În temeiul art. 3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 596/2020 privind stabilirea măsurilor necesare pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană și a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/1.799 al Comisiei din 22 octombrie 2019 de stabilire a unor specificații tehnice pentru sistemele separate de colectare online în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului privind inițiativa cetățenească europeană și al art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, <!–>ministrul afacerilor interne emite următorul ordin:–> +
Articolul 1(1)<!–>Prezentul ordin stabilește procedura de verificare a declarațiilor de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană, completate de cetățenii români în condițiile Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 130 din 17 mai 2019, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/788, precum și modalitatea de eliberare a certificatului de confirmare a numărului de declarații de susținere valabile pentru România. (2)–>Verificarea declarațiilor de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană prezentate de organizator presupune analizarea îndeplinirii condițiilor de colectare a acestora, prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/788, precum și verificarea validității datelor pe care declarațiile le conțin. +
Articolul 2Verificarea declarațiilor de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană se realizează de către Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare D.E.P.A.B.D., din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. +
Articolul 3(1)<!–>Declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană colectate de către organizatori, în condițiile Regulamentului (UE) 2019/788, se transmit D.E.P.A.B.D. în una dintre următoarele modalități:a)–>pe suport hârtie, colectate în forma prezentată în anexa III – partea B la Regulamentul (UE) 2019/788, direct de la organizatori; … b)<!–>în format electronic, direct de la organizatori, în conformitate cu o schemă electronică pusă la dispoziția publicului de către Comisia Europeană, denumită în continuare Comisia, în cazul colectării prin sistem separat de colectare online; … c)–>în format electronic, prin intermediul serviciului de transfer de fișiere pus la dispoziție de către Comisie, utilizând platforma dedicată, cu respectarea regulilor de acces stabilite de către Comisie, atât pentru cele colectate prin sistemul online de colectare al Comisiei, cât și pentru cele colectate de organizatori în format hârtie sau prin sistem separat de colectare online și încărcate în platforma dedicată în vederea transferului către statele membre pentru verificare. … (2)<!–>Declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană se acceptă de D.E.P.A.B.D. în vederea verificării doar dacă sunt însoțite de formularul de prezentare prevăzut în anexa V la Regulamentul (UE) 2019/788 și de certificatul prevăzut la art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 596/2020 privind stabilirea măsurilor necesare pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană și a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/1.799 al Comisiei din 22 octombrie 2019 de stabilire a unor specificații tehnice pentru sistemele separate de colectare online în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului privind inițiativa cetățenească europeană.(3)–>După primirea declarațiilor de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană, în termen de 3 zile lucrătoare D.E.P.A.B.D. verifică existența documentelor prevăzute la alin. (2) și numărul de înregistrare a inițiativei atribuit de Comisie, prin consultarea Registrului public gestionat de Comisie.(4)<!–>În situația în care, în urma verificărilor prevăzute la alin. (3), se constată lipsa formularului prevăzut în anexa V la Regulamentul (UE) 2019/788 sau sunt identificate neconcordanțe între informațiile prezentate și cele disponibile în Registrul public gestionat de Comisie, D.E.P.A.B.D. solicită organizatorului, prin notificare în format electronic, completarea documentației sau clarificarea neconcordanțelor în termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării.(5)–>În situația în care în urma verificărilor prevăzute la alin. (3) se constată lipsa certificatului de confirmare a conformității sistemului separat de colectare online, D.E.P.A.B.D. procedează conform art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 596/2020.(6)<!–>Atunci când declarațiile de susținere colectate online se depun la momente diferite de cele colectate pe hârtie sau în situația în care se solicită organizatorului completarea documentației, termenul de 3 luni pentru verificare, prevăzut de art. 12 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2019/788, se calculează de la data la care D.E.P.A.B.D. a primit toate declarațiile de susținere și documentația completă.(7)–>În cazul în care documentele sau informațiile solicitate prin notificarea prevăzută la alin. (4) nu sunt furnizate, declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană nu se verifică și se restituie organizatorilor în termen de 5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului prevăzut la alin. (4), iar datele primite în format electronic se distrug prin proceduri ireversibile.(8)Orice incident de ordin tehnic legat de calitatea datelor primite, care împiedică verificarea declarațiilor, se comunică organizatorului în termen de 3 zile lucrătoare de la constatare. +
Articolul 4(1)<!–>Pentru a fi verificate, declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană, prezentate conform art. 3 alin. (1), trebuie să conțină informațiile prevăzute în anexa III – partea B la Regulamentul (UE) 2019/788. În aplicarea prevederilor anexei III – partea B la Regulamentul (UE) 2019/788, prin numărul personal de identificare se înțelege codul numeric personal, iar prin documentul de identificare personal se înțelege actul de identitate sau pașaportul.(2)–>D.E.P.A.B.D. verifică declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească în baza procedurilor proprii, prin compararea informațiilor înscrise în declarații cu cele existente în Sistemul Național Informatic de Evidență a Persoanelor (S.N.I.E.P.) și în copia bazei de date de evidență a pașapoartelor simple, administrate conform legii.(3)Pentru stabilirea validității datelor înscrise în declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească, D.E.P.A.B.D. prelucrează informațiile care constituie chei unice de identificare a persoanei, respectiv codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate sau numărul pașaportului și compară datele personale rezultate cu cele prezente în declarațiile de susținere. +
Articolul 5(1)<!–>După finalizarea verificărilor, D.E.P.A.B.D. eliberează certificatul de confirmare a numărului de declarații de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană valabile pentru România, sub semnătura directorului D.E.P.A.B.D., în forma prevăzută de anexa VI la Regulamentul (UE) 2019/788, în termen de cel mult 3 luni de la data primirii cererii de verificare.(2)–>Certificatul prevăzut la alin. (1) se transmite de către D.E.P.A.B.D. prin delegatul organizatorului, prin servicii poștale sau în format electronic, conform opțiunii acestuia.(3)La solicitarea Comisiei, o copie a certificatului poate fi transmisă direcției generale din cadrul acesteia responsabile cu monitorizarea aplicării Regulamentului (UE) 2019/788. +
Articolul 6(1)<!–>În calitate de operator de date cu caracter personal, D.E.P.A.B.D. asigură respectarea măsurilor de securitate pentru prelucrarea datelor cu caracter personal înscrise în declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană, conform Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul General privind Protecția Datelor).(2)–>Prelucrarea datelor prevăzute la alin. (1) se realizează numai în scopul verificării declarațiilor de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană.(3)<!–>D.E.P.A.B.D. distruge declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească europeană sau eventualele copii ale acestora, indiferent de suportul pe care sunt stocate, în termen de 3 luni de la eliberarea certificatului prevăzut la art. 5 alin. (1), conform prevederilor art. 19 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2019/788.(4)–>În situația în care, până la împlinirea termenului prevăzut la alin. (3), D.E.P.A.B.D. este notificată despre existența unor proceduri judiciare sau administrative referitoare la inițiativa cetățenească europeană în cauză, declarațiile de susținere a acesteia sau eventualele copii ale declarațiilor de susținere sunt stocate în condiții de securitate la sediul D.E.P.A.B.D. și sunt puse la dispoziția organelor competente, la cererea acestora.(5)În aplicarea art. 19 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2019/788, declarațiile de susținere a propunerilor de inițiativa cetățenească europeană stocate la sediul D.E.P.A.B.D. în condițiile alin. (4) sunt distruse în termen de o lună de la data încheierii procedurilor judiciare sau administrative, pe baza notificărilor oficiale primite în acest sens. +
Articolul 7La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 234/2012 privind procedura de verificare a declarațiilor de susținere a propunerilor de inițiativă cetățenească și de eliberare a certificatului de confirmare a numărului de declarații de susținere valabile pentru România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 685 din 3 octombrie 2012. +
Articolul 8Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Ministrul afacerilor interne,–>
Lucian Nicolae Bode<!–>București, 10 februarie 2021.–>Nr. 22.<!–>–>