehnice fiind stabilite de proiectant de comun acord cu Administratorul Strazilor;(8) materialele provenite din desfacerea structurii rutiere existente vor fi triate în vederea reutilizarii;(9) suprafaţa care trebuie reparată nu se va limita strict la suprafaţa degradata ci va ingloba şi fasiile adiacente slabite sau desprinse.
+
Articolul 73Programele de organizare a lucrărilor vor preciza:(1) amplasarea, categoria şi volumul lucrării;(2) cantităţile de materiale de aprovizionat;(3) lucrările de pozare sau de reparare a conductelor tehnico-edilitare sau alte echipari tehnice ale strazii (ex.: iluminat public, semaforizare, etc.) ce trebuie să preceada lucrările de reparatie ale strazii;(4) măsurile de siguranţă circulaţiei şi rutele ocolitoare pentru efectuarea circulaţiei pe durata executării lucrărilor de reparaţii.
+
Articolul 74Recepţia lucrărilor de R.C., R.K. şi L.A. se efectuează conform reglementărilor legale, atât pe parcursul realizării obiectivului pentru lucrările ascunse, pe măsura terminării acestora, cat şi la terminarea completa a lucrării şi după expirarea perioadei de garanţie.
+
Capitolul 12PROTECŢIA MUNCII +
Articolul 75La execuţia lucrărilor de întreţinere, reparaţii curente, reparaţii capitale şi intervenţii accidentale, ce fac obiectul prezentului normativ, se vor asigura de către unităţile executante toate măsurile de protecţia muncii stabilite în standardele şi normativele specifice în vigoare pentru diferitele categorii de lucrări, având în vedere în special "Normele de protecţia muncii pentru lucrări de întreţinere şi reparaţii drumuri" aprobate de M.T.Tc. cu ordinul nr. 9/1982.
+
Articolul 76Semnalizarea rutiera a punctelor de lucru la lucrările de întreţinere şi reparare a strazilor, precum şi asigurarea circulaţiei pe timpul execuţiei lucrărilor se vor face în conformitate cu "Normele metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restrictiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului" – emise de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor în octombrie 2000.
+
Capitolul 13DISPOZIŢII FINALE +
Articolul 77Prevederile din tabelele anexa ale normativului în legătură cu lucrări de întreţinere şi reparaţii ale strazilor nu sunt limitative putându-se realiza, în cazuri justificate tehnic şi economic, variante de soluţii cu tehnologii adecvate condiţiilor locale, cu respectarea normelor de execuţie pentru asigurarea calităţii lucrărilor.
+
Articolul 78În afară perioadelor normate prevăzute în tabelele anexa, lucrările de întreţinere sau reparaţii curente se vor executa imediat ce se constata apariţia unei defectiuni a strazii care afectează buna desfăşurare a circulaţiei auto.
+
Articolul 79Concomitent cu lucrările de reparaţii capitale se pot realiza pe sectoare diferite ale aceleiaşi străzi şi reparaţii curente, iar în mod similar, concomitent cu lucrările de reparaţii curente se pot executa şi lucrări de întreţinere.
+
Articolul 80Organizarea şi realizarea întreţinerii şi reparatiei strazilor se vor corela cu celelalte lucrări specifice pentru echipare şi instalaţii din ampriza strazii şi se vor realiza conform reglementărilor tehnice prevăzute în standardele şi normativele de drumuri pentru fiecare categorie de lucrări (terasamente, consolidări, fundaţii şi substraturi, strat de baza, imbracaminti, incadrari, trotuare, etc.).
+
Articolul 81În cadrul lucrărilor de întreţinere şi reparaţii se pot realiza şi extinderi de echipari rutiere pentru satisfacerea unor noi condiţii functionale generate de dezvoltarea urbanistica şi de intensificarea circulaţiei.
+
Articolul 82Administratorul strazilor sau drumurilor de tranzit prin localităţi va urmări comportarea acestora sub trafic şi în conformitate cu prevederile tehnice legale va interveni pentru asigurarea condiţiilor de circulaţie normală atât la perioadele normate pentru întreţinerea şi reparaţia strazilor precum şi ori de câte ori apar necesare astfel de lucrări.
+
Articolul 83Documentaţia tehnico-economică privind lucrările de reparatie capitala a strazilor se va elabora în concordanta cu planurile de urbanism (PUG, PUZ, PUD) şi studiul de organizarea circulaţiei din localitate, fiind însoţită de acordul organelor locale de poliţie rutiera.
+
Articolul 84Administratorii instalaţiilor subterane sunt obligaţi să asigure integritatea şi refacerea caii de rulare a strazii în cazurile când intervin la instalaţii sau când se produc degradari ale strazilor din diverse cauze ale instalaţiilor subterane. Executarea lucrărilor de reparaţii se efectuează de către firme specializate şi pe baza unei documentaţii de specialitate avizată de administratorul strazii.
+
Capitolul 14DOCUMENTE DE REFERINŢA +
Articolul 85În cuprinsul prezentului normativ se fac referiri la prevederi care se regăsesc în următoarele documente:(1) Legea nr. 82/1998 – Lege pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor;(2) Legea nr. 10/1995 – Lege privind calitatea în construcţii;(3) Legea nr. 50/1991, republicată – Lege privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;(4) H.G. nr. 766/1997, Anexa nr. 4 – Hotărâre de Guvern pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii – Regulament privind urmărirea comportării în exploatare, intervenţiile în timp şi postutilizarea construcţiilor;(5) Ord. MT nr. 47/1998 – Norme tehnice privind amplasarea lucrărilor edilitare, a stalpilor pentru instalaţii şi a pomilor în localităţile urbane şi rurale(6) Ord. MT nr. 49/1998 – Norme tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localităţi urbane(7) Ord. MT nr. 50/1998 – Norme tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localităţile rurale(8) Ord. MT nr. 346/2000 – Nomenclatorul lucrărilor şi serviciilor de întreţinere şi reparaţii aferente drumurilor publice;(9) Ord. MLPAT nr. 57/N/1999 – Normativ privind urmărirea comportării în timp a construcţiilor, P 130-99;(10) Norme metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restrictiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului – aprobate prin ordin comun de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor în octombrie 2000;(11) SR 4032/1-2001 – Lucrări de drumuri. Terminologie;(12) STAS 5626-92 – Poduri. Terminologie;(13) SR 174/1-2002 – Lucrări de drumuri, imbracaminti bituminoase cilindrate executate la cald. Condiţii tehnice de calitate;(14) SR 174/2-1997 – Lucrări de drumuri, imbracaminti bituminoase cilindrate executate la cald. Condiţii tehnice pentru prepararea şi punerea în opera a mixturilor asfaltice şi recepţia imbracamintilor executate;(15) SR 183/1-95 – Lucrări de drumuri, imbracaminti din beton de ciment executate în cofraje fixe. Condiţii tehnice generale de calitate;(16) STAS 599-87 – Tratamente bituminoase;(17) AND 525-2000 – Instrucţie privind protecţia drumurilor publice pe timp de iarna, combaterea lunecusului şi a inzapezirii;(18) AND 547-1999 – Normativ pentru prevenirea şi remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne;(19) AND 554-2002 – Normativ privind întreţinerea şi repararea drumurilor publice;(20) AND 567-2002 – Instrucţie privind modul de intervenţie în cazul dezastrelor produse de fenomene meteorologice periculoase la drumurile publice;(21) AND 504-1993 – Instrucţie privind revizia drumurilor publice;(22) CD 99-2001 – Instrucţiuni tehnice privind repararea şi întreţinerea podurilor, podetelor de sosea din beton, beton armat, beton precomprimat şi zidărie de piatra;(23) AND 514-2000 – Regulament privind efectuarea receptiilor lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente la drumurile publice;(24) AND 532-1997 – Normativ privind reciclarea la rece a imbracamintilor rutiere;(25) AND 522-2002 – Instrucţiuni pentru stabilirea stării tehnice a unui pod;(26) AND 540-2003 – Normativ pentru evaluarea stării de degradare a imbracamintei pentru structuri rutiere suple şi semirigide;(27) Cod de practica pentru executarea lucrărilor din beton, beton armat şi beton precomprimat – indicativ NE 012-99;(28) Cod de practica pentru execuţia elementelor prefabricate din beton, beton armat şi beton precomprimat – indicativ NE 013-2002.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters