ORDIN nr. 21 din 19 ianuarie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 83 din 1 februarie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1948 19/12/2012
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 5ABROGA PEORDIN 671 15/12/2009
ART. 5ABROGA PENORMA 15/12/2009
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PENORMA 19/01/2011
ActulREFERIRE LALEGE 226 05/06/2009
ActulREFERIRE LALEGE 422 22/11/2006
ActulREFERIRE LAHG (R) 957 18/08/2005
ART. 1APROBA PENORMA 19/01/2011
ART. 5ABROGA PEORDIN 671 15/12/2009
ART. 5ABROGA PENORMA 15/12/2009
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 422 22/11/2006
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1948 19/12/2012

privind aprobarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat



Potrivit prevederilor Legii nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri,în temeiul prevederilor Legii organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat.
+
Articolul 2Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul 3Institutul Naţional de Statistică asigură actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în concordanţă cu legislaţia naţională şi europeană.
+
Articolul 4Prezentul ordin va fi pus în aplicare de către direcţia de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
+
Articolul 5La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 671/2009 privind Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 23 decembrie 2009.
+
Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Preşedintele InstitutuluiNaţional de Statistică,Cristian Nicolae StănicăBucureşti, 19 ianuarie 2011.Nr. 21.
+
Anexa NORMEde completare a Declaraţiei statistice IntrastatCadrul legal:– naţional: Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006;– european: Regulamentul (CE) nr. 638/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare ale comerţului cu mărfuri între statele membre şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.330/91 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004, cu modificările ulterioare.Scopul prezentelor normeNormele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat conţin informaţii privind sistemul statistic Intrastat, menite să sprijine furnizorii de date pentru a completa Declaraţia statistică Intrastat într-un mod corect şi eficient.Declaraţia statistică Intrastat în RomâniaDeclaraţia statistică Intrastat este o declaraţie obligatorie, conform Legii nr. 422/2006, pentru schimbul de bunuri între România şi alte state membre ale Uniunii Europene. Introducerile reprezintă fluxuri de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene către teritoriul României, iar expedierile reprezintă fluxuri de bunuri care părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene.Obligaţia de raportare în sistemul statistic IntrastatObligaţia furnizării de date statistice Intrastat revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele condiţii:1. sunt înregistraţi în scopuri de taxă pe valoarea adăugată – adică au cod de identificare fiscală;2. realizează schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;3. valoarea totală anuală a schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele două fluxuri, introduceri şi, respectiv, expedieri, depăşeşte pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.Obligaţiile în sistemul Intrastat se stabilesc de către Institutul Naţional de Statistică pe baza declaraţiilor statistice Intrastat din anul precedent şi a informaţiilor din deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (VIES) furnizate de Ministerul Finanţelor Publice. Schimbul de date între Institutul Naţional de Statistică şi Ministerul Finanţelor Publice are loc într-un singur sens, respectiv Ministerul Finanţelor Publice furnizează Institutului Naţional de Statistică informaţiile din deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (VIES), însă Institutul Naţional de Statistică nu furnizează sub nicio formă şi pe nicio cale informaţii statistice colectate în cadrul sistemului statistic Intrastat la nivel de operator economic.Praguri valorice IntrastatInstitutul Naţional de Statistică a stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri şi de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.Un operator economic a cărui valoare anuală pentru introducerile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 300.000 lei trebuie să declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic a cărui valoare anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru fluxul expedieri.Tipuri de declaraţii statistice în funcţie de valoarea anuală a schimburilor intracomunitare de bunuri

Tip de declaraţie Introduceri Expedieri
Nu există obligaţia de
a transmite Declaraţia
statistică Intrastat.
mai mici de 300.000 lei

mai mici de 900.000 lei

Declaraţie standard,
în care se completează
toate informaţiile, mai
puţin valoarea
statistică
egale sau mai mari de
300.000 lei şi mai
mici de 10.000.000 lei

egale sau mai mari de
900.000 lei şi mai
mici de 20.000.000 lei

Declaraţie extinsă,
în care se completează
toate informaţiile,
inclusiv valoarea
statistică
egale sau mai mari de
10.000.000 lei

egale sau mai mari de
20.000.000 lei

Remarcă: Dacă un operator economic este obligat să transmită declaraţii statistice Intrastat pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă. În acest caz, este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele fluxuri.Declaraţia statistică Intrastat trebuie transmisă de operatorii economici care au depăşit pragul valoric Intrastat în anul anterior celui de referinţă sau îl depăşesc în anul de referinţă, separat pentru introduceri şi expedieri de bunuri. Astfel, aceşti operatori economici devin furnizori de informaţii statistice Intrastat.Pentru anul de referinţă, furnizorii de informaţii statistice Intrastat sunt:a) operatorii economici care au avut obligaţia de raportare în sistemul statistic Intrastat pentru întregul an anterior celui de referinţă şi care pe tot parcursul anului anterior celui de referinţă au realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri superior nivelului pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an de referinţă;b) operatorii economici care au dobândit obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat în cursul anului anterior celui de referinţă, prin depăşirea pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul anterior celui de referinţă, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an de referinţă;c) operatorii economici care depăşesc nivelul pragurilor valorice Intrastat în cursul anului de referinţă, separat pentru fiecare flux. Obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat a acestora intervine în luna în care valoarea cumulată de la începutul anului de referinţă a schimburilor intracomunitare de bunuri depăşeşte nivelul pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pe cele două fluxuri.Pragul valoric Intrastat pentru declararea valorii statistice se aplică acelor furnizori de informaţii statistice Intrastat care în anul anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă au înregistrat valori anuale, separat pentru fiecare flux, peste nivelul pragului valoric Intrastat stabilit pentru valoarea statistică la 10.000.000 lei pentru introduceri şi, respectiv, 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este stipulată în legislaţia comunitară, având ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de raportare pentru întreprinderile mici şi mijlocii.Operatorii economici au obligaţia să transmită date pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile şi expedierile de bunuri lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul valoric Intrastat a fost depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un an calendaristic întreg în care furnizorul de informaţii statistice nu a realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat în valori cumulate de la începutul anului calendaristic, superior nivelului pragului valoric Intrastat stabilit pentru introduceri şi/sau expedieri, obligaţia de a raporta date pentru sistemul statistic Intrastat încetează şi nu va mai trebui transmisă Declaraţia statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în condiţiile în care pragul valoric Intrastat nu este depăşit din nou în cursul anului următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod separat pentru introduceri şi expedieri intracomunitare de bunuri.Datele statistice Intrastat trebuie furnizate Institutului Naţional de Statistică lunar, într-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea perioadei de referinţă.Furnizorul de informaţii statistice poate întocmi şi transmite Declaraţia statistică Intrastat singur sau poate apela pentru întocmirea şi transmiterea declaraţiei statistice Intrastat la serviciile unui alt operator economic, ce poartă denumirea de parte terţă declarantă.În cazul în care apelează la serviciile unei părţi terţe declarante pentru completarea şi transmiterea Declaraţiei statistice Intrastat, furnizorul de informaţii statistice are obligaţia de a face dovada existenţei unui contract între el şi partea terţă declarantă. O parte terţă declarantă poate transmite date pentru un operator economic numai după ce Institutul Naţional de Statistică a fost notificat în scris de către furnizorul de informaţii statistice.De asemenea, încetarea relaţiilor între un furnizor de date şi o parte terţă declarantă trebuie notificată către Institutul Naţional de Statistică.Responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor statistice cuprinse în Declaraţia statistică Intrastat şi transmiterea acesteia la termenul legal, conform legislaţiei în vigoare, aparţine în exclusivitate furnizorului de informaţii statistice, respectiv operatorului economic obligat să furnizeze informaţii statistice Intrastat conform Legii nr. 422/2006.Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?Statisticile privind schimburile intracomunitare cu bunuri cuprind toate mişcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii Europene, care măresc sau reduc stocul de resurse materiale al unui stat. Toate bunurile care sosesc pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii Europene sau care părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene trebuie declarate în Declaraţia statistică Intrastat.Practic, aceasta înseamnă că Declaraţia statistică Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile şi/sau expedierile intracomunitare de bunuri în următoarele cazuri:a) schimburi intracomunitare de bunuri care implică transfer de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei sau revânzării;b) mişcări de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene către România sau mişcările de bunuri din România către alt stat membru al Uniunii Europene, fără transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, mişcări de bunuri înainte şi după procesare etc.;c) returnarea de bunuri;d) mişcări specifice de bunuri;e) leasing financiar;f) leasing operaţional cu o durată de peste 2 ani.Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?Pentru următoarele cazuri nu trebuie întocmită Declaraţia statistică Intrastat:a) comerţul cu servicii;b) bunuri în tranzit simplu;c) mişcări temporare de bunuri;d) mişcări de bunuri pentru/după reparaţii şi/sau întreţinere;e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu aparţin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;f) schimburi de bunuri în cadrul comerţului triunghiular, în situaţia în care bunurile nu intră pe teritoriul naţional al României din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din România către alt stat membru al Uniunii Europene. Pentru mai multe informaţii referitoare la comerţul triunghiular, vă rugăm să consultaţi Manualul pentru furnizorii de informaţii statistice Intrastat – partea a II-a, cap. 4.Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prevăzută în tabelul nr. 1.Pentru informaţii metodologice detaliate privind statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri puteţi consulta manualele şi ghidurile de pe site-ul www.intrastat.ro, secţiunea "Metodologie Intrastat".Modalităţi de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice IntrastatDeclaraţiile statistice Intrastat se transmit Institutului Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică pune la dispoziţia furnizorilor de informaţii statistice Intrastat următoarele modalităţi electronice de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice Intrastat:1. aplicaţia Intrastat on-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro;2. aplicaţia Intrastat off-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro.Aplicaţia Intrastat off-line permite crearea unui fişier ce va conţine Declaraţia statistică Intrastat, pe care furnizorul de informaţii statistice îl transmite Institutului Naţional de Statistică prin una dintre următoarele modalităţi:a) e-mail, la adresa declaratie.intrastat@insse.ro;b) încărcarea fişierului în aplicaţia on-line Intrastat disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;c) dacă furnizorul de informaţii statistice nu are acces la internet pentru a transmite Declaraţia statistică Intrastat potrivit lit. a) sau b) acesta va copia fişierul cu declaraţia Intrastat (fişierul cu extensia .xml sau .enc) pe o dischetă/CD/USB şi se va adresa direcţiei teritoriale de statistică în raza căreia îşi are sediul, solicitând posibilitatea de a transmite prin e-mail fişierul conţinând Declaraţia statistică Intrastat Institutului Naţional de Statistică, sau va transmite declaraţia de la orice alt calculator cu acces la internet;3. software-ul propriu, existent sau dezvoltat de furnizorul de informaţii statistice, pentru realizarea fişierului care să conţină Declaraţia statistică Intrastat într-un format predefinit, prezentat în Manualul de descriere a procedurii pentru crearea altor tipuri de fişiere acceptate de INS, manual ce poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de către Institutul Naţional de Statistică. Fişierul care conţine Declaraţia statistică Intrastat în format predefinit se transmite Institutului Naţional de Statistică folosind aceeaşi procedură descrisă la punctul precedent.Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea aplicaţiilor Intrastat on-line sau off-line întrucât acestea conţin reguli de validare predefinite pentru realizarea unor declaraţii statistice Intrastat corecte şi valide.Informaţii de completat în Declaraţia statistică Intrastat

Perioada

Se indică luna şi anul de referinţă în care au fost realizate
schimburile intracomunitare de bunuri, respectiv luna şi anul
în care bunurile sunt introduse sau expediate pe/de pe
teritoriul României.
Date de
identificare
pentru
furnizorul de
informaţii
statistice
Se indică informaţii de identificare ale operatorului economic
care a realizat schimburi intracomunitare de bunuri şi date
de contact actualizate ale persoanei responsabile pentru
completarea Declaraţiei statistice Intrastat.

Date de
identificare
pentru
partea terţă
declarantă
Dacă este cazul, se indică informaţii de identificare ale
părţii terţe declarante şi date de contact actualizate ale
persoanei responsabile pentru completarea Declaraţiei
statistice Intrastat.

Introduceri/
Expedieri
Se indică fluxul pentru care se întocmeşte Declaraţia
statistică Intrastat: introduceri sau expedieri.
Tip declaraţie

"Nouă" – în cazul în care Declaraţia statistică Intrastat se
transmite pentru prima dată pentru o anumită perioadă de
referinţa.
Revizuire – în cazul în care au loc corecţii/modificări/
adăugări/ştergeri pentru anumite date existente într-o
declaraţie statistică Intrastat deja transmisă. Revizuirea
datelor se face prin intervenţia în corpul declaraţiei asupra
liniei/liniilor ce trebuie corectate/modificate/adăugate/
şterse. Declaraţia statistică Intrastat "Revizuită" conţine
toate datele perioadei de referinţă (nu numai linia/liniile
revizuite) pentru care se retransmite şi va reprezenta
declaraţia furnizorului de informaţii statistice Intrastat
pentru respectiva perioadă de referinţă (va înlocui în
totalitate declaraţia precedentă).
Nulă – în cazul în care furnizorul de informaţii statistice
Intrastat nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri
într-o lună de referinţa, trebuie să transmită câte o
declaraţie "Nulă" pentru fiecare lună de referinţă în care nu
realizează schimburi intracomunitare de bunuri.
Declaraţia statistică Intrastat "Nulă" trebuie completată doar
cu datele de identificare ale furnizorului de informaţii
statistice.
În cazul în care furnizorul de informaţii statistice Intrastat
nu transmite către Institutul Naţional de Statistică declaraţia
"Nulă" în luna/lunile în care nu realizează schimburi
intracomunitare de bunuri, acesta va suporta prevederile legale
în vigoare referitoare la nerespectarea obligaţiilor privind
furnizarea informaţiilor statistice Intrastat.
Cod şi
denumire din
Nomenclatorul
combinat

Pentru identificarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor
intracomunitare se foloseşte Nomenclatorul combinat, denumit
în continuare NC, la nivel de 8 cifre, aferent anului de
referinţă pentru care are loc transmiterea datelor. Procedura
de căutare şi selecţie a codurilor aferente bunurilor este
facilitată de aplicaţiile informatice puse la dispoziţie cu
titlu gratuit furnizorilor de informaţii statistice Intrastat
de către Institutul Naţional de Statistică.
Furnizorul de informaţii statistice are obligaţia raportării
corecte a bunurilor şi selectării codului de 8 cifre din NC
corespunzător bunurilor ce fac obiectul schimburilor
intracomunitare. Informaţiile adiţionale privind codul NC la
nivel de 8 cifre existente în diferite documente, spre exemplu
factura externă etc., trebuie analizate cu rigurozitate în
vederea asigurării corespondenţei cu bunurile pe care le
însoţesc. În cazul în care aceste informaţii se dovedesc a fi
incorecte sau inexacte vor fi ignorate în procedura de
completare a Declaraţiei statistice Intrastat şi înlocuite cu
informaţiile corecte, corespunzătoare bunurilor ce fac obiectul
schimburilor intracomunitare, conform NC în vigoare.
Ţara parteneră
– Destinaţie
– Expediţie/
Origine

Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se indică statul
membru de destinaţie din Uniunea Europeană, conform
nomenclatorului de ţări şi teritorii prezentat în tabelul
nr. 2.
Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se indică statul
membru de expediţie din Uniunea Europeană, respectiv de unde
bunurile au fost expediate către România, precum şi ţara de
origine a bunului respectiv, conform nomenclatorului de ţări şi
teritorii prezentat în tabelul nr. 2.
Sunt considerate originare dintr-o ţară bunurile obţinute în
întregime în respectiva ţară. În cazul în care două sau mai
multe ţări au intervenit în fabricarea unui bun, acest bun este
considerat originar din ţara în care a avut loc ultima
transformare substanţială, justificată din punct de vedere
economic, respectiv realizată de un operator economic echipat
în acest sens şi având ca rezultat un produs nou sau
reprezentând un stadiu de fabricaţie important.
Schimburile de bunuri cu anumite părţi ale teritoriilor
statelor membre ale Uniunii Europene nu se cuprind în sistemul
statistic Intrastat, deoarece acestea nu aparţin teritoriului
statistic al Uniunii Europene, acestea făcând obiectul
declaraţiilor vamale, pe care Institutul Naţional de Statistică
le preia de la Autoritatea Naţională a Vămilor. Aceste
teritorii sunt: Busingen (CH), Campione d'Italia (CH), San
Marino (SM), Gibraltar (GI), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra
(AD), Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO) şi zonele din Cipru
aflate în afara controlului guvernului.
Schimburile de bunuri cu următoarele teritorii ale statelor
membre care deşi aparţin teritoriului statistic al Uniunii
Europene nu aparţin teritoriului fiscal al Uniunii Europene nu
trebuie raportate în Declaraţia statistică Intrastat:
Heligoland (DE), Teritoriile franceze din depărtare (FR),
Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB),
Livigno (IT), apele teritoriale ale lacului Lugano (IT) şi
Insulele Canare (ES). Pentru schimburile de bunuri cu aceste
teritorii se întocmesc declaraţii vamale pe care Institutul
Naţional de Statistică le preia de la Autoritatea Naţională
a Vămilor.
Valoare
facturată

Se completează valoarea facturată a bunurilor, conform
documentelor de achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se
completează în lei, fără zecimale şi nu cuprinde TVA,
accize etc.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât
lei, pentru Declaraţia statistică Intrastat această valoare
trebuie transformată în lei. Transformarea are la bază cursul
de schimb stabilit de Banca Naţională a României în momentul
expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul naţional
al României.
Valoarea facturată trebuie să reflecte întotdeauna valoarea
reală a bunurilor. Dacă schimbul de bunuri nu este însoţit de
un document care să ateste valoarea reală a bunurilor,
valoarea facturată trebuie estimată folosind valoarea de
piaţă a bunurilor.
În valoarea facturată pot fi incluse cheltuieli incidentale,
dacă acestea reprezintă plăţi achitate de cumpărător către
vânzător şi sunt încorporate în mod simultan în baza de calcul
pentru TVA. Cheltuielile incidentale pot reprezenta cheltuieli
legate de ambalaje, transport, asigurare sau comisioane.
Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare, trebuie
indicată valoarea totală ce ar fi fost facturată în cazul
cumpărării sau vânzării obişnuite a respectivelor bunuri.
Pentru bunurile introduse/expediate în urma prelucrării,
valoarea indicată trebuie să fie valoarea estimată a bunurilor
expediate/introduse pentru prelucrare la care se adaugă
valoarea activităţii de prelucrare realizată şi valoarea
materialelor auxiliare încorporate în acestea.
Pentru alte schimburi intracomunitare de bunuri pentru care nu
există documente care să indice valoarea reală a bunurilor, în
câmpul "valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat
trebuie indicată valoarea ce ar fi fost facturată în cazul
cumpărării sau vânzării obişnuite a respectivelor bunuri. Este
cazul furnizorilor de informaţii statistice Intrastat care
realizează un transfer al propriilor bunuri în alt stat membru
pentru o posibilă vânzare, pentru stocare pe o perioadă mai
mare de 24 de luni sau pentru prelucrare sub contract.
Valoare
statistica

Valoarea statistică a bunurilor trebuie completată de toţi
furnizorii de informaţii statistice Intrastat care au realizat
în anul anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă
introduceri intracomunitare de bunuri mai mari de 10.000.000
lei şi/sau expedieri intracomunitare de bunuri mai mari de
20.000.000 lei.
Valoarea statistică este valoarea la frontiera naţională a
României a bunului introdus sau expediat. În afară de valoarea
bunului, valoarea statistică conţine costul transportului şi
asigurării acestuia până la frontiera română. Valoarea
statistică derivă, în mod normal, din valoarea indicată în
câmpul "valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat,
ajustată în funcţiile de termenii de livrare.
Relaţiile existente între valoarea facturată, valoarea
statistică şi termenii de livrare sunt prezentate în
tabelul nr. 3.
Valoarea statistică a bunurilor se declară astfel:
● pentru expedieri se declară valoarea bunurilor la care se
adaugă cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli
pentru transportul bunurilor de la locul de expediere până la
frontiera României (pe teritoriul naţional);
● pentru introduceri se declară valoarea bunurilor inclusiv
cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru
transportul bunurilor pe parcursul extern până la frontiera
României.
Bunurile pentru prelucrare şi cele rezultate în urma
prelucrării vor fi estimate la valoarea lor de piaţă, înainte
şi, respectiv, după prelucrare. Valoarea statistică se
completează în lei, fără zecimale.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât
lei, pentru declaraţia Intrastat această valoare trebuie
transformată în lei. Transformarea are la bază cursul de schimb
stabilit de Banca Naţională a României în momentul expedierii/
introducerii bunurilor din/pe teritoriul naţional al României.
Masa netă

Masa netă reprezintă masa reală a bunurilor, exclusiv
ambalajele aferente transportului, cum ar fi paleţi, containere
etc. Masa netă se exprimă în kilograme, fără zecimale, pentru
fiecare linie din Declaraţia statistică Intrastat.
Pentru bunurile a căror masă netă este exprimată cu zecimale,
se aplică regulile generale de rotunjire, respectiv:
– dacă partea zecimală este mai mică decât 5, se rotunjeşte la
valoarea întreagă inferioară;
– dacă partea zecimală este mai mare sau egală cu 5, se
rotunjeşte la valoarea întreagă superioară.
Pentru bunurile a căror masă netă este mai mică de 1 kg,
rotunjirea se face astfel: pentru cantităţi mai mari sau egale
cu 0,5 kg se raportează 1 kg, iar pentru cantităţi mai mici de
0,5 kg se raportează 0 kg.
În cazul în care există mai multe bunuri declarate în linii
distincte în Declaraţia statistică Intrastat pentru o anumită
perioadă de referinţă, pe un anumit flux, încadrate la acelaşi
cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip
de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de
transport, iar masa netă pentru fiecare linie completată în
Declaraţia statistică Intrastat este mai mică de 0,5,
respectivele linii vor fi cumulate pentru a nu denatura
rezultatele statistice obţinute prin raportarea unor valori
facturate/statistice mari aferente unor mase nete egale cu 0.
Cantitatea
în unitatea
de măsură
suplimentară

Unitatea de măsură suplimentară reprezintă unitatea de măsură
a cantităţii, alta decât kilogramul, în care poate fi exprimat
un bun. Nu toate bunurile pot fi exprimate în unităţi de
măsură suplimentare.
Unităţile de măsură suplimentare sunt stabilite prin NC pentru
fiecare cod la nivel de 8 cifre ce poate fi exprimat într-o
asemenea unitate de măsură. Lista unităţilor de măsură
suplimentare este prezentată în tabelul nr. 4. În Declaraţia
statistică Intrastat se indică cantitatea în unitatea de măsură
suplimentară aferentă codului de 8 cifre selectat din NC, spre
exemplu număr de bucăţi, număr de perechi, metri pătraţi, metri
cubi, litri etc.
Cantitatea în unităţi de măsură suplimentare se exprimă fără
zecimale.
În cazul în care cantitatea exprimată în unitate de măsură
suplimentară este mai mică de o unitate de măsură suplimentară,
se raportează întotdeauna cifra 1. Pentru restul cazurilor, se
aplică regulile generale de rotunjire prezentate la punctul
anterior "Masa netă".
Natura
tranzacţiei

Natura tranzacţiei defineşte tipul de tranzacţie realizată,
spre exemplu vânzare, cumpărare, prelucrare etc. În Declaraţia
statistică Intrastat se completează codul corespunzător naturii
tranzacţiei, care se preia din coloana "Cod" a tabelului nr. 5.
Coloana "Cod" conţine combinaţii ale codurilor numerice din
coloana A şi a subdiviziunilor acestora din coloana B pe baza
cărora se definesc, din punct de vedere statistic, tipurile de
tranzacţii economice.
Termeni de
livrare

Important:
Începând cu 1 ianuarie 2011 lista termenilor de livrare
Incoterms se modifică astfel: termenii de livrare DEQ, DAF,
DES şi DDU se elimină, fiind înlocuiţi de termenii de livrare
DAT şi DAP. Noua codificare este prezentată în tabelul nr. 6.
Informaţii mai detaliate privind utilizarea termenilor de
livrare în vigoare începând cu anul 2011 sunt prezentate în
versiunea 2011 a Manualului pentru furnizorii de informaţii
statistice Intrastat – partea I, cap. 6.3.9, disponibilă pe
site-ul www.intrastat.ro
Termenii de livrare reprezintă prevederi contractuale ce
stabilesc obligaţiile vânzătorului şi ale cumpărătorului
într-o tranzacţie.
În Declaraţia statistică Intrastat se indică codurile
INCOTERMS stabilite de Camera Internaţională de Comerţ.
Mod de
transport

Se indică în Declaraţia statistică Intrastat codul
corespunzător modului de transport prin care bunurile părăsesc
teritoriul naţional la expediere sau sosesc pe teritoriul
naţional la introducere. Nomenclatorul modurilor de transport
este prezentat în tabelul nr. 7.

În cazul în care într-o perioadă de referinţă sunt realizate schimburi intracomunitare de bunuri pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, acestea pot fi cumulate şi declarate într-o singură linie pe declaraţie.Institutul Naţional de Statistică va verifica din punctul de vedere al corectitudinii şi completitudinii declaraţiile statistice Intrastat, iar furnizorii de informaţii statistice Intrastat pot fi contactaţi pentru a oferi mai multe detalii privind datele înscrise în declaraţii sau pentru revizuirea declaraţiilor statistice Intrastat transmise anterior.Orice sesizare din partea Institutului Naţional de Statistică, prin personalul propriu, adresată furnizorului de informaţii statistice privind Declaraţia statistică Intrastat, prin unul dintre următoarele mijloace: telefon, fax, e-mail sau alt mijloc stabilit de personalul Institutului Naţional de Statistică, trebuie soluţionată de către furnizorul de informaţii statistice în maximum două zile lucrătoare de la comunicarea acesteia.

Important!
Completarea Declaraţiei statistice Intrastat este obligatorie, iar
transmiterea ei la Institutul Naţional de Statistică se va face exclusiv
pe cale electronică.
Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului
statistic de comerţ internaţional cu bunuri, la art. 10 alin. (1) şi (2),
prevede următoarele:
„(1) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către
furnizorii
de informaţii statistice Intrastat:
a) refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
b) întârzieri în transmiterea datelor;
c) comunicarea de date incorecte şi incomplete;
d) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de către conducerea
Institutului Naţional de Statistică documentele şi evidenţele necesare
verificării datelor statistice;
d) neaplicarea măsurilor dispuse de Institutul Naţional de Statistică
prin atenţionări sau procese-verbale de constatare a contravenţiei.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amendă de
la 7.500 lei la 15.000 lei.
(3) Amenzile prevăzute la alin. (2) se aplică persoanelor juridice.”

Tabelul nr. 1Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene

a) aur monetar
b) mijloace de plată legale şi titluri de valoare, inclusiv cele utilizate
pentru plata serviciilor, cum ar fi taxele poştale, impozitele sau
redevenţele
c) bunurile destinate unei întrebuinţări temporare şi bunurile după o
întrebuinţare temporară (de exemplu, închiriere, împrumut, leasing
operaţional), cu condiţia să fie îndeplinite următoarele condiţii:
1. nu a fost preconizată sau efectuată nicio transformare asupra
respectivului bun;
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu a depăşit sau nu se
preconiza să depăşească 24 de luni;
3. expedierea/sosirea nu trebuie declarată ca livrare/achiziţie în scopuri
de TVA.
d) bunuri care circulă între:
1. un stat membru şi enclavele sale teritoriale în alte state membre; şi
2. statul membru gazdă şi enclavele teritoriale ale altor state membre sau
organizaţii internaţionale.
Enclavele teritoriale includ ambasade şi forţele armate naţionale staţionate
în afara teritoriului ţării de origine.
e) bunurile utilizate ca suporturi de informaţii personalizate, inclusiv
programe informatice
f) programe informatice descărcate de pe internet
g) bunuri furnizate gratuit care nu fac, în sine, obiectul unei tranzacţii
comerciale, cu condiţia ca circulaţia lor să se efectueze doar cu intenţia
de a pregăti sau a sprijini o tranzacţie comercială prevăzută ulterior,
demonstrând caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum ar fi:
1. material publicitar;
2. mostre comerciale.
h) bunuri destinate a fi reparate şi după reparaţie şi piese de schimb care
sunt încorporate în cadrul reparaţiei, precum şi părţi defecte înlocuite
i) mijloace de transport care circulă în cursul funcţionării lor, inclusiv
lansatoare de vehicule spaţiale în momentul lansării în spaţiu

Tabelul nr. 2Nomenclatorul de ţări şi teritorii

LISTA ALFABETICĂ A ŢĂRILOR ŞI TERITORIILOR
Andorra

AD

Camerun

CM

Insula Heard şi Insulele
McDonald
HM

Emiratele Arabe Unite AE China CN Honduras HN
Afganistan AF Columbia CO Croaţia HR
Antigua şi Barbuda AG Costa Rica CR Haiti HT
Anguilla AI Cuba CU Ungaria HU
Albania AL Capul Verde CV Indonezia ID
Armenia AM Insula Christmas CX Irlanda IE
Antilele Olandeze AN Cipru CY Israel IL
Angola AO Republica Cehă CZ India IN
Antarctica

AQ

Germania

DE

Teritoriul Britanic al
Oceanului Indian
IO

Argentina AR Djibouti DJ Irak IQ
Samoa Americană AS Danemarca DK Republica Islamică Iran IR
Austria AT Dominica DM Islanda IS
Australia AU Republica Dominicană DO Italia IT
Aruba AW Algeria DZ Jamaica JM
Azerbaidjan AZ Ecuador EC Iordania JO
Bosnia şi Herţegovina BA Estonia EE Japonia JP
Barbados BB Egipt EG Kenya KE
Bangladesh BD Eritrea ER Republica Kârghâzstan KG
Belgia BE Spania ES Cambodgia KH
Burkina Faso BF Etiopia ET Kiribati KI
Bulgaria BG Finlanda FI Comore KM
Bahrain BH Fiji FJ Saint Kitts şi Nevis KN
Burundi

BI

Insulele Falkland

FK

Coreea de Nord
(Republica Populară
Democrată Coreea)
KP
Benin

BJ

Micronezia

FM

Coreea de Sud
(Republica Coreea)
KR
Bermude BM Insulele Feroe FO Kuweit KW
Brunei Darussalam BN Franţa FR Insulele Cayman KY
Bolivia BO Gabon GA Kazahstan KZ
Brazilia

BR

Regatul Unit al
Marii Britanii şi
al Irlandei de Nord
GB

Republica Democrată Laos

LA

Bahamas BS Grenada GD Liban LB
Bhutan BT Georgia GE Saint Lucia LC
Insula Bouvet BV Ghana GH Liechtenstein LI
Botswana BW Gibraltar GI Sri Lanka LK
Belarus BY Groenlanda GL Liberia LR
Belize BZ Gambia GM Lesotho LS
Canada CA Guineea GN Lituania LT
Insulele Cocos CC Guineea Ecuatorială GQ Luxemburg LU
Republica Democrată
Congo (fost Zair)
CD Grecia GR Letonia LV
Republica
Centrafricană

CF

Georgia de Sud –
Insulele Sandwich
de Sud
GS

Libia

LY

Congo CG Guatemala GT Maroc MA
Elveţia CH Guam GU Republica Moldova MD
Coasta de Fildeş CI Guineea-Bissau GW Muntenegru ME
Insulele Cook CK Guyana GY Madagascar MG
Chile CL Hong Kong HK Insulele Marshall MH
Fosta Republică
Iugoslavă a Macedoniei
MK Rwanda RW Insulele Virgine
Britanice
VG
Mali

ML

Arabia Saudită

SA

Insulele Virgine ale
Statelor Unite ale
Americii
VI
Myanmar MM Insulele Solomon SB Vietnam VN
Mongolia MN Seychelles SC Vanuatu VU
Macao MO Sudan SD Wallis şi Futuna WF
Insulele Mariane
de Nord
MP

Suedia

SE

Samoa de Vest

WS

Mauritania MR Singapore SG Ceuta XC
Montserrat MS Sfânta Elena SH Kosovo XK
Malta MT Slovenia ŞI Mellila XL
Mauritius MU Slovacia SK Serbia XS
Maldive MV Sierra Leone SL Yemen YE
Malawi MW San Marino SM Mayotte YT
Mexic MX Senegal SN Africa de Sud ZA
Malaysia MY Somalia SO Zambia ZM
Mozambic MZ Surinam SR Zimbabwe ZW
Namibia

NA

Sao Tome şi Principe

ST

Aprovizionare şi
combustibil în cadrul
comerţului intracomunitar
QR
Noua Caledonie

NC

El Salvador

SV

Aprovizionare şi
combustibil în cadrul
comerţului cu ţări terţe
QS
Niger

NE

Republica Arabă
Siriană

SY

Ţări şi teritorii
nespecificate în cadrul
comerţului intracomunitar
QV
Insula Norfolk

NF

Swaziland

SZ

Ţări şi teritorii
nespecificate în cadrul
comerţului cu ţări terţe
QW
Nigeria

NG

Insulele Turks
şi Caicos
TC

Nicaragua NI Ciad TD
Olanda

NL

Teritoriile franceze
sudice
TF

Norvegia NO Togo TG
Nepal NP Thailanda TH
Nauru NR Tadjikistan TJ
Niue NU Tokelau TK
Noua Zeelandă NZ Timor-Leste TL
Oman OM Turkmenistan TM
Panama PA Tunisia TN
Peru PE Tonga TO
Polinezia Franceză PF Turcia TR
Papua Noua Guinee PG Trinidad şi Tobago TT
Filipine PH Tuvalu TV
Pakistan PK Taiwan TW
Polonia PL Tanzania TZ
Saint Pierre şi
Miquelon
PM

Ucraina

UA

Pitcairn PN Uganda UG
Teritoriul palestinian
ocupat

PS

Insulele mici
îndepărtate ale
Statelor Unite ale
Americii
UM
Portugalia

PT

Statele Unite ale
Americii, inclusiv
Porto Rico
US
Palau PW Uruguay UY
Paraguay PY Uzbekistan UZ
Qatar QA Vatican VA
România

RO

Saint Vincent şi
Grenadinele
VC
Federaţia Rusă RU Venezuela VE

Tabelul nr. 3Relaţia dintre valoarea facturată, valoareastatistică şi termenii de livrare în Declaraţiastatistică Intrastat┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Flux: expedieri de bunuri │├──────────────────┬────────────────────────┬──────────────────────────┬───────┤│Termeni de livrare│ Valoare facturată │ Valoare statistică │Relaţia│├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ EXW │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată EXW, │VS > VF││Franco fabrică │transport │la care se adaugă │ ││ │Valoarea facturată │cheltuielile de transport │ ││ │EXW – valoarea │şi asigurare pe parcurs │ ││ │bunurilor la poarta │intern, respectiv de la │ ││ │fabricii │locul livrării până la │ ││ │ │frontiera României │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ FCA │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată FCA, la│ VS >VF││ Franco │transport │care se adaugă │ ││ transportator │Valoarea facturată │cheltuielile de transport │ ││ │FCA – include, pe lângă │şi asigurare pe parcurs │ ││ │valoarea bunurilor, │intern, respectiv de la │ ││ │cheltuielile de │locul livrării până la │ ││ │transport până la │frontiera României │ ││ │transportator. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ FAS │Numai pentru transportul│Valoarea facturată FAS, la│VS > VF││Franco de-a lungul│maritim şi pe căile │care se adaugă │ ││ vasului │navigabile interioare │cheltuielile de încărcare │ ││ │Valoarea facturată FAS -│pentru trecerea frontierei│ ││ │include, pe lângă │- nivel balustradă/chei │ ││ │valoarea bunurilor, │ │ ││ │cheltuielile de │ │ ││ │transport până la │ │ ││ │bordul navei, în afara │ │ ││ │acestuia. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ FOB │Numai pentru transportul│Valoarea facturată FOB │VS =VF/││ Franco la bord │maritim şi pe căile │ │VS > VF││ │navigabile interioare │ │ ││ │Valoarea facturată FOB │ │ ││ │- include, pe lângă │ │ ││ │valoarea bunurilor, │ │ ││ │toate cheltuielile până │ │ ││ │la depozitarea bunului │ │ ││ │pe vapor. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CFR │Numai pentru transportul│Valoarea facturată CFR, │VS <VF││ Cost şi navlu │maritim şi pe căile │din care se scad │ ││ │navigabile interioare │cheltuielile de transport │ ││ │Valoarea facturată CFR │şi asigurare pe parcurs │ ││ │- include, pe lângă │extern, respectiv de la │ ││ │valoarea bunurilor, │frontiera României până la│ ││ │cheltuielile de │locul de destinaţie │ ││ │transport până la │ │ ││ │destinaţie; nu include │ │ ││ │cheltuielile de │ │ ││ │asigurare. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CIF │Numai pentru transportul│Valoarea facturată CIF, │VS <VF││Cost, asigurare şi│maritim şi pe căile │din care se scad │ ││ navlu │navigabile interioare │cheltuielile de transport │ ││ │Valoarea facturată CIF │pe parcurs extern, │ ││ │- include, pe lângă │respectiv de la frontiera │ ││ │valoarea bunurilor, şi │României până la locul de │ ││ │cheltuielile de │destinaţie │ ││ │transport şi asigurare │ │ ││ │până la destinaţie. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CPT │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată CPT, │VS <VF││Transport plătit │transport │din care se scad │ ││ până la │Valoarea facturată CPT │cheltuielile de transport │ ││ │- include, pe lângă │pe parcurs extern, │ ││ │valoarea bunurilor, │respectiv de la frontiera │ ││ │toate cheltuielile până │României până la locul de │ ││ │la poarta │destinaţie │ ││ │importatorului. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CIP │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată CIP, │VS <VF││ Transport şi │transport │din care se scad │ ││asigurare plătite │Valoarea facturată CIP │cheltuielile de transport │ ││ până la │- include, pe lângă │pe parcurs extern, │ ││ │valoarea bunurilor, │respectiv de la frontiera │ ││ │toate cheltuielile de │României până la locul de │ ││ │transport şi asigurare │destinaţie │ ││ │până la poarta │ │ ││ │importatorului. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ DAT │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată DAT │VS =VF/││Livrat la terminal│transport │ │VS <VF││ │Valoarea facturată DAT │ │ ││ │- include, pe lângă │ │ ││ │valoarea bunurilor, │ │ ││ │toate cheltuielile de │ │ ││ │transport până la │ │ ││ │frontiera convenită. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ DAP │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată DAP, │VS <VF││Livrat la locul │transport │din care se scad │ ││convenit │Valoarea facturată DAP │cheltuielile de transport │ ││ │- reprezintă valoarea │şi asigurare pe parcurs │ ││ │bunurilor la locul │extern, respectiv de la │ ││ │convenit. │frontiera României până la│ ││ │ │locul de destinaţie │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ DDP │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată DDP, │VS <VF││Livrat cu taxele │transport │din care se scad taxele şi│ ││vamale plătite │Valoarea facturată DDP │cheltuielile de transport │ ││ │- reprezintă valoarea │şi asigurare pe parcurs │ ││ │bunurilor ajunse la │extern │ ││ │cumpărător, cu taxele │ │ ││ │vamale plătite. │ │ │└──────────────────┴────────────────────────┴──────────────────────────┴───────┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Flux: introduceri de bunuri │├──────────────────┬────────────────────────┬──────────────────────────┬───────┤│Termeni de livrare│ Valoare facturată │ Valoare statistică │Relaţia│├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ EXW │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată EXW, │VS > VF││ Franco fabrică │transport │la care se adaugă │ ││ │Valoarea facturată EXW │cheltuielile de transport │ ││ │- valoarea bunurilor la │şi asigurare pe parcurs │ ││ │poarta fabricii │extern, respectiv de la │ ││ │ │locul livrării până la │ ││ │ │frontiera României │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ FCA │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată FCA, la│VS > VF││ Franco │transport │care se adaugă │ ││ transportator │Valoarea facturată FCA │cheltuielile de transport │ ││ │- include, pe lângă │şi asigurare pe parcurs │ ││ │valoarea bunurilor, │extern, respectiv de la │ ││ │cheltuielile de │locul livrării până la │ ││ │transport până la │frontiera României │ ││ │transportator. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ FAS │Numai pentru transportul│Valoarea facturată FAS, la│VS > VF││Franco de-a lungul│maritim şi pe căile │care se adaugă │ ││ vasului │navigabile interioare │cheltuielile de încărcare │ ││ │Valoarea facturată FAS │pentru trecerea frontierei│ ││ │- include, pe lângă │- nivel balustradă/chei │ ││ │valoarea bunurilor, │ │ ││ │cheltuielile de │ │ ││ │transport până la chei │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ FOB │Numai pentru transportul│ Valoare FOB │VS >VF/││Franco la bord │maritim şi pe căile │ │VS = VF││ │navigabile interioare │ │ ││ │Valoarea facturată FOB │ │ ││ │- include, pe lângă │ │ ││ │valoarea bunurilor, │ │ ││ │toate cheltuielile până │ │ ││ │la depozitarea bunului │ │ ││ │pe vapor. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CFR │Numai pentru transportul│Valoarea facturată CFR, │VS <VF││ Cost şi navlu │maritim şi pe căile │din care se scad │ ││ │navigabile interioare │cheltuielile de transport │ ││ │Valoarea facturată CFR │şi asigurare pe parcurs │ ││ │- include, pe lângă │intern, respectiv de la │ ││ │valoarea bunurilor, │frontiera României până la│ ││ │cheltuielile de │locul de destinaţie │ ││ │transport până la │ │ ││ │destinaţie, nu include │ │ ││ │cheltuielile de │ │ ││ │asigurare. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CIF │Numai pentru transportul│Valoare facturată CIF, din│VS │ Cost, asigurare │maritim şi pe căile │care se scad cheltuielile │VS = VF││ şi navlu │navigabile interioare │de transport pe parcurs │ ││ │Valoarea facturată CIF │intern, respectiv de la │ ││ │- include, pe lângă │frontiera României până la│ ││ │valoarea bunurilor, │locul de destinaţie │ ││ │cheltuielile de │ │ ││ │transport şi asigurare │ │ ││ │până la destinaţie. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CPT │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată CPT, │VS <VF││Transport plătit │transport │din care se scad │ ││ până la │Valoarea facturată CPT │cheltuielile de transport │ ││ │- include, pe lângă │pe parcurs intern, │ ││ │valoarea bunurilor, │respectiv de la frontiera │ ││ │toate cheltuielile până │României până la locul de │ ││ │la poarta │destinaţie │ ││ │importatorului. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ CIP │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată CIP, │VS <VF││ Transport şi │transport │din care se scad │ ││asigurare plătite │Valoarea facturată CIP │cheltuielile de transport │ ││ până la │- include, pe lângă │pe parcurs intern, │ ││ │valoarea bunurilor, │respectiv de la frontiera │ ││ │toate cheltuielile de │României până la locul de │ ││ │transport şi asigurare │destinaţie │ ││ │până la poarta │ │ ││ │importatorului. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ DAT │Pentru toate modurile de│ Valoarea facturată DAT │VS =VF/││Livrat la terminal│transport │ │VS > VF││ │Valoarea facturată DAT │ │ ││ │- include, pe lângă │ │ ││ │valoarea bunurilor, │ │ ││ │toate cheltuielile de │ │ ││ │transport până la │ │ ││ │frontiera convenită. │ │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ DAP │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată DAP, │VS <VF││Livrat la locul │transport │din care se scad │ ││ convenit │Valoarea facturată DAP │cheltuielile de transport │ ││ │- reprezintă valoarea │şi asigurare pe parcurs │ ││ │bunurilor la locul │intern, respectiv de la │ ││ │convenit. │frontiera externă a │ ││ │ │României până la locul │ ││ │ │convenit │ │├──────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────┤│ DDP │Pentru toate modurile de│Valoarea facturată DDP, │VS <VF││Livrat cu taxele │transport │din care se scad taxele şi│ ││vamale plătite │Valoarea facturată DDP │cheltuielile de transport │ ││ │- reprezintă valoarea │şi asigurare pe parcurs │ ││ │bunurilor ajunse la │intern │ ││ │cumpărător, cu taxe │ │ ││ │vamale plătite. │ │ │└──────────────────┴────────────────────────┴──────────────────────────┴───────┘Tabelul nr. 4Lista unităţilor de măsură suplimentare

Abreviere Denumirea unităţii de măsură
m Metru
Metru pătrat
l Litru
mc Metru cub
1.000 l 1.000 litri
c/k Carate – 1 carat metric a 2 x 10^-4 kg
g Gram
GT Tonaj brut
ct/l Capacitatea de încărcare în tone metrice
1.000 KWh 1.000 kilowatt oră
gi F/S Gram izotopi fisionabili
1.000 mc 1.000 metri cubi
pa Număr de perechi
p/st Număr de bucăţi
100 p/st 100 bucăţi
1.000 p/st 1.000 bucăţi
1 alc. 100% Litru de alcool pur – 100%
Kg 90% sdt. Kilogram de substanţă uscată 90%
ce/el Număr de elemente
Kg K2O Kilogram de oxid de potasiu
Kg KOH Kilogram de hidroxid de potasiu. Potasă caustică
Kg N Kilogram de azot
Kg NaOH Kilogram de hidroxid de sodiu. Sodă caustică
Kg P2O5 Kilogram de pentoxid de fosfor. Anhidridă fosforică
Kg U Kilogram de uraniu
Kg C5H14C1NO Kilogram de clorură de colină
Kg H2O2 Kilogram de peroxid de hidrogen
Kg met. am. Kilogram de metilamină
Kg/net eda Kilogram greutate netă a produsului scurs
TJ Terajoule – putere calorică superioară

Tabelul nr. 5Codificarea naturii tranzacţiei┌─────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┬───┐│ Coloana A │ Coloana B │Cod│├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│1. Schimburi de bunuri care implică │1. Cumpărare/vânzare definitivă │1.1││transferul efectiv sau intenţionat al├────────────────────────────────────┼───┤│dreptului de proprietate de la │2. Livrare pentru vânzare la vedere │1.2││rezidenţi la nerezidenţi contra unei │sau cu testare, pentru consignaţie │ ││compensaţii financiare sau de altă │ori prin intermediul unui agent │ ││natură (cu excepţia schimburilor │comisionar │ ││înregistrate sub codurile 2, 7 şi 8) ├────────────────────────────────────┼───┤│ │3. Comerţ barter – compensaţie în │1.3││ │natură │ ││ ├────────────────────────────────────┼───┤│ │4. Leasing financiar – închiriere- │1.4││ │achiziţie*1) │ ││ ├────────────────────────────────────┼───┤│ │9. Altele….. │1.9│├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│2. Returnări şi înlocuiri de bunuri │1. Returnări de bunuri │2.1││în mod gratuit după înregistrarea ├────────────────────────────────────┼───┤│operaţiunii iniţiale │2. Înlocuiri de bunuri returnate │2.2││ ├────────────────────────────────────┼───┤│ │3. Înlocuiri – de exemplu, sub │2.3││ │garanţie – ale bunurilor care nu au │ ││ │fost returnate │ ││ ├────────────────────────────────────┼───┤│ │9. Altele │2.9││ │… │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│3. Schimburi de bunuri, care implică │ │ 3 ││transferul de proprietate fără │ │ ││compensaţii financiare sau de altă │ │ ││natură (de exemplu, ajutoare) │ │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│4. Schimburi de bunuri în scopul │1. Bunuri destinate reintroducerii │4.1││prelucrării pe bază de contract*2) │în statul membru de unde au fost │ ││(fără transferul dreptului de │expediate iniţial │ ││proprietate către prelucrător) ├────────────────────────────────────┼───┤│ │2. Bunuri care nu sunt destinate │4.2││ │reintroducerii în statul membru de │ ││ │unde au fost expediate iniţial │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│5. Schimburi de bunuri după │1. Bunuri reintroduse în statul │5.1││prelucrare pe bază de contract (fără │membru de unde au fost expediate │ ││transferul dreptului de proprietate │iniţial │ ││către prelucrător) ├────────────────────────────────────┼───┤│ │2. Bunuri care nu sunt reintroduse │5.2││ │în statul membru de unde au fost │ ││ │expediate iniţial │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│6. Schimburi de bunuri particulare │ │ 6 ││înregistrate pentru scopuri naţionale│ │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│7. Schimburi de bunuri în cadrul unor│ │ 7 ││proiecte comune de apărare sau alte │ │ ││programe comune interguvernamentale │ │ ││de producţie │ │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│8. Furnizarea de materiale de │ │ 8 ││construcţie şi echipament tehnic în │ │ ││cadrul unui contract general de │ │ ││construcţii sau construcţii civile │ │ ││pentru care nu este necesară o │ │ ││facturare separată a bunurilor, │ │ ││fiind emisă o singură factură │ │ ││pentru întregul contract │ │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│9. Alte schimburi de bunuri │1. Închirieri, împrumuturi, leasing │9.1││ │operaţional cu durata de peste 24 de│ ││ │luni │ │├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼───┤│ │9. Altele │9.9│└─────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴───┘––––*1) Leasingul financiar cuprinde operaţiuni unde ratele sunt calculate în aşa fel încât să acopere în întregime sau aproape în întregime valoarea bunurilor. Riscurile şi beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La sfârşitul contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.*2) Prelucrarea include operaţiuni de transformare, construcţie, montaj, îmbunătăţire, renovare etc., având ca obiectiv producerea unui articol nou sau îmbunătăţit substanţial. Aceasta nu implică neapărat o modificare a clasificării produsului. Activităţile de prelucrare realizate pe cont propriu de prelucrător nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară înregistrarea lor la codul 1 din coloana A.Tabelul nr. 6Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS– aplicabil de la 1 ianuarie 2011 –┌───────────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐│ Semnificaţie │ Locul de indicat, │├──────────────────┬────────────────────────┤ la cerere ││Cod termen livrare│INCOTERMS ICC/ECE Geneva│ │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│EXW │Ex Works … │Locaţia lucrărilor ││ │Franco fabrică │ │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│FCA │Free Carrier … │Locul convenit ││ │Franco transportator │ │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│FAS │Free Along Ship … │Port de încărcare ││ │Franco de-a lungul │convenit ││ │vasului │ │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│FOB │Free On Board … │Port de încărcare ││ │Franco la bord │convenit │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│CFR │Cost and Freight … │Port de destinaţie ││ │Cost şi navlu │convenit │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│CIF │Cost, Insurance and │Port de destinaţie ││ │Freight … │convenit ││ │Cost, asigurare şi navlu│ │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│CPT │Carriage Paid To … │Loc de destinaţie ││ │Transport plătit până la│convenit │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│CIP │Carriage and Insurance │Loc de destinaţie ││ │Paid to … │convenit ││ │Transport şi asigurare │ ││ │plătite până la │ │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│DAT │Delivered At Terminal…│Loc de livrare la ││ │Livrat la terminal │terminalul convenit │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│DAP │Delivered At Place … │Loc de livrare la locul ││ │Livrat la locul convenit│convenit │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│DDP │Delivered Duty Paid … │Locul convenit de livrare││ │Livrat cu taxele vamale │în ţara de sosire ││ │plătite │ │├──────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┤│XXX │Alţi termeni de livrare │ ││ │decât cei mai sus │ ││ │menţionaţi │ │└──────────────────┴────────────────────────┴─────────────────────────┘Tabelul nr. 7Nomenclatorul modurilor de transport

Cod Descriere
1 Transport maritim
2 Transport feroviar
3 Transport rutier
4 Transport aerian
5 Transport poştal
7 Transport prin instalaţii de transport fixe
8 Transport naval pe ape interne
9 Transport prin propulsie proprie – autopropulsie

–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters